Saako piri piriä enää mistään?

innostunut!!!

Hei! olen käyttänyt piri piriä jo vuosia Se on erittäin tulinen mauste.. löytyyköhän tätä enää mistään kaupoista? :I olen koittanut etsiä ja mistään ei tahdo löytyä.. jos löytyy, ilmoittakaa! ja nettisivuja mistä voisi ostaa..

36

15333

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellä kaapissa..

      Se on tuotu normaalissa maustepussissa venäjältä, ei varmasti ole sutkautettu sekaan mitään muuta.

    • sitä joskus

      pari kolme vuotta sitten Stockmannin alemaustehyllystä, siispä taitaa maustella olla joku toinen nimi. Oli aika tulista jo hieman ikääntyneenäkin. Muistaakseni oli *SantaMarian* mauste.

      Kokeile jotain väkevä/tulinen pippurisekoitus tms.

    • Olet varmaankin käyttänyt pullossa ollutta portugalilaista piri piriä etkä jotain kuivamaustetta?

      Lähin vastine on mielestäni niinkin yksinkertainen asia kuin punainen Tabasco - en ainakaan itse löydä suurtakaan eroa. Molemmat tehdään chilihiutaleista.

      Jos haluat tehdä erinomaista Piri piri-kastiketta - oikeastaan mille tahansa lihalle - niin ohessa resepti:

      2 dl oliiviöljyä
      2 tkl sitruunamehua
      2 tlk chilihiutaleita
      1 tlk valkosipulisuolaa tai suolaa ja murskattua valkosipulia
      1/2 tlk sitruunapippuria
      1/2 tlk rakuunaa - kesällä tuoretta
      1/2 basilikaa tai mieluummin tuoretta kun kuivattu maistuu vesiheinälle
      1/4 tlk oreganoa - kuiva käy

      Tästä voi tehdä vaikka glaseerausmarinadin kanalle.

      Piri piri on yleisnimitys chiliä sisältävälle portugalilaiselle mausteseokselle - ja itse asiassa siellä kutsutaan tiettyä chiliä piri pirin nimellä. Mausteseosta myydään sekä kuivana että nesteenä pullossa.

      Ylempänä sanottiin että Santa Marialla oli Piri piri-niminen mausteputeli, mutta siellä oli muistaakseni kokonaisia chilejä sisällä - sellaisia pieniä madonnäköisiä.

    • Mulle osui käteen purkki Helsingin Malmin Citymarketissa.

      • Laatutietoinen nautiskelija

        Harissasta olla apua?


      • Laatutietoinen nautiskelija kirjoitti:

        Harissasta olla apua?

        Totta kai - siinä mielessä, että kumpikin on kokolailla ytyä tavaraa. Harissassa on kuitenkin usein tomaattimurskaa ja jeeraa mukana ja maistuu aikalailla erilaiselta. Piri pirissä maistuvat yrtit.

        Afrikan puolelta tosin piri pirikin on kotoisin - luultavasti.


      • Laatutietoinen nautiskelija
        crudo kirjoitti:

        Totta kai - siinä mielessä, että kumpikin on kokolailla ytyä tavaraa. Harissassa on kuitenkin usein tomaattimurskaa ja jeeraa mukana ja maistuu aikalailla erilaiselta. Piri pirissä maistuvat yrtit.

        Afrikan puolelta tosin piri pirikin on kotoisin - luultavasti.

        Toivat aikoinaan Pir pirin Espanjaan ja Portugaliin.


      • "Piri-Piri"
        Laatutietoinen nautiskelija kirjoitti:

        Toivat aikoinaan Pir pirin Espanjaan ja Portugaliin.

        Pili-pili (piri-piri; myös peri-peri):

        Afrikkalainen nimitys, tarkoittaa "väkevä-väkevä". Käytetään sekä hyvin voimakkaasta chilihedelmästä yksinään että chilipulverisekoituksesta, jossa on muitakin mausteita, kuten oreganoa, roomankuminaa ja sipulia. Sana on väännös arabian kielen samaa tarkoittavasta sanasta felfel. Swahilin kielen slangissa pili-pili tarkoittaa myös penistä, joten on epäilty, että hedelmä olisikin saanut afrikkalaisen nimensä erään pienen, sukkulamaisen, kellanvihreän ja hyvin voimakkaan lajikkeen muodon ansiosta. Tämä lajike tunnetaan myös nimellä Angolan pepper. – Portugalilaiset, joiden ansiosta chili levisi Afrikkaan ja Aasiaan, ovat ottaneet chilin melkeinpä kansallismausteekseen ja syövät sitä runsaasti nimellä piri-piri. Sana ei tarkoita mitään erityistä lajiketta, vaikka monella taholla selitetäänkin, että kyseessä on pieni, sukkulamainen vihreä hedelmä. Graeme Caseltonin sivuilla on valokuva, jonka mukaan pili-pili olisi päärynän muotoinen ja väriltään punainen. Termiä käytetään myös muista tulisista lajikkeista, kuten eräästä tumman punaisesta, joka on hyvin saman muotoinen kuin habanero tai sen sisar Scotch bonnet. Sitä kuvaa ehkä parhaiten osittain tyhjäksi päästetty jalkapallo. Portugalissa termiä piri-piri käytetään useimmiten tulisesta chilikastikkeesta, jota tarjotaan mm. paistetun kanan kanssa (Frango piri-piri). – Myös Australiassa tunnetaan piri-piri, joka siellä on kirkkaan punainen, pienikokoinen hedelmä, Internetissä käydyn keskustelun perusteella ei yhtä voimakas kuin portugalilainen kaimansa.


      • Noju
        "Piri-Piri" kirjoitti:

        Pili-pili (piri-piri; myös peri-peri):

        Afrikkalainen nimitys, tarkoittaa "väkevä-väkevä". Käytetään sekä hyvin voimakkaasta chilihedelmästä yksinään että chilipulverisekoituksesta, jossa on muitakin mausteita, kuten oreganoa, roomankuminaa ja sipulia. Sana on väännös arabian kielen samaa tarkoittavasta sanasta felfel. Swahilin kielen slangissa pili-pili tarkoittaa myös penistä, joten on epäilty, että hedelmä olisikin saanut afrikkalaisen nimensä erään pienen, sukkulamaisen, kellanvihreän ja hyvin voimakkaan lajikkeen muodon ansiosta. Tämä lajike tunnetaan myös nimellä Angolan pepper. – Portugalilaiset, joiden ansiosta chili levisi Afrikkaan ja Aasiaan, ovat ottaneet chilin melkeinpä kansallismausteekseen ja syövät sitä runsaasti nimellä piri-piri. Sana ei tarkoita mitään erityistä lajiketta, vaikka monella taholla selitetäänkin, että kyseessä on pieni, sukkulamainen vihreä hedelmä. Graeme Caseltonin sivuilla on valokuva, jonka mukaan pili-pili olisi päärynän muotoinen ja väriltään punainen. Termiä käytetään myös muista tulisista lajikkeista, kuten eräästä tumman punaisesta, joka on hyvin saman muotoinen kuin habanero tai sen sisar Scotch bonnet. Sitä kuvaa ehkä parhaiten osittain tyhjäksi päästetty jalkapallo. Portugalissa termiä piri-piri käytetään useimmiten tulisesta chilikastikkeesta, jota tarjotaan mm. paistetun kanan kanssa (Frango piri-piri). – Myös Australiassa tunnetaan piri-piri, joka siellä on kirkkaan punainen, pienikokoinen hedelmä, Internetissä käydyn keskustelun perusteella ei yhtä voimakas kuin portugalilainen kaimansa.

        Kiva tietopläjäys, saisikohan lähteitä?


    • Pilipali
      • .....

        Birds eyejä myydään kuivattuna (todella riittoisa pussi muistaakseni 1,50€) myös hämeentien punnitse & säästä kaupassa (mutta ei muissa) sekä itäkeskuksessa lidlin lähellä olevassa pienessä maustekaupassa. Wikipedian mukaan yhtä tulisia kuin habanerot. Muutama ihan pieni chili kastikkeen sekaan ja siitä tulee supertulista.


    • innokas kotikokki

      Minä haluaisin mielelläni tietää, mistä saisi nimenomaan sitä piri piri-mausteseosta?
      Joskus olen ostanut sitä piri piri-mausteseosta, mutta nyt en löydä sitä mistään, sillä kyseinen maustefirma ei toimi enää Suomessa.

      • myy ainakin piri piri...

        sillä nimellä olevaa mausteseosta.


      • krissera

      • chilimarko

      • minttu.55

        ruoveden herkku oy:n sivuilla on nettikauppa ja markkina-ilmoitukset. Itse olen ostanut tampereella ja viitasaaren markkinoilla käydessäni heiltä hyviä mausteseoksia.
        http://www.ruovedenherkku.fi/


    • .....

      sitä löytyy ainakin turun kauppahallista löytyvästä liikkeestä!

      • äxmän

        Lidelistä saa purkissa piri piri chilejä


    • :)

      Toimiko piri-piri?

    • hintti

      löytyy ainaki hyvinkään cittaris vai prismas... en muista mut siel o koska juuri tällä hetkellä maistelen xD

      • businessmen

        sörkässä on hyvä paikka mistä saa piriä!


    • löytyy

      kotigastronomi.fi

      • elluliini1

        ostetaan kadulta pirit :D


      • Laatutietoinen naut.
        elluliini1 kirjoitti:

        ostetaan kadulta pirit :D

        Itä-Vantaalta löytyy piriä. Tekee gutaa.


    • PS

      Suomesta en tiedä, mutta olimme lokakuulla Portugalissa lomalla ja sieltä toin omiksi tarpeiksi piripiriä, että eikun matkatoimistoon ja Albufeiraan.....

    • loldfgrehgbf

      otsikko hämäs.

    • Piippolan vaari

      Ainakin Ruoveden Herkku Oy (www.ruovedenherkku.fi) tuo maahan ja myy piri-piriä. Tuhtia tavaraa!

    • piriäpiriä

      Kallion metroasemalta saa lähes joka päivä piriä. Laadusta en mene takuuseen

      • -------------

        Typerys!


    • muuttohaukka2010

      saa www.piri-piri.net

    • jfgjfghjgf

      Nyt on Lidlissä viikkokampanjana iberialaisia makuja, mukana portugalilaiseksi merkittyä Piri-piri-kastiketta 195 ml pullossa. Mitään erityisen tulista tuo ei kyllä ole, lähinnä tulee mieleen suolainen lihaliemi, jossa muutama tabascotippa.

    • piripääpää

      piripiriä Pirkka valikoimassa kertoi prominend food (capsi)

    • Vaappolan Piiri

      Ruotsista ostin tuoreita Piri-Piri chilejä. Made in Kenya. Otin siemet talteen jos vaikka kasvattelisi itse.

      Siemeniä vielä löytyy.
      [email protected]

    • Anonyymi

      Piritorilta voi saada

    • Anonyymi

      Onko piri piriä missään sanoi narkkari.

      Ei vaan, varmaan hyvä mauste. Pitäisi joku päivä ostaa. Mitä sen kanssa vois tehdä? Kanan siipiin?

      Tv TimmyH

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe