SYTOSTAATTI HOIDOT

on rankat!

ainakin minulle. 3.taxoa takana ja yksi ceffi ja olen ihan loppu.
yritän pitää mieleni valoisana --ei onnistu.

tunnen syyllisyyttä,kuin olisi oma vika että koen
nämä uuvuttavina.

en oksenna,mutta heikottaa ja on semmonen olo ettei oo ennen ollut.

onko kenelläkään ollut tälläista?onko vika korvien välissä?

43

18577

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ira¤

      minullekkin rankat.Erilailla vaikuttavat kaikille.Minullakin neljännen jälkeen alkoi tökkiä,niin että tuntui,ettei mitenkään jaksa.Viidennen kun sai,niin ajattelin että sisulla vielä viimeisen jaksan.Nyt ovat ohi.Sinulle toivon paljon voimia,perässä tulet ,ajattele sinulla 4 jo takana,kestät kyllä ne viimisetkin.En minäkään jaksanut valoisaa mieltä pitää,tuntui kuin selviäisi päivästä toiseen.Pian sinullakin ohi,niin saat huokaista,ajattele kunhan selviät tämän päivän,niin seuraavana helpompaa.

      • muumiaitee

        porukkaan minäkin kuulun.Rankkaa oli,ei muuta voi sanoa.Ainakin se hoidon jälkeinen viikko.Ja kokonaisuudesta jäi hyvin uupunut ja sekava muisto.Enpä minäkään kovin jaksanut iloita silloin.
        Mutta hyöty varmaan on kuitenkin suurempi kuin haitta,ainakin näin jälkeenpäin ajatellen.Onneksi et oksentele,en minäkään kuin yhen ainoan kerran.Ne estolääkkeet on tehokkaita.Kertoile kuulumisia aina,kun jaksat koneelle.Tiedämme aika hyvin,mitä joudut nyt kokemaan ja hengessä olemme tukenasi täällä!


      • dsparg

        saitko vaan viisi sytoa? mahtavaa! mulle annettiin 28. perskele! :)


    • Kukka-maaria

      Älä nyt hyvä ihminen tunne syyllisyyttä! Ne ON rankkoja, toisille enemmän toisille vähemmän. Mulle tuli kaikkea mahdollista, sairaalassakin makasin tipassa 3 kertaa jne. Mutta selvisin, ainakin toistaiseksi. Kyllä minä kirosin silloin etten ikinä halua enää niitä hoitoja jos syöpä uusisi. Mutta unohtuuhan ne vaikeudet, ja nyt tietää että ne on väliaikaisia, ainakin nämä vatsa-, limakalvo- ja iho-oireet. Sekä ne jalkasäryt. Sinä olet jo voiton puolella. Muistan kyllä miten väsynyt itsekin olin hoitojen loppupuolella, lyhyilläkin kävelymatkoilla piti löytää välillä penkki tai jopa ajaa kotiin taksilla.

      • Ira¤

        sytoista ihottuma,ripuli ja vatsakivut,mutta tulee niiden kanssa toimeen jotenkin,


      • muumiaitee
        Ira¤ kirjoitti:

        sytoista ihottuma,ripuli ja vatsakivut,mutta tulee niiden kanssa toimeen jotenkin,

        Ira sun oireet vähitellen häipyy.Olihan minullakin viime kesänä ihottumaa hoitojen jälkeenkin.Mistä lienen aatellut,että se johtui auringosta.Saattoi olla jonkin aikaa ripuliakin.Ja hoitojen aikana oli samaa kuin sullakin Kukka-Maaria,jalkojen lihas kipua.ylämäessä ei meinannu millään päästä eteenpäin.


      • Yahii89

        Miten kauan sytostaattihoito vaikuttaa soluissa.Hoitojakson ajan vai vuosia sen jälkeen?


    • syöpääntynyt

      ..vika korvien välissä, voit huoahtaa ;)
      Ei se tauti muuten kuole, ellei tule tunne että itse kuolee, jos näin uskaltaisin ilmaista.

      Itselläni meni liikuntakyky lähes täysin jo toisten taxojen jälkeen, tuli polyneuropatiaa molempiin jalkoihin...kef .ista tuli jo pelko että kuolen kunnes jo pelkäsin että jos en kuolekaan, pahoinvointia ei ollut, mutta kokonaisvaltainen "raato" olo.

      Salli itsellesi lepoa ja lupa sairastaa, ei se loputtomiin kestä, säteiden aikana huomaat kuntosi pikkuhiljaa kohenevan ja unohtuu pahin.

      Toivon sinulle jaksamista ja jos yhtään lohduttaa tieto, niin vielä kaikkien hoitojen loputtuakin toipuminen jatkuu, ei ne voimat hetkessä palaa ennalleen kun hoidoilla on sammutettu kaikkien uusiutuvien solujen toiminta.

      Mutta TAVOITTEENA onkin PARANTUMINEN, vaikka juuri nyt et jaksaisikaan siihen uskoa.
      Sain juuri 3-vuotis kontrolleista puhtaat paperit, mihin en uskonut hoitojen aikana.
      Voimia sinulle ja kaikille kanssasisarille!

      • kevätmielinen

        Onkohan siinä oikeasti perää, että jos on kovasti sivuoireita, niin myrkytkin purevat paremmin? Niin yks hoitsu (tuttu erikoissairaanhoitaja, itsekin kilpparisyöpäpotilas) mulle sanoi.

        Toisaalta jos ei tule mitään, niin johtuuko se siitä että elimistö ei reagoi lääkitykseen yhtä voimakkaasti kuin jollain toisella vai siitä että on parempi kunto?

        Kunnon taas ei uskoisi olevan tekemisissä esimerkiksi limakalvovaurioiden kanssa tai hiustenlähdön kanssa. Yleiseen väsymykseen tietty kunto varmaan vaikuttaa ja ehkä vastustuskykyyn infektioita vastaan.

        Äkkiä vaan itselle tulisi tunne, että mahtaako ne solumyrkyt tappaa syöpää, jos ei normaalitkaan solut ota itseensä.

        Missäs käsityksessä te muut olette?

        Ja kysyjälle vastaukseksi, että kyllä lähes kaikki alkavat tuntea inhoa ja vastenmielisyyttä niitä tiputuksia kohtaan viimeistään putken lopulla, on ne sen verran kovia litkuja. Mutta saa syöpäsolutkin kyytiä ja vielä potkun persauksiin senkin jälkeen, kun ovat jo nääkähtäneet!


      • syöpääntynyt
        kevätmielinen kirjoitti:

        Onkohan siinä oikeasti perää, että jos on kovasti sivuoireita, niin myrkytkin purevat paremmin? Niin yks hoitsu (tuttu erikoissairaanhoitaja, itsekin kilpparisyöpäpotilas) mulle sanoi.

        Toisaalta jos ei tule mitään, niin johtuuko se siitä että elimistö ei reagoi lääkitykseen yhtä voimakkaasti kuin jollain toisella vai siitä että on parempi kunto?

        Kunnon taas ei uskoisi olevan tekemisissä esimerkiksi limakalvovaurioiden kanssa tai hiustenlähdön kanssa. Yleiseen väsymykseen tietty kunto varmaan vaikuttaa ja ehkä vastustuskykyyn infektioita vastaan.

        Äkkiä vaan itselle tulisi tunne, että mahtaako ne solumyrkyt tappaa syöpää, jos ei normaalitkaan solut ota itseensä.

        Missäs käsityksessä te muut olette?

        Ja kysyjälle vastaukseksi, että kyllä lähes kaikki alkavat tuntea inhoa ja vastenmielisyyttä niitä tiputuksia kohtaan viimeistään putken lopulla, on ne sen verran kovia litkuja. Mutta saa syöpäsolutkin kyytiä ja vielä potkun persauksiin senkin jälkeen, kun ovat jo nääkähtäneet!

        olen pohtinut, mutta voihan se olla ettei kaikki saa edes vesirokossa yhtäpaljon rakkuloita ja saa silti saman immuniteetin...sytot tekee saman työn tytössä ja pojassa vaikka oireet onkin erilaiset. Tähän oljenkorteen vain on tukeuduttava.
        Luulis ettei sellaisiin solumyrkkyihin kellään ole vastustuskykyä.
        On kaiketi niin että jollekin on limakalvot se herkin juttu, toisella lähtee kynnet kokonaan ja toisella vain irtoaa pohjastaan, toinen saa pahat alaraajahermokivut ja toiselle tulee vain lihaskipuja. Silti yksikään uusiutuva solu ei välty sytojen teholta...miten pitkälle ne sitten auttaa on kai lähtökohdista ja taudin laajuudesta kiinni, sekä laadusta.


      • Kukka-maaria
        kevätmielinen kirjoitti:

        Onkohan siinä oikeasti perää, että jos on kovasti sivuoireita, niin myrkytkin purevat paremmin? Niin yks hoitsu (tuttu erikoissairaanhoitaja, itsekin kilpparisyöpäpotilas) mulle sanoi.

        Toisaalta jos ei tule mitään, niin johtuuko se siitä että elimistö ei reagoi lääkitykseen yhtä voimakkaasti kuin jollain toisella vai siitä että on parempi kunto?

        Kunnon taas ei uskoisi olevan tekemisissä esimerkiksi limakalvovaurioiden kanssa tai hiustenlähdön kanssa. Yleiseen väsymykseen tietty kunto varmaan vaikuttaa ja ehkä vastustuskykyyn infektioita vastaan.

        Äkkiä vaan itselle tulisi tunne, että mahtaako ne solumyrkyt tappaa syöpää, jos ei normaalitkaan solut ota itseensä.

        Missäs käsityksessä te muut olette?

        Ja kysyjälle vastaukseksi, että kyllä lähes kaikki alkavat tuntea inhoa ja vastenmielisyyttä niitä tiputuksia kohtaan viimeistään putken lopulla, on ne sen verran kovia litkuja. Mutta saa syöpäsolutkin kyytiä ja vielä potkun persauksiin senkin jälkeen, kun ovat jo nääkähtäneet!

        Jostain luin ensin, että se on huono merkki jos on paljon sivuoireita, ja toki mietin että mitenhän mun sitten käy... Käydessäni Meilahdessa kysyin lääkäriltä onko niin, ja hän kyllä vastasi, että se on juuri päinvastoin. Kun on paljon sivuoireita, elimistö on ainakin saanut mahdollisimman suuren annoksen myrkkyjä. Toivon nyt, ettei kukaan tästä hermostu. Kysyin myös hoitsuilta käydessäni sytoissa, etä johtuuko mun runsaat sivuoireet huonosta kunnosta. Eivät kuulema johdu. Mutta luulisi tosiaan, että ainakin alussa väsymykseen kunnolla olisi vaikutusta. Lopussahan ainakin mulla hemoglobiini putosi.


      • Ira¤
        Kukka-maaria kirjoitti:

        Jostain luin ensin, että se on huono merkki jos on paljon sivuoireita, ja toki mietin että mitenhän mun sitten käy... Käydessäni Meilahdessa kysyin lääkäriltä onko niin, ja hän kyllä vastasi, että se on juuri päinvastoin. Kun on paljon sivuoireita, elimistö on ainakin saanut mahdollisimman suuren annoksen myrkkyjä. Toivon nyt, ettei kukaan tästä hermostu. Kysyin myös hoitsuilta käydessäni sytoissa, etä johtuuko mun runsaat sivuoireet huonosta kunnosta. Eivät kuulema johdu. Mutta luulisi tosiaan, että ainakin alussa väsymykseen kunnolla olisi vaikutusta. Lopussahan ainakin mulla hemoglobiini putosi.

        sytojen,ja säteiden aikana?Hoidatin hampaani,sytojen aikana jouduin paikkauttamaan 2,ja säteiden aikaan poistattamaan yhden,ja yllätys hammaslääkäri sanoi että monta hammasta joudutaan taas paikkauttamaan säteiden jälkeen?


    • Kun suoneen laitetaan sellaista ainetta, joka tappaa terveitäkin soluja, niin olishan se ihme jos ei tuntuis.
      Olet nyt sillä paikalla, että sinun on hyvä levätä niin paljon kuin tarpeelliseksi koet ja tehdä vain sitä mikä tuntuu hyvältä.
      Oletko selvinnyt ilman kuumetta?Toivottavasti.
      Hoidot kai päättyvät parin chefin jälkeen?
      Pikkuhiljaa se olokin alkaa kohenemaan.
      Omien hoitojeni loppumisesta on nyt 2½v.
      Elämä näyttää normaalilta paitsi mitä nyt nuo kontrollikäynnit vuosittain.Sinäkin selviät!

    • Selviät!

      Rankkat ovat hoidot -ei ole korvien välissä vikaa!Ei ole sinun syysi,että olet uuvuksissa. Lepäile vaan hyvällä omalla tunnolla.

      • aloittaja

        kaikille tuesta,jota sain teiltä näin paljon.
        Epäilin jo olenko jotenkin heikompi kuin toiset.

        Minulla oli hyvä kunto ennen hoitoja.
        Nyt tuskin jaksan kävellä ,enkä muutakaan.

        Lepään sitten hyvällä omalla tunnolla enkä kanna syyllisyyttä.


    • joyder

      Itselläni oli kuusi pitkää viiden päivän hoitoa ja kaksi erillistä hoitoa, joka pitkän hoidon jälkeen jaksoin viikonlopun ihan normaalista, mutta maanantaina se viimeistään alkoi; päänsärky, heikotus, oksetus, keuhkopisto you name it. makasin vähintään viikon kanveesissa oikein jaksamatta edes syödä, mutta kyllä sitten elämä taas vähitellen voitti ja jaksoin pari vikkoa jotenkuten kunnes taas uusi hoito alkoi. Kärsin jopa pienen kesäflunssankin joka venytti aikataulua....

      • muumiaitee

        sinulla onkin olut kestämistä! Siis kuusi viiden päivän hoitoa! Tuntuu aika helpolta minun 6.kolmen viikon välein saatu tiputus,kun vertaa sinun hoitoihisi!
        Silloin,kun itse on hoidoissa ja uupunut niistä,ei kuitenkaan tule edes ajatelleeksi,että jollakin toisella on paljon rankemmat hoidot.


    • kylläsesiitmenees

      Itselläni kaksi raskasta hoitoa takana nopeasti kasvavaan imusolmuke tuumoriin. Vuorokauteen unta noin 18h ja siihen päälle colostridium difficile, joka puhkesi antibiooteista. Eniten haittaa on kyllä ollut ruokahalun jatkuvasta vaihtelusta kun välillä ei voi syödä päiviin ja sitten tekee jotain niin pirusti mieli. Onneksi kasvain on jo miltei "sulanut" ja muuten pysynyt terveenä matalasolu vaiheet.

    • kova vuosi

      Miten muilla on vaikuttanut sytot liikuntakykyyn? Kerron ensin oman tarinani, eli 25 vuotias mies olen ja helmikuussa jouduin leikkaukseen, jossa poistettiin 7 cm kasvain kaularangasta, ennen tätä oli toinen käsi oireillut kuukauden päivät, ei toiminut kunnolla.Oireet sekoitettiin ylikuntoon. helmikuussa ennen sairaalaan lähtöä koko yleiskunto romahti ja minut piti taluttaa portaat alas autoon.seuraavana päivänä mag.kuvaus ja huonot uutiset, muutaman päivän sisään leikkasivat.leikkauksen jälkeen moneen viikkoon ei toiminut kun toinen käsi ensimmäiset viikot meni kovassa oxy-tokkurassa, koska kipu oli älytön(niska kasattiin 35 ruuvilla).Kävely piti opetella alusta, alkaen tukea vasten seisomalla.Kun leikkauksesta oli mennyt parisen kk oli aika kevyen 6vk sädehoitorundin, jossa tuli kylkiäisenä vinkristiiniä kerran viikkoon. Tämän rumban jälkeen vajaa kuukausi lepoa kotosalla ja nyt ollaan tässä, eli 6kpl viikon sytostaattitiputukset joista 4vk takana.Kaikesta huolimatta olen tyytyväinen kun olen saanut jalat pysymään alla, vaikka kuntoutus tämmöisessä rumbassa ei ole kevyttä. Siinä enimmät, kertokaahan kokemuksia nyt muutkin.

    • -ra

      Voimia sinulle jaksaa,rankkoja ne hoidot ovatkin

      • eri hoidot

        Eri syövissä eri hoidot,kovalta kuulostaa tämän nuoren ihmisen tarina,ja tulee itselle mieleen omat pienet syto hoidot rs yhteydessä ja miten helpolla sitä pääsi verratuna tähän.Parin päivän pahoinvointi ja siinä se.Oikein paljon haleja ja tsemppiä sinulle ja toivokaame että pian olet kunossa.


    • ap kova vuosi

      Kiitos kyllä nuissa sisua tarvitaan.Kyllä nuo hoidot kovia on tosiaan, mutta nyt onneksi enää 2x 5päivän rumbaa osastolla (joutuu olemaan osastolla kun tippa kestää aamusta iltaan) sen jälkeen pääsee pikkuhiljaa kuntoutumaan (pahoinvoinnin lisäksi sytot aiheuttaa liikuntakyvyn huononemista) onneksi hyvänä lääkkeenä toimii kannabis, jota ehdottomasti pitäisi määrätä näitä tauteja sairastavien oloa helpottamaan.Itsellä ei ns."pahoinvointilääkkeet" oloa paranna, ummetuksen kyllä tekivät jonka takia huonompi olo.(poikkeuksena kortisoni, se on kyllä pakollinen lääke näissä hoidoissa) kukkaa kun höyryttelee niin pahoinvointi lähtee ja pystyy syömään välillä jopa ahmimalla =) Ja lisäksi tuntuisi vaikuttavan positiivisesti liikuntakykyyn ja vähentävän muutenkin sytojen haittoja.

    • syöpä on sieni

      Kokeilkaapa ottaa ruokasoodaa ja sitruunanmehua,eihän tuo ota jos ei annakkaan,tappaa kuulemma syöpäpesäkkeitä phta laskemalla...

    • -ra

      Ruokasooda auttaa myös,teelusikallinen juomalasiin närästykseen

    • Kerro lisää

      Älä kokeile noita juttuja, ei ole minkäänlaisia tutkimuksia tehty ja ovat ihan humpuukia.Närästys on taatusti se pienin vaiva,ja siihen on oikeet lääkkeet olemassa.Mielenkiintoinen asia on tuo kannabis, olen kuulut että se pitää ajatukset ihan muualla kuin itse hoidoissa,ja auttaa ihan varmasti. Saatko sitä reseptillä? Tsemppiä ja kerro lisää miten voit.

      Rintasyövässa ollaan tipassa n.1½ tuntia,joten tosi suuri ero mitä sinun hoitosi ovat. Ja jälkimainingit näin ovat taatusti ihan eri luokkaa.

      • -ra

        Lääkäri ystäväni kertoi kun olimme huvilalla


      • huvilallakin
        -ra kirjoitti:

        Lääkäri ystäväni kertoi kun olimme huvilalla

        :)


    • kova1 vuosi

      Itsekkin olen kuullut tuosta ruokasoodasta, onkohan kellään kokemusta vaikutuksista?
      Hampusta sen verran että suomessa saa henkensä heittää ennenkuin reseptin saa, mutta jos on mahdollista sitä muulla tavoin hankkia kannattaa valita omaan vaivaan parhaiten auttava lajike.Reseptillä saatava bedrocan on "jack herer" nimistä vahvaa lajiketta.Parhaiten pahoinvointiin,liikuntakykyyn ja muihin oireisiin on jeesannut lajikkeet "white widow" ja "northern lights", mutta tämäkin on yksilöllistä. Auttaa tosiaan sytojen sivuvaikutuksiin ja tärkeimpänä ruoka maistuu.Pieni rentouttava vaikutushan sillä lisäksi on sitten toki, =) elikkä auttaa nukkumaan.Muita hyviä puolia on se, että ei rasita sisuskaluja toisin kuin lähes kaikki pillerit. Käyttötapoina polttaminen,syöminen ja höyrystys.Pahoinvointiin höyrystys auttaa parhaiten, seuraavaksi tehokkain tapa polttaminen (itse en polta kun lopetin tupakankin) syömällä apu pahoinvointiin on huonoin. Itselle olisi vaihtoehtona pahoinvointiin, unilääkkeeksi ym. Serenase, tenox oxynorm, primperan, ondansetrol, googlella löytää tuoteselosteet.Tällä hetkellä menee enää 1x targinig 20mg päivässä ainoana,Opiaatteja lopettaessa/vähentäessä vieroitusoireet ovat karseat.Alunperin annos oli tupla ja lisäksi 4x oxynormia päivään,Olen ajatellut, että mieluummin luonnontuote kuin kourallinen pillereitä. Itsellä nuo tiputukset on kestäneet parhaillaan kymmenisen tuntia kaikkine lisätippoineen.Ruokahalu häviää yleensä jo toisena päivänä sairaalaan mennessä ja olo on tympeän etova(ruuan haistaminenkin oksettaa) koska sairaalassa ei omia lääkkeitä voi käyttää.Onneksi viikon kärvistelyn jälkeen helpottaa.Mutta kertokaahan muut tosiaan miten on vaikuttanu myrkyt teillä liikuntakykyyn?

    • syöpis

      "Kevyempi versio"?

      Vaimoni sai ensimmäisen vuoden ajan piikin joka toinen päivä. Seuraavt päivät vaimoni oli täysin vetämättömissä kuumeillen yli 38,5 ja nivelet kipeinä.

      Sen jälkeen hän on nämä vuodet popsinut sytonsa kapseleissa ainoana sivuvaikutuksena hiusten vähittäinen väheneminen.

      • mitäs tuumaat?

        Itse olen morfiiinia syönnyt vuosikausia,mennen tullen.Oxynorm ja oxycontin,mutta olinkin aika pihalla niistä.Kipuja ei ollut,mutta ei mitään elämääkään.Joten nyt on matalannostus morfiinia meneilään ja kivut on päällä,niiden kanssa oppii elämään,kun on tiedossa, sitä mitä alkaa tekeen,niin tietää miten käy.Lyrica on myös listalla,ja uni lääkkeet. Cympalta myös. Kun saan yöni nukutuksi olen tyytväinen. Sairastin aikoinan pahan syövän,ja Taxol ja Paraplatinia sain n. 6 tuntia, ja niistä sitten polyneuropatia.Neuroloogiset kivut on ikäviä ja niiden kanssa menee välillä hermot.Oon jutelut kipulääkärinri kanssa cannabisista lääke muodossa,mutta kertoi että ei ole tullut esille mitään hyviä tuloksia,MS potilaat sitä saavat reseptillä,heille siitä on apua.Eipä lääkäri mitenkään kieltänytkään ettenkö voisi kokeilla,mutta ei suositelutkaan,eikä alkanut reseptia kirjoittamaan,kun en itse sitä edes halunnut,kun kuulin miten sen kanssa käy.Ihan kuten kerroit.Tekisi mieli tietysti kokeilla,mutta mitäs kun on nämä pillerit,niisthän on päästävä irti,ennenkuin aloittaa itselääkinnän,ja mites se sitten onnistuu?Ja sitten on myös löydettävä tämä "turvallinen" myyjäkin,että tietää mitä saa,ja mistä sen löytää?


      • kova vuosi
        mitäs tuumaat? kirjoitti:

        Itse olen morfiiinia syönnyt vuosikausia,mennen tullen.Oxynorm ja oxycontin,mutta olinkin aika pihalla niistä.Kipuja ei ollut,mutta ei mitään elämääkään.Joten nyt on matalannostus morfiinia meneilään ja kivut on päällä,niiden kanssa oppii elämään,kun on tiedossa, sitä mitä alkaa tekeen,niin tietää miten käy.Lyrica on myös listalla,ja uni lääkkeet. Cympalta myös. Kun saan yöni nukutuksi olen tyytväinen. Sairastin aikoinan pahan syövän,ja Taxol ja Paraplatinia sain n. 6 tuntia, ja niistä sitten polyneuropatia.Neuroloogiset kivut on ikäviä ja niiden kanssa menee välillä hermot.Oon jutelut kipulääkärinri kanssa cannabisista lääke muodossa,mutta kertoi että ei ole tullut esille mitään hyviä tuloksia,MS potilaat sitä saavat reseptillä,heille siitä on apua.Eipä lääkäri mitenkään kieltänytkään ettenkö voisi kokeilla,mutta ei suositelutkaan,eikä alkanut reseptia kirjoittamaan,kun en itse sitä edes halunnut,kun kuulin miten sen kanssa käy.Ihan kuten kerroit.Tekisi mieli tietysti kokeilla,mutta mitäs kun on nämä pillerit,niisthän on päästävä irti,ennenkuin aloittaa itselääkinnän,ja mites se sitten onnistuu?Ja sitten on myös löydettävä tämä "turvallinen" myyjäkin,että tietää mitä saa,ja mistä sen löytää?

        Joo, tuli käytyä sairaalan pahnoilla kuudes (ja toivottavasti viimeinen) sytoreissu, nyt odottelemaan kuvausta, että jospa oisivat auttaneet myrkyt ja pysysi kurissa. "Mitäs tuumaat" nimimerkille sen verran, että varmasti nopein tapa saada lääkkeet on kasvattaa itse. Ja ketään sairasta sitä huvittaa ruveta etsimään ympäri kyliä, joten helpoin tapa varmasti myös, jos ei ole kasvattelevaa tuttavaa.Näin voi myös olla varma laadusta. Itselläni auttaa kipuihin ja moneen muuhun vaivaan, joten omasta kokemuksesta suosittelen kokeilemaan, vaikka kaikki on yksilöllistä.


    • -ra

      Kyllä se on vaikeaa aikaa sytostaatti tiputukset,mutta niin jaksaa kun tietää että joka hoito kerralla syöpäsolut tuhoutuvat.Voimia sinulle ja paranemisia

    • -ra

      Pahoinvointiin sain lääkkeitä jotka maksoivat 10 e/kpl muut lääkkeet eivät auttaneet pahoinvointiini

    • 2v remissio

      Itellä ei kans pahoinvointi lääkkeet toiminu. Enkä lähtenyt kokeileen vahvempia, koska cannabis toimi niin hyvin, vei pahoinvoinnin ja toi ruokahalun takaisin, sai nukuttua, eikä ottanu niin paljon muutenkaan päähän koko ajan. Höyrystämällä tosiaan juu toimii kuulemma parhaiten, itse kuitenkin poltin kun ei ollut varaa vapoon. Mieluummin käytin tätä yrttiä kun tungin lisää kemikaaleja kehooni, joista olis voinu tulla taas jotain ylimääräisiä sivuvaikutuksia jne.

    • 2v remissio

      Ja juu tosiaan, ei reseptiä, onneks oli tuttu "apteekkari". Saisivat kyllä höllentää suomessa tuota reseptien antoa, kun siitä olis niin monelle niin iso apu, ja paljon luontaisempi kun kaikenmaailman pillerit. Ja huom. muuten en käytä kyseistä kasvia siis.

    • Mrs.W

      Sairaalassa ohjasivat ottamaan reilut annokset pahoinvointilääkettä vähän ennen ja myös jälkeen sytostaattihoitojen. Heti kun 'suurimäärä'-päivät oli ohi niin huono olo tuli. Vertaisin oloa raskausaikojen ensimmäisiin kuukausiin. Ei oksettanut mutta öklötti. Naamakin rutistui ja nenänvarteen silmien väliin ilmeistyi ryppy :(. Hain vahvempaa pahointointilääkettäkin hätiin. Mutta kun kymmenisen päivää oli ohi niin seuraavat 10 päivää ennen seuraavaa sytoa olin jo suht normaalikunnossa. Syöminen ei tuottanut suurempia vaikeuksia silloinkaan, kun oli huono olo.

      Olen onnekas koska en huomannut suurempia iho-, nivel- tai lihaskipuja. Tai no, viimeinen cef-sytostaatti jätettiin pois, koska kaulaan tuli punottavaa ihottumaa (itse en pitänyt sitä minään vakavana) ja lisäksi veriarvot oli menneet liian huonoiksi. Siis 5x sytoja vain. Lääkäri oli sitä mieltä että riittävät kyllä. Sitten päälle sädehoidot, mitkä ei elämää haitanneet, iho kesti ne hyvin.

      Viimeinen cef oli kyllä paha. Tyttö pisti neulan vähän vituralleen, sanoin että nyt se kyllä pistää. Tyttö että jos haluan niin laitetaan uudelleen. Suonet oli kuitenkin jo niin kovettuneet siinä vaiheessa että arvelin olevan helpompi kun annetaan neulan olla siinä missä on. Luulin että hoitsu kyllä tietäisi jos jotain vaaraa olisi. Niinpä minulla on nyt ranteessa noin 2 x 10 cm:n alue, missä nahan alta lihaksisto on tuhoutunut. Aluksia paikka oli kipeäkin. Nyt ei enää, mutta voihan olla että kohta tummenee vuosien mittaan lisää, kuivuu lisää kokoon? Siis: jos tiputusneula yhtään tuntuu pahalta niin vaatikaa muuttamaan sen paikkaa. Onneksi vaihtavat 'pistäjänkin' siinä tilanteessa, heitä kun on taidoiltaan erilaisia...

    • Fghjl

      Rankat on hoidot!
      Mutta pahoinvointi ja muut sivuvaikutukset stytostaatti hoidoissa on täysin yksilöllistä. Suurin tekijä on peruskunto, joka edesauttaa siinä. Stytostaatti hoidon jälkeen ihan normaali itsehoito edesauttaa niissä huonoissa hetkissä.
      Sänkyyn ei saa jäähä makaamaa! Vaan on liikuttava pieniä matkoja hiljalleen, minkä jaksaa ja levähtää välillä. Syöminen on myös tärkeintä. Vaikka pieniä naposteltavia koko ajan, jotta saa energiaa itselle. Jos tuntuu pahoinvoinnilta? Voi ottaa lääkärin määräämiä pahoinvointi lääkkeitä. Myös nesteytys on tärkeää. Isojen määrien Appelsiinin syöminen on myös tärkeää, josta saa sen C vitamiinin itselleen, joka on tehokas lääke näihin hoitoihin. Riittää 4-6 kpl päivässä.

    • Anonyymi

      Taistelua on kaikilla

    • Anonyymi

      Niin on eka syto kaatoi sänkyyn määrä oli liikaa. Nyt vähemmän toinen satsi saatu. Neljä kertaa vielä. Ihan sekava olo päänsärky ummetus pahaolo valtaisa väsymys. Pakko kestää.

    • Anonyymi

      Kun tää joskus loppuu oon käynyt läpi ihan hirveen elämän vaiheen. En aina jaksa tuntuu että en vain jaksa tätä. Mietin jo hoitojen lopettamista.

    • Anonyymi

      Kyllä on kummallinen tauti. Minäkin kävin ihan muiden syiden takia ottamassa verikokeet ja hemoglobiini oli alhaalla. Alettiin tutkia ja sitten menin kyselemään tulokset niin ensin ultrakuvauksiin ja sen jälkeen tt-kuvat. Taas lääkärille ja hän sanoi melkein ekaksi että sulla on syöpä. Siinä kyllä maailma kaatui. Nyt olen saanut ensimmäiset sytostaatit ja olo on tosi huono. Minullakaan ei ollut mitään oireita mutta näin siinä sitten kävi. Tämmöstä ei toivoisi pahimmalle vihamiehellekään.

    • Anonyymi

      Minun Vaimolla on rintasyöpä joka leikattiin kaikki oli jo hyvin Tutkimuksissa todettiin että ei ole syöpää enää missään. Sitten sai doketakselia sitten kunto romahti molempiin jalkoihin hermo vaurio vatsa hermo vaurio ja diabetes nyt näyttää todella huonolta. Ei pysty kunnolla syömään vettä juo jonkin verran. Peijaksessta passitetaan kotiin ei kotikuntoisena. Paino pudonnut kesäkuusta tähän päivään yli 20 kg selvästikään hän ei ole kunnossa. Ja tämä kaikki doketakselin syytä näin sano eräs rehellinen Lääkäri.

    • Anonyymi

      Mitenkä on mennyt hoitojen jälkeen?
      Miten toipuminen etenee?
      Onko tullut sivuvaikutuksia ja vaivoja vielä pidemmän ajan päästä? Miten vaivoihin suhtaudutaan lääkärissä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe