Kanttarellien

pakastaminen?!

Kertokaapa ensikertalaiselle miten kanttarelleja ja suppilovahveroita pakastetaan. Googlesta katsoin, mutta siellä vaan sanottiin, että hyvä säilöntätapa on pakastaminen.

Eli siis paloittelen ja laitan raakana pakastimeen, niinkö?! Vai pitääkö paistaa ja sitten vain pakastimeen. Kuivata ja pakastaa ei kiinnosta, mieluummin heti pakastimeen.

35

73817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakastimeen

      Hei, laita kanttarellit tai suppilovahverot paistinpannulle ja kuivata niista neste pois miedolla lämmöllä. Sieniä kannattaa vähän pilkkoa, niin kuivahtavat nopeammin. Sekoittele välillä että eivät tartu pannuun kiinni. Rasvaa ei tarvitse käyttää vaan sienet voi laittaa suoraan pannulle ja levyn vaikka kolmoselle tai neloselle niin eivät pala. Näin teen itse ja hyviä ovat. Nautitaan nyt sienistä kun niitä on tänä vuonna paljon.

      • Milla.M

        itse olen ainakin parhaaksi tavaksi havainnut pakastamisen suoraan ilman pannulla käyttämistä. Maku on huomattavasti parempi!


      • sienimies
        Milla.M kirjoitti:

        itse olen ainakin parhaaksi tavaksi havainnut pakastamisen suoraan ilman pannulla käyttämistä. Maku on huomattavasti parempi!

        .. Itse olen jo 17 kpl 200 gramman pusseja pannulta pakkaseen siirtänyt. Ilman nesteenhaihdutusta olisi pakkanen aika täynnä :)


      • pakastimeen
        sienimies kirjoitti:

        .. Itse olen jo 17 kpl 200 gramman pusseja pannulta pakkaseen siirtänyt. Ilman nesteenhaihdutusta olisi pakkanen aika täynnä :)

        Ehdottomasti, sellaisenaan pakastetut kanttarellit ei kestä pakastamista ja niistä tulee vetisiä ja sitkeitä. Paljaalla pannulla pyörittelee niin kauan että kuivuu ja sitten pusseihin.


      • villeeeee
        pakastimeen kirjoitti:

        Ehdottomasti, sellaisenaan pakastetut kanttarellit ei kestä pakastamista ja niistä tulee vetisiä ja sitkeitä. Paljaalla pannulla pyörittelee niin kauan että kuivuu ja sitten pusseihin.

        Oman kokemuksen ja viisaampieni (martojen ja helsinkin yliopiston sienien tunnistustilaisuuksien)neuvoista ole oppinut, että sieniä ei pidä säilöä pakastimeen tuoreena. Tuoreena entsyymien toiminta jatkuu ja juuri kanttarelleista tulee kitkeriä melko lyhyessä ajassa. Eli kuivatus tai omassa "vedessä" kypsennys estää enstsyymien toiminnan säilytyksen aikana.
        Pelkkä pakastaminen vain hidastaa sienissä luonnostaa olevien entsyymien toimintaa.

        Pannulla sieniä kypsentäessä ei pannulle tule lisätä rasvaa. Siis ihan mitä tahahsa säilöessä pakastimeen tulee muistaa, että juuri RASVA on se mikä pilaantuu eli härskintyy. Rasvaton poron tai hirven liha säilyy ilma tiiviisti pakattuna parikin vuotta, mutta rasvainen siankylki ei juuri kolmea kuukautta enempää. Ja tästä on myös ihan omakohtaisia kokemuksia.


      • tarkka täti
        villeeeee kirjoitti:

        Oman kokemuksen ja viisaampieni (martojen ja helsinkin yliopiston sienien tunnistustilaisuuksien)neuvoista ole oppinut, että sieniä ei pidä säilöä pakastimeen tuoreena. Tuoreena entsyymien toiminta jatkuu ja juuri kanttarelleista tulee kitkeriä melko lyhyessä ajassa. Eli kuivatus tai omassa "vedessä" kypsennys estää enstsyymien toiminnan säilytyksen aikana.
        Pelkkä pakastaminen vain hidastaa sienissä luonnostaa olevien entsyymien toimintaa.

        Pannulla sieniä kypsentäessä ei pannulle tule lisätä rasvaa. Siis ihan mitä tahahsa säilöessä pakastimeen tulee muistaa, että juuri RASVA on se mikä pilaantuu eli härskintyy. Rasvaton poron tai hirven liha säilyy ilma tiiviisti pakattuna parikin vuotta, mutta rasvainen siankylki ei juuri kolmea kuukautta enempää. Ja tästä on myös ihan omakohtaisia kokemuksia.

        Sieniaika on parhaillaan ja niitä tulee runsaasti, kanttarellejakin niin ettei kaikkea voi syödä heti, joten pakastimeen menee monta rasiaa.
        Minä teen näin. Puhdistan ja palottelen kanttarellit pieniksi, laitan ne paistinpannuun miedolle lämmölle, ilman rasvaa. Nestettä tulee runsaasti, mutta en haihduta nestettä pois,vaan kiehautan sienet nopeasti, annan päähtyä omassa mehussa ja tässä mehussa pakastan sienet kerta-annospurkkeihin. Kun otan käyttöön. annan sienet sulaa jääkaapissa, kaadan lävikköön valumaan. Tämän jälkeen sienet voi paistaa pannulla käyttötarkoituksen mukaan. Näin olen tehnyt joka vuosi ja aina ne maistuvat todella maukkailta.


      • sienimimmi
        villeeeee kirjoitti:

        Oman kokemuksen ja viisaampieni (martojen ja helsinkin yliopiston sienien tunnistustilaisuuksien)neuvoista ole oppinut, että sieniä ei pidä säilöä pakastimeen tuoreena. Tuoreena entsyymien toiminta jatkuu ja juuri kanttarelleista tulee kitkeriä melko lyhyessä ajassa. Eli kuivatus tai omassa "vedessä" kypsennys estää enstsyymien toiminnan säilytyksen aikana.
        Pelkkä pakastaminen vain hidastaa sienissä luonnostaa olevien entsyymien toimintaa.

        Pannulla sieniä kypsentäessä ei pannulle tule lisätä rasvaa. Siis ihan mitä tahahsa säilöessä pakastimeen tulee muistaa, että juuri RASVA on se mikä pilaantuu eli härskintyy. Rasvaton poron tai hirven liha säilyy ilma tiiviisti pakattuna parikin vuotta, mutta rasvainen siankylki ei juuri kolmea kuukautta enempää. Ja tästä on myös ihan omakohtaisia kokemuksia.

        Njoo, no siksi mun kanttarellit olivat sitkeitä ja pelottavan pahan makuisia. Heitin kaikki pois pakastimestani kun tänään niitä sulatin ja paistoin.
        En enää ikinä tuoreena pakasta kanttarelleja.


      • mirtsu
        pakastimeen kirjoitti:

        Ehdottomasti, sellaisenaan pakastetut kanttarellit ei kestä pakastamista ja niistä tulee vetisiä ja sitkeitä. Paljaalla pannulla pyörittelee niin kauan että kuivuu ja sitten pusseihin.

        Ei pidä paikkaansa etteivät kanttarellit kestä pakstamista!! Itse pakastan kanttarellit aina käsittelemättä niitä mitenkään. Ja hyviä ovat olleet pakastamisen jälkeenkin! Kun otan pussin pakkasesta niin heitän sen hetkeksi, mutta vain hetkeksi, kiehuvaan veteen vetee, niin että sienet vähäsen sulavat. Sitten vain pilkon ja pannulle!


      • Anonyymi

        Kuivaan aina kanttarellit. Eivät ole sitkeitä käyttöön ottettaessa. Jää-pakastimen päällä 2-3vrk👍


      • Anonyymi
        tarkka täti kirjoitti:

        Sieniaika on parhaillaan ja niitä tulee runsaasti, kanttarellejakin niin ettei kaikkea voi syödä heti, joten pakastimeen menee monta rasiaa.
        Minä teen näin. Puhdistan ja palottelen kanttarellit pieniksi, laitan ne paistinpannuun miedolle lämmölle, ilman rasvaa. Nestettä tulee runsaasti, mutta en haihduta nestettä pois,vaan kiehautan sienet nopeasti, annan päähtyä omassa mehussa ja tässä mehussa pakastan sienet kerta-annospurkkeihin. Kun otan käyttöön. annan sienet sulaa jääkaapissa, kaadan lävikköön valumaan. Tämän jälkeen sienet voi paistaa pannulla käyttötarkoituksen mukaan. Näin olen tehnyt joka vuosi ja aina ne maistuvat todella maukkailta.

        Mie teen kans niin ja tapoi on monenlaisia.


      • Anonyymi
        Milla.M kirjoitti:

        itse olen ainakin parhaaksi tavaksi havainnut pakastamisen suoraan ilman pannulla käyttämistä. Maku on huomattavasti parempi!

        pissiminen pissiminen tekee paremmaan maun oma pissipissiminen tekee paremmaan maun oma pissi

        pissiminen tekee paremmaan maun oma pissipissiminen tekee paremmaan maun oma pissitekee paremmaan maun oma pissi


      • Anonyymi
        sienimimmi kirjoitti:

        Njoo, no siksi mun kanttarellit olivat sitkeitä ja pelottavan pahan makuisia. Heitin kaikki pois pakastimestani kun tänään niitä sulatin ja paistoin.
        En enää ikinä tuoreena pakasta kanttarelleja.

        Pitää paistaa jäisinä ei sulattaa välissä ni on kaikista parhaita.


    • oal

      elikkä,eikö uunipannulla käyttäminen niin kauan,,että neste erottuu ja siitä liemineen pakastukseen...

      • sitra

        laita paloitellut kanttarellit kuumalle pannulle että neste tulee jos sienet ovat kuivia lisää vettä ja jäähdytä ja pakasta pusseissa kokemusta on käytä sitten jäisenä pannulle sipulien kanssa ja kermaa makujen kanssa pippuria


    • Sienisalaatti

      Minä laitan paistinpannulle levylle ja miedolle lämmölle kanttarellit.
      Sienistä lähtee nestettä .Annan olla hetken aikaa ja jäähdytän.Pakastan
      kertaannoksina liemineen.
      Näin teki äitini ja minä olen tehnyt jo vuosia,olen 50v.ja hengissä : ))))

      Mutta vain kanttarellit ja suppilovahverot teen näin.

      • nami nami

        Haaparouskujen säilöntäohjeen sain äidiltä ja hyvin on toiminut. Ryöppäyksen jälkeen huuhdellaan ja valutetaan. Laitetaan suolaa suunnilleen sen minkä tarvitsee syödessään. Laitetaan pakstepusseihin ja annetaan olla vuorokauden verran silleen ja sitten pakastetaan. Sulatetaan normaalisti, valutetaan, jos suolaa on enemmän kuin tarvitsee, voi huuhdella, mutta maku kärsii. Mieluummin laitan suolaa liian vähän ja lisään ruokaa laittaessa. Tämä on ollut mielestäni hyvä pakastustapa. Ilman suolaa pakastettuna tulee kuivia ja sitkeitä.


    • älä lyö

      minä pilkon sienet tuoreeltaan pakasterasioihin sitten kaadan kylmää vettä päälle niin paljon että sienet peittyy. saa olla vähän isompi rasia että jää tilaa.

      sulatan sit jääkaapissa, äkkiä paistinpannulle en paista niin kauan että kaikki vesi on haihtunut vaan kaadaan nesteen siivilänläpi.

      tämä on joskus 80- luvun sienioppaan neuvo ja hyvin on toiminut.

      • Kantarelli ja varsinkin suppilovahvero säilyy paljon pidempään kuivattuna. Kantarelleja kannattaa vähän pieniä ennen kuvaamista, mutta suppilovahverot voi kuivata ihan sellaisenaan. Minä olen käyttänyt kolme vuotta aiemmin kuivattuja suppilovahveroita ja todennut, että maut ovat säilyneet erinomaisesti.


    • olen poistanut nesteen paistinpannulla,miedolla lämmöllä,etteivät pala.
      Jäähdyttänyt ja rasioihin.

    • Mummeli

      Antakaa kanttarellipikkelsin teko-ohje, johon tulee myös öljyä.
      Kiitos

    • chanterel

      Nopea "kasaankiehautus" säästää paljon tilaa, ja tiivistää aromeja. Sienet painuvat noin viidennekseen siitä mitä ovat sellaisenaan. Ei kannata keittää liian pitkään jottei rakenne mene liian lötköksi ja maukkaat liemet kannattaa pakastaa mukana. Mukaan voi heittää ripauksen suolaa mutta ei ole tarpeen. Itse tykkään sienistä kokonaisina, nehän ovat kauniita ja tekstuuri tuntuu hyvältä suussa. Vauvoille ja lapsille voi sienet myös pilkkoa tai soseuttaa ;-) Toimii myös upeasti lihamakaroonilaatikon salaisena herkkuaineena :-)

    • Turvallisuus tärkeää

      Hei, siis sienet ovat erilaisia. Kanttarellit menee lähes sellaisenaan, mutta toiset sienet tarvitsee pidemmän ryöppäyksen, hyvän huuhtelun ym. eikä niitä liemiä silloin käytetä. Toiset sienet vaatii hieman perehtymistä aloittelijalle. Kantarellit on turvallisia.

    • tattimiäs

      Kanttarelleja olen kerännyt yli 40 vuotta, nyt on eka kausi, kun osan kuivasin pakastetilan puutteessa, ja kuivatut ovat väkeviä maultaan.

      Onko kukaan kokeillut kevyttä ryöppäystä omassa liemessään, minkä jälkeen kuivaus, häviääkö kitkerä maku?

      Mikrossakin on helppo ja joutuisa kuumentaa ennen pakastusta.

    • pakastaminen

      Miten se tehdään, en ole vielä tajunnut ohjeitanne

      t. nimim. pakastaminen?

    • emppu00

      Ehdottomasti ensin pannuun ja vesi pois jos laittaa suoraan pakkasen kantarellellit menee pilalle niistä tulee sitkeitä ja hyvin väkeviä,niitä ei voi syödä .

    • Stuva

      Pakastin kanttarelleja minigrips pussiin omassa liemessään,jota tuli,kun kuivatin kanttarelleja pannussa miedolla lämmöllä!

    • romualdo2

      pannulta paistettuina ja vielä suht märkinä sitten suoraan pakastusrasiaan, tuoreena pakastus tosiaan väkevöittää makua, sitä en suosittele enään, vaikka toisenlaistakin mielipidettä on, jopa ammattikokeilla.
      eikö olekin merkillistä että sieni- ja marja-osiot ovat piilotettu Harrastukset/retkeily- osioon, tännehän ne kuuluisivat tietysti maalaisjärjenkin mukaan, vaan eipä ole siirretty - mikä ihmeen kaikkien aikojen möhly, älykääpiöinti ja logiikka tässäkin on ollut... !?? siellä keskustelu on ollut ennätyksellisen vaisua joten ei mikään ihme ja täälläkin kehdataan silti pitää esillä englanninkieltä, superfood -sanoin joten todella noloa ylläpitäjälle... kun tarpeeksi moni huomauttaa tästä asiasta niin muutos voisi vielä tapahtua... hävettävää käytöstä! tälläistäkin se luonnosta vieraantuminen sitten teettää...

    • ruokavalio

      Hei! Kanttikset voi pakastaa putsattuna sellaisenaan,jos käyttää ne pian, mutta jos säästät pitempään niin käytä pannulla ensin.

    • Niijuttiita

      Voiko joku kertoa, miten kanttarellit pakastetaan. En ole löytänyt mistään ohjetta.

    • Anonyymi

      Kiitos neuvosta

    • Anonyymi

      Minä poistan varmistimen aina, kun näen ensikertalaisen sienimetsällä.

      T: persulandia.

    • Anonyymi

      Tuoreet sienet pilkon, pakkaseen pussiin. Pussista tarpeen mukaan jäisenä suoraan pannulle. Mausteet ym perään ja ääntä kohti, nam! Ei todellakaan kuivattuna, maku kärsii. Ei mitään paistelua ennen pakastusta eikä missään nimessä mitään vesilitkuja pakastimeen sienen sekään. Suppikset kuivattuna tai jos pakastaa niin pannun kautta. Mutta ei kanttarelleille niin tehdä

    • Anonyymi

      Poista sienistä neste. Paistinpannulla ilman rasvaa ja anna jäähtyä. Laitta sitten rasiaan tai migrippusssiin ja pakasta.

    • ”Kuivata ja pakastaa ei kiinnosta, mieluummin heti pakastimeen.”

      Tuoreena ilman ryöppäämistä syötävät sienet kannattaa kuivata ja säilyttää ilmatiiviissä valolta suojatussa pussissa tai purkissa. Sienten pakastaminen vie turhaa tilaa ja energiaa. Kuivaamisen huono puoli on tekstuuri, joka ei ole tuoreen veroinen varsinkaan kantarellilla, josta tulee hieman sitkeä. Toisaalta ei taida kyllä pakastetunkaan sienen tekstuuri olla tuoreen veroinen. Hyvä puoli on makujen tiivistyminen ja minusta kuivattu sieni maistuu voimakkaammalta ja paremmalta.

      Meillä on varmasti sata kiloa tuoretta sientä kuivattuna kaapissa usean vuoden ajalta. Kuivattuna ne painavat muutaman kilon ja vie pari hyllyä - kantarellit, suppilovahverot, mustatorvisienet, tatit ja korvasienet. Korvasienissä on aika herkkä maku, joka myös tiivistyy kuivauksessa. Olen ryöpännyt kuivattuja korvasieniä vain 5 min koska sen myrkky, gyromitriini on vesiliukoinen ja haihtuu kuivattaessa. Virallisesti neuvon heittämään korvasienet ryöppäyksen jälkeen roskiin.

      Muita säilöntätapoja on etikkasienet, joihin sopii erinomaisesti kantarellit ja suppilovahverot. Nyt menee viimeiset viime syksynä säilötyt etikkasienet, joissa maku ja tekstuuri on vieläkin hyvä. Sienisalaattiin ainoa oikea sieni on suolasieni, joita pitää olla talveksi muutama litra jääkaapissa. Nykyisin oolen huomannut, että paras sienisalaatti tulee pelkistä kangasrouskuista, joka on sopivan voimakkaan makuinen ja hyvin yleinen ja runsassatoinen sieni koko maassa.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe