Räkä keuhkoissa ja

kylkikipu

Nyt oon pari viikkoa yskiä paukuttanu. Ja oikea kylki on kovin kipeä. Siihen koskee kun vedän ilmaa keuhkoihin yskiäkseni. Ja tuota limaa ei tule kuin vähän ja se on vähän kellertävää ja aivan kuin siinä olisi semmosia limapalloja siis limakuplia. Ja selälläni en voi nukkua ollekaan ja kun kumarrun esim. otan lattilat jotain niin sillonki kosekke kylkeen ja aivan kuin siellä joku painais. Miten tää liman sais köhittyä pois, mutta kun ei kärsi yskiä kun sattuu. ja muutenki hengitys rohahtelee. oon ottanu Buranaa, muttei se tunnu auttavan ja monet pullot kitannu yskänlääkettä ja nyt on jotain yskäntabletteja jotka liotetaan veteen, muttei auta, ei tuu räkä ulos keuhkoista.

16

13260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

      Limakuplat on keuhkorakkuloista irronnutta limaa,
      kylkikipu johtuu siitä sun yskimisestä, siellä on kylkiluiden välistä rustoa revähtänyt.
      Ei muuta kuin lääkäriltä kunnon kipulääkkeet siihen kylkikipuun ja tehokkaampaa yskänlääkettä.

      • ratkaisu!

        Terv. nimimerkki "Kymmeniä pullollisia kitannut - suotta!"


    • Osta ensin

      Mucomyst-tabletteja apteekista. Niitä liuotetaan veteen ja otetaan 3 kertaa päivässä: tekee liman juoksevammaksi.
      Ja sitten meidän astmaatikkojen "ensiapu" kun on kova limaisuus: laita iso 1,5 litran pullo vähän yli puoliväliin vettä. Osta muovikaupasta (tai jos sulla on jo!) n. 25 cm pala peukalonvahvuista muovilehkua. Puhaltele sitten siihen pulloon hyvin pitkään ja rauhallisesti suun kautta (tietysti!) 10 kerran sarja.Vesi kuplii ja lima nousee silloin sieltä syvältä hyvin ylös ja pystyt hönkäisyllä yskimään sen ulos!
      Tärkeintä on rauhalliset, pitkät puhallukset. Voit pitää tauon ja uusia tuon 10 kerran sarjan.

      Eiköhän räät lähde...Tsemppiä.
      P.S. Tottakai kyljet tukee kipeeksi kovasta yskimisestä! Ja ilmeisesti sitä limaa on, koska rohiseekin.

    • Vastapainehengitys

      -lääkkeiden nauttiminen saattaa alkaa vaikuttaa päinvastoin eli limaisuusongelma vain lisääntyy. Hyvä limanirrotuskonsti on tuo vasta-painepuhallus, jota tuolla jku alempana neuvoikin. Vettä ja letku pulloon ja lima irtoaa.

      • pullo letku ....

        Löysin vain litran pullon ja puutarhaletkusta katkaisin pätkän ja nyt olen hengitellyt tähän pulloon neljä kertaa 10 kerran sarjan. Vettä pullo on puolillaan. Kysyisin tästä, että pitääkö sen letkun olla tiiviisti siinä pullon kaulassa ? Siis teipata vaikka se siihen ? Vai saako se letku olla väljä siihen. ?


      • lääke...

        Mucomys on koosteeltaan sellainen, että se tekee liman helpommin irtoavaan muotoon joten se nousee ylös myös helpommin. Sitä suositellaan käytettäväksi 3 kertaa päivässä veteen liotettuna (poretabletti) n. 3 viikon ajan ja tauko.


      • Kylkikipuileva
        lääke... kirjoitti:

        Mucomys on koosteeltaan sellainen, että se tekee liman helpommin irtoavaan muotoon joten se nousee ylös myös helpommin. Sitä suositellaan käytettäväksi 3 kertaa päivässä veteen liotettuna (poretabletti) n. 3 viikon ajan ja tauko.

        Nyt olen hengitellyt sillä pullo tekniikalla ja vähän on limaa irronnut, ja kylkikipu on hellittänyt jonkin verran. Olen käyttänyt yskänlääkkeenä biosolvon tabletteja. Nekin sekoitetaan veteen ja otetaan 3 kertaa päivässä. Ja myös Buranaa olen ottanut.
        kiitos kaikille noista pullohengitus ohjeista. Eiköhän tämä tästä parane....


      • Puutarhaletku
        pullo letku .... kirjoitti:

        Löysin vain litran pullon ja puutarhaletkusta katkaisin pätkän ja nyt olen hengitellyt tähän pulloon neljä kertaa 10 kerran sarjan. Vettä pullo on puolillaan. Kysyisin tästä, että pitääkö sen letkun olla tiiviisti siinä pullon kaulassa ? Siis teipata vaikka se siihen ? Vai saako se letku olla väljä siihen. ?

        on aika iso läpimitaltaan, miteshän se vaikuttaa siihen puhallusten tehoon, mene ja tiedä. Ne letkut joita mie olen nähäny on olleet pikkusormen vahvuisia ja sen verran pitkästi sitä letkua et tulee vähä kierteelle sinne pullon pohjalle. Ei tartte tiivistää sitä pullon suuta.Ja muista pestä sitä pulloa välillä ja vaihtaa siihen se vesi.


      • kylkikipu
        Puutarhaletku kirjoitti:

        on aika iso läpimitaltaan, miteshän se vaikuttaa siihen puhallusten tehoon, mene ja tiedä. Ne letkut joita mie olen nähäny on olleet pikkusormen vahvuisia ja sen verran pitkästi sitä letkua et tulee vähä kierteelle sinne pullon pohjalle. Ei tartte tiivistää sitä pullon suuta.Ja muista pestä sitä pulloa välillä ja vaihtaa siihen se vesi.

        Ei tää puutarhaletku mitenkään paksu ollut. Hyvin sopi pulloon, mitä nyt vähä jäykkä oli. Löysinkin huushollistani paremman letkun. Mehumaijasta.


      • se on sopivampi
        kylkikipu kirjoitti:

        Ei tää puutarhaletku mitenkään paksu ollut. Hyvin sopi pulloon, mitä nyt vähä jäykkä oli. Löysinkin huushollistani paremman letkun. Mehumaijasta.

        Sitten vaan harjoittelemaan puhallusta.


      • räkäinen
        se on sopivampi kirjoitti:

        Sitten vaan harjoittelemaan puhallusta.

        jostain tuolta....Vastapainehengitys (PEP)

        09.06.2004


        Potilasohje

        Vastapainehengitystä eli PEP-tekniikkaa (positive expiratory pressure) käytetään eräissä keuhkosairauksissa liman tyhjentämiseksi keuhkojen pienistä ilmatiehyistä. Tällaisia sairauksia ovat keuhkoahtaumatauti, astma, bronkiektasiatauti ja trakeobronkomalasia. Vastapainehengitystä voidaan käyttää myös leikkaus- ja vuodepotilailla ehkäisemään keuhkoalueiden muuttumista ilmattomiksi eli atelektaasien kehittymistä.

        PEP-tekniikan idea on se, että ulospäin vastusta vasten puhallettaessa keuhkojen sisäiset paineolosuhteet muuttuvat. Tällöin pienten keuhkoputkien välillä kulkevat ilmatiehyet aukeavat ja hengitysilma pääsee kiertämään niiden kautta liman tukkimien keuhkoputkien ohi keuhkojen kauimmaisiin osiin. Sieltä ilma puskee limaa kohti suurempia hengitysteitä puhalluksen jatkuessa. Suuremmista hengitysteistä lima on helpompi yskiä tai hönkäistä pois.

        Tekniikka

        Vastapainehengitys onnistuu kotona puhaltamalla pulloon. Puhalluspulloksi sopii litran vetoinen pullo, jonka pohjalla on noin 10 cm vettä. Lisäksi tarvitaan letku. Se asetetaan ulottumaan pullon pohjaan asti. Tarkoituksena on puhaltaa niin, että vesi saadaan kuplimaan. Vesimäärä on hyvä, jos aikuinen pystyy puhaltamaan hengästymättä 10 kertaa.

        10 puhalluksen sarja suoritetaan yhteensä 3-4 kertaa ja sarjojen välillä pidetään sen verran taukoa, että ylöspäin noussut lima saadaan yskäistyä tai hönkäistyä ulos. Nämä puhallussarjat voi toistaa 1-2 kertaa päivän aikana. Pullo ja letku kannattaa puhdistaa joka päivä.


      • myös tulla tavalla
        Kylkikipuileva kirjoitti:

        Nyt olen hengitellyt sillä pullo tekniikalla ja vähän on limaa irronnut, ja kylkikipu on hellittänyt jonkin verran. Olen käyttänyt yskänlääkkeenä biosolvon tabletteja. Nekin sekoitetaan veteen ja otetaan 3 kertaa päivässä. Ja myös Buranaa olen ottanut.
        kiitos kaikille noista pullohengitus ohjeista. Eiköhän tämä tästä parane....

        ja se ei ole iästä kiinni,kun tulee.Tupakki pois ja ihme jos ei yskät helpota:=)7 kk jo ilman itse.


      • yskinnän loppuminen

        Kävin tänään lääkärissä taas kaksi kuukautta räkäistä flunssaa takana, nyt irtos nenätippoja ja kortisoni-inhalaattori ikävään yskään...parempi ehkä näin kuin taas antibioottikuuri...


      • Santtura75
        pullo letku .... kirjoitti:

        Löysin vain litran pullon ja puutarhaletkusta katkaisin pätkän ja nyt olen hengitellyt tähän pulloon neljä kertaa 10 kerran sarjan. Vettä pullo on puolillaan. Kysyisin tästä, että pitääkö sen letkun olla tiiviisti siinä pullon kaulassa ? Siis teipata vaikka se siihen ? Vai saako se letku olla väljä siihen. ?

        Saa ja pitääkin olla löysästi siinä pullon suulla. Ihan kokin pullo riittää tai jokin muu. Se tekee sellaisen pikku paineen keuhkorakkuloihin, jolloin lima nousee, yskittävävään muotoon paremmin.Ja oikeasti on hyvä poppaskonsti kotikonstein. Sitä käytetään myön hoitoalalla paljon.
        T:Hoitoalalla oleva ammattilainen


    • juhanita

      Heippa.
      Epäilempä näin maallikkona, että sinulla on bronkomalasia tai sen alku. Sairaus on harvinainen mutta elämänikäinen jonka kanssa on opittava elämään. Voisit kokeilla reseptilääkettä Symbicort se on ainakin minulla lopettanut yskän mutta keuhkoissa olevaa limaa se ei saa pois.

    • zetori

      Ei ole astmaa,mutta ruokatorvi ei kunnolla vedä,joten öisin nousee sylkeä ja limaa ja menee keuhkoputkiin. siinä ei astma avaavat piiput auta,mut jos saa jotenkin väkisin köhittyä liman pois niin hengitys helpottuu.ei millään meinaa nousta se räkä ylös. on kokeiltu pulloon puhalluata ja höyryhengitystä. on niin raskasta tehdä mitään kun ahdistaa henkeä ja ainoa syy on se lima. millä -
      ihmeen konstilla sen saa helposti pois.limaa irroittavat vaan tekevät liman vielä löysemmäksi ja sit se valuu vain syvemmälle keuhkoputkiin. kova kortisooni kuuri on tullut otettua monesti vuodessa ja luuntiheyskin on heikentynyt.. omn se kumma,että keuhkolääkäreillä ei ole mitään muuta ,kuin astma. astmapiippua käyttäessä hengästyy vielä helpommin. koittakaa nyt jotain keksiä.eikölääketiede tossa asiassa kehity lainkaan.jos puhallat spirometriin ja otat laajentavaa niin arvot eivät nouse,mut kun saa liman yskittyä,niin heti heilahtaa viisari.Ei enää halua kortisoonia.,kun selkäkin on leikattu. Voisiko joku auttaa.Välillä ei jaksa tehdä mitään.Pitäis olla joku laite,mikä auttaisi liman nousuun pois keuhkoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe