Seborrooinen ekseema

zza

Hei!

Ongelmani on erittäin tuskastuttava päänahan seborrooinen ekseema, johon liittyy päänahan punoitusta, kutinaa, hilseilyä ja ennen kaikkea hiusten lähtöä. Olen kokeillut tetralysal-antibioottikuuria ja nyt minulle määrättiin sporanoxia, jonka kuitenkin ajattelin lopettaa, kun luin että kuurin lopetus saattaa aiheuttaa vieläkin voimakkaampaa hiustenlähtöä. Myös Nizoral-shampoo on käytössä. Mikään ei kuitenkaan auta, Nizoral ainoastaan poistaa hilseilyn. Vaiva on ilmeisesti aika yleinen, joten olisin kiitollinen jos joku voisi kertoa, miten on päässyt eroon oireista tai mikä mahtavampaa, koko hermoja uuvuttavasta sairaudesta? Onko kokemuksia Roaccutanilla hoidosta? Kiitos paljon jo etukäteen.

74

27715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poissuljettu

      psorin mahdollisuus, arvauskeskuksen lääkärit eivät aina tunnista-ihotautien erikoislääkäri on tietty eri asia.

      • zza

        Olen käynyt kahdella eri yksityisellä ihotautilääkärillä, joten psorista tuskin on kysymys.


      • jpp3
        zza kirjoitti:

        Olen käynyt kahdella eri yksityisellä ihotautilääkärillä, joten psorista tuskin on kysymys.

        Sinulla on siis suomeksi sanottuna taliköhnärokahtuma(melkoinen sanahirviö. Jotkut
        ovat hyötyneet perusvoiteen (esim.AqualanL)
        hieromisesta päänahkaan, antaneet vaikuttaa
        jonkin aikaa, ja pesseet pois normaalilla
        shapoolla tai 'sopivalla' hiustenpesuaineella
        päänsä,vaikkapa ketokonatsolia sisältävällä
        shampoolla, jota saa ilman reseptiä. Ketokonatsoli tehoaa erääseen sienilajiin, joka
        on yksi syy sairauteesi.

        En tiedä, onko ekseemasi diagnosoitu pelkän
        ulkonäön perusteella, kuten useimmin. Mutta, jos
        ei oireet helpota, vaikka olet erikoislääkärillä
        käynytkin, niin siitä huolimatta kehoittaisin
        sinua kääntymään vielä erikoislääkärin puoleen.

        En usko psoriin minäkään.

        Tsemppiä!


      • Anonyymi

    • vaiva on

      Kuten tuossa jo mainittiinkin seborroinen ekseema johtuu päänahassa olevasta sienestä.
      Tarkemmin sanottuna sienen liikakasvusta, joka aiheuttaa oireet.
      Sairaudesta ei voi parantua, vaan tyypillisesti se uusiutuu aina säännöllisin väliajoin, esim. kuiva talvi-ilma ja pipon käyttö usein laukaisevat oireet.

      Ketokonatsolin lisäksi kannattaa kokeilla lääkeshampoota, jossa on vaikuttavana aineena siklopiroksiolamiini. Se tappaa ketokonatsolin tavoin sienen mutta on myös tehokas kutinan ja tulehduksen hillitsijä. Ketokonatsoli ei tehoa kutinaan eikä tulehdukseen (punoitus).
      Siklopiroksiolamiiniä saa apteekista ilman reseptiä.

      • SebSeb

        Sama homma täällä. Olen käyttän Lorealin hilseshampoota. Niitä on kahta erilaista, oranssi toimii mulle. Sillä pesen päänahan ja naaman. Genitaalialueella sama homma. Jossain luki, että vaivat alkaa 25 ikävuoden jälkeen.

        Sitten vaan hydrokortisonia naamaan ja väliin Bebanthenia, ettei iho mene rikki. Ja toimii.

        Olen kelannut liittyyköhän ruokavalio tähän jotenkin? Jos ei hoida, nenänpielet on kuin tulessa.


      • Anonyymi
        SebSeb kirjoitti:

        Sama homma täällä. Olen käyttän Lorealin hilseshampoota. Niitä on kahta erilaista, oranssi toimii mulle. Sillä pesen päänahan ja naaman. Genitaalialueella sama homma. Jossain luki, että vaivat alkaa 25 ikävuoden jälkeen.

        Sitten vaan hydrokortisonia naamaan ja väliin Bebanthenia, ettei iho mene rikki. Ja toimii.

        Olen kelannut liittyyköhän ruokavalio tähän jotenkin? Jos ei hoida, nenänpielet on kuin tulessa.

        "Jossain luki, että vaivat alkaa 25 ikävuoden jälkeen. "
        Olen juuri täyttänyt 70 vuotta, eikä mulla oo mitään mainitsemiasi vaivoja.


      • Anonyymi

        Minun miehelläni oli tämä juttu myös, hän sai lääkäriltä reseptin kahta eri ainetta
        Ensimmäistä ainetta laitettiin päänahkaan ja se sai vaikuttaa muutaman tunnin, sitten se pestiin pois toisella aineella. Tämä toistettiin muutamia viikkoja ja se katosi.
        En muista mitä nämä aineet oivat nimeltään , mutta kai lääkärit tietävät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jossain luki, että vaivat alkaa 25 ikävuoden jälkeen. "
        Olen juuri täyttänyt 70 vuotta, eikä mulla oo mitään mainitsemiasi vaivoja.

        Ei ollutkaan kysymys yleistämisestä, ainoastaan niistä jotka voivat saada taudin, niin usein juuri 25 vuotiasta


    • amaip

      Hae kampaajalta tai HairStoresta System4-shampoota ja -hoitoainetta. Auttaneet jo kymmenen vuoden ajan samaiseen vaivaan. Takana lukuisia hoitoja ja shampookokeiluja. Voin korkeintaan muutaman kerran pestä joillain muilla tuotteilla ja sitten on palattava käyttämään kyseistä sarjaa. Kannattaa ainakin kokeilla, olen kuullut muidenkin kehuneen!!

      • I,K,U

        Moi,

        Minä myös sairastuin noin 5 vuotta sitten ko. tautiin, olin silloin juuri mainitsemasi 25 vee. Tauti ilmenee aika ajoin, nyt jälleen pahempi vaihe menossa. Pesin juuri pääni tuolla system4-shampoolla, joka mielestäni myös ihan ok tuote. Ainoa ongelma itselläni on, että sekin tahtoo kuivattaa päänahkaa. Pesen usein myös ihan perusrasvalla tukkaa.

        Tauti on minulle vielä aika V-mäinen, koska minulla todettiin myös allergisuus kortisoneille. Nyt voin käyttää vain kalliita erikoisrasvoja esim. Elideliä.

        Aurinko auttaa myös. Olin kesälomilla etelässä ja sen jälkeen menikin pitkään ennen kuin ongelmat jälleen alkoivat.

        Kirjoitelkaa toki, jos löytyy jotain "uusia" kokeiltavia juttuja tähän tautiin. Olisi myös kiva tietää, väheneekö nämä ongelmat iän myötä?

        Tsemppiä kaikille tautia poteville!


      • muhP
        I,K,U kirjoitti:

        Moi,

        Minä myös sairastuin noin 5 vuotta sitten ko. tautiin, olin silloin juuri mainitsemasi 25 vee. Tauti ilmenee aika ajoin, nyt jälleen pahempi vaihe menossa. Pesin juuri pääni tuolla system4-shampoolla, joka mielestäni myös ihan ok tuote. Ainoa ongelma itselläni on, että sekin tahtoo kuivattaa päänahkaa. Pesen usein myös ihan perusrasvalla tukkaa.

        Tauti on minulle vielä aika V-mäinen, koska minulla todettiin myös allergisuus kortisoneille. Nyt voin käyttää vain kalliita erikoisrasvoja esim. Elideliä.

        Aurinko auttaa myös. Olin kesälomilla etelässä ja sen jälkeen menikin pitkään ennen kuin ongelmat jälleen alkoivat.

        Kirjoitelkaa toki, jos löytyy jotain "uusia" kokeiltavia juttuja tähän tautiin. Olisi myös kiva tietää, väheneekö nämä ongelmat iän myötä?

        Tsemppiä kaikille tautia poteville!

        Mulla sama ongelma ja etenkin talvella todella v-mainen, enkä oo saanut kokonaan pysymään pois millään.

        Itsellä auttanut
        -pesu shampoolla, mitä useammin sen paremmin pitää ainakin lyhyellä aikavälillä kurissa
        -apteekista saatava rausch merkkinen pajunkuorishamppoo aina välillä käytettynä
        -kortisonilla lähtee parissa päivässä pois, mutta tulee sitten takas
        -aurinko auttaa ja kesällä häviää yleensä


      • pu-lina
        I,K,U kirjoitti:

        Moi,

        Minä myös sairastuin noin 5 vuotta sitten ko. tautiin, olin silloin juuri mainitsemasi 25 vee. Tauti ilmenee aika ajoin, nyt jälleen pahempi vaihe menossa. Pesin juuri pääni tuolla system4-shampoolla, joka mielestäni myös ihan ok tuote. Ainoa ongelma itselläni on, että sekin tahtoo kuivattaa päänahkaa. Pesen usein myös ihan perusrasvalla tukkaa.

        Tauti on minulle vielä aika V-mäinen, koska minulla todettiin myös allergisuus kortisoneille. Nyt voin käyttää vain kalliita erikoisrasvoja esim. Elideliä.

        Aurinko auttaa myös. Olin kesälomilla etelässä ja sen jälkeen menikin pitkään ennen kuin ongelmat jälleen alkoivat.

        Kirjoitelkaa toki, jos löytyy jotain "uusia" kokeiltavia juttuja tähän tautiin. Olisi myös kiva tietää, väheneekö nämä ongelmat iän myötä?

        Tsemppiä kaikille tautia poteville!

        Olen 60 v...sairastanut tätä tautia koko elämäni -syntymästäni saakka ..ELI--
        EN USKO -- että ainakaan iänmyötä häviää koko tauti. Välillä voi olla vuosia poissa ja sitten taas puhkee jostain .esim.-korvakäytävät /Korvantaustat, reisitaive, pään-nahka, kainalot, Kynsien alueet sientä -niihin liittyy särkyä käsivarsiin. Korvakäytävä turpoavat ,punottavat ,paisuvat kipeytyvät-alkaa hilseily ja kauhea kutina-Kun raapii alkaa vuotaa visvaa.Kun se visva kuivuu se on keltaista ja paksua "töhnää , haisee pahalle-ikäänkuin hiivalle.
        Tauti on myös "hermostollinen aiheuttaa hämäriä hammastulehduksia joihin hammaslääkärit eivät tiedä vasatusta/MM.Minulla oli 2,5vuotta kestävä kummallinen hammastulehdus joka viimein meni pahaksi että piti poistaa koko hammas -antibiootti ,pencilini - .mikään lääke ei auttanut!-poisto auttoi ja rauhoitti tilanteen.---Näitä hampaita on ollut 2 kertaa!
        SYNTYESSÄNI OLI KAULASSANI ÄRTYNYT "PAISE"JOKA ÄRSYYNTYI (oli vuotavaa visvaa ja punotti -TULI PAHAKSI PARIN KUUKAUDEN AIKANA.Se paise avattiin (puhkaistiin) Aikuisena vanhasta neuvolakortista on kerrottu että se oli
        AVATTU KELTARAUHANEN-Tähän tautiin kuuluu myös kelta-rauhasen toiminta-
        ---------RASVAHIIVAAKIN SE ON !
        -Pinallisiin ihottunmiin olen käyttänyt PANTYSON voidetta joka on aina auttanut pahimman ohi.

        ---OTTAISIN MIELELLÄNI VASTAAN LISÄÄ VASTAAVIA KERTOMUKSIANNE !
        Toivossa odotellen vuonna 2016

        TSEMPPIÄ KÄRSIVILLE------KOKEMUKSELLA!

        Tämä tauti pesii aina jossain ! VIIMEAIKAISIA AJATUKSIANI ON ASKARRUTTANUT ASIA.! ENTÄ JOS TÄMÄ TAUTI PESII MYÖS SISÄ-ELIMISSÄ-
        Saako siihen mitään kortisonin tapaista lääkettä sisäisesti ?
        Mikään muu aine ei tunnu tähän "purevan ?

        OTTAKAA KANTAA ... MYÖS LÄÄKÄRIT ! HERÄTYS !...----- KIITOS !
        TÄMÄ ON SIENI JOKA EI POISTU KOSKAAN !...paitsi sitten haudassa ne madot saavat herkutella sienellä !


      • pu-lina

        ....................JATKUU....vielä ..unohdin luettelosta silmäluomet ja suupielet.
        ....................Tämä tauti periytyy lapsille.Äidissäni oli /minulla ja tyttärellä myös !


      • pu-lina

        ................. Ja entäs..sitten vielä ?...Mitä tapahtuu -kun sieni ei pääse puhkeemaan ulospäin purkautumaan?---Koteloituuko se ja pesiytyy johonkin paikkaan kehossa odottamaan otollista aikaa purkaukseen. olen VIELÄ itsetióiminen ja pärjään yksikseni kaikki toimet ja aivot toimivat suht-koht. TUNTEMUKSENI ON KUITENKIN ETTÄ KIPEISSÄ NIVELISSÄ SAATTAA "ASUA JOKU "------------- ja vatsassa 8 pitkää omituista vuotta- jotain ON --??


      • Anonyymi
        I,K,U kirjoitti:

        Moi,

        Minä myös sairastuin noin 5 vuotta sitten ko. tautiin, olin silloin juuri mainitsemasi 25 vee. Tauti ilmenee aika ajoin, nyt jälleen pahempi vaihe menossa. Pesin juuri pääni tuolla system4-shampoolla, joka mielestäni myös ihan ok tuote. Ainoa ongelma itselläni on, että sekin tahtoo kuivattaa päänahkaa. Pesen usein myös ihan perusrasvalla tukkaa.

        Tauti on minulle vielä aika V-mäinen, koska minulla todettiin myös allergisuus kortisoneille. Nyt voin käyttää vain kalliita erikoisrasvoja esim. Elideliä.

        Aurinko auttaa myös. Olin kesälomilla etelässä ja sen jälkeen menikin pitkään ennen kuin ongelmat jälleen alkoivat.

        Kirjoitelkaa toki, jos löytyy jotain "uusia" kokeiltavia juttuja tähän tautiin. Olisi myös kiva tietää, väheneekö nämä ongelmat iän myötä?

        Tsemppiä kaikille tautia poteville!

        Muutto etelään eli aurinkorannikolle poistaa vaivasi!

        Muuttanut miekkonen ja vaiva tipotiessään.


      • Anonyymi
        pu-lina kirjoitti:

        ................. Ja entäs..sitten vielä ?...Mitä tapahtuu -kun sieni ei pääse puhkeemaan ulospäin purkautumaan?---Koteloituuko se ja pesiytyy johonkin paikkaan kehossa odottamaan otollista aikaa purkaukseen. olen VIELÄ itsetióiminen ja pärjään yksikseni kaikki toimet ja aivot toimivat suht-koht. TUNTEMUKSENI ON KUITENKIN ETTÄ KIPEISSÄ NIVELISSÄ SAATTAA "ASUA JOKU "------------- ja vatsassa 8 pitkää omituista vuotta- jotain ON --??

        Sienistä kannatta tehdä hyvä sienikeitto.
        Keitettäessä sienet tuhoutuvat hyväksi ruuaksi.

        t. sienikeiton ystävä


    • Kartsa

      Itsellä alkoi joskus kesän tienoilla, ja alan pikkuhiljaa tajuta, ettei tämä ole katoamassa mihinkään. Yritän päästä erikoislääkärille vielä, jos sieltä jotain parempaa voidetta saisi. Käytin pitkään kasvoihin kortisonia, mutta sitten vasta luin netistä ettei ole hyväksi iholle pitkässä juoksussa. Lääkäri ei tästä mitään kertonut! Se auttaa aina välillä, ja välillä tuntuu vain pahenevan. Ja stressi laukaisee kyllä todellakin pahemmaksi. Tällä hetkellä käytän vähän Apobase-voidetta, mutta se tuntuu välillä vain lyövän ihon tukkoon, niin että jää vain isoja nahkaklönttejä jumiin, ja alkaa lopulta kellertämään. Toisena vaihtoehtona on, että ilman voidetta iho sitten punoittaa ja on erittäin tiukka/kuiva ja hilseilee.

      Itselläni lähti päänahasta KOKONAAN pois, kun hain apteekista Selukos-shampoota. Halpaakin vielä.

    • auttoi

      Itselläni tuohon auttoi ihan tavallinen apteekista saatava käsien desinfiointiaine. Aluksi kerran päivässä ja kun ihotuma on rauhoittunut saattaa riittää käsittely kerrankin viikossa.

      • ksri

        Moi.
        PÄÄNAHAN seborrooiseen ekseemaan mulla on käytössä ihotautilääkärin määräämä rasvaseos, joka valmistetaan apteekissa paikan päällä. On melkosen "hankalakäyttöinen", koska rasva on aika paksua kuten myös hiukseni, joten on vaikea saada levitetyksi. Rasvan kanssa touhuaminen on inhottavaa mutta tehokasta.

        Rasvaa siis levitetään hiuspohjaan ja pidetään päässä 16 tuntia (!), jonka jälkeen pestään shampoolla pois. Shampoo kannattaa levittää kuivaan päähän muuten rasva ei lähde hiuksista millään. Tämä tehdään 2 kertaa viikon aikana. Lisäksi Bemetson-liuos päänahkaan kerran päivässä. Joudun tekemään ko. hoitoprojektin 1-2 kertaa vuodessa. Lisäksi laitan Bemetsonia silloin tällöin, kun päänahka oireilee lievästi.

        Tässä rasvan resepti, jos haluat pyytää lääkäriltäsi:
        Sulfur 3 g
        Bemetson 0,1% ungt. 50 g
        Aqualan 50 g

        ps. Jos kokeilet, älä pelästy rasvan hajua, se ei ole kovin miellyttävä.


      • millainen vaiva?
        ksri kirjoitti:

        Moi.
        PÄÄNAHAN seborrooiseen ekseemaan mulla on käytössä ihotautilääkärin määräämä rasvaseos, joka valmistetaan apteekissa paikan päällä. On melkosen "hankalakäyttöinen", koska rasva on aika paksua kuten myös hiukseni, joten on vaikea saada levitetyksi. Rasvan kanssa touhuaminen on inhottavaa mutta tehokasta.

        Rasvaa siis levitetään hiuspohjaan ja pidetään päässä 16 tuntia (!), jonka jälkeen pestään shampoolla pois. Shampoo kannattaa levittää kuivaan päähän muuten rasva ei lähde hiuksista millään. Tämä tehdään 2 kertaa viikon aikana. Lisäksi Bemetson-liuos päänahkaan kerran päivässä. Joudun tekemään ko. hoitoprojektin 1-2 kertaa vuodessa. Lisäksi laitan Bemetsonia silloin tällöin, kun päänahka oireilee lievästi.

        Tässä rasvan resepti, jos haluat pyytää lääkäriltäsi:
        Sulfur 3 g
        Bemetson 0,1% ungt. 50 g
        Aqualan 50 g

        ps. Jos kokeilet, älä pelästy rasvan hajua, se ei ole kovin miellyttävä.

        Oliko tästä jotain hyötyäkin? Kuinka usein käytät?

        Liittyykö tähän seborroiseen ekseemaan hiusten paha haju ja jos ei päivittäin pese hiuksia, päänahka alkaa kutiamaan?


      • ksri
        millainen vaiva? kirjoitti:

        Oliko tästä jotain hyötyäkin? Kuinka usein käytät?

        Liittyykö tähän seborroiseen ekseemaan hiusten paha haju ja jos ei päivittäin pese hiuksia, päänahka alkaa kutiamaan?

        No, tuskin täällä suosittelisin, jos hoidosta ei olisi mitään hyötyä !! Ja kuten kirjoitin, joudun tekemään rasvaussession 1-2 kertaa vuodessa, ja mulla vaiva on päänahassa.

        Tosin nyt viimeisimmällä kerralla meni touhussa hermot, kun en saanut rasvaa pois hiuksista ilman kampaajan apua ja aineita! Ja rasvan haju ei lähde tyynyliinasta ja pyyhkeistä millään. Farmaseutin suosituksesta ostin päivittäiskäyttöön SYSTEM 4 -SARJAN SHALE OIL SHAMPOOTA, joka näyttää ainakin toistaiseksi pitävän kutinan ja hilseilyn hämmästyttävän hyvin poissa :) Tälläkin palstalla sitä joku suositteli. Eli kandee ekax kokeilla hoitaa ihottumaa apteekin shampoilla!

        Seborrooisen ekseeman oireita ovat nimenomaan ihon kutina ja hilseily, jotka johtuvat liiallisesta talin tuotannosta. Myös pahaa hajua voi olla.


      • Katrim
        ksri kirjoitti:

        No, tuskin täällä suosittelisin, jos hoidosta ei olisi mitään hyötyä !! Ja kuten kirjoitin, joudun tekemään rasvaussession 1-2 kertaa vuodessa, ja mulla vaiva on päänahassa.

        Tosin nyt viimeisimmällä kerralla meni touhussa hermot, kun en saanut rasvaa pois hiuksista ilman kampaajan apua ja aineita! Ja rasvan haju ei lähde tyynyliinasta ja pyyhkeistä millään. Farmaseutin suosituksesta ostin päivittäiskäyttöön SYSTEM 4 -SARJAN SHALE OIL SHAMPOOTA, joka näyttää ainakin toistaiseksi pitävän kutinan ja hilseilyn hämmästyttävän hyvin poissa :) Tälläkin palstalla sitä joku suositteli. Eli kandee ekax kokeilla hoitaa ihottumaa apteekin shampoilla!

        Seborrooisen ekseeman oireita ovat nimenomaan ihon kutina ja hilseily, jotka johtuvat liiallisesta talin tuotannosta. Myös pahaa hajua voi olla.

        Itselläni päänahan hilseilyyn ja kutinaan auttaa Tricodermin shampoo ja hoitoaine (vaaleanpunainen pullo = rakentava ravitseva). Tuotetta on melko vaikea saada koska Sitruuna lopetti sen myymisen, mutta netistä sitä saa tilattua!! http://www.jacnfamily.com/catalog/product_info.php/cPath/57_59/products_id/496

        Itse pesen hiukset päivittäin shampoolla ja hoitovoidetta käytän n. 2 krt/viikossa. Näin päänahkani pysyy melko hyvässä kunnossa. Olen kokeillut lukuisia erilaisia tuotteita, käynyt laserhoidoissa ja ihotauti lääkäreillä mutta mikään muu ei ole tuottanut vastaavanlaisia tuloksia kuin Tricodermin tuotteet! Kannattaa kokeilla!!


      • erkkkkki
        Katrim kirjoitti:

        Itselläni päänahan hilseilyyn ja kutinaan auttaa Tricodermin shampoo ja hoitoaine (vaaleanpunainen pullo = rakentava ravitseva). Tuotetta on melko vaikea saada koska Sitruuna lopetti sen myymisen, mutta netistä sitä saa tilattua!! http://www.jacnfamily.com/catalog/product_info.php/cPath/57_59/products_id/496

        Itse pesen hiukset päivittäin shampoolla ja hoitovoidetta käytän n. 2 krt/viikossa. Näin päänahkani pysyy melko hyvässä kunnossa. Olen kokeillut lukuisia erilaisia tuotteita, käynyt laserhoidoissa ja ihotauti lääkäreillä mutta mikään muu ei ole tuottanut vastaavanlaisia tuloksia kuin Tricodermin tuotteet! Kannattaa kokeilla!!

        Mulla sama vaiva on ollut jo 8-9 vuotta. Olen nyt 24v eli lapsesta asti olen kärsinyt tästä paskasta. Ala-asteella mulla oli yhdessä kohtaa päätä iso hilseinen kohta josta lähti tosi isoja siivuja. Siitä se sitten lähti...

        Taas viime viikolla muistin, miksi vihaankaan syksyjä :) Kävin muutama vuosi sitten ihotautilääkärillä joka määräsi Diprosalic tai Elocon-liuosta. Noita olen käyttänyt parhaiten toimivalla tavalla eli aina kun hilsettä tulee niin suihkun jälkeen muutamana päivänä liuosta päänahkaan ja sitten helpottaa vähäksi aikaa. Perusshampoona mulla on Head & Shoulders Mild Care, mutta aion kohta mennä apteekista ostamaan System 4 2 shampoota. voisin vaikka päivitellä tänne miten shampoon vaihto auttaa.

        Vanha ketjuhan tämä jo on, mutta toivottavasti tästä on muillekin apua :)


      • tu-li
        ksri kirjoitti:

        No, tuskin täällä suosittelisin, jos hoidosta ei olisi mitään hyötyä !! Ja kuten kirjoitin, joudun tekemään rasvaussession 1-2 kertaa vuodessa, ja mulla vaiva on päänahassa.

        Tosin nyt viimeisimmällä kerralla meni touhussa hermot, kun en saanut rasvaa pois hiuksista ilman kampaajan apua ja aineita! Ja rasvan haju ei lähde tyynyliinasta ja pyyhkeistä millään. Farmaseutin suosituksesta ostin päivittäiskäyttöön SYSTEM 4 -SARJAN SHALE OIL SHAMPOOTA, joka näyttää ainakin toistaiseksi pitävän kutinan ja hilseilyn hämmästyttävän hyvin poissa :) Tälläkin palstalla sitä joku suositteli. Eli kandee ekax kokeilla hoitaa ihottumaa apteekin shampoilla!

        Seborrooisen ekseeman oireita ovat nimenomaan ihon kutina ja hilseily, jotka johtuvat liiallisesta talin tuotannosta. Myös pahaa hajua voi olla.

        JOO ...kamla hajukin ..Kuin hiivaa..


      • Anonyymi
        ksri kirjoitti:

        Moi.
        PÄÄNAHAN seborrooiseen ekseemaan mulla on käytössä ihotautilääkärin määräämä rasvaseos, joka valmistetaan apteekissa paikan päällä. On melkosen "hankalakäyttöinen", koska rasva on aika paksua kuten myös hiukseni, joten on vaikea saada levitetyksi. Rasvan kanssa touhuaminen on inhottavaa mutta tehokasta.

        Rasvaa siis levitetään hiuspohjaan ja pidetään päässä 16 tuntia (!), jonka jälkeen pestään shampoolla pois. Shampoo kannattaa levittää kuivaan päähän muuten rasva ei lähde hiuksista millään. Tämä tehdään 2 kertaa viikon aikana. Lisäksi Bemetson-liuos päänahkaan kerran päivässä. Joudun tekemään ko. hoitoprojektin 1-2 kertaa vuodessa. Lisäksi laitan Bemetsonia silloin tällöin, kun päänahka oireilee lievästi.

        Tässä rasvan resepti, jos haluat pyytää lääkäriltäsi:
        Sulfur 3 g
        Bemetson 0,1% ungt. 50 g
        Aqualan 50 g

        ps. Jos kokeilet, älä pelästy rasvan hajua, se ei ole kovin miellyttävä.

        Sulfur eli rikki haisee aina pahalta!


    • Talkkari työttömäksi

      Minulla taliköhnä ollut seuranani n. 20 vuotta. Alussa, muutaman vuoden taudista nautittuani, kun ei ollut tietoa mistä on kysymys, menin ihotautilääkäri Raimo Suhosen pakeille, joka oven avattuani ennen esittelyjä jo totesi, että sieltähän saapuu taliköhnäpotilas! Sen verran reippaasti oli naamassa väriä ja hilseen peitossa.

      Päänahasta olen taudin saanut rauhoittumaan System4 - sarjan tuotteilla, lähinnä shampoolla joka käytössä jatkuvasti. Muita shampoita en uskalla nykyään edes kokeilla, koska tämä System4 osoittautunut hyväksi! Aikoinaan jotkut kokeilut "varmojen vinkkien" toimivista aineista (mm. joku omenshampoo) tuottivat päänahalle reaktion, jota ei mielellään halua uusia.

      Naaman, varsinkin parran alueen (okei, tunnustan - olen mies!), osalta en ole saanut kokeilemillani aineilla tautia kuriin, vaan välillä on rauhallisempaa ja välillä, kuten nyt, kutina on raivostuttavaa ja hilsettä erittyy niin että tumma paita muuttaa väriä!! Myös rinnassa talkkari asustelee, mutta ei aiheuta niin suurta ongelmaa kuin naaman alue.

      Mutta talkkarin kanssahan sitä mennään loppuun saakka, jos ei lääketiede keksi millä taudin saisi lopullisesti nujerrettua. Eli ei muuta kuin kestämistä lajitovereille!

      • tuuli--

        ...JOO....Talkkarin nimi on SIENI / SIENI Anna sille kyytiä sisäpuolelta ulospäin .EI ulkopuolelta tukkimalla huokoset. Kortisoni-voiteena ja Kuusenpihka sisäisesti toimii minulla.


      • Anonyymi
        tuuli-- kirjoitti:

        ...JOO....Talkkarin nimi on SIENI / SIENI Anna sille kyytiä sisäpuolelta ulospäin .EI ulkopuolelta tukkimalla huokoset. Kortisoni-voiteena ja Kuusenpihka sisäisesti toimii minulla.

        Muista, että kun tukit huokoset, niin paska jää sisällesi.
        Elimistö pyrkii poistamaan kuonat ihon kautta , jos ei muuta voi.
        Ajattele!!!
        Kuusenpihka luultavasti desinfioi sisäiseti tämän talipaskan!

        t. terveellisesti ajatteleva


    • Apu löytyi

      Glyserolia sisältävä desinfektioliuos auttaa tutkitusti taliköhnään. Siis tavallinen apteekin käsidesi Neoamisept. Levitetään iholle pesun jälkeen. Tappaa bakteerit ja sienikasvuston, ei kuivata vaan päinvastoin säilyttää ihon kosteuden. Kannattaa kokeilla, halpaakin vielä.

    • Ibelieveinlush

      Hei!

      Minulla 1,5 vuotta sitten todettu tämä tauti ( pitkän ihmettelyn jälkeen ) ja päänahkaan eivät auttaneet edes reseptillä määrätyt liuokset.
      Nyt olen löytänyt tuotteen joka on poistanut hilseen kokonaan, jo ensimmäisen pesukerran jälkeen. Lush niminen kauppa ( löytyy Helsingin asematunnelista sekä nettikauppa tietysti käytössä ) jonka tuotteita olen käyttänyt muutenkin monta vuotta sillä sopivat loistavasti herkälle iholle. Pari kuukautta sitten päätin kokeilla heidän shampoopaloja ja tosiaan hilse ja kuivuus hävisivät samantien eikä ole kahteen kuukauteen näkynyt laisinkaan. Kestääkin vielä todella kauan ja hiukset eivät ole koskaan olleet yhtä puhtaat ja paksut ( paljon oli tukka ohentunut raapimisen ja repimisen takia :( )
      Tässä tämä ihanainen tuote :
      http://www.lush.fi/tuotteet/hiustenhoitotuotteet-shampoopalat/soak-and-float-102201
      Toivottavasti tästä on apua muillekin! Itse heitin ensimmäisen pesukerran jälkeen kaikki kaupan ja apteekin shampoot samantien pois, niin mahtava tuote oli!
      Korvien taakse sekä suupieliin käytän edelleen päivittäin reseptivoidetta nimeltä Pimacufort mutta silmiin en ole löytänyt mitään poppaskonstia. Kortisonivoidetta, Oftan Dexa Chlora olen saanut lääkäriltä ja se auttaa muutaman sekunnin sisällä mutta kun ei sitäkään saa käyttää kun aina pari päivää kerrallaan ja ihottuma, polttelu ja kireä iho palaa aina pari päivää sen jälkeen :(

    • Hepsj

      Kiitos vinkistä! Tätäkin täytyy kokeilla. System 4, tea tree, nixoral, bio plus ym. Kokeiltu,, mutta varsinkin takaraivossa hilse ja kutina säilyy aina vaan...

    • apuvva

      Puhkes tuo tauti. Auttakaa mitä voin tehdä???

    • toimii.

      Viljat tai maitotuotteet pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 200-1000mg / vrk
      C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

      D-vitamiinia 50-125µg / vrk

      Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1

      Omega-3 rasvahappojen tarve on jopa 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista.

      Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

      Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

      D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

      Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

      Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

      Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

      Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

      Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

      • Anonyymi

        Todella paljon kiitoksia tosi hyvästä ja järkrvästä informaatioasta, jota ei todellakaan saa terveyskeskuksen (arvauskeskuksen) lääkäreiltä, vaan tämä tieto on aina hankittava itse.
        KIITOS HYVÄSTÄ INFORMAATIOSTA!!

        IHMISET AJATELKAA NYT JO IHAN TSE OMILLA AIVOILLANNE,
        SILLÄ TERVEYTENNE ON TEIDÄN OMISSA KÄSISSÄNNE!!!!


    • toimii.

      Low vitamin D in children linked to eczema severity!
      http://blog.vitamindcouncil.org/2013/01/25/low-vitamin-d-in-children-linked-to-eczema-severity/

      Infant eczema linked to gut bacteria, diet!
      http://www.stonehearthnewsletters.com/infant-eczema-linked-to-gut-bacteria-diet/infants/

      D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (auringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Lapsille hiukan vähemmän.

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
      http://areena.yle.fi/tv/1802812

      Atooppisen ihottuman ruokavalio, joka toimii!
      http://www.raikasweb.com/psoriasis

    • Roni K

      10 vuoden taistelun jälkeen olen löytänyt helpotusta sekä päänahan, että kasvoissa t-alueen ja suun ympärillä olevaan taliköhnään. Päänahkaan löysin shampoon nimeltä selukos, löytyy apteekista. Toimii uskomattoman hyvin ja pitää ihottuman poissa kokonaan. Kasvoihin kokeilin vaihtelun vuoksi puoli vuotta sitten löytämääni aqualan geliä , joka kaikkia odotuksia vastaan auttoi. Vaihdoin 10 muuta rasvapurkkiani näihin kahteen ja olen ollut ihottuma vapaa pidempään kun muistan. Ilahduin niin, että kirjotin orionille, että lisäisivät aqualan gelin kylkeen , että auttaa taliköhnän hoidossa. Soittivat vielä takaisinkin mutta koska taliköhnä on sairaus ja aqualan gel itsehoitotuote, merkintää ei siitä syystä lisätä. Sitä kumminkin on tietoisesti kehitetty myös siihen. Toivottavasti tuote ei katoa koskaan, teki elämästäni sen verran mukavampaa!

    • Apua!

      Kun olin juuri löytänyt tuotteen, mistä oli suurin apu päänahan ongelmiin, katosi se täysin apteekkien valikoimasta. Kyseessä siis Sebiprox-shampoo. Tietääkö kukaan, saako sitä tai vastaavaa siklopiroksiolamii-valmistetta tilattua esim.ulkomailta? Selukosia olen käyttänyt hätäapuna, ei vaan ole yhtä toimiva omalla kohdallani. Ducrayn Kelual DS oli jotain aivan kamalaa, iho muuttui "paperiseksi" ja korvien takaa imusolmukkeet turposivat palloiksi.

      • pu-lina

        Pantyson voide on auttanut minulla 20 vuotta-Korvantaustat/silmäluomet


      • hurnau

        Olen käyttänyt Sebirox shampoota jota välillä myyty jossain myös Stiprox nimellä.

        https://www.suomiapteekki.fi/SEBIPROX-15-SHAMPOO-60-ML-JA-150-ML

        Nizoralia löytyy ulkomailta hieman isompi purkki kuin mitä Suomessa myydään. Olen nähnyt sellaisiakin Nizoral tuotteita kuten tabletteja ja erilaisia nizoral shampoo variaatioita. Niistä ei ole tarkempaa tietoa.


    • Urpå1971

      Itsellä nivel psoriasis, Daivobet auttaa ja maksaa. Kuuminta hottia on ihan tavallinen käsidesi. Pari kolme kertaa päivässä ja auttaa ihan yhtä hyvin ellei jopa paremmin/nopeammin kuin Daivobet.

      14 vuotta popisinut solusalpaajia ja rasvoja ynnä muita perkeleen ruokavalioita puskettu menemään, kunnes kuulin apteekin jonossa varmaan 80 vuotiaan mummelin kertovan toiselle, että hänellä auttaa käsidesi.

      Kokeilin samantien ja nyt olisi viikko takana.

    • Epätoivoinenn

      Onkohan mulla sebiä tai jotain kulmakarvoissa? Eli siis niitä irtoaa kymmeniä päivässä ja yleensä niiden päässä on valkoista mönjää. O_O
      On ollu tämä vaiva jo vuoden ajan, en enää keksi miten hoidan sitä! Kaikki on kokeiltu, vesi-pesu, hilse-shampoo, kortisoni, antibiootit, desifiointiaine... En jaksa enää, kulmakarvat on tosi tärkee kasvojen ominaisuus!! :(
      Auttakaa epätoivoista ja masentunutta!

      • Anonyymi

        Tämä on vanha ketju, mutta vastaan , jos joku vielä lukee. Tässä on kyseessä karvatupin tulehdus. Paranee parhaiten rikkisalvalla, jota voi pyytää lääkärin kirjoittamaan tai tilata netistä sulphurcream. Miehelläni parani tällä nopeasti.


    • hoito

      Uusi keino ihottumien ja psoriaksen hoitoon!

      Kiina-Klinikka on alkanut hoitamaan pahoja ihottumia, psoriasista ja atooppista ihoa akupunktion ja sähkön avulla. Sähkötappaa myös mahdolliset sieni infektiot. Tähän mennessä asiakkaat ovat olleet hoitoihin todella tyytyväisiä ja vaikutuksen on nähnyt jo muutamassa viikossa. Hoito on melko kivuliasta mutta todella tehokasta. Klinikka sijaitsee keskeisellä paikalla Forumia vastapäätä osoitteesa Mannerheimintie 5. Ajan hoitoon voi varata numerosta: 041 5068482

      Lisää tietoa yrityksen kotisivuilta: www.kiinaklinikka.com

    • tietoanetistäsulfur

      rikkivoide auttaa

      • tu-li

        Mikä on rikkivoide ??


    • Efz

      Mulla tautia ei ole todettu, en ole käynyt lääkärillä, mutta olen varma, että se on taliköhnä. Siitä on jo monta vuotta kun alkoi älyttömällä hilseilyllä ja kutinalla. Silloin tuli paljon raavittua päätä, einä silloin tajunnut, että se vain pahensi. Hain apteekista Nizoral shampoon ja viikkojen jälkeen sain hilseilyn loppumaan. Sen jälkeen tauti alkaa oireilemaan talvella, kun on kuivaa ja pipo päässä sulkee huokoset. Yritänkin välttää mahdollisimman paljon pipon käyttöä, mutta paleltuminenkaan ei varmasti tee hyvää. Käyn suihkussa joka päivä ja pesen perusmarkettishampoolla ja -hoitoaineella hiukset. Oikean korvan takana mulla helpoiten oirehtii. Suihkun jälkeen aina levitän Humektan perusvoidetta kasvlille ja vartaloon, samalla myös tuonne korvan taakse kunnon kerros imeytymään. Sitten pidän itelleni myös kovan kurin, etten raavi päätä, muuten kutina vaan lisääntyy. Sauna tekee hyvää, varsinkin kovat löylyt...tuntuu suorastaan nautinnolliselta, kun kuuma osuu hilsekohtaan. Saunatauolla alkaa kova kutina, mutta kädet kovalla kurilla pidän poissa. Saunan jälkeen tietysti normaali pesu ja voiteet taas. Suosittelen siis saunaa, sillä on parantava vaikutus, lämmin kosteus luultavasti se avaintekijä. Iho kuivuu paljon saunan jälkeen, kannattaa siis rasvata hyvin. Oon miettinyt, että pitäs varmaan Suomen talviaikaan lähteä ulkomaille, johonkin lämpimään ja kosteaan. Kesällä ongelmaa ei juurikaan nimittäin ole.

      • tu-li

        Heip. oireistasi päätellen sinulla EI ole Seborrooi :sta


      • tu-li

        ---- kuulostaa psoriasis-kselta


    • Efz

      En usko ruokavaliolla olevan paljoa vaikutusta, mutta varmasti proteiinin saanti ja kasvisten syönti on hyväksi. Makeat ja viljaiset on mitä välttelen. Ei nyt kuitenkaan kannata ruokavaliota alkaa liiaksi muuttamaan. Varmasti suositeltu ravintolautanen ajaa asian kun asian. Syö monipuolisesti.

      • tu-li

        SAMAT SANAT_________EN USKO RUOKAVALION APUUN ! Tauti on ja pysyy.
        Paitsi nyt olen uskaltautunut käyttämään päivittäin veteenkeitettyä kuusenpihkaa.otan sitä varovasti 1-2 ruokalusikallista joka päivä .Muutoksia on tapahtunut huomattavasti parempaan.Käyttänyt nyt sitä 2 kk.tta


      • Anonyymi

        OIKEA RUOKAVALIO ON TERVEYTEMME PERUSTA, MITÄ
        KOULULÄÄKETIETEEN LÄÄKÄRIT EIVÄT VIELÄ TAJUA!

        Terveisin: Ruokavaliolla parantumattomasta psorista parantunut!


      • Anonyymi
        tu-li kirjoitti:

        SAMAT SANAT_________EN USKO RUOKAVALION APUUN ! Tauti on ja pysyy.
        Paitsi nyt olen uskaltautunut käyttämään päivittäin veteenkeitettyä kuusenpihkaa.otan sitä varovasti 1-2 ruokalusikallista joka päivä .Muutoksia on tapahtunut huomattavasti parempaan.Käyttänyt nyt sitä 2 kk.tta

        OIKEA RUOKAVALIO ON TERVEYTEMME PERUSTA, MITÄ
        KOULULÄÄKETIETEEN LÄÄKÄRIT EIVÄT VIELÄ TAJUA!

        Terveisin: Ruokavaliolla parantumattomasta psorista parantunut!


    • tuuli--

      SIENI on Sieni siihen puree vain kortisoni ja kuusenpihka.!

    • TaistelunVoittanut

      Hiusten pesu päivittäin Tervaskanto-shampoolla (löytyy esim. Ruohonjuuri-kaupoista). Sitten pyyhekuivataan hiukset ja hierotaan Hydrocortison-liuosta päänahkaan ja annetaan olla. Kun tukka on kuivanut, niin voi viisipiikkisellä vähän selvitellä. Lastuja varmaan nousee päänahasta hiuksiin, joten kantsii vähän tsiigailla ja ottaa kammalla pois. Kun päänahka ei enää oireile, niin ko. shampoota käytetään joka toinen päivä (saa tietty käyttää päivittäinkin) ja hydrokortisonin voi korvata ACO:n liuoksella, joka ehkäisee päänahan kuivumisen. Itse sain seborrean noin 18-vuotiaana ja vuosien mittaan kävin ihotautilääkärit, monet mönjät ja shampoot läpi. Vasta noin 60-vuotiaana pääsin koko seborreasta irti totaalisesti. On varmaa, ettei tämä kaikille tehoa, mutta mulle tepsi. On siis ihan omaa keksintöä.

    • latvis

      Heikki täs! Kyllä pitäis ensikksi selvittää, mikä taustalla mättää. mikä on kehon ph, jos son hapan voi tulla vaikka mitä oireita. pscsoe jauhetta saa alan liikkeistä, testiliuska on mukana ja siitä se alkaa,selviääpaljon:)

    • KaarleSuuri

      Nyt on kokeilussa apteekista saatava Resolain Scalp Tonic- liuos. Sama valmistaja kuin Abilar- pihkasalvalla. Aika neutraali tuoksu, juoksevaa koostumukseltaan. Nokkapullolla helppo annostella päänahkaan. Muutaman päivän olen käyttänyt iltaisin. Vielä ei mullistavaa muutosta ole näkynyt.
      Pirkka-käsidesi tuntui mukavasti pehmentävän päänahkaan laikkuja.,

    • läiskäpää

      Seboroinen ekseema on sama kun dermatite seboroica. Mulle tricologi antoi Tricoderm sarjan igienit tricoderm shampoo numero 4 ja kookosnaamio. Pesen kaksi kertaa viikossa. N vaihda enää muuhun. Vaiva oli pahimmillaan talvella ja jos oli stressi päällä. On kuulemma perintötekijöistä kiinni. Jos tulee stressi päälle laitan kerran viikossa tricoderm ampullin numero 7 ja kaikki hyvin. Jos haluat kokeilla sitä saa tilaamalla [email protected]. On vaikee löytää kampaamoista, mutta pitkän etsiskelyn jäkeen löysin netti osoittee. Oon jo käyttänyt 9 vuotta.

    • pihkanaama

      Minäkin ajattelin että onko kukaan kokeillut pihkasalvaa? Toimii minulla yhteen jos toiseenkin ihon vaivaan. Esimerkiksi ekseeman(kuivan) kutinaa hillitsee huomattavasti ja laikut pienenevät. Seborrooista ekseemaa ei itselläni ole. Mutta tulipahan mieleen. Toki allergiat pitää ottaa huomioon.

    • seborekseema

      mies. keskiikäinen.nuoremapana aikuistuessa oli kausi joillin kova hilse jonkin aikaa, nyt tullut takaisin syksyllä. punasia länttejä 3 korvien päällä takaraivolla. kortisoniliuosta locoidia käyttänyt. pessyt ketokonazolillal muta nyt lkri sanoi että kuivattaa liikaa. koko päänahka ei ole punainen tai hliseessä vaan laikuittain. pesusta noin vuorokauden sisään tekee mieli irrotella kynsillä länttejä ja siitä se lähtee. tietysti hikeä jos kuivuu yhtään ja tiukka pipo talvella niin pahene. samoin stressi ja viljat 7 sokeri -olen huomannut. pitänee siis kokeilla shampoo4:sta ja käsidesiä.onko muita vaihtoehtoja?

    • kokemmusta

      mehiläisvaha? kkookosöljy? vai ihan lääkevoide?

    • kampiakseli

      Kiusallinen oire itselläkin kyseistä ihottumaa säännöllisesti esiintyy ja se on ihan diagnosoitukin aiemmin ihotaulilääkärin toimesta. Nyt nivus taipeissa ihottuma sinnikkäästi on eikä meinaa parantua. Olisin kiinnostunut tietämään erilaisista ennenkaikkea reseptivapaista lääkevoiteista jotka muilla on auttanut tähän ihottumaan? Olen toki useita kokeillutkin mutta aina on jotain voinut jäädä huomaamatta ottaa kokeiluun.

    • Savishamppoo

      Hei! Terveystalon ihotautilääkäri diagnosoi mulla taliköhnän. Päänahan pesuun olen käyttänyt useamman vuoden ranskalaista Ciel D'azur savishamppoota. Lisään yhden shamppookäsittelyn shamppoomäärään 1-3 tippaa aura gacian teepuuöljyä. Tämä on toiminut päänahan hyvänä ylläpitohoitona. Kipeytynyt päänahka on parantunut näillä tuotteilla. Kokonaan vaiva ei ole parantunut eli päänahka hileiseilee edelleen, mutta huomaamattomasti.

    • Helkama

      Minä olen kärsinyt taliköhnästä n. 15 vuotta ja lievästä aknesta 20 vuotta. Aloitin viime lokakuussa Isotretinoiini kuurin annostuksella 20mg/päivä. Kasvoissa ei ole enää mustapäitä eikä finnejä. Mutta hämmästyin todella huomatessani, että lääkkeen aloituksen jälkeen hiustenlähtöni väheni. Olin jopa odottanut päinvastaista. Kampaajani sanoi hiuksistani, että ne ovat vahvistuneet paljon. Päänahan rasvoittuminen on nyt kurissa ja sitä myöten rasvainen hilsekin. Pientä hiusta pukkaa todella runsaasti päänahasta, etli uutta hiusta on kasvamassa.
      Nyt minua pelottaa lopettaa lääke. Tätä aiemmin olen kokeillut ihan kaiken taistellessani seborreaa vastaa. Elämän laatuni on parantunut lääkkeen aloittamisen myötä. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Onko tauti palannut kuurin jälkeen vai voiko se pysyä poissa?

    • Anonyymi

      Itse olen kärsinyt samasta vaivasta lähes 30 vuotta. Olen kokeillut kaikenlaisia apteekin ja kampaajan tuotteita, mutta eipä noista ole juuri ollut apua. Itsellä ollut kaksi ihan kaupan tuotetta jotka ovat olleet hämmästyttyvä apu. Toinen oli XZ hilsehoito ja toinen AXE anti-dandruf zero pellicule. Joo tiedän, kuulostaa oudolle. Varsinkin Axessa on hajustetta, jotka eivät minulle normaalisti käy. Noilla molemmilla hilse pysyi poissa päivittäisesti käytettynä. Myös kasvojen ihottuma pysyi kurissa (parempana) kun päänahka ei hilseillyt. Nyt kumpaakaan ei enää saa, ja keinot on lopussa.Ei auta Ducrayt eikä System4. Oletan että vaikuttava aine noissa vanhoissa oli Zinc Pyrithione ja Zinc Sulfate. Ilmeisesti EU on laittanut noiden määriin jonkin rajoituksen eikä niitä saa enää laittaa riittävästi.

    • Anonyymi

      Minulla tämä tuli raskauden myötä. Imetyksen loputtua helpotti huomattavasti. Jouduin rajaan hiustuotteet tiettyihin, jotka on tämän taudin oireisiin tarkoitettuja. Suosittelen karsiin halvat hilse shampoo markettimerkit pois ja tilalle kunnon tuotteet. Näitä saa apteekista ja Sokoksen kempparista. Auttoi huomattavasti ja päänahka ollut oireeton.

      Värjäsin itse hiukset ja käytin 2 kertaa sen mukana tulevan hoitoaineen, mikä oli virhe. Kutina alkoi pitkästä aikaa ja jatkui. Jouduin taas tekee "pää puhdistuksen" eli nämä muka hoitavat ja paksut mönjät pois teho aineilöa. Eivät sovi, jäävät päänahkaan kalvoksi ja hilseilee pois.

      Kannattaa tutkia näitä hiustuotteita eikä käyttää mitä vaan hilse shampoota, koska se ei ole oikea tuote tähän tautiin, vaikka oireena olisikin hilse.

      • Anonyymi

        Näitä tuotteita olen itse käyttänyt, Aco, System, Cutrin ja FC Professional Roots. Ja apteekin lääkeshampoo. Myös hoitoainetta laitettava erityisen varovasti ettei lähellekään päänahkaa. Sekin aiheuttaa kalvon, mikä hilseilee pois.

        Hormonit laukas tän mulla ja niiden asetuttua imetuksrn jälkeen onneks ihokin rauhoittui. Vaiva kuitenkin tulee oleen ikuinen ja palaa helposti. Tämmöisen vaivan voi saada raskauden mukana yllätyksenä.


    • Anonyymi

      No se ruokavalio!!!
      Hae ohjeet netistä ruokavaliolla parannukseen!!!
      Ruokavalio parantaa vaivasi!!!

      T. ruokavaliolla parantunut

    • Anonyymi

      Selukos riitti.

    • Anonyymi

      Nyt näyttää siltä, että minulla on puhjennut taliköhnä. Ja en todellakaan ole enää nuori, ikää on 50 . Viimeisin hoitokokeiluni on luomu lääkealoe vera. Se lopetti kutinan. Minun täytyy hankkia vielä joku hyvä shampoo tähän vaivaan, vaikka olenkin käyttänyt jo vuosia silikonittomia ja sulfaatittomia laatushampoita. Onpa tämä kauhean ikävä vaiva, mutta nythän on sydäntalvi. Tilanne on pahana. Varmasti kesällä helpottaa. Kauan sain elää, ennen kuin mitään tällaista tuli eteeni. Ruokavalioni on kyllä moitteeton, sieltä tuskin on syitä löydettävissä. Olen käyttänyt vuosikausia vitamiini-ja hivenainelisiä. Verestä mitattuna esim. D-vitamiinitasot ovat erinomaiset. En ole sairastunut koskaan vakavasti. Minulla ei ole vakavia sairauksia. No, nyt tämä taliköhnä on. Mutta eiköhän tämä tästä.

      • Anonyymi

        Muuten oman ikäisteni hormoonimuutoksilla voi olla asiaan vaikutusta. Tosin en ole edes niistä vvuosista kärsinyt, mutta ne voivat vaikuttaa, että juuri nyt taliköhnä iski. Tämä selitys voi olla hyvin mahdollinen. Ne hormonit, hormonit.


    • Anonyymi

      aloin tankata vitamiinia C max ja b max sinunaptekkista sekä d vitamiinia 50-25mg, läjhi tuo seborroinen eikä vaeltele ja ilmaannu aina erikohtaan ylävartalossa enää

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille tämän palstan vinkeistä!

      Itse olen nyt kokeilujen kautta löytänyt seuraavan minulle paljon apua tuoneen tavan:

      Hiusten pesu vähintään kerran päivässä. Ensin pieneen kulhoon karkeaa merisuolaa ja niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee. Tällä suolavedellä pään valelu ja hierominen päähän. Itsellä hyvin lyhyet hiuket joten aineiden helppo osua päänahkaan. Huuhtelu. Sitten pesu Urtekramin tea tree shampoolla, löytyi ihan marketista, ja huuhtelu. Sitten pesu uudestaan tällä samalla shampoolla ja hankaus pesusienellä. Huuhtelu.

      Ah sitä tunneta kun ei satu! Ei kirvele, ei syhy, ei punoita, ei ole märkiviä länttejä! Ja voin kertoa että olen kokeillut kaikkea. Tällä hetkellä tämä toimii jopa paremmin kuin kortisoniliuos yms lääkärin ja kampaajan vinkit. Selkeästi myös hyvin lyhyt hiusmalli on pelastus koska pitkähiuksisena päänahka ei ikinä päässyt kuivumaan ja parantumaan vaan hautoi tulehdusta kaiken aikaa.

      Eli minä vannon suolan, tea tree shampoon , päivittäisen pesun ja lyhyiden hiusten nimeen!

    • Anonyymi

      Saaren taika -merkkinen vihreä tee & kamomilla shampoopala. Nyt testissä myös teepuushampoopala vaikuttaa toimivan. Kannattaa lukea arvosteluja. Auttaa jopa psoriaasikseen.
      Pahimpina aikoina kortisoni liuos ja voide kuurina useampana päivänä.

      Se mikä on pahinta tälle päälle on se, että se ei pääse kuivumaan kunnolla. Nutturan kietaisu, pipon päähänlaitto puolikuiviin hiuksiin on iso ei.
      Kuivashampoo ei. Hiuslakat päänahan lähelle ei. Kuivan karstan rapsuttelu EI.

      Stressi on pahin. Varsinkin jos se vaikuttaa syömisiin. Joku siinä on että se paha mieli haluaa tulla pään ihohuokosista ulos.

      Monet hyvät jutut toimii usein hetken. Kannattaa joskus vaihdella shampoota. Hyväksi todetut ainesosat on teepuuöljy, terva, pihka, kamomilla, vihreä tee. Myös muistan joskus lushilla olleen hyvän shampoon. Sekin oli palashampoo. Liekö se juttu sitten joku palashampoissa yleisesti. Idk.

      Ajattelin seuraavaksi kokeilla suolalla kuorintaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe