Liikuntarajoitteiset............., ihmettelen....

yks rouva vaan

En ole kade, katkera tms, vaan ihmettelen vain että suurimmalla osalla liikuntaesteisistä, esim. ne jotka ovat pyörätuolissa tai muuten liikkuvat huonosti ja käyttävät invatakseja, niin tuntuu ainakin että heillä on aikas paljon enemmän rahaa käytettävissä huveihin kuin esim. meikäläisellä joka on töissä, ei ole liikuntarajoitteinen ja saa säännöllisen palkan. Mistä he kaiken rahan saavat siihen, että heillä on varaa käydä usein ravintolassa syömässä, vaateostoksilla tosi usein, elokuvissa ym ym, meikäläisen keskivertopalkalla kun ei ravintolassa pahemmin syödä, vaan pitää itse värkätä syömänsä ruuat.
Saavatko he niin paljon kaiken maailman avustuksia, rahallista siis, että heillä on varaa huvitella enemmän kuin työssäkäyvillä ????

Terv. *tosi paljon ihmettelevä ja vastausta odottava ***

25

1495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nivelrikkoinen

      Onko tosiaan noin? Olen nelikymppinen nainen ja minulla on liikenneonnettomuuden myötä syntynyt molempien polvien nivelrikko, jos tietäisit, mitä on elää liikuntarajoitteen kanssa ja vielä olla työelämässä, et ihmettelisi. Olisin valmis eläkkeelle, mutta ikää ei ole riittävästi vaikka kipujen kanssa eläminen on kamalaa.

      • takatukkakin

        Yksi rouva vaan,kyl kade täytyy olla,et tommosia kirjottelee!! Varmaan kaikki "vammaiset" olis mielummin terveitä ja kävisivät töissä. Et varmaan ole ajatellu kuin vaikeeta heillä on elämä muuten.


    • takkutukka

      ihan vetää sanattomaksi.

    • Nimetön

      Olen 45v. liikuntarajoitteinen yh-äiti. Eläke on 704€-verot, lapsilisiä vielä yhdestä, kotona kaksi opiskelevaa, vuokra 810€ asumistuki 410€, elatusmaksu 300€. Juu minulla on oikeus taksiseteleihin 18kpl kuukaudessa ja siinä kaikki, vaateostoksilla kyllä käyn, paikallisella kirpputorilla.
      En ymmärrä mistä olet tuon käsityksesi saanut, kyllä siellä ravintoloissa ja vaatekaupoissa varmasti on enemmän ihan terveitä kun meitä vammaisia. Älä murehdi ei meille jaella mitään raha-avustuksia, saattaahan olla, että joku on varakas ihan ilman liikuntavammaakin.

      • avopuoliso ja avustaja

        Joo samaa mieltä olen edellisten vastaajien kanssa, että ei ainakaan täällä meidän paikkakunnalla mitään rahoja kovin liikoja saa. Avomieheni on pyörätuolissa ja vielä opiskelee merkonomiksi.Hän saa kuntoutusrahan (jotain 350e oisko), vammaistuen (jotain samaa luokkaa),asumistuen (192e).Eli kuukaudessa tulee rahaa jotain 900e korkeintaan. Vuokraan siitä menee 320e (meiltä molemmilta, yhteensä siis 652e). Lopuista rahoista sitten puhelinlasku, puolet netti-, tv-lupa, sähkö- ym laskuista ja sitten joitain ostoksia.

        Taksikyydit on nyt saatu suht hyvin järjestettyä, on muistaakseni 18 vapaa-ajan kyytiä koulumatkat ja salibandytreeneihin kimppakyytit.

        Minä itse olen mieheni henkilökohtainen avustaja, kaikki tunnit pitää kirjata ylös, niitä on tietty määrä kuukautta kohti.Koska asumme samassa asunnossa, ei minulle makseta ilta- eikä pyhätyökorvauksia yms.

        Hyvin olemme kuitenkin pärjänneet, joskus on tiukempia kuukausia, mutta aina on raha riittänyt. Ja kyllä, käymme silloin tällöin myös syömässä ravintolassa ja elokuvissa. Mutta eikös se kuulu nuorten parikymppisten elämään? Kyllä siellä ravintolassa ja elokuvissa muitakin istuu. Sitäpaitsi, sen verran saa helpotusta sentään elokuvissakin että avustaja pääsee mukaan samalla lipun hinnalla, eli jos lippu on 10e niin siitä tulee meille 5e/nuppi. Taksissa myös pääsen ilmaiseksi saattajana ollessani.
        Mutta nämäkin asiat johtuvat vain ja ainoastaan siitä että pyörätuolissa oleva liikuntarajoitteinen ei välttämättä muuten yksin pärjäisi kyseisissä tilanteissa.

        Pitäisikö kaikki liikuntarajoitteiset sitten mörnöttää kotona sisällä, kun he eivät kuitenkaan kovin moniin aktiviteetteihin kykene tai pyörätuolilla pääse.


    • SydisN

      En paremmin sano....otatko nämä minun kivut ja rajoitteeni,niin minä voin tulla töihin. Ei kuule ole rahaa liiaksi käyttää,kuntoutustuki jolle sinä nauraist pas....naurut tai sitten itkisit,että miten tuollaisella summalla voi elää :((

      Anteeksi vaan sanani,mutta kyllä särähti ja pahoin!

      Toivon sinulle hyvää terveyttä ja liikunta kykyä,nauti sinä siitä,äläkä ihmettele toisten rahan käyttöä.

    • Kuinka kehtaat

      Tässä muutamia vastauksia, mutta joko meni pupu pöksyyn?

    • sinä

      Ole sinä perkele onnellinen että et ole liikuntarajoitteinen ja voit liikkua normaalisti ja käydä töissä. Menehän kuule hiukan itseesi kun kyselet täällä tuollaisia.

    • hoitoalalla

      Hoitoalan ihmisenä voin kertoa että tälläisten ihmisten on saatava tukea että he pärjäävät arkisissa askareissa. Tiedäthän ettei taksikuljetukset ja kuntoutukse t tms.ole halpaa lystiä. Eikö näillä ihmisillä kuulu olla sosiaalista elämää kuuluuko se vain terveille ihmisille????? Sanonta kuuluu "että ei kuulu sivullisille mitä kerjäläisen pussi sisältää". Tiedän myös kokemuksesta että pilkka voi osua omaan nilkkaan.

    • oot tosi mauton

      SÄ OLET TOSI SÄÄLITTÄVÄ YKS ROUVA VAAN!
      Kyllä tuolta kelan sivuilta saa ihan jokainen tietää,mitä vammaisavustukset jne. ovat. Eivät ole kadehtittavia ja luulen että jokainen pyörätuolissa olija vaihtasi ne rahat siihen että pystyisi liikkumaan jaloin!
      Tuleeks noin tyhmän ihmisen mieleen edes, että erilaiset vammaset saattavat olla kovinkin erilaista kodeista jne. ja aika moni heistä tekee jotain työtäkin ja heillä on työssäkäyviä aviopuolisoita jne.
      Ehkä pineituloiset ihmiset osaavat myös käyttää rahaa oikein, ostaa ruokaa tarjouksista, vaatteita kirpparilta ja aika vähnä tunnen myöskään viinaansa rahaa pistäviä pyörätuolilaisia.

      • ..............

        Samaa mieltä täälläkin, että joku voi olla noin hirveä ihminen! En ole kade, hän sanoo..., itsekin todella huonosti liikkuvana voin sanoa tälle rouvalle, että heti huomispäivänä saat tämän pienen eläkkeeni ja autoni kun taiot jostain minulle terveet jalat, jolla kävelen kauppaan, teatteriin tai jopa sinne ravintolaan! Ei tarvis miettiä aina miten mihinkin pääsee, onko rappuja kenties taas. Pystyisin itse hoitamaan kauppa-asiat, en tarvisi yleensäkin apua lähes joka asiassa. Että, tällaista tää meidän "ihana elämä" on kuules rouva! Jos me sitten käydään kenties "tosi usein vaateostoksilla", niinkuin sanoit, niin onko se liikaa pyydetty? Meidän pitäisi tietty istua sisällä, suunnilleen näkymättömänä olla täällä nyky-yhteiskunnassa, kun täällähän saa olla vain kauniita ja rohkeita! Että minua suorastaan v.....ttaa nuo puheet! Mene ittees ja nauti elämästäs, äläkä kyttää muita!


    • kateus vie kalatkin.

      Kannattaa ihmeessä hankkia itsellekin liikuntavamma. Hyppää vaikka pää edellä asfalttiin. Pääset sinäkin nauttimaan ruhtinaallisista eduista.

    • fattbutt

      Olen keski-ikäinen työkyvyttömyyseläkeläinen, invalidisoitunut ja tarvitsen invataksia. Muutoin en pääse kotoani pois. Onneksi omaiseni käy ruokaostoksilla. Itselleni on vaihtelua, kun käyn kuntoutuksessa tunnin kerran viikossa. Ja alinta eläkettä saavana on todella alhaiset tulot, eikä mene rahat huvituksiin. Ravintolassa en ole käynyt invalidisoiduttuani kertaakaan. Olen nuuka ihminen, mutta kiitollinen että on mahdollisuus käydä kuntoutuksessa ja saada tarvittavia kyytejä. Omaa autoa ei ole ollut koskaan.

      Ei kannata kadehtia alkuperäisen aloittajan. Selkäkivut on tuskaa ja arkea.

    • Semmosta juttua

      Ei tule muuta hyvin toimeentulevaa pyörätuolipotilasta mieleen muuta kuin sellainen jolla on ollut omaisuutta jo ennen onnettomuutta tai liikennevakuutusyhtiö on jostain kumman syystä hyväksynyt 100 prosenttin ansionmenetyksen esimerkiksi hyväpalkkaiselle lääkärille, insinöörille tai ekonomille eläkeikään saakka.

      Jokainen pyörätuolissa istuva vaihtaisi hyvän palkan /omaisuuden terveyteen.

      Voi olla, että pyörätuolipotilas jää vähän erikoisempana asiakkaan kaupassa mieleen ja tuntuu, että noitahan on pilvin pimein elokuvissa ja ostoksilla yms.

      Itse olen työssäkäyvä invalidi. Saan verohelpotuksen 60 prosentin mukaan en muuta. Autoa ei ole. Käyn kaupassa kävellen ja kannan kassini itse, joten hyvä on, että kädet toimii. Toivon, että terveyttä piisaa sen verran, että töissä saan käydä edelleenkin eläkeikään saakka.

    • jooppps....

      Joo kuule ei ole tämä elämä kovin hääviä liikuntarajoitteisena. Tukia tulee hyvin minimaalisesti. Itse voisin töitä tehdä, koska minulla on vain lievä liikuntavamma, mutta vammani takia useinkaan minua ei haluta palkata! "harjoitteluihin" (josta saan kelan maksaman työmarkkinatuen) eli ilmaiseen työhön kyllä kelpaan!! Heti kun palkkauksesta kysyy niin ei palkata. Sanotaanko, että tuolla työmarkkinatuella ei kuule herroiksi elellä ja tarkkaan pitää katsoa kaikki mitä pystyy ostamaan. Joten aloittaja, älä viisi olla noin pikkumainen...ota asioista selvää ennenku tuut tänne huutelemaan typeryyksiä. Jokainen liikuntarajoitteinen varmasti mieluummin tekisi sitä tavallista duunia entä eläis näillä kelan pienillä tuilla!

    • Semmosta juttua

      Ennen sai ainakin vajaakuntoisen työllistämistukea jota maksettiin työnantajalle hänen palkattuaan vajaakuntoisen työntekijän. Itsekin pääsin niin työelämään kiinni aikoinaan. Onkohan sitä vielä olemassa?

      Kela on kouluttanut minut aikaan myös uuteen ammattiin, joten olen minä yhteiskunnan tukia tosiaan saanut jonkin verran.

      Onhan ne tuet kantaneet hedelmääkin kun olen ollut jo 20 vuotta työelämässä.

    • P.E.R.K...

      Joo olen 32.v mies, sairastuin ja olen 7.vuotta kohta kulkenut kuntoutuksissa ja NAUTTINUT ilmaisia kuntoutuskyytejä.Vaihtaisin nämä tuet , pyörätuolin yms.paskat terveyteen ja työkykyyn, vaihetaanko???

    • Henkkari_

      Henkilökohtaisena avustajana voin kertoa, että ainakin minun kaksi työnantajaani ovat saaneet ylimääräistä rahaa esim. omilta vanhemmiltaan. Toinen sai käyttörahaa kunnalta vain 20euroa/vk, sen jälkeen kun edunvalvonnasta hoidettiin eteenpäin osa vuokrasta ym. Eli onko se sinusta paljon, että niihin taksikyyteihin, huvituksiin, ulkonasyömisiin jne on käytettävissä tuon verran?! Sillä pitäisi pystyä ostamaan joululahjat kavereille, uudet talvitakit, kengät ja muut. Arvaa huvikses, riittääkö se? Jos vanhemmat ei tukisi, niin saisi aika kauan säästää uusiin kenkiin tm.

      Sen sijaan en kyllä tiiä ketään vammaista, jotka ylipäätään lähtisivät elokuvateatteriin. Elokuvissa ollessanikaan en ole siellä koskaan vammaisia tavannut. Hyvin monella elämä pyörii pääasiassa neljän seinän sisällä. Ne ketkä ovat tuhlanneet vaatteisiin, niin ovat sitten muuten eläneet hyvin, hyvin pihiä elämää, tinkineet jopa omasta ravinnostaan. Niin, ja sekään ei ole kenenkään etu, että jos vammainen masentuu kun virikkeitä puuttuu. Masennus ja itsetuho estävät tehokkaasti henkilön kuntoutumista. Minä en tunne yhtäkään vammaista henkilöä, joka ei saisi ylimääräistä taloudellista tai muuta apua esim. vanhemmiltaan.

      • Henkkari_

        Lisäisin vielä konkreettisen esimerkin. Vammaisella voi hyvinkin olla keskimäärin vain kaksi edestakaista taksimatkaa käytettävissä viikon aikana. Talvella monet tiet ovat auraamatta, lumessa kulkee uria ja valleja, jolloin liikkuminen tuolilla on mahdotonta. Jos kyseessä on vielä isokokoinen mies joka tarvitsee raskaamman erikoistuolin, niin lumeen jää kiinni ja nopeasti, vaikka olisi avustaja paikalla. Jopa suhteellisen lyhyttä matkaa varten, voi joutua tilaamaan taksin. Kaksi kertaa viikossa poistuminen kotoa ei ole kovin luksusta? Sekin menee usein pakollisten apteekki- ym. asioiden hoitoon. Kesällä sitten ulkoillaan senkin edestä! Eli huimat on vammaisten edut.


      • Henkkari_
        Henkkari_ kirjoitti:

        Lisäisin vielä konkreettisen esimerkin. Vammaisella voi hyvinkin olla keskimäärin vain kaksi edestakaista taksimatkaa käytettävissä viikon aikana. Talvella monet tiet ovat auraamatta, lumessa kulkee uria ja valleja, jolloin liikkuminen tuolilla on mahdotonta. Jos kyseessä on vielä isokokoinen mies joka tarvitsee raskaamman erikoistuolin, niin lumeen jää kiinni ja nopeasti, vaikka olisi avustaja paikalla. Jopa suhteellisen lyhyttä matkaa varten, voi joutua tilaamaan taksin. Kaksi kertaa viikossa poistuminen kotoa ei ole kovin luksusta? Sekin menee usein pakollisten apteekki- ym. asioiden hoitoon. Kesällä sitten ulkoillaan senkin edestä! Eli huimat on vammaisten edut.

        Niin ja kun vielä lasketaan, että yksi taksimatka maksaa 3,10 euroa, niin neljä matkaa/vk maksaa 12,40 euroa. Jos käyttörahaa saa 20euroa/vk niin itse huvituksiin jää rahaa vähemmän kuin 8 euroa.


    • Raesokru

      Itsekin ihmettelen aloittajan kommenttia. Olen urallani avustajanut kymmentä eri tavoin liikuntarajoitteista henkilöä, ja ei sitä rahaa liikaa ole heistä kelläkään: toisinaan ostoksillä käydessä osa tuotteista jää kassalle, kun avustettavallani ei ole ollut kylliksi rahaa, joskus taksimatkat on käytetty, ja avustettava ei siksi kykene lähtemään mukaani kauppaan. Elokuvissa eivät minun työssäoloaikanani ole kukaan heistä käynyt kertaakaan, saatika ravintoloissa. Vaateostokset ovat jääneet näyteikkunashoppailuun.

    • 16 VUOTIAS

      TÄSSÄ NÄHÄÄN KUN JOTKUT ON NIIN RAHAN PERÄÄN.... MIETTIS VÄHÄN MITÄ KIRJOTTELEE.

    • 22typy

      Ihanko yhtä ja samaa liikuntarajoitteista henkilöä olet seurannut tietääksesi, että tämä ei ole töissä mutta kuluttaa jatkuvasti rahaa?

      Hassua, mäkin oon nähnyt tummatukkaisia miehiä tosi usein ravintolassa.

    • Sairastanut 6vuotta

      Joo eipä ole rahaa huvitella ja toisekseen ei kovin moni mihinkään edes pääse muuta kuin avustettuna tekemään pakolliset ruokaostokset ym. Minulla ei ole edes oikeutta invataksiin,neljän seinän sisällä oltu taas keväästä asti,ruokakaupassa 2 kertaa viikossa tuttavan kyydillä/avustettuna.

    • Hoitovirheidenuhri

      Huomasin tämän kateus ketjun liikunta rajoitteisista. Miltä teistä terveistä tuntuisi jos joudutte vuosien selkävian ja nivelrikkojen takia jatkuvia kipujen kärsien tilanteesen jolloin ainoa tapa käydä asiolla ruokakaupassa,tervkesk,apteekki,posti jne. on taksi. Kävellä ei voi kuin lyhyitä matkoja kyynärsauvan kanssa eikä voi enää ajaa polkupyörällä? Lisäksi joutuu ostamaan palveluita esim. siivous jotta koti pysyy kunnossa. Elämän laatu heikenee,ei ole vapaa tekemään mitä haluaa.
      Itse maksan kaiken en tiedä olenko oikeutettu johonkin vammais avustukseen?Minulle ei terv kesk kerrottu. Itse olen maksanut matkani,en ole koskaan ollut minkään sosialituen saaja.
      Kaikkein pahinta on lääkärien asenne. Yli 65v. ei haluta tutkia lisääntyvien,tilanne paheni, kipujen syytä eikä hoitaa enää vaan tarjotaan kolmio lääkettä joka haittavaikutuksineen tekisi olon vain kauheaksi ja tapaturma alttiiksi,kaatumisvaara.
      Miltähän terveestä ihmisestä tuntuisi jos hän yhtäkkiä saisi pysyvästi kokea samat kivut kuin minä? Ei taitaisi pää kestää hah hah. Hän tarvitsisi myös verenpaine ja sydänlääkityksen kuten minä kipujen seurauksena. Minulla oli selkävika jota ei hoidettu nuorena ja kaikki on seurausta siitä. Ettekä te buranoita napsivat pikku vioista valittavat tajua miltä oikeasti kivuliaasta ihmisesta tuntuu. Kroonisten ts pitkäaikaisten kipujen hoidossa ei käytetä tulehduskipulääkkeitä, koska ei tehoa haittoja on kyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe