mistä saa perus sähkömoottoreita

amatööri rakentelija

Tarkoituksena on ollut useampaan otteeseen aloittaa tämmöisenä rakenteluintoisena jokin sähkömoottorilla koneistettu projekti;mm. sähkömoottori polkupyörään, sähkömottori pieneen jollaan, puutarha-auto joka kulkisi sähkömoottorilla.

Projektini kariutuu aina yleensä siihen etten löydä järkevänhintaista tahoa mistä saisi ihan perus-mutkattomia tasavirralla toimivia, 12 voltin akseliulostulolla olevia sähkömoottoreita. voimatavoite 100-300 w, ja kierrokset 1500-3600 (pystyn välityksillä pelaamaan siitä eteenpäin)

Uskoisin että elektronikka-amiksen tai korkeakoulun käyneille tää on tosi iisi kysymys

ne hinnat mihin oon tähän mennessä törmännyt, haiskahtaa aika huijaukselle. ymmärrän et joku hissialan tai prosessiteollisuuden asiakkaisiin suuntautunut pulju laittaa ilmaa hintoihin kun maksajana on yleensä joku jättikonserni, mutta älytön hinta on älytön hinta.

kun olen soitellut pariin paikkaan Turussa, ja hinta 140 euroa 120 w 12 v perusmoottorista on mielestäni härski ihan maalaisjärjelläkin, kun porakoneita 12 v saa 30 eurolla ja valmiita sähköperämoottoreita 110 eurolla.

niin jos joku tietäis neuvoa postimyyntifirma linkkejä ja kauppoja turun tai salon suunnalla olisi siis haussa, jeesatkaa jotka tietää

33

13170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noista modaamalla
    • purkaamo

      Lähin auto purkaamo siellä ne on.
      Lasinpyyhkijän moottorit,lämmityslaitteen moottorit,jäähdytyspuhaltimen moottorit ym.kaikki 12V/DC.Suoraan akku jännitteelle valmiina.
      Myös http://www.autovahinkokeskus.fi/
      Malleja löytyy osassa nopeuden säätökin.Isoin osa tarkoitettu jatkuvaan käyntiinkin.

    • Latari

      Eikö se toimi moottorina, kun siihen syöttää virtaa.

    • Joo..

      http://i50.photobucket.com/albums/f328/Laredon/Scania1.jpg?t=1201299758 30 mm alumiini 200x300 jossa kiinni ja rakennettu ulostulo laakereilla hihnapyörä vaihdettava akselin päässä.. Sähkömoottorissa on puhallinkin ..ilma menee moottorin läpi ..joten se kestää jonkun aikaa kovaakin käyttöä . pientä tehoa varmaan tuntikaupalla tai niin kauan kuin akkussa piisaa virtaa

      Käytetty vähän isolla akkulaturilla http://i50.photobucket.com/albums/f328/Laredon/Laturi1.jpg?t=1201300261 koneen testauksessa

      Kummatkin myytävänä .. lähinnä jääneet hyllyyn seisomaan ..

      Ostettu Joukon autosta Tampereelta

      Jos kiinnostaa niin laita jotain tähän ..tai siirrytään torin puolelle

      Voin laittaa moottorista kuvan tai videonkin tänne jos kiinnostaa

      Laitteet Tampereella.

    • näistä

      "porakoneita 12 v saa 30 eurolla ja valmiita sähköperämoottoreita 110 eurolla"

      Nimenomaan näistä Kiinan vempeleistä purkamalla saa kaikkein halvimmalla.

    • Täällä vinkkiä
      • Täällä on sopiva moottori

    • amatöörirakentelija

      ilmottavat newtoneina väännön vain=ihan turha tieto minulle.

      Watit ratkaisee koska vertaan niitä valmiiden sähköllä toimivien ajoneuvojen moottoritehoihin.

      Olen googlettanut aiheesta mutta turhaan

      biltemassa olis 20 euroa 12 v akkukone. Jos teho onkin esim 80 w niin se ei vielä riitä. Sit se että kun etsinnässä olis jatkuvaan käyttöön tarkotettu moottori, niin päädyssä tarttis olla akselissa kiinni oleva puhallin ja ne rivat>esim lattianhoitokoneet, pesukoneet, vesipumput niin niissähän on kaikissa tuuletin ylikuumenemisen estämiseksi. Porakoneen moottoria kun iso mies jurruttaa 5 km niin juotokset sulaa jalkakäytävälle justiinsa, kun umpinainen metallivaippa käämien ympärillä.

      • T

        Sua vois kiinnostaa esim. oma projektini www.sahko-kart.blogspot.com. Siellä linkkilistassa myös toinen ihan vastaava projekti ja muitakin... mm. puurunkoisia piha-autoja.

        Moottori ja säädin tuotti mullekin eniten tuskaa kun ei ollut aikaa suunnitella itse säädintä. Kentson mottia jo melkein tilailin mut sitte löysin mopoliikkeen pihalla vuosia ruostuneen kiinalaisen sähköskootterin jossa oli toimiva 500W/36V motti, säädin ja kaasukahva. Kaasukahvasta vain kaasupoljin ja jo kulkee. Kintsumopo maksoi 50 egee, sain lahjoituksena kolaroidun kart rungon ja sälää, uudet akut (3 x 12V moottoripyörän lyijyakut) maksoi eniten eli noin 100e.

        Vaikka tuo runko akut on raskas, turhan leveät renkaat ja lukkoperä ni tuo 500W jaksaa viedä 80kg aikuistakin kun välitykset kohillaan. Huiput mulla jotain 15km/h (ihan arvio). Pientä muksua vie ihan iloisesti!


    • hupitatti

      Eli onko siis mahdollista asentaa pienillä muutoksilla akkuporakoneen "moottori" polkupyörään? jos on niin miten? onko vaikeaa ja löytyykö netistä ohjeita? Ja kuinka suuret tehot sellaisesta saa pääseekö esim 30km/h? ja kauan se akku kestää? kiitän vastanneita :)

      • eiii

        Ei mun järjen mukaan pitäis onnistua. Tehot ei vain riitä akkuporakoneissa, ja muukin fysiikka tulee vastaan. Akkuporakone vois jonkinlaista vauhtia pitää yllä (ylämäkeen hyytyy varmasti/pienimpäänkin vastukseen), jos itse ensin poljet siihen vauhtiin. En millään jaksa uskoa, että tyhjiltään mikään akkuporakone pystyisi edes kiihdyttämään. Ainakin halvimmat voit 100 varmasti unohtaa. Jos haluat polkupyörään halvalla tehoa, niin siihen käy vain polttomoottori ja näitähän vissiin on pilvin pimein rakennettu moottorisahoista. Tai tehokkaammista moottoreista (sähköskootterit ym.)


      • Tuotannossakin jo
        eiii kirjoitti:

        Ei mun järjen mukaan pitäis onnistua. Tehot ei vain riitä akkuporakoneissa, ja muukin fysiikka tulee vastaan. Akkuporakone vois jonkinlaista vauhtia pitää yllä (ylämäkeen hyytyy varmasti/pienimpäänkin vastukseen), jos itse ensin poljet siihen vauhtiin. En millään jaksa uskoa, että tyhjiltään mikään akkuporakone pystyisi edes kiihdyttämään. Ainakin halvimmat voit 100 varmasti unohtaa. Jos haluat polkupyörään halvalla tehoa, niin siihen käy vain polttomoottori ja näitähän vissiin on pilvin pimein rakennettu moottorisahoista. Tai tehokkaammista moottoreista (sähköskootterit ym.)

        Katsopa vaikka kuukkelin avulla niin löytyy kiinanmaalta valmiina ja juurikin tuolla samalla akkuporakoneen moottorilla jota käytetään monessakin laitteessa...

        Tehokkammissa sitten noita harjattomia kuten mm. nuo lennokkien moottorit ja tietysti sille ohjain.


      • onnistu

        pienessä moottorissa ei mitenkään löydy riittävästi vääntöä tuollaiseen tarkoitukseen. Ylikuumenee hyvin nopeasti ja eristeet sulaa ja sitten on entinen moottori. Kerran olen sekoittanut laastia tavallisella porakoneella, aika pian alkaa savu nousta koneesta.

        Tarvitset paljon tehokkaamman moottorin, jos haluat tosiaan tehdä itsellesi sähköpyörän.


      • kylläsetoimi!

        tossa äske katoin netista (sähkörullalauttoja niisä oli 600watt ja niillä pääsi 20km/h
        eli kyllä on mahdollista että ..porakonen moottori pysy kulkemaan 30km/h


    • leikkuri

      Itse etsin 12 voltin sähkömoottoria jossa olisi tehoa 800-1000 wattia.
      esim sähköperämoottori rhino vx 54 mutta en tarvitse koko laitetta. pelkkä moottori riittää minulle, kuitenkin jatkettuna noin 100 cm akselilla.
      Rakenna leikkurin itselleni.
      Verkkovirtaa ei ole saatavilla riittävän lähellä vaikka akut latingissa ovatkin.
      Polttomoottoria en huoli. sähköä sen olla pitää. Leikkuuterään kohdistuvat voimat ovat kohtuulliset joten potkua moottoriin tarvitaan kuitenkin.
      auttaisiko tässä tapauksessa jännitteen nosto 24 volttiin ? Toisiko se enemmän vaihtoehtoja moottorin suhteen? moottorin fyysinen koko saisi olla minun puolestani mahdollisimman pieni. koskapa isoa mottia on aina hankalampi käsitellä. löytyykö käytettynä tällaisia ?
      kiitos vihjeistä jo etukäteen.teille.

      Mika

    • yksjukkis

      Jänniteen nosto on harkinnanarvoinen, kun akkuja käyttää sarjaan vain ja teho paranee. Mee romikseen, joka romuttaa kuorma-autoja siellä on perälauta, telinnosto, lämmityslaitteen ymm moottoreita ja juuri 24v.
      Sitten kaikki lattianhotokoneet, sähkötrukit, niillä on yleensä yli 48v mutta ei sekään oo paha volttimäärä, johtimetkin voi pienentää. Jostain näistä saa usein vielä toimivia akkuja, ite upsista, muutama pimeenä loput toimii.
      Googlella "mangneettimoottori" ja ikiliikkujat pois, niin siellä vois olla mielenkiintoisia. Hiiliharjamoottorit silläkin haulla löytyy kaikkee kivaa.

    • starttiroottori

      Olen joskus itsekin tuollaista miettinyt, tullut siihen tulokseen, että kun teho pitää olla noin 1000W, niin ainoa soveltuva on auton starttimoottori, joka on tasavirtamoottori, riittää tehot tuollaiseen mekaaniseen.

      • Vanha.autoteknikko

        Parempi vuosia myöhään kuin ei koskaan:
        Tehot riittää, mutta kestävyys ei. Kuumenee ja kärvähtää, koska kaikki on suunniteltu ja mitoitettu vain lyhytaikaista käyttöä varten.


    • kulkeetaieikulje

      Ei ehkä kannata yrittää laittaa polkupyörää kulkemaan radio-ohjattavasta autosta puretulla sähkömoottorilla ja patterilla?

    • 20+17

      Auton startin laakerit ja jäähdytys eivät sovellu pitkäaikaiseen käyttöön. Vanha tasavirtalaturi voisi kestää paremmin.

      • startti kestää

        no kyllä se vaan kestää startata varsinkin 24v startti ainakin kuorma ja linja autossa.

        kun tulee kunnon pakkaset viikonloppuna eikä ole bussit roikassa ollut niin maanantai aamuna jopa monta minuuttia saa parhaimmillaan startata ennen kuin moottori lähtee käyntiin.

        joskus kävi niin että ei ihan akut riittänyt riittävän kauan startata niin sitten toisesta autosta apu kaapeleita kytkiessä havaittiin akku kaapeleiden olevan todella kuumat joten kyllä siellä virtaa kulkee.

        niin luulisi nyt jotain polkupyörää jaksavan liikuttaa hajoamatta melkein ikuisesti. onhan se paljon jäykempi 10 litraista kylmää diesel moottoria pyörittää.


      • että sellaista
        startti kestää kirjoitti:

        no kyllä se vaan kestää startata varsinkin 24v startti ainakin kuorma ja linja autossa.

        kun tulee kunnon pakkaset viikonloppuna eikä ole bussit roikassa ollut niin maanantai aamuna jopa monta minuuttia saa parhaimmillaan startata ennen kuin moottori lähtee käyntiin.

        joskus kävi niin että ei ihan akut riittänyt riittävän kauan startata niin sitten toisesta autosta apu kaapeleita kytkiessä havaittiin akku kaapeleiden olevan todella kuumat joten kyllä siellä virtaa kulkee.

        niin luulisi nyt jotain polkupyörää jaksavan liikuttaa hajoamatta melkein ikuisesti. onhan se paljon jäykempi 10 litraista kylmää diesel moottoria pyörittää.

        no kun se on ensinnäkin sarjamoottori, eli se jo yksin lopettaa suunnittelun johonkin pyörään.

        jos sen käämii uudestaan kenttien osalta ja kytkee toisella tapaa siitä voisi jotain kehitellä varsinkin noista vanhanmallisista pienistä


    • vinssi 12v

      jos pientä puutarha kärryä meinää tehdä niin mönkiän vinssi kiinan tekeleitä saa 100euron pintaan eikä voima lopu kesken. voimansiirron värkätä pitää rattalla tai ketju vedolla.

      • Lentoperämies

        Mulla on muuten kanssa yksi auton vinssin kommutaattorisarjamoottori jemmassa että joskus laitan sen johhonkin älyttömään vaikka fillariin. Helppo asentaa jos vertaa starttimoottoriin

        Jotain 450A otti 12V jännitteellä jos oli täysi kuorma akselilla. Sitten vielä joskus tekemisenpuutteessa viritin sitä käämimällä staattorin hieman paksummalla langalla ja mittasinkin mikro-ohmimittarilla eron mutta en enää muista jokatapauksessa ero oli huomattava, hyvä että ei roottorista tullut käämit pihalle kun ryntäytin sitä ilman kuormaa.


      • vinssinpedinrakentanut

        Vinssin sähkömoottorissa on paljon voimaa,mutta se on tarkoitettu lyhytaikaisille kuormille.Moottori sulaa pitkään käytettäessä.Siinä ei ole minkäännäköistä jäähdytystä.Tarttis laittaa tuuletin jäähdyttämään moottoria.Jos sekään auttaa.


      • Meikä-

        Riippuu pitkälti siitä paljonko moottorista otetaan tehoja ulos, kyllä se löysää vaijeria kelaa 50m kuumentumatta. Yleisesti kaikkia sähkömoottoreita voidaan hetkellisesti kuormittaa enemmän kun jatkuvasti, vinssimoottori on vain leimattu hetkelliselle max kuormalle.

        Vinssimoottorissa ei myöskään ole mitään tuuletinta kun on yritetty rakentaa siten että saa uittaa huoletta jorttaalissa. Tosin usein sinne kuitenkin käytännössä menee sontaa valmistajan yrityksistä huolimatta.

        Itse tein hyvän löydön kun pistivät lattianlakaisukoneen roskiin, 12V 600W 3000rpm kestomagneettistaattorilla. Ainoastaan akselipään urakuulalaakeri oli täynnä pölyä, niitäkin laakereita löytyi sopivasti nurkista...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe