maku- ja hajuaistin katoaminen

tarsis

Menetin maku- ja hajuaistin 4 viikkoa sitten ja kaikki haisee ja maistuu aivan kamalalle. Mikä voisi olla aiheuttaja? Onko jollain samanlainen ongelma ja mistä on saanut helpotusta pirulliseen vaivaan?

8

3017

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäriin, vaivan takana voi olla vaikka mitä esim. Parkinsonin tauti.

    • helvettiin jo keväällä

      mulla on ollut jo kadoksissa 15 v että ei taida pakata allerginen nuha vei sen mites ittelläs kaatusitko vai allergia?

      • jatkuvasti

        Minulla on myös monia allergioita ja paljon ollut hengitystietulehduksia ja poskiontelotulehduksia. Sen lisäksi kaaduin talvella jäisessä mäessä ja löin takaraivoni. Millaisia tutkimuksia sinulle on tehty, voisitko vielä vastata minulle.
        kiittäen tarsis


      • helvettiin jo keväällä

        Vastasin sinulle, mutta laitoin väärällä nimimerkillä "jatkuvasti", joten toivon, että lukisit vastaukseni,
        sorry, tarsis


    • Suinkaan?

      Oletko varma, että makuaistikin on mennyt? Eli et huomaa, onko ruoka suolaista vai makeaa? Maku- ja hajuaistimukset menevät täysin eri reittejä.

    • poskionteloissa ongelma?

      Minulta nimittäin katosi tyystin hajuaisti, kun sairastin poskiontelotulehdusta. Hajun mukana tuntuu menevän sitten makukin, sillä useat maut ovat itseasiassa hajuja. Maistoin kyllä perusmaut suolaisen, makean, happaman ja karvaan, mutta kun hakuja en tuntenut, aromit jäivät siis aistimatta. eli eivät ne haju- ja makuaisti ihan riippumattomia toisistaan ole, hajuaistin avulla saadaan makuihin se vivahteikkuus tuolla nenänieluonteloissa....

      Käypä tutkituttamassa vielä poskiontelosi.

      • pirjopek

        Olisiko joku jolla olisi mennyt haju ja maku aisti yskän ja nuhan seurauksena. Olen huolissani sillä itse menetin molemmat ja näyttää etteivät ne palaa.Kauanko menee?Odotanko vielä vai joko pitäisi lähteä lääkäriin? Sairastin kolme viikkoa sekä yskää, että nuhaa ja lopulta sain keuhkoputken tulehduksen ja kuumeen.Kovan antibiottikuurin sekä pistoksina , että suun kautta. Kaiken tämän seurauksena sain tällaisen sivusairauden!


      • tukkoinen nenä
        pirjopek kirjoitti:

        Olisiko joku jolla olisi mennyt haju ja maku aisti yskän ja nuhan seurauksena. Olen huolissani sillä itse menetin molemmat ja näyttää etteivät ne palaa.Kauanko menee?Odotanko vielä vai joko pitäisi lähteä lääkäriin? Sairastin kolme viikkoa sekä yskää, että nuhaa ja lopulta sain keuhkoputken tulehduksen ja kuumeen.Kovan antibiottikuurin sekä pistoksina , että suun kautta. Kaiken tämän seurauksena sain tällaisen sivusairauden!

        Olen kärsinyt mauttomasta ja hajuttomasta olosta jo kohta 3 vuotta. Nenä on tukossa koko ajan ja varsinkin aamulla riittää tyhjennettävää! Päivällä on helpompi olla. Asiaa on yritetty hoitaa terv. kesk.lääkärin avulla, mutta turhaan. Hänen mielestään tilanne johtui nenästä. Nenä on operoitu, korvapoliklinikalla juostu useasti ja astma löytynyt, josta nyt jatkuva lääkitys, mutta maku ja haju pysyvät poissa. Kun kortisonitabletti- hoito on päällä, maku ja haju palaavat, mutta häviävät taas parin viikon päästä lääkekuurin loputtua. Tähän asti ei lääkäri ole suostunut allergia- tai muihinkaan tutkimuksiin. Ehkäpä yksityisellä puolella saa palvelua ja asia vihdoin selviää. Edes ruoan mausta ei pysty nauttimaan, kaikesta muusta puhumattakaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe