hei.olen 13 vuotias ja olen kasvissyöjä. Olen kuullut että pähkinät ovat hyvää ravintoa kasvissyöjille? Onko se totta? Mutta miksi esm pähkinöitä sanotaan monissa yhteyksissä rasvaisiksi ja epäterveellisiksi? esim marsuille? Paljon pähkinöitä pitäisi päivässä syödä?
Kiitos!;)
Pähkinät!!?
7
865
Vastaukset
- ......
Pähkinöistä saa hyviä rasvoja ja proteiineja. Juuri tuon rasvaisuuden takia niitä ei kuitenkaan suositella syömään paljon. Joku kourallinen päivässä on ihan hyvä määrä.
Samasta syystä niitä, kuten rasvaisia siemeniäkään ei suositella annettavaksi marsulle. Ovat sen verran lihottavaa tavaraa, eikä ylipainoisuus tietenkään ole hyvä asia jyrsijällekään. :) - _Kurre_
Sinä kun olet 13-vuotias eli kasvava nuori, voit kyllä syödä aika huoletta vähän enemmänkin. Muista kuintekin katsoa, mitä pähkinöitä syöt. Vältä suolattuja ja/tai paahdettuja. Osta raakoja mieluummin. Vaihtele myös eri pähkinöitä eri päivinä, ja siemeniä tietysti joukkoon, esim. auringonkukan siemenet ovat hyviä, ja seesamin.
Helpommin sulavia pähkinöistä ja siemenistä saa kun ensin liottaa niitä yön yli vedessä ja sitten rouhii ne vesitilkan kanssa ihan hienoiksi tehosekoittimella. tuota tahnaa voi käyttää esim. kastikkeena tai sitten lisätä esim. kasvispaistoksiin ja muihin uuniruokiin.- eihän
haittaa vaikka söisin pähkinät ihan sellaisenaan ilman liotusta? eihän?
- .............
eihän kirjoitti:
haittaa vaikka söisin pähkinät ihan sellaisenaan ilman liotusta? eihän?
ellei tee tahnaa tai maitoa. Saa liottaa muttei pakko.
- voi liottamattakin toki
............. kirjoitti:
ellei tee tahnaa tai maitoa. Saa liottaa muttei pakko.
Liottaminen ja jauhaminen tekevät pähkinöistä ja siemenistä helpommin sulavan. Niiden ravintoaineet liukenevat paremmin sillä tavalla. Mutta jos maha kestää raakoja pähkinöitä, niin siitä vaan.
Ja tosiaan. Älä syö suolapähkinöitä!
- A ja O
Pähkinöiden syöminen on erittäin terveellistä. Niissä on mm. terveellisiä rasvoja, luonnnollisia E-vitamiinin muotoja (tokoferoleita ja tokotrienoleita) ja kasvisteroleita, mineraaleja ja joissakin pähkinöissä myös flavonoideja.
Pähkinöiden olisi hyvä kuulua kaikkien ihmisten ruokavalioon (ellei ole pähkinäallergiaa), myös sekaruoan syöjien. Kannattaa pyrkiä siihen, että joka päivä söisi kourallisen pähkinöitä. Terveellisiä ovat esimerkiksi mantelit, saksanpähkinät ja pekaanipähkinät.
Säännöllinen pähkinöiden syönti yhdistyy selvästi alempaan sepelvaltimotaudin riskiin esim. Adventistien terveystutkimuksessa. Todellista terveysruokaa siis! - K2_vitamiini
Tämä mies syö pähkinöitä 200g päivässä: http://treffit.suomi24.fi/showUserProfile.do?id=655919
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1014230Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k503030Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille3112754Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet622282- 741499
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761344- 951245
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911121- 771108
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?621039