Mitä tarkoittaa 100 Hz taulutelevisioissa?

F-X

Jos ajatellaan analogista kuvaputkitelevisiota, niin kuva piirretään elektronisäteellä juova kerrallaan. Kun säde osuu pinnan johonkin kuvapisteeseen, niin se rupeaa loistamaan. Säteen pyyhkäisyn mentyä ohi, pisteen loiste himmenee tasaisesti vauhdilla, jonka määrää käytetyn aineen jälkiloisteaika. Jokainen kuvaruudun piste sytytetään uudelleen 25 kertaa sekunnissa. (Ohjelmassa on 25 kuvaa sekunnissa.) Tämän takia kuvaputkitelevision kuva välkkyy. Välkkymisen häiritsevyyttä vähennetään siten että ensin piirretään parittomat juovat ja sitten parilliset. (Juovalomittelu.)

Myöhemmin tuli 100 Hz:n kuvaputkitelevisiot. Siinä yksittäinen kuva talletetaan television muistiin ja sieltä kukin kuva pyyhkäistään kahteen tai neljään kertaan kuvaruudun pinnalle. Näin välkkyminen vähenee.

Mutta taulutelevisioissa ei ole kuvaputkea. Jokainen kuvapiste muistaa sille annetun arvon vaikka maailman tappiin. Pisteen arvo muuttuu vasta kun sille annetaan uusi arvo. Jos filmissä on 25 kuvaa sekunnissa, niin siitä ei ole mitään hyötyä että kuvapikseleitä päivitetään useammin kuin 25 kertaa sekunnissa.

Siis mitä tarkoittaa 100 Hz:n taulutelevisio? Joitakin taulutelevisioita mainostetaan 100 Hz:n televisioina.

Toinen asia mitä ihmettelen on ns. juovalomittelu taulutelkkareissa. (Siis esim. 1080p tai 1080i) Digitaalinen kuvamateriaalihan tulee pakattuna joka joudutaan purkamaan television muistiin ennen sen näyttämistä. Sen jälkeenhän televisiolla on "vapaat kädet" päivittää näytön pikselit ihan missä järjestyksessä se lystää, vaikka kaikki yhtä aikaa.

24

9242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuotahan se

      tikitaalinen taulutelkkari tietää tämän ja seuraavan kuvan ja osaa näistä morfata väliin uusia kuvia vaikka huru mycket.

      ideana on vähentää välkkymistä ja nopeiden liikkeiden nykimistä nostamalla keinotekoisesti kuvataajuutta.

      • F-X

        Välkkyminen ei tuosta vähene kun ei välky muutenkaan, mutta nykiminen kyllä. Liike pehmenee. Siis taulutelkkareissa 100 Hz tarkoittaa aivan eri asiaa kuin entisissä putkitelkkareissa.


      • F-X

        Entä juovalomittelu? Mitä hyötyä siitä on taulutelkkarissa? Putkitelkkarissahan sen tarkoitus on vähentää välkkeen häiritsevyyttä sitä kautta että vaikka kuvia on vain 25 kpl/s, niin kuvaruutu skannataan ylhäältä alas 50 kertaa sekunnissa.


      • 50 kokokuvaa
        F-X kirjoitti:

        Välkkyminen ei tuosta vähene kun ei välky muutenkaan, mutta nykiminen kyllä. Liike pehmenee. Siis taulutelkkareissa 100 Hz tarkoittaa aivan eri asiaa kuin entisissä putkitelkkareissa.

        Tässä on ote samsungin 100Hz taulu-TV:n prosyyristä:

        Available in 40, 46 and 52 inch models, the IDTV F8 includes the 100Hz Motion Plus technology which eliminates blurring in fast-paced on-screen movements. Advanced algorithms in Samsung's new 100Hz Motion Plus processor create a middle frame between image movements by intelligently anticipating the action, offering more natural and smoother images."


    • Nimetön

      En ole enään kodinkone alalla, joten tämän yksinkertaisemmin en voinut puhua asiakasta pyörryksiin:
      50 hz=räpsytä silmiäsi tv n ääressä sekunnissa 50 x.
      100hz = ------------ 100 x ---------

      Oliko eroa kuvassa?
      - Tunnut tietävän asiasta muutenkin kuin moni muu!
      Ps mistä johtuu taajuus 50~ aaltoa/ sec.220 v järjestelmässä. miksi se 110 ei ole sama?
      Tästä alkoi kiinnostukseni elektroniikkaan ja yleensäkin nippeli tekniikkaan.Älä edes kuvittele että olen ope.

      • F-X

        "Ps mistä johtuu taajuus 50~ aaltoa/ sec.220 v järjestelmässä. miksi se 110 ei ole sama? "

        En ymmärtänyt kysymystä.


      • F-X
        F-X kirjoitti:

        "Ps mistä johtuu taajuus 50~ aaltoa/ sec.220 v järjestelmässä. miksi se 110 ei ole sama? "

        En ymmärtänyt kysymystä.

        "- Tunnut tietävän asiasta muutenkin kuin moni muu!"

        Pikkupoikana olin kiinnostunut televisiotekniikasta, mutta en ole seurannut sitä vuosiin. Sen takia tietämykseni on kovin rajoittunutta uusimmasta tekniikasta. Osaan vastata paremmin johonkin ikiaikaisiin PAL-tekniikan vaihemodulaatiokysymyksiin tai katodisädeputken kiihdytysjännitekysymyksiin
        tms. kuin nykytekniikan kysymyksiin. Alan ammattilainen en ole koskaan ollut.

        "Ps mistä johtuu taajuus 50~ aaltoa/ sec.220 v järjestelmässä. miksi se 110 ei ole sama? "

        Tarkoititko miksi jenkkien 110 voltin systeemeissä taajuus ei ole myös 50 Hz? Heillä se on 60 Hz. En tiedä. Vastaus lienee samaa sarjaa kuin se että miksi heillä on mailit ja meillä kilometrit.


      • olet kiinnostunut
        F-X kirjoitti:

        "Ps mistä johtuu taajuus 50~ aaltoa/ sec.220 v järjestelmässä. miksi se 110 ei ole sama? "

        En ymmärtänyt kysymystä.

        Kirjoitin tämän jo aiemmin mutta linja meni poikki.
        Mä kirjoitin että sä olet joko pätevä taikka tulet koko ajan sellaiseksi joka tulee olemaan huippu alalla, sillä otat hommelit vakavasti.( kaikista näille sivuille olevista ei siihen ole kykyjä.sorry.
        paskanjauhajille on kaatopaikan vahtien hommat ammatiksi keksitty).

        Asiaan.
        Suomessa on taajuus 220 v merkattu näin:
        sec. sec.
        ---------_________________---------

        ali 50 x sekunnissa.
        Siis. Yli ja ali 50 kertaa sekunnissa.
        Esim Lontoossa ja monessa vanhassa kaupungin osassa on käytössä 110v jolloin se jaetaan kahtia. Siksi tarvitset adaptorin käyttääksesi esim fööniä joka lisää taikka laskee jännitettä.
        Sun kannatta ehdottomasti tilata sähkö-opin kirja materiaalia ellei sulla jo ole. Lue se eka sivu tarkasti ja viimeinen ota olennaisin ja jätä muut kaaviot väliin.
        Olet tulossa oikealle alalle. HYVÄ.


      • F-X
        olet kiinnostunut kirjoitti:

        Kirjoitin tämän jo aiemmin mutta linja meni poikki.
        Mä kirjoitin että sä olet joko pätevä taikka tulet koko ajan sellaiseksi joka tulee olemaan huippu alalla, sillä otat hommelit vakavasti.( kaikista näille sivuille olevista ei siihen ole kykyjä.sorry.
        paskanjauhajille on kaatopaikan vahtien hommat ammatiksi keksitty).

        Asiaan.
        Suomessa on taajuus 220 v merkattu näin:
        sec. sec.
        ---------_________________---------

        ali 50 x sekunnissa.
        Siis. Yli ja ali 50 kertaa sekunnissa.
        Esim Lontoossa ja monessa vanhassa kaupungin osassa on käytössä 110v jolloin se jaetaan kahtia. Siksi tarvitset adaptorin käyttääksesi esim fööniä joka lisää taikka laskee jännitettä.
        Sun kannatta ehdottomasti tilata sähkö-opin kirja materiaalia ellei sulla jo ole. Lue se eka sivu tarkasti ja viimeinen ota olennaisin ja jätä muut kaaviot väliin.
        Olet tulossa oikealle alalle. HYVÄ.

        Ja mulla pätki kun kokeilin käytännössä miten ylös LCD-näytön päivitystaajuus menee. Isoilla arvoilla tuli huonolla suomella näyttöön teksti: "VIDEOTIAA EI OLE AUETTU".

        Eli että tulossa oikealla alalle! Olen kyllä lähempänä eläkeikää enkä aio vaihtaa alaa. Ja mitä sähköoppiin tulee, niin joskus olen osannut laskeskella jopa Maxwellin yhtälöitä, kun opiskelin teoreettista fysiikkaa. Mutta kaikki tuo on jo unohtunut.


    • Tuskinpa missään LCD-näytössä on 100 hertsin kuvataajuutta. Myyntimies kusettaa käyttämällä 100 Hz:n putkitelevisiotekniikan termejä, jotka nekin olivat huijausta.

      "100 hertsin" taulutelevisiossa kuva ilmeisesti vaihtuu 50 kertaa sekunnissa, kuvataajuuden ollessa se vakio 60 Hz kuin tietokoneidenkin näytössä.

      LCD ei "päivity", pikseli vaihtaa väriään ja kirkkauttaan jos kuvainformaatio muuttuu, kuva ei välky, ellei kuvainformaatio välky.

      • F-X

        "Tuskinpa missään LCD-näytössä on 100 hertsin kuvataajuutta."
        ...
        "100 hertsin" taulutelevisiossa kuva ilmeisesti vaihtuu 50 kertaa sekunnissa, kuvataajuuden ollessa se vakio 60 Hz kuin tietokoneidenkin näytössä.

        Oman tietokoneeni LCD-näytön päivitystaajuus näyttää olevan 75 Hz. Arvo näyttää olevan aseteltava ja maksimitaajuus on 120 Hz.

        Jos kuva vaihtuisi 50 kertaa sekunnissa ja näytön päivitystaajuus olisi 60 Hz, niin luulisi että tästä seuraisi ikävä 10 Hz:n interferenssi.

        "LCD ei "päivity", pikseli vaihtaa väriään ja kirkkauttaan jos kuvainformaatio muuttuu, kuva ei välky, ellei kuvainformaatio välky."

        Pikselin värin/kirkkauden vaihtuminen kuvainformaation mukaan on tapahtuma jota minä kutsun nimellä pikselin päivittyminen.
        Kuva ei todellakaan välky LCD-näytössä jos kuvainformaatio ei välky. Tästä olemme yhtä mieltä. (Kuvaputki välkkyy vaikka kuvana olisi pelkää valkoista.)


      • F-X kirjoitti:

        "Tuskinpa missään LCD-näytössä on 100 hertsin kuvataajuutta."
        ...
        "100 hertsin" taulutelevisiossa kuva ilmeisesti vaihtuu 50 kertaa sekunnissa, kuvataajuuden ollessa se vakio 60 Hz kuin tietokoneidenkin näytössä.

        Oman tietokoneeni LCD-näytön päivitystaajuus näyttää olevan 75 Hz. Arvo näyttää olevan aseteltava ja maksimitaajuus on 120 Hz.

        Jos kuva vaihtuisi 50 kertaa sekunnissa ja näytön päivitystaajuus olisi 60 Hz, niin luulisi että tästä seuraisi ikävä 10 Hz:n interferenssi.

        "LCD ei "päivity", pikseli vaihtaa väriään ja kirkkauttaan jos kuvainformaatio muuttuu, kuva ei välky, ellei kuvainformaatio välky."

        Pikselin värin/kirkkauden vaihtuminen kuvainformaation mukaan on tapahtuma jota minä kutsun nimellä pikselin päivittyminen.
        Kuva ei todellakaan välky LCD-näytössä jos kuvainformaatio ei välky. Tästä olemme yhtä mieltä. (Kuvaputki välkkyy vaikka kuvana olisi pelkää valkoista.)

        Mikä sattuma: minunkin tietokoneeni litteänäytön taajuus on aseteltavissa! Se vaan ei muutu mihinkään, vaikka kuinka asettelisi. Se on se vakio 60 Hz, näytti infotaulu mitä tahansa. ;)


      • F-X
        Kollimaattori kirjoitti:

        Mikä sattuma: minunkin tietokoneeni litteänäytön taajuus on aseteltavissa! Se vaan ei muutu mihinkään, vaikka kuinka asettelisi. Se on se vakio 60 Hz, näytti infotaulu mitä tahansa. ;)

        Mistä tiedät että taajuus on vakio?
        Taajuuden asettelen tietokoneen asetuksiin, en näyttöön.


      • F-X kirjoitti:

        Mistä tiedät että taajuus on vakio?
        Taajuuden asettelen tietokoneen asetuksiin, en näyttöön.

        Onko näyttösi liitetty analogiseen VGA-liittimeen vai DVI-liittimeen? DVI:ssä ei näytä muuta mahdollisuutta olevankaan kuin joko 60 Hz tai 75 Hz, mutta VGA-puolella on kaikki "virkistystaajuudet" valittavissa. On vain niin, että näyttöni inforuutu kertoo näytön taajuuden olevan sen saman 60 Hz, oli näytön elektroniikalle syötetty taajuus mikä tahansa ( 20" DELL 2005FPW ). Näytössä on sekä VGA- että DVI-sisääntulo, joten on mahdollista testailla.


      • F-X
        Kollimaattori kirjoitti:

        Onko näyttösi liitetty analogiseen VGA-liittimeen vai DVI-liittimeen? DVI:ssä ei näytä muuta mahdollisuutta olevankaan kuin joko 60 Hz tai 75 Hz, mutta VGA-puolella on kaikki "virkistystaajuudet" valittavissa. On vain niin, että näyttöni inforuutu kertoo näytön taajuuden olevan sen saman 60 Hz, oli näytön elektroniikalle syötetty taajuus mikä tahansa ( 20" DELL 2005FPW ). Näytössä on sekä VGA- että DVI-sisääntulo, joten on mahdollista testailla.

        Normaali vanhanajan PC:n näyttöliitin. En tiedä minkä sen nimi on, ilmeisesti VGA-liitin. Taajuushan määritellään tietokoneessa, sillä sieltähän se kuva tulee. Paitsi jos PC osaa lukea näytön tyypin ja todeta että tuo näyttö on niin tumpelo, että se menee pyörryksiin jos pistän sille liian nopeaa dataa, joten hillitsenpä hieman taajuutta, vaikkapa 60 Hz:aan.


    • höpöttelyä

      Videokuvassa lähtökohtana voi pitää 50 Hz:n kuvataajuutta. Progressiivisessa videossa kokonaisia kuvia esitetään 50 kpl sekunnissa. Tämä vaatii enemmän kaistaa kuin lomoteltu video, jossa jätetään joka toinen kerta parilliset tai parittomat juovat piirtämättä. Tällä on saatu analogisen videon kaistavaatimus pieneksi ja säilytettyä "50 Hz:n välkkyvyys" verrattuna 25 Hz:iin sekä sulavat liikkeet esim. urheilua kuvattaessa.

      Kun kuvassa ei ole liikettä, lomitellun kuvan tarkkuus vastaa lomittelematonta, mutta liikkuvissa kohteissa tarkkuus kärsii, koska puolikuvat ovat eri ajanhetkiltä.

      1280*720p videossa on informaatiota (pikseleinä laskettaessa) 1280*720*50 = 46 080 000 pikseliä/sekunnissa.

      1920*1080p:ssa on 1920*1080*50 = 103 680 000 pikseliä sekunnissa.

      1920*1080i:ssa joka toinen juova päivitetään kerrallaan: 1920*1080*0,5*50 = 51 840 000 pikseliä sekunnossa (lähellä 1280*720p kuvaa).

      Nykyisessä digi-tv:ssä on käytössä 720*576i: 720*576*0,5*50 = 10 368 000. Osa tv:ssä tulevasta kuvasta on nytkin progressiivista, esim. monet mainokset. Parilliset ja parittomat juovat ovat "samasta kuvasta" eli samalta ajanhetkeltä. Lähdemateriaalissa on siis 25 kokokuvaa sekunnissa. Putkitelevisiossa tämä piirretään aivan samalla tavalla kuin lomiteltukin kuva, eli parittomat ja parilliset juovat piirretään vuorotellen.

      Lomittelu säästää siis kaistaa ja 50i säilyttää liikeinformaation paremmin kuin 25p. Ero kaistassa 1920*1080/50p:n ja 1920*1980/50i:n välillä pienenee hieman kuvanpakkausessa, koska vierekkäiset juovat korreloivat usein keskenään.

      Myös muita vaihtoehtoja on, esimerkiksi elokuvilla usein 1920*1080/24p.

      Taulutelevisiota varten kuvan lomittelu on poistettava.

      Kuvan kirkkaus vaikuttaa merkittävästi siihen näkeekö silmä kuvan välkkyvänä tai liikkeen sulavana. Mitä kirkkaampi kuva sitä herkempi silmä on välkkymiselle. Tietyn pisteen jälkeen, olikohan noin 78 Hz, silmä ei enää erota välkkymistä.

      Videota kuvattaessa valotusaika vaikuttaa siihen laskostuuko nopea liike. Liike ei näytä enää sulavalle tai sitten esimerkiksi auton tai kärryn rengas alkaa pyöriä taaksepäin. Lyhyt valotusaika tuottaa teräviä yksittäisiä kuvia liikkuvasta kohteesta, mutta liike voi näyttää pienellä kuvataajuudella tökkivälle. Pidemmällä valotusajalla, laskostuminen vähenee, nopeat liikkeet blurraantuvat enemmän, mutta liike näyttä sujuvammalle (yksittäiset kuvat ei erotu niin selkeästi). Joko tai -ongelma.

      1280*720/50p vs 1920*1080/50i. 1920*1080 voittaa, koska siinä on suurempia lukuja. Suurempi luku on massamarkkinoilla aina paremmin myyvä.

      Taisi mennä muistista vähän väärin nuo merkinnät. 1920*1080/50i on merkitty usein 1920*1080i/25.
      http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_301-editorial.html

      Itse on helpompi miettiä asia niin, että 50 kertoo kuinka usein kuvasta "otetaan puoli- tai täysikuvia" ja i ja p kertoo onko kuva lomitettu.

      • F-X

        "Videokuvassa lähtökohtana voi pitää 50 Hz:n kuvataajuutta. Progressiivisessa videossa kokonaisia kuvia esitetään 50 kpl sekunnissa. Tämä vaatii enemmän kaistaa kuin lomoteltu video, jossa jätetään joka toinen kerta parilliset tai parittomat juovat piirtämättä."

        Nyt selkis. En tiennyt että progressiivisessa videossa kuvainformaatiota on tuplamäärä. Oletin että esitettävä filmi tai vastaava koostuu peräkkäisistä osakuvista joita on 25 kpl sekunnissa. Luulin että progressiivisessa tapauksessa yksi kuva skannataan ylhäältä alas kokonaisuudessaan joka 25. sekunti täydellä tarkkuudella. Vastaavasti lomitellussa se sama kuva skannataan niin että ensin skannataan parittomat juovat ja vasta sen jälkeen parilliset juovat. Näin kuva vaihtuu joka 50. sekunti mutta joka toisesta kuvat puuttuu parilliset ja joka toisesta parittomat juovat. Kun nämä kaksi kuvaa esitetään peräkkäin, niin niiden puutteet täydentävät toisensa ja joka 25. sekunti kuvan joka pikseli tulee päivitettyä. En tiennyt että progressiivisessa kuvassa KOKO kuva välitetään 1/50 sekunnissa. Luulin että siihen menee 1/25 sekuntia.

        "Kun kuvassa ei ole liikettä, lomitellun kuvan tarkkuus vastaa lomittelematonta, mutta liikkuvissa kohteissa tarkkuus kärsii, koska puolikuvat ovat eri ajanhetkiltä."

        Jep jos puolikuvat viedään myös näytölle joka 1/50 sekunti. Jos ei, niin sitten tarkkuus ei kärsi, mutta silloin kuvaa päivitetään vain joka 1/25 sekunti josta liikkeen sulavuus kärsii. Ja tuo "eri ajanhetkiltä" on tietenkin mahdollista vain jos lähdemateriaali ei ole esim. tavallinen optinen filmi jossa on 25 kuvaa sekunnissa.

        "Kuvan kirkkaus vaikuttaa merkittävästi siihen näkeekö silmä kuvan välkkyvänä tai liikkeen sulavana. Mitä kirkkaampi kuva sitä herkempi silmä on välkkymiselle."

        Tuon olen huomannut käytännössä moneen kertaan. Ja myös näkökentän reuna-alueet ovat herkempiä välkkymiselle kuin jos katsot suoraan kuvaa. (Rena-alueiden erikoistumisella havaitsemaan liikettä tai muutosta on biologinen tausta: Muinaisille esi-isillemme oli tärkeää huomata pienikin liike näkökentän laidalla. Sehän saattoi syödä sut.)

        "Videota kuvattaessa valotusaika vaikuttaa siihen laskostuuko nopea liike. Liike ei näytä enää sulavalle tai sitten esimerkiksi auton tai kärryn rengas alkaa pyöriä taaksepäin. Lyhyt valotusaika tuottaa teräviä yksittäisiä kuvia liikkuvasta kohteesta, mutta liike voi näyttää pienellä kuvataajuudella tökkivälle. Pidemmällä valotusajalla, laskostuminen vähenee, nopeat liikkeet blurraantuvat enemmän, mutta liike näyttä sujuvammalle (yksittäiset kuvat ei erotu niin selkeästi). Joko tai -ongelma.

        Liike-epäterävyys/valotusaika on kovin tuttua. Olen harrastanut valokuvausta yli 40 vuotta. Sen sijaan en ole ennen tätä tullut ajatelleeksi sitä että stroboskooppi-ilmiön häiritsevyyteen vaikuttaa valotusaika, mutta ihan järkeenkäypä juttu.

        "Itse on helpompi miettiä asia niin, että 50 kertoo kuinka usein kuvasta "otetaan puoli- tai täysikuvia" ja i ja p kertoo onko kuva lomitettu."

        Jep. Kiitos informaatiosta. Virheeni oli todellakin siinä että luulin että p-tapauksessa kuvia otetaan vain 25 kpl sekunnissa.


      • DVD soittimissa
        F-X kirjoitti:

        "Videokuvassa lähtökohtana voi pitää 50 Hz:n kuvataajuutta. Progressiivisessa videossa kokonaisia kuvia esitetään 50 kpl sekunnissa. Tämä vaatii enemmän kaistaa kuin lomoteltu video, jossa jätetään joka toinen kerta parilliset tai parittomat juovat piirtämättä."

        Nyt selkis. En tiennyt että progressiivisessa videossa kuvainformaatiota on tuplamäärä. Oletin että esitettävä filmi tai vastaava koostuu peräkkäisistä osakuvista joita on 25 kpl sekunnissa. Luulin että progressiivisessa tapauksessa yksi kuva skannataan ylhäältä alas kokonaisuudessaan joka 25. sekunti täydellä tarkkuudella. Vastaavasti lomitellussa se sama kuva skannataan niin että ensin skannataan parittomat juovat ja vasta sen jälkeen parilliset juovat. Näin kuva vaihtuu joka 50. sekunti mutta joka toisesta kuvat puuttuu parilliset ja joka toisesta parittomat juovat. Kun nämä kaksi kuvaa esitetään peräkkäin, niin niiden puutteet täydentävät toisensa ja joka 25. sekunti kuvan joka pikseli tulee päivitettyä. En tiennyt että progressiivisessa kuvassa KOKO kuva välitetään 1/50 sekunnissa. Luulin että siihen menee 1/25 sekuntia.

        "Kun kuvassa ei ole liikettä, lomitellun kuvan tarkkuus vastaa lomittelematonta, mutta liikkuvissa kohteissa tarkkuus kärsii, koska puolikuvat ovat eri ajanhetkiltä."

        Jep jos puolikuvat viedään myös näytölle joka 1/50 sekunti. Jos ei, niin sitten tarkkuus ei kärsi, mutta silloin kuvaa päivitetään vain joka 1/25 sekunti josta liikkeen sulavuus kärsii. Ja tuo "eri ajanhetkiltä" on tietenkin mahdollista vain jos lähdemateriaali ei ole esim. tavallinen optinen filmi jossa on 25 kuvaa sekunnissa.

        "Kuvan kirkkaus vaikuttaa merkittävästi siihen näkeekö silmä kuvan välkkyvänä tai liikkeen sulavana. Mitä kirkkaampi kuva sitä herkempi silmä on välkkymiselle."

        Tuon olen huomannut käytännössä moneen kertaan. Ja myös näkökentän reuna-alueet ovat herkempiä välkkymiselle kuin jos katsot suoraan kuvaa. (Rena-alueiden erikoistumisella havaitsemaan liikettä tai muutosta on biologinen tausta: Muinaisille esi-isillemme oli tärkeää huomata pienikin liike näkökentän laidalla. Sehän saattoi syödä sut.)

        "Videota kuvattaessa valotusaika vaikuttaa siihen laskostuuko nopea liike. Liike ei näytä enää sulavalle tai sitten esimerkiksi auton tai kärryn rengas alkaa pyöriä taaksepäin. Lyhyt valotusaika tuottaa teräviä yksittäisiä kuvia liikkuvasta kohteesta, mutta liike voi näyttää pienellä kuvataajuudella tökkivälle. Pidemmällä valotusajalla, laskostuminen vähenee, nopeat liikkeet blurraantuvat enemmän, mutta liike näyttä sujuvammalle (yksittäiset kuvat ei erotu niin selkeästi). Joko tai -ongelma.

        Liike-epäterävyys/valotusaika on kovin tuttua. Olen harrastanut valokuvausta yli 40 vuotta. Sen sijaan en ole ennen tätä tullut ajatelleeksi sitä että stroboskooppi-ilmiön häiritsevyyteen vaikuttaa valotusaika, mutta ihan järkeenkäypä juttu.

        "Itse on helpompi miettiä asia niin, että 50 kertoo kuinka usein kuvasta "otetaan puoli- tai täysikuvia" ja i ja p kertoo onko kuva lomitettu."

        Jep. Kiitos informaatiosta. Virheeni oli todellakin siinä että luulin että p-tapauksessa kuvia otetaan vain 25 kpl sekunnissa.

        Jotkin DVD soittimet tarjoavat "progressiivista" 50Hz kuvaa siitä huolimatta että videomateriaali sisältää vain 25 kokokuvaa sekunnissa.

        Sitä paitsi 35mm filmille kuvataan 24 kuvaa sekunnissa ja tämä kuvanopeus on tuettuna mm. Blue Ray soittimissa ja Full-HD televisioissa.

        Tähän astihan 24 kuvaa sekunnissa on joko pantu pyörimään 4% nopeammin tai käytetty vähän monimutkaisempaa algoritmia jolla keskimäärin joka 24 ruutu tulee näytettyä kahteen kertaan.


      • höpöttelyä
        F-X kirjoitti:

        "Videokuvassa lähtökohtana voi pitää 50 Hz:n kuvataajuutta. Progressiivisessa videossa kokonaisia kuvia esitetään 50 kpl sekunnissa. Tämä vaatii enemmän kaistaa kuin lomoteltu video, jossa jätetään joka toinen kerta parilliset tai parittomat juovat piirtämättä."

        Nyt selkis. En tiennyt että progressiivisessa videossa kuvainformaatiota on tuplamäärä. Oletin että esitettävä filmi tai vastaava koostuu peräkkäisistä osakuvista joita on 25 kpl sekunnissa. Luulin että progressiivisessa tapauksessa yksi kuva skannataan ylhäältä alas kokonaisuudessaan joka 25. sekunti täydellä tarkkuudella. Vastaavasti lomitellussa se sama kuva skannataan niin että ensin skannataan parittomat juovat ja vasta sen jälkeen parilliset juovat. Näin kuva vaihtuu joka 50. sekunti mutta joka toisesta kuvat puuttuu parilliset ja joka toisesta parittomat juovat. Kun nämä kaksi kuvaa esitetään peräkkäin, niin niiden puutteet täydentävät toisensa ja joka 25. sekunti kuvan joka pikseli tulee päivitettyä. En tiennyt että progressiivisessa kuvassa KOKO kuva välitetään 1/50 sekunnissa. Luulin että siihen menee 1/25 sekuntia.

        "Kun kuvassa ei ole liikettä, lomitellun kuvan tarkkuus vastaa lomittelematonta, mutta liikkuvissa kohteissa tarkkuus kärsii, koska puolikuvat ovat eri ajanhetkiltä."

        Jep jos puolikuvat viedään myös näytölle joka 1/50 sekunti. Jos ei, niin sitten tarkkuus ei kärsi, mutta silloin kuvaa päivitetään vain joka 1/25 sekunti josta liikkeen sulavuus kärsii. Ja tuo "eri ajanhetkiltä" on tietenkin mahdollista vain jos lähdemateriaali ei ole esim. tavallinen optinen filmi jossa on 25 kuvaa sekunnissa.

        "Kuvan kirkkaus vaikuttaa merkittävästi siihen näkeekö silmä kuvan välkkyvänä tai liikkeen sulavana. Mitä kirkkaampi kuva sitä herkempi silmä on välkkymiselle."

        Tuon olen huomannut käytännössä moneen kertaan. Ja myös näkökentän reuna-alueet ovat herkempiä välkkymiselle kuin jos katsot suoraan kuvaa. (Rena-alueiden erikoistumisella havaitsemaan liikettä tai muutosta on biologinen tausta: Muinaisille esi-isillemme oli tärkeää huomata pienikin liike näkökentän laidalla. Sehän saattoi syödä sut.)

        "Videota kuvattaessa valotusaika vaikuttaa siihen laskostuuko nopea liike. Liike ei näytä enää sulavalle tai sitten esimerkiksi auton tai kärryn rengas alkaa pyöriä taaksepäin. Lyhyt valotusaika tuottaa teräviä yksittäisiä kuvia liikkuvasta kohteesta, mutta liike voi näyttää pienellä kuvataajuudella tökkivälle. Pidemmällä valotusajalla, laskostuminen vähenee, nopeat liikkeet blurraantuvat enemmän, mutta liike näyttä sujuvammalle (yksittäiset kuvat ei erotu niin selkeästi). Joko tai -ongelma.

        Liike-epäterävyys/valotusaika on kovin tuttua. Olen harrastanut valokuvausta yli 40 vuotta. Sen sijaan en ole ennen tätä tullut ajatelleeksi sitä että stroboskooppi-ilmiön häiritsevyyteen vaikuttaa valotusaika, mutta ihan järkeenkäypä juttu.

        "Itse on helpompi miettiä asia niin, että 50 kertoo kuinka usein kuvasta "otetaan puoli- tai täysikuvia" ja i ja p kertoo onko kuva lomitettu."

        Jep. Kiitos informaatiosta. Virheeni oli todellakin siinä että luulin että p-tapauksessa kuvia otetaan vain 25 kpl sekunnissa.

        P-tapauksessa tietenkin voi ottaa kuvia 25 kertaa sekunnissa tai millä tahansa taajuudella, mutta HDTV-lähetyksissä vastakkain ovat juuri 1280*720/50p ja 1920*1080/50i tai 25i (riippuu miten haluaa merkitä. "kokonaisia kuvia" tulee tavallaan 25 sekunnissa, mutta puolikkaita kuvia otetaan 50 sekunnissa.)

        50i ja 25p ovat silla tavalla naimisissa keskenään, että jos 50i:n puolikuvat ovat samalta ajanhetkeltä, niin silloin video vastaa 25p:tä. Molemmissa sama määrä pikseleitä sekunnissa.

        Tv:ssä näkee usein esim. musiikkivideoita, joissa musiikkivideon kuva on 25p, mutta alla scrollaava teksti on 50i. Tekstin paikka muuttuu 50 kertaa sekunnissa puolikuvissa ja musiikkivideon kuva 25 kertaa sekunnissa. Koko video on merkitty 50i:ksi, mutta esimerkiksi tietokoneella katsellessa musiikkivideon takia ei lomituksenpoistoa tarvitse tehdä, jos sietää sen että liikkuva teksti on sahalaitainen, koska ilman erikseen valittua lomituksenpoistoa tietokone näyttää kuvan 25p:nä, siten, että parilliset ja parittomat juovat näytetään yhtaikaa. Liikkuva teksti on nyt sahalaitaista, koska parittomissa juovissa teksti on esimerkiksi näytöllä 5 pikseliä vasemmalla kuin parillisissa.

        Jos 50i:ssä kuva vaihtuu nopeasti kamerasta toiseen, on parittomat ja parilliset juovat eri kamerasta, mikä näyttää tietokoneella ilman lomituksenpoistoa oudolle.

        Tuolta löytyy esimerkkikuvia.
        http://www.100fps.com/

        Todellä yksinkertaistetusti lomituksenposton voi tehdä niin, että 50i:stä tulee 25p, jolloin liikeinformaatiota meneteään. Parittomat ja parilliset juovat voi esim. keskiarvoistaa yhteen, jolloin sahalaidat katoaa. 50i:stä voi tehdä myös 50p-videon, vaikka näyttämällä parillisista ja parittomista juovista koostuvat kuvat erillisinä, Nyt liike informaatiota on mukana hyvin, mutta pystysuuntainen resoluutio on pudonnut puoleen.

        Näiden yhdistelmiä ja kehittyneenmpia versioita on paljon.

        Hieno muuten, että kukaan ei ole tullut tässä keskustelussa haukkumaan toisia. Leppoista jutustelua.


      • F-X
        höpöttelyä kirjoitti:

        P-tapauksessa tietenkin voi ottaa kuvia 25 kertaa sekunnissa tai millä tahansa taajuudella, mutta HDTV-lähetyksissä vastakkain ovat juuri 1280*720/50p ja 1920*1080/50i tai 25i (riippuu miten haluaa merkitä. "kokonaisia kuvia" tulee tavallaan 25 sekunnissa, mutta puolikkaita kuvia otetaan 50 sekunnissa.)

        50i ja 25p ovat silla tavalla naimisissa keskenään, että jos 50i:n puolikuvat ovat samalta ajanhetkeltä, niin silloin video vastaa 25p:tä. Molemmissa sama määrä pikseleitä sekunnissa.

        Tv:ssä näkee usein esim. musiikkivideoita, joissa musiikkivideon kuva on 25p, mutta alla scrollaava teksti on 50i. Tekstin paikka muuttuu 50 kertaa sekunnissa puolikuvissa ja musiikkivideon kuva 25 kertaa sekunnissa. Koko video on merkitty 50i:ksi, mutta esimerkiksi tietokoneella katsellessa musiikkivideon takia ei lomituksenpoistoa tarvitse tehdä, jos sietää sen että liikkuva teksti on sahalaitainen, koska ilman erikseen valittua lomituksenpoistoa tietokone näyttää kuvan 25p:nä, siten, että parilliset ja parittomat juovat näytetään yhtaikaa. Liikkuva teksti on nyt sahalaitaista, koska parittomissa juovissa teksti on esimerkiksi näytöllä 5 pikseliä vasemmalla kuin parillisissa.

        Jos 50i:ssä kuva vaihtuu nopeasti kamerasta toiseen, on parittomat ja parilliset juovat eri kamerasta, mikä näyttää tietokoneella ilman lomituksenpoistoa oudolle.

        Tuolta löytyy esimerkkikuvia.
        http://www.100fps.com/

        Todellä yksinkertaistetusti lomituksenposton voi tehdä niin, että 50i:stä tulee 25p, jolloin liikeinformaatiota meneteään. Parittomat ja parilliset juovat voi esim. keskiarvoistaa yhteen, jolloin sahalaidat katoaa. 50i:stä voi tehdä myös 50p-videon, vaikka näyttämällä parillisista ja parittomista juovista koostuvat kuvat erillisinä, Nyt liike informaatiota on mukana hyvin, mutta pystysuuntainen resoluutio on pudonnut puoleen.

        Näiden yhdistelmiä ja kehittyneenmpia versioita on paljon.

        Hieno muuten, että kukaan ei ole tullut tässä keskustelussa haukkumaan toisia. Leppoista jutustelua.

        Pistää silmään että toinen noista resoluutioista on 1280*720. Kuitenkin myytävien taulutelevisioiden ei-full-hd resoluutio on useimmiten 1366*768. (Joillakin plasmoilla olen huomannut sen olevan 1024*720)

        Näytön resoluution alentaminen arvoon 1280*720 olisi järkevää, sillä tällöin kuvankäsittely olisi helpompaa ja päästäisiin luultavasti parempaan tulokseen HD-tapauksessa. Hmm.... Mikäköhän tausta tuolla "väärällä" tarkkuudella mahtaa olla.

        Nimimerkki Pahvipää ja Pururata aivoissa.


    • Kolli,ei maattori

      100HZ ehdottomasti,jos kuvaruutu on 40" .
      Sanoi 14 vuotta alalla ollut ,kursseja käynyt myyjä.

      • tosi myyjä.

        Harvoissa on nykyään 100 Hz.


    • just ostanut

      Vaankun näkyy olevan nyt 200Hz taulutv näkyy olevan.Full Hd ns. älytv.

      • voitin :)

        Mutta minulla 600 Hz.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2432
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      334
      1559
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      86
      978
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe