Auttakaa...jatkuva tuhruttelu ja verinen vuoto!

Kun ei jaksa enää

Olisikohan ketään gyneä vaikka täällä kuulolla. Tai ketään, jolla olisi omakohtaista kokemusta. Alan olla täysin epätoivoinen ja paniikissa.

Lyhyesti: ikää 26 v, kaksi synnytystä. Ennen ensimmäistä raskautta alkoi yhdynnän jälkene ilmaantuva verinen vuoto. Marssin samantien gynelle. Kaikki ok, ultrassa ei mitään hälyyttävää. Otettiin papa, luokkaa I eli puhdas. Oireet jatkuu. Tulen helposti raskaaksi, saan lapsen sektiolla, viiden viikon kuluttua synnytyksestä alkaa kuukautiset. Viikko ennen kuukautisia tästä eteenpäin aina tuhruttelua, tummanruskeaa vuotoa. Kipuja alavatsalla melkein päivittäin, tärinäkipua.

Tätä jatkuu vuoden, juoksen lääkärillä, ultrataan, mitään ei näy. Otetaan taas papa, puhdas, luokkaa I. Määrätään Terolutteja, ei apua, tulen entistä kipeämmäksi ja vuodan entistä enemmän. Kuukautiskierto lyhyt.

Tulen uudestaan raskaaksi. Synnytän, viisi viikkoa synnytyksestä kuukautiset alkavat. Tuhruttelu alkaa jo kaksi viikkoa ennen kuukautisia, ovulaatiosta. Tummanruskeaa kuivaa verta, päiviä välissä ettei tule mitään ja sitten taas. Kuukautiset todella runsaat, kestää viikon, hyytymiä seassa. Taas gynelle, otetaan papa, luokkaa I, ultrataan ja ultrassa ei näy mitään poikkeavaa.
Puhun gynelle endometrioosin mahdollisuudesta koska kivut ovat kovia ovulaation aikaan ja ennen kuukautisia. Ei kuulemma mahdollista kun ultrassa ei näy mitään. Lääkäri sanoo että endosta kärsivillä eivät kuukautiset ala imetyksen aikana ja raskaus parantaa endon oireet - ei siis mahdollista että mulla endoa, koska raskauden jälkeen heti alkaa oireet pahoina. Lääkäri ei myöskään tunne endokudosta tai kystia joten teilaa kokonaan endon mahdollisuuden.

Lääkäri käskee ottaa hormonikierukan ja kun en suostu (haluamme vielä lapsia) sovitaan että aloitan e-pillerit. Vuoto rauhoittuu pillereillä pariksi ekaksi kuukaudeksi mutta sitä esiintyy silti ovulaation aikaan ollen ihan vaaleanruskeaa. Kivut loppuu pillereillä.

Nyt olen syönyt pillereitä (Femoden) 6 kk ja alun helpotuksen jälkeen alkanut tulla taas tummempaa verta välivuotona (täsmälleen kaksi viikkoa menkkojen alkamisesta) ja nyt tulee ihan kirkasta verta, niinkuin olisi kuukautiset. ja pillereitä vielä viisi jäljellä, vasta ensi viikon lopulla olisi pitänyt alkaa kuukautiset.

Viimeisin gyne totesi, että mulla on herkästi vuotava kohdunsuu. Siinä siis diagnoosi kolmen vuoden vuotelun jälkeen.

MINÄ EN JAKSA ENÄÄ! Kolme vuotta jatkuvaa taistelua ja huolta, kymmenen eri gynekologia, jatkuvia ultrauksia, vähättelyjä. Kukaan ei ota tosissaan vaikka mulla on rätti housuissa 25 päivää kuukaudesta.

Missä se syöpä siis on? Kohdunkaulalla, kohdunrungossa, munasarjoissa? Pitääkö mun mennä sairaalaan huutamaa, että aukaiskaa mun maha kun siellä jossain on syöpä??

Itken nytkin, kun en jaksa enää. En saa mistään apua. Seksielämä on ihan kuollut, ei tee mieli seksiä kun siitä seurauksena on vaan veristä vuotoa.

Kiitos jos joku voi auttaa.

(ensi viikolla olen menossa taas lääkäriin. Edellisin papa on otettu tämän vuoden helmikuussa (ja se siis puhdas) ja samaan aikaan ultrattu (ei mitään poikkeavaa). Viimeisin gynen tutkimus syyskuun alussa).

15

12275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moonmaiden

      sitä kierukkaa jos lääkäri on siitä kerran sanonut.
      Kierukan voi käydä poistattamassa kun lapsien teko tulee taas ajankohtaiseksi.

      • .....alkup..

        ...kun lapsen yrittämisen aloitus olisi jo ensi keväänä/kesällä. :(


      • Moonmaiden
        .....alkup.. kirjoitti:

        ...kun lapsen yrittämisen aloitus olisi jo ensi keväänä/kesällä. :(

        Miksi noin kiireellä pitää tehdä?
        Kyllä minä ainakin jos olisin noin kipeänä jättäisin lapsenteon myöhemmäksi ja kokeilisin saada kropan asiat ensin kuntoon. Kerkeää niitä lapsia tehdä sitten myöhemminkin.


    • käynyt

      yksityisellä lääkärissä?ne voisivat ottaa asian enemmän todesta kuin perusterveyshuolto.

    • minäkään auttaa

      En osaa minäkään auttaa, mutta sellaista vinkkiä tulin antamaan että hanki ihmeessä kestositeitä, ellei sinulla jo ole ne käytössä. Myyjiä ja valmistajia löydät täältä: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut

    • ....alkup....

      ...yksityisillä lääkäreillä olen kokoajan käynytkin. Mulla on mennyt tuhansia euroja noihin käynteihin näiden vuosien aikana, kun on ultrattu ja otettu papoja ja kaikenlaista. Julkisella puolella en ole asioinut ollenkaan.

      lapsi halutaan siksi pian, koska musta tuntuu, että hedelmällisyys heikkenee kokoajan ja lapset halutaan pienellä ikäerojlla. Tätä vuoteluahan on jatkunut molempien raskauksien ajan joten mitään uuttahan tämä ei ole.

    • gyne

      Sanoit että myös kuukautiset ovat runsaat ja hyytymäiset. Lieneekö SPR:n hyytymispakettia koskaan katsottu vuototaipumuksen selvittämiseksi? Vuositko sektion/synnytyksen yhteydessä tavallista enemmän (>1000 ml)? Nenäverenvuotoja, mustelmia?

      Endometrioosi ei välttämättä näy ultrassa, eikä normaali sisätutkimuskaan sulje sitä täysin pois. Diagnoosi tehdään vatsaontelon tähystyksessä. Tarvitaan lähete naistentautien polille.

      Vuotava kohdunsuu (haavauma=ektopia?)... Ei ole sitten ehdotettu sen polttamista, näitä joskus tehdään jos on kontaktivuotoja (esim. yhdynnän jälkeen)? Taas naistentautien pkl.

      Jos Femoden ei pidä välivuotoa poissa, mutta se auttaa vatsakipuihin, kokeilisin ns. kolmivaihepilleriä (esim. Tri-Femoden), joka jäljittelee luontaista kuukautiskiertoa paremmin kuin tavallinen Femoden.

      • ...alkup....

        Kiitos gyne vastauksestasi!

        Ei ole otettu mitään hyytymispakettia koskaan. Nenäverenvuotoja ei ole eikä isommalti mustelmiakaan. Minulta on muista syistä otettu syksyn mittaan paljon verikokeita, laajaa verenkuvaa yms. mutta kaikki arvot normaaleja, joskin trombosyytit pikkuisen yli viitearvojen ( 370 - 405 vaihdellen) - tätä ei tk-lääkäri pitänyt hälyttävänä. Hemoglobiini oli 130.

        Kohdunsuusta lääkäri sanoi syyskuussa vain, että instrumentilla painaessa tirahti vuotoa ja sanoi sen olevan "yleistä" ja muuten paikat todella hyvän näköiset.

        Miksi gynekologit ovat jokainen sulkeneet endometrioosin mahdollisuuden pois? Eivätkä suostu laittamaan lähetettä eteenpäin?

        Aiemmasta tekstistäni unohdin mainita sen, että ennen pillereitä minulla oli myös ulostuskipuja kuukautisten aikaan ja jatkuva virtsaamisen tarve.

        En enää jaksa taistella tämän kanssa. Pilaa koko elämäni, koska en tiedä mikä tämän aiheuttaa ja syöpäpelon kanssa on vaikea elää. Ei olisi enää varaakaan juosta yksityiseltä toiselle kun en mitään vastauksia saa. ;(((


      • gyne
        ...alkup.... kirjoitti:

        Kiitos gyne vastauksestasi!

        Ei ole otettu mitään hyytymispakettia koskaan. Nenäverenvuotoja ei ole eikä isommalti mustelmiakaan. Minulta on muista syistä otettu syksyn mittaan paljon verikokeita, laajaa verenkuvaa yms. mutta kaikki arvot normaaleja, joskin trombosyytit pikkuisen yli viitearvojen ( 370 - 405 vaihdellen) - tätä ei tk-lääkäri pitänyt hälyttävänä. Hemoglobiini oli 130.

        Kohdunsuusta lääkäri sanoi syyskuussa vain, että instrumentilla painaessa tirahti vuotoa ja sanoi sen olevan "yleistä" ja muuten paikat todella hyvän näköiset.

        Miksi gynekologit ovat jokainen sulkeneet endometrioosin mahdollisuuden pois? Eivätkä suostu laittamaan lähetettä eteenpäin?

        Aiemmasta tekstistäni unohdin mainita sen, että ennen pillereitä minulla oli myös ulostuskipuja kuukautisten aikaan ja jatkuva virtsaamisen tarve.

        En enää jaksa taistella tämän kanssa. Pilaa koko elämäni, koska en tiedä mikä tämän aiheuttaa ja syöpäpelon kanssa on vaikea elää. Ei olisi enää varaakaan juosta yksityiseltä toiselle kun en mitään vastauksia saa. ;(((

        Endometrioosipesäkkeet tuntuvat usein kohdun napukan takan epätasaisuutena ja aristuksena, mutta tämän puuttuminen ei sulje pois esim. liekkimäistä endometrioosia vatsakalvopinnoilla, joka voi hyvinkin aiheuttaa oireita kuukautisten seutuvilla. Sen hoito on lääkkeellinen, e-pillerit ensilinjassa. Voi olla että jos sisätutkimuksessa tilanne on "normaali", ei endometrioosia ole pidetty kovin todennäköisenä. Mutta kuten sanottu, sykliset vatsakivut ovat ihan hyvä syy vatsan diagnostiseen tähystykseen, jossa endometrioosi kyllä näkyy jos sitä on.

        Yksi vielä mikä tulee mieleen on adenomyoosi, joka on oikeastaan yksi muoto endometrioosista. Siinä nimittäin kohdun limakalvon rauhaskudosta kasvaa lihaskerrokseen asti aiheuttaen erilaisia oireita (esim. se tihentynyt virtsaamistarve):
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00103&p_haku=Adenomyoosi
        Olet vähän nuori siihen, mutta esiintyvyys lisääntyy mitä enemmän täysaikaisia raskauksia on taustalla. Ultraäänessä kokenut ultraaja osaa epäillä (kohdun lihaskerroksen epähomogeenisuus), näkyy nykykäsityksen mukaan parhaiten magneettikuvauksessa. Hoito kerrotaan terveyskirjaston linkissä.

        Entäpä jos vaikka kävisit ihan omalla tk-lääkärilläsi, kertoisit että lukuisat yksityisgynet eivät ole saaneet vaivasta selkoa ja nyt ei rahat enää riitä tutkimuksiin ja pyytäisit häneltä lähetettä naistentautien pkl:lle? Papan lisäksi vuotohäiriöiseltä naiselta pitäisi ottaa kohdun limakalvonäyte (vaikka oletkin aika nuori) ja poissulkea tulehdukset (papan lisäksi mm. klamydianäyte, oliko jo otettu?). Pelkän ultran osuvuus kohdun limakalvon poikkeavuuksien diagnostiikassa ei ole riittävä, myös ns. keittosuolatehosteinen ultra olisi hyvä tehdä. Nämäkin tutkimuksen maksavat rahaa yksityisellä, joten ajattelisin että on aivan hyvät perusteet lähettää sinut sairaalatutkimuksiin.

        Eli mitä itse tekisin jos tulisit minun vastaanotolleni sairaalaan:
        1) tietty spekula- ja sisätutkimus, kuuluu kaikille
        2) pipelle eli kohdun limakalvonäyte
        3) tavallinen ultra emättimen kautta sekä keittosuolatehosteinen ultra, jos löydöksiä, kohdun tähystys
        4) mahdollisesti laittaisin vatsaontelon tähytysjonoon
        5) otattaisin SPR:n hyytymistekijäpaketin vuotoalttius-ajatuksella

        En usko että sinulla on gynekologista syöpää, ikäsi, oireesi ja niiden kesto eivät sovi siihen. Silti, monet gynekologiset ns. "pikkuvaivat" ovat kiusallisia ja huonontavat tuntuvasti elämän laatua.


      • ....alkup...
        gyne kirjoitti:

        Endometrioosipesäkkeet tuntuvat usein kohdun napukan takan epätasaisuutena ja aristuksena, mutta tämän puuttuminen ei sulje pois esim. liekkimäistä endometrioosia vatsakalvopinnoilla, joka voi hyvinkin aiheuttaa oireita kuukautisten seutuvilla. Sen hoito on lääkkeellinen, e-pillerit ensilinjassa. Voi olla että jos sisätutkimuksessa tilanne on "normaali", ei endometrioosia ole pidetty kovin todennäköisenä. Mutta kuten sanottu, sykliset vatsakivut ovat ihan hyvä syy vatsan diagnostiseen tähystykseen, jossa endometrioosi kyllä näkyy jos sitä on.

        Yksi vielä mikä tulee mieleen on adenomyoosi, joka on oikeastaan yksi muoto endometrioosista. Siinä nimittäin kohdun limakalvon rauhaskudosta kasvaa lihaskerrokseen asti aiheuttaen erilaisia oireita (esim. se tihentynyt virtsaamistarve):
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00103&p_haku=Adenomyoosi
        Olet vähän nuori siihen, mutta esiintyvyys lisääntyy mitä enemmän täysaikaisia raskauksia on taustalla. Ultraäänessä kokenut ultraaja osaa epäillä (kohdun lihaskerroksen epähomogeenisuus), näkyy nykykäsityksen mukaan parhaiten magneettikuvauksessa. Hoito kerrotaan terveyskirjaston linkissä.

        Entäpä jos vaikka kävisit ihan omalla tk-lääkärilläsi, kertoisit että lukuisat yksityisgynet eivät ole saaneet vaivasta selkoa ja nyt ei rahat enää riitä tutkimuksiin ja pyytäisit häneltä lähetettä naistentautien pkl:lle? Papan lisäksi vuotohäiriöiseltä naiselta pitäisi ottaa kohdun limakalvonäyte (vaikka oletkin aika nuori) ja poissulkea tulehdukset (papan lisäksi mm. klamydianäyte, oliko jo otettu?). Pelkän ultran osuvuus kohdun limakalvon poikkeavuuksien diagnostiikassa ei ole riittävä, myös ns. keittosuolatehosteinen ultra olisi hyvä tehdä. Nämäkin tutkimuksen maksavat rahaa yksityisellä, joten ajattelisin että on aivan hyvät perusteet lähettää sinut sairaalatutkimuksiin.

        Eli mitä itse tekisin jos tulisit minun vastaanotolleni sairaalaan:
        1) tietty spekula- ja sisätutkimus, kuuluu kaikille
        2) pipelle eli kohdun limakalvonäyte
        3) tavallinen ultra emättimen kautta sekä keittosuolatehosteinen ultra, jos löydöksiä, kohdun tähystys
        4) mahdollisesti laittaisin vatsaontelon tähytysjonoon
        5) otattaisin SPR:n hyytymistekijäpaketin vuotoalttius-ajatuksella

        En usko että sinulla on gynekologista syöpää, ikäsi, oireesi ja niiden kesto eivät sovi siihen. Silti, monet gynekologiset ns. "pikkuvaivat" ovat kiusallisia ja huonontavat tuntuvasti elämän laatua.

        Hienoa, että viitsit auttaa ihmisiä täällä nettipalstoilla, suurkiitos sinulle siitä!

        Juuri noin teenkin, että otan yhteyttä omaan tk-lääkäriini ja pyydän häneltä lähetettä eteenpäin. Jospa vielä joku kaunis päivä saisin vastauksen näille vuodoille ja yltiöoptimistisesti toivoen vielä tepsivän hoidonkin! Sitä odotellessa....:)


    • Tristari

      kuukautiskuppia? Mulla kuukautiset kestää aina 7pv ja paloi niin monta kertaa hermo noihin rätteihin sun muihin ettei millään meinannu jaksaa (ja sulla vielä toi tuhruttelu kestää koko kuukauden :(( ). Kokeilin sit kuukautiskuppia ja en enää ikinä vaihda pois! käytännössä voi unohtaa menkat kokonaa kun sitä voi pitää paikallaan jopa 12 tuntia (mulla vuoto niukkaa myös vähän "tuhrua" niin ei tartte tyhjentää niin usein)

      Ja tämän viestin tarkotus ei sitten ole käännyttää käyttämään kestositeitä jne vaan asiallisesti kertoa että jos kärsii pitkistä jne kuukautisista/vuotaa jatkuvasti niin itselläni ainakin toi kuppi on helpottanu elämää niiiiiiiiin paljon kun ei tartte murehtia,kahdesti päivään tyhjentää sen kupin niin siinä se.

    • 123456

      Hui!


      Sinä olet ihan kuin minä. Mulla on aivan samanlaista rättielämää ja hermo menee, mikään ei auta. Väsymys painaa ja seksielämä on kuollutta. Huolestuttaa ja raivostuttaa.

      Mielenkiinnosta- miten sulla on asiat edenneet? Itse vielä taapertelen nyt teroluteista huolimatta tuhrutellen.

    • apua kaipaan

      Googlailin omia kurjia oireita ja päädyin tänne. Kuin olisin itse kirjoittanut! Miten ap ja edellinen teillä päättyi tilanne, auttoiko mikään? Tuskin olette enää kuulolla, mutta olisiko joku muu, joka on vastaavan kokenut ja siihen jonkun avun saanut?

      Mulla tiputtelee ovulaatiosta menkkoihin ja koko vaihe on tosi lyhyt, ehkä 8-10 päivää muutenkin. Sitten menkat päälle, 5 päivää ja tuhrua viikon :(((( Kierto on lyhyt muutenkin, joten montaa vuodotonta päivää kuussa ei ole. Hermot ihan loppu ja itkettää. päälle vielä lapsettomuuskin, varmasti vuodoista johtuvaa. Kukaan gyne ei osaa auttaa, otetaan papa kerta toisensa perään ja sitä iänikuista klamydiatestiä on otettu varmaan 10 kertaa tämän 3 vuoden aikana. Missään verikokeissakaan ei mitään näy, vaikka tuntuu, että koko hormonisysteemi on ihan sekaisin. Mutta kun missään ei mitään vikaa näy niin ei hoitoakaan saa. Tuntuu ettei kukaan jaksa perehtyä asiaan sitten kun papa, klamydia, sisätutkimus ja ultra on katsottu. Sitten levitellään kädet ja sanotaan, että tämä on naisen elämään. Ei ole, ei tarvitsisi olla :(

    • keväästä alkaen alko

      mulla oli tuollIA liki vuoden,samat kokeet raskaustesteineen.sitten menin tivaamiseni jälkeen,siis sain lähetteen sisukkaAsta soittelusta lääkärilleni ,ja sain lähetteen keskus,sair naistentaudeille jossa tehtiin hysteroskpia ja pipelle eli kohdun limakalvotutkmus kapealla putkella,ei satu ,papan tyylinen tuntemus.gyne teki samat kun sulle eli sisätutkimus,ultrat ja pipelle,hän sanoi että pipelle kertoo koko totuuden alateissä.ja sain vastaukset sitten liki kuukauden jälkeen,hormonihäiriä joka johtui kohdun limakalvon paksuudesta ja keltarauhasen eli naishormonin vaje.siinä vuoto jää päälle ja rytmitys häiriintyy koska estrogeeniä on enemmän kuin leltarauhasta mikä aiheuttaa ongelmia vuotorytmiin..onko sulle tehty pipelleä- se on ehdoton epämääräisissä vuotohäiriöissä.sain hoidoksi keltarauhashormonikuuria tai halutessani hormonikierukan vuoto-ongelmaani.mut se pipelle tai hysteroskopia on ehdoton jotta saatais selvyyttä mikä vuotaa.jos muuta ei näy.ja toisessa munasarjassani ei ole follikkelia enää,toisessa on mikä tekee menkat alahtelvaksi myös.onko sulla monirakkulamunasarjat...se kohdunlimakalvo näyte on ehdoton ,se paljastaa mitä siellä tapahtuu.tämä on tärkeää.mun vuodot tasattiin primolut lääkkeillä,ja se hormonikierukkakin olis saatavilla.mut tätä ehdottaisin.hormonihäiriö epäilen,jos ei muuta näy.

    • vuotaja

      Sattui silmiin. Itse olin vuoto-ongelmissa raskauksien aikana munuaisteni takia, eli- nuorempi oli mennä keskenkin.
      Molempien r. aikana estolääkitys munuaistulehdukseen... todenn. sinun tilannettasi seurattaisiin raskausaikoina tarkemmin, jos sairastat kroonista munuaissairautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe