Paras Koirankoulutus kirja

Miko123

Moi,

osaisiko joku sanoa todella hyvän koirankoulutus tai koirankasvatus kirjan. Olemme hommaamassa lapsiperheeseen ensimmäistä koiraa ja lukisin mielellään miten nykyään koiria pitäisi kasvattaa ja kouluttaa. Koira on ollut itselläni nuorempana.

Kiitos kovasti vastauksista!

25

13296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä suosittelen Tuire Kaimion kirjoja. Niissä opetetaan asioita tavalla, joka on koiralle hyvä ja ihminenkin oppii ymmärtämään eläintä paremmin kuin vanhan ajan alistamis meiningillä.

      • polvet savessa rukoillaan

        koiraa,käsissä makkarapalat ,ja kuvitellaan että koira on käsissä.Tämä ei ole alistamista se on kerjäämistä ja rukoilemista, että koira tekisi jotain.Nämä toimii vähän kuormittavissa leikeissä,mutta kun halutaan tehtävien suoritusta, jotka palvelevat yhteiskuntaa ja joissa kuormitetaan koiraa niin tälläisillä pikkutyttöjen leikeillä ei saada varmaa ja kuuliaista koiraa tositoimissa.Kun haluat koiraltasi kunnon koulutuksen mene ryhmään jossa on monissa palveluskoira kilpailuissa pärjännyt kouluttaja (mieluiten mies)koska niissä on vähemmän pehmokouluttajia ja pääset parempaan koulutustulokseen,kuin naiskouluttajan joka herkuttelee pehmokoulutuksella ja neuvoo syytämään makkaraa kolmen sekunnin välein teki koira hyvin tai ei.Mene seuraamaan kilpailuja ja katso kenen koirat tekee ilman lahjontaa(ilman makupaloja)ja mitkä koirat tekee isännän kunnioituksesta annettuja tehtäviä.


      • polvet savessa rukoillaan kirjoitti:

        koiraa,käsissä makkarapalat ,ja kuvitellaan että koira on käsissä.Tämä ei ole alistamista se on kerjäämistä ja rukoilemista, että koira tekisi jotain.Nämä toimii vähän kuormittavissa leikeissä,mutta kun halutaan tehtävien suoritusta, jotka palvelevat yhteiskuntaa ja joissa kuormitetaan koiraa niin tälläisillä pikkutyttöjen leikeillä ei saada varmaa ja kuuliaista koiraa tositoimissa.Kun haluat koiraltasi kunnon koulutuksen mene ryhmään jossa on monissa palveluskoira kilpailuissa pärjännyt kouluttaja (mieluiten mies)koska niissä on vähemmän pehmokouluttajia ja pääset parempaan koulutustulokseen,kuin naiskouluttajan joka herkuttelee pehmokoulutuksella ja neuvoo syytämään makkaraa kolmen sekunnin välein teki koira hyvin tai ei.Mene seuraamaan kilpailuja ja katso kenen koirat tekee ilman lahjontaa(ilman makupaloja)ja mitkä koirat tekee isännän kunnioituksesta annettuja tehtäviä.

        Höpö höpö. Kun koira koulutetaan palkkioilla, palkkioita käytetään uuden tehtävän alussa runsaasti, mutta kun tehtävä opitaan, alkaa makupaloista vieroitus. Koiraa palkitaan silti satunnaisesti, jotta sen motivaatio pysyy yllä. Mekanismi koiran päässä on sama kuin peliriippuvaisella ihmisellä, se hakkaa yksikätistä rosvoa, koska siitä kerran voitti euron.

        Palkkioihin perustuva koulutus puhtaimmillaan on kylmää kyytiä. Se perustuu tieteellisiin havaintoihin ja aivokemiaan. Koulutusmenetelmässä on paljon yksityiskohtia ja ajoitus ja tilanteiden hallinta on tarkkaa. Omien reaktioiden lisäksi pitää myös valvoa, ettei koira pääse itse palkkaamaan itseään kouluttajasta riippumattomilla asioilla. Siihen ei joka jannu pysty. Ja poliisikoiriakin koulutetaan nykyään yhä enemmän palkkioilla, ja avustaja/opaskoirilla se on vanha juttu. Se ei ole lahjomista, koiralle ei todellakaan anneta nameja/leluja tyhjästä, vaan kun koira oppii, vaikeustasoa nostetaan. Koiralle, joka on koulutettu pelkästään palkkioilla, voi palkkion pois jääminen olla paha rangaistus. Ainoa tilanne, jossa nameja voidaan antaa ilman, että koira "tekee mitään", on tilanne, jossa sen mielentilaa yritetään muuttaa, esimerkiksi koulutetaan pelkoa pois. Edistys tapahtuu, hitaasti kyllä, mutta tapahtuu, ja sitten voikin siirtyä koulutuksessa eteenpäin. Palveluskoirankin taival alkaa usein sillä, että käydään pennun kanssa vain kentällä leikkimässä, rakennetaan mielentilaa.

        Tottikset ja sen sellainen temppukoulutus on vielä helppoa, kun olosuhteita pystytään kohtuu helposti kontrolloimaankin.

        Eräs palkkioihin perustuvan koulutustavan tavoite on myös se, että koira suorastaan tarjoaa tottelevaisuutta (joka sille on ensin palkkioilla opetettu), sitä ei tarvitse siltä erikseen tivata.

        Ja uskallanpa väittää, että palkkioita käytetään vallan yleisesti nykypalveluskoirien opetuksessakin. Ne pakotteet heitetään soppaan siinä vaiheessa, kun muuten aletaan häivyttää palkkioita. Koira on pohjimmiltaan opportunisti, ei munkaan laumaviettinen paimen pelkällä kehulla ja taputuksella kulje. Tai kulkisi se, mutta paremmalla palkalla saa moottoriin kierroksia. Tarvi körötellä kuin ladalla romuttamolle menossa, jos vähän öljyämällä saa mersun. Olis vaan se malikka, niin pääsis sitte ferrarillakin.

        Ruoka ei ole ainoa palkka. Palkka voi olla pääsy puruun, patukan tai pallon kanssa leikkiminen tai sitten vaikka ohjaajan rapsutus ja pienempi tai isompi paini, kotioloissa palkkio voi olla esim. ulos pääsy tai huomion saaminen, mitä koira nyt sitten haluaakin siinä tilanteessa, remmirähjän koulutuksessa palkka hyvästä käytöksestä voi olla toisen koiran poistuminen.

        Mä ite en ole puhdasverinen minkään linjan edustaja, enemmän sekakäyttäjä.


    • Bobi

      Tuire Kaimion Pennun kasvatus on hyvä. Itse sain siitä hyvin apua ja neuvoja, kun meille pentu lokakuussa tuli. En siis ole ikinä ennen omistanut koiraa, mutta tuosta kirjasta oli apua.

      • jaa-a..

        Itse olen tuosta Tuire Kaimion pennun kasvatus-kirjasta vähän erimieltä.. Ostin kyseisen kirjan kun otin koiran eikä siitä ole tähänkään päivään mennessä ollut minulle mitään hyötyä.. kirja on varmaan joillekkin sopiva mutta meidän koiraan ohjeet ja neuvot ei päteny sitten pätkääkään.. kirja yleistää mielestäni vähän liikaa asioita ja siinä kuvitellaan että kaikki koirat oppivat samalla kaavalla ja ovat samanlaisia.


      • jaa-a.. kirjoitti:

        Itse olen tuosta Tuire Kaimion pennun kasvatus-kirjasta vähän erimieltä.. Ostin kyseisen kirjan kun otin koiran eikä siitä ole tähänkään päivään mennessä ollut minulle mitään hyötyä.. kirja on varmaan joillekkin sopiva mutta meidän koiraan ohjeet ja neuvot ei päteny sitten pätkääkään.. kirja yleistää mielestäni vähän liikaa asioita ja siinä kuvitellaan että kaikki koirat oppivat samalla kaavalla ja ovat samanlaisia.

        mutta tuli vain mieleeni voisiko vika olla muualla kuin kirjassa. Koiran palkkaaminen Tuiren oppien mukaan on niin pienestä kiinni, että se menee oikeaan aikaan. Koira elää niin tässä ja nyt, että pienikin viive palkan saamisessa aiheuttaa sen, että koira palkkaantuu väärästä asiasta.

        No, en sano, että kaikki koirat olisivat samanlaisia, ei toki. Ja hyvä niin. Kirjaan kannattaa silti tutustua jokaisen joka haluaa opettaa koiraansa. Kaikkeahan ei ole pakko käyttää.


      • niin olis asiantunremusta

        selittää muille mikä on hyvä koulutuskirja.Kun koiran pentu on ensimmäinen niin tiedot ovat todella vähäiset se minkä sinä katsot olevan edistystä voi olla varttuneemmille (useamman koiran )kouluttaneille vasta pientä aloittamista harrastuksen piirissä.


    • mielestäni paras

      Jan Fennellin, Kuuntelen koiraani, on mielestäni ihan ehdoton ykkönen. Sillä periaatteella olen omat koirani kouluttanut ja voin sanoa ihan täydestä sydämestä, että tulokset ovat olleet enemmän kuin hyviä.

    • ehdotus..

      Pertti Vilanderin Koirankorjauskirja. Itse vasta vähän aikaa sitten hommasin sen ja se on tosi hyvä!

      • ed.

        se on kyllä tarkoitettu ongelmakoirille, mutta siinä on kuitenkin selostettu miten vasta hankitun pennun kanssa tulisi toimia.


      • mieltä
        ed. kirjoitti:

        se on kyllä tarkoitettu ongelmakoirille, mutta siinä on kuitenkin selostettu miten vasta hankitun pennun kanssa tulisi toimia.

        tuo on ehdottomasti hyvä kirja. Paras mitä olen lukenut. Vaikka onkin tarkoitettu ns. ongelma koirille, on siitä etukäteen luettuna jo suuri apu. Ei tarvitse oppia kaikkea kantapään kautta.


    • ykkonen on mun mielestä, Tennant Colin "kouluta koirasi kolmessa viikossa"
      yhellä omista koirista oli palioki ongelmia mutta tuosta oli palio apua, varsinki siitä johtajuusjutusta, tässä opetetaan mitän olet pomo koirallesi mikä on tosi tärkiä asia nii pyssyy kurissa ja nuhteessa :)
      meillä ainaki toimi paremmin ku hyvin =)

    • Hulivilin emäntä

      Mahtava koiraihminen, joka kirjoittaa hyviä kirjoja. Hänen tyylinsä on lempeän johdonmukainen, eikä perustu kivun tuottamiseen vaan oivaltamiseen ja myönteisen käytöksen kannustamiseen. Teksteistä voi todella oivaltaa, mitä karvakuonon päässä liikkuu!! SUOSITTELEN, jos tavoitteenanne on tasapainoinen perheenjäsen. Uskon, että monet ongelmakoirien käsittelijät tms. seuraavat hänen jalanjälkiään.

    • SuloLove

      Musta paras on tää: Sarah Fisher ja Marie Miller: 100 toimivaa vinkkiä, kouluta koirasi

    • Täältä ääni Tuire Kaimiolle.

      Muita hyödyllisiä voisi olla Turid Rugaasin Rauhoittavat signaalit ja jonkun, en muista kenen, Koirapuhetta. Nämä ovat enemmän koiran elekielestä ja sen tulkinnasta.

      Olikohan Gwen Bailey vai kuka, jolta huomasin kirjastossa kivan oloisen pentuoppaan.

      Yleensäkin voit lukea vähän kaikkea ja sitten maalaisjärjellä pohtia, mikä sopii omalle koiralle ja itselle. Kaimion ohjeet ovat välillä turhankin perusteelliset, toisaalta normaalilta koiralta ei johonkin pannan pukemisen oppimiseen kauaa tuhraannu, kun yhtä kohtaa ei tarvi toistaa monta kertaa ja rohkeimpien kanssa voi hypätä vähän ylikin. Ja sitten omat tavoitteet, riittääkö, että koira sietää (perinteisemmät kasvatustavat usein jättävät tähän) vai että koira on suorastaan riemuissaan arkitapojen suorittamisessa.

      Kasvattajalta saa myös ohjeita.

      Jos kielet luonnistuu, niin YouTubessa Kikopupilla on paljon koulutusvideoita ihan arkitavoista kuten hihnassa kävelystä ja pihassa pysymisestä ja myös hauskoista tempuista. Videot ovat englanninkielisiä.

    • agentti0

      mä tiiän 1,kouluta koira istumaan.

    • koiraharrastaja

      Koirakirjoja on monenlaisia, ja pohjautuvat hyvin erilaisiin käsityksiin koirista. Ensimmäisenä kannattaa miettiä, että millaisen suhteen koiraan haluaa luoda ja suhtautua myös kriittisesti joidenkin koirakirjojen oppeihin.

      Jos haluat kouluttaa koiraystävällisesti, koiralle johdonmukaisella tavalla ja haluat hyvän suhteen koirasi kanssa, niin suosittelen seuraavia peruskirjoja:

      Tuire Kaimio: Pennun kasvatus
      - vaikken kaikkia ohjeita ole noudattanut pilkulleen, niin tästä kirjasta saa paljon apua etenkin pentuajan haasteisiin, mikä onkin koiran koulutuksessa sitä tärkeintä aikaa

      Tommy Wiren ja Päivi Romppainen: Onnistu koirasi koulutuksessa
      - tässä on selkeä teoriapohja ja perussäännöt koiran kouluttamiseen, joita soveltamalla voi koiralle opettaa lähes mitä tahansa! Tätä kirjaa suosittelisin kaikille koiran omistajille.

      Turid Rugaars: Rauhoittavat signaalit
      - ei varsinaisesti anna koirankoulutusoppeja, mutta auttaa ymmärtämään koiraa ja koiran kieltä paremmin

      Kaksi ensimmäistä perustuvat nykyaikaiseen käsitykseen koiran koulutuksesta.
      Ja jos jaksat lukea kaikki kolme, niin voin luvata, että pärjäät jo pitkälle!

      • koiraharrastaja

        Huomasin vasta nyt, että alkuperäinen viesti on vuodelta 2008... mutta yllä olevat vinkit tiedoksi tuleville koiranomistajille :)


    • Zikkapuu

      Mitä mieltä olette Salme Muuten kirjasta "Pennun polku puolivuotiaaksi" ?

      • Zikkapuu13

        Salme Mujunen on kirjoittaja


    • Eioppiojaankaada

      Juu,edellisen kanssa pitkälti samaa mieltä.(Ainuttakaan koulutus kirjaa en ole lukenut)Mutta olettaisin, ettei niitä kirjan oppeja nyt kannata orjallisesti noudattaa,vaan nyppiä niistä niksejä oman tarpeen mukaan.Itsellä kolmas, isohkoa koirarotua oleva turikka,ja kaikki ovat eriluonteisia,joten koulutuskin menty aina koiran mukaan,ei minkään oppikirjan,juuri tuolla maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle,jos ei ole aivan "kädetön".

    • liikkuvakuva

      Ei kirja, mutta Cesar Millan Mastering Leadership DVD - kokoelma on ihan katsomisen arvoinen. Maalaisjärki mukaan katsottaessa kuten ylläolevat ovat painottaneet ja muistaa aina sen, että koirat ovat yksilöitä.

    • tuirekaimiofanitäälläkin

      Tuire Kaimion Pennun kasvatus on just sopiva sellaiselle, joka on pentua hankkimassa. Sitten ihan sellainen yleistieto-opus, Tuire Kaimion Koirien käyttäytyminen, on kirja, jonka ainakin itse soisin jokaisen koirien kanssa tekemisissä olevan ihmisen lukevan. Tommy Wirenin kirjoja en ole ikinä lukenut, mutta sen verran olen häneen tutustunut, että katsoin joskus You Tubesta jaksoja ohjelmasta Hienosti hihnassa. Niissä Tommy Wiren antoi neuvoja koirien omistajille. Kannattaa katsoa kaikki ne juutuubista. Itse ryhdyin naksutinkouluttamaan koiraani, ja sen opettelin Karen Pryorin kirjasta Naksutinkoulutusta koirille, mutta ilmeisesti uudempikin suomenkielinen naksutinkoulutuskirja on, en nyt muista nimeä.

    • Munkoiratkuuntelee

      Pentuneuvola ja Jan Fennell, Kuuntelen koiraani on ehdottomasti parhaat. Olen nähnyt monta kuspääksi opetettua koiraa kun on yritetty kouluttaa Kaimion ja Wirenin opeilla. Sitten onkin tarvittu Koirankorjauskirjaa. Tosi hyvä on myös Arjelle kultareunus. Nimensä veroinen.

    • uiehifdhifwfo

      Ei sellasta ole olemassakaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe