Mazda RX8, varoituksia...?

caara

Kyseinen auto on alkanut uhkaavasti kiinnostaa. Toivoisin kaikilta, joilla on omakohtaisia tai luotettavia lähipiirin kokemuksia Rx8:sta kertomaan niistä. Varsinkin varoituksen sanat (onko niitä?) ovat tervetulleita, koska esim Rx8 Clubilla näkyy olevan yleisen suitsutuksen lisäksi myös paljon kritiikkiä- Ilmeisen upea ajettava, mutta vie kovasti bensaa ja se wankelin luotettavuus/kestävyys/huollot jne... Joten: antaa palaa!

65

43406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkkimies

      - korkea kulutus esim. > 350z
      - moottori kiertää kun moottoripyörä
      - syö hieman öljyä = wankel ominaisuus
      - nykyään ei enää tuo pieni kuutiotilavuus auta
      vakuutusmaksuissa.
      - kallis uutena
      moottori kiertää kun moottoripyörä
      erittäin, erittäin tasapainoinen ajettava, hyvä tuntuma tiehen.
      käytännöllinen = kaappariovet
      halpa käytettynä

      • caara

        ...ja kiikarissa olis vm.-05, vajaat 15t ajettu, pyynti 29t. Onkohan paha? Kiitos edell. tiedoista. Onko tietoa mahdollisista käynnistysongelmista (engl. kiel. palstoilla "flooding"), jotka ilmenevät käsitykseni mukaan jos moottori sammutetaan ennenkuin se on kunnolla lämmennyt? Moottori talvella (en tarkoita nyt takavetoa, siinähän on tietysti omat "lystinsä")? Huoltohinnat?
        Olen uutena tällä palstalla ja lukenut aikaisempia teemaan liittyviä v:sta -03 lähtien, mutta ne kokemukset olivat pääosin aika tuoreita, jospa nyt olis kentällä enemmän tietoa...
        Tuleekohan hinta tippumaan edelleen noin dramaattisesti, jolloin taksilla ajaminenkin tulisi halvemmaksi!!
        Paha tämä autokuume - kallis hoitaa ja lääkkeet vähissä, huh!


      • nimimerkkimies
        caara kirjoitti:

        ...ja kiikarissa olis vm.-05, vajaat 15t ajettu, pyynti 29t. Onkohan paha? Kiitos edell. tiedoista. Onko tietoa mahdollisista käynnistysongelmista (engl. kiel. palstoilla "flooding"), jotka ilmenevät käsitykseni mukaan jos moottori sammutetaan ennenkuin se on kunnolla lämmennyt? Moottori talvella (en tarkoita nyt takavetoa, siinähän on tietysti omat "lystinsä")? Huoltohinnat?
        Olen uutena tällä palstalla ja lukenut aikaisempia teemaan liittyviä v:sta -03 lähtien, mutta ne kokemukset olivat pääosin aika tuoreita, jospa nyt olis kentällä enemmän tietoa...
        Tuleekohan hinta tippumaan edelleen noin dramaattisesti, jolloin taksilla ajaminenkin tulisi halvemmaksi!!
        Paha tämä autokuume - kallis hoitaa ja lääkkeet vähissä, huh!

        huoltohinnat löytyy mazdan sivulta--- jostain
        joskus kattelin niitä läpi sieltä.

        Takaveto on aina takaveto talvella... joskus lueskelin, ettei oikein talvirenkaita tahdo löytyä tuolle rengaskoolle. Liekkö enää ongelma.
        muistaakeseni tuossa on ajonvakaudet tms.. joten eiköhän tuo tiellä pysy ja tuo ei ole mikään alavääntö/potkuhirmu joten tuskin sutii liikaa risteyksistä lähtiessä.

        mutta tosiaan en ole autoa omistanut joten muut kertokoon jos kokemuksia löytyy.

        En tiedä tuosta floodingista, kuulostaa oudolta käytöltä jos käynnistellään ja sammutellaan miten sattuu. Mazdalla käsittääkseni aikas toimiva huoltotsydeemi joten jos ongelmia ilmenee niin eiköhän mene takuuseen.


      • JAN-77
        nimimerkkimies kirjoitti:

        huoltohinnat löytyy mazdan sivulta--- jostain
        joskus kattelin niitä läpi sieltä.

        Takaveto on aina takaveto talvella... joskus lueskelin, ettei oikein talvirenkaita tahdo löytyä tuolle rengaskoolle. Liekkö enää ongelma.
        muistaakeseni tuossa on ajonvakaudet tms.. joten eiköhän tuo tiellä pysy ja tuo ei ole mikään alavääntö/potkuhirmu joten tuskin sutii liikaa risteyksistä lähtiessä.

        mutta tosiaan en ole autoa omistanut joten muut kertokoon jos kokemuksia löytyy.

        En tiedä tuosta floodingista, kuulostaa oudolta käytöltä jos käynnistellään ja sammutellaan miten sattuu. Mazdalla käsittääkseni aikas toimiva huoltotsydeemi joten jos ongelmia ilmenee niin eiköhän mene takuuseen.

        itellä on loppuvuodesta -06 rekisteröity R42. ja pitää sanoa ettei talvikäytössä sen paremmin kuin kesälläkään ole ongelmia esiintynyt. mittarissa on nyt 62tkm itseajettuna, huollot ovat yksinkertaisia ja halpojakin verrattuna yleisempiin malleihin. Englannissa mainittu ongelma johtui tietokoneen oktaanitunnistimesta, eli kun auto seisoi muutaman päivän tuli käynnistys ongelmia. kiitos nykyaikaisen eurooppalaisen bensiinin joka huononee todella nopeasti. nyttemmin ongelma on korjattu takuuna asentamalla uusi moottorinohjaus ohjelma sekä tulpat.

        Takaveto talvella?? Ehdottomasti!! Jääradalla auto on aivan edukseen pelkillä misukan nastoillakin, tosin alavääntö jota autossa on erittäin runsaasti vasten yleistä käsitystä aiheuttaa oireen ettei tiukassakaan käännöksessä kannata vaihtaa kolmosta pienemmälle. eli koko ratakierroksen voi ajaa samalla vaihteella koska huiput kolmosella ovat yli 150kmh. etsikääpä toinen automalli jonka kolmosvaihteen käyttöalue on 30-155kmh... =)

        kulutus 10,5--- eteenpäin, radalla pääsin jopa yli 50L / 100 km.

        vakuutuksen Fiat Punton luokkaa, eli todella halvat.

        EHDOTTOMASTI PARAS nopea auto jota olen ajanut. ja on tullut kokeiltua EVO:t sekä Imprezat ynnä M3 ja M5. tasapainoinen radalla sekä maantiellä mukavuudesta tinkimättä. ja ulkonäkö erottuu edukseen massatuotteista.

        Driftingiä ei kannata harrastaa ilman tuplaflektejä jatkuvalla käynnillä. tuppaa lämpeämään, mutta onneksi ei ole kansipahvia joka palaisi...

        =)


      • Jonttu Pontius
        JAN-77 kirjoitti:

        itellä on loppuvuodesta -06 rekisteröity R42. ja pitää sanoa ettei talvikäytössä sen paremmin kuin kesälläkään ole ongelmia esiintynyt. mittarissa on nyt 62tkm itseajettuna, huollot ovat yksinkertaisia ja halpojakin verrattuna yleisempiin malleihin. Englannissa mainittu ongelma johtui tietokoneen oktaanitunnistimesta, eli kun auto seisoi muutaman päivän tuli käynnistys ongelmia. kiitos nykyaikaisen eurooppalaisen bensiinin joka huononee todella nopeasti. nyttemmin ongelma on korjattu takuuna asentamalla uusi moottorinohjaus ohjelma sekä tulpat.

        Takaveto talvella?? Ehdottomasti!! Jääradalla auto on aivan edukseen pelkillä misukan nastoillakin, tosin alavääntö jota autossa on erittäin runsaasti vasten yleistä käsitystä aiheuttaa oireen ettei tiukassakaan käännöksessä kannata vaihtaa kolmosta pienemmälle. eli koko ratakierroksen voi ajaa samalla vaihteella koska huiput kolmosella ovat yli 150kmh. etsikääpä toinen automalli jonka kolmosvaihteen käyttöalue on 30-155kmh... =)

        kulutus 10,5--- eteenpäin, radalla pääsin jopa yli 50L / 100 km.

        vakuutuksen Fiat Punton luokkaa, eli todella halvat.

        EHDOTTOMASTI PARAS nopea auto jota olen ajanut. ja on tullut kokeiltua EVO:t sekä Imprezat ynnä M3 ja M5. tasapainoinen radalla sekä maantiellä mukavuudesta tinkimättä. ja ulkonäkö erottuu edukseen massatuotteista.

        Driftingiä ei kannata harrastaa ilman tuplaflektejä jatkuvalla käynnillä. tuppaa lämpeämään, mutta onneksi ei ole kansipahvia joka palaisi...

        =)

        "etsikääpä toinen automalli jonka kolmosvaihteen käyttöalue on 30-155kmh... =) "

        Saab 9000 Aero aavikkolaatikolla on itsellä ja kulkee tuosta 30 km/h aina 180 km/h kunnes rajoitin katkaisee ilon. Eli yksi vehje ainakin on olemassa.


      • JAN-77
        Jonttu Pontius kirjoitti:

        "etsikääpä toinen automalli jonka kolmosvaihteen käyttöalue on 30-155kmh... =) "

        Saab 9000 Aero aavikkolaatikolla on itsellä ja kulkee tuosta 30 km/h aina 180 km/h kunnes rajoitin katkaisee ilon. Eli yksi vehje ainakin on olemassa.

        "etsikääpä toinen automalli jonka kolmosvaihteen käyttöalue on 30-155kmh... =) "

        Saab 9000 Aero aavikkolaatikolla on itsellä ja kulkee tuosta 30 km/h aina 180 km/h kunnes rajoitin katkaisee ilon. Eli yksi vehje ainakin on olemassa.

        jep, ja varmasti muitakin jopa 6vaihteella 10-300kmh. nyt puhuttiinkin oikeasti käyttökelpoisesta alueesta jolla on jo voimaakin mukana.


      • Autoilija....
        JAN-77 kirjoitti:

        itellä on loppuvuodesta -06 rekisteröity R42. ja pitää sanoa ettei talvikäytössä sen paremmin kuin kesälläkään ole ongelmia esiintynyt. mittarissa on nyt 62tkm itseajettuna, huollot ovat yksinkertaisia ja halpojakin verrattuna yleisempiin malleihin. Englannissa mainittu ongelma johtui tietokoneen oktaanitunnistimesta, eli kun auto seisoi muutaman päivän tuli käynnistys ongelmia. kiitos nykyaikaisen eurooppalaisen bensiinin joka huononee todella nopeasti. nyttemmin ongelma on korjattu takuuna asentamalla uusi moottorinohjaus ohjelma sekä tulpat.

        Takaveto talvella?? Ehdottomasti!! Jääradalla auto on aivan edukseen pelkillä misukan nastoillakin, tosin alavääntö jota autossa on erittäin runsaasti vasten yleistä käsitystä aiheuttaa oireen ettei tiukassakaan käännöksessä kannata vaihtaa kolmosta pienemmälle. eli koko ratakierroksen voi ajaa samalla vaihteella koska huiput kolmosella ovat yli 150kmh. etsikääpä toinen automalli jonka kolmosvaihteen käyttöalue on 30-155kmh... =)

        kulutus 10,5--- eteenpäin, radalla pääsin jopa yli 50L / 100 km.

        vakuutuksen Fiat Punton luokkaa, eli todella halvat.

        EHDOTTOMASTI PARAS nopea auto jota olen ajanut. ja on tullut kokeiltua EVO:t sekä Imprezat ynnä M3 ja M5. tasapainoinen radalla sekä maantiellä mukavuudesta tinkimättä. ja ulkonäkö erottuu edukseen massatuotteista.

        Driftingiä ei kannata harrastaa ilman tuplaflektejä jatkuvalla käynnillä. tuppaa lämpeämään, mutta onneksi ei ole kansipahvia joka palaisi...

        =)

        Oman autoni käyttöalue on kolmosella reilusti 30-160 km/h. Että ei se mazda mikään ihmeellinen ole.


      • Autoharrastaja
        JAN-77 kirjoitti:

        "etsikääpä toinen automalli jonka kolmosvaihteen käyttöalue on 30-155kmh... =) "

        Saab 9000 Aero aavikkolaatikolla on itsellä ja kulkee tuosta 30 km/h aina 180 km/h kunnes rajoitin katkaisee ilon. Eli yksi vehje ainakin on olemassa.

        jep, ja varmasti muitakin jopa 6vaihteella 10-300kmh. nyt puhuttiinkin oikeasti käyttökelpoisesta alueesta jolla on jo voimaakin mukana.

        Saabilla voimaa mukana 310Nm ja Mazda RX8 maksimi 211Nm ,että mitähän voimaa tarkoitat?

        Saab on muuten yksi nopeimpia vakioautoja, jonka voi hetkessä muuttaa erittäin nopeaksi. Katselepa eri testejä: Saab ottaa helposti lähes 300km/h tai jopa yli 300km/h. Ihan vain tiedoksi. Itselläni on ollut useita Mazdoja. Mazdat kestää, mutta ei ne mitään Superautoja ole. RX8 omaa hyvät ajo-ominaisuudet, muuta hyvää on ovet. Siihen se sitten jääkin.


      • Vakioauto
        Autoilija.... kirjoitti:

        Oman autoni käyttöalue on kolmosella reilusti 30-160 km/h. Että ei se mazda mikään ihmeellinen ole.

        Ja minun 1,4 autollani 25km/h-155km/h., että Mazdaltahan se on ihme ja itse urheilullisuus.


      • RX8 + pari muuta
        Autoharrastaja kirjoitti:

        Saabilla voimaa mukana 310Nm ja Mazda RX8 maksimi 211Nm ,että mitähän voimaa tarkoitat?

        Saab on muuten yksi nopeimpia vakioautoja, jonka voi hetkessä muuttaa erittäin nopeaksi. Katselepa eri testejä: Saab ottaa helposti lähes 300km/h tai jopa yli 300km/h. Ihan vain tiedoksi. Itselläni on ollut useita Mazdoja. Mazdat kestää, mutta ei ne mitään Superautoja ole. RX8 omaa hyvät ajo-ominaisuudet, muuta hyvää on ovet. Siihen se sitten jääkin.

        Saab on hyvä perheauto ja loistava talviauto, mutta kun kyse oli Mazdan RX8 mallista ei Saabilla ja RX8:lla ei ole mitään yhteistä.
        Lisäksi mikä tahansa ahdettu moottori on helppo virittää ei Saab ole poikkeus. Saabin 310Nm vääntö on tänäpäivänä melko surkea verrattuna muihin 2l ja yli ahdettuihin moottoreihin. VAG groupin 1,4:ssa taitaa jo olla yli 300Nm.
        Tehohan on vääntö*kierrokset. RX8:ssa tarvitaan enemmän kierroksia samaan tehoon, kuin ahdetussa Saabissa. RX8:ssa kierroksia sitten riittääkin vielä noin 3000 enemmän kuin Saabissa. Pienenä kuriositeettinä virittämisestä, niin YouTubessa on video, missä ahdetusta RX8:n koneesta otetaan penkissä ulos 1080hp:tä. Aika hyvin 1,3l moottorille. Virittäminen ja suoranopeudet/kiihtyvyys ei ollut tämän keskustelun pointti eli jos voimaa halutaan suoraan ajoon, niin remmiahdettu iso V8 on siihen helpoin tapa. RX8 on nautiskelijan auto, jonka kuskilla mutkatietä ajaessa on suu aina korvissa.


      • Autoharrastaja
        RX8 + pari muuta kirjoitti:

        Saab on hyvä perheauto ja loistava talviauto, mutta kun kyse oli Mazdan RX8 mallista ei Saabilla ja RX8:lla ei ole mitään yhteistä.
        Lisäksi mikä tahansa ahdettu moottori on helppo virittää ei Saab ole poikkeus. Saabin 310Nm vääntö on tänäpäivänä melko surkea verrattuna muihin 2l ja yli ahdettuihin moottoreihin. VAG groupin 1,4:ssa taitaa jo olla yli 300Nm.
        Tehohan on vääntö*kierrokset. RX8:ssa tarvitaan enemmän kierroksia samaan tehoon, kuin ahdetussa Saabissa. RX8:ssa kierroksia sitten riittääkin vielä noin 3000 enemmän kuin Saabissa. Pienenä kuriositeettinä virittämisestä, niin YouTubessa on video, missä ahdetusta RX8:n koneesta otetaan penkissä ulos 1080hp:tä. Aika hyvin 1,3l moottorille. Virittäminen ja suoranopeudet/kiihtyvyys ei ollut tämän keskustelun pointti eli jos voimaa halutaan suoraan ajoon, niin remmiahdettu iso V8 on siihen helpoin tapa. RX8 on nautiskelijan auto, jonka kuskilla mutkatietä ajaessa on suu aina korvissa.

        1,4 VAG-koneista ei mistään oteta 300Nm tai yli vääntöä. 2,0 TFSI kylläkin.

        Saab on jo pitkään tiedetty yhdeksi nopeimmista "Speedparty"- autoista, kun ei puhuta yksilöistä, vaan yleisesti tiedetyistä autoista.

        Toki Turbomoottoreista saa kaikista teholisiä helpolla.1000 hv ei ole mikään erikoisuus Saabin koneista, Mazdalla kyllä.

        Mazdalla RX8 on ihan ok ajo-ominaisuudet, mutta eipä tuo sen kummempi ollut kun R - type Hondalla kepittelin mutkissa radalla. Hyvä Mazda on kesäkelillä, mutta ei mitenkään spesiaali talvella. Äkkiväärä, jos sanoin kuvailee, eikä Hondakaan mikään ratahirmu ole.

        Wankelin konetta ei muuten voi kuutioida 1:1 ottomoottorin vastaavaan, aivan eri tekniikka "sienisylinterillä", eli turha hehkuttaa "1,3" litraisen tehoista, kun se ei ole sama asia.


      • RX8 + pari muuta
        Autoharrastaja kirjoitti:

        1,4 VAG-koneista ei mistään oteta 300Nm tai yli vääntöä. 2,0 TFSI kylläkin.

        Saab on jo pitkään tiedetty yhdeksi nopeimmista "Speedparty"- autoista, kun ei puhuta yksilöistä, vaan yleisesti tiedetyistä autoista.

        Toki Turbomoottoreista saa kaikista teholisiä helpolla.1000 hv ei ole mikään erikoisuus Saabin koneista, Mazdalla kyllä.

        Mazdalla RX8 on ihan ok ajo-ominaisuudet, mutta eipä tuo sen kummempi ollut kun R - type Hondalla kepittelin mutkissa radalla. Hyvä Mazda on kesäkelillä, mutta ei mitenkään spesiaali talvella. Äkkiväärä, jos sanoin kuvailee, eikä Hondakaan mikään ratahirmu ole.

        Wankelin konetta ei muuten voi kuutioida 1:1 ottomoottorin vastaavaan, aivan eri tekniikka "sienisylinterillä", eli turha hehkuttaa "1,3" litraisen tehoista, kun se ei ole sama asia.

        Kyllä muuten rekisteriotteessa lukee 1306cm3 Wankkelin kohdalla. Painoakin on vähemmän, kuin 1,3l mäntämoottorissa, (85,5kg). Se että joissakin maissa tai joissakin kilpaluokissa tuo kuutiotilavuus kerrotaan kahdella ei muuta asiaa. Sehän vain kertoo sen, että samankokoisissa moottoreissa wankel olisi kilparadalla liian ylivoimainen. Wankkelissa oli RX7 aikaan vakiona 340hp parhaimmillaan. Wankel ja Mazda on muuten ainut Japsiauto, jolla on voitettu Le Mansin 24h urheiluautoluokka.
        Mutta siis en nyt ihan oikeasti rupeaisi vertailemaan RX8 ja Saabia. Vertaapa vaikka ratakierrosaikoja tai vaikka Top Gearin Stigun kellottamia aikoja.
        Stigu ajoi aikoinaan RX8:lla saman kierrosajan heidän testiradallaan, kuin M3 BMW:llä. Sanoisin bemarin olevan aika hyvän pelin ajo-ominaisuuksiltaan, mutta RX8 pystyi samaan aikaan yli 100hp pinemmällä teholla.
        Saab on loistava perheauto, tosin viimeiset mallit jo aika vanhanaikaisia. En siis sitä halua mollata mitenkään.
        Sen verran kannattaa tarkentaa tietoja virittämisestä, että mistään 2l moottorista ei saa helpolla 1000hp:tä. Se vaatii moottorin kokonaan uudelleen rakentamista. Itseasiassa Saabin 2l turbomoottorissa ahdin on jo syytä vaihtaa, kun haluaa sen 221:hp:ta ylittää. Aerossa on sitten suurempi ahdin ja erilaiset männät. Sieltä voi ottaa jo yli 300hp:n tehoja. Sitä suuremmat tehot vaativat jo kokonaan moottorin uudelleen rakentamista.
        Miten muuten otit yhtäkkiä R-type Civikin esille Saabin sijasta. R-type on turbottomanakin radalla ihan eri luokkaa, kuin Saabit. RX8 taas on aivan erilainen ajettava kuin R-type, joka on hyvä, jopa erinomainen etuvetoinen.
        Siinä olet täysin oikeassa, ettei RX8 ole talviauto. Kaikki Saabit pesee RX8:n lähes kaikessa. (RX8 lämpiää vielä nopeammin, kuin Saab ;-), Talviominaisuuksistahan ei ollut kyse. Siksi itselläni RX8 seisookin talvet tallissa.


      • Autoharrastaja
        RX8 + pari muuta kirjoitti:

        Kyllä muuten rekisteriotteessa lukee 1306cm3 Wankkelin kohdalla. Painoakin on vähemmän, kuin 1,3l mäntämoottorissa, (85,5kg). Se että joissakin maissa tai joissakin kilpaluokissa tuo kuutiotilavuus kerrotaan kahdella ei muuta asiaa. Sehän vain kertoo sen, että samankokoisissa moottoreissa wankel olisi kilparadalla liian ylivoimainen. Wankkelissa oli RX7 aikaan vakiona 340hp parhaimmillaan. Wankel ja Mazda on muuten ainut Japsiauto, jolla on voitettu Le Mansin 24h urheiluautoluokka.
        Mutta siis en nyt ihan oikeasti rupeaisi vertailemaan RX8 ja Saabia. Vertaapa vaikka ratakierrosaikoja tai vaikka Top Gearin Stigun kellottamia aikoja.
        Stigu ajoi aikoinaan RX8:lla saman kierrosajan heidän testiradallaan, kuin M3 BMW:llä. Sanoisin bemarin olevan aika hyvän pelin ajo-ominaisuuksiltaan, mutta RX8 pystyi samaan aikaan yli 100hp pinemmällä teholla.
        Saab on loistava perheauto, tosin viimeiset mallit jo aika vanhanaikaisia. En siis sitä halua mollata mitenkään.
        Sen verran kannattaa tarkentaa tietoja virittämisestä, että mistään 2l moottorista ei saa helpolla 1000hp:tä. Se vaatii moottorin kokonaan uudelleen rakentamista. Itseasiassa Saabin 2l turbomoottorissa ahdin on jo syytä vaihtaa, kun haluaa sen 221:hp:ta ylittää. Aerossa on sitten suurempi ahdin ja erilaiset männät. Sieltä voi ottaa jo yli 300hp:n tehoja. Sitä suuremmat tehot vaativat jo kokonaan moottorin uudelleen rakentamista.
        Miten muuten otit yhtäkkiä R-type Civikin esille Saabin sijasta. R-type on turbottomanakin radalla ihan eri luokkaa, kuin Saabit. RX8 taas on aivan erilainen ajettava kuin R-type, joka on hyvä, jopa erinomainen etuvetoinen.
        Siinä olet täysin oikeassa, ettei RX8 ole talviauto. Kaikki Saabit pesee RX8:n lähes kaikessa. (RX8 lämpiää vielä nopeammin, kuin Saab ;-), Talviominaisuuksistahan ei ollut kyse. Siksi itselläni RX8 seisookin talvet tallissa.

        Niin, en mitenkään halua naulautua tuohon Saabiin , kun olen autoharrastaja ja eritoten kilpa-autoilua/autourheilua harrastava amatööri, en saab - fani.

        Hondan otin esille, kun on yksi autoistamme. Se vaan on totuus, että Saappaasta on helppo ottaa tehot irti. Hondakin on ihan hyvä, mutta paras etuvetoinen radalla on ST Focus R-versiona. Cupra Seat on myös hyvä, mutta ei niin hyvä kuin ST, vaikka uusi ja suorituskykyinen erityisesti ajo-ominaisuuksiltaan onkin.

        "Se että joissakin maissa tai joissakin kilpaluokissa tuo kuutiotilavuus kerrotaan kahdella ei muuta asiaa..." Miksi muuten luulet, että wankelia ei asiantuntijat jaota samaan sarjaan perinteisen oton kanssa? Niin, aivan oikein. Se ei ole sama asia muutoin kuin Trafille verotusmielessä.

        Tattikone on omaa luokkaansa myös silloin, kun sitä joutuu korjaamaan. Koneremontti maksaa tietysti aina, mutta eritoten Wankel-koneen korjaus on jotakin ihan käsittämättömän hintaista, jos siihen hommaan joutuu. RX-7 koneen kajahdettua oli kaverin parempi myydä koko laitos, kuin alkaa korjauttamaan sitä.


      • RX8 ja pari muuta
        Autoharrastaja kirjoitti:

        Niin, en mitenkään halua naulautua tuohon Saabiin , kun olen autoharrastaja ja eritoten kilpa-autoilua/autourheilua harrastava amatööri, en saab - fani.

        Hondan otin esille, kun on yksi autoistamme. Se vaan on totuus, että Saappaasta on helppo ottaa tehot irti. Hondakin on ihan hyvä, mutta paras etuvetoinen radalla on ST Focus R-versiona. Cupra Seat on myös hyvä, mutta ei niin hyvä kuin ST, vaikka uusi ja suorituskykyinen erityisesti ajo-ominaisuuksiltaan onkin.

        "Se että joissakin maissa tai joissakin kilpaluokissa tuo kuutiotilavuus kerrotaan kahdella ei muuta asiaa..." Miksi muuten luulet, että wankelia ei asiantuntijat jaota samaan sarjaan perinteisen oton kanssa? Niin, aivan oikein. Se ei ole sama asia muutoin kuin Trafille verotusmielessä.

        Tattikone on omaa luokkaansa myös silloin, kun sitä joutuu korjaamaan. Koneremontti maksaa tietysti aina, mutta eritoten Wankel-koneen korjaus on jotakin ihan käsittämättömän hintaista, jos siihen hommaan joutuu. RX-7 koneen kajahdettua oli kaverin parempi myydä koko laitos, kuin alkaa korjauttamaan sitä.

        Juu, oikeassa olet. Focuksen suhteen. Sehän on ollut ykkönen kaikissa etuvetotesteissäkin ja sillä on pakutettu etuvetoisten kärkiaikoja eri radoilla.
        En ole vielä wankkelia joutunut korjaamaan, mutta ainakin tehdasuuden koneen saa mielestäni melko edullisesti (3000£) Englannista ja täyskunnostetun (rebuilt) koneen vielä halvemmalla (2000€). En tiedä yhtään 4-sylinteristä moottoria, mitä saisi tehdasuutena tuollaisella hinnalla. Tietysti wankkelissa on liki 40% vähemmän osia, kuin perinteisessä 4-sylinterisessä. Olisiko kaverillasi se tilanne, että Suomesta ei löydy kovin montaa wankkel moottoreihin perehtynyttä osaajaa. Varaosatkin ovat Suomesta ostettuna aivan hirveän hintaisia. Esimerkkinä NGK:n tulpat. Inchapella 408€ ja samat tulpat vielä Iridiumina USA:syta matkatavarana 79$ eli noin 50€. Puolat Inchapella 350€/kpl ja Englannista (original) 50£/kpl eli koko satsin saa halvemmalla, kuin Suomesta yhden.
        "Miksi muuten luulet, että wankelia ei asiantuntijat jaota samaan sarjaan perinteisen oton kanssa" Luulenpa, että asia on niin, että wankkeli on niin erityyppinen moottori, kuin tavallinen ottomoottori, että sille on pitänyt keksiä 'tasoitus'kerroin. Tuossahan nyt kumminkin on palotila mihin seos puristuu ja sille on laskettu kuutiotilavuus. Ei tuo wankkeli mitenkään ihmeellinen ole, mutta kylläkin mielenkiintoinen kapistus. Mihinköhän sillä olisi päästy, jos muutkin, kuin Mazda olisi sitä kehittänyt?
        Nyt täytyy valmistautua kesälomille eli Hyvää kesää sinulle ja kaikille palstalaisille!


      • Autoharrastaja
        RX8 ja pari muuta kirjoitti:

        Juu, oikeassa olet. Focuksen suhteen. Sehän on ollut ykkönen kaikissa etuvetotesteissäkin ja sillä on pakutettu etuvetoisten kärkiaikoja eri radoilla.
        En ole vielä wankkelia joutunut korjaamaan, mutta ainakin tehdasuuden koneen saa mielestäni melko edullisesti (3000£) Englannista ja täyskunnostetun (rebuilt) koneen vielä halvemmalla (2000€). En tiedä yhtään 4-sylinteristä moottoria, mitä saisi tehdasuutena tuollaisella hinnalla. Tietysti wankkelissa on liki 40% vähemmän osia, kuin perinteisessä 4-sylinterisessä. Olisiko kaverillasi se tilanne, että Suomesta ei löydy kovin montaa wankkel moottoreihin perehtynyttä osaajaa. Varaosatkin ovat Suomesta ostettuna aivan hirveän hintaisia. Esimerkkinä NGK:n tulpat. Inchapella 408€ ja samat tulpat vielä Iridiumina USA:syta matkatavarana 79$ eli noin 50€. Puolat Inchapella 350€/kpl ja Englannista (original) 50£/kpl eli koko satsin saa halvemmalla, kuin Suomesta yhden.
        "Miksi muuten luulet, että wankelia ei asiantuntijat jaota samaan sarjaan perinteisen oton kanssa" Luulenpa, että asia on niin, että wankkeli on niin erityyppinen moottori, kuin tavallinen ottomoottori, että sille on pitänyt keksiä 'tasoitus'kerroin. Tuossahan nyt kumminkin on palotila mihin seos puristuu ja sille on laskettu kuutiotilavuus. Ei tuo wankkeli mitenkään ihmeellinen ole, mutta kylläkin mielenkiintoinen kapistus. Mihinköhän sillä olisi päästy, jos muutkin, kuin Mazda olisi sitä kehittänyt?
        Nyt täytyy valmistautua kesälomille eli Hyvää kesää sinulle ja kaikille palstalaisille!

        Sanon vielä saatteeksi lomille, että erityisen halpa on Mazdan Wankell-kone, jos tuon mainitsemasi summan maksaa. Volvolla T5 (fordin kone 226hv) maksaisi n 10000e , jos Volvolta hommaa Suomesta. Sama kone 5000e. jos saat jonkun laittamaan. (V50 AWD Volvosta meni kone perusajossa=laturi leikkasi kiinni ja hajotti koneen:(

        Lopuksi kerronvielä sellaisen jutun, että hommasin tyttärelleni perus Civicin viime kesänä. Auton hintapyynti oli 4750e. Tuttu myyjä sanoi, että otatko tuosta? Sanoin, että hiukan menee budjettini yli, kun on 3400e rahaa. Myyjä sanoi, anna ne3400e, niin hän laittaa uudet kesä -ja talvirenkaat, johon minä että todellako? Sanoi vielä, että auto on muuten just katsastettu, johon minä, että Hyvä! Sitten heräsi epäilys:

        Kysyin : Oletteko vaihtaneet hihnan, kun se on noilla kilometreillä heti kohta vaihdossa? (Kallis laittaa, jos on ajankohtainen)

        Myyjä : Kysyn huollon puolelta

        Myyjä menee huollon puolelle ja tulee takaisin sanoen: Ei ole vaihdettu

        Minä : Arvasin!

        Myyjä:; Siihen on vaihdettu uusiokone juuri , kun hän oli ollut vapaalla (edellinen leikkasi kiinni öljyn vähyyteen!)

        Minä: Mitä Teille kaupasta jää, jos tuo on totta

        Myyjä: Kauppamerkintä ja hyvänkesän mieli!

        Siispä Hyvää Kesälomaa Sinullekin!


      • kag
        Autoharrastaja kirjoitti:

        1,4 VAG-koneista ei mistään oteta 300Nm tai yli vääntöä. 2,0 TFSI kylläkin.

        Saab on jo pitkään tiedetty yhdeksi nopeimmista "Speedparty"- autoista, kun ei puhuta yksilöistä, vaan yleisesti tiedetyistä autoista.

        Toki Turbomoottoreista saa kaikista teholisiä helpolla.1000 hv ei ole mikään erikoisuus Saabin koneista, Mazdalla kyllä.

        Mazdalla RX8 on ihan ok ajo-ominaisuudet, mutta eipä tuo sen kummempi ollut kun R - type Hondalla kepittelin mutkissa radalla. Hyvä Mazda on kesäkelillä, mutta ei mitenkään spesiaali talvella. Äkkiväärä, jos sanoin kuvailee, eikä Hondakaan mikään ratahirmu ole.

        Wankelin konetta ei muuten voi kuutioida 1:1 ottomoottorin vastaavaan, aivan eri tekniikka "sienisylinterillä", eli turha hehkuttaa "1,3" litraisen tehoista, kun se ei ole sama asia.

        VAG konsernin tuotteet ovat aivan paskoja oli se vääntö mitä tahansa. Minulla vag autojen kanssa suurin vääntö on ollut saada se korjaamolle ja sieltä takaisin ajoon. Varsinkin täällä Turussa Vag huolto on aivan p.....tä.


      • Pälliiiiiii
        Jonttu Pontius kirjoitti:

        "etsikääpä toinen automalli jonka kolmosvaihteen käyttöalue on 30-155kmh... =) "

        Saab 9000 Aero aavikkolaatikolla on itsellä ja kulkee tuosta 30 km/h aina 180 km/h kunnes rajoitin katkaisee ilon. Eli yksi vehje ainakin on olemassa.

        Öö esim vm98 honda civic


    • tietoa

      Maukas peli kesällä kyllä..Talvella on todellisia ongelmia.Kitkoilla ei tule toimeen.Jumissa melkein aina risteyksissä..Jos sataa lunta kunnolla,tulee äitiä ikävä.Käynnistyy ihan hyvin -20 pakkasissa ainakin.Bensaa menee aina suunnilleen saman verran ajotyylistä riippumatta(Mikä on toisaalta ihan hyväkin piirre)Suosittelen 2 autoksi.Tilaa on todella hyvin urheiluautoksi.

      • eafafefea

        "Talvella on todellisia ongelmia.Kitkoilla ei tule toimeen.Jumissa melkein aina risteyksissä..Jos sataa lunta kunnolla,tulee äitiä ikävä."

        Tuohan on takavedon ominaisuus joka koskee kaikkia takavetoja.


    • se kulkeekin

      kulkee kovempaa ja on neliveto. RX8 wankkeli kuluttaa paljon niin bensaa kuin öljyäkin. Bensaa saa huoltsikalta, mutta öljyä ei jaksaisi koko ajan olla lisäämässä.

    • Me likes

      Yli 30 tkm. takana high power RX:llä, enkä keksi mitään valittamista. Autoon ei missään tapauksessa kannata hankkia kitkarenkaita talveksi, vaan kunnolliset nastarenkaat. Öljyä menee noin litra/5000km. Bensaa 10 litran molemmin puolin. Huollot on halpoja, kuten myös vakuutus. RX-8 on parempi ajaa kuin MPS 6, ja varsinkin ohjaus on tunnokkaampi kuin MPS:ssä.

    • myräxää

      juu kyllä oon ollu autoon tyytyväinen miinuksenan voisi sanoa tuon polttoaineen kulutuksen.. öljyä ei oo edes syöny ku oon tehny öljyn vaihtoja useammin ja talvella auto toimii tosi hyvin..
      miinuksena voisi sanoa talvella hieman kovan rengasmelun, mutta voi johtua matalasta rengasprofiilista.. kesällä oli selvästi hiljaisempi..
      nyt mittarissa 20 tuhatta ja turvallisia kilometrejä on vielä edessä ..

    • Toimari

      Olen ajanut 2 viikkoa räksällä, ja joka kerta hymyilyttää kun autossa istuu. Sen verran hauska ja mukava peli ajaa ja katsella.

      Talvella ajonvakautus pitää huolen että pääsee liikkeelle ja auto pysyy hallussa mutkissa, ei ole ollut ongelmia tämän kanssa. Nastat vaan alle ja menoksi. Jos haluaa leikkiä niin sitten napista järjestelmä pois päältä ja perä irti.

      Bensaa kuluu, mutta riippuu aika lailla kaasuläpän asennosta. Myös kylmänä vie selkeästi enemmän kuin lämpimänä. Itsellä tulee ajettua aika lyhyitä pyrähdyksiä lähinnä kodin ja työpaikan välillä, joten tämä korostuu vielä entisestään. Toisaalta ei niitä kilsojakaan siinä kauheasti kerry...

      Auton maavara on lukujen valossa riittoisat 140mm, mutta pitkä akseliväli (2700mm) tekee esteiden ylittämisen vähän hankalammaksi. Kannattaa ottaa huomioon jos on jotain hankalia autotalli- tms. olosuhteita. Itsellä katalysaattorin pohja on pari kertaa raapaissut maata.

      Floodaamista ei ole tullut, ja auto lämpiää parissa minuutissa. Viiden minuutin ajo kylmästä ei ole ainakaan ongelma.

      Ajovaloumpioissa on ollut kosteutta, ja takuuseen vaihtavat ainakin pahemmat tapaukset, näin myös itsellä. Lisäksi kannattaa tarkistaa että takaisinkutsut on tehty, niitä 05-mallissa on varmaan 2-3 kpl. Takajarrujen kunto kannattaa myös tarkistaa, omassa yksilössä olivat kamalassa kunnossa, mikä lähinnä kertoo edellisen omistajan kiinnostuksesta auton kunnossapitoon.

      Vakuutusmaksu tippui pari sataa euroa, kun vaihdoin pois Octavia TFSI RS:stä. Ainakin IF:ssä siis näin.

      • RX-123

        Valoissa jos on kosteutta ni umpio on liian tiivis.


    • tietyin varauksin

      Erittäin hyvä ajaa, persoonallisen ääni ja suorituskyky huomioiden moottorin koko. Vaihteisto on erittäin napakka ja mukava käyttää. Perheellisen helpompi perustella ostoa kun on kätevät takaovet, tavaratila käyttökelpoista kokoluokkaa. Huollot eivät ole juurikaan tavallisia Mazdoja kalliimpia jos kaikki pelittää. Paljon ajettuja en edes harkitsisi ja se raja menee noin 60-70tkm kohdalla, kaikki enemmän ajetut kannattaa unohtaa ja tapauskohtaisesti myös vähemmän ajetut.
      Vääränlaisella käytöllä myös nykyaikanen wankel on lyhytikäinen ja koneita on vaihdeltu näihinkin. Toisessa viestissä mainittu "flooding" on mahdollista jos käynnistät koneen ja sammutat lähes heti, oli sitten kesä tai talvi. Tulpat saattavat tosiaan kastua ja ne ovat kohtuullisen arvokkaat. Talvella kyllä pärjää kun muistaa että on takaveto, liikkeelle lähtö sopivalla kelillä aika hankalaa ja takapää on äkäinen luistotilanteissa. Peräluistot ohitustilanteissa 80-100 vauhdissa ilman suurempia varoituksia ovat kinkkisiä, mutta ah niin ihania. Ilman ajonvakautusta ei kannata ajella jos on matkustajia kyydissä, ei tule turhia kuolonuhreja. Kulutus on tietysti kovin suhteellista ja samaan pääsee muillakin urheiluautoilla. Hinnat kätettynä kohdillaan huomioiden hinta uutena, mutta kannattaa pitää mielessä mahdolliset viat.

      • ostin juuri

        04 rx8 juuri hankittu ja enemmän kuin tyytyväinen.Ainut et tosi matala ajaa talvella huonosti auratuilla teillä kanteissa,mutta autossa onkin aikamoiset helmat ja "madallukset" tehty.On vaan niin hyvä ajaa!!Ja ulkonäkö plussaa!


    • vikoja

      suurempia tyyppi vikoja siis autossa ei ole?

    • RX-8 Sipoo

      Eka pakkas pv takana RX-8lla ja sileillä eurooppalaisilla kitkoilla...voi tsiisus...akku taitaa mennä vaihtoon,sen vert hapettuneeta näytti kun virtaa sain kaverilta..menis se kuulemma kesällä mut talvi toki vaativampi...nastat olis varmasti jees...ei kellään olis myydä suht hyviä nastoja tuohon ? oottelen nyt seuraavat pakkaset ja sit akku uuteen ainakin jos ei käynnisty...ellei sit o joku muu vika...2007 malli ..ohan se "hauska" kun perä lentää,niin kauan kun tiellä pysyy...onneks oon Naiseks aina ajanu paljon...lämpee se sisältä nopeesti ei siinä mtn ja ohan se sisusta ja ulkokuorikin magee...ei siitä pääse mihinkään...mutta tosiaan,niitä seuraavia pakkasia ootellessa...jos olis nastat tyrkyllä saa soittaa työpuhelimeen : Gisela : 045-2711977 kamun kautta saisin uudet vähän alle 1000e mut sekin tuntuu suolaselta,jos vähän käytetyt sais edukkaammin...ja Sipoossa tää auto mulla...kertoilen varmasti kuulumisia talven aikana...

    • sauli.jamsa

      No tuli viikko sitten ostettua karvalakkimalli (ei aikaisempaa kokemusta mistään urheiluautosta). Rekkari URI-182 jos joku tunnistaa. Tykkään päivä päivältä enemmän eikä mitään ongelmia tähän mennessä. Kaikki bensa palaa jonka antaa.

      On totta, että lämpimänä käynnistyy vasta noin kolmen sekunnin pyörityksen jälkeen. Oikeasta ovesta kuuluu pahaa kitinää mukulakivikadulla, mutta myyjä lupasi korjauttaa sen Tuusulan huolto -liikkeessä (vai vaihto ) kun ostin vehkeen Tampereen vaihto :sta.

    • TOSSUNPÄÄLLÄ

      Vaihappa startti jos on vanhaa mallia. Itellä käynnistyy sekunnissa kylmänä ja lämpimänä.

    • sjamsa

      Kitinä johtui ilmeisesti puuttuvasta apukuskin turvavyön kiinnityspultista! Tai sitten rikkinäisestä helman levikkeestä.

      Ohjauskulmat korjattiin myyjän lukuun, mutta minusta tuntuu edelleen siltä, että ohjaus ei ole oikein toimiva. Auto vetelee sivuun ja koko ajan on pakko olla tarkkana. Onko tämä ominaisuus vai vika?

      On se ajaminen silti helkkarin kivaa!

    • rx-8

      onko mitää suomalaisia sivuja mistä saa varaosia tähän autoon, muutakin ku lasikuitu puskureita?

    • Mazatsu

      Voi hommata osia mitä tarvit?

    • Tattix

      Itseäni mietityttää aikapaljon tuo moottorin kestävyys. Itsekkin kyseisestä mallista olen kiinnostunut. Jokunen aika sitten kävin katsomassa yhtä räksää, jossa n100tkm lasissa ja kolmas motti menossa. Siis kolmas, mitä helkkaria!? Tuohonhan pitää joka toinen vuos vaihtaa kone. Olisikohan ollut edellisessä omistajassa vikaa vai onko nuo koneet oikeasti noin kestämättömiä. Vuodessa mulla tulis n10tkm ajoa ja olis tarkotus n5v ilman moottorinvaihtoa mennä.

      • ZOG-935

        121tkm takana samalla koneella ja hyvin rallattaa ;-)
        USA:ssa 100tml moottoritakuu eli 160tkm. Eli jos koneet oikeasti paukkuisivat 35tkm:n välein, niin olisi Mazda jo konkurssissa. Usassa nimittäin on todella paljon RX8:ja. Jos oikeasti ko. auton ostat, niin perehdy tarkasti moottorin käyttöön.
        Muutama perusasia on hyvä muistaa. Pidä aina öljyä koneessa yli mittatikun puolivälin. Wankkelin pitää kuluttaa öljyä ja jos se ei sitä tee siinä on jotain vikaa.
        Aja aina kone lämpimäksi ja kun kone on lämmin anna kunnolla kenkää. Wankkeli rakastaa kierroksia ihan kirjaimellisesti. Apexit carbonoituu ja kone tulee väljäksi, jos sitä ei kuormiteta kunnolla. Älä aja lyhyitä pätkiä. Etenkin kylmänä jo pari lyhyttä startti stoppi operaatiota saa koneen floodaamaan eli tulpat kastuu ja kone ei käynnisty.
        Jos noudatat noita ohjeita, niin sinulla on pitkäikäinen kone, joka tykkää kovasta käytöstä. Jos kone kuitenkin kilahtaa, niin Englannista saa n.4000€ tehdasuuden koneen ja kunnostettu vaihtokone on alle 3000€. Tuolla uuden koneen hinnalla ei saa BMW:hen edes puolikasta vaihdelaatikkoa ;-)


      • 4 +1 = 5
        ZOG-935 kirjoitti:

        121tkm takana samalla koneella ja hyvin rallattaa ;-)
        USA:ssa 100tml moottoritakuu eli 160tkm. Eli jos koneet oikeasti paukkuisivat 35tkm:n välein, niin olisi Mazda jo konkurssissa. Usassa nimittäin on todella paljon RX8:ja. Jos oikeasti ko. auton ostat, niin perehdy tarkasti moottorin käyttöön.
        Muutama perusasia on hyvä muistaa. Pidä aina öljyä koneessa yli mittatikun puolivälin. Wankkelin pitää kuluttaa öljyä ja jos se ei sitä tee siinä on jotain vikaa.
        Aja aina kone lämpimäksi ja kun kone on lämmin anna kunnolla kenkää. Wankkeli rakastaa kierroksia ihan kirjaimellisesti. Apexit carbonoituu ja kone tulee väljäksi, jos sitä ei kuormiteta kunnolla. Älä aja lyhyitä pätkiä. Etenkin kylmänä jo pari lyhyttä startti stoppi operaatiota saa koneen floodaamaan eli tulpat kastuu ja kone ei käynnisty.
        Jos noudatat noita ohjeita, niin sinulla on pitkäikäinen kone, joka tykkää kovasta käytöstä. Jos kone kuitenkin kilahtaa, niin Englannista saa n.4000€ tehdasuuden koneen ja kunnostettu vaihtokone on alle 3000€. Tuolla uuden koneen hinnalla ei saa BMW:hen edes puolikasta vaihdelaatikkoa ;-)

        Onko ollu ongelmia ilmastoinninkaa,,ajoin turust lappeenrantaan melkein kokoajan ilmastointi päällä ja ku tultiin turkuun ni rupes röpöttää niin helvetisti ja veto melkein loppus tyystin Kaarinankohtaa... hyvä et päästiin ees himaanasti.mut aamulla taas kukkus ja kiekus et ei olis ollu mitään vikaa,,


      • ZOG-935
        4 +1 = 5 kirjoitti:

        Onko ollu ongelmia ilmastoinninkaa,,ajoin turust lappeenrantaan melkein kokoajan ilmastointi päällä ja ku tultiin turkuun ni rupes röpöttää niin helvetisti ja veto melkein loppus tyystin Kaarinankohtaa... hyvä et päästiin ees himaanasti.mut aamulla taas kukkus ja kiekus et ei olis ollu mitään vikaa,,

        Ei ole ollut mitään ongelmia. Ohjaustehostin on tässä 4-vuoden aikana pudonnut jonkun kerran pois päältä, mutta alkanut toimia kun auto on sammutettu ja uudelleen käynnistetty. Auto on mulla enää kesäautona ja on nyt talviseisonnassa kylmässä parkkihallissa. Pikkuisen kyllä tekisi mieli vaihtaa johonkin avoautoon, mutta eipä hevin löydy ajo-ominaisuuksilta yhtä hyvää autoa.
        Ehkäpä Honda S2000 tai BMW Z4 (3,0) voisivat olla varteenotettavia tai sitten SLK280/350.


    • paras perheauto

      Hetken aikaa ehdin ajaa räxällä ja sitten perheenlisäys pakotti vaihtamaan farkkuun. Mukamas tarvittiin autoon lisää tilaa. Aikaa kului ja tajusin, että farmarin takalootaa oli käytetty kokonaisuudessaan ainakin kolme kertaa. Toisen lapsen synnyttyä viimekesänä (ja edellisestä viisastuttuani) ostin sen kunniaksi toisen räxäni. Ihana autuus palasi elämääni! Isommalle lapselle turvaistuin ja vauva kulkee vieressä turvakaukalossa. Takana on oikeasti kunnolla tilaa ja lastaus helppoa kiitos kaappariovien. Takaluukun lastausaukko on leveä, mutta lyhyt mikä saattaa aiheuttaa päänvaivaa. Mutta esimerkiksi Quinnyltä löytyy vaunu/rattaat setti joka menee heittämällä lootaan. Esimerkkinä siis tilanteesta, kun pitää koko apinalauma ottaa kyytiin. Auto on ympärivuotisessa käytössä ja on meidän perheen autoista se isompi ja tilavampi (vaimolla uusi fiesta). Rx-8 on elävä klassikko ja uskallan väittää, että nykyisillä hinnoilla saa siihen rahaan eniten nimenomaan AUTOA . Rx-8 on nykymaailmassa niitä harvoja pelejä, jotka on suunniteltu sellaisiksi kuin ovat. Sen kyllä huomaa! Muiden merkkien vastaavat samassa hintaluokassa ovat vain "rivakampia tehoversioita" perumalleista.

    • KolGGu

      Ostetaan ko. auto, max. kymppitonni. Ja olen tosissani.

    • High Power

      Mitenkä tuon jälkikäytön laita? Itse ostin omani viikko sitten ja myyjä muistutti että kannattaa jälkikäyttää hetken, ainakin kovan ajon jälkeen. Kuinkahan pitkän jälkikäytön tuo kone tarvitsee normaalikäytössä, kun ajelee esim töihin jne?

    • Rx-8 HP

      Mahtaako tuo olla samoja automyyjiä, jotka väittävät näiden olevan turbollisia?
      Itse räxää ostaessa huomasin, että automyyjät eivät tienneet vehkeestä yhtään mitään.

      EI siis ole mitään tarvetta jälkikäytölle, ikinä.

      • ZOG-935

        Alkulämmitys on tärkeä eli wankkelille ei kenkää, ennen kuin kone on kunnolla lämmennyt. Onhan se kovan ajon jälkeen myös hyvä hetki vähän rauhoitellakin, jottei ihan kuumaa konetta sammuta. Sen voi tehdä ajelemalla hieman rauhallisemmin viimeisen kilometrin. Tämä on muuten suositus ihan mäntämoottoreillekin.


    • rotary experiment 8

      Autokauppiaiden höpötykset kannatta jättää huomiotta. Niiden ainoa tehtävä on viedä asiakkailta rahat! Itse ostin toisen räxäni ns. paremmasta merkkiliikkeestä ja myyjien lässytys oli niin huikeaa stand up komiikkaa, että Ismo Leikola ei ole mitään.

      Kuten mainittu, niin alkulämmitely tärkeämpää... ja pitää muistaa, että on se auto mikä tahansa niin eihän sitä kukaan järkevä ihminen rajottimelle polje ennekuin normaalissa käyntilämpötilassa.

      Vaikka tuntuukin välillä, että auto elää omaa elämäänsä niin et voi olla huomaamatta kun se on lämmennyt erittäin kuumaksi. Silloin on jäähdyttely paikallaan. Ja sitäkin tärkeämpää on pitää aina Dexeliaa tikun ylärajassa. Öljymäärä vaikuttaa lämmönjohtamiseen... Castrolillakin taisi olla jokin soveltuva öljy...Magnatech Pro jos en väärin muista.

      jos lontoo taittuu, niin kaikki mahdollinen tieto kyseisestä autosta löytyy --> rx8club.com

      ja sielläkin pitää muistaa, että foorumeilla avautuvat ne, joilla on jotain hässäkkää.... autoon tyytyväiset eivät paljoa huutele...

      suomessakin on oma mazda kerhonsa (mazdago.net), mutta on aavistuksen näivettynyttä ainakin wankkelien osalta, vaikka sieltä löytyykin tosi osaavia kavereita.

      onnea hienosta valinnasta... käsissäsi on legenda ja pala moottoritekniikan nerokasta historiaa

      kiitos viherpiiperöinnin... viimeinen wankel on jo tehty...nykyisillä normeilla uusia ei valmisteta

      potentiaalia olisi vaikka mihin, mutta kun tuotekehityksestä vastaa yhden autovalmistajan yksi osasto niin tuleehan ne rajat väistämättä vastaan.

      hatunnosto kuitenkin fd motin kehityksestä uudelle "Renesis" tasolle ja vuoden moottori palkinnosta 2004

    • IVG-293

      Huomasin äskettäin että flekti pyörii aika kauan ajon jälkeen n. 5min onko normaalia...

      • dexelia

        on, mutta tarkista jäähdytysnesteen määrä ja lisää tarvittaessa maxiin asti mittatikun mukaan öljyä ihan ylärajaan niin pysyy kesäkuumallakin lämmöt kurissa...

        joku mainitsi madzago.netin... nykyään siellä valitettavasti pitää ostaa kerhon jäsenyys, että pääsee kaikiille keskustelualueille. Sääli sinänsä, koska siellä on paljon arvokasta käytännön tietoa näistä watkaimista.


    • gtgt

      Kuuluuko rx-8 sammuttaa niin että polkaisee kaasua ja sammuttaa virrat eli kierroksilta?Joku sanoi näin.Voiko ja onko merkitystä kuinka vatkaimen sammuttaa : )

    • gtgt

      vastaus löytyi kiitos ei mistään

      • QwanStein

        Jos vastaus löytyi, niin mikähän mahtoi olla?


    • löytyy netistä

      Wankel moottorissa on omat jipponsa kuinka sammutetaan ja käynnistetään.Lisäksi öljyt kannattaa vaihtaa usein sekä tulpat.Akku pitää aina olla 100%.Kannattaa ottaa selvää niin kestää moottori pitkään.
      Tutulla on rx-8 ajettu samalla moottorilla 220tkm ja toimii hyvin.

    • tyytyväinen sälli ju

      No niin tulipa ostettua räksä ja on kyllä jumalainen ajettava.
      Varustelu kattava ainakin tässä highpower-mallissa.
      Turbosarja kiinni 4000 dollaria ja 320hv.

    • frte

      Paras auto mitä ajanut on RX-8

    • FAKTA TIETO

      KYLMÄ KUTEN KAIKKI MAZDAT! ELI ENSIN TILAUKSEEN LAMPAANTALJA JONKA VOIT LAITTAA HOUSUUN ETTEI TARVITSE PALLIT KUURASSA AJELLA SITTEN TOPPAHAALARIT NAHKAKINTTAAT JA KARVALAKKI! NIIN JA LÄNPYMÄT NAHKASAAPPAAT SYYLINGEILLÄ. SITTEN EI TARVITSE KUIN PIDÄTTÄÄ HENGITYSTÄ NIIN TUULILASI PYSYY SULANA.

    • lämmin76

      rx-8 on kuuma auto

    • hii-koppelo

      Kyytiin kyllä saa niin kuumia mimmejä talvellakin, että voi ne toppahaalarit jättää suosiolla kotia.
      pelkällä leopardi-lannevaatteella meikä tuolla prääsää ja noukkii parhaat Marjat.

    • Rx8harkinnassa

      Mikä helvetti noita koneita syö?
      Kiikarissa 140tkm ajettu vm 2004 , 10tkm sitten vaihdettu kone ja kytkin.

      Kannattaako sekaantua?

      • Ratakiskokin

        Enimmäkseen kaiketi taitamaton käyttö.
        Pikkaisen vaativampi laitos on monelle nykyajan kärsimättömälle persoonalle liikaa.


    • tiva

      Moi.Onko syytä huoleen kun rx-8 moottori käy vähän aaltomaisesti kuumana , välillä katkoksia, muttei lähelläkään sammumista , sähkölaitteiden käyttä ehkä vahvistaa "ongelmaa" autoon vaihdettu moottori 100 tkm sitten .Ei mitään nykimisiä ajossa.Myös 3 vaihde ei mene ihan yhtä jouhevasti päälle, kuin muut vaihteet.hiljaa ajaessa 1 ja 2 vaihteella alkaa välillä pomppuilee, jolloin pitää rauhoittaa kytkimellä .olisiko syytä huoleen ja kiitos etukäteen.

      • ZOG-935

        Vaihteista en osaa sanoa, mutta tuo moottorin 'soutaminen' on merkki väljyydestä ja kun laitat esim ilmastoinnin tai sähkölaitteita päälle se näkyy entistä selvemmin, (koska laturi ja ilmastoinnin kompura jarruttavat konetta). Jos vielä lähtee huonosti lämpimänä käyntiin, vaikka olisi nopeammin pyörittävä startti, on kone varmasti väljä. Kone voi silti kestää vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä. Itse ajoin varmaan 25tkm oireiden ilmaantumisen jälkeen, mutta sitten hajosi taaempi laakeri. Nyt on tuossa kesäautossa ollut pari vuotta tehdasuusi kone ja se ei 'souda' ja lähtee lämpimänä hyvin käyntiin. Eli kannattaa väljä kone kunnostaa ennen kuin tulee totaalivaurio.


    • mazdaamäharkitsen

      Mitä eroja löytyy eri malleista vuoden 2005 rx-8:ssa?

    • KöyhänMiehenMaserati

      Herätetääns tämä mielenkiintoinen räxä keskustelu taas henkiin. Miten soveltuuko hyvin ensiautoksi vai leviääkö kone samantien kun poikoset päästetään niillä polettamaan.

    • Ruostepesä

      Varokaa tätä vikapesää ja muistakaa että rahaa sen korjaamiseen pitää löytyä paljon, ensinnäkin kori häviää alta ellei ole uutuuttaan ruostesuojattu, moottori ja vaihteisto hajoaa reilussa sadassa tonnissa, moni kakku päältä kaunis mutta tämä menopeli on sisältä ja päältä täysi romu, jos tuollaisen kuitenkin haluaa niin 2500 euroa enempää ei kannata maksaa ja se pitää myös muistaa ettei noista ropposista meinaa päästä eroon, itse en huolisi tuota enää , huonoin omistamani menopeli 30 vuoden aikana, Ladakin oli paljon parempi.

    • srhsrgsr

      Eihän tuota arkiautoksi ole tarkoitettukaan ja varmasti jokainen ostaja tietää että wankelit vaatii sitä koneremonttia 100tkm välein. Vaihtesiton kestossa ei ole ongelmia ellei ole sitten revitelty, onhan tuo tavallaan sporttiauto jolla varmaan ajetaankin sporttisemmin. Ei ruostu muita autoja helpommin, mikä tahansa tuonikäinen auto alkaa jo olla ruosteinen jos ei suojattu ja ajettu tiesuolassa.

      Harrasteautoon menee rahaa oli sitten rx8 tai vaikka vanha jenkki. Ei kukaan sitä halvaksi ole väittänyt.

    • ZOG-935

      En ostaisi ainoaksi autoksi, jos ei sitten ole uudella koneella. Muuten tekniikka on jopa erittäin kestävää. Itselläni on tehdasuusi kone, (taaempi laakeri hajosi 135tkm eli ei ihan normi hajoaminen). Muuten on varsin hyvin kestänyt. USA:ssa oli muuten moottoritakuu 160tkm eli ei ne kaikki voi 100tkm:ssä hajota. Vaatii hieman totuttelua käytön suhteen eli kone aina lämpimäksi.
      Osat suomessa sikakalliita, mutta ulkomailta ja etenkin USA:sta saa todella edullisesti. Tulpat 4kpl maahantuojalta 408€ ja saman valmistajan Iridiumit USA:sta 79$ (käsimatkatavarana). Puolat maahantuojalta 350€/kpl ja original Mazda parts Englannista noin 380€/4kpl.
      Itselläni kytkin uusittu 120tkm ja etujarrulevyt 130tkm. Muuten selvitty normihuolloilla eli öljyt, suodattimet ja jarrupalat. Moottorin kumityynyt vaihdoin koneen vaihdon yhteydessä, mutta ei niissäkään vikaa ollut. Eli aika vähän mitään muita vikoja, kuin tuo moottorin vaihto on ollut 13 vuoden aikana. Auto ruostesuojattiin 2008 ja ajan sillä vain kesäisin eli autossa ei ole ruostettakaan. Pieniä lakkavaurioita etuosassa, mutat noita nyt tuon ikäisissä on aina.

    • edstyhjn44444444

      Karmeita ruostevaurioita noissa, hyvällä osaavalla pidolla toki on hyviäkin yksilöitä aina.
      Vähän eksoottinen se moottori jonka kanssa pitäisi toimia niin kuin neuvotaan..
      Persoonallinen ulkonäkö, madallettuna tosi hyvännäköinen.

      Onhan noita muitakin autoja, miksi sekaantua liian ihmeellisiin autoihin.
      Halavala varmaan näitä saa mutta ehkä suuremmalla syyllä epäillä että miksi on myynnissä,
      onko kone rempan tarpeessa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe