OLKAPÄÄ VAIVAA

Hoitaja21v

Minulla on todettu kiertäjäkalvosin oireyhtymä 4kk sitten.. Olkapää on kuvattu 2 kertaa ja mitään ei löydy. Nyt on menossa 3 tulehuskipulääke kuuri ja 4 fysioterapia jakso.Kuntoutus ei tunnu auttavan mutta lääkäri ei suostu leikkaukseen laittamaan.Itsekkin oli alussa sillä kannalla että ei leikata. Nyt alan olla jo mielellään menossa kunhan tästä kivusta pääsisi eroon ja pääsen jatkamaan töitäni 100%:sti. Kipu on pahinta rasituksessa, lepo-ja yösärkyäkin on. Leikkaus näyttää olevan ainoa vaihtoehto mikä jää jäljelle.. Jos leikataan niin kauanko toipuminen kestää? Olen hoitotyötä tekevä 21v nainen.

31

13501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoitaja21v

      Onko kellään tietoa??? voiko synnytyksessä murtunut solisluu (vauvalla) vaivata vanhemmalla iällä.. minun olkapää vaivaan ei tunnu löytyvän muuta selitystä..

      • aatellut

        Minulla on syntyessä solisluu murtunut ja se juuri se olkapää on aina ollut ränkkä. Kukaan lääkäri ei ole sitä edes vakavasti harkinnut, että syynä olisi tuo synnytyksessä tullut vamma, koska se on kuitenkin hoidettu silloin aikoinaan. Mutta kuka sen sanoo, että ne luut on saatu juuri oikeaan asentoon.

        Olen juuri aloittanut repeämäleikkauksen jälkeen työt; lomalla olin leikkauksen jälkeen 5 kk ja sitä ennen samanverran yhtäjaksoisesti.

        Vuosikausia sitten on jo diagnosoitu ahdas olkapää, mutta ei sille mitään tehty ennenkuin jänne repesi oikein kunnolla.

        Ei olka olekunnossa vieläkään ja voipi olla, etten kauaa kykene töissä olemaan, ainakaan ,jos on tarkoitus jotain siellä tehdäkin.

        Oeln toimistotyössä.


    • leikattu

      Minullakin todettiin kesällä 2006 kiertäjäkalvosin oireyhtymä ja epäiltiin jänteen repeämää.Olkapääni leikattiin avoleikkauksessa
      2007.Jänteen repeämää ei todettu vaan tehtiin avarrusleikkaus eli jänteelle tilaa.Sain fysioterapian ohjausta ja jumppa ohjeet mukaani .
      Nyt leikkauksesta on kulunut noin 7 kk ja käteni on edelleen kipeä.Yökivut edelleen riesana ja särkylääkkeiden kanssa elellään.

      • myös leikattu

        Minulla leikattiin 05/06 olkapää tähystysleikkauksella. Diagnoosina oli ahdasolkapää.

        Olkapääongelmat jatkuivat ja käännyin erään suomen johtavan olkapääspesialistin puoleen, kun leikannut lääkäri oli sitä mieltä, että sen pitäisi olla kunnossa. No ei ollut kunnossa tämä spesialisti päätti, että se leikataan uudestaan. Leikattiin 01/07. Diagnoosina oli nyt löysä olkapää.

        Nyt 01/08 leikattiin vasen olkapää ja diagnoosina oli sama ahdas olkapää kuin oli tuossa toisessa kädessä aiemmin. Leikkauksessa katsottiin suoraan, että miten tuo olkapää tykkää avarruksesta... tuli sama juttu, kuin oikeaan eli kun avarrettiin tuli löysäksi. Tehtiin siis tässä leikkauksessa myös kannattimet tuohon olkapäähän eli selvisin nyt tämän käden kanssa yhdellä leikkauksessa siinä missä aiemmin toiseen käteen kahdella leikkauksella.

        Usein kuulemma avarruksen jälkeen olkapäästä saattaa tulla löysä. Oireet olivat aika samantyyppisiä, mutta löysyys teki kädestä todella kipeän, muutaman kerran olkaniven kloksahti pois paikoiltaan ja pienikin liike sai vedet silmiin.

        Kannattaa antaa jonkun oikein alaan perehtyneen lääkärin tutkia. Olkapäät ovat vaikeita hoitaa, siksi itse enää antaisi ihan kenen tahansa olkapäätäni räpeltää.


      • Hoitaja21v

        Se minua tässä asiassa harmittaa että lääkärit vaan yrittää kuntouttaa vaikka edellisistä kerroista ei ollut mitään apua. Sen verran tää pelottaakin että jos ei olkapäätä muuten kuntoon voi saada kun leikkaamalla niin mitäs sitten jos se ei paranekkaan niin että voin palata töihin..
        Täällä lappeenrannassa on kuulemma urheiluystäviltäni kuultuna erittäin hyvät ortobedit/kirurgit ja heidän leikkaamana on todennäköistä parantua 100%.. Mutta mielessä pyörii kuitenkin ajatus mitä jos ei onnistu kuitenkaan!! :(


      • kahdesti leik
        myös leikattu kirjoitti:

        Minulla leikattiin 05/06 olkapää tähystysleikkauksella. Diagnoosina oli ahdasolkapää.

        Olkapääongelmat jatkuivat ja käännyin erään suomen johtavan olkapääspesialistin puoleen, kun leikannut lääkäri oli sitä mieltä, että sen pitäisi olla kunnossa. No ei ollut kunnossa tämä spesialisti päätti, että se leikataan uudestaan. Leikattiin 01/07. Diagnoosina oli nyt löysä olkapää.

        Nyt 01/08 leikattiin vasen olkapää ja diagnoosina oli sama ahdas olkapää kuin oli tuossa toisessa kädessä aiemmin. Leikkauksessa katsottiin suoraan, että miten tuo olkapää tykkää avarruksesta... tuli sama juttu, kuin oikeaan eli kun avarrettiin tuli löysäksi. Tehtiin siis tässä leikkauksessa myös kannattimet tuohon olkapäähän eli selvisin nyt tämän käden kanssa yhdellä leikkauksessa siinä missä aiemmin toiseen käteen kahdella leikkauksella.

        Usein kuulemma avarruksen jälkeen olkapäästä saattaa tulla löysä. Oireet olivat aika samantyyppisiä, mutta löysyys teki kädestä todella kipeän, muutaman kerran olkaniven kloksahti pois paikoiltaan ja pienikin liike sai vedet silmiin.

        Kannattaa antaa jonkun oikein alaan perehtyneen lääkärin tutkia. Olkapäät ovat vaikeita hoitaa, siksi itse enää antaisi ihan kenen tahansa olkapäätäni räpeltää.

        Hei,

        Mielenkiintoinen juttu. Minulla leikattiin olkapää tähystyksellä 03/05. Minullakin diagnoosina ahdasolkapää.Ei parantunut.
        Leikattiin toisen kerran vuonna 2006 ja minullakin todettiin löysä olkapää.Kumpikin leikkaus yksityisellä. Toinen leikkaaja oikea olkapääspesialisti.
        Nyt mietityttää, että tekikö ensimmäisen leikkauksen tehnyt ortopedi virheen kun olkapää olikin löysä??? Onko muilla kokemuksia?


      • pohtija
        myös leikattu kirjoitti:

        Minulla leikattiin 05/06 olkapää tähystysleikkauksella. Diagnoosina oli ahdasolkapää.

        Olkapääongelmat jatkuivat ja käännyin erään suomen johtavan olkapääspesialistin puoleen, kun leikannut lääkäri oli sitä mieltä, että sen pitäisi olla kunnossa. No ei ollut kunnossa tämä spesialisti päätti, että se leikataan uudestaan. Leikattiin 01/07. Diagnoosina oli nyt löysä olkapää.

        Nyt 01/08 leikattiin vasen olkapää ja diagnoosina oli sama ahdas olkapää kuin oli tuossa toisessa kädessä aiemmin. Leikkauksessa katsottiin suoraan, että miten tuo olkapää tykkää avarruksesta... tuli sama juttu, kuin oikeaan eli kun avarrettiin tuli löysäksi. Tehtiin siis tässä leikkauksessa myös kannattimet tuohon olkapäähän eli selvisin nyt tämän käden kanssa yhdellä leikkauksessa siinä missä aiemmin toiseen käteen kahdella leikkauksella.

        Usein kuulemma avarruksen jälkeen olkapäästä saattaa tulla löysä. Oireet olivat aika samantyyppisiä, mutta löysyys teki kädestä todella kipeän, muutaman kerran olkaniven kloksahti pois paikoiltaan ja pienikin liike sai vedet silmiin.

        Kannattaa antaa jonkun oikein alaan perehtyneen lääkärin tutkia. Olkapäät ovat vaikeita hoitaa, siksi itse enää antaisi ihan kenen tahansa olkapäätäni räpeltää.

        hei myös leikattu,
        voisitko kertoa tuon hyvän lääkärin nimen, joka leikkasi sinut tuon yhden kerran hoitaen kerralla olkasi kuntoon. onko se nyt oolut hyvä?
        minulla on nyt tuo kuntoutus käynnissä, muuta jotenkin luulen että oon myös tuleva leikeltävä.


      • korkeemman kädessä
        pohtija kirjoitti:

        hei myös leikattu,
        voisitko kertoa tuon hyvän lääkärin nimen, joka leikkasi sinut tuon yhden kerran hoitaen kerralla olkasi kuntoon. onko se nyt oolut hyvä?
        minulla on nyt tuo kuntoutus käynnissä, muuta jotenkin luulen että oon myös tuleva leikeltävä.

        Ei kannata tuudittautua siihen uskoon, että joku lääkäri saa käden kuntoon; kyllä se on kiinni paljon myös potilaasta ja potilaan rakenteista. Joskus leikkaus vain ei onnistu lääkäristä riippumatta. Ja vaikka leikkas onnistuu, kuntoutuminen ei välttämättä mene suunnitellusti.


      • kahdesti leik
        korkeemman kädessä kirjoitti:

        Ei kannata tuudittautua siihen uskoon, että joku lääkäri saa käden kuntoon; kyllä se on kiinni paljon myös potilaasta ja potilaan rakenteista. Joskus leikkaus vain ei onnistu lääkäristä riippumatta. Ja vaikka leikkas onnistuu, kuntoutuminen ei välttämättä mene suunnitellusti.

        Totta puhut, mutta kyllä lääkäreissä on eroja. Spesialisti on aina spesialisti. Se hyvä ortopedi on Harri Heliö!


      • kahdesti leik kirjoitti:

        Totta puhut, mutta kyllä lääkäreissä on eroja. Spesialisti on aina spesialisti. Se hyvä ortopedi on Harri Heliö!

        hei kahdesti leikattu,
        kiitos kovasti ortopedin nimestä. taatusti kokeilen jos mahdollista! missä kaupungissa hän vaikuttaa? olen itse Tampereen läheltä.


      • kahdesti leik
        lillu kirjoitti:

        hei kahdesti leikattu,
        kiitos kovasti ortopedin nimestä. taatusti kokeilen jos mahdollista! missä kaupungissa hän vaikuttaa? olen itse Tampereen läheltä.

        Helsingissä, Diacorissa. On todella hyvä ja muutenkin sympaattinen tyyppi!!!


      • Hoitaja21v
        lillu kirjoitti:

        hei kahdesti leikattu,
        kiitos kovasti ortopedin nimestä. taatusti kokeilen jos mahdollista! missä kaupungissa hän vaikuttaa? olen itse Tampereen läheltä.

        TÄÄLLÄ LAPPEENRANNASSA AIVAN LOISTAVIA OVAT VESA ARVELA (ORTOBEDI) JA VELI-MATTI PITKO (KIRURGI)
        JÄÄKIEKKOILIJA YSTÄVÄNI OVAT KEHUNEET TODELLA PALJON.. NÄMÄ KO. HENKILÖT OVAT TUNNETUIMPIA TÄÄLLÄ ITÄ-SUOMESSA


      • KipeeOn
        Hoitaja21v kirjoitti:

        TÄÄLLÄ LAPPEENRANNASSA AIVAN LOISTAVIA OVAT VESA ARVELA (ORTOBEDI) JA VELI-MATTI PITKO (KIRURGI)
        JÄÄKIEKKOILIJA YSTÄVÄNI OVAT KEHUNEET TODELLA PALJON.. NÄMÄ KO. HENKILÖT OVAT TUNNETUIMPIA TÄÄLLÄ ITÄ-SUOMESSA

        Vai on Pitko hyvä?
        Varaan kyllä Arvelalle ajan?


    • Hoitaja21v

      Jäi tuossa mainitsematta alkuperäisessä tekstissä että olkapää on virhe asennossa.. Nivel on aikojen saatossa siirtynyt 2 senttiä eteen päin.Voipi olla huikean kasvupyrähdyksen takia tullu.. 4kk-> 10cm.. Pituutta sitten kertyi 177.. Erikoisinta tässä hommassa on se että olkapää vamma on vasemmassa olkapäässä.. Olen oikea kätinen..Kaiken hyvän lisäksi sormet puutuu ja tuntuu että kipu vain pahenee päivä päivältä.. Jo 6 kerran ois lääkäriin mentävä.. Mitähän se nyt sitten päättää seuraavaksi.Olen aika turhautunut tähän lääkärissä ja fysioterapiassa juoksemiseen kun ei tunnu asiassa pääsevän puusta pitkälle.. .

    • olkapäähän , entäs niskaan

      kun sulla on tuota olkavaivaa ja sormiinkin tulee puutumista. Nykyään on hyvä tehdä kuvaukset ensin ja sitten vasta suunnitella leikkauksia

      • Hoitaja21v

        Ei ole magneettikuvausta tehty.. toivottavasti tehdään ja vika löydettäisiin.. I HOPE SO!!


      • nalle22
        Hoitaja21v kirjoitti:

        Ei ole magneettikuvausta tehty.. toivottavasti tehdään ja vika löydettäisiin.. I HOPE SO!!

        harri heliö leikkaa ainakin hesassa, ainakin diacorissa mutta varmaan myös muualla. ja kehuja oon kovasti kuullu!


      • myös leikattu
        nalle22 kirjoitti:

        harri heliö leikkaa ainakin hesassa, ainakin diacorissa mutta varmaan myös muualla. ja kehuja oon kovasti kuullu!

        Heliö on leikannut ensiksi minun oikean olkapääni vuosi sitten (oli jo aiemmin leikattu HUS:ssa). Ja nyt hän leikkasi mun vasemman käden.

        Heliö on mun arvoasteikossani hyvin ylhäässä. Ihan mahtava tyyppi ja ihan mahtava ortopedi.
        Ei tullut mieleenikään lähteä kenenkään harjoittelupotilaaksi kun tiedän, että Heliö kuitenkin hoitaa potilaansa loppuun saakka eikä jätä "heitteille" niin kuin tunsin HUS:n ensimmäisen leikkauksen jälkeen jääväni. Silloin ei olkapää tullut leikkauksella kuntoon ja se ortopedi totesi vain, että kyllä se täytyy olla kunnossa kun hän oli sen leikannut... No ei ollut Heliö hoiti asian loppuun ja elämänlaatuni parani tällä leikkauksella huomattavasti.

        Suosittelen häntä. Jonot hänelle on pitkät, mutta usein se jonottaminen kannattaa.


    • penni84

      Itelläni on kans 2004 vuodesta asti olkapää oireillut,säteilee myös ranteisii tms.on kokeiltu lääkkeet ja fysioterapiat ja sähköhoidot.kaikki auttaa vaan hetkellisesti.paras lääke on kylmä ja kipugeeli.
      nyt jo niin paha et jatkuvasti lääkkeitä ja sairaslomaa.15h/vk pystyn vain olla töissä.
      kävimme heliöllä jono oli noin kuukauden.löys sielt diagnoosin et tosi yliliikkuvat nivelet.nyt mennään magneettikuvaan ja siitä sitten luultavammin tähystysleikkauksee missä niiku kiristetään niveleita sairasloma 3kk.mutta menen kunnallisen kautta niin viel joutuu odotella.onko jollain kokemuksia tuommoisesta toimenpiteestä?

    • penni84

      Niin ja myös minulla todettu kiertäjäkalvosinoireyhtymä

    • Hoitaja21v

      PALJONKOHAN OLKAPÄÄN TÄHYSTYS MAKSAA YKSITYISESTI TAI KUNNAN PUOLELLA?? OLEN MIETTINYT SITÄ KUN EIPÄ TÄMÄ HOITAJAN PALKKA OLE KOVIN KUMMOINEN ETTÄ MISTÄ NE RAHAT SITTEN IRTOISI..

      • kahdesti leik

        Eka leikkaus maksoi itselleni 3500 euroa ja toinen 2500.Kumpikin siis yksityisellä.Toinen leikkaus tuotti tulosta.


      • myös leikattu
        kahdesti leik kirjoitti:

        Eka leikkaus maksoi itselleni 3500 euroa ja toinen 2500.Kumpikin siis yksityisellä.Toinen leikkaus tuotti tulosta.

        Minulla maksoi ensimmäinen yksityisellä tehty leikkaus 3.480 ja toinen leikkaus toiseen käteen siis 2.880 euroa.

        HUS:ssa ensimmäinen leikkaus maksoi vain sairaalan päivämaksun. Olisikohan ollut jotain 80 euron paikkeilla. Nyt en muista, mutta ehkä löytyy jostain sairaalan sivulta. Mutta sinne sitten sai jonottaakin. Siitä kun ensimmäisen kerran menin HUS:iin vastaanotolle niin meni noin 9 kuukautta ennen kuin leikattiin.


      • penni84

        En tiedä suoraan vastausta.mut siis vissii toi tähystyksessä niveleiden kiristys menee kunnallisella puolella ainakin siis ihan poliklinkka maksulla tms.Ortopedi sano että yksityisella se on noin.4000e.....


      • itsekin leikattu
        myös leikattu kirjoitti:

        Minulla maksoi ensimmäinen yksityisellä tehty leikkaus 3.480 ja toinen leikkaus toiseen käteen siis 2.880 euroa.

        HUS:ssa ensimmäinen leikkaus maksoi vain sairaalan päivämaksun. Olisikohan ollut jotain 80 euron paikkeilla. Nyt en muista, mutta ehkä löytyy jostain sairaalan sivulta. Mutta sinne sitten sai jonottaakin. Siitä kun ensimmäisen kerran menin HUS:iin vastaanotolle niin meni noin 9 kuukautta ennen kuin leikattiin.

        Katsoin HUS:n sivuilta.. Päiväkirurginen toiminepide maksaa 76 euroa eli jos tehdään leikkaussalissa toimenpide:
        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1731

        Eli kai se tuota luokkaa on sitten muillakin kunnilla.


    • hoitaja21v

      EI VOI MUUTA SANOA KUN ETTÄ NYT HATUTTAA.. KÄVIN ORTOBEDILLA JA HÄN SANOI ETTÄ MINULLA ON YLI LIIKKUVAT NIVEL JA AHDAS OLKAPÄÄ TAI JOKU SELLAINEN.. SANOI VAIN ETTÄ EI LEIKATA JA SEN KANSSA ON VAAN TULTAVA TOIMEEN.. OLEN 21V JA OLKAPÄÄ SÖKÖNÄ.. TOIMEEN OIS TULTAVA LOPPU ELÄMÄ.. LÄÄKKEITÄ JA KUNTOUTUSTA.. KUNTOUTUSTA OLEN TEHNYT JO 14KK JA TAAS VAAN JATKUU.. EI KUULEMMA VOI MITÄÄN.. NÄILLÄ MENNÄÄN.. PS. MINULLA EI VOI OLLA KIERTÄJÄKALVOSIN OIREYHTYMÄÄ TÄSSÄ IÄSSÄ SE ON N.40-50V VAIVOJA.. NÄIN SANOI ORTOBEDI..ETTÄ EI KUN TÖITÄ PITÄS TEHHÄ JA NAPPIA NAAMAAN JOS KOSKEE.. JA SEHÄN KOSKEE AAMUSTA ILTAAN..

      • Flamberg

        Hei, viimeisestä viestistä on aikaa jo jonkin aikaa, mutta toivon, että olet kuitenkin käynyt kysymässä paria eri mielipidettä. Täällä lappeenrannassa on tosiaankin pari hyvää alan asiantuntijaa, jotka tuossa aikasemmin on mainittu (eli pitko ja arvela).

        Meikäläisen eturistisiteen leikkasi juuri pitko ja polvi on varmasti niin hyvässä kunnossa, kuin vain voi olla.


      • enemmän kuin tyytyväinen
        Flamberg kirjoitti:

        Hei, viimeisestä viestistä on aikaa jo jonkin aikaa, mutta toivon, että olet kuitenkin käynyt kysymässä paria eri mielipidettä. Täällä lappeenrannassa on tosiaankin pari hyvää alan asiantuntijaa, jotka tuossa aikasemmin on mainittu (eli pitko ja arvela).

        Meikäläisen eturistisiteen leikkasi juuri pitko ja polvi on varmasti niin hyvässä kunnossa, kuin vain voi olla.

        Pitko korjasi minunkin eturistisiteen ym. vammat. Leikkauksesta ei vielä kovin pitkä aika, mut polvi tuntuu jo nyt todella hyvältä. Uskon, että polvesta tulee vielä kuntoutuksen jälkeen erinomainen.

        Kovin mukava ja ammattitaitoinen lääkäri, voin suositella!


      • just leikattu

        Arvela Lappeenrannasta leikkasi mun olkapään just viime viikolla. Luotan täysin et tulee kuntoon. Käy kysyy pari mielipidettä eri ortopedeiltä, varmasti joku ratkaisu löytyy.


    • Markku Okkonen

      Kiertäjäkalvosin oireyhtymä on sinun nuoressa ikäryhmässäsi varsin harvinainen.
      Tavallisempi syy sinulla olisivat ehkä liikarasituksen aiheuttama subacromiaalinen bursiitti (olkalisäkkeen alaisen limapussin tulehdus) tai joku muu syy. Kiertäjäkalvosinoireyhtymän ja bursiitin taustalla on nuorellakin joskus harvoin ahdasolkaoireyhtymä. Olen tavannut ja leikannut näitä hyvällä tuloksella kolmelta parikymppiseltä potilaalta synnynnäisen käyrän acromionin takia (kun viisikymppisiä vastaavia leikkauspotilaita on ollut tuhat!).
      Jos konservatiivinen hoito ei ole auttanut eikä olkapäätäsi ole tarkemmin tutkittu on
      olennaista on että hakeudut olkapäitä hoitavan ortopedian erikoislääkärin hoitoon, niin että olkapääsi kuvannetaan kunnolla MRI kuvauksella muiden syiden poissulkemiseksi ja sitten arvioidaan samalla ammattilaisen toimesta.
      Ystävällisin terveisin Ortop Markku Okkonen/Mehiäinen Kouvola

    • Työtöntyömies

      Itsellä murtui irti poikki solisluu keskikohdasta noin 5 kuukautta takaperin,Turun sairaalaan yleislääkäri Koivuluhta totesi että murtumalle ei tehdä mitään ja kättä saa käyttää kuten aina ennenkin. Kivut ovat kyllä pienet pystyn harjoittelemaan monipuolista kuntoliikunta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe