AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / startin testaaminen

startin testaaminen

14 Vastausta 8 603 Lukukertaa
eli miten vois kokeilla toimiiko startti akun kanssa?mikä johto laitetaan mihinkii.olen hieman amatööri näissä asioissa:D

Älä yritäkään

kun et osaa. Telot itsesi ja/tai rikot ehjän startin. Jos kuitenkin haluat testata, niin opettele ensin ainakin startin toiminta ja sähkötekniikan alkeet, niin saattaa startti säilyä ehjänä. Ja sormesikin.

Älä yritäkään

kun et osaa. Telot itsesi ja/tai rikot ehjän startin. Jos kuitenkin haluat testata, niin opettele ensin ainakin startin toiminta ja sähkötekniikan alkeet, niin saattaa startti säilyä ehjänä. Ja sormesikin.

startti

tiedän kyllä miten startti toimii mutta voisiko joku sanoa et mien ne piuhat kytketää et vois testata.

Tiedät mutta et tiedä

Onpa jakomielinen tilanne.

Lue muiden vastauksia

Lue muille kysyjille annettuja vastauksia, mutta
en minäkään suosittele omatoimisuutta, ellei ole ihan varma. Toisaalta muutamat vastaajat ovat omaksuneet ihan oman tyylinsä, joka on auttamisesta kaukana. Vastaukset sisältävät ivailuaja , herjausta jopa rasistisuuteen viittaavaa tekstiä. heidät saisi tältä palstalta pois, jos haluaisi.

mitenniin muka vaarallista?

Toinen henkilö starttaa jarru ja vaihde päällä.
Mittaat akun jännitteen volttimittarilla tulos väh.8V.Jos jännite putoaa liikaa(kun startataan) on akku huonokuntoinen tai startti oikosulussa.
Sitten mittaat volttimittarilla startin navan johon tulee paksu kaapeli akun plussalta ja maadoitus.Samalla toinen starttaa ja painaa jarrua.Tulos pitäis olla sama kuin akun jännite.
Siinä!!!

Kokeileppa näin

Kaikkiin kahteen sähköliittimeen laitat akun + navasta sähköä ja startin rungon yhdistät akun - napaan, niin jo lähtee.

Jos starttimoottori on tällöin kädessäsi, niin se lähtee ja lujaa, vaikka millainen rautakoura olisit. Ruumiinvamma on enemmän kuin todennäköistä. Myös lattiaan voi tulla reikä ja startin pudotessa akun päälle akku menee oikosulkuun ja räjähtää yms.

kiitoksia

kaikille.onneks en viel kokeillu nimittäin olisin varmaan pitäny sitä kädessä startatessa ja siint ei ois hyvää seurannu:D

Koitappas

Kyllä on kaikenlaista neuvojaa.Jos sinulla on startti irti niin laita se ruuvipenkkiin kiinni jos mahdollista.Sitten otat akun lähelle ja kytket akkukaapeleilla johdot starttiin.Kytket -johdon akusta startin runkoon ja +johdon siihen mihin ruuvaat normaalisti startille menevän paksun kaapelin(siis solenoidille).Tämän jälkeen otat joko paksun johdon tai meisselin jolla yhdistät solenoidin herätinvirtajohdon ja päävirtakaapelin johdot yhteen(siis+johto).Nyt solenoidi vetää ja samalla startti pyörii jos on kunnossa.Herätinvirtajohdon pää solenoidissa on yleensä apicoliittimen urospuolen näköinen ,siis tökättävä liitin.Kun liität herätinvirtajohdon päävirtakaapeliin niin vähän kyllä kipinöi koska ottaa jonkunverran virtaa.Startti on syytä olla jotenkin edes vähän kiinni jossakin tai pitele sitä kiinni,koska startin lähtiessä pyörimään se nytkähtää jonkun verran.Äläkä työnnä sormiasi sinne missä on bendix(se ratas mikä pyörittää konetta).Akussa pitää sitten olla potkua että jaksaa pyörittää starttia,eikä pelkästään naksahda.Jos ei pyöri niin sitten auki ja vikaa etsimään(hiilet,likaisuus tai solenoidin kytkentäpinnat monasti syynä).

Jotakuinin näin

Ja kuten tuossa mainittiin niin tee testi nimenomaan akkukaapeleilla. Jos starttimoottorille yrittää syöttää virtaa jollain kaiutinjohdolla niin se sulaa sormiisi.

Startin osat voi testata myös yksitellen.
Kuten jo sanottiin, kiinnitä startti ensin hyvin vaikka ruuvipenkkiin mutta järjen kanssa kuitenkin eli ei liian tiukkaan ettei se vaurioidu.

Kytke akun miinus-navasta musta akkukaapeli startin runkoon eli johonkin metalliosaan.

Testatan ensin solenoidi. Se on siinä startin kyljessä oleva sylinterimäinen "uloke" jonka toisessa päässä on yksi pieni liitin joka tod.näk. on uros-abiko.
Johda tuohon liittimeen nyt virtaa akun plus-navalta.
Jos solenoidi toimii niin pitäisi kuulua varsin selvä naksahdus ja sen pienen hammaspyörän pitäisi liikahtaa voimakkaasti akselin suuntaisesti.
Jos mitään ei tapahtunut niin solenoidin käämi lienee kusahtanut.

Jos toimii niin testataan sitten itse sähkömoottori.
Miinuskaapeli on siis edelleen kytkettynä.
Siellä solenoidin perässä on sen abiko-liittimen lisäksi kaksi suurempaa liitintä tai oikeastaan vain mutterit joiden alle tulevat johdot kiristetään.
Koska startti on irti autosta, ei toisen mutterin alla ole johtoa mutta toisesta lähtee lyhyt johto joka menee starttimoottorin sisään.
Syötä nyt virtaa (plus) siihen mutteriin josta se johto sinne sisään menee.
Nyt pitäisi starttimoottorin pyöriä mutta solenoidi ei tee mitään. Kaapelin kytkeminen aiheuttaa voimakkaan kipinän sillä moottori nappaa aika paljon virtaa joten älä säikähdä.
Jos moottori ei pyöri, on joko hiilet loppu tai käämi poikki.

Jos kaikki on tähän asti kunnossa niin testataan vielä että solenoidi kytkee ne mutteriliittimet.
Hommahan toimii niin että kun solenoidi vetää niin sen sisällä oleva kuparinen kontaktilevy yhdistää ne kaksi mutterijuttua. Solenoidi on siis myös eräänlainen rele.

Kytke nyt plus-kaapeli siihen mutteriin josta ei lähde yhtään johtoa. Mitään ei pitäisi tapahtua.
Sitten simuloidaan itse starttausta eli syötetään virtaa solenoidin käämille eli siihen pieneen liittimeen. Sen voi tehdä sillä ruuvarilla mutta ole varovainen ettet aiheuta oikosulkua startin runkoon. Kokeile siis mielummin jollain johdonpätkällä. Sen ai tarvitse olla kovinkaan järeä.
Eli siis: Miinuskaapeli on startin rungossa ja plus-kaapeli siinä mutterissa josta ei lähde yhtään johtoa.
Nyt johda toisella johdonpätkällä virtaa (plus) siihen pieneen abiko-liittimeen jolloin pitäisi tapahtua seuraavaa:
Solenoidi vetää ja kuuluu naksahdus. Vetäessään solenoidin sisällä oleva kontaktilevy yhdistää ne kaksi mutteria toisiinsa jolloin siihen "tyhjään" mutteriin tuleva virta kulkee siihen toiseen mutteriin ja edelleen siitä lähtevää lyhyttä johtoa pitkin startin sisään ja käynnistää sähkömoottorin.

Jos näin tapahtuu niin starttisi on kunnossa.
Jos kaksi ensimmäistä testiä toimi mutta tämä ei toimi eli naksahtaa vain solenoidi mutta moottori ei pyöri, on vika niiden mutterien yhdistämisessä eli solenoidin rele-toiminnossa. Harvinainen vika mutta kaikki on mahdollista.

älä kokeile ilman

hajotat sen.
Terve, koitan hahmottaa oman startin vikaa. kun harvemmin lähtee moottoria käynnistämään vaan yleensä kuuluu vaan sähkömoottorin pyöriminen joka loppuu muutaman sekunnin päästä ku avaimen vääntää takaisin.

eli ilmeisesti startti ei pääse yhdistämään hammaspyöriä mutta miten sähkömoottori silloin toimii. Akku on ihan uus. Eli ei naksahda vaan selkeästi jokin jää pyörimään tyhjää kun starttaa.

Missä vika?
Ota se startti irti ja etsi vika ja korjaa.
Tai jos et osaa, niin ota startti irti, putsaa kunnolla ulkopuolelta ja vie korjaamolle. Siellä löytävät vian, korjaavat ja ajavat ehkä vielä koepenkissäkin.
Kun viet irtostartin etkä koko autoa säästyt irrotuksen ja kiinnityksen työkustannuksista, osin putsauksenkin.
Ne startin varaosat ovat yleensä aika hintavia hiiliä lukuunottamatta.
Kytkeytyy kyllä hammaskehälle, mutta vapaakytkin siinä luistaa. Osta uusi startti tarvikekaupasta. On halvempi, kuin korjata sitä vanhaa, josta seuraavaksi loppuvat hiilet, kommutaattori kuluu puhki ja päätylaakeri on jo nyt niin väljä, että ankkuri melkein ottaa kiinni kenttään.
 /   /  /  / startin testaaminen

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta