Lantus annokset

Pekka ...

Olen vähän aikaa sitten aloittanut Lantuksen piikittämisen 10 yksiköllä. Nyt on menossa jo 30 yksikköä aamuisin ja aamusokeri on vielä noin 8-9. Lähtötaso oli noin 15.
Millaisia annoksia te käytätte ja onko 30 yksikköä paljon vai vähän?

Aukuistyypin diabetes ja painoindeksi 42.

9

1119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse ykkönen

      Tunne 2-tyypin diabeetikoita, joilla vuorokausiannos saattaa olla jopa 150 yksikköä. Varsianista ylärajaa ei taida edes olla. Joten 30 yksikköä ei ole mielestäni paljon.

      Olen ymmärtänyt, että määrää lisätään kunnen sokerit asettuvat haluttuihin arvoihin.

      On kyllä minusta outoa, että pistät Lantuksen aamuisin. Olen jotenkin ymmärtänyt, että 2-tyypeillä hoito normaalisti aloitettaisiin nimenomaan iltapistoksella. Mikähän tuohon on syynä, onko se tuon Lantuksen vuoksi? Ainakin monet tuntemani Protaphanen käyttäjät ottavat sen illalla.

      • Pekka ...

        DH antoi ohjeet että aamuisin pistetään ja niin on Lantuksen omassa ohjeissakin jotka sain mukaan.


      • silti ihmettelen
        Pekka ... kirjoitti:

        DH antoi ohjeet että aamuisin pistetään ja niin on Lantuksen omassa ohjeissakin jotka sain mukaan.

        No juu, eipä sitten mitään.

        Ja löysin kyllä tuolta "lääkärien tietokannastakin" maininnan, että nimenomaan Glargiini-insuliini (siis Lantus) voidaan pistää milloin vaan. Lainauksena lukee näin "Glargiini-insuliini voidaan pistää aamulla, ennen päivällistä tai illalla, annoksen omasäätö silti paastoverensokerin perusteella."

        Ilmeisesti olet itse kokenut tuo aamuajan helpoimmaksi muistaa ja tehdä suunnilleen aina samaan aikaan.

        Samoilla sivuilla sanotaan kyllä myöskin "Vertailevat tutkimukset ja meta-analyysit puoltavat iltainsuliiniyhdistelmähoidon valintaa ensisijaiseksi tyypin 2 diabeetikon insuliinihoitomuodoksi".

        Ja vielä löytyy tälläinenkin tieto: "Annos vaihtelee eri henkilöillä huomattavasti (8–200 KY)".


    • kalle

      lantus on aamuin ja illoin.mittaan lantuksen sokerit yolla kello 3.00.yritan mittarin nayttavan 5,0.lisaan ja vahennan lantusta taman yollisen mittauksen perusteella.aamula suoritetun mittauksen perusteella ei voi annostella lantusta/levemiria.amulla saattaa olla"aamun koitto ilmio" korjaan sen pika insulinilla.usein kaytan novoa 3-4 unittia..lantus on tyhja kaynti insulini.olen siis tavallaan tyhja kaynnilla kun olen lantuksen varassa.yollisen mittauksen aikana ei ruokailu ja pika insulini enaa vaikuta..tutustu aamun koitto ilmioon...

    • voi pistää

      mihin aikaan päivästä tahansa, kun se on niin pitkävaikutteinen. Joskus Lantus voidaan jakaa kahteen annokseen ja pistää aamuin illoin, jos halutaan kokeilla, toimisiko se paremmin. 30 yksikköä ei vielä ole ollenkaan paljon, tiedän tyyppejä, joilla annos on 200 yksikköä. Yleensä mitä enemmän on ylipainoa, sen isompia insuliiniannoksi tarvii, vaikka tässäkin on paljon yksilöllistä vaihtelua. Lantus aloitetaan pienellä annoksella, koska ei tiedetä, kuinka herkkä olet insuliinille ja olisi vaarallista aloittaa summittaisesti liian isolla annoksella, voisi tulla hypoja. Sitten annosta hilataan vähitellen ylöspäin, kunnes ollaan sinulle riittävässä annoksessa. Siksi pitääkin vaan uskaltaa nostaa ja nostaa annosta ohjeen mukaan kunnes arvot on hyvät.

      • kalle

        korkea veren paine lisaa insulinin tarvetta .jos verenpaine laskee normaaliksi,pienenee insulini annos


    • Pekka ...

      Nyt annostus on jo 50 yksikköä ja aamusokeri ei ole muuttunut miksikään, eli on aamuisin edelleen noin 9.
      Saa nähdä että toimiiko Lantus olleskaan.

      • kalle

        kuule pekka ala yrita korjata aamu sokeria lantuksella.ota lantus aamuin ja illoin. tarkasta annos 2-4 valilla yolla.jos mittari nayttaa 5-7 olet lahella oikeaa annosta...pista pika,nopeaa insulinia 5.30-6.30 valilla korjataksesi aamun nousevaa sokeria. annos on noin puolet mita kaytat aamiaisella.joutut pienentammaan aamiaisella kayttamaasi annosta ..tietat etta liikunta,tai raskas tyo vaikuttaa myos lantus annoksiin.voit kysya laakariltasi loytaako virhetta tasta neuvosta....kerro onnistuuko...


    • pekka mualta

      olen käyttäny lantusta monta vuotta seon hyvä olen saanu pysymään sokerin aika hyvin välillä hyppä päälle kaden kymmenen ruoka on tarkka ja pitäs kävellä .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe