AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Kompassi teräsveneeseen; pelaako?

Kompassi teräsveneeseen; pelaako?

19 Vastausta 3 909 Lukukertaa
Kaivataan kokemuksia teräsveneen kompassiasennuksesta; siis magneettisen sellaisen!

Onko edes mahdollista saada toimimaan suht. pienen hytin sisällä, vai pitääkö käytännössä heti lähteä sijoittamaan ulos ja tuomaan näyttöä esim. hytin katon läpi sisäpuolelle??

Tarve on lähinnä varakompassiksi ja katsastusmääräykset täyttämään; käytännön navigointi onnistuu sähkökompassin ja GPS:n avulla ihan mainiosti.

Nim. Neuvosta kiitollinen!

onnistuu

Hankit vaan teräsveneeseen tarkoitetun ja teet sille kompensoinnin ja eksymäkäyrän.

naurettava kysymys

jos sulla on läppäri ni laita siihen karttaohjelma

???

eipä ole aikoihin ollutkaan yhtä naurettavaa vastausta.

Kyllä

Kompassi vähän rimpula teräsveneessä on,ainakin sisällä.
Itse tappelin aikani eikä alkanut koskaan toimimaan,ostin KWH-Atsimuth sähkökompassin ja toimii kuin enkeli ilman mitään eksymätaulukoita.
Se jopa kompensoi itsensä automaattisesti ja on tosi tarkka

oletko oikein

Oletko oikein linjoja ajamalla tarkistanutkin sen sähkökompassin tarkkuudeen eri suunnissa kun et tarvitse eksymätaulukkoa, vai onko siinä sisäänrakennettu eksymän korjaus kun se on ensin mitattu jotenkin?

Mistä se kompassi tietää näyttääkö se veneen vai maan magneettikenttää; ja se veneen kenttä on erilainen eri suunnissa maan kenttään nähden.

Kyllä

Tarkistanut sen kompassin tarkistus radalla ja kyllä niin tarkkaan pitää paikkansa kun yleensä pystyy ajamaankin.
Siitä en tiedä miten se ottaa veneen häiriöt huomioon mutta automaattikompensointi tehdään niin että painetaan kompensointi nappia ja ajetaan kaksi kierrosta hitaasti veneellä ympäri ja se on siinä.
Olen verrannut myös suuntia navigaattorin näyttöön ja näyttävät samaa 2-3 asteen tarkkuudella.
KWH-Atzimuth kompassissa ei ole edes erillistä anturia ulkona vaan ainoa mötikkä jossa myös näyttö on sijaitsee veneen sisällä,veneeni painaa 20 tonnia ajokunnossa joten häiritsevää terästä kyllä ympärillä on paljon.

Minkä

Minkä hintaluokan kompassi on kyseessä. Itsekin teräsveneeseen kompassia tarvitseva. Tarkkuus jos 2 - 3 astetta, niin riittää vallan mainiosti. GPS on, mutta jos läppäri kaatuu kesken matkan, niin kartan kanssa apuna ois kompassi hyvä olla. Ja järvisuomessa veneillään, ei meren aavalla ulapalla.

Hinta

Tällä hetkellä hakusessa,kun on jo muutama vuosi kun laitteen ostin.Sitä myi silloin Raisiolainen AB Marinel mutta ei enää,enkä tiedä kuka sitä tällä hetkellä myy suomessa.
Mutta tässä pari linkkiä aiheesta.
http://www.kvh.com/pdf/Azi1000Bro_3.07.pdf
http://www.amazon.com/KVH-Azimuth-Digital-Compass-White/dp/B0000AXSQY

Googletin

Ameriikkalaisia hintoja löysin 270-380$ on hintaluokka siellä.

Magneettikompassi teräsveneessä

Ainoa kompassi, jonka saimme toimimaan teräspurjeveneessä eli suotui tekemään koko kierroksen oli Mooren lätty, iso Suunto jäi jumiin.
http://www.sirs.co.uk/marine.htm
Se asennettiin kannen yläpuolelle noin 0,5m.
Eksymien kompensointi vaatii isot magneettisauvat.

Viisi vuotta sitten ainoa toimiva fluxgate-kompassi
oli Tecnautic sonic gyrolla varustettuna. Osasi kompensoida itsensä jopa veneen kallistuessa. Fluxgate asennettiin perämastoon noin 4m korkeuteen.
Muiden fluxgate-kompassien eksymä oli 20-30astetta
veneen kallistuessa purjehdittaessa. Eli tuo sonic gyro oli se taikasana.
http://www.tecnautic.com/e-usd/gyro_e02.htm#Compass-6

gps ulkoisella

Hei nythän on 2000 luku ja saat tosisuunnan GPS:stä ilman yhtäkään epäluotettavaa komponenttia.

GPS suunta

Tavallisen GPS-laitteen antama suunta on
laskettu paikannuksen historiasta ja se ei
oikeasti korvaa kompassia.

Eri asia on sitten ns. GPS-kompassit, joissa
2 tai useampi anturi mittaa vaihe-eroja jne.
Hinta on kyllä tavalliselle veneilijälle tosi suolainen.

et sitten lukenut kysymystä

Kysyjähän ajelee elektronisella kartalla ja gps:llä, mutta hakee varakompassia jolla pärjää silloinkin kun laturi on hajonnut ja akku räjähtänyt.

Mulla on varakompassina Suunnon partiokompassi eli muovinen suunnistuskompassi. Eksymästä ei tarvitse murehtia kun seisoo veneen kannella kompassi kädessä. Myönnän, että on hieman vaikeakäyttöinen syksyllä pimeässä ;)

Silläpä

Ei ainakaan teräsveneen kannella tee mitään,sillä partiokompassilla,näyttää silakkaa ja perunaa vaan ei suuntaa.

ehdotan samaa

Varakompassiksi myös GPS:ää ulkoisella antennilla.

Itsellä 2 paikassa

Koskaan noin 10 vuoteen en ole tarvinnut sähkompassia, kompensoitua magneettikompassia enkä suuntimakompassia kun käytössä on ollut
2 täydellistä ja itsenaistä monitoiminäyttöä, joissa on tutka-, tlotteri- ja GPS-toiminnot molemmissa.

PC on varajärjestelmä, eikä sitäkään ole tarvittu
kuin mieleen palauttamisen takia.

Varakompassiksi nimenomaan..

Niin, ajatus on nimenomaan varakompassiksi.
Nykyinen Raymarinen ST40 sähkökomapassi toimii todella hyvin (1-3asteen eksymällä). Sen anturi on tosin mastossa n. 1.3m teräskannen yläpuolella.
Sitten on tietysti GPS, joka näyttää aina kun liikutaan, joten vasta sitten kun nämä molemmat ovat poissa pelistä tulee se todellinen tarve....

SILVA:n käsisuuntimakompassin avulla kokeilemalla saa hytin sisällä eri kohdassa jopa 45deg eksymät aikaan. Toisaalta samalla tavalla ulkona kannella vaihtelevat lukemat 10...30deg välillä riippuen ollaanko keulassa vai perässä. Vertailulukemana tässä maalta, riittävän kaukaa veneestä samaan kohteeseen otettu suuntima, jolloin veneen rungon vaikutus pitäisi olla poissuljettu. Eli, ei siis riitä edes, että juoksisi tarvittaessa mahdollisimman kauas keulaan ja nousee partaalle suuntaa ottamaan; jos tällä tavoin nyt haluaisi ajella...:)

Toisaalta, jos magneettikompassia veneessä
ohjailuun käytetään, tekisi mieli laittaa sellainen malli joka sitten jotain järkevääkin näyttää. Jotenkin ihan pelkän sähkön varaan ei haluaisi jättäytyä navigoinnissakaan....

Saattaa olla hankala juttu

löytää rautaveneeseen varmasti toimiva magneettikompassi.
Aikoinaan ajelin meripelastusseuran venettä ja meillä oli aina ognelmia kompassin kanssa. Kompassi oli sellainen suuri laivakompassi omassa pylväässään.
Kompassin kompensoi joka kevät merenkuluntarkastaja. Vaadittiin suuri määrä magneetteja kompensoimaan eksymää ja nämä hidastivat kompassiruusun liikkeen niin että saattoi sortua 10:kin astetta kurssista ilman että kompassi reagoi.
Merivartijoilla oli RV-veneissä magneettikompassit, enkä muista heidän valittaneen. Minkähänlaisia he käyttivät? saiskohan niitä jostakin kierrätettyä?
Elektroniset laitteet ovat ihan OK, mutta saattaa tulla black-out tai GPS menettää satelliitit muutamaksi minuutiksi. Silloin mielellään omistaa magneettikompassin johon voi luottaa.
Kysele kompasseja niitä myyviltä liikkeiltä.
onhan maailmassa paljon pienehköjä rauta-aluksia joissa ei ole hyrräkompassia, vaan navigoivat taatusti magneettikompassilla.

mieluummin

Teräsveneissä on perinteisesti käytetty induktiivista kompensointia. Siis ei magneettitankoja, vaan meltorautaisia palloja kompassin vieressä. Rautapallot ohjaavat magneettivuota ja kompensointi tehdään muuttamalla pallojen etäisyyttä. Sillä menetelmällä saadaan niiden rautalaivojenkin kompassit toimintakykyisiksi.

Teräksen ikävä ominaisuus kompassin suhteen on sen magnetoituminen seisoessaan samassa asennossa maan kentässä. Siksi kompensointi pitäisi sitten tehdä aina talvitelakoinnin jälkeen uusiksi.
 /   /  /  / Kompassi teräsveneeseen; pelaako?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta