histamiini-intoleranssi

särky poissa

onko teille tuttu juttu histamiini-intoleranssi, kuulin siitä apteekista itse. nyt kokeilen histamiinin vähentämistä ruokavaliosta, ja tuntuu olevan hyvin apua. Olen jättänyt mm. kokonaan kalan ja tomaatin pois, joita söin lähes ennen päivittäin. päänsärkykin oli lähes kroonista, toispuoleista, tai koko pään särkyä, silmäsärkyä ym. Ei ole päätä särkenyt sen jälkeen. tää on kyllä ihanaa, toivottavasti löysin syyn migreeniin.

25

14716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse samassa jamassa

      Hei vaan sinulle, hetki jo vierähtänyt kirjoituksestasi mutta ehkä tästä on silti vielä apua.

      Eli olen itse kuullut myös histamiini-intoleranssista, törmäsin syksyllä tähän kun kävin viinimessuilla, mulla pahimmat oireet tulee punaviinistä. Ja siellä siis mulle kerrottiin, että siihen on apuakin! Camucin -niminen valmiste, se on kehitetty nimen omaan histamiini-intolerantikoille (sisältää histamiinia hajoittavaa diamiinioksidaasia).

      Sitä saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista, tosin mun piti kyllä sitä muutamasta paikasta käydä kyselemässä ennen kuin löysin sellaisen, mistä sitä sai. Osa ei ollut kuullutkaan moisesta, toisista oli loppu.

      Johan meni mainostamiseksi, mutta innostuin vaan kun pääsee ehkä jotakuta muutakin kärsijää auttamaan. Itse niin pitkään kärsin kun en malttanut olla punaviiniä juomatta, mutta nyt ei tarvitse kärsiä enää, kun vaan muistaa ottaa sen kapselin ensin!

      • mymeli myy

        Minä myös oireilen punaviinistä ja vaikka mistä muustakin. Mitään allergiaa ei ole löytynyt. Törmäsin apteekissa tähän Camucin- valmisteeseen ja aloin tutkia tarkemmin tätä histmiini-intoleranssia. Uskon, että nyt löytyi syy näihin kiusallisiin vaivoihin. En ole vielä kokeillut noita kapseleita enkä tiedä onko niistä oikeasti minulle apua, mutta aion kokeilla, vaikka ovatkin aika hintavia.
        Olisi kiva kuulla histamiini-intoleranssista kärsivien kuulumisia ja kokemuksia.


      • teppo

        moi, oletko käyttänyt tuota camucinia kauan ja miten on toiminut?


      • Hämäläinen
        teppo kirjoitti:

        moi, oletko käyttänyt tuota camucinia kauan ja miten on toiminut?

        Minulla todettiin histamiini-intorelanssi parivuotta sitten kun allergiatesteissä ei tullut poitiivistä tulosta. Lääkäri kehoitti kokeilemaan Camucilliä. Vaikka kallista on niin auttaa ainakin minua ja sen turvin voin syödä esim kylässä ja ravintolassa mitä on tarjolla. Minulla punaviini menettelee eli vain lievät oireet, mutta soija, sitrukset, tomaatti, kiivi, mansikat, raparperi, tonnikala ja musta tee sekä jotkut lisä ja makuaineet aiheuttavat melkoisen paljon oireita. Oireet ilmenevät suolistossa, limakalvoilla, ihossa ja hengitysteissä.


      • Marja -47
        mymeli myy kirjoitti:

        Minä myös oireilen punaviinistä ja vaikka mistä muustakin. Mitään allergiaa ei ole löytynyt. Törmäsin apteekissa tähän Camucin- valmisteeseen ja aloin tutkia tarkemmin tätä histmiini-intoleranssia. Uskon, että nyt löytyi syy näihin kiusallisiin vaivoihin. En ole vielä kokeillut noita kapseleita enkä tiedä onko niistä oikeasti minulle apua, mutta aion kokeilla, vaikka ovatkin aika hintavia.
        Olisi kiva kuulla histamiini-intoleranssista kärsivien kuulumisia ja kokemuksia.

        Aivan ihanaa, että sain tietää mikä minua vaivaa. Kaikki allergiatestit tehtiin ja mitään ei löytynyt.
        En voi juoda alkoholia, eritoten punaviiniä enkä olutta. No, siinä on ollut pelkkää säästöä.
        Tomaattia, hunajaa, "kaupan pullia", pakattuja makkaroita ja kinkkuja, tuotteita joissa on erikoisen paljon
        lisäaineita kuten jotkut karamellit. Nämä nyt heti muistui mieleen. Oireina kurkku , kieli, poski, korva
        turpoaa. Nokkosrokkoa tulee myös herkästi. Kaikkein kamalinta on tuo kurkun ja kielen turpoaminen.
        On jotain mitä uskallan syödä vähän ja jotain en ollenkaan.


    • Terve elämä!

      Nuorena siis minä sain silakasta migreenin, mutta muita kaloja voin kyllä syödä.

      • Terve elämä!

        Kuten silakalla, muikulla ja lahnalla, särkikaloilla ja merikaloilla elohopeapitoisuudet kohoavat ...... Oireina verenpaineen nousu, päänsärky, migreeni, ...


    • kipeä suu

      saunan jälken otin kolme olutta, sitä ennen 2 pilleriä, seuraavana aamuna oli taas kieli kipeä.Olen ollut ruokavaliolla, joka ei sisällä histamiinia ollenkaan / tai vähän, noin viikon. Eli kokeilun kautta täytyy mennä, mutta kertokaa, MISTÄ LÖYTYY NE RUUAT, MITÄ VOI KÄYTTÄÄ JA NE MITÄ EI VOI ?
      Netistä olen tsekannut ja kerännyt, mutta täytyyhän jossakin olla laajempi skaala. Mun työterveydessä ei ainakaan viitsitty asiaan tarttua. Olen tosi onnellinen, jos vuosia kestäneisiin vaivoihini alkaa olla selitys.

    • quire

      Kaksi vuotta sitten lääkäri totesi mulla histamiini-intoleranssiin liittyvän kroonisen idiopaattisen urtikarian (nokkosihottuma), joka vuoden sisään saatiin kuriin Xyzalilla, mutta tuli nyt taas syksyllä takaisin entistä voimakkaampana. Mulla oireina nokkosihottuma huulissa ja iholla (kasvoilla ja kyynärtaipeissa), mahakouristukset (kauheimpia ikinä) ja ruuansulatusongelmat. Ihotautilääkäri kehotti edelleen välttämään etenkin sitrushedelmiä, tonnikalaa ja tuorejuustoja, ja ei kai sitä muuta voi kun kiristää taas ruokavaliota.. Suklaasta en kyllä suostu luopumaan :-D

      Mulla toi Xyzal on auttanut oireisiin, ja kun söin sitä päivittäin yli puolen vuoden ajan tuon pari vuotta sitten tehdyn käynnin jälkeen, niin pystyin syömään tomaattia ja suklaata täysin ilman oireiden ilmaantumista. Tuota aikaisemmin suositeltua Camucinia en ole ehtinyt kokeilemaan, mutta kiinnostaisi kyllä testata sitäkin nyt kun oireet vielä ilmaantuvat niin voimakkaina!

      Inhottava ongelma tämä kyllä on, etenkin silloin jos oireet ilmaantuvat voimakkaina. Mulla oli pari viikkoa sitten parina aamuna niin järkyttävä fiilis huulissa, kun ne kutisivat ja kipuilivat ja niiden liikuttaminenkin tuntui älyttömän hirveältä.
      Vatsankouristus on ollut kahteen kertaan. Ensimmäisen kouristuksen jälkeen lähdin lääkäriin, kun en silloin osannut ollenkaan arvata kouristuksen liittyvän histamiiniongelmaani, eivätkä osanneet lääkäritkään (epäilivät mm. suoliliepeen tulehdusta ja kystan puhkeamista). Kouristuksen aikana kipu on niin voimakas, ettei siinä pysty tekemään mitään muuta kun keskittymään olemaan paikallaan ja niin kippurassa kuin itsensä vaan saa. Kouristuksen jälkeen maha tuntuu ihan runnotulta ja vatsan jännittäminen kummalliselta.

      Tsemppiä kaikille muillekin ongelman kanssa eläville!

    • Kärsivä

      Millaisia määriä syötte camucinia?ja kuinka usein, monen tunnin välein?

    • haipakka3

      Minulla myös epäilivät kyseistä.Olen saanut kaksi kertaa sellaiset kouristukset,että luulin että kuolen.Toisella kertaa sain myös nokkosihottumaa.Vertakin saattaa olla välillä ulosteessa.Todella hankala välttää histamiinia,kun töissä syödään keskuskeittiön ruokaa.

    • Tuisku 60

      Olen sairastanut histamiini intoleranssia kolme vuotta. Niin kauan kesti, ennenkuin löytyi diagnoosi. Mitkään lääkkeet ei auta. Enkä vieläkään tiedä, mitkä ruoka-aineet aiheuttaa oireet, vaihtelee päivittäin.

    • kieli kakkonen

      Oletko kokeillut Camucinia? Apteekista saa. Minulla auttoi punaviinin aiheuttamaan ongelmaan.

    • moni

      Aiheuttaako histamiini kenelläkään migreeniä tai päänsärkyä aamulla?

      • Migreeni

        Minulla histamiini aiheuttaa krapulaisen olon vaikken ole koskenutkaan alkoholiin. Lisäksi melkein heti histamiinipitoisen ruoan nauttimisen jälkeen alkaa päätä kivistää En ole vielä löytänyt lääkäriä joka voisi asian diagnosoida tai ravitsemusterapeuttia joten mutu tuntumalla mennään.


    • kokeillut olen

      Tuo acetaldehydi vatsassa voi laukaista myös elimistön histamiini tuotannon lisääntymisen ja näin ollen aiheuttaa päänsärkyä. Acetaldehydiä on paljon mm punaviinissä, väkevissä alkoholeissa, citrus hedelmissä, soijassa ja joissakin ruoka aineissa. Acetaldehydin neutralisoimiseksi vatsassa on kehitetty Acetium, jota saa apteekista.

      Tämänlaisten pääsärkyjen poistamiseksi ja lievitykseen on käynnistymässä Acetiumilla kliininen koe, mutta koska kyseessä on apteekista saatava luonnon aminohaposta kehitetty tuote ilman sivu vaikutuksia, niin kannattaa kokeilla. Pakettikaan ei paljoa maksa.

      Tämä on nyt sitä uusinta uutta tällä rintamalla.

      • kokeillut olen

        Täsmennän hieman vielä tuota edellistä viestiäni, eli Asetaldehydi vapauttaa näiden ravintojen ja juomien histamiinia elimistöön, joka laukaisee päänsärkyä joillakin ihmisillä. Mm alkoholissa oleva etanoli muuttuu elimistössä asetaldehydiksi.


      • Laetiitia10
        kokeillut olen kirjoitti:

        Täsmennän hieman vielä tuota edellistä viestiäni, eli Asetaldehydi vapauttaa näiden ravintojen ja juomien histamiinia elimistöön, joka laukaisee päänsärkyä joillakin ihmisillä. Mm alkoholissa oleva etanoli muuttuu elimistössä asetaldehydiksi.

        Satutko tietämään tarkemmin vielä tuon, "joissakin ruoka-aineissa", mitähän ovat.
        Mulle migreeniä aiheutuu:
        ruskeasta suklaasta
        sitrus-hed.
        tomaatti
        kala
        soija
        runs.sokeri
        laku
        kaikki alkoholipit.
        Mielenkiintoista! Acetium peliin!


      • Jaskeii
        Laetiitia10 kirjoitti:

        Satutko tietämään tarkemmin vielä tuon, "joissakin ruoka-aineissa", mitähän ovat.
        Mulle migreeniä aiheutuu:
        ruskeasta suklaasta
        sitrus-hed.
        tomaatti
        kala
        soija
        runs.sokeri
        laku
        kaikki alkoholipit.
        Mielenkiintoista! Acetium peliin!

        Esimerkiksi vähähappoisessa mahassa sokerit ja hiilihydraatit muuttuvat asetaldehydiksi. Soijassa sekä alkoholissa on sitä huimasti.

        Kala, tomaatti, sitrushedelmät - En osaa sanoa.


      • Laetiitia10
        Jaskeii kirjoitti:

        Esimerkiksi vähähappoisessa mahassa sokerit ja hiilihydraatit muuttuvat asetaldehydiksi. Soijassa sekä alkoholissa on sitä huimasti.

        Kala, tomaatti, sitrushedelmät - En osaa sanoa.

        Kiitos Jaskeii!


      • Jusu69
        Laetiitia10 kirjoitti:

        Kiitos Jaskeii!

        Acetiumista olen saanut apua päänsärkyyn ja allergiseen jatkuvaan nuhaan.


    • Anonyymi

      Aineuttaako histamiini teille muita oireita, kuten tiheää sydämmen sykettä, verenpaineen nousua, janon tunnetta, ripulia, runsasta virtsan eritystä, palelua ja horkkaa?

      • Anonyymi

        Minulla histamiini aiheuttaa myös sykkeen nousua,yleistä huonoa oloa,vatsakipua,viluista oloa.
        Myös kieli kipeytyy heti syönnin jälkeen ja kihelmöintiä ilmenee pään alueella ja kasvoissa sekä suussa.
        Lisäksi punoitusta kasvoissa ja decoltee alueella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1865
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1817
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      60
      1119
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1102
    Aihe