miten kannattaa

eläkesijoittaa

Vielä ei ole minkäänlaista eläkesäästämsitä aloitettu. Kohta ikää 40 v ja se pitäisi nyt viimeistään aloittaa.

Millainen eläkesijoittaminen kannattaa?
Kuinka suuri summa kuukaudessa kannattaa sijoittaa, että tuottokin olisi jonkinlainen sitten eläkkeellä?

Tutuu tyhmältä nyt tehdä sijoituksia joissa eläkettä kertyy 30 € vuodessa sitten eläkkeellä. Minkälainen summa se 30 € on sitten tulevaisuudessa kun inflaatio on syönyt 20 vuoden saatossa kaiken? Voi olla että 30 eurolla saa puolikkaan levänkannan sitten 20 vuoden päästä.

Ajattelenko tuota lainkaan oikein vai onko se tuotto joka siis esim 30 € jotenkin suhteutettu tulevaisuuden rahan arvoon?

Jos osaisin eläkesijoittaa niin olisin sen jo tehnyt aijat sitten.

32

4478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu,

      älä aloita nyt, äläkä koskaan koskaan!

    • tietää, niin

      Ihan oikeita neuvojakin otettaisiin vastaan.:) :)

      • H-E-T-I

        Laita sellaiseen kohteeseen joka on "pakkosääästöä" mutta säästä sellasella summalla että taloutesi ei siihen kaadu. Eläkevakuutuksen rinnalla voit säästellä joustavasti vaikka johonkin rahastoon. Kaikki pankit, vakuutusyhtiöt ym. tarjoaa kohtuullisia tuotteita. Kulut on osa tuotetta ja ne on melko kovat kaikilla, toisaalta saat verovähennystä joka kompensoi kuluja. "Ilmaiseksi" saat vain nollakorkoisen tilin / sen että säästä lainkaan. Nämä molemmat tuo juuri sen max. 30€/kk...

        40-vuotias saa sellaista eläkettä jonka huomaa vasta jos säästösumma on yli 50€ kuukaudessa. Jos tätä et pysty laittamaan, on sinulla yli 20v aikaa sopeutua siihen, että olet köyhä vielä eläkkeelläkin ;)


      • rahastoihin
        H-E-T-I kirjoitti:

        Laita sellaiseen kohteeseen joka on "pakkosääästöä" mutta säästä sellasella summalla että taloutesi ei siihen kaadu. Eläkevakuutuksen rinnalla voit säästellä joustavasti vaikka johonkin rahastoon. Kaikki pankit, vakuutusyhtiöt ym. tarjoaa kohtuullisia tuotteita. Kulut on osa tuotetta ja ne on melko kovat kaikilla, toisaalta saat verovähennystä joka kompensoi kuluja. "Ilmaiseksi" saat vain nollakorkoisen tilin / sen että säästä lainkaan. Nämä molemmat tuo juuri sen max. 30€/kk...

        40-vuotias saa sellaista eläkettä jonka huomaa vasta jos säästösumma on yli 50€ kuukaudessa. Jos tätä et pysty laittamaan, on sinulla yli 20v aikaa sopeutua siihen, että olet köyhä vielä eläkkeelläkin ;)

        suoraan niin saat tarvittaessa rahat pois.


      • niin varma
        rahastoihin kirjoitti:

        suoraan niin saat tarvittaessa rahat pois.

        asiasta, että sieltä saa sen sijoittamansa summan korkoineen pois?
        Tuntuu kyl nykyäns silt, et se vanha sukanvarsi olis paras paikka ylimääräsille rahoille.

        Täs on tositarina: Yksi kaveri meni sijoittaan kaikki 3000 markkaa rahastoon ja kun hän meni 3 kk:n päästä kysymään, et paljonko oli tullut rahaa tilillens niin sanottiin et nyt on kasas 2700 markkaa. Eli 300 markkaa tappiolle meni siinä rahastossa.
        Joku määräaikaistili vois olla järkevämpi vaihtoehto.


      • on niin lyhyt
        niin varma kirjoitti:

        asiasta, että sieltä saa sen sijoittamansa summan korkoineen pois?
        Tuntuu kyl nykyäns silt, et se vanha sukanvarsi olis paras paikka ylimääräsille rahoille.

        Täs on tositarina: Yksi kaveri meni sijoittaan kaikki 3000 markkaa rahastoon ja kun hän meni 3 kk:n päästä kysymään, et paljonko oli tullut rahaa tilillens niin sanottiin et nyt on kasas 2700 markkaa. Eli 300 markkaa tappiolle meni siinä rahastossa.
        Joku määräaikaistili vois olla järkevämpi vaihtoehto.

        aika että sen perusteella ei voi sanoa yhtään mitään. Kaveris otti toki sen mitä oli jälelä ja tänäpäivänä sama rahasto yms olis euroissa sen mitä silloin markoissa.

        Itelle tuputetaan harvase päivä eläkesäästämistä ja kun pyydän selitystä siihen, että miksi se olisi kannattavaa niin vakuuttavaa selitystä en ole vielä saanut. Hienoa lyödä käppyröitä eteen ja sanoa tämän ja tämän verran rahaa on sitten loppupeleissä joka perustuu olettamukseen ja ihmisen helppouskoisuuteen. Kun sijoittaa johonkin kiinteään niin voi sanoa, että tätä on tämän verran ja tätä tätä on sitten tulevaisuudessakin ja sen arvoa kukaan ei vielä tiedä. Nyt on nyt, mutta 20v päästä ei ole nyt. 30€/kk on iso raha loppupeleissä jos sen heittää kankkulan kaivoon vaikka sen 20v aikana.


      • kaikkea sitä...
        niin varma kirjoitti:

        asiasta, että sieltä saa sen sijoittamansa summan korkoineen pois?
        Tuntuu kyl nykyäns silt, et se vanha sukanvarsi olis paras paikka ylimääräsille rahoille.

        Täs on tositarina: Yksi kaveri meni sijoittaan kaikki 3000 markkaa rahastoon ja kun hän meni 3 kk:n päästä kysymään, et paljonko oli tullut rahaa tilillens niin sanottiin et nyt on kasas 2700 markkaa. Eli 300 markkaa tappiolle meni siinä rahastossa.
        Joku määräaikaistili vois olla järkevämpi vaihtoehto.

        Miten niin meni 300 tappiolle? Nostiko hän säästöt vai miten tappio syntyi? Tuossa ei olla ymmärretty ollenkaan sijoittamisen ideaa. Oikea ratkaisu olisi ollut ostaa lisää, kun halvemmalla sai. Melko hullu sijoitushorisontti tuo 3 kk. Puhutaan vuosista, että kannattaa lähteä mukaan. Muuten antaa inflaation syödä ylimääräiset rovot.
        Kun niin hyvin tiedät, niin paljonko olisi sijoituksen arvo tällä hetkellä?


    • -Teukka-

      Eläkesäästöt pitäisi sijoittaa siten, että ainakin inflaation verran tulisi tuottoa ja vähän ylikin. Täysin riskittä ei tämä onnistu.

      Itse olen laskenut, että eläkevakuutus ei juuri kannata. Sijoita suoraan rahastoihin.

      Tässä on yksi vaihtoehto: Tutustu hieman asioihin ja tee itsellesi allokaatiosuunnitelma. Se voi vaikka seuraavanlainen: 30% sijoituksista korkosijoituksissa ja 70% osakkeissa. Osakkeiden painon määrittelet erikseen (esim. 40% Eurooppaan, 20% USA, 20% Tyynimeri ja 20% kehittyvät markkinat) Sitten valitset näitä varten sopivat rahastot (voivat olla eri yhtiöistäkin) ja sijoitat rahastoihin kuukausittain, ennaltamääräämäsi painot sailyttäen. Tässä taktiikassa on se etu, että markkinatilanteeseen ei tarvitse ottaa kantaa, mutta jos joku alue nousee rajusti, sen painoarvo salkussasi kasvaa, etkä osta sitä enää (kalliilla). Vastaavasti jos jossain on pudottu, ostat todennäköisesti sitä (halvalla)

      Kun vuosia kuluu, niin voit lähteä nostamaan korkosijoitusten painoa osakkeisiin nähden, siten että korkojen osuus on esim. 80%:ssa kun olet jäämässä eläkkeelle.

    • savali

      Itse menin Tapiolaan muissa asioissa ja samalla tuli puheeksi Eläkesäästäminen.
      Suosittelen että varaat ajan Tapiolan talousneuvojalle ja kyselet sieltä kaikki mikä mieltäsi askarruttaa.
      Itse olen vasta 31v,mutta aloitan tammikuussa 2008 eläkesäästämisen.
      Ensimmäinen erä on sen 30e ja sen jälkeen saat itse päättää minkä summan laitat kuukaudessa ja minä päivänä eli se joustaa sinun elämän tilanteidesi mukaan.
      Minä ainakin suosittelen Tapiolaa,koska se on palvellut minua vakuutus asioissa monta vuotta ja todella hyvin.
      Mutta itse päätät mitä teet.
      Rahastoihinkin voit sijoittaa jos haluat.

      • sanon Tapiolasta

        sen verran, että sieltä tarjottiin vakuutusta joka kattoi sen verran kuin mitä olisin maksanut vuodessa vakuutusmaksua. Asiamiehen luona en sitä hokassut, mutta kilpailukierteen päätyttyä vertasin eri yhtiöitä ja Tapiolan tarjous oli halpa(ei silti halvin) mutta se ei tosin korvannutkaan mitään. Tämän asian tarkastin tätä kirjoittaessani joten olkaa tarkkana minkä yhtiön asiakkaana olette ja se kilpailutus silloin tällöin ei tehe pahaa kenellekkään.


    • ......

      Vakuutksissa ei ole järin paljoa eroa. Sä saat niillä veroedun, mutta ne ovat törkeän kalliita. Käytännössä tuo ei syö ainoastaan tuota veroetua, mutta vie vielä suurimman osan tuotoistakin. Noista sun summista sitten. 30/kk on suht puhdas vitsi. Sä säästät 20 vuotta 30e/kk, se tekee 7200 tuona aikana. Kulujen takia sulla on säästössä vain ehkä tuommoiset 8000-8500e. Tosta sitten verot pois vielä ja sun on turha miettiä enää inflaation vaikutuksia. Ei tolla summalla tee edes nyt juuri mitään.

      • pelkkään korkoon,

        sehän ei taas kannata, vaan pitää hyödyntää osakerahastojen parempi tuottopotentiaali ja se että niitä voi vakuutuksen sisällä vaihtaa ilman verosanktiota, ja siinä voi myös oppia jotain.
        Eihän sekään ole mikään takuu lopullisesta summasta mutta todennäköisesti tuotto on jossain osakemarkkinoiden keskimääräisen 10% paikkeilla.

        Siitä olen myös samaa mieltä että kolmekymppisen ei kannata kahvirahoja säästää, vaan pistää sen verran että siitä on oikeasti jotain hyötyä.
        Se minkä verran riippuu siitä mikä on tulojen ja menojen suhde ja miten paljon voi pistää sivuun ilman että se haittaa elämistä.

        Valtio on huono sopimuskumppani, se voi muuttaa myös takautuvasti sopimuksia, mutta toisaalta se koskee kaikkea sijoittamista. Se riski on vaan otettava, tosin sitäkin voi pienentää hajauttamalla sijoittamista eri säästämistuotteisiin.
        Teukka kirjoittaa ihan järkeä. Sitäkin voi soveltaa eläkevakuutuksen sisällä; osake-korko painotuksella, kuluissa häviää, mutta ajoituksella voi voittaa kulut ja vielä jotain sen päälle.
        ETF:t ja suorat osakesijoitukset ovat kaikkein kuluystävällisimpiä, mutta niissä on päätettävä jo alussa mihin laittaa ja pitää ne siinä jos aikoo hyödyntää ne pienemmät kulut, sillä sähläämisessä menee kulut vero aina.

        Lisäksi jokaisen pitäisi pistää käsi sydämelle ja miettiä rehellisesti pystyykö säästämään 20 vuotta ostamatta niillä rahoilla sitä uutta autoa tai venettä.
        Hyvä indikaattori on siinä että paljonko on nyt säästössä; jos ei juuri mitään, niin silloin helppo pois otto ja lopettaminen todennäköisemmin lopettaa säästämisen eläkkeelle jossain vaiheessa.


      • p ä i v ä p e r h o n e n
        pelkkään korkoon, kirjoitti:

        sehän ei taas kannata, vaan pitää hyödyntää osakerahastojen parempi tuottopotentiaali ja se että niitä voi vakuutuksen sisällä vaihtaa ilman verosanktiota, ja siinä voi myös oppia jotain.
        Eihän sekään ole mikään takuu lopullisesta summasta mutta todennäköisesti tuotto on jossain osakemarkkinoiden keskimääräisen 10% paikkeilla.

        Siitä olen myös samaa mieltä että kolmekymppisen ei kannata kahvirahoja säästää, vaan pistää sen verran että siitä on oikeasti jotain hyötyä.
        Se minkä verran riippuu siitä mikä on tulojen ja menojen suhde ja miten paljon voi pistää sivuun ilman että se haittaa elämistä.

        Valtio on huono sopimuskumppani, se voi muuttaa myös takautuvasti sopimuksia, mutta toisaalta se koskee kaikkea sijoittamista. Se riski on vaan otettava, tosin sitäkin voi pienentää hajauttamalla sijoittamista eri säästämistuotteisiin.
        Teukka kirjoittaa ihan järkeä. Sitäkin voi soveltaa eläkevakuutuksen sisällä; osake-korko painotuksella, kuluissa häviää, mutta ajoituksella voi voittaa kulut ja vielä jotain sen päälle.
        ETF:t ja suorat osakesijoitukset ovat kaikkein kuluystävällisimpiä, mutta niissä on päätettävä jo alussa mihin laittaa ja pitää ne siinä jos aikoo hyödyntää ne pienemmät kulut, sillä sähläämisessä menee kulut vero aina.

        Lisäksi jokaisen pitäisi pistää käsi sydämelle ja miettiä rehellisesti pystyykö säästämään 20 vuotta ostamatta niillä rahoilla sitä uutta autoa tai venettä.
        Hyvä indikaattori on siinä että paljonko on nyt säästössä; jos ei juuri mitään, niin silloin helppo pois otto ja lopettaminen todennäköisemmin lopettaa säästämisen eläkkeelle jossain vaiheessa.

        ..."pelkkään korkoon" kirjoittava kuin nykyiset tonkkaporvarit, kun he säästävät mukamas siinä, että ostavat joka vuosi aina vain kalleimman traktorin, jotta saavat veroedun sille ostovuodelle. Ne jättävät homiotta, että kauppias veikin "kaikki - veroedutkin" laskussaan.
        Noh... säästyypä takapuoli pehmeämmän penkin avulla ja korvat hiljaisemman koneen ansiosta -
        heh!
        Oppia on ikä kaikki - kokemuksen - myötä.

        Joku 7.000 euron "säästö" 20- 30 vuoden ajalla on lähes samanarvoinen kuin aikakoneella menet vastaavan ajan taakepäin ja vertaat mitä silloisella vastaavalla säästöllä nyt saisit? Arvioisin pari, kolme kertaa automarketissa täyttämässä jääkaappia/pakastetta viikon ruokamäärällä. Siinä kaikki!


    • 45ääöpol

      Ostaa KONE oyj;n osakkeita joka vuosi, osingot säästöt osakkeisiin.

      Alkupääoma esim. 20.000 ecua, siitä saa osingot, säästöt vuodessa 300*12=3600 e

      nyt saisi 20000/63 n. 300 osaketta, osinko 2?=600-verot 3600. jne.

      • 3+19

        Toivottavasti koneen ei käy kuten Nokian... Parisenkymmentä vuotta on pitka aika...


    • älekä

      Itse suosittelisin sijoittamaan osakkeisiin rahaa eläkepäiviä varten. Toinen hyvä säästämisen tapa on minimoida tulevaisuuden asumiskuluja ostamalla oma asunto, joka on sitten eläkkeelle mennessä maksettu.

      Yllä mainituilla sijoituksilla varaudut myös inflaatioon, eli jos nyt saa osinkoa leipäpaketin verran, niin todennäköisesti saat vähintään leipäpaketin verran osinkoa myös 20 vuoden päästä. Sijoitustne hajauttaminen kannattaa myös tehdä, jottei käy kuin nokiaan sijoittaneilla.

      • plaahh

        Eläkkeelle mennessä maksettu,niin olettaen ettet sairastu vakavasti,työpaikka säilyy ja kaikki muukin menee kuin sadussa.


    • mika131

      Hei! Itse olen aloittanut eläkesäästämisen 22v:na tapiolan korkosidonnaiseen omaeläkkeeseen (vuotuinen tuotto 4,5%). Myöhemmin se muutettiin sijoitussidonnaiseen, mutta vanha korkosidonnainenkin jäi olemaan. Näin olen voinut maksella jompaan kumpaan tai kumpaankin sen mukaan miten oletan pörssien kehittyvän. Pankkikriisin aikaan sijoitin varmanpäälle enemmän tuohon korkosidonnaiseen eläkkeeseen, mutta olisi tietysti kannattanut sijoitussidonnaiseen, mutta mistäs sen tietää jos taas romahtaa ja kymmenen vuoden tuotto katoaa. Nyt tuotot näyttää siltä että saan omani ja muutaman tonnin päälle eläkkeenä. Olen sijoittanut lisäksi suoraan kotimaisiin osakkeisiin ja pikkusummilla ulkomaille sijoittaviin rahastoihin. Suorat osakesijoitukset tuottavat n. 5% osinkotuottoa (isoja vakaita yrityksiä). Omaeläkkeisiin maksetut maksut voi vähentää pääomatuloista, eläkesäästöissä on poliittista riskiä kun huomattava osa maksuista on tehty kun verokanta on ollut 25 ja sitten kun eläkkeitä nostan on verokanta 32 tai enemmän. Pienillä tuloilla ansiovero olisi pienempi kuin pääomavero.

    • muokusettettiin

      Eläkesäästäminen ei kannata.Laita vaan erilliselle tilille pahanpäivänvaralle

      • 9-2

        Olen eläkeellä ja "eläkesäästän". Mitä ihmeen kyselyjä on vuosi 2013 kaikki tehdään kotona. Joka päivä ja hetki näkyy sijoituksen arvo.


        Suomi taitaa vähän nolla tänään.


        Mikä tulee huononmaksi on tietokone-ohjelmat. AltaVista oli hyvä windows8 on nolla vaikka olisi monia avustajia web ohjelmassa.

        Kun rahasta on kysymys pitää koneet toimia.


      • 16-11
        9-2 kirjoitti:

        Olen eläkeellä ja "eläkesäästän". Mitä ihmeen kyselyjä on vuosi 2013 kaikki tehdään kotona. Joka päivä ja hetki näkyy sijoituksen arvo.


        Suomi taitaa vähän nolla tänään.


        Mikä tulee huononmaksi on tietokone-ohjelmat. AltaVista oli hyvä windows8 on nolla vaikka olisi monia avustajia web ohjelmassa.

        Kun rahasta on kysymys pitää koneet toimia.

        Lisä: Nuorena on ollut veneitä uusia autoja paljon matkoja mitä tarvii eläkkeellä se rahaa koska ei ole töissä.


      • sukan varteen

        Olen samaa mieltä. Itse aloitin eläkesäästämisen v. 1997 ja avioeron tullessa päätin ottaa tuon summan ulos. Mutta kuinkas kävikään. Kyseltyäni summaa mitä oli kertynyt niin minulle kerrottiin, että veroja pitää maksaa yli 8000 EUR, että silleen. Olisi ollut parempi laittaa kaikki säästöt vaikka patjan alle niin olisi ollut varmaa saada tuo koko summa käyttöön. Helvetillistä huijausta kaikki nuo eläkesäästämiset. Olisin ymmärtänyt jos tuoton ja maksun erotuksesta olisi pitänyt maksaa pääomavero, mutta nyt n. puolet menee palkkaverotuksen ja loput pääomaverotuksen mukaan. Voisko joku viisaampi valaista minua tyhmää mikä järki on maksaa veroja "omista" rahoista. Tuottoa on ollut n. 800 EUR koko summasta.


      • 1-6
        sukan varteen kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Itse aloitin eläkesäästämisen v. 1997 ja avioeron tullessa päätin ottaa tuon summan ulos. Mutta kuinkas kävikään. Kyseltyäni summaa mitä oli kertynyt niin minulle kerrottiin, että veroja pitää maksaa yli 8000 EUR, että silleen. Olisi ollut parempi laittaa kaikki säästöt vaikka patjan alle niin olisi ollut varmaa saada tuo koko summa käyttöön. Helvetillistä huijausta kaikki nuo eläkesäästämiset. Olisin ymmärtänyt jos tuoton ja maksun erotuksesta olisi pitänyt maksaa pääomavero, mutta nyt n. puolet menee palkkaverotuksen ja loput pääomaverotuksen mukaan. Voisko joku viisaampi valaista minua tyhmää mikä järki on maksaa veroja "omista" rahoista. Tuottoa on ollut n. 800 EUR koko summasta.

        Pitää olla kaikessa säästämisessä oma hallinta.

        Koska en asu Suomessa en voi muuta neuvoa antaa.

        Sijoitukset ovat antaneet hyvin tosin olen saanut maksaa veroa joka katsotaan verotuksessa palkkatuloksi, ensi vuonna vero vähän pienenee, ei ole pääomaveroa tosin vero olisi lähes sama molemmissa maissa.

        UUsi säästäminen on lähes verotonta nousu tänä vuonna yli 20%

        Maksan veroa n. 14000e/vuosi


    • 2+100,,,

      eläkesäästäminen ei todellakaan kannata.itse aloitin säästämisen pitkäaikaiselle tilille myytyäni toisen asuntoni 1999 .sen jälkeen laitan aika ajoin tilille lisää rahaa tuloistani riippuen,joskus olen pitkiäkin aikoja työttömänä. nyt tilin saldo on jo liki 100000 euroa,tosin korko melkein sama kuin inflaatio. mutta rahat kuitenkin tallessa odottamassa ikää vasata 52.

    • Keinottelua/vilunkia

      Minä lopetin eläkevakuutukseni kk. maksut ja siirsin perustamalleni tilille.
      Pankissa kun eivät pystyneet vakuuttamaan eläkesäästämisen kannattavuutta, minun kannaltani.
      Alkoi epäilyttää se riski ja kaikki piilokulut, joita noissa vakuutuksissa on, etten jaksanut luottaa koko touhuun. Puhumattakaan siitä 30% veroista jotain muutakin meni siinäkin vaiheessa.
      Eli kuluja on sekä säätäessä että nostaessa. EI KIITOS.

      Vaikuttaa pelkältä pankin/vakuutusyhtiön rahastukselta ja heidän rahoitukselta, keinottelun voimin. Minä en tajunnut koko touhua (tuskin moni muukaan säästäjä) joten en sijoita sellaiseen rahojani, josta en ole täysin perillä.
      Inflaatio nyt tuskin on niin kauhia peikko kun pankit antaa ymmärtää ... eipä niillä ole oikein muutakaan, jolla asiakasta pelotella, kun haluavat varmistaa lypsylehmänsä uskollisuuden.
      Tarkastakaapa säästäjät ne kaikki kulut, joita noissa on niin laitettaessa kuin nostettaessakin !

    • tämmönen keino

      Ostin mieheni kanssa pari sijoitusasuntoa velaksi, kun nyt kohta ne on maksettu ja kohta jäämme eläkkeelle, niin sitten päätämme myymmekö ne tai toisen, vai jatkammeko vuokranantajana, siitä tulee tällä hetkellä verojen jälkeen 400puhtaana lisätuloa. Ihan kivasti, sanoisin.

      • mieti vaihtoehtoja

        Laita esim. 50 kuussa rahastoihin.Ei samoihin vaan sellasiin jotka on sijoitettu useampan kohteeseen.Itse laitan op rohkeaan.Katsoin että vuodessa on kasvaNUT YLI 13 % KORkoa.Ei kannata aloittaa mitään pankin eläkesäästö juttuja inflaation vuoksi.


    • Mummanen

      Olen rahastosäästäjä - ollut jo yli 10 vuotta. Säästän kuukaudessa 80 euroa. SEuraan aktiivisesti rahastoni tilannetta, nyt näyttää olevan tosi hyvä tilanne, tuottoa on mukavasti. Välillä ollut huonoja vuosia ja välillä tosi hyviä vuosi taloudellisen tilanteen mukaan.

      Ostan joka vuosi osuuksiani pois 999 eurolla, koska tämä on puhdasta verotonta tuottoa. Enempää ei ole ollut vielä tarvetta ostaa.
      Olen juuri eläkkeelle jäänyt henkilö, ja jatkan edelleen rahastosäästöä - se sopii minulle/meidän perheen kuvioihin.
      Lisäksi säästän säännöllisesti kuukausittain toisen pankin tilille vaihtelevan summan "pahanpäuivän" ja yllätysmenojen varalle.Tästä säästämisestä ei tule korkoja = tuottoja, mutta pääasia,että ylimääräisiä euroja on kaiken varalta.

      Säästösummat eivät ole kovin suuria, mutta säästämisessähän onkin se juju,että säästöaika on pitkä ja näin pienituloinenkin pystyy säästämään.

    • Minun neuvoni

      Älä laita rahaasi mihinkään osakkeisiin tai eläkesijoituksiin. Osta oma osake ja maksa sitä vähitellen pois. Asu siinä itse tai vuokraa se jos omistat jo asunnon. Kun olet maksanut osakkeesi kokonaan saat myöhemmin siitä asuntoetua ja asumiskulut pienenee. Toinen vaihtoehto on että vuokraat asuntoasi, saat lisätuloa joka kuukausi eläkkeen päälle.
      Tai osta metsää, metsä kasvaa.

      • 6-13

        Vain rahastoissa ja ne ulos 8 vuotta vielä 3 jäljellä verotus näissä olisi ollut 55-60%
        nyt pois ottaessa melko kova 32%. Korko säästö ajalla 10v oli 150%.

        Tänään myös rahastot säästömalli toinen ei mitään aikaa otto ulos mielen mukaan vero valtiolle 0,65% koko määomasta vuodenalusta olevalla pääomalla.
        Korko tulo 23%.

        Suomessa paljon asuntoja sijoituksena, itsellä vuokratalo tulot eivät pärjää aktiiviselle pörssi sijoitukselle.


    • Riitta P

      Minä laskin asian Excelissä auki ja totesin, että aika on tässä niin merkittävä tekijä, että kannattaa ennemmin laittaa nyt alussa 2 x 5000€ likoon kuin että säästäisi tuon saman summan 20 vuoden aikana.

      Jos nyt 40-vuotiaana laitat PS-sijoituksiin 5000€ ja ensi vuonna toistat saman ja sitten annat sijoitusten tuottaa, niin 7% tuotto-odotuksella sinulla on 22 vuoden päästä melkein 43000 euron säästöt. No noilla ei vielä kauheasti juhlita. Mutta jos laitat tuon 10000€ sijoituksiin vastaavasti seuraavan 20 vuoden aikana, niin samalla 7% tuotto-odotuksella sinulla on 22 vuoden päästä reilun 21000 euron säästöt. Tämä antaa vähän suuntaa siitä, miten merkittävä tuo aikatekijä on. Tässä kohtaa kannattaa laittaa niitä säästöjä sisään vaikka hampaat irvessä, jotta ne ehtivät kasvaa mahdollisimman pitkään korkoa korolle.

      • Riitta P

        Korjataan vielä sen verran, että jälkimmäisessä vaihtoehdossa loppusumma on päälle 25000€. On kuitenkin iso ero, tuleeko lopputulokseksi 43000 vai 25000, kun säästetty summa on sama.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe