AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Akku vai starttimoottori rikki???

Akku vai starttimoottori rikki???

31 Vastausta 29 512 Lukukertaa
Autossani on sellainen vika että se starttaa välillä avaimella ja välillä ei. Autoa ei saa käyntiin käynnistyskaapeleilla vaikka sitä yritin kahden eri autoiljan kanssa kaksilla eri kaapeleilla. Kaapelit oli varmasti oikein. Onko vika siis starttimoottorissa vai akussa? Olemme saaneet auton tarvittaessa työntämällä käyntiin.

Akun hyytymisen puolesta puhuu se, että ekalla kerralla auton varastuksenestolaite ei ollut toiminnassa vaikka sen olin aktivoinut kun autolta lähdin.

Voiko vika olla starttimoottorissa, koska saan auton välillä ihan normaalisti startattua avaimella? Voiko starttimoottori olla sillä tavalla rikki, että välillä se toimii ja välillä ei?

Kiitokset etukäteen neuvoista!

Jos ei

kaapeleilla käyntiin, startti kaipaa huoltoa. Hiilien vaihto auttaa mahdollisesti mutta itse käyttäisin koko startin autosähkökorjaamolla joka tekee tarvittavat temput. Kotokylän sähkökorjaamolla teetetty starttiremontti on yleensä edullisempi kuin varaosaliikkeestä haettu vaihto-osa, ja samat temput on laitteisiin kuitenkin tehty.

ROOPELLE

VIKA VOI OLLA MYÖS VIRTALUKON POHJASSA.

hyytyi yllättäen

AUDI A4 vm 01 hyytyi, saa bensaa ja kone pyörii mut ei käynnisty....mis vika?

Mitä vain kivaa ja halpaa

Jakohihna poikki tai hampaat irronneet tai hihnan kiristin rikki ja jako seonnut
Käynnistyksenestossa vikaa
Sytytysvehkeissä vikaa
Jotakin muuta

Virranjakaja

Tarkasta virranjakajan kansi ja pyörijän toiminta. Myös tulpat ja niiden johdot. Vika voi tietysti olla myös ajotietokoneen puolella.

mitä

rundari kun starttaat, nouseeko viisari?
Jos ei liiku voi olla kammen tai nokan asentoanturi

Aloita kuitenkin

..eli tarkasta ensin akun napojen kontaktit, hapettumat saattavat aiheuttaa juuri em. ajoittaisia käynnistysongelmia.Mikäli hapettumaa -> kuumaa vettä/manual puhdistus;+suojaksi öljyä. Lisäksi tarkasta starttimoottoriin menevä pienempi johto ja sen liitin (ns.herätevirta). ps. Toivottavasti alkaa pelittää!!
Tarjolla apuva_

solenoidi

solenoidinkärjet kuluneet.

joo joo

mitkä on solenoidin kärjet

Virtaa

Kyllä mä veikkaan tuota virtalukon pohjaa!!!!!
Uskoppas ny vaan
Helpoin mitata tuleeko virtaa startille + maadottaako startti! Sen jälkeen yleismittarilla mittaa herätejohtoa, ja toinen starttaa. Jos sinne potkua tulee niin saa laskea ainakin kaikki sähköviat pois.

Virtalukko

On kaksi vaihtoehtoa,joko virtalukon pohja tai sitten starttimoottori.Starttimoottori on helppo testata koska silloin kun auto ei käynnisty avaimesta niin kaveri koputtelemaan starttia ja itse kääntämään avaimesta.

Akku vai starttimoottori rikki

Vika voi olla starttimoottorissa ja on joissain merkeissä (esim. toyota) jopa yleinen. Siis startin solenoidin koskettimet on hitsautuneet käytössä piloille eikä siis joka starttauksella kosketusta synny. Myös jos startin hiilet ovat kuluneet on oireet samat. Eniten tapaus tosin kuulostaa siltä, että vika olisi virtalukon pohjassa. Siis siinä moni napaisessa liittimessä joka tulee virtalukon lukkopesään kiinni.

Solenoidi "likainen"

Kyseessä on selvä solenoidin kosketuspintojen likaantuminen/kuluminen. Solenoidi on starttimoottorissa oleva "starttimoottorin näköinen mötikkä mutta pienempi" magneetti kytkin jota ohjataan virtaavaimella. Väännettäessä virtaavaimesta solenoidi kytkeytyy ja yhdistää virran starttimoottorille. Nyt kun solenoidi on likaantunut, niin virta ei yhdistykkään jokakerta. Korjaustoimenpiteeksi riittää solrnoidin kosketuspintojen puhdistus hiomapaperilla, eikä maksa muutakuin irroituksen ja puhdistuksen vaivan. "Tunnin homma"

Saattaapi olla

startin hiilet, jotka jää vähän kantamaan, jos sartatessa mittari valot palaa edelleen kirkkaasta niin solenidin nastat tai startin hiilet, voi myös olla virtalukon pohjassa sanomista.

Virtalukon pohja

Tarkistappa virtalukon pohja ja siitä solenoidille menevän johtimen kunto. Nyt, kun sulla on siellä käynnistyksen estoa sun muuta krääsää, tarkastettavien kohteiden ja liitosten määrä moninkertaistuu.
Yleensä ei kannata etsiä vikaa sieltä, missä sitä ei ole, se on loputon suo. koska startti joskus pyörittää, ei silloin vika yleensä oo startissa jos solenoidi naksahtaa, jos ei, silloin voi alkaa solenoidia syyttämään. Asiantuntijan on helppo kokeilla, toimiiko startin osuus, mut nykyaikaisesta autosta ei tilanahtauden vuoksi tahdo päästä osiin käsiksi. Nykyautoissa (alle 15 vuotta) voi vain pissata pellin alle, viedä korjaamolle ja "päivettää" reilusti lompakon sisustaa. Muuten kysymyksestäsi puuttuu olennaisin, autosi merkki ja vuosimalli.

Ei starttaa, missä vika

Mul on 98 Camry eikä starttaa. Nää kaikki pakkaspäivät on startannut mut ei äsken just, ja kodin mittari näyttää -12 c, toki auton luona voi olla kylmempi. Mut silti ihmettelen että johtuuko tää kylmästä vai onko akku tyhjä. Auto yritti startata (starttimoottori) mut auto ei vaan käynnistynyt, niin tarkoittaako se sitä että akku on tyhjä? Tosin nyt voi olla starttimoottorikin tyhjä, yritin noin viis kertaa käynnistää. Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auttaakohan jos yrittää ottaa virtaa toisesta autosta.
Kun nyt kerran starttimoottorikin meni tyhjäksi, on toisesta autosta otettava starttimoottori, jos se vielä on osittain täynnä. Virran ottaminen ei auta tyhjäksi menneeseen moottoriin.
Itsellä tässä oli samalta vaikuttava tilanne. Aluksi luulin, että akku oli mennyt tyhjiin, mutta arvio oli väärä. Ei auttanut virran ottaminen toisesta autosta. Se sitten auttoi, että kaveri tuli jeesimään ja saatiin auto hinaamalla käyntiin. Toki, aina ei voi olettaa että joku tulee hinaamaan auton käyntiin, mutta kyllä se ainakin siinä auttoi, että sai sen auton ajettua suoraan huoltoon.

Kuule soita

vaikka tiepalveluun, mutta täältä ei varmaan todellista apua ja oikeita neuvoja löydy.

Voisit vaikka ladata

Kovilla pakkasilla kannattaa varsinkin lyhyessä ajossa aldata akkua ulkopuolisella laturilla.
Mulla samanlainen Camry ja siinä tuntui olevan mukavasti latausta, kun jo 1,5 tunnin kuluttua laturi siirtyi ylläpitolataukseen. Laturina oli melko pieni eli 3,6 A:n C-tek ja tietysti lumihiutaleasento.
Auto käynnistyy vain jos startti pyörittää kunnolla eli silloin ei jännite valahda liian alas.
Kannattaa tarkastaa kaikki sähkölaitteiden liitokset akunkengistä starttimoottorin napoihin.
Huomasine et täs on tosta virtalukon pohjasta keskustelua nii aatelin kysästä ku oon kusessa autoni kanssa!

Siis mun auton on ford sierra -92 doch 2.0l

Elikkäs:

Perjantaina auto toimi ihan moiteettomasti sit ajoin sen perjantai iltana kotiin. Sit launtai aaamuna auto ei tuntut lähtevän käyntiin ei sitten millään! Ei ees luvannut! Starttas kyllä mutta ei käynnisty :o Missä vika :O Koitettii antaa apuvirtaaki ja laitettii bensaa tankkii jne mut ei nii ei. Mul on ollu ennen tuo virtalukon pohja paskana. Epäilen et se voisi olla se :o koska mul on ollu se jo pitempään rikki kun valot ei meinaa sammua heti kun virrat kääntää pois. Tosin nyt menee kyllä valot ja muut virrat päälle jne ettää hmmm. :D Täällä yks vähemmän kokemusta omaava sierra kuski tarttis neuvoja? Kertokaas viisaammaat.

Kiitos vastauksista näin etu käteen!
Pakkasella ei sähkövempaamet meinaa toimia, meillä esim -90 datsun nissan sunnys ei ajovalot, mittarivalot jne meinaa aluks toimia!!!!
Ja sellanen lisäys vielä että auton kanssa ei ole ollut ennen moista ongelmaa! on lähtenyt aina ihan hyvin käyntiin vaikka ois viikon seissy! Ekaa kertaa jotakin tälläistä :o
muuten mitenkäs autoon pystyis tekemään sellaisen esto laitteen että moottorin käynnissä ollessa tosta avaimesta startti asentoon kääntäessa joku rele estäis starttimoottorin käyttämisen moottorin käynnissä ollessa onko kaikissa autiossa tollainen estin vai pystyiskö tollasen tekemään
Joissakin on (= oli jo vuonna 1968), joissakin se on jätetty kuskin murheeksi.

Mitään idioottivarmaa laitetta ei pystytä rakentamaan, koska idiootit kyllä saa kaiken rikki.

Jokohan muuten se alkuperäisen kysyjän probleema on ratkennut vai vieläkö vikaa ilmenee? Aikaahan on kulunut vasta 4 vuotta...
Pitäis tehdä semmoinen estin,joka kieltäis sinua
starttaamasta olleenkaan?
Simppis 92,Todella mielenkiintoista,kai pitää jo alkaa
näitä huumorilla ottaa? :w
Meiilä oli citikas startti moottoripaskana, lämpimänä ei käyntii paitsi työntämällä, eli piti antaa vähän jäähtyä kun oli jokku johot sulanu yhtee!!!! Tosin se on nyt vaihettu ettei oo enää kyseistä ongelmaa!!
Mulla akkukenkä oli halki eikä pimeässä huomannut.
Mulla vaihdettiin virtalukon pohja ja viikon toimi kuin unelma, mutta sen jälkeen taas avaimesta ei virtoja päälle. Joskus tulee virrat, joskus ei. Mitä pitäs tehdä? Virtalukon pohja on vaihdettu nyt kahdesti vuoden aikana ja toisella kerralla toimi 8 kk ja nyt siis viikon ajan.
pohja varmaan taas sitten paskana kun vaihtamalla kerta korjaantuu. vaihda uusi pohja kai siinä joku takuu on.

onhan siellä releet käytössä ettei kulje kaikki virta virtalukon pohjan läpi.
 /   /  /  / Akku vai starttimoottori rikki???

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta