alapään limakalvo- tms. vaivaa..

rppu

Hei vaan.

Kysyisin pariakin eri asiaa, jos jollakulla olisi tietoa:

- Onkohan kyse alapään limakalvojen kuivuudesta, kun alapää on arka? Aluksi tuntui pyöräillessä pahalta, ja pienten häpyhuulien sisällä näkyi ärtyneen punaista. Laitoin Babanthenia, joka käy iho- ja limakalvovaurioiden hoitoon. Se auttoikin jonkin verran. Kuitenkin edelleen aristaa, vaikka vaiva katosikin joksikin aikaa, kun en pyöräillyt johonkaan aikaan... Nyt, kun on taas pakko pyöräillä, kipu on alkanut, ja se tuntuu myös istuessa, seksissä...

-> Voiko antibiottikuuri vaikuttaa alapään limakalvojen heikentymiseen/kuivumiseen esim. kuukauden päähänkin kuurin lopettamisesta? Söin laajakirjoisen antibioottikuurin muutama viikko sitten angiinaan, mutta mielestäni kuivuutta oli jo ennen kuuria, mutta ehkä antibiootti entisestään ärsytti limakalvoja?

Onko kokemuksia Ceridal-öljystä tämänkaltaiseen ongelmaan? Olisi kiva kuulla, jos on. Nähtävästi kyseisestä öljystä ei ole haittaakaan, mikäli olen ymmärtänyt oikein. Tai löytyykö muuta neuvoa joltakulta? :)

Kiitoksia, jos löytyy apua!!

11

7916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :))

      Antibiootit saattavat aiheuttaa ongelmia limakalvojen suhteen. Ainakin itselläni erään antibioottikuurin jälkeen, limakalvot oli pahassa jamassa. Kävin gynellä, ja hänkin arveli, että antibiooteilla saattaisi olla vaikutusta asiaan. Hän vinkkasi käyttämään juuri tätä Ceridal-öljyä, josta ainakin itse olen saanut apua. Se on hyvää myös liukastusvoiteena seksissä, liukastaa mukavasti ja vielä samalla siis hoitaa limakalvoja.
      Kun kerta pyöräilet paljon, niin kannattaa kiinnittää huomiota vaatteisiin ja alusvaatteisiin. Ei mitään puristavaa, hankaavaa tai sellaisia, jossa on ikäviä saumoja, jotka saattavat lisätä hankausta pyöräillessä (esim. farkut ei ehkä ihan parhaat pyöräilyhousut yms.).
      Jos ei kotikonsteista ole apua, niin kannattaa pyörähtää gynellä.

      • rppu

        Heip ja kiitos kovasti vastauksesta!

        Joo, pitääpä käydä hakemassa sitä Ceridalia jo tänä iltana. Jospa se auttais ja vois jopa istua täysin normaalisti jossain vaiheessa :D

        Itsekseni oon yrittäny "maalaisjärjellä" miettiä, mitä tekisin ongelman suhteen... Ja ihme kyllä, en ole saanut mitään pahaa kauhukuvaa aikaiseksi, mikä tämä vaiva on, nimittäin yleensä tulee kehiteltyä ties mitä sairauksia jostain vaivasta.

        Varmaan pitää sit kääntyä ammattiasiantuntijalle, jos ei auta! Kiitos vielä.


    • gse

      Antibiootit aiheuttavat naiselle herkästi hiivatulehduksen. Antibioottikuurin aikana alapään limakalvoilta kuolee myös hyödyllisiä bakteereita, jolloin hiivasieni voi päästä lisääntymään, ja aiheuttaa mm. kuvailemasi kaltaisia oireita. Hiivatulehdusta siis veikkaisin, etenkin jos valkovuto on paakkuista tai puuromaista.

      • rppu

        Kiitos myös tästä vastauksesta.

        Kysyisin vielä, että jos tuo Ceridal-öljy ei auta ja hakisin apteekista hiivalääkityksen, niin voiko siitä olla haittaa (siis jos se ei olekaan hiivaa)? Valkovuoto mielestäni ei ole paakkuista/puuroista. Toki kannattaa käydä lääkärillä, mutta ajattelinpa kysäistä vielä.


      • lääkkeitä
        rppu kirjoitti:

        Kiitos myös tästä vastauksesta.

        Kysyisin vielä, että jos tuo Ceridal-öljy ei auta ja hakisin apteekista hiivalääkityksen, niin voiko siitä olla haittaa (siis jos se ei olekaan hiivaa)? Valkovuoto mielestäni ei ole paakkuista/puuroista. Toki kannattaa käydä lääkärillä, mutta ajattelinpa kysäistä vielä.

        hiivaa ei ole syytä hoitaa, jos sen oireita ei ole. Pelkkä arkuus ei ole hiivan oire. Se voi olla oireena usein hiivan jälkeen, mutta pelkkä arkuus on todella huono indikaatio hiivatulehdukselle. Tietysti se voi olla melkein mitä vain, mutta oireiden ollessa noin epämääräisiä, kannattaa aina mennä laboratoriotestiin.

        Turha hiivalääkkeiden käyttö voi ärsyttää ja se on myös yhteydessä vastustuskykyisten hiivakantojen syntyyn. Siksi lääkkeitä ei koskaan pidä käyttää turhaan - se on hyvä nyrkkisääntö, josta kannattaa poiketa mahdollisimman harvoin.

        Arkoihin limakalvoihin voi auttaa mm. bepanthenit, ceridalit, kookosöjy, jojobaöljy, jopa reseptivapaa estrogeenirasva (koska estrogeeni vahvistaa limakalvoja). Joskus emättimen kuivuus ja arkuus johtuu nimittäin estrogeenin vähäisydestä, varsinkin hormonaalisen ehkäisyn käyttäjillä.


    • :))

      Hiivalääkkeet saattaa hivenen ärsyttää limakalvoja vielä entisestään, siis ne voiteet ja puikot. Itse olen hiivaan, arkojen limakalvojen takia, hakenut aina lääkäriltä reseptin sellaiseen suun kautta otettavan lääkkeeseen. Tietenkin tuo vaatii aina sen lääkärikäynnin, mutta varmistutaanhan siinä samalla, että onko sitä hiivaa ylipäätään vai onko kyse jostain muusta. Toivottavasti vaivasi helpottaa! :)

      • Kuivat limalvot

        Minulla oli alakerran limakalvot todella kuivat ja ärtyneet sekä haavoilla. Ceridal ihoöljy antoi hyvän ensiavun ja hiivalääkitys vei hiivan pois. Vagifemiä olen käyttänyt nyt reilun viikon, kun aloituskuuri kestää 2 viikkoa. Alakerran limakalvot tuntuvat jo nyt paremmilta. Lähetteen kättärille sain ihan terveyskeskuslääkäriltä.


    • rppu

      Kivasti on tullut kommentteja! :)

      Kävin ostamassa silloin samana iltana Ceridalia, ja näin parin päivän jälkeen tuntuu, että siitä olis apua! Eli minäkin suosittelen kyllä kaikille... Eikä ollu kallistakaan (100 ml ja n. 7 e)! Vielä kiinnostais kuulla, miten nopeasti muilla on alkanu vaikuttaa tuo Ceridal? Kauanko ootte käyttäny?

      • olenma

        niin kysyisin että voiko myös e-pillerit aiheuttaa noita oireita joita kuvailtiin tuolla edellä? kuivuutta arkuutta jne. mulla oireita on ollut ennen menkkoja ja nyt on myös alkanu vähän olemaan arka muutenkin..ei oikeen voi seksistä nauttia :( täytyy varmaa mennä lääkäriin käymään


      • estrogeeni
        olenma kirjoitti:

        niin kysyisin että voiko myös e-pillerit aiheuttaa noita oireita joita kuvailtiin tuolla edellä? kuivuutta arkuutta jne. mulla oireita on ollut ennen menkkoja ja nyt on myös alkanu vähän olemaan arka muutenkin..ei oikeen voi seksistä nauttia :( täytyy varmaa mennä lääkäriin käymään

        pillerit yleisesti aiheuttavat tuollaista. Niissä on silloin liian vähän estrogeenia ja mahdollisesti väärä progestiini. Joskus merkin vaihto auttaa, mutta ei aina.


    • Maijuszka

      Ja naiset on aina pyöräily eikä ole mitään hankaumia tullu,ei muuta kuin se kivikova satula huut helvettiin ja tilalle pehmeetä,samoin ne stringit voi polttaa ja otta iha npuuvillaset kunnon pöksyt niin eiköhän hiertymät hävii...
      Mitään kalliita tykötarpeita EI tarvi ei housuja eikä pyöriä,on sitä ennenkin poljettu ja mitää ei oo käyny!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe