AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Fuskun tyylikäs vienti

Fuskun tyylikäs vienti

16 Vastausta 4 266 Lukukertaa
Hei ja Hyvää Uutta Vuotta kaikille siistiytyneen palstan käyttäjille!

Mitäpä olette palstalaiset ja etenkin arvoisat daamit, fuskuviennistä. Lavoilla törmää useinkin vientiin jota muut saavat väistellä parhaansa mukaan. Tässä esimerkki:




Entäpä jos vienti olisikin tällaista, pienialaista, etukäteen ennustettavaa, varmaa ja musiikin mukaista:

http://www.youtube.com/watch?v=17AXk2nYzRk&feature=related

Esimerkkikappaleet ovat erilaisia mutta kiinnittäkää siis huomio miehen vientiin. Toinen heiluu ja hosuu kuin heinämies, toisella hyvä ryhti ja varmat liikkeet.

Ensimmäinen...

...todellakin melkoisen rumaa ja lavoille sopimatontakin menoa.

Toinen jokseenkin rauhallista, alkeistason fuskua.

Tuosta kun kehitytään, voidaan päästä kunnolliseen musiikintulkintaan. Silloin myös viennin voi keventää tuosta paljon eteerisemmäksi.

Parhaita ja innovatiivisimpia naisia voi viedä ihan melkeinpä vain vihjeillä ja useinkin yhdellä sormella -vailla minkäänlaista voimankäyttöä.

Lady's take overeita voi silloin tarjota runsaasti. Taitava ja kekseliäs daami palaa vientiin sopivassa kohdassa.

Kysymys sinulle:

"...Toinen jokseenkin rauhallista, alkeistason fuskua..."

Kyseessä oli tanssi nimeltä disco-fox ainakin linkin mukaan mutta se ei ollut pointtini vaan tuosta heräsi kysymys miten määrittelet alkeistason lavatanssin kyseessä ollen?

Onko alkeistaso sinulle sitä:

-että ei käytetä hirmu määrää kuvioita?

-että ei käytetä monimutkaisia/vaikeita kuvioita?

-että musiikkia ei tulkita vapaasti vaan mennään perusaskeleella?

-vaiko sitä että vartalonkäyttö, tekniikka yleensä, vienti ja seuraaminen on tasoltaan hyvää?

Itse pidän kahta viimeistä jonkinlaisen tason tai kehittyneisyyden mittarina, kahta ensimmäistä en lainkaan!

Kahden ensimmäisen kohdan hallitsevia "konkareita" on lavat pullollaan mutta heidän tanssi on rumaa, ja vienti- seuraaminen tasoltaan heikkoa. Musiikintulkintaa löytyy jonkin verran mutta sekin yleensä musiikkin ilmeeseen sopimatonta riehumista tai omaperäistä keikkumista.

Jälkimmäinen youtube-videopala näytti ko. parin ainakin taitavan hyvin viimeisen mainitsemani kohdan kriteerit mikä onkin kaikkein vaikein kohta käytännössä hallita. En kovin herkästi menisi sanomaan sitä "alkeistason fuskuksi".

Etpä oikein...

...näköjään jaksanut lukea viestäni tai sitten sinuakin, kuten niin kovin monta muutakin tanssiharrastajien palstoilla liikkuvaa, vaivaa luetun ymmärtämisen vaikeus.

Nimenomaan se tekee tuosta kakkosesimerkin tanssista alkeistasoista, että siinä mennään juuri niin kuin alkeistasoa opetettaessa pitääkin mennä. Siis mitään väärää en siinä väittänytkään olevan. Todella ihan oikeasti näppärää ja siistiä perustanssia.

En myöskään väittänyt pitäväni hyvänä sitä, että tehdään valtava määra erilaisiä härdellejä vailla perusteiden hallitsemista.

Juuri sitä vastaan olen kirjoitellut useinkin.

Nyanssit tulevat mukaan jatkotasosta ylöspäin mentäessä, kun tanssin karaktäärin edellyttämät oikeat suoritustavat ovat hallinnassa. Niin siis ainakin pitäisi tapahtua.

P.S. Tuon kyseisen tanssilajin nimityksiä on maailmalla myriadeja. Suomessa siitä on vakiintunut käyttöön fusku.

Ällistyttävää...

...mutta totta =/ Ei ihan auennut mitä tekemistä näillä malliesimerkeillä oli Fusku nimisen tanssin yhteydessä?

Katso vientiä ja huomaa...

Askel discofox. Kuviot kuten fuskussa ym. Huomioi viennin erot.

Hei vaan, ja samaa

Kiinnitä ekassa esimerkissä myös huomiota naisen liikkumiseen. Nainen etenee liian pitkälle (lähes käsi suoraksi asti) ja taitamattomasti näin nopeassa kappaleessa. Lisäksi baunssi puuttuu molemmilta(ainakin, jos tämä on sama tanssi kuin disco swing). Lattean näköistä.

Tuli ihan mieleen englantilaiset tai amerikkalaiset elokuvat, joissa tanssitaan kädenalitansseja ;)

Swingiä

Perusswingiä molemmat - ei ensimmäisessäkään mielestäni muuta vikaa ole, kuin ylipitkä askellus ja tästä johtuva äärimmilleen venyvä "kuminauha".

Musiikki määrää miten tanssitaan. Tietyille askelluksille on annettu spesiaalinimiä, joita voi opetella tanssin nimen mukaisesti - tanssin nimeä voi käyttää yhteisen tanssitavan perustana. Suomessa fusku on foksi-tanssi joka on määritelty tiukan normin mukaiseksi, niin että kaikki osaa sitä tanssia tietyllä tavalla foksimusiikkiin. Vastaavaa tanssia voi tanssia myös swingiin mutta silloin kaikki foksifuskun rasitteet pitää täysin unohtaa - vaikkakin myös sitä foksimaistakin swingiä voi tanssia silloin kun se musiikkiin svengaa.

Mikä lienee syynä että Suomessa ei perusswingiä ole opetettu, kuin vasta parin kolmen viime vuoden aikana. Tästä myös johtuu että myös fusku on muuttunut aika voimakkaasti tanssillisempaan suuntaan.

Fuskun ja muidenkin tanssien viennistä

Näiden kahden videon vertailu on hiukan epäreilua. Toinen on "tositilanteessa" kuvattu ja toinen on opetusvideo. Niin ja kumpikaan ei ole sellaisenaan fuskua, vaikkakin jotain läheltä liippaavaa.

Käsitykseni kuitenkin on, että kaikki ylimääräinen (heiluminen, käsien vispaaminen yms.) miehen liike, joka ei tue vientiä, tekee seuraamisen naiselle vaikeammaksi. Lisäksi askeleet saattavat olla liian pitkiä juuri fuskussa ja jivessä. Tämä lienee erityisesti aloittelijan ongelma.

Hyvästä viennistä olisi kiva kuulla daamien kommentteja, koska he joutuvat viennin kohteina viennin tutaamaan.

Fuskusta

Makuasia onko fuskua vai ei. Suomalaisittain ei ole fuskua koska siitä puuttuu se nytkytys. Jos sallitaan misiikin huomioiminen tanssissa, niin kyllähän ne fuskua on. Laajaan musiikkivalikoimaan fuskua opettavat ohjaajat opettavat myös näitä tyylejä.

Fuskua

Molemmissa videoissa tanssittiin, ja tanssittiin enemmän ja vähemmän musiikin mukaisesti. Mutta tanssittiinko fuskua? IMHO ei tanssittu.

Fusku on suomalainen versio yleismaailmallisesta tanssityylistä, ja siihen liittetään tiettyjä piirteitä ja ominaisuuksia. STOLlin alaisissa kisoissa nämä piirteet on enemmän tai vähemmän tarkasti määritelty säännöissä. Lavoilla, sosiaalitanssissta tai Suselin kisoissa määrittely on tietysti huomattavasti epämääräisempää, mutta tiettyjä lajinomaisia piirteitä sielläkin fuskuun liitetään.

Fuskun piirteitä perusaskelluksen HHNN lisäksi on vertikaaliliike; foksimaisessa musiikissa se on selkästi ylös-alas, swinmäisessä usein enemmänkin polvien eteen-taakse -liikettä. Suurelta osin näistä muodostuu fuskulle ominainen baunssi (josta toki on monenlaisia variaatioita), joka puuttui molemmista klipeistä.

Fuskua ei siis kummassakaan videossa tanssittu vaan nimensä mukaista disco-foxia (kait? En ko. lajista mitään tiedä). Soitettavaan musiikkiin tyyli kuitenkin sopi paremmin kuin suomalaistyyppinen fusku. Jotensakin videoiden mukaisesti olisin voinut itseikin ko. humppaa mennä, toivottavasti tosin vähemmän reuhtoen.

Seuraaminen myös

Huomauttaisin tässä siitä pienestä seikasta, että paritanssissa on kaksi osapuolta. Jos nainen päästää kädet suoriksi, niin väistelyksi menee, vaikka mies olisi hyväkin viejä.

Todellinen ero tyyleissä

Kyllä noissa esimerkeissä se todellinen ero on tanssisuunnissa. Ensimmäisessä esimerkissä tanssitaan vähän joka suuntaan. Vieressä olevat parit saavat esimerkiksi ruuhkaisella lavalla väistellä tuollaista randomilla suuntaan jos toisen vietyä naista parhaansa mukaan.

Toisessa esimerkissä tanssitaan esimerkillisesti linjassa. Tällöin vieressä olevien parien ei tarvitse jatkuvasti pelätä, milloin saavat niskaansa sai syliinsä satunnaisesti viskotun daamin.

Tuollaisen linjassatanssimisen soisi tulevan kaikissa kädenalitanssilajeissa lavoilla suosituksi useimmiten vähäisen parikohtaisen tanssitilan vuoksi.

Täydet pisteet!

Tätä juuri hainkin. Kun kädenalitanssit ovat nyt yleistyneet, keskitila käy aina vaan ahtaammaksi ja ahtaammaksi. Daamia (ja itseäkin) saa varjella oikein olan takaa. Ei niinkään toisten (sirojen) daamien satunnaisilta tuuppauksilta ja piikkikoroilta, vaan innokkaiden tilaa ottavien viejien raskailta kädenojennuksilta, potkuilta ja massiivisilta törmäyksiltä.

Jos siis tila käy ahtaaksi, askel lyhyeksi, ja huomioidaan naapuriparit.

Tanssitaiteesta

Noh..
Jos maalaa värikkäitä tikku-ukkoja kankaalle... niin on se taidetta koska se on "naivismia".
Jos kirkuu nuotin vierestä baarissa niin sehän on tietenkin "karaokelaulantaa".
Ja jos horjahtelee daaminsa perässä tanssilattialla niin sehän on tottakai "sähellystä".

"Sähellys on aika yleinen taidemuoto nykyään tanssilavoilla. Sitä näkee ihan jokapaikassa ja kaikkina tanssi-iltoina.
Ihan vetää vertoja karaokelaulannalle.

On tuossa You-tube-sähellysversiossa kuitenkin ainakin selkeästi käyty ahkerasti tanssikursseilla vuosikausia ja suuri määrä kuvioita on hanskassa.

Minkäs sille voi että rytmitajua ei ole eikä vartalokaan oikein ole hallussa.
Sellainen pienimuotoisempi tanssiminen ei varmaankaan tässä tapauksessa kuitenkaan tule kyseeseen.
Siinä kun hukkaantuisi lopullisesti se rytmi.
Tuossa vauhdikkaassa säheltämisessä se jalka sattuu ihan vahingossa aika useinkin lähes rytmiin.

Vinkki

Linjassa tanssiminen on varmaan hyväksi, mutta sitä linjaa pitää olla valmis muuttamaankin, juuri siellä ruuhkassa tanssiessa.

Hyvä keino harjoitella fuskussa vartalon ja viennin sopeuttamista ja tarvittaessa liikkeiden minimalisointia, on tanssia ylinopeaan musiikkiin. Esimerkiksi polkan nopeuksiseen tempoon. Jos siinä veivaa vientikättä vaakasuoraksi asti, ei taatusti ehdi enää seuraavalle iskulle ajoissa.

Rytmiin tanssiminen on asia, jonka merkitystä/merkityksettömyyttä en voi olla ihmettelemättä. Lavoilla näkee, kuinka fuskuun sopivan biisin alkaessa, pari lähtee veivaamaan sinänsä - ehkä teknisesti näyttävääkin kuviokelluntaansa - täysin omaan rytmiinsä. Eihän tällöin taustalla soiva musiikki voi olla muuta kuin taustahälyä. Siis jos ei sen rytmistä tai eri kohdista oteta elementtejä tanssiin. Semmoistakin huomaan, että tempon nopeutuessa "pudotaan kyydistä", eli kai kun yksinkertaisesti rahkeet ei riitä. Ja tanssitaan sitten sen mukaan, mihin rahkeet riittävät.

Tuossa ensimmäisessä videossa varsinkin, kroppa ei näytä tanssivan ensinkään, musiikin syke puuttuu. Mies loikkii ja harppoo naisen ympärillä. Mutta tämäkin tuosta ylipitkästä askelluksesta eniten johtuen.

no huh huh

Tuossa ensimmäisessä videossa selvästi pari käyttää ympärillään oleva tyhjää tilaa hyödyksi - sen arvostelu "liian pitkiksi askeliksi" tai "hosumiseksi" on mielestäni aiheetonta.

Tuossa on lisäksi kyseessä liikkuva tanssi ("kuviofoksi"), jossa tosin nyt sahataan edes takaisin, jotta pysytään kameran kuvassa... ei se suljetun otteenkaan nopeasti etenevä foxtrot kovin pienimuotoista olisi, jos sitä mentäisiin edestakaisin muutaman metrin alueella.

Ja parempaa tuo ensimmäisen videon "disco fox" oli kuin 99% suomessa lavoilla nähdystä ylös-alas paikallaan nylkytyksestä.
 /   /  / Fuskun tyylikäs vienti

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta