AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / 2mm alumiinilevyn taivutus

2mm alumiinilevyn taivutus

9 Vastausta 4 766 Lukukertaa
Tarkoitus taivuttaa 2 mm alumiinilevyyn reunaan 90-asteen kantit. Onko kanttikone ainoa vaihtoehto vai miten pajavasara (esim. puuvaimennuksella) toimii? Murtaako?

Riippuu

ihan siitä että mitä laatua se alumiini, jos se on esim jotain näistä merivedenkestävistä niin useimpia niistä laaduista voi taivuttaa kyllä ilman mitään vaaraa katkeamisesta, jos se on eloksoitua niin sitäkin voi kyllä taivuttaa mutta eloksointi kyllä katkeaa.
voi taivuttaa vaikka sillä vasaralla mutta se jälki nyt ei varmasti ole kummonen, kanttikone ja särmäyspuristin on oikeita työkaluja siihen.

Toimitustila?

Alumiinissa toimitustila vaikuttaa oleellisesti taivutukseen. Pehmeä taipuu mukavasti, kova murtuu, muut tilat siltä väliltä. Toimitustila myös muuttuu luonnollisen vanhenemisen myötä. Samoin holtiton trukkikuski levyjä siirrellessään voi tietämättään aiheuttaa muokkauslujittumista!

alu kovenee

siksi monet vanhat alu-veneet on pommeja,, siis lohkeaa käsiin !

- ei tosiaan ole alu-vene ikuinen....

Lasikuitu pehmenee

siksi monet vanhat lasikuitu-veneet on pommeja,, siis murenee käsiin !

Paras vinkki!

Olen itsekin tuskaillut siistien taivutusten parissa ja lopulta välähti ideoiden idea!

-Tein rälläkällä taivutuslinjan sisäpuolta pitkin matalan uran, jolloin peltiin syntyy heikko kohta! Nyt kun sitä lähtee taivuttamaan vaikka kakkosnelosten välissä, niin se taittuu täsmälleen tätä heikoimpaa kohtaa pitkin! Ilman tätä uraa taitoksista tuppaa tulemaan ilman kunnon välineitä enemmän tai vähemmän pyöreitä ja epätäsmällisiä, mutta uralla saa aikaan ammattimaisen vaikutelman!
Jopa paksuja 5mm peltejä taivuttelee mennen tullen tällä menetelmällä, jotka muuten olisivat täysin mahdottomia tee se itse -taapertajallle!

Tarvittavan uran syvyys on ehkä jotain 1/4 - 1/3 pellin paksuudesta.
Tietysti pelti heikkenee uran kohdalta hieman, mutta useimmat sovellukset sietävät kyllä tämän! Mitä syvempi ura, sen helpompi taivuttaa, joten uran syvyyttä pitää suhteuttaa tarvittavaan lujuuteen ja taivutuksen helppouteen.

Ja jos kyseessä on kotona hitsattava materiaali, johon alumiini nyt ei ehkä kuulu, niin taivutuskohdan voi vahvistaa hitsaamalla!

Mitäs sanotte? :)

okokok

Sanoisin että lujuus heikkenee oleellisesti, ehdottomasti hitsattava se sisäkulma, joku syyhän siinä on alunperinkin jos käytetään jotain tiettyä ainevahvuutta.
Pienempi homma taitaa olla kun käyttää särmäyspuristimessa kappaletta.

Totta...

... mutta usein kotinikkari tyytyy siihen mitä nurkista löytyy, jolloin ei tule mietittyä pitääkö pellin olla lujuudeltaan 2, 3 vai 4 millistä! :) -Otetaan sitä mikä tuntuu riittävän vahvalta urista huolimatta!

Ydinvoimaloita ei tietenkään pidä ryhtyä rakentamaan näillä konstein!!

Tarkoittamassani tapauksessa hitsaus tulee kyseeseen vain silloin, kun pellin on oltava lujuuden vuoksi tietyn paksuista, mutta silti taivutettavissa kotikonstein! Esim. plotteritelineitä rakennettaessa voi siis ottaa hieman paksumpaa tavaraa, jolloin ura ei heikennä lopputulosta, mutta taivutuksesta saa siistin!

peltisepälle

minä menisin, jos tarvisi kantata, alan miehet kanttaa käsikantilla sopivat kantit, tulee siivon näköiset, eikä varmaan maksa maltaita.

alua

Kiitos vinkeistä.

Eikös normi rautakauppa alumiinilevy mene merikäytössä kun sen maalaa?
 /   /  /  / 2mm alumiinilevyn taivutus

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta