AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / alapään limakalvo- tms. vaivaa..

alapään limakalvo- tms. vaivaa..

10 Vastausta 2 828 Lukukertaa
Hei vaan.

Kysyisin pariakin eri asiaa, jos jollakulla olisi tietoa:

- Onkohan kyse alapään limakalvojen kuivuudesta, kun alapää on arka? Aluksi tuntui pyöräillessä pahalta, ja pienten häpyhuulien sisällä näkyi ärtyneen punaista. Laitoin Babanthenia, joka käy iho- ja limakalvovaurioiden hoitoon. Se auttoikin jonkin verran. Kuitenkin edelleen aristaa, vaikka vaiva katosikin joksikin aikaa, kun en pyöräillyt johonkaan aikaan... Nyt, kun on taas pakko pyöräillä, kipu on alkanut, ja se tuntuu myös istuessa, seksissä...

-> Voiko antibiottikuuri vaikuttaa alapään limakalvojen heikentymiseen/kuivumiseen esim. kuukauden päähänkin kuurin lopettamisesta? Söin laajakirjoisen antibioottikuurin muutama viikko sitten angiinaan, mutta mielestäni kuivuutta oli jo ennen kuuria, mutta ehkä antibiootti entisestään ärsytti limakalvoja?

Onko kokemuksia Ceridal-öljystä tämänkaltaiseen ongelmaan? Olisi kiva kuulla, jos on. Nähtävästi kyseisestä öljystä ei ole haittaakaan, mikäli olen ymmärtänyt oikein. Tai löytyykö muuta neuvoa joltakulta? :)

Kiitoksia, jos löytyy apua!!

moi!

Antibiootit saattavat aiheuttaa ongelmia limakalvojen suhteen. Ainakin itselläni erään antibioottikuurin jälkeen, limakalvot oli pahassa jamassa. Kävin gynellä, ja hänkin arveli, että antibiooteilla saattaisi olla vaikutusta asiaan. Hän vinkkasi käyttämään juuri tätä Ceridal-öljyä, josta ainakin itse olen saanut apua. Se on hyvää myös liukastusvoiteena seksissä, liukastaa mukavasti ja vielä samalla siis hoitaa limakalvoja.
Kun kerta pyöräilet paljon, niin kannattaa kiinnittää huomiota vaatteisiin ja alusvaatteisiin. Ei mitään puristavaa, hankaavaa tai sellaisia, jossa on ikäviä saumoja, jotka saattavat lisätä hankausta pyöräillessä (esim. farkut ei ehkä ihan parhaat pyöräilyhousut yms.).
Jos ei kotikonsteista ole apua, niin kannattaa pyörähtää gynellä.

kiitos!

Heip ja kiitos kovasti vastauksesta!

Joo, pitääpä käydä hakemassa sitä Ceridalia jo tänä iltana. Jospa se auttais ja vois jopa istua täysin normaalisti jossain vaiheessa :D

Itsekseni oon yrittäny "maalaisjärjellä" miettiä, mitä tekisin ongelman suhteen... Ja ihme kyllä, en ole saanut mitään pahaa kauhukuvaa aikaiseksi, mikä tämä vaiva on, nimittäin yleensä tulee kehiteltyä ties mitä sairauksia jostain vaivasta.

Varmaan pitää sit kääntyä ammattiasiantuntijalle, jos ei auta! Kiitos vielä.

antibiootit

Antibiootit aiheuttavat naiselle herkästi hiivatulehduksen. Antibioottikuurin aikana alapään limakalvoilta kuolee myös hyödyllisiä bakteereita, jolloin hiivasieni voi päästä lisääntymään, ja aiheuttaa mm. kuvailemasi kaltaisia oireita. Hiivatulehdusta siis veikkaisin, etenkin jos valkovuto on paakkuista tai puuromaista.

kysymys hiivalääkkeestä

Kiitos myös tästä vastauksesta.

Kysyisin vielä, että jos tuo Ceridal-öljy ei auta ja hakisin apteekista hiivalääkityksen, niin voiko siitä olla haittaa (siis jos se ei olekaan hiivaa)? Valkovuoto mielestäni ei ole paakkuista/puuroista. Toki kannattaa käydä lääkärillä, mutta ajattelinpa kysäistä vielä.

ei turhaan

hiivaa ei ole syytä hoitaa, jos sen oireita ei ole. Pelkkä arkuus ei ole hiivan oire. Se voi olla oireena usein hiivan jälkeen, mutta pelkkä arkuus on todella huono indikaatio hiivatulehdukselle. Tietysti se voi olla melkein mitä vain, mutta oireiden ollessa noin epämääräisiä, kannattaa aina mennä laboratoriotestiin.

Turha hiivalääkkeiden käyttö voi ärsyttää ja se on myös yhteydessä vastustuskykyisten hiivakantojen syntyyn. Siksi lääkkeitä ei koskaan pidä käyttää turhaan - se on hyvä nyrkkisääntö, josta kannattaa poiketa mahdollisimman harvoin.

Arkoihin limakalvoihin voi auttaa mm. bepanthenit, ceridalit, kookosöjy, jojobaöljy, jopa reseptivapaa estrogeenirasva (koska estrogeeni vahvistaa limakalvoja). Joskus emättimen kuivuus ja arkuus johtuu nimittäin estrogeenin vähäisydestä, varsinkin hormonaalisen ehkäisyn käyttäjillä.

hei taas..

Hiivalääkkeet saattaa hivenen ärsyttää limakalvoja vielä entisestään, siis ne voiteet ja puikot. Itse olen hiivaan, arkojen limakalvojen takia, hakenut aina lääkäriltä reseptin sellaiseen suun kautta otettavan lääkkeeseen. Tietenkin tuo vaatii aina sen lääkärikäynnin, mutta varmistutaanhan siinä samalla, että onko sitä hiivaa ylipäätään vai onko kyse jostain muusta. Toivottavasti vaivasi helpottaa! :)

Kättäriltä sain Vagifem estrogeeni reseptin lääkäriltä hiivalääkityksen lisäksi juuri kuivien ala...

Minulla oli alakerran limakalvot todella kuivat ja ärtyneet sekä haavoilla. Ceridal ihoöljy antoi hyvän ensiavun ja hiivalääkitys vei hiivan pois. Vagifemiä olen käyttänyt nyt reilun viikon, kun aloituskuuri kestää 2 viikkoa. Alakerran limakalvot tuntuvat jo nyt paremmilta. Lähetteen kättärille sain ihan terveyskeskuslääkäriltä.

ceridalista

Kivasti on tullut kommentteja! :)

Kävin ostamassa silloin samana iltana Ceridalia, ja näin parin päivän jälkeen tuntuu, että siitä olis apua! Eli minäkin suosittelen kyllä kaikille... Eikä ollu kallistakaan (100 ml ja n. 7 e)! Vielä kiinnostais kuulla, miten nopeasti muilla on alkanu vaikuttaa tuo Ceridal? Kauanko ootte käyttäny?

pillerit

niin kysyisin että voiko myös e-pillerit aiheuttaa noita oireita joita kuvailtiin tuolla edellä? kuivuutta arkuutta jne. mulla oireita on ollut ennen menkkoja ja nyt on myös alkanu vähän olemaan arka muutenkin..ei oikeen voi seksistä nauttia :( täytyy varmaa mennä lääkäriin käymään

voi johtua

pillerit yleisesti aiheuttavat tuollaista. Niissä on silloin liian vähän estrogeenia ja mahdollisesti väärä progestiini. Joskus merkin vaihto auttaa, mutta ei aina.
 /   /  /  / alapään limakalvo- tms. vaivaa..

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta