Saab 900 ensimmäiseksi autoksi?

M.G.

Terve.

Sain vihdoinkin hankittua ajokortin, kun rahaa oli tarpeeksi kortin hankkimiseen ja kun työmatkat alkoivat käymään vaikeahkoiksi kaiken kuljetettavan tavaran, epäsäännöllisten aikojen jne. takia. Samalla jouduin myös rikkomaan fantasiani siitä, että hankkisin ajokortin vasta sitten, kun mulla on varaa johonkin loistoautoon.

Mulla on hyviä muistoja lapsuudesta Saab 900:n kyydissä olosta, mutta koska olin silloin 80-luvulla lapsi, niin mulla ei ole sen kummemmin tietoa ko. auton taloudellisuudesta ja muista teknisistä yksityiskohdista. Noita 900:a kun saa nykyään tonnilla jos jonkinlaista, niin kysyisin niistä muutamia kysymyksiä.

1) Minkähintainen on 900:n liikenne,- ja autovakuutus yhteensä? Tai erikseen? Omavastuun ollessa vaikkapa siinä kolmensadan euron suuruusluokassa.

2) Onko 900:n 5d mallissa (vm. '86) jotain tiettyjä tyyppivikoja, joita kannattaisi tutkia autoa ostettaessa? Tai 900 -sarjan autoissa yleensä?

3) Kuinka paljon 900 kuluttaa "tavallisilla" työmatkoilla bensaa tyypillisesti? Jos kulutus on suurta, mistä kannattaa etsiä vikoja?

4) Kannattaako ostaa 900, vai jokin muu samassa hintaluokassa kilpaileva kaunokainen, kuten Mazdan 323, Lada Samara, Fiat Uno, Peugeot 205, Citroen AX/BX? Jos joku muu kuin 900, niin miksi?

Kiitos kaikille vastanneille :)

P.S. Voit pistää myös sähköpostissa ajatuksia, jos tulee jotain mieleen.

12

2526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.G.

      Tarkoitan "900":lla noita 80-luvun puolenvälestavälistä 80-luvun taitteeseen ulottuvia 900i/c malleja.

    • Combi Coupé

      Omaksi "ensimmäiseksi autokseni" tuli myöskin sinänsä osittain sattuman kautta 900i, vm. -85. Olihan se hienoa, kun tarjolle tuli vanha rauta, 5 vaihdetta ja vielä ruiskumoottori - kieltämättä äveriäs vaihtoehto verrattuna vaikka samanikäisiin pikkuautoihin. Itse asiassa, og900 (turbot poisluettuna) on niin aliarvostettu, että samalla rahalla saa melkoisesti autoa verrattuna pienempiin (ja myönnettäköön, moderneihin) vaihtoehtoihin.

      Omassa käytössäni auto ja seuraaja on ollut lähinnä viikonloppuisin, tosin viime aikoina hiukan enemmän; kilometrejä taisi tulla tällä karvalakki-900:lla n. 7000.

      Kulutus oli n. 8,5 - 10/100 km, eli kyse ei ole mistään säästöpossusta pyörillä, vaikka oma yksilöni oli hyvissä säädöissä, sai 98E:tä ja sillä ei hurjasteltu koskaan. Tulee muistaa, että auto on peruskonstruktioltaan vanha ja ilmanvastuskerroin on melkoinen.

      Vakuutusmaksu oli markkoina muistaakseni FIM 3100,- / vuosi ilman bonuksia, asuinalue Tikkurila. Kummallista, vaihdettuani vuotta vanhempaan turboon, vakuutusmaksu ikäänkuin nousi..:)

      Tyyppivikoja ovat nämä normaalit, eli ruosteet ovenhelmoissa (omassani oli reiät kaikissa), konepellin etureuna, lokasuojan kaaret jne. Lisäksi kannattaa katsoa takaluukkuun, vararengastilaan, sillä siellä saattaa aurinko paistaa sisään syvennyksien kulmauksista. Lisäksi kannattaa kuunnella tarkasti vaihteet läpi, vinkuna 3:lla tai 5:lla tietää remonttia, samoin kaikki epätäsmällisyydet vaihdekepin liikkeessä (esim. keskityksen puute) edellyttää säätöä. Kannentiiviste voi aiheuttaa vaihtotarepeen.

      Näistä on parempiakin yhteenvetoja muualla palstalla.

      Itse ainakin olen ollut kaiken kaikkiaan suht. tyytyväinen Saabiin.

    • Saappi

      Eli ainakin mainitsemistasi autoista Saab olisi mielestäni ykkösvaihtoehto. Mazda voisi olla toinen. Vaikka Saappi vähän kuluttaa niin sillä saa turvallisia (ikäisekseen) kilometrejä tilavalla autolla. Varaosat ovat halpoja ja hyvin saatavilla, tee-se-itse mieskin pystyy korjaamaan.

    • saabracing

      Saappi hakkaa mennen tullen jo ajo-ominaisuuksillaan nuo kilpailijat.

      Tavaratilaa on reilusti enemmän, esim. heität konttiin 2x12" subilootan ja vielä mahtuu kuljettamaan tavaroita ja kaupasta ruokaa takakontissa, tosin kun esim 205 pösö, jossa kontiin ei mahdu muuta kuin se telkänpönttö ;)

      Jos vaan löydät suht hyvin pidetyn yksilön, niin osta pois vaan.

      -87 asti 4x114.3 jako keskireikä 71.5mm, käkkäri ottaa etusiin ja useimmat pystykeuloja (myös -86-87 on vinokeuloja) -88-93 4x108 jako käkkäri on taakse, paremmat jarrut tuli kanssa.

      Tossa nyt jotain...

    • Mertmi

      1. Liikennevakuutus on 500euron kantturoissa. Taitaa se mainitsemasi 205 pösö vedellä samoissa lukemissa. :)

      2. Onhan niissä tyyppivikoja, listauksia löytyy useastakin paikasta tai vaikkapa selaamalla vanhoja viestejä. Jotta korjauskulut pysyvät kurissa, on hyvä tietää pari kallista vikaa. Vaihteiston pitää toimia sulavasti. Pakin rusahdus on ihan normaalia, joten sitä on turha säikkyä. Syyläri on syytä katsoa. Peruskulutusosat on edullisia (jarrut jne). Moottorin öljyisyys on enemmänkin ominaisuus, kun vika. Kone voi olla päältä öljyinen, mutta silti se ei kuluta. (mulla on juuri sellainen tapaus)

      Kilometrit voi olla näissä vehkeissä aika hurjiakin. On kuitenkin viisainta katsoa, missä kunnossa kori ja tekniikka on, koska matkanteko ei tule tyssäämään moottorin väsymiseen. Väittäisin että vaihdelaatikko tai bensapumppu tai joku muu vika pysäyttää matkan paljon aiemmin, kun moottori itsessään tai paljon ajetut kilometrit.

      3. Riippuu millaista ajo on. Tästäkin on keskusteltu, mutta matka-ajo 7,3 ja talvipakkasten kaupunkiajon jopa 13litran lukemien välillä liikutaan. Noin 10litraa/100km on aika normaali seka-ajokulutus. (900i -88)

      4. Kannattaa ostaa 900i (kaasarivehkeisiin en sortuisi iän myötä tulevien ongelmien takia). Jos olisin etsimässä itelleni 900:sta, niin kiikaroisin ruisku tai turbomallia ja vähintään -88 vuosimallia tai uudempaa. Varusteina täytyisi löytyä ohjaustehostin ja kallistuksenvakaajat. Keskuslukko sähköikkunoiden kera olisi ylellisyys pisteitä. Jos saat ilmastoidun version käsiisi, niin kandee laittaa pari lanttia enemmän tiskiin tuon mukavuuden saamiseksi. :)

    • Sairas Saabisti

      Moi!
      Vanha saab on luotettava peli hintaansa nähden. Jos sulla on rahaa vähän, niin huomaa että isot renkaat maksaa paljon ja bensaa kuluu vähintään 10 satasella (jos olet kerran kortin vasta saanut, myöhemmällä iällä pääset jopa 8 litran kulutuksiin)

      Mutta silti saab on sairaan hyvä peli, ei petä eikä jätä tielle. 99 ja 90 malleja saa katsastettuinakin 500 euroon, 900 mallissa parempaa on taas se että se on talvella sikalämmin (99 ei kovin lämmin).

      Lisäksi auto on turvallinen ja hyvä ajaa! Talvella paksussa sohjossa joku kinderi vetää mutkassa suoraan, Saabissa sohjot ei tunnu missään! Toisaalta tuo ajettavuus kasvattaa petollisesti tilannenopeuksia mikä ei taas ole hyvä juttu...

    • TuuSaR

      Olen seuraillut esim vertaa.fi palvelulla autojen hintoja ja autoliikkeistä lähtee 80-luvun 9-satkuja pilkkahintaan.(puhumattakaan yksityisistä) Itse ostaisin 89 vuosimallia jos olisin samassa tilanteessa.

      Kannattaa myös kysellä tarkkaan mitä autoon on vaihdettu eikä tehdä kilometrien perusteella hätäisiä arviointeja. Jopa akku voi olla alkuperäinen.

    • M.G.

      Kiitos kaikille jo vastanneille. Olen tässä keräillyt noita yleisimpiä vikoja ylös niin paljon mahdollista.

      Legendan mukaan pohjoisemmassa (itse asun Helsingissä) olisi mahdollisesti parempi tarjonta ja hinta-laatusuhde vanhemmissa Saabeissa, kun täällä Helsingissä ja PK-seudulla. Pitääköhän paikkaansa?

      Mikäli kyllä, niin mulle voi pistää postia tulemaan, jos satuu jostain bongaamaan jonkun hyvän 900i/c:n, jonka hinta on jossain 500-1500 euron hujakoilla. Vähän kalliimpaakin voidaan harkita tietysti, jos vaan kaupan/henkilön rahoitusjärjestelmä kestää :)

      Kiitos jo etukäteen.

      • lisää

        Ei ole nyt hyvää saappia myydä mutta kun ostat tarkista jo ne sanotut,eli vaihteiston toiminta,automaatti järjestään pitkäikäisempi kuin manuaali...:)Ruoste raiskaa ovet alareunoista ja vähän muualtakin,konepelti,takapyörän kotelot ja on mahdollista että muualtakin ympäri pohjaa.moottori yleensä lähes ikuinen.ajo-ominaisuudet talvella petolliset.Hyvinä puolina,ajettavuus(varauksin),luotettava,turvallinen,halpa pitää ja huoltaa,kulkee nätisti,et jää jalkoihin vanhallakaan saapilla.Omituisuuksia,virtalukko joka reistailee ja sijainti,helkkarin helppo varastaa.Kuljettajaystävällisyys on saapissa omaa luokkaansa,pikkujuttuja joihin kiinnittää huomion vasta kun on jotakin johon verrata.Ja tähän loppuun minäkin voisin vanhan harrastukseni nostamiseksi ostaa og900T16 mallisen jos jollakulla on halu luopua,tekniikkavikainen ei haittaa kunhan on hyvä kori,ja [email protected]


      • 900i16
        lisää kirjoitti:

        Ei ole nyt hyvää saappia myydä mutta kun ostat tarkista jo ne sanotut,eli vaihteiston toiminta,automaatti järjestään pitkäikäisempi kuin manuaali...:)Ruoste raiskaa ovet alareunoista ja vähän muualtakin,konepelti,takapyörän kotelot ja on mahdollista että muualtakin ympäri pohjaa.moottori yleensä lähes ikuinen.ajo-ominaisuudet talvella petolliset.Hyvinä puolina,ajettavuus(varauksin),luotettava,turvallinen,halpa pitää ja huoltaa,kulkee nätisti,et jää jalkoihin vanhallakaan saapilla.Omituisuuksia,virtalukko joka reistailee ja sijainti,helkkarin helppo varastaa.Kuljettajaystävällisyys on saapissa omaa luokkaansa,pikkujuttuja joihin kiinnittää huomion vasta kun on jotakin johon verrata.Ja tähän loppuun minäkin voisin vanhan harrastukseni nostamiseksi ostaa og900T16 mallisen jos jollakulla on halu luopua,tekniikkavikainen ei haittaa kunhan on hyvä kori,ja [email protected]

        Täytyy vielä edellisiin lisätä että ns. OG (Old Generation) Saab 900 vuosimalliin -94 asti sai hiljattain muistaakseni Iltasanomissa julkaistun tutkimuksen mukaan neljä tähteä **** viidestä turvallisuudesta. Siis verrattuna aivan näihin nykyisiin menopeleihin missä on turvatyynyt yms.. Uudemmat turvatyynyillä varustetut Saabit luonnollisesti saivat täydet viisi tähteä.

        Kertoo jotain auton lujuudesta ja siitä ettei Saabeissa koskaan ole raudasta pihtailtu.

        Mm. Volvo 440 mallit pärjäsivät turvallisuustestissä erittäin huonosti.


    • erkki

      Oma satku on vuosimallia 88/89. Kumpikohan mahtaa sitten olla, rekisteröity joulukuun lopussa 88? Autosta löytyy mm. ohjaustehostin ja keskuslukko. Ajettu ostettaessa 305tkm, nyt hiukan enemmän. Maksoin 1000€ ja vakuutusmaksu vuodessa 346€. Bensaa menee, mutta niin vie kaikki vanhemmatkin, ne kun yleensä on vielä kaasarikoneella. Ennenkaikkea lämmin. Hiukka porukka kahteli kun ajelin joulun aikoihin 35 asteen pakkasella lippis päässä ilman takkia, kun muut ajeli toppatakki päällä ja pipo silmillä... ;)

    • allu2

      siis saab 900i 81 on hyvä tietty ruostuu pikkuse mut iha 300e makso ku ostin toine oli 2000e ku siin oli madallus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe