Mitä se oikea rakkaus on?

Tiedämmekö?

Tietääkö kukaan mitä oikea rakkaus on..
Millainen suhteen pitäisi olla,onko moni edes miettiny sitä ..
Minun mielestä suhteen pitäisi olla tasa-arvoinen niin työ ja koti elämässä sekä muussakin..
Tietysti on asioita joita ei nainen voi tehdä niin kuin mies, mutta suurin piirtein..
Onko oikein suhteessa että toinen alistetaan ja tuhotaan sen itsetunto, niin että eteen päin eläminen on vaikeeta, kostoa ja ym.. Miksi valheilla ja petämisellä teemme suhteesta vaikeen.Mikä on menny vikaan kun puhutaan rakaudesta, onko se sellista..
Käsitykseni mukaan rakkaus mollemin puolista tunteiden näytämistä,elää toisen rinnalla niin vaikeinna kuten heikkona aikona..Onko se sitä?
Minun näkemykseni mukaan harva suhde on sellinen..
Ja, miksi vika pitää aina löytää toisesta eikö koskaan voi katsoa peiliin ja mietiä olenko jotenkin loukannu toista tai olisko vika minussa..
Jotenkin minun mielestä me ihmiset olemme unohtaneet mikä on oikea rakkaus,mitä se on..
Hyväksyä toinen sellaisena kun se on hyvät ja huonot puolet..
Saduissa aina suhteet päätyy onnellisesti. Mutta eikö se voisi olla myös todelisuudessa,vaikka suhde vaatii hoitoa sekä työtä, pitää sitä yllä. Jos puhumme rakkaudesta, täytyy myös tietää mitä se oikeesti on ja mitä se tarvitsee pysyäkseen terveenä..

28

3274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäväni

      oikea rakkaus... on sitä, kun toinen puoliso sairastuu jo varhain, esim.alzhaimerin tautiin(muutuulapseksi taas) ja toinen antaa hänen elää kotona loppuun asti ja hoitaa öin päivin...vaikka hänellä vielä olisi mahdollisuus "omaan, uuteen elämään ja suhteeseen"

      se rakkaus mikä oli ennen sairautta oli jo oikeaa rakkautta..

      itse en tunne kuin 2-liittoa joista sanoisin että niissä on sitä oikeaa rakkautta.

      En elä liitossa enkä sihteessa edes, mutta sanoisin heille jotka elävät suhteessa ja miettivät onko liitto oikea vai väärä...älkää miettikö liikaa,mikä huonosti tai mikä hyvin, eläkää ja nauttikaa toisistanne, TEHKÄÄ TOISILLENNE KUIN HALUAISITTE HÄNEN TEKEVÄN TEILLE!!! JOS ALKAA LIIKAA MIETTIÄ, tuo tekee aina niin ja sitten taas niin...miksi pitää kaikki energia tuhlata siihen toisen psygoloimiseen, puhukaa asiat suoraan niin kuin ne on, älkääkä murjottako ja odottako että toinen tietää tai huomaa mikä teitä vaivaa, se on pelleilyy, turhia sanoja liitossa, mä luulin et sä halusit(kysy?) mut ku sä teeet aina niin(sano jos et haluu sen tekevän)ja KAIKEN KUKKURAKSI puhukaa ja kertokaa tunteet ja toiveet.(toinen ei voi teitä lukea)
      pyytäkää niin teille annetaan..rakastakaa niin teitä rakastetaan...

      • Pitäis olla

        Niin se pitäis olla...
        Rakkus on se asia jota monesti sanotaan mutta onko se sitä..
        Tekemiset ja sanomiset ovat kaksi eri asiaa..
        On tehtävä asioita myös sen mukaan jos rakastaa..
        Tiedän,että monella varmaan on ylä ja alamäkee suhteissa..Todellinen rakkaus kestää ne,itse suhteissa mulle vannotaan rakkautta mutta en saa sitä..Vaikka kuinka yritän antaa kaikeni ja hyväksyn toisen virheet ja anteeksi annan joka kerta..Miksi,jos väitää rakastavan miksi pitää satuttaa toista tahallaan..
        On väärin särkee toisen sydän ja tunteet..
        Mun äiti sano aikoinaan,oikea rakkaus ei kuole..Totesin itse saman asian,vaikka kuinka toinen satutti se kesti sen..Kaikki loppu viimeiseen tekoon jota en hyväksy, lyöminen..
        Silti ne tunteet ei ole kadonnu..


    • positiivinen tunne

      Aito, oikea rakkaus tekee hyvää...kenelle tahansa.

      Rakkauden nimeen tehdään kuitenkin paljon pahaa; selitellään omia ilkeitä tekoja tai vaikka mustasukkaisuutta. Mutta tuolloin rakkaudesta ei ole kyse vaan jostakin muusta tunteesta tai oikeammin tarpeen tyydyttämisestä.

      Rakkaus tarkoittaa kuitenkin ihmisille eri asioita. Tyypillisiä tunnusmerkkejä on mm. halu olla hyvä ja pyyteetön toiselle, toisen arvostus ja rehellisyys sekä erilaisuuden ymmärtäminen.

      Jos suhteessa on toisen alistamista tai mitätöintiä, on itsestään selvää, että kyseessä ei ole rakkaus (kuin mahdollisesti itseä kohtaan) ja luulen, että se on aika selvää kaikille.

      Pettäminen ja valehteleminen ei myöskään kuulu rakkauteen koska arvostamaansa ihmnistä ei halua loukata.

      Todellisuudessa on paljon pariskuntia, jotka rakastavat toisiaan mutta eivät he sitä sen kummemin julista tai kerro eteen päin.

    • mitäkä mies

      rakkaus on ikuista ja se ei pääty koskaan.
      ja jos se luullaan päättyneen se ei ollut
      rakkautta.
      ikävä kyllä en ole vielä nähnyt koskaan
      oikeaa rakkautta.

      • tariah*

        Mä väitän nähneeni, mutta se, että rakkaus olisi molemminpuolista yhtäaikaa... harvemmin parisuhteessa. Siitäpä ne onnettomat kohtalot...

        Lapset osaavat rakastaa aidosti ja pyyteettömästi; he eivät valikoi kohteita, hyväksyvät sellaisenaan vanhempansa, olivatpa he millaisia tahansa.

        Rakastan lapsia, ja heiltä saa sellaista palautetta, että voi sanoa tulleensa rakastetuksi. :)


      • mitäkä mies
        tariah* kirjoitti:

        Mä väitän nähneeni, mutta se, että rakkaus olisi molemminpuolista yhtäaikaa... harvemmin parisuhteessa. Siitäpä ne onnettomat kohtalot...

        Lapset osaavat rakastaa aidosti ja pyyteettömästi; he eivät valikoi kohteita, hyväksyvät sellaisenaan vanhempansa, olivatpa he millaisia tahansa.

        Rakastan lapsia, ja heiltä saa sellaista palautetta, että voi sanoa tulleensa rakastetuksi. :)

        lapsen rakkaus on aitoa.ja moni muukin mitä mainitsit on totta.
        sodin vaan sitä vastaan kun joku voi sanoa rakastavansa niin pienen hetkken tunnettuaan
        toisen,ihastuminen on minusta aivan eri asia.


      • tariah*
        mitäkä mies kirjoitti:

        lapsen rakkaus on aitoa.ja moni muukin mitä mainitsit on totta.
        sodin vaan sitä vastaan kun joku voi sanoa rakastavansa niin pienen hetkken tunnettuaan
        toisen,ihastuminen on minusta aivan eri asia.

        Etkö usko rakkauteen "ensisilmäyksellä"? Ainakin siitä on aina hieman kohistu...
        Vaikea ottaa kantaa näin nuorena ja vähän kokeneena ;), miten asianlaita onkaan, mutta arvelisin olevani samaa mieltä kanssasi -taas. :).

        Mutta joo, rakastaminen mielletään pitemmän ajan kuluessa kypsyväksi syvemmäksi tunteeksi, jota ei ihan pienet tuulet heilauttele.


      • mitäkä mies
        tariah* kirjoitti:

        Etkö usko rakkauteen "ensisilmäyksellä"? Ainakin siitä on aina hieman kohistu...
        Vaikea ottaa kantaa näin nuorena ja vähän kokeneena ;), miten asianlaita onkaan, mutta arvelisin olevani samaa mieltä kanssasi -taas. :).

        Mutta joo, rakastaminen mielletään pitemmän ajan kuluessa kypsyväksi syvemmäksi tunteeksi, jota ei ihan pienet tuulet heilauttele.

        ensisilmäyksellä rakkauteen enkä ihan toisellakaan silmäyksellä,mutta jos vaikka vuoden kahden sisällä ehkä..no tuo nyt on vaan minun mielipide.
        tai sittenkin uskon kun näin lapseni syntymän rakastuin pinokaiseeni ensisilmäyksellä:D


      • tietäväni

        en minäkään ole nähnyt kuin kahden parin OIKEAA RAKKAUTTA ja uskon että tulen itse vielä kokemaan sitä oikeaa rakkautta vaikka olen "jo" 40 ja päälle.

        toivon ja tiedän että sinäkin sen tulet kokemaan vielä..jossain muodossa!!!


      • rakkaus on
        mitäkä mies kirjoitti:

        lapsen rakkaus on aitoa.ja moni muukin mitä mainitsit on totta.
        sodin vaan sitä vastaan kun joku voi sanoa rakastavansa niin pienen hetkken tunnettuaan
        toisen,ihastuminen on minusta aivan eri asia.

        Uskon rakkauteen ensisilmäyksellä


    • tuffe

      tässä ketjussa niinkin arkisesta jutusta kuin rakkaus. Jos se ei löydy, voiko se johtua siitä että sille on asetettu liian suuret odotukset?

      Rakkaus on suuri kiintymyksen tunne. Sitä voi tuntea monta ihmistä kohtaan elämänsä aikana, tai jopa samaan aikaan. Jokaista ihmistä rakastan omalla tavallani.

      Siihen, loppuuko rakkaus, vai sisältyykö siihen alistamista, mustasukkaisuutta tai muita vaikeita juttuja, vaikuttaa se millainen ihmisen luonne on. Osaako hän kunnioittaa muita, osaatko vaatia kunnioitusta muilta. Se on monimutkainen juttu, eikä selity vain sillä ettei se ole "oikeaa" rakkautta.

      Kuulostaa niin hienolta se kaiken kärsivä, kaikkea kestävä rakkaus, mutta kuinka moni meistä osaa rakastaa puhtaasti pyytteettömästi? Pyyhiikö silloin itseään pois kartalta? Pitää muistaa myös rakastaa itseään.

      Rakkaus on tahdon asia. Kun tahto rakastaa loppuu, se tunnekin loppuu. Ei sormia napsauttamalla, se vaan hiipuu. Ei sellaista tunnetta ole olemassakaan joka kestäisi ikuisesti, koska ihminen kasvaa ja muuttuu. Pitäisi siis huolehtia siitä että se toinen edelleen tänään haluaa rakastaa.

      • tariah*

        Niin, eipä kovin ruusuisia kuvia sillä hetkellä, kun ihminen tuntee huonommuuden tunteita, kuten joku tämän ketjun kirjoittajista. Ihan ymmärrettävää.

        Hyvin tiivistit asiat, ja rakkautta ilmanhan ihminen ei voi elää. Me elämme siinä...ja hengitämme sitä. Ja se saa meidät tekemään asioita, jotka kasvattavat rakkautta.


      • sellaista
        tariah* kirjoitti:

        Niin, eipä kovin ruusuisia kuvia sillä hetkellä, kun ihminen tuntee huonommuuden tunteita, kuten joku tämän ketjun kirjoittajista. Ihan ymmärrettävää.

        Hyvin tiivistit asiat, ja rakkautta ilmanhan ihminen ei voi elää. Me elämme siinä...ja hengitämme sitä. Ja se saa meidät tekemään asioita, jotka kasvattavat rakkautta.

        Rakkautta on monenlaista..
        Lapset osaa kyllä rakastaa aidosti vanhempia..
        Mulle lapset ovat kaikki kikessa ja etusijalla kaikesta muusta..

        Tiedän että suhteessa on mustasukisuutta ja joskus alistamista..
        Mutta mikä on kohtuulista..
        Puhutaan sairaanloisesta mustsukkisuudesta,mikä on se raja..
        Kun itse tunto on heikko voiko oikeesti rakastaa vai onko kyse riipuvuudesta toisesta..
        Mietin asiaa siksi kun poikakaverini on mustasukkinen ja epäilee asioita..Meillä on ollu eritän vaikeeta saada asiat toimimaan, luotamus on menny ainakin minun osalta..
        En usko hänen lupauksiin, vaikka haluisin olen niin monet kerrat antanu anteeksi ja pettyny..
        Hokee rakkautta mulle, mutta onko se aitoa..
        Tunteet ovat voimakaat häntä kohtaan mutta vihakin on..Epäilen ja en uskalla tehdä ratkaisuja hätiköiden..Varuillaan olen..


      • tariah*
        sellaista kirjoitti:

        Rakkautta on monenlaista..
        Lapset osaa kyllä rakastaa aidosti vanhempia..
        Mulle lapset ovat kaikki kikessa ja etusijalla kaikesta muusta..

        Tiedän että suhteessa on mustasukisuutta ja joskus alistamista..
        Mutta mikä on kohtuulista..
        Puhutaan sairaanloisesta mustsukkisuudesta,mikä on se raja..
        Kun itse tunto on heikko voiko oikeesti rakastaa vai onko kyse riipuvuudesta toisesta..
        Mietin asiaa siksi kun poikakaverini on mustasukkinen ja epäilee asioita..Meillä on ollu eritän vaikeeta saada asiat toimimaan, luotamus on menny ainakin minun osalta..
        En usko hänen lupauksiin, vaikka haluisin olen niin monet kerrat antanu anteeksi ja pettyny..
        Hokee rakkautta mulle, mutta onko se aitoa..
        Tunteet ovat voimakaat häntä kohtaan mutta vihakin on..Epäilen ja en uskalla tehdä ratkaisuja hätiköiden..Varuillaan olen..

        Niin mielellään kuin toista auttaisikin, ja auttaisi löytämään oikeat vastaukset ja ratkaisut tilanteisiisi, mutta valitettavasti näillä palstoilla voi vain nykäistä sieltä ja täältä; apua sinun olisi tilanteeseesi haettava konkreettisesti sieltä, missä asut. Joko soittamalla, tai käymällä puhumassa siitä tilanteesta, mikä teidän suhteessa on vialla. Näitä asioita ei voi kovin yleistää...

        Kun sanot, että suhteessa on alistamista, tai että joudut olemaan varuillasi ja ettei luottamusta ole -ei se ole silloin terve suhde, ja toivoisin, että rohkaistuisit pitämään puoliasi kertomalla jollekin asioistasi, jotta ratkaisuja voitaisiin sitten lähteä hakemaan.

        Varmaan kun olet asioita itseksesi pohtinut, tuleekin sellainen vaikutelma, että olet oikeilla jäljillä...


      • ei tervettä
        tariah* kirjoitti:

        Niin mielellään kuin toista auttaisikin, ja auttaisi löytämään oikeat vastaukset ja ratkaisut tilanteisiisi, mutta valitettavasti näillä palstoilla voi vain nykäistä sieltä ja täältä; apua sinun olisi tilanteeseesi haettava konkreettisesti sieltä, missä asut. Joko soittamalla, tai käymällä puhumassa siitä tilanteesta, mikä teidän suhteessa on vialla. Näitä asioita ei voi kovin yleistää...

        Kun sanot, että suhteessa on alistamista, tai että joudut olemaan varuillasi ja ettei luottamusta ole -ei se ole silloin terve suhde, ja toivoisin, että rohkaistuisit pitämään puoliasi kertomalla jollekin asioistasi, jotta ratkaisuja voitaisiin sitten lähteä hakemaan.

        Varmaan kun olet asioita itseksesi pohtinut, tuleekin sellainen vaikutelma, että olet oikeilla jäljillä...

        Mikä on tervettä ja mikä ei..
        Toisen alistaminen ei ole ja tiedän sen..
        Mutta miksi tunteet ovat eri mieltä ja olenko jotenkin tunnekoukussa..

        Apua saa ja olen hakennu..Toinen sanoo tätä ja toinen tuota..

        Suurin piirtein joutuu itse mietimään, mikä suhteessa on oikein..
        Ei ole helpoa luopua suhteesta, vaikka tiedän asiat kuin on. Halu olisi taistella ja laittaa asiat kuntoon..Mikä olisi oikeaa rakkautta ..
        On varmaan helpompi sulkea ne pahat asiat kun ne hyvät..Mutta kun on nämä ihanat lapset ja on kunnioitetava ja mietitävä heidän turvaliisuutta..

        Joskus tuntuu kuin pitäisi olla jojo jota viedään edestakasi..
        Naru on vaan liian lyhyt..
        Itsenäsä, kunnioitaminen on tärkee ei saa sallia toisen kolhia sitä..

        Joku asia joka tässä miehessä vetää puoleensa ja saa taas palamaan takaisin joka ei minun mielestä ole tervettä.Vai onko se sitä että en ole valmis luopumaan vielä siitä..
        Olisi paljon helpompi sanoa EI kun niitä tunteita ei olisi..

        Ehkä oma itsevarmuus tai sen menettäminen on vaikeeta..


      • Jyväskylän flikka
        ei tervettä kirjoitti:

        Mikä on tervettä ja mikä ei..
        Toisen alistaminen ei ole ja tiedän sen..
        Mutta miksi tunteet ovat eri mieltä ja olenko jotenkin tunnekoukussa..

        Apua saa ja olen hakennu..Toinen sanoo tätä ja toinen tuota..

        Suurin piirtein joutuu itse mietimään, mikä suhteessa on oikein..
        Ei ole helpoa luopua suhteesta, vaikka tiedän asiat kuin on. Halu olisi taistella ja laittaa asiat kuntoon..Mikä olisi oikeaa rakkautta ..
        On varmaan helpompi sulkea ne pahat asiat kun ne hyvät..Mutta kun on nämä ihanat lapset ja on kunnioitetava ja mietitävä heidän turvaliisuutta..

        Joskus tuntuu kuin pitäisi olla jojo jota viedään edestakasi..
        Naru on vaan liian lyhyt..
        Itsenäsä, kunnioitaminen on tärkee ei saa sallia toisen kolhia sitä..

        Joku asia joka tässä miehessä vetää puoleensa ja saa taas palamaan takaisin joka ei minun mielestä ole tervettä.Vai onko se sitä että en ole valmis luopumaan vielä siitä..
        Olisi paljon helpompi sanoa EI kun niitä tunteita ei olisi..

        Ehkä oma itsevarmuus tai sen menettäminen on vaikeeta..

        Rakkaus on sitä että ei muistele toisen kärsimää pahaa ja on pahoillakin hetkillä vierellä. Ymmärtää toisen puutteet, ei ole narsisti, itsekäs, tai muu moukka. Antaa sydämestään anteeksi. Mulla olisi käyttämätön rakkaus, mutta ylpeet miehet kävelee ohi. Parempaa, komempaa hakevat. Kari Tapion ja Pian avio oli mallirakkausliitto. Taisi joskus ovet paukkua, mutta sekin kuuluu elämään, anteeksi anto ja korjaus vahvistaa rakkautta.


    • mielipide..

      yhteiselämä voi olla liian vaikeaa, jos ei ole joku superihminen. Mä en oo. Ei ainakaan siltä vaikuta.

      • 3+5

        Rakkautakin voi opetella. Aloita siitä, opettelet rakastamaan lähinmäistäsi niinkuin itseäsi. Jos siihen pystyt olet jo päässyt hyvään alkuun.
        Rakkaus ei koskaan satuta toista, rakkaus ei ole mustelmia pahoitettua mieltä, toisen satuttamista, laiminlyömistä, halveksuntaa, jne.
        Rakkaus on pitkämielinen, lempeä, kärsivällinen, autetaan toinen toistamme ylä ja alamäessä. Rakkaus antaa anteeksi.


      • -50 rouva
        3+5 kirjoitti:

        Rakkautakin voi opetella. Aloita siitä, opettelet rakastamaan lähinmäistäsi niinkuin itseäsi. Jos siihen pystyt olet jo päässyt hyvään alkuun.
        Rakkaus ei koskaan satuta toista, rakkaus ei ole mustelmia pahoitettua mieltä, toisen satuttamista, laiminlyömistä, halveksuntaa, jne.
        Rakkaus on pitkämielinen, lempeä, kärsivällinen, autetaan toinen toistamme ylä ja alamäessä. Rakkaus antaa anteeksi.

        kanssasi samaa mieltä :) Tuolla ylempänä oli myös maininta tasa-arvosta ja toki suhteen tulee olla tasavertainen. Nykyään vain olen sattunut huomaamaan etteivät kaikki naiset anna miehen"pysyä miehenä". Olen törmänny usein nuoriin lapsiperheisiin, joissa isät ovat jotenkin neitimäisiä. Itse kun olen senverran vanhempi (kohta 50) olen tyytyväinen suheessani "tosi äijään". En oikein osaa kirjoittaa mitä ajan takaa. ;)

        Ps. se on mukava piirre tällä palstalla, että saa nostaa vanhoja viestiketjuja esiin. Tuolla 50 palstalla vakkarikirjoittajat älähtävät moisesta ;)


      • mielipide..
        3+5 kirjoitti:

        Rakkautakin voi opetella. Aloita siitä, opettelet rakastamaan lähinmäistäsi niinkuin itseäsi. Jos siihen pystyt olet jo päässyt hyvään alkuun.
        Rakkaus ei koskaan satuta toista, rakkaus ei ole mustelmia pahoitettua mieltä, toisen satuttamista, laiminlyömistä, halveksuntaa, jne.
        Rakkaus on pitkämielinen, lempeä, kärsivällinen, autetaan toinen toistamme ylä ja alamäessä. Rakkaus antaa anteeksi.

        enää perheenperustamista. Se ei ole enää sen oman kodin ja elämän rakentamista. Nuorempana se on myös sitä. Nyt ei sellaista elämää enää ole. Nuorempana sitoudutaan. Se on hienoa. Miehet voi yrittää vielä sitä perhettä. Tässä iässä on muutenkin jo ihan tööt. Mitä ulkonäköönkin niin sekin rapistuu jokaisella. Elämä kietoo ihmiset erilaisiin tilanteisiin. Rakkaus on tilanteiden yläpuolella eikä ehkä koko sana oma elämä kuvaa sitä.


      • mielipide..
        mielipide.. kirjoitti:

        enää perheenperustamista. Se ei ole enää sen oman kodin ja elämän rakentamista. Nuorempana se on myös sitä. Nyt ei sellaista elämää enää ole. Nuorempana sitoudutaan. Se on hienoa. Miehet voi yrittää vielä sitä perhettä. Tässä iässä on muutenkin jo ihan tööt. Mitä ulkonäköönkin niin sekin rapistuu jokaisella. Elämä kietoo ihmiset erilaisiin tilanteisiin. Rakkaus on tilanteiden yläpuolella eikä ehkä koko sana oma elämä kuvaa sitä.

        tai sitten on: se on vatsan täyttämistä herkuilla, se on pankkitilin lihottamista, se on ruumiillisia nautintoja, se on juoruamista ja seuranhakua, kaikkea mariaa ja nautintoa, mutta se ei ole sitäkään.


      • mielipide..
        mielipide.. kirjoitti:

        tai sitten on: se on vatsan täyttämistä herkuilla, se on pankkitilin lihottamista, se on ruumiillisia nautintoja, se on juoruamista ja seuranhakua, kaikkea mariaa ja nautintoa, mutta se ei ole sitäkään.

        se ei ole avaruuden valloitusta, rasismia, vainoa, aplodeja, kukitusta, menestystä, saa jatkaa..


      • mielipide..
        mielipide.. kirjoitti:

        se ei ole avaruuden valloitusta, rasismia, vainoa, aplodeja, kukitusta, menestystä, saa jatkaa..

        mä valloitan ufojen rakkauden. Mutta miten en sais lähetettyä niille? Se on vaan nauhurissa...harmittaa oikeesti.


      • lottamari<3
        mielipide.. kirjoitti:

        enää perheenperustamista. Se ei ole enää sen oman kodin ja elämän rakentamista. Nuorempana se on myös sitä. Nyt ei sellaista elämää enää ole. Nuorempana sitoudutaan. Se on hienoa. Miehet voi yrittää vielä sitä perhettä. Tässä iässä on muutenkin jo ihan tööt. Mitä ulkonäköönkin niin sekin rapistuu jokaisella. Elämä kietoo ihmiset erilaisiin tilanteisiin. Rakkaus on tilanteiden yläpuolella eikä ehkä koko sana oma elämä kuvaa sitä.

        Sinun mielestäsi vain kauniit ja rohkeat ja nuoret saavat oikeuden rakastaa? Rakkaus kuuluu joka ikävaiheeseen elämäntilanteesta riippumatta. Nuoren teinin rakkaus, nuoren aikuisen rakkaus, aikuisen rakkaus, keski-ikäisen rakkaus ja vanhuksen rakkaus, mitä näistä voidaan sanoa? Sen, että rakkaus on muuttumaton käsite joka ikävaiheessa. Yhteistä rakastumiselle ja rakkaudelle on se, että kaikki rakastuneet käyttäytyvät samalla tavalla. Rakkaus on iätön ja hyvä niin, se on suotu kaikille(... mutta näin ei ole) ja kaikkien pitää saada se tuntea ja omistaa, se on elämän kantavin voima ja ilman sitä koko elämä on arvoton ja tyhjä. Mikä tekee ihmisen onnelliseksi?

        RAKKAUS ;)


      • nanna.
        lottamari<3 kirjoitti:

        Sinun mielestäsi vain kauniit ja rohkeat ja nuoret saavat oikeuden rakastaa? Rakkaus kuuluu joka ikävaiheeseen elämäntilanteesta riippumatta. Nuoren teinin rakkaus, nuoren aikuisen rakkaus, aikuisen rakkaus, keski-ikäisen rakkaus ja vanhuksen rakkaus, mitä näistä voidaan sanoa? Sen, että rakkaus on muuttumaton käsite joka ikävaiheessa. Yhteistä rakastumiselle ja rakkaudelle on se, että kaikki rakastuneet käyttäytyvät samalla tavalla. Rakkaus on iätön ja hyvä niin, se on suotu kaikille(... mutta näin ei ole) ja kaikkien pitää saada se tuntea ja omistaa, se on elämän kantavin voima ja ilman sitä koko elämä on arvoton ja tyhjä. Mikä tekee ihmisen onnelliseksi?

        RAKKAUS ;)

        rakkauden tunteiksi tai laimenevat
        niin, että kiinnostus ihastuksen kohteeseen
        voi jopa lopahtaa kokonaan.
        Uudet tutkimukset osoittavat, että
        rakastaminen ja rakastuminen eivät ole
        toisistaan riippuvaisia psyykkisiä toimintoja,
        vaan ne juontuvat erilaisista aivojen
        kemiassa ja hormonisäätelyssä tapahtuvista
        muutoksista.
        Vanhan kansanviisauden mukaan jos
        ei saa sitä, jota rakastaa, kannattaa rakastaa
        sitä, jonka saa. Tuoreiden havaintojen
        valossa sanonta pitää ainakin siltä osin
        paikkansa, että rakastamaan voi oppia.
        Hormonit näyttävät pystyvän suotuisissa
        oloissa muuttamaan tunteita niin, että
        ajan mittaan ihminen, johon ei ole koskaan
        ollut ihastunut, alkaa vaikuttaa
        rakastettavalta kiintymyksen kohteelta.
        Vuoroin hurmosta ja synkkyyttä
        Rakastuneen ihmisen tunne-elämä on
        yhtä vuoristorataa. Hänen on vaikeaa
        keskittyä arkisiin asioihin, ja hänen
        mielialansa vaihtelee ääripäästä toiseen.
        Rakastuminen muistuttaa kaksisuuntaista
        mielialahäiriötä, jossa kiihkomielisyysja
        masennuskaudet seuraavat toisiaan.
        Rakastuminen on kuin mielisairaus, joka
        aiheuttaa harhakäsityksiä.
        Italialaisen Pisan yliopiston tutkija
        psykiatri Donatella Marazziti on tutkinut,
        onko rakastumisella ja obsessiivis-kompulsiivisella
        neuroosilla eli pakko-oireisella
        häiriöllä jotakin yhteistä. Pakkooireisesta
        häiriöstä kärsivällä, pakkoneurootikolla,
        on sairaalloisia ajatuksia,
        pelkoja ja mielikuvia, jotka aiheuttavat
        hänelle ahdistusta ja haittaavat hänen
        työntekoaan ja ihmissuhteitaan.
        Nykyään tiedetään, että pakkoneurootikkojen
        serotoniinitaso on usein
        normaalia alhaisempi. Marazziti havaitsi,
        että myös vasta rakastuneilla on jopa
        40 prosenttia tavallista vähemmän tätä
        hermosolujen välittäjäaineena toimivaa
        hormonia elimistössään.
        Marazzitin tutkimuksessa kävi ilmi,
        että serotoniinin määrä lisääntyy sitä
        mukaa kuin tunteet tasaantuvat. Serotoniini
        on mielialahormoni, jonka puute
        ilmenee alakuloisuutena, apaattisuutena,
        väsymyksenä ja masennuksena. Tämä
        selittää sen, miksi korviaan myöten rakastunutta
        ihmistä voivat ajoittain piinata
        synkät, lähes itsetuhoiset ajatukset.
        Serotoniinin vähyys ei ole kuitenkaan
        yksiselitteisesti huono asia, sillä se sumentaa
        arvostelukyvyn ja luo edellytykset
        rakastumisen kohteen rajattomalle
        ihailulle ja ennakkoluulottomille ja epätoivoisille
        valloitusyrityksille.
        Rakastumisen miellyttävin osa on
        euforia, voimakas mielihyvän tunne, joka
        syntyy, kun aivot tuottavat normaalitilanteeseen
        verrattuna melkeinpä kaksinkertaisen
        määrän fenyylietyyliamiinia,
        joka on myös yksi kehon viestiaineista.
        Fenyylietyyliamiini muistuttaa kemiallisesti
        amfetamiinia ja kohottaa mielialaa.
        Sen uskotaan myös saavan rakastuneen
        ihmisen posket punoittamaan. Fenyylietyyliamiinia
        on monessa hallusinogeenissä
        eli harha-aistimuksia aiheuttavassa
        aineessa ja muun muassa suklaassa.


    • Kukaan ei tiedä

      Puhut viisaita aloittaja. Kukaan ei tiedä ja nykymaailmassa tieto on hävinnyt ehkä vielä kauemmas kuin ennen.

      Puhtaimmillaan sana rakkaus esiintyy vanhemman ja lapsen välisessä suhteessa. Löytynee sitä muualtakin, mutta variaatioita on kauhean paljon. Ja väärinkäsityksiä ja -ymmärryksiä. Nykyihmisten tunne ja ns. rakkaus on ehdollista; saat sitä, jos ...

      Oikeassa rakkaudessa ei ole hintalappua, se on 'ilmaista', sitä ei jaeta, sillä kerrotaan.

    • Jotain syömistä(kö?)

      Luin Märta Tikkasen Vuosisadan rakkaustarinan kaksi kertaa läpi, lukukertojen välissä oli joku muu kirja. Jos tahtoo ajatella ja pohtia ko. asian olemusta ja tarkoitusta, voisi vaikka lukaista kirjan alustukseksi. Se ikään kuin avaa mieltä ja muuttaa katsantokantaa asiaan ja selventää, mitä se ei ainakaan ole.

    • Rakas on mullan alla

      Tämä varmasti oli rakkautta.Ei alkanut suuresta tunnekuohusta vaan ystävyydestä joka syventyi vuosikymmenien aikana.Olimme yhdessä kaikki mahdolliset vapaa-ajat.Ei ollut asiaa mitä ei toiselle puhuttu.Hoidin rakastani vuosia ja lopuksi vuodepotilaana.Mitä sairaammaksi hän tuli ,sitä enemmän rakastin.Vaikka tiesin että hänen lähtönsä tulee silti se oli syvä järkytys ja ikävä. Nyt jos hän olisi tuossa voipuneena istumassa tuettuna tyynyillä p-tuolissa niin menisin hänen kaulaansa ja sanoisin siinähän sinä rakkaani olet .Vieressä seisoisi terve komea ilmestys niin silti valitsisin sen oman rakkaani vaikka kuinka sairas olisi,.Eikö tämä ole rakkautta jos mikä!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe