Preiviikin "kummituskartano"

ihmettelijä.............

Siis mikä tämä juttu on? Monet kaverit on vaan selittänyt että kun ne kävi siellä "preiviikin kummituskartanon" pihassa niin valot sytty palamaan, koirat haukkumaan ja joku pelottavan näkönen äijä lähti juoksemaan kohti.

Mikä tää on?

118

25793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hönö :]

      Ei siellä mitään ole. Ite en oo koskaan mitään ihmisiä tai koiria siellä nähny.jos siellä joku asuu niin antakaa asua rauhassa.ei se mikään nähtävyys ole.

      • pihaan mennyt

        Satuttiin joskus yöllä kaverin kans pysähtyyn ohiajaessa kuselle siihen portille ja ei oo kyl ikinä katkennu kusentulo niin nopeesti ku nähtiin kaks jäätävää susikoiraa juoksevan meitä kohti.Ja vaik oon ite koira ihmisii niin jotenki ne näytti jostai kauhuleffast otetuilt pedoilt.Juostiin autoon sisälle ja jäätiin kattoon ku koirat hyppi porttii vasten ihan hulluna.Ja nähtiin pihan perällä joku hahmo joku helvetin talikko kädessä,ei jääty siihen sit ihmetteleen vaan ruovittiin pois.Tiedän et joku ääliö taas vastaa tähänkin et ei kannata uskoo mut tää on ihan totta.Monta kertaa myöhemmi on ajettu päiväl ohi eikä ikinä näy ketään pihalla.Kaikki tarinoit tost kyl on esim.et se äijä olis tappanu perhees siel jne jne. mut ne koirat tosiaan oli siel se on varma.sillo tultiin about 10minsa pääst takas eri autol ja koirii ei näkyny enää misään.aika karu se hautausmaakin mikä siin pihas on.


      • sinne on mennä
        pihaan mennyt kirjoitti:

        Satuttiin joskus yöllä kaverin kans pysähtyyn ohiajaessa kuselle siihen portille ja ei oo kyl ikinä katkennu kusentulo niin nopeesti ku nähtiin kaks jäätävää susikoiraa juoksevan meitä kohti.Ja vaik oon ite koira ihmisii niin jotenki ne näytti jostai kauhuleffast otetuilt pedoilt.Juostiin autoon sisälle ja jäätiin kattoon ku koirat hyppi porttii vasten ihan hulluna.Ja nähtiin pihan perällä joku hahmo joku helvetin talikko kädessä,ei jääty siihen sit ihmetteleen vaan ruovittiin pois.Tiedän et joku ääliö taas vastaa tähänkin et ei kannata uskoo mut tää on ihan totta.Monta kertaa myöhemmi on ajettu päiväl ohi eikä ikinä näy ketään pihalla.Kaikki tarinoit tost kyl on esim.et se äijä olis tappanu perhees siel jne jne. mut ne koirat tosiaan oli siel se on varma.sillo tultiin about 10minsa pääst takas eri autol ja koirii ei näkyny enää misään.aika karu se hautausmaakin mikä siin pihas on.

        senkin hönöt adrenaliininarkit :-D


      • asian kokenut nainen -67
        pihaan mennyt kirjoitti:

        Satuttiin joskus yöllä kaverin kans pysähtyyn ohiajaessa kuselle siihen portille ja ei oo kyl ikinä katkennu kusentulo niin nopeesti ku nähtiin kaks jäätävää susikoiraa juoksevan meitä kohti.Ja vaik oon ite koira ihmisii niin jotenki ne näytti jostai kauhuleffast otetuilt pedoilt.Juostiin autoon sisälle ja jäätiin kattoon ku koirat hyppi porttii vasten ihan hulluna.Ja nähtiin pihan perällä joku hahmo joku helvetin talikko kädessä,ei jääty siihen sit ihmetteleen vaan ruovittiin pois.Tiedän et joku ääliö taas vastaa tähänkin et ei kannata uskoo mut tää on ihan totta.Monta kertaa myöhemmi on ajettu päiväl ohi eikä ikinä näy ketään pihalla.Kaikki tarinoit tost kyl on esim.et se äijä olis tappanu perhees siel jne jne. mut ne koirat tosiaan oli siel se on varma.sillo tultiin about 10minsa pääst takas eri autol ja koirii ei näkyny enää misään.aika karu se hautausmaakin mikä siin pihas on.

        itse käytiin joskus 20 vuotta sitten poikien kanssa siellä ajelulla. Ne väitti, että auto sammui siihen eikä suostunut käynnistymään. Sanottiin mun serkun kanssa, että älkää pelleilkö, mut ne sano olevansa tosissaan. Pelotti pirusti, vaikka siellä asui kuulemma joku vanha mummu yksin. Siihen pihaan on haudattu niitä sukulaisia, joskus näkyy hautakivet. Kysyin joskus vuosia myöhemmin asiasta, sanoi, että hänkin pelkäsi oikeasti eikä auto käynnistynyt heti. Sattumaako lie, mutta vieläkin tunnen väristyksiä kun ajan paikan ohi!!


      • Taapertaja.
        pihaan mennyt kirjoitti:

        Satuttiin joskus yöllä kaverin kans pysähtyyn ohiajaessa kuselle siihen portille ja ei oo kyl ikinä katkennu kusentulo niin nopeesti ku nähtiin kaks jäätävää susikoiraa juoksevan meitä kohti.Ja vaik oon ite koira ihmisii niin jotenki ne näytti jostai kauhuleffast otetuilt pedoilt.Juostiin autoon sisälle ja jäätiin kattoon ku koirat hyppi porttii vasten ihan hulluna.Ja nähtiin pihan perällä joku hahmo joku helvetin talikko kädessä,ei jääty siihen sit ihmetteleen vaan ruovittiin pois.Tiedän et joku ääliö taas vastaa tähänkin et ei kannata uskoo mut tää on ihan totta.Monta kertaa myöhemmi on ajettu päiväl ohi eikä ikinä näy ketään pihalla.Kaikki tarinoit tost kyl on esim.et se äijä olis tappanu perhees siel jne jne. mut ne koirat tosiaan oli siel se on varma.sillo tultiin about 10minsa pääst takas eri autol ja koirii ei näkyny enää misään.aika karu se hautausmaakin mikä siin pihas on.

        Kesällä ainakin oli susikoira pihassa. Pysähdyin tien laitaan ja katselin aidan läpi kartanoa. Koira hyppi aitaa vasten ja haukkui. Näkyipä kauempana joku mieskin.


      • Susikoiria?
        Taapertaja. kirjoitti:

        Kesällä ainakin oli susikoira pihassa. Pysähdyin tien laitaan ja katselin aidan läpi kartanoa. Koira hyppi aitaa vasten ja haukkui. Näkyipä kauempana joku mieskin.

        Tarkoitat ilmeisesti Schäferiä eli suomeksi sanottuna Saksanpaimenkoiraa. Pysytäämpä asiassa.


      • Vardna
        asian kokenut nainen -67 kirjoitti:

        itse käytiin joskus 20 vuotta sitten poikien kanssa siellä ajelulla. Ne väitti, että auto sammui siihen eikä suostunut käynnistymään. Sanottiin mun serkun kanssa, että älkää pelleilkö, mut ne sano olevansa tosissaan. Pelotti pirusti, vaikka siellä asui kuulemma joku vanha mummu yksin. Siihen pihaan on haudattu niitä sukulaisia, joskus näkyy hautakivet. Kysyin joskus vuosia myöhemmin asiasta, sanoi, että hänkin pelkäsi oikeasti eikä auto käynnistynyt heti. Sattumaako lie, mutta vieläkin tunnen väristyksiä kun ajan paikan ohi!!

        Nukuin yhden yön siinä kartanon portin pielessä. Herättyäni heikotti niin pirusti, vaikka yö tuli mielestäni nukutuksi oikein hyvin, vähän levottomia unia jostain esihistoriallisesta ajasta näin. No, pääsin sitten jotenkin taapertamaan kotiin, kun aika lähellä asun. Päätä särki ja heikotti, ja mun oli pakko sulkea kaikki sälekaihtimet ja laittaa tyynyt korville. Nukuin koko päivän. Illalla kun heräsin, mulle tuli sellanen tunne, että pitäisi taas lähteä sinne kartanolle. Ihan kuin kaipuu. Hyppäsin sitten ikkunalaudalleni ja lehahdin lentoon siitä, matka taittui nopeasti lepakonsiivin ja imasin muutaman frendin kuivaksi lentomatkallani.

        AhHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAAAHhaahahahahaahhahaaahahaaa


      • eetvartti3
        pihaan mennyt kirjoitti:

        Satuttiin joskus yöllä kaverin kans pysähtyyn ohiajaessa kuselle siihen portille ja ei oo kyl ikinä katkennu kusentulo niin nopeesti ku nähtiin kaks jäätävää susikoiraa juoksevan meitä kohti.Ja vaik oon ite koira ihmisii niin jotenki ne näytti jostai kauhuleffast otetuilt pedoilt.Juostiin autoon sisälle ja jäätiin kattoon ku koirat hyppi porttii vasten ihan hulluna.Ja nähtiin pihan perällä joku hahmo joku helvetin talikko kädessä,ei jääty siihen sit ihmetteleen vaan ruovittiin pois.Tiedän et joku ääliö taas vastaa tähänkin et ei kannata uskoo mut tää on ihan totta.Monta kertaa myöhemmi on ajettu päiväl ohi eikä ikinä näy ketään pihalla.Kaikki tarinoit tost kyl on esim.et se äijä olis tappanu perhees siel jne jne. mut ne koirat tosiaan oli siel se on varma.sillo tultiin about 10minsa pääst takas eri autol ja koirii ei näkyny enää misään.aika karu se hautausmaakin mikä siin pihas on.

        Ookko käyny siel sen jälkeen


      • Eetvartti3

        Nii


      • 1kapanen
        Eetvartti3 kirjoitti:

        Nii

        Mä kävin siellä kartanon pihalla mun pikkuserkun kaa se kerto mulle et tää on vaarallinen paikka mä sanoin et älä jänistä ollenkaan sen jälkeen ovi avautu ja joku mies tuli haulikon kanssa ja KOIRAT me lähettiin niin kovaa pois et en oo juossukkaaa niin kovaa ikinä.... Mentiin kotiin kerrottiin äitillle ja äiti soitti poliiseille mä nään vieläki siit painajaisii tää tapahtu kesällä yöllä klo 00.38


      • pelletkakarat
        1kapanen kirjoitti:

        Mä kävin siellä kartanon pihalla mun pikkuserkun kaa se kerto mulle et tää on vaarallinen paikka mä sanoin et älä jänistä ollenkaan sen jälkeen ovi avautu ja joku mies tuli haulikon kanssa ja KOIRAT me lähettiin niin kovaa pois et en oo juossukkaaa niin kovaa ikinä.... Mentiin kotiin kerrottiin äitillle ja äiti soitti poliiseille mä nään vieläki siit painajaisii tää tapahtu kesällä yöllä klo 00.38

        hyvä että äitis soitti poliisille. on sitte nimet tiedossa ketkä tunkee keskiyöllä TOISTEN KOTIPIHOIHIN.

        on aivan sama kuka siellä asuu, teillä ei ole mitään vitun oikeutta mennä toisten kotipihoihin.

        kävikö mielessä että siellä on varmaan kakarat kokoajan juoksemassa,roskaamassa ja kusemassa sekä rikkomassa ei mikään ihme jos joku lähtee perään ja koittaa saada kriminaalit kiinni.


      • nuorikauhunmetsästäjä
        pihaan mennyt kirjoitti:

        Satuttiin joskus yöllä kaverin kans pysähtyyn ohiajaessa kuselle siihen portille ja ei oo kyl ikinä katkennu kusentulo niin nopeesti ku nähtiin kaks jäätävää susikoiraa juoksevan meitä kohti.Ja vaik oon ite koira ihmisii niin jotenki ne näytti jostai kauhuleffast otetuilt pedoilt.Juostiin autoon sisälle ja jäätiin kattoon ku koirat hyppi porttii vasten ihan hulluna.Ja nähtiin pihan perällä joku hahmo joku helvetin talikko kädessä,ei jääty siihen sit ihmetteleen vaan ruovittiin pois.Tiedän et joku ääliö taas vastaa tähänkin et ei kannata uskoo mut tää on ihan totta.Monta kertaa myöhemmi on ajettu päiväl ohi eikä ikinä näy ketään pihalla.Kaikki tarinoit tost kyl on esim.et se äijä olis tappanu perhees siel jne jne. mut ne koirat tosiaan oli siel se on varma.sillo tultiin about 10minsa pääst takas eri autol ja koirii ei näkyny enää misään.aika karu se hautausmaakin mikä siin pihas on.

        No herrajestas ite erehdyin menemään sinne ja koirat lähti perään kun talonkulmalle pääs ja voin sanoo etten ikinä oo juossu nii kovaa ku silloin


      • Anonyymi
        pihaan mennyt kirjoitti:

        Satuttiin joskus yöllä kaverin kans pysähtyyn ohiajaessa kuselle siihen portille ja ei oo kyl ikinä katkennu kusentulo niin nopeesti ku nähtiin kaks jäätävää susikoiraa juoksevan meitä kohti.Ja vaik oon ite koira ihmisii niin jotenki ne näytti jostai kauhuleffast otetuilt pedoilt.Juostiin autoon sisälle ja jäätiin kattoon ku koirat hyppi porttii vasten ihan hulluna.Ja nähtiin pihan perällä joku hahmo joku helvetin talikko kädessä,ei jääty siihen sit ihmetteleen vaan ruovittiin pois.Tiedän et joku ääliö taas vastaa tähänkin et ei kannata uskoo mut tää on ihan totta.Monta kertaa myöhemmi on ajettu päiväl ohi eikä ikinä näy ketään pihalla.Kaikki tarinoit tost kyl on esim.et se äijä olis tappanu perhees siel jne jne. mut ne koirat tosiaan oli siel se on varma.sillo tultiin about 10minsa pääst takas eri autol ja koirii ei näkyny enää misään.aika karu se hautausmaakin mikä siin pihas on.

        Me olla just tässä ei oo paskakaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me olla just tässä ei oo paskakaa

        Toi tyyppi on kirjottanut ton tekstin 2007... Siit on hiema aikaa ja voi hyvinki ol et toi tarina voi ol tost viä 10 vuot sit tapahtunu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi tyyppi on kirjottanut ton tekstin 2007... Siit on hiema aikaa ja voi hyvinki ol et toi tarina voi ol tost viä 10 vuot sit tapahtunu.

        sää oot kyl tosi kiva tyyppi kon sää laitat mun rullaamaa tätä viestiketjua, niinku mul ei muka muuta tekemistä olis ???


      • Anonyymi

        se on aito kummitus talo mee itte vaiks katoo ja lue siellä yöllä näitä tarinoita


    • poppe

      jo noin 20v. sitten tiedossa tää talo kun kaverin kans uteliaisuuttamme käytiin ja niinhän siinä kävi et kaveria puri koira(tuskin enää sama koira elossa)jalkaan ja siinä kaikki...ei kyllä jääty odotteleen mitään talikkomiestä.Jouduttiin viemään kaveri tikattavaksi .Aika legendaarinen juttu jos vieläkin ihmetellään ko. taloa.Ovat kai jotain erakkoluonteisia ihmisiä.

      • on täyttä legendaa.

        Talo joka minun nuoruudessani 70-luvulla oli jo silloin kummalisten huhujen kohteena, on osittain juontanut juuriaan sukuhaudoista pihamaalla, sekä siitä, että jo silloinen nuoriso kävi heidän tiluksillaan tihutöissä. Aina se on ollut jännää lähteekö perään koira vai vihainen isäntä. Tosi asia on, että taloa nykypäivänä isännöi noin 80-kymppiset vanhukset, jotka eivät pysyisi tekemään kärpäsellekkään pahaa! Eli jättäkää vanhukset rauhaan ja kunnioittakaa toisten pihapiiriä.


    • Porilainen80

      Se on ihan tavallinen kartano. Siellä asuu iäkkäät sisarukset.
      Liekö jutut lähteneet liikkeelle, kun siellä pihalla on heidän sukunsa hautausmaa,johon ei kyllä ole enää vuosikymmeniin ketään haudattu.
      Onhan se syksy pimeällä hieman aavemaisen näköinen paikka...

      • missä päin

        Missä päin Preiviikiä tämä ihmetalo tarkalleen ottaen on. Olen sikäläinen kesäasukas ja tiedän ainoastaan yhden erikoisemman talon, joka on Preiviikin tieltä Kirkkokankaantienä lähtevän väylän varrella. En ole koskaan kuullut kenenkään paikallisen puhuvan mistään kummitustalosta.


      • pietniemen takana
        missä päin kirjoitti:

        Missä päin Preiviikiä tämä ihmetalo tarkalleen ottaen on. Olen sikäläinen kesäasukas ja tiedän ainoastaan yhden erikoisemman talon, joka on Preiviikin tieltä Kirkkokankaantienä lähtevän väylän varrella. En ole koskaan kuullut kenenkään paikallisen puhuvan mistään kummitustalosta.

        preiviikiin johtavan tien alkupäässä


      • haluaisin kyllä tietää

        Monenko muun kartanon pihassa on hautausmaa. Musta se näyttää luotaantyöntyvältä koko paikka. Onkohan syynä se, että omistajat ovat joko pihejä tai köyhtyneet sen verran, ettei paikkoja pidetä kunnossa? Sekin mua ihmetyttää, että koko ajan puhutaan siellä asuvan vanhoja ihmisiä. Mistä ne vanhat ihmiset sinne ilmestyy? Tietääkö joku todalla sen suvun historiasta jotain. En kaipaa kenenkään hörhön höpöhöpöjuttuja vastaukseksi!!!


      • noin kovin kiinnostaa
        haluaisin kyllä tietää kirjoitti:

        Monenko muun kartanon pihassa on hautausmaa. Musta se näyttää luotaantyöntyvältä koko paikka. Onkohan syynä se, että omistajat ovat joko pihejä tai köyhtyneet sen verran, ettei paikkoja pidetä kunnossa? Sekin mua ihmetyttää, että koko ajan puhutaan siellä asuvan vanhoja ihmisiä. Mistä ne vanhat ihmiset sinne ilmestyy? Tietääkö joku todalla sen suvun historiasta jotain. En kaipaa kenenkään hörhön höpöhöpöjuttuja vastaukseksi!!!

        Porin kaupungin kaavoitus ja tonttitoimesta saat osoitteen perusteella koko kiinteistön ja tilan tiedot. Nykyiset omistajat ja historian. Suomessa on paljon kartanoita, joidenka maille aikoinaan oli lupa perustaa sukuhautoja. Eli kysymys on vanhoista sukuhaudoista ei sen kummempaa.


      • T.S -65
        noin kovin kiinnostaa kirjoitti:

        Porin kaupungin kaavoitus ja tonttitoimesta saat osoitteen perusteella koko kiinteistön ja tilan tiedot. Nykyiset omistajat ja historian. Suomessa on paljon kartanoita, joidenka maille aikoinaan oli lupa perustaa sukuhautoja. Eli kysymys on vanhoista sukuhaudoista ei sen kummempaa.

        Enskiks, jos se "kuumitus" otetaan ihan vaan poijes siitä kartanon edestä. Se on aivan tavallinen kartano, jossa asuu aivan tavallisia ihmisiä. Ja niillä tavallisilla ihmisillä on tavallisia koiria. Vituttais varmaan suakin jos kaiken maailman ihmistä käy öisin ja iltaisin sun pihassas tekees mitä erilaisimpia asioita, ihan vaan ärsyttääkseen sua. Vaikka se miekkonen on tullu perunoja heittäen tai suolapanoksia ampuen tms.. Niin ei se siitä kummitusta tee. Antakaa niitten jo elää rauhassa.


      • T.S -65
        T.S -65 kirjoitti:

        Enskiks, jos se "kuumitus" otetaan ihan vaan poijes siitä kartanon edestä. Se on aivan tavallinen kartano, jossa asuu aivan tavallisia ihmisiä. Ja niillä tavallisilla ihmisillä on tavallisia koiria. Vituttais varmaan suakin jos kaiken maailman ihmistä käy öisin ja iltaisin sun pihassas tekees mitä erilaisimpia asioita, ihan vaan ärsyttääkseen sua. Vaikka se miekkonen on tullu perunoja heittäen tai suolapanoksia ampuen tms.. Niin ei se siitä kummitusta tee. Antakaa niitten jo elää rauhassa.

        Niin siis piti tuohon ekaan viestiin vastata ja "kuumituksella" tarkoitan sanaa "kummitus".


      • juu juu
        noin kovin kiinnostaa kirjoitti:

        Porin kaupungin kaavoitus ja tonttitoimesta saat osoitteen perusteella koko kiinteistön ja tilan tiedot. Nykyiset omistajat ja historian. Suomessa on paljon kartanoita, joidenka maille aikoinaan oli lupa perustaa sukuhautoja. Eli kysymys on vanhoista sukuhaudoista ei sen kummempaa.

        että monien kartanoiden MAILLA on sukuhautoja, muttta ei monessakaan ole ihan etupihalla. Ehkä jonkun mielestä saivartelua, mutta itse olen tätä mieltä. En ole niin paljon kiinnostunut, että menisin kaupungin arkistoista tietoja etsimään. Mut kiitti silti tiedosta, joku voi vaikka innostua tästä!


      • Asioista selvää

        Vuonna 2005 viimeksi haudattu siihen hautausmaahan...


    • lähistöllä asunut

      En tiedä keskustellaanko tässä nyt siitä vaaleanpunaisesta kartanosta...olen lapsuuteni viettänyt kartanon asukkaiden omistamilla alueilla ja tiedän, että sieltä saattaa koirat tulla tai äijä pyssynsä kanssa, mutta vain siksi etteivät he tykkää jonkun olevan maillaan. Kyllähän kartanoon liittyy monia kummitusjuttuja, jotkut saattavat pitää paikkansa, mutta osa on vain saanut värikynää ja levinnyt etiäppäi niin...Ollaan nuorempina käyty ihan pihassa asti, portilta ensimmäiselle rakennukselle ja hengissä ollaan vaikkakin silloin äijä lähti traktorilla perään ja saatiin juosta pellon poikki karkuun. Kartanon takana on normaali talo, näkyy visvedelle menevältä tieltä, siellä asuu seuraavaa sukupolvea jossei kolmatta ja he ovat ihan normaali porukkaa, vanha äijä jos vielä elossa on vaan vähän vinksahtanut. On totta, että katosta roikkuu hirttoköysiä, mutta mitä niillä sitten on tehty jää jokaisen mielikuvituksen kuvittamaksi... Pihlavasta ja luvialta löytyy samanmoisi "kummituskartanoita" vielä pahemmilla legendoilla...

      • miimu

        Missä Pihlavassa on kummitustalo? Olen asunut täällä koko ikäni (en ihan vähän aikaa) enkä koskaan ole kuullut yhdestäkään kummitustalosta saati -kartanosta


      • aava aave

        Olis mielenkiintoista kuulla noista Luvian "kummitustaloista". Ikäni siellä asunut enkä ole koskaan kuullut että joku talo olisi nimetty tuollaiseksi.


      • Anonyymi
        miimu kirjoitti:

        Missä Pihlavassa on kummitustalo? Olen asunut täällä koko ikäni (en ihan vähän aikaa) enkä koskaan ole kuullut yhdestäkään kummitustalosta saati -kartanosta

        Vanha Valintatalo (Mutta Se on purettu)


      • Anonyymi

        Kerroppa missä on Luvialla tollasia paikkoja
        Itse nimittäin asun Luvialla. Enkä ole vieläkään mitään sellaista nähnyt


    • Paikalla ollut

      Ihmettelen kyl tätä kaikkee soopaa mitä tääl on -.- meinaa kaikki keksii siit kartanost kaikkii tarinoit ja sanoo et siä on mies joka ampuu suolapyssyllä ja sil on koirii jne... mut käytiin kavereitten kaa tänää siä, nähtii se mies siä ja kysyttii silt et onks nää jutut totta. No vastaukseks saatii et tää kyseine mies (joka siis nähtii) oli vaan töis siä pihas, sen papan sisko asu siä, siä ei ollu mitää kummituksii tai muutakaa jännää... et porukka vois ensi selvittää asiat ennenku rupee selittää mitää tarinoit siit.. ja se hautausmaa ei oo sitä varte siä on kaikki murhatut haudattu, vaan se on "sukulaisia varten". kartano meinaa kulkee suvussa. ja eikä siä kyl mitää koirii ollu! jos olis ollu, ni kyl ne varmaa olis hyökänny kimppuu, koska portit oli auki :DD

    • Preiviik -> Breivik
    • TiinaTipsukka

      No se ukko, se Markku on meikäläise vanha heila.Styylattii 80-luvu loppupuolel ja mikä BODY.Mut mä jätin sen sit ku se oli vähä liika romanttine. Kyl se oli viriili ukko.Onkoha Markku viä siäl kartanos,vois joku päivä poiket!

    • Pitäkää Varanne

      Pimeän tullen voi nähdä hahmoja siellä, kaukaisuudessa.

    • saxdasdg

      Mikä tän kartanon osote on?? oon kuullu paljon eri huhuja siitä paikasta, ois kiva käydä siel.

      • vinkkiä

        Ketjua lukemalla löytyy paljon tietoa:

        pietniemen takana
        25.9.2007 17:05

        ... juu eihän se olekkaan preiviikissä, vaan
        preiviikiin johtavan tien alkupäässä


    • ......

      Ootteks te jotenkin sekoi?! Se on 2;hden nuoren ihmisen talo! Niillä on kilttejä saksanpaimenkoiria... Niillä kyllä kummittelee ja kyllä persuksiin suolaa voikin lentää ja muutakin mutta ÄLKÄÄ HÄIRITKÖ NIITÄ! JA POMMEJA PERSUKSIIN AMPUU KUMMITUS=)

    • tyttttö

      Pyh :DD kyllä siel on ainaki koiria ollu, koska siellä talon lähellä on koirankoppi. ja kyllä kävin tänää iha ovella asti! hautausmaalla uusin oli kuollut 5.11.2005.

    • Veeämäl

      Vanhakartano.

    • Tyttö

      Olen käynyt siellä muutamia kertoja kavereiden kanssa, ekoilla kerroilla ei kuultu tai nähty mitään. Mutta taisi olla seitsemäs kerta, niin kyllä sillon tapahtu! Minä ja kolme kaveriani menimme pihaan luottaen ettei siellä ole ketään. No pääsimme pihan rakannusten luo ja näimme päärakennuksen, kaverini sanoi että tuolla talon kulmalla on jotain. Mentiin hiukan eteenpäin ja sieltä nousi saksanpaimenkoira haukahti ja lähti jouksemaan meitä kohti. Tietysti lähdimme juoksemaan porttia kohden, kun kaikki me olimme päästy portista ulos koira pysähtyi ja lähti takaisin. Vähän ajan päästä pihaan tuli mummo ja huusi meillä että pitäisi häipyä eikä tulla enään takaisin! Ei me sitä uskottu ja niinpä se mummo jäi siihen pihaan niin kauksi aikaa, kun me häivyttiin. Mummo on ottanut kaikista ketkä siellä on käynyt Huom! Se MUMMO on ottanut en tiedä onko joku muu ottanut! Mutta kuitenkin mummo on ottanut kuvia! Mummo on myös uhkaillut soittavansa poliisille! En enää muista mummon nimeä. Kartanon pihaa on ruvettu kunnostamaankin ja portti on tuplalukossa, tai ainakin silloin oli. Mummo myös ottaa koiran mukaansa kun hakee postia.

      • EIKÄ??!

        Huh, ihan kreisiä! Kyllä siellä jotain yliluonnollista on.

        Kyllä kaikki tavalliset ihmiset tykkää kun kakarat juoksentelevat pihalla, jotkut jo seitsemättä kertaa!

        Ja tuo nyt on ihan hullua että ihmisellä on koira jonka ottaa mukaan kun lähtee postilaatikolle!!!!

        WOW!


      • Minkä ihmee takia täytyy toisen talon pihalle mennä noin monta kertaa? Ja viel olla lähtemättä jos tullaa käskemään? Eikä oo laissa kyl mitää semmosta kohtaa et jos oot teini ja liikut porukassa ni saat mennä toisen kämpälle hihittämään ikkunan taa.


    • Siskon poikakaveri koitti yllyttää menemään sinne, ja olinki menossa siihen asti kunnes se sano et siel asuu ihmisii. Hylätty talo ni ei paljo kiinnosta ku en usko mihinkää yliluonnolliseen paskaan, mut jos siel asuu joku ni sit en kyl toisten omaisuudelle astu.

      Muutenki aika tyhmää puuhaa lähtee jonku adrenaliinipurkauksen perässä toisen tontille. Kyl muaki alkais vituttaa jos pihalla ramppais jotai teinejä hihittelemässä.

    • homo3

      oltii tänään taas leikkimässä kummituksia kartanolla, hajokkaa jonnet!

      • homo2

        sanoo homo3....thats just nasty and gay


    • fotolax

      Siitä hautuumaalta olen ottanut valokuvia keskellä päivää eikä kukaan ainkaan siihen tullut mitään ruikuttamaan. Pihalle en edes koittanut kun kerta on asuttu paikka.
      Olisi kyllä hienoa jos vaikka Satakunnan Kansa pääsisi taloon tekemään jutun sen historiasta jne niin loppuisi turhat höpinät.
      Vai onkohan kartanosta ollut jotain lehtijuttua ikinä?

      Siitä Kirjurinluodon minigolfpaikastahan sellainen juttu joskus tehtiin ja olin vähän yllättynyt miten asiallista juttua kuitenkin. Hmm.

      Mutta sen verran kuitenkin pitää nyt sanoa vielä että niissä kuvissa mitä siitä tienvieren hautuumaalta otin on kyllä kummallisen paljon orbeja. Milloinkaan muulloin niitä ei ole siintynyt valokuvissa kuin tosi harvoin ja satunnaisesti. Näissä oli melkein kaikissa ja vielä useampi.

    • Makholmalainen

      Tää on yks "Tarina" Minkä oon kuullut että joskus kun oli vielä aatelisto papisto ja maaherrat ja mitä muita olikaan niin Kartanon omistajalla oli vammainen lapsi ja olihan "keski-aika" niin häntä hävettiin ja hänet lukittiin kartanon ylimpään torniin.. sinne hän kuoli ja olisi siitä asti kummitellut koska häntä ei hyväksytty..
      Itse olen vasta muuttanut makholmaan ehkä 7 vuotta sitten mutta tälläisen olen kuullut... Päätelkää itse onko totta:)! Ja niille ketkä eivät kummituksiin usko niin itse pidän mielen avoinna ja enkä pidä mahdottomana että kummituksia olisi..

      • jappara.............

        muuten kyllä, mutta kun se kartano on valmistunut vuonna 1903.


    • seikkailijatkin

      Kesäaika olikin sitaateissa.
      Silloin kun se autokoritehdas oli siinä tien vieressä, niin eräänä pimeänä syysiltana
      odotimme lännen puolella takatiellä niin kauan että näimme kun se naisasukas poistui pellon laidassa olevaan omakotitaloon.
      Ryömimme hiljaa kuusten takana oevan piikkilanka-aidan alta alueelle ja puiden ja pensaiden takana edeten pääsimme ihan talon takana olevan suulin viereen.
      Pakko oli mennä sisään rikkinäisen seinän raosta. Pelotti niin perhanasti.
      Meillä oli sellaiset pienet litteät taskulamput, joilla näimme vähän ympärillemme.
      Siellä oli sellainen vanha kulmikas auto, joka näytti ihan Rolls Royce Phanttomilta. Hienon näkönen kaara.
      Avasimme hiljaa oven ja istuimme leveälle etupenkille. Se oli kuin pitkä sohva.
      Siellä pimeässä kuvittelimme olevamme kartanon herra ja sen autonkuljettaja.
      Suulissa oli kaikenlaisia maatyökaluja, semmosia auroja ja muuta, haravoita ja hevoskärryjä. Tuolla perällä näkyy joku vene.
      Hiljaa hiippailimme veneen viereen, se oli semmosilla pukeilla pystyssä. Siinä oli semmonen pieni matala hytti edessä ja tuulilasi sen takaosan päällä. Pieniä peltikanistereita oli veneen pohjalla ja ulkopuolella. Semmosia öljykanisterin kokoisia. Olin joskus kuullut että kartanon vanha omistaja oli salakuljettanut pirtua laivoista. Sen kaverina oli ollut joku Algot Niska niminen mies, jonkun laulajan joku iso-isän isoisä. Kaikki kartanon suuret maa-alueet ostettiin kuulemma pirturahoilla. Paljonko mahto yks kanisteri maksaa ja mitä pellot ja metsät ?
      Kauheen kokonen kone oli veneen peräpäässä. Laskettiin tulpat, niitä oli kakstoista, söi varmaa kauheesti bensaa ja kulki lujaa.
      Poliisit ei ollu saanu sitä koskaan oikee kiinni, niillä ko oli sellaset kalastuspaatit. Ei kai niillä. Vähän aikaa vielä katselimme ja ihmettelimme ja hiivimme hiljaa samaa tietä takasin. Päätimme tulla seuraavana päivänä uudestaan, niin pelottavan hienoa oli .

    • Mikä historia ?

      Onko se ihan se paikka, jossa on hautausmaa ja hautkivet ?. Tästä hautausmaasta olen kuullut kertomuksia ja ihan oikeasti on ollut oma hautausmaa.

      • fuufaa

        Algot Niska on Ilkka "Danny "Lipsasen isoisosioisä tai jotain sinne päin.


      • duudaa5
        fuufaa kirjoitti:

        Algot Niska on Ilkka "Danny "Lipsasen isoisosioisä tai jotain sinne päin.

        Dannyn pappa siis.


    • tosi...

      oli kesä -66 niin kävin siellä ja siitä asti olen elänyt pelkällä verellä

      • josepentikäinen

        ite pistin mopoautoon nissan skylinen koneen


    • seikkailijatkin

      Elokuun lämpimänä yönä palasimme uudestaan Kartanon takaportille. Kuu möllötti isona ja pyöreänä öiseltä taivaalta. Katselimme synkkien tuuheiden kuusien välistä pihamaalle. Kevyt utuinen sumu väreili pihan leikkaamattoman pitkän ruohon yllä, jossain ylvoi koira. Olimme katsoneet, että omakotitalon valaistussa ikkunassa joku liikkui, kummituskartanossa ei ehkä ollut ketään.
      Olin jutellut isän kanssa, että sillä nopealla veneellä oli salakuljetettu pirtua.
      Hän kertoi että Pihlavanlahdella, erään Saunakarin edustalla oli käyty silmitön tulitaistelu salakuljettajien ja poliisien kanssa.
      Takaa-ajon aikana veneestä oli päästetty pirtukanisterit irti ja ne olivat vajonneet pohjaan. Yksi salakuljettajista oli kuollut.
      Hiivimme taas hiljaa suulin viereen ja pujahdimme sisään tuttua reittiä. Katselimme venettä taskulamppujen valossa. Veneen kylki oli täynnä luodin reikiä. Siinä ei varmaankaan ole ollut mukavaa olla. Jotenkin alkoi hiukan pelottaa.
      Koira jatkoi jossakin yhä ulvomistaan, aivan kuin susi. Kuu valaisi sumuista pihamaata kelmeällä valollaan.
      Äkkiä ulkoa alkoi kuulua kummaa urinaa. Koko iho nousi kananlihalle ja käsivarsista karvat pystyyn. Väreet menivät päänahassa. Kyyristyimme pelosta ja katsoimme lautojen raoista ulos pihamaalle.
      Keskellä pihaa oli kivistä tehty kiviliitekaivo. Sen puinen kansi oli jo vuosia sitten mädäntynyt ja pudonnut alas. Ruostunut ämpäri lojui kaivon vieressä. Kaivon nostinpuussa heilui hiljalleen köysi, jonka päässä oli silmukka, hirttosilmukka.
      Sumu leijui pitkin ruohottunutta pihaa. Urina kuului selvästikin kaivosta. Mikä siellä on ?
      Hiljalleen kaivosta alkoi nousta ikäänkuin paksua usvaa. Se laskeutui alas myötäillen kaivon kivipintaa. Ryöpsähdellen se alkoi luikerrella pitkin pihamaata.
      Mitä nyt ? Pelottavaa. Kaivon päälle alkoi muodostua ihmishahmo. Usvasta muodostui pää ja hartiat. Hiukset ryöpsähtelivät leveillä hartioilla. Sille muodostui pitkä ja paksu uurteinen parta. Pitkä viitta soljui alas hartioilta maahan saakka, jossa se yhtyi pihalla luikertelevaan usvaan.
      Kammottavaa. Sen täytyy olla Kartanonherran haamu, josta isä oli jutellut. Outo korina tuli sen suusta ja kaikui onton kaivon kivissä. Ehkä se ei pitänyt tunkeilijoista. Usva alkoi kiemurrella suuliin päin. Se tunkeutui lautojen raoista sisään ja alkoi lähestyä jalkojamme. Jospa se ympäröi ja jotenkin kaappaa meidät.
      Nyt tuli kiire. Korina voimistui jatkuvasti. Pinkaisimme äkkiä suulin toiselta puolelta ulos. Vanha emäntä tuli vasemmalta susikoiransa kanssa, joka haukkui villisti. Onnistuimme juuri pääsemään piikkilanka-aidan alta karkuun, ennen kuin koiran hampaat loksahtivat persuuksiimme. Se pysähtyi ja jäi haukkumaan aidan taakse vanhan rouvan säestäessä.
      Rohkeina katsoimme taaksemme. Usva alkoi vetäytyä suulin lautojen raoista hiljalleen takaisin kaivoon ja korina vaimeni.
      Hyppäsimme pyöriemme selkään, vanhan rouvan huutaessa hävyttömiä peräämme. Palasimme hautausmaan sivuitse pyörillämme kotia kohti. Keräämme vielä rohkeutta ja palaamme takaisin.

    • iisa5

      Poikaystäväni joskus naureskeli ääneen näitä legendajuttuja siihen kyseiseen taloon liittyen. Hänen luokkatoverinsa isoisä kuulemma asuu osassa kartanoa, aivan ympärivuotisesti. Poikaystävänikin on siellä puheidensa mukaan joskus käynyt, eikä törmännyt kummituksiin tai muuhunkaan yliluonnolliseen saatika pelottavaan :))

    • Siellä itse linnassa ei asuta,vaan talossa,joka on linnan takana.Siellä asuu iäkkäät vanhemmat ihmiset 70-80vuotiaat sekä heidän muutama saksanpaimenkoiransa.
      Linna kuuluu Vanhakartanon suvulle.Samoja Vanhakartanoita asuu muuallakin Porissa aika näyttävissä asumuksissa.Rikasta sukua siis.Linnaa on käyty urkkimassa ja kurkkimassa jo monet vuosikymmenet.Minä,isäni,isoisäni jne...Nuorina siis.Linna on todella vanha,tornissa ylhäällä on vuosiluku,joka on muistaakseni 1734.Lieko silloin tehty,mahdollisesti.
      Sukuhaudalla olen käynyt muutaman kerran,sinänsä ihan perus sukuhautaus maa,mutta ikävää on se,että sinne on haudattu tosi nuoria lapsia ja useita.Muistaakseni ainakin 5 lasta iältään max.6v :(((

      Näitä vanhuksia käy säännöllisesti auttamassa joku heidän sukulaisensa.Joka koiria aina välillä juoksuttaa siinä heidän pelloilla.

      Antakaa nyt näiden vanhojen ihmisten elää rauhassa OMASSA kodissaan.Heitä on häiritty jo ties kuinka kauan...

      • bingobango400

    • pirtuakin......

      Kaikki ovat antaneet huilata. Täällähän ihmiset ympäri Suomea vaan mielenkiinnosta juttelevat. Kellään ei ole pahaa tarkoitusta.
      - 50 - 60 luvulla Vähärauman pojat kävivät siellä välillä iltakierroksella, uteliaina, kuten pojat aina.
      Minäkin olen ajanut vuosien varrella satoja kertoja pääportin ohitse. Tottakai ihmisillä on uteliaisuutta, varsinkin, kun kaikenlaisia tarinoita on vuosikymmenten myötä liikkunut.
      Onhan Suomessa muitakin " kummituskartanoja ", joista on oikein kirjattua tietoakin, nekin joku omistaa.
      Tällä palstalla niistä voidaan hyväntahtoisesti jutella.

    • arvostetaan vanhaa!

      Kartano on vanha rakennus, hyvin vanha. Jossa asui hienoa porukkaa. Kummitustalo maineen on varmasti saanut siitä kun on niin vanha rakennus ja jo ränsistynyt ja pihalla haustausmaa. Talossa asuu vanha yksinäinen mies. Talolla on ollut kauan kummitusmaine, lienee vanhuuden, kartanon nimen ja hautausmaan kautta tullut ja siksi siellä on jo monta kymmentävuotta käynyt porukkaa töllöttämässä. Onko mikään ihme että mies laittaa koiransa ulos ja itse tulee pyssyn kanssa perässä? Itse olisin ainakin niin kyllästynyt että rakentaisin kunnon muurit. Jättäkää tämä vanha mies rauhaa, ehkä on hänenkin aika jo levätä!

    • Musan jäbä.

      Totta kaikki ja joka juttu.
      Jo viisikymmentä vuotta takaperin se sama koira jahtasi meitä.
      Voisiko joku kertoa mistä niitä koiria saisi, olen kiinnostunut.

      • josepentikäinen

        sekotat sokeria ja kaakaota niin saat loisto nuuskaa


    • sinapinvärinentoyota

      Ollaan poikaporukalla myöskin käyty ihmettelemässä kartanoa. Joskus iltamyöhään pienissä kaljoissa. Koiran haukunta kuului jostain kauempaa, that´s it, eipä siellä sen kummallisempaa ollut. Vähän kaipaisi remonttia ja pihan hoitoa. Jos siellä asuu jotain vanhuksia, (jotka varmaan päivittäin selailevat tätä palstaa) niin pyydän anteeksi että kannoimme kortemme kekoon näissä häirintä asioissa.

    • Vanhakartano itse

      Ymmärrän, että rakennus ja sen ympäristö kiinnostaa kaikenikäisiä ihmisiä edelleenkin. Tässä ketjussa on silti paljon "tietoa", suuri osa joko keksittyä tai kuulopuheita jotka eivät pidä paikkaansa, mutta olkoon niin.
      Hienoa, että monet ymmärtävät jättää asukkaat ja pihan rauhaan, sehän on yksityisaluetta. Hautausmaa on vanha sukuhautausmaa, mutta muistetaan kunnioittaa sen verran vainajia ettei ainakaan siellä vahinkoa tehdä..

    • herätkää

      herätkää se on ihan tavallinen kartano jossa ennen on asunut perhe jonka sukunimi on vanhakartano minä tunnen vanhankartanon perheen jäsenen tai en tiedä onko hän tunttenut jota kuta siitä kartanon väestä sitä paitsi siellä ei ole mitään erakoituneita vanhusksia siellä asuu ehkä rouva joka on valittanut minun tuntemalle vanhalle kartanolle että siellä käyvät ihmisiä koko ajan älkää plzz menkö sinne se rouva haluaa olla rauhassa.

    • hockeykings

      missä se on se kartano

    • mmmmmm7

      Käytiin siellä tänään kavereitten kanssa ja päästiin sitä ihmeen mettätietä noi sata metriä kunnes joku alkoi huutamaan meille jäätin paikoilleen niinn sieltä tuli mies sanomaan että pitää lähteä tai pääsette sukuhautausmaahan voin sanoo että kumipalo mopoista

      • kumipalo

        Sitten heräsit ja huomasit sänkysi olevan kostea. Äiskäkin jo huusi että pikku ville on myöhässä koulusta.


    • en usko sua!

      Viidakkolegendaa.

    • kukkahattutäti

      En ymmärrä tälläistä mielestäni on epä oleellista puhua kummituksista kun esim afrikan lapsilla ei ole ruokaa ja pakko ruotsi arveluttaa yhä

      • bmw ritari

        Ajoin tänään päivällä kartanon ohitse pimeässä hohtavat verikoirat hyökkäsivät kimppuuni ja lähtivät seuraamaan autoani koska nää ny vittu hyytyy olen ajanut jo 300 kilometriä bensa alkaa jo olla lopussa


    • vieraalla maalla

      Vein tavaraa amerikan kulmille ja erehdyin kääntymään mutkasta tienhaarasta väärään suuntaan. Suoraan kohti kartanoa. Ehkä sata meträ ajettuani keskellä tietä seisoi karmean kokoinen koira, veikkaan sitä irlantilaista lehmän kokoista susien tappajaa. Pakko pysätä ja rupesin kääntämään Hiasea ympäri. Se kesti ainakin ikuisuuden ja koira hyppeli tassut tömisten sivulasia päin. Kaamea kita ja hampaat kuin leijonalla. Kuola valui lasia pitkin kun kaasutin perä vaappuen paremman tien suuntaan. Koiran töminä ja jotenkin raastava ääni jäivät taakse. Kilometrin päässä pysähdyin tarkastamaan vauriot, kun koiraakaan ei näkynyt. Vaappumisen syykin selvisi. Vasen takakummi oli aivan riekaleina. Paloja oli irronnut reunasta ja reikiä pitkin sivua. Oli perhana purrut läpi asti. Aivan kuin haulikolla ammuttu.

    • lopettakaa apinat
      • Huhja

        Mitä minä oon kuullut kartanosta on että siellä asu perhe jolla oli mielenterveys ongelmii ja isä ois tappanu koko perheen. Nykyään talo on tyhjä ja napuurin vanharouva pitää huolta ettei siellä kävis ulkopuolisia tarinoide vuoksi. Hautakivet on sisällissodan aikaisii muistokiviä?


      • Laila
        Huhja kirjoitti:

        Mitä minä oon kuullut kartanosta on että siellä asu perhe jolla oli mielenterveys ongelmii ja isä ois tappanu koko perheen. Nykyään talo on tyhjä ja napuurin vanharouva pitää huolta ettei siellä kävis ulkopuolisia tarinoide vuoksi. Hautakivet on sisällissodan aikaisii muistokiviä?

        Kyllä siellä ihan asutaan,et ei sinne kannata nyt mitenkään ryntäillä.Tiedän vaan! Ei ole autiona.


    • Faktaa on

      Zombie söi mun kaverilta pään ja kassit kun erehtyi humalapäissään sinne

    • mruuu

      Koko talo kierretty eikä mitään. Äijä kuollut jo parisen vuotta , täti vanhainkodissa ja koirat sisällä. se valo mikä ikkunasta näkyy sekä päätalossa että siinnä ladossa ovat automaattisia valohälyttimiä

    • Kaikkea hyvää

      Preiviikin kartanossa tapahtui kapina 1918.
      Sitä sanottiin kaurakapinaksi. Kiinni otettiin valkoisia, jotka olivat heiluttaneet vakoisia lippujaan. Puaiset uksoivat sen olevan oma tunnuslippu ja hyökkäsivät.
      Vangiksi otettiin valkoisia jotka raahattiin silloiselle Porin linja-autoasemalle ja sieltä lyseon pihaan, siellä heidät ammuttiin.
      Osa tästä voi olla totta. Tämän kertoi vanha mies, juuri ennen kuolemaansa
      Kartanon väkeäkin ammuttiin. Joten sota ei vielä ehkä siellä ole loppunut, raa`;an kokemuksen vuoksi.
      Mitä opimme. Ei koskaan enää väkivaltaa!! Rauhaa kaikille!

    • roipe2

      Eka sanotaan et asuu joku vanha äijä sit yhtäkkii se onkin muija ja sit yhtäkkii siel ei asukkaan ketään, nii ja yksin asuvat siellä... nii et joko siel ei asu ketää tai sit siel asuu joku vanha pariskunta for real päättäkkää ny jo xD

    • joku vaan

      Käytiin kyseisessä kartanossa ja vieläkin asuu kyseinen nainen kartanossa

    • Mitä ihmettä..??

      "Kiinni otettiin valkoisia, jotka olivat heiluttaneet vakoisia lippujaan. Puaiset uksoivat sen olevan oma tunnuslippu ja hyökkäsivät.
      Vangiksi otettiin valkoisia jotka raahattiin silloiselle Porin linja-autoasemalle ja sieltä lyseon pihaan, siellä heidät ammuttiin"

      Miksi olivat valkoisia? Oliko ollut sateinen kesä, vai miksi? Onhan porissa esim. Yyteri, jossa olisi voinut käydä ottamassa aurinkoa?!.

      • ölkngvsz

        Heillä oli sellainen iho, joka ei kestänyt aurinkoa.


    • Äää

      Ihan uteliaisuudesta joskus käveltiin kavereiden kaa mettän poikki pihaan, eipä siellä mitään ihmeellistä ollu. Tietysti kuultujen tarinoiden takii vähä pelotti kun oli vielä yö, mutta iha hiljasta siel oli. Jos siellä ny joku asuu, niin kannattaa jättää rauhaa.

    • 150 + v. ?

      9.5. 2013 "".Linnaa on käyty urkkimassa ja kurkkimassa jo monet vuosikymmenet. Minä,isäni,isoisäni jne...Nuorina siis. Linna on todella vanha,tornissa ylhäällä on vuosiluku 1903.............. Antakaa nyt näiden vanhojen ihmisten elää rauhassa OMASSA kodissaan.Heitä on häiritty jo ties kuinka kauan.."".
      Niin. Kommentoijankin kolme - - neljä sukupolvea, ovat häirinneet.
      Kuinkahan vanhoja talon asukkaat oikein ovatkaan ? AIKA vanhoja.??
      Tässähän alkaa jo mielenkiinto herätä.

      • airan ystävän tytär

        Kiva vanhempi nainen siellä asuu, eikä oo mitään koirii :)


    • Miesporrist

      Tämä on erittäin huvittavaa kuulla näitä kun olen sukua niille ketä rakensi kartanon..:D

      • aevanmahoton

        no kerrohan sitten miten kauan kakarat ja muut hullut ovat häirinneet talon asukkaita pihassa riekkumisellaan?


    • näinsentäytyyolla

      ko suomeen päästettiin rajan yli mamui ni kai niist joku o sin menny asuu..pimees joku luulee et o kummitus ko mamult näkyy vaa silmät & hampaat.

    • poristaaa

      Just eilen ajelin ohi. Ei ilmeisesti kukaan kyllä siell enään asu, ei ollu koiriakaan. Sukuhauta nökötti paikallaan. Porttiin ilmestynyt kyltti Securitas: vertioitu 24/7.

      • Pidemmällemennyt

        Meeppä porti yli jonku matkaa ni kyl kuulet ku koirat rupee haukkumaa


      • Anonyymi

        käytiin jätkän ja parin muun kaverin kans siit ajamas ohitte ja katottiin portilta ei siellä kyllä ollut tota "Securitas: vertioitu 24/7" kylttii ja paikka ihan pimeenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        käytiin jätkän ja parin muun kaverin kans siit ajamas ohitte ja katottiin portilta ei siellä kyllä ollut tota "Securitas: vertioitu 24/7" kylttii ja paikka ihan pimeenä.

        sul o mitää asiaa men sin tajuuks? jos tiät pääs sisäl ettes omist jotai paikkaa ni tiät kans ettei sul oo oikeut men sin, tajuuks kakara.


    • Liskosaurus

      Menin eilen ohi näin 7 susikoiraa tuli kovaa perään kusi katkesi nopeasti

      • PASKANISKA

        ITELLÄ KÄVI SANOIN MUTTA MÄLLI KATKES


    • paskaniska

      Oltiin kavereide kaaasamaa paskalla ja risti runkulla kun automme hajosi kartanon eteen sitten kuului alla huakbar ja kaikki kuoli ja kusi katkes

    • Paskamiska

      Kävin paskalla portin vieressä ei oo ikinä näin tullu löysää paskaa oliko sattumaa minä en usko lähdin sätimään kotia kohti

    • teillekummitus
    • pakenin

      No oikeasti siellä on kaksi kartanoa Vanhakartano ja Alikartano ja niiden omistjat ovat serkuksia.Vanhakartanossa ei kummittele , eikä Alikartanossakaan ,mutta Alikartanon omistajasukuhaara- kaksi vanhaa veli ja sisko- ovat/olivat käytökseltään hyvin agresiivisia ja ainakin nuorempina hyökkäsivät fyysisesti kimppuun jos heidän mailleen, siis mailleen, ei pelkästään piha-alueelle joku erehtyi menemään.Nuo koirajutut ovat ihan tosia. Molemmissa oli agressivisia koiria ja Vanhakartanossa kytkettynä niin , että yltivät sisäänmenotielle ihmisen kimppuun.Mutta tästä on jo aikaa.Nykyisin Vanhakartanossa elää ihan tavallisia ihmisiä.

    • Haluaisinkäydäsiellä

      Asuuko sielä vielä joku

      • KylOUtelias

        Älä nyt hyvänen aika sentään mene sinne, kummitukset herää!!!


    • Kartanoooo

      Kävin kerran äitin ja serkkuje kans siel ja katottii sin ja ei aluks näkyny mitää mut sit ku oltii lähös ni iha niinku ois näkyny joku koira tai joku

    • Lol

      Ite ku mun sukulainen meni sinne ni sai suolapanoksist perseel

      • älämeneshinne

        Kummitusko suolasi sukulaisesi perseen.


    • Jättäkääheudätrauhaan

      Äkkää ny perkule voittiko siellä asuu vanha pariskunta antakaa heidän olla rauhassa olen asunut lähellä heitä ja tunnen heidät kyllä minun pappiin kävi siellä aina joskus siellä asui vanha kiltti pariskunta joilla on susikoira ja kyllä minunkin koirat aina haukkuvat ja ne ovat isoja siinä ei ole mitään outoa siinä paikassa

    • Anonyymi

      Xd ei siel mitää oo!lol

    • Anonyymi

      Olin tänään yöllä kartanon pihalla yht äkkiä sieltä tuli 8 lehmänkokoista lehmää ja noin 90 vuotias vanha mies taikasauvan kanssa sitten tajusin että läh vittuun äkkiä ja kun olin juossut noin 6km se mies hyppeli päällään perässänk tajusin ottaa kepin ja haastaa miehen tappeluun mutta hän takoi minusta sammakon mutta lehmä tuli ja talloi minut niin tulin normaaliksi ja sitten pääsin karkuun

    • Anonyymi

      Huhu sanoo että nää tyypit ketä tää asuu on joskus rikastunut jollain salaviinalla tai pontikalla en tiiä

      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen paikka! Itsekin olen hautuumaata katsellut aidan takaa. Mitähän kartanolle tänäpäivänä kuuluu? Itse asustelen ihan vastakkaisella puolella Poria ja tässä ympäristössä paikallisten mukaan on Vanhakartanon peltoja ja metsiä ja tyhjä konehalli. Ollut ja on kai vieläkin hyvin rikas suku?
        Olisi ihan kirjan arvoinen kuten on Koiviston kartano Harmaalinnassa.


    • Anonyymi

      Lapsena ollut siellä pihassa luvalla, ei siellä ole mitään ihmeellistä.

      Niin että polvesta toiseen mennään häiriköimään yksityisten ihmisten pihoihin.

      Totta että varoja on hankittu kieltolain aikaan pimeän viinan salakuljetuksella, mutta taisi olla aika yleinen harrastus.

      Nykyisin siellä tpimii joulukukin paja.

    • Anonyymi

      Käytiin tänää 31.7.2021 siellä ikkunassa valot ja joku katto telkkaria kartanon sisällä. En suosittele siis menemään. Auto myös pihassa ja aita joka vielä pari vkoa sitten oli pystyssä oltiin kaadettu ja laitettu muoviser sähköfirman rullat ”aidoiksi”. Tuskin siis hylätty enään.

    • Anonyymi

      Olen ihmetellyt miksei talosta tehdä kunnon juttua lehteen. Siellä voisi kuvata myös kauhuelokuvan...

      • Anonyymi

        Hmm, tehdään ensin sinun kodistasi kunnon juttu lehteen ja sen jälkeen kauhuelokuva.


    • Anonyymi

      Ei ole preiviinissä, vaan se on pietniemessä NS. Yläkartano. Sinne pihaan on haudattu kai venäläisiä, joskus on joku yrittänyt mennä katselen niitä hautoja ilmeisesti venäläiset, ole päässeet. Sitä kartanoa asustaa kai 2 sisarusta. Pyssyn ja koirien kanssa on ainakin nuorisoa sieltä ajettu pois vuosikymmeniä.
      Vanhuksia ovat sisarukset, ja erikoistuneet, älkää kiusatko niitä. Siitä kartanosta liikkuu monia huhuja jota nuoriso kertoo toisilleen.

    • Anonyymi

      Onko tietoa onko kartano ostettu? Ainakin kovasti remontoidaan ja siistitään. Tyylikkään näköinen paikka kyllä ja arvokas.

    • Anonyymi

      Onks se sika vielä hengissä?

      • Anonyymi

        En tiedä mitä tarkoitat?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe