Kokemuksia K&N korvaussuodattimesta?

Tukossa vai ei

Lähtökohtana olis ajatus säästää bensiiniä paremmin virtaavalla suodattimella. Tehon lisäykseen K&N:llä en jaksa uskoa, mutta kulutuksessa vaikutus saattaisi näkyä.
Corollan orggissuodattimista, kaiketikin Denson valmisteita, tämmönen kokemus että ainakin orrginaali sisäilmafiltteri oli tukkoinen heti uudesta lähtien. 30 tkm huollossa vaihtoivat ko. suodattimen ja sen jälkeen ilmanvaihdon toimivuus on aivan toista luokkaa kun alkuperäisellä suodattimella. Alkuperäinen ei ollut tukkeutunut käytöstä, vaan oli tukkoinen jo ihan kemal atatürkin jäljiltä. Nyt epäilyttää sitten että moottorin ilmanputsari saattaa olla tukkoinen sekin vaikka puhtaalta näyttää.

18

12129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksia...

      Kahdessa RAV4:ssa on näitä kokeiltu jo noin 40000 km ajalta. Mielestäni ei vaikuta polttoaineen kulutukseen mainittavasti(ainakaan alentavasti). Hyvä asia on, että suodatin voidaan huoltaa uudenveroiseksi, eikä tarvi ostaa uutta. Mielestäni moottorin kaasuunvastaaminen on herkempää, että kyllä sillä jotain vaikutusta on.

    • vaihtaa...

      Nuo vapaavirtaussuodattimet ovat mainosrummutettuja teinituuning-tuotteita. Itse en moisiin koskisi! Miksi? No siksi että kyllä se tehdas on autoon suunnitellut parhaiten sopivat osat, myös suodattimet. Vapaavirtaussuodattimet ovat naurettavia öljyttäviä (!) tuotteita, öljyn määrässä pitää olla tosi tarkka ja en itse usko moisten suodatuskykyyn. Jos sillä saa murto-osan lisää hengittävyyttä, niin se menee sitten suodatuskyvystä pois eikä ole koneelle hyväksi. Se muuten tuhoaa ennenaikaisesti ruiskukoneen ilmamassamittarin MAF:n.

      • Tukossa vai ei

        K&N Corollaan näkyi maksavan jotain 93 euroa. Siihen puhdistustarvikesatsi päälle ja jo on ilmanputsittimella semmonen hinta että ei kiitos edes kokeilumielessä. Tarvikkeineen 110 euroa pese-itse ilmansuodatinelementistä on hurja hinta. Taidampa laittaa uuden Framin filtterin alkuperäisen tilalle, vaikka orrginaali ei näytä likaiselta vielä ensinkään. Omin aistein havaittu fakta kuitenkin on että alkuperäinen sisäilmasuodatin oli ns. tukossa uudesta lähtien.


      • Tosiasioita

        Motocross-ammattilaiset Ken Johnson ja Norm MacDonald kehittivät puuvillaisen jo vuonna 1967. K&N-Engineering syntyi pari vuotta myöhemmin. Puuvillainenilmansuodatin kehitettiin alunperin erittäin pölyiseen motocross-käyttöön.

        Nyt, noin 40-vuotta myöhemmin, K&N-valmistaa suodattimia n.90% ajoneuvokannasta, ja valmistaa useille eri tahoille myös alkuperäissuodattimia (mm.Catebillar, Hummer, Porsche, yms.). K&N-suodattimia käytetään myös suuressa osassa Formuloita, yms.

        Tästä pääsemmekin kohtaan; Miksi jokainen autonvalmistaja ei käytä näitä ensiasennussuodattimena? Sen jälkeen voimme ihmetellä miksei jokaisessa autossa ole Koni-iskunvaimentimia tehtaalta tullessaan? Autovalmistajat eivät tee sinulle Bentleytä vaikka ostitkin Ladan...

        Tuo suodattimen öljyäminen on oleellinen osa sen liansitomiskykyä. K&N-suodatin on valmistettu 4-6 kerroksesta puuvillaa ja siten se pystyy näihin jokaiseen öljyttyyn puuvillakerrokseen sitomaan likaa.
        Se mahdollistaa sen että se LIKAISIMMILLAANKIN virtaa paremmin kuin vastaava UUSI paperisuodatin.

        Markkinoilla on lukuisia vastaavan tyyppisiä suodattimia kuin K&N, mutta harva niistä on verrattavissa siihen. Osa näistä on pilannut mm. K&N:n mainetta. Seuraava artikkeli kertookin "huhusta" vahingoittaa maffia (valitettavasti se on englanniksi)

        http://www.knfilters.com/MAF/massair.htm

        Tämä artikkeli siksi, että ainakaan K&N-suodattimen öljy ei ole todistetusti rikkonut ensimmäistäkään ilmamassa-anturia.

        Suodatuskyvystä haluan vielä mainita sen, että K&N:n tavoite on aina saavuttaa vähintään 98%:n kyky suodattaa standardisoitua testilikaa (joka on 5,5-176 micronin kokoista likaa. esim. hius on n.50 micronia), ja osa paperisuodattimista ei kykene suodattamaan edes 93%:a enempää.

        Lisäksi mainitsen vielä tuosta tehonlisäyksestä tämän; jos autosi imuilmaputket ovat riittävän kokoiset, tuo paneelifiltteri kykenee kasvattamaan auton tehoa muutamalla prosentilla. Tämän huomaa kaasuun vastaavuudessa, kiihdytyksessä ja polttoaine kulutuksen laskussa.
        Useissa takseissa (ammattiautoilija) huomaa jopa 0,5-1L kulutussäästön sadalla kilometrillä.

        Jos siis olet hankkinut K&N-suodattimen, voit turvallisin mielin olla tyytyväinen valintaasi. Jenkki markkinoilta kun tuote on kotoisin, eivät he ole voineet ansaitsematta saada käyttöönsä lausetta; The world's best air filter

        Opetukseni on: Älä tuomitse ennen omakohtaista kokemusta.

        Lisää aiheesta englanniksi:
        http://www.knfilters.com/filter_facts.htm
        http://www.knfilters.com/audio/audio_book_mp3.htm


      • sambolo
        Tosiasioita kirjoitti:

        Motocross-ammattilaiset Ken Johnson ja Norm MacDonald kehittivät puuvillaisen jo vuonna 1967. K&N-Engineering syntyi pari vuotta myöhemmin. Puuvillainenilmansuodatin kehitettiin alunperin erittäin pölyiseen motocross-käyttöön.

        Nyt, noin 40-vuotta myöhemmin, K&N-valmistaa suodattimia n.90% ajoneuvokannasta, ja valmistaa useille eri tahoille myös alkuperäissuodattimia (mm.Catebillar, Hummer, Porsche, yms.). K&N-suodattimia käytetään myös suuressa osassa Formuloita, yms.

        Tästä pääsemmekin kohtaan; Miksi jokainen autonvalmistaja ei käytä näitä ensiasennussuodattimena? Sen jälkeen voimme ihmetellä miksei jokaisessa autossa ole Koni-iskunvaimentimia tehtaalta tullessaan? Autovalmistajat eivät tee sinulle Bentleytä vaikka ostitkin Ladan...

        Tuo suodattimen öljyäminen on oleellinen osa sen liansitomiskykyä. K&N-suodatin on valmistettu 4-6 kerroksesta puuvillaa ja siten se pystyy näihin jokaiseen öljyttyyn puuvillakerrokseen sitomaan likaa.
        Se mahdollistaa sen että se LIKAISIMMILLAANKIN virtaa paremmin kuin vastaava UUSI paperisuodatin.

        Markkinoilla on lukuisia vastaavan tyyppisiä suodattimia kuin K&N, mutta harva niistä on verrattavissa siihen. Osa näistä on pilannut mm. K&N:n mainetta. Seuraava artikkeli kertookin "huhusta" vahingoittaa maffia (valitettavasti se on englanniksi)

        http://www.knfilters.com/MAF/massair.htm

        Tämä artikkeli siksi, että ainakaan K&N-suodattimen öljy ei ole todistetusti rikkonut ensimmäistäkään ilmamassa-anturia.

        Suodatuskyvystä haluan vielä mainita sen, että K&N:n tavoite on aina saavuttaa vähintään 98%:n kyky suodattaa standardisoitua testilikaa (joka on 5,5-176 micronin kokoista likaa. esim. hius on n.50 micronia), ja osa paperisuodattimista ei kykene suodattamaan edes 93%:a enempää.

        Lisäksi mainitsen vielä tuosta tehonlisäyksestä tämän; jos autosi imuilmaputket ovat riittävän kokoiset, tuo paneelifiltteri kykenee kasvattamaan auton tehoa muutamalla prosentilla. Tämän huomaa kaasuun vastaavuudessa, kiihdytyksessä ja polttoaine kulutuksen laskussa.
        Useissa takseissa (ammattiautoilija) huomaa jopa 0,5-1L kulutussäästön sadalla kilometrillä.

        Jos siis olet hankkinut K&N-suodattimen, voit turvallisin mielin olla tyytyväinen valintaasi. Jenkki markkinoilta kun tuote on kotoisin, eivät he ole voineet ansaitsematta saada käyttöönsä lausetta; The world's best air filter

        Opetukseni on: Älä tuomitse ennen omakohtaista kokemusta.

        Lisää aiheesta englanniksi:
        http://www.knfilters.com/filter_facts.htm
        http://www.knfilters.com/audio/audio_book_mp3.htm

        Kiitos tästä asiallisesta kommentista, samat pointit tuli itsellekkin mieleen, tuotantoautoissa joudutaan tekemään paljon kompromisseja mm. kustannuksien takia. Itse aion k&n:n paneelin hommata mahdollisimman pian :)


    • antialias

      Kaasuun reagointi todellakin paranee vapaavirtaussuodattimella, bensan säästö taasen hieman kyseenalaista. Itsellä oli selkeä vaikutus alkuperäiseen suodattimeen, joka tosin oli jo melko likainen. Kokemuksia on muistakin autoista, kaikissa hyvät kokemukset.
      Mulla on 1.6 litraiseen 02 Corollaan myytävänä K&N ja pesuaineet, ei maksa paljon, 93€ on ihan liioittelua, kun uuteen Corollaan saa 70 eurolla.

      • Tukossa vai ei

        Netistä katsoin tämän suodattimen mallin ja hinnan (93,-) Kallis se oli minunkin mielestäni. 70 eurollakin saa paperisuodattimia 'a 60 tkm elämän loppuun asti. Ennemmin corollasta pellit loppuu ennen kuin 70 eurolla ostetut ilmansuodattimet olettaen että vaihtoväli 60 tkm.


      • antialias
        Tukossa vai ei kirjoitti:

        Netistä katsoin tämän suodattimen mallin ja hinnan (93,-) Kallis se oli minunkin mielestäni. 70 eurollakin saa paperisuodattimia 'a 60 tkm elämän loppuun asti. Ennemmin corollasta pellit loppuu ennen kuin 70 eurolla ostetut ilmansuodattimet olettaen että vaihtoväli 60 tkm.

        Puhuin kyllä itsekin K&N:sta ja olen ostanut 1.6 vm 2007 Corollaan sellaisen hintaan 70€ Mopo-Sportista Vantaalta. Tinkasin jonkin verran.
        En tiedä mistä mallista itse puhut ja mistä olet katsonut, mutta ei ensimmäistä hintaa aina kannata maksaa ;)


      • Henkka
        Tukossa vai ei kirjoitti:

        Netistä katsoin tämän suodattimen mallin ja hinnan (93,-) Kallis se oli minunkin mielestäni. 70 eurollakin saa paperisuodattimia 'a 60 tkm elämän loppuun asti. Ennemmin corollasta pellit loppuu ennen kuin 70 eurolla ostetut ilmansuodattimet olettaen että vaihtoväli 60 tkm.

        Tarjousta kannattaa varmaan kysellä jälleenmyyjiltä, www.eibach.fi / jälleenmyyjät.

        Ero kuitenkin on huomattava tuon vapaavirtaussuodattimen ja paperisuodattimen kanssa. Vaikka Toyota tähän huoltoväliksi ilmoittaakin 60tkm, niin tosiasiassa paperisuodatin on kuitenkin paperia, ja se kerää sen likansa pelkästään sen pinnalle. Useat ihmiset ovat huomanneet selkeän eron vaihtaessa jo pelkästään uuteen paperifiltteriin, ja ovat myös huomanneet sen, että siihen ei välttämättä mene montaakaan päivää/viikkoa, kun huomaa jo myös sen että auto alkaa laiskistumaan.

        Tämähän johtuu siitä että että paperisuodattimen pinta on kerännyt jo pinnallensa likaa joka tukkii sitä jo silloin huomattavasti.

        esim. tuo K&N suodatin kerää lian 4-6:een puuvillakerrokseen, säilyttäen silti optimaalisen ilmanvirtauskyvyn. Ero siis tulee tästä, suodatin ei tee sitä normaalia tukkeutumista nopeasti vaihdon jälkeen, vaan virtauskyky on aina riittävä seuraavaan huoltoon asti.

        Olen kuullut monelta taksikuljettajalta myös tuosta taloudellisuus asiasta joilla on ollut vapaavirtaussuodatin, ja jokainen on maininnut että se on auttanut tiputtamaan polttoainekulutusta liki 10%.

        Mutta uskon myös sen, että jos vapaavirtaussuodatin vaihdetaan kaverille kenellä on raskas kaasujalka, niin on varmasti totta ettei polttoainekulutus tipu. Mutta sellainen ketä osaa autolla taloudellisesti ajaa, niin huomaa todennäköisesti selkeän eron.


    • jokin

      Itselläni on K&N suodatin joka laitetaan vakion tilalle. Hyvin toimii ja vaikutti hieman myös kulutukseen. Miinuksena oli se, että talvella tahtoi jäätyä koska koteloon meni jonkin verran ilman mukana kosteutta ja sitten ei ilma kiertänyt. Olen kovilla pakkasilla pitänyt vakio suodatinta koska se on paksumpi ja ilma kerkee lämpenemään vakio suodattimella paremmin. Kesäisin käytän tätä K&N suodatinta.

    • pekku222

      Katalysaattori autoissa moottorin ohjausyksikkö pitää lamda anturin avulla bensa ilma seoksen oikeana, eli jos suodatin tukkeutuu menee siitä vähemmän ilmaa läpi ja silloin tietysti tuohon pienemään ilmamäärään annostellaan vähemmän polttoainetta. Mutta tällöin tukkoinen suodatin kuristaa ilmavirtausta ja osa moottorin tehosta häviää tuohon suodattimen yli olevaan paine-eroon joten mitä vähemmän suodatin kuristaa sitä enemmän jää tehoa liikkumiseen. Tästä seuraa tietysti polttoaineen kulutuksen laskua.

    • timpe

      mieluummin vaihtaa orkkissuodattimen useammin ja ehkä softa jne...

    • marjatta9

      EBaysta puolet halvemmalla.

      • kertakäyttö

        Joo.
        Hukkaan meni rahat.
        Ostin corollaan k&n suodattimen, siis vakio koteloon sopivan, motonetistä.
        Ajelin sit hetken sillä, ja seuraavan öljynvaihdon yhteydessä pesin kyseisen suodattimen.
        Siinä vaiheessa vaikeudet alkoivat, kas kas, suodatin ei siis ole mitään puuvillaa, vaan metallia.
        No, myyntiliikkeeseen siis kysymään millä tätä öljytään.
        Antoivat k&n oman öljypullon käteen, siinä valitettavasti lukee, vain puuvilla suodattimiin.
        No, katsoin sitten valmistajan sivuilta oman osani numeron mukaan mitä valmistaja sanoo.
        Neuvoo öljyksi tuota samaa mitä jo tarjottiin, siis sitä jossa lukee, vain puuvilla suodattimiin.

        Tuli siis ostettua 60e suodatin, joka on kertakäyttöinen.

        Katsoin k&n sivuilta suomalaiset jälleenmyyjät, no soitin kolmeen niistä, kellään ei ollut mitään tietoa asiasta.

        Heitin roskiin koko paskan.


      • ei ole metallia ei
        kertakäyttö kirjoitti:

        Joo.
        Hukkaan meni rahat.
        Ostin corollaan k&n suodattimen, siis vakio koteloon sopivan, motonetistä.
        Ajelin sit hetken sillä, ja seuraavan öljynvaihdon yhteydessä pesin kyseisen suodattimen.
        Siinä vaiheessa vaikeudet alkoivat, kas kas, suodatin ei siis ole mitään puuvillaa, vaan metallia.
        No, myyntiliikkeeseen siis kysymään millä tätä öljytään.
        Antoivat k&n oman öljypullon käteen, siinä valitettavasti lukee, vain puuvilla suodattimiin.
        No, katsoin sitten valmistajan sivuilta oman osani numeron mukaan mitä valmistaja sanoo.
        Neuvoo öljyksi tuota samaa mitä jo tarjottiin, siis sitä jossa lukee, vain puuvilla suodattimiin.

        Tuli siis ostettua 60e suodatin, joka on kertakäyttöinen.

        Katsoin k&n sivuilta suomalaiset jälleenmyyjät, no soitin kolmeen niistä, kellään ei ollut mitään tietoa asiasta.

        Heitin roskiin koko paskan.

        öö, tota noin, ookko nyt ihan varma, että se suodatin on metallia.
        Ei ole kyllä moista kuultu, että metallista olisi mikään ilmansuodatin.
        Käydän siellä roskiksella ja katsohan vielä kerran....


    • Jlokukliöj

      :D Corolla kuskit...

    • panhead2

      ettei nyt olis corolla kuski erehtynyt laittamaan liesituulettimen suodattimen autoon? nehän tuppaa olemaan melkoisia metalli väköstyksiä mutta hei ainakin se kestää konetiskipesun :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe