Hyvä harrastus????

Mamma

Mikä olisi hyvä harrastus 13 vuotiaalle? Voiko siinä iässä enää mitään uutta enää aloittaakkaan?
Tyttäreni vaan istuu tiekoneella monta tuntia päivässä kyllä se vähän aikaa viihtyi ulkona kun isä oli ostanut jalkapallon.. Tyttö lähtee syksyllä ylä-asteelle (kuvataide painotteiselle) ja haluaisin että hän alkaisi harrastaa jotain..
Itse hän ei kuulemma osaa päättää eikä jaksa kuulemma käydä harkoissakaan.. Keksikää kaikki jotain mukavaa niin ehdottelen tyttärelleni :)
Kiitos etukäteen!

70

12301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fee

      Olin itse 13-vuotiaana tajuttoman väsynyt, kun kroppa keskittyi kasvamiseen ynnä muihin radikaaleihin muutoksiin. Otti todella päähän, kun joskus olis edes saanut nukkua tarpeeksi, niin mutsi oli koko ajan kiekumassa, että tekisit sitä ja tätä... Onhan yläasteelle menokin aikamoinen muutos, ehkä paljon isompi, mitä aikuiset haluavat muistaa?
      Uskon, että tyttäresi löytää halutessaan mukavan harrastuksen sitten syksyllä, kunhan nyt ensin pääsee koulussa alkuun. Missään nimessä en suosittele jatkuvaa nakutusta aiheesta, koska silloin käy helposti niin, että tyttö ei periaatteesta viitsi tehdä enää yhtään mitään.
      Antakaa hyvät ihmiset lastenne joskus olla rauhassa, ei ne siitä pilalle mene, jos yhden kesän lorvivat.
      Mitä tyttö muuten tekee siinä tietokoneella? Ehkä se etsiikin ideoita kuvataidepuolelta?

      • Aivan

        Oot ihan oikeessa!Mua jotenki ärsyttää vanhemmat,jotka koko ajan on tuputtamassa lapsiaan erilaisiin harrastuksiin.Muutenkin koulussa,varsinkin yläasteella alkaa olla kokeitakin siihen tahtiin,että hyvä jos harrastuksiin ehtii.Pitääkö olla aina joku "hieno" harrastus? Voishan se olla pyöräilyäkin kesäisin ja uintia talvisin.Onhan se tietysti vastapainoa noille muille touhuille ja terveellistäkin kun jotain liikuntaa harrastaa,mutta ei sen pitäis olla jotain pakkopullaa!Monien lasten pitäis aikuisten mielestä harrastaa sitä sun tätä ja vaikka mitä. Ei paljoo jää aikaa seurustella kotona,vanhempien kanssa(hyvä konsti päästä kasvatusvastuusta).


      • äiti
        Aivan kirjoitti:

        Oot ihan oikeessa!Mua jotenki ärsyttää vanhemmat,jotka koko ajan on tuputtamassa lapsiaan erilaisiin harrastuksiin.Muutenkin koulussa,varsinkin yläasteella alkaa olla kokeitakin siihen tahtiin,että hyvä jos harrastuksiin ehtii.Pitääkö olla aina joku "hieno" harrastus? Voishan se olla pyöräilyäkin kesäisin ja uintia talvisin.Onhan se tietysti vastapainoa noille muille touhuille ja terveellistäkin kun jotain liikuntaa harrastaa,mutta ei sen pitäis olla jotain pakkopullaa!Monien lasten pitäis aikuisten mielestä harrastaa sitä sun tätä ja vaikka mitä. Ei paljoo jää aikaa seurustella kotona,vanhempien kanssa(hyvä konsti päästä kasvatusvastuusta).

        .. ei ole mikään konsti päästä kasvatusvastuusta!!!! vaan äitinä vain huolestuttaa jos ja kun nuorella ei ole mitään muuta harrastusta kuin tietokone, se tuntuu niin yksipuoliselta!! Toivoisi, että olisi myös "oikeita" kavereita, ei vain nettielämää. Tuntuu, että lukeminenkin olisi järkevämpää vaihtelua kuin vain pelkkä netissä roikkuminen.

        Tällaiselle netti-nörtille kenties joukkuepelit eivät ole se omin juttu, yksilölajit sujuisi paremmin. Uinti on kiva, mutta yksin sekään ei ole mukavaa. Jotenkin jostakin pitäisi saada kaveri. Jos niitä ei koulusta ja luokkakavereista löydy, on vaikea ystävystyä, kaikilla kun on jo niin valmiit ja tiiviit kaveripiirit.

        Pojalleni on nyt onneksi löytynyt mopo-harrastus. Yksin hän ajelee.. mutta on kuitenkin välillä kotoa poiskin, ei vain istu sisällä tietokoneen äärellä.. uinnista hän tykkäisi, fillaroida myös, jos vain kaveri jostain löytyisi... nykyajan nuoret eivät viitsi liikkua välimatkoja kavereilleen edes muuta kuin autokyydillä!!!! kilometrin-kahden matka on ylivoimaisen pitkä!!??


      • Krista
        äiti kirjoitti:

        .. ei ole mikään konsti päästä kasvatusvastuusta!!!! vaan äitinä vain huolestuttaa jos ja kun nuorella ei ole mitään muuta harrastusta kuin tietokone, se tuntuu niin yksipuoliselta!! Toivoisi, että olisi myös "oikeita" kavereita, ei vain nettielämää. Tuntuu, että lukeminenkin olisi järkevämpää vaihtelua kuin vain pelkkä netissä roikkuminen.

        Tällaiselle netti-nörtille kenties joukkuepelit eivät ole se omin juttu, yksilölajit sujuisi paremmin. Uinti on kiva, mutta yksin sekään ei ole mukavaa. Jotenkin jostakin pitäisi saada kaveri. Jos niitä ei koulusta ja luokkakavereista löydy, on vaikea ystävystyä, kaikilla kun on jo niin valmiit ja tiiviit kaveripiirit.

        Pojalleni on nyt onneksi löytynyt mopo-harrastus. Yksin hän ajelee.. mutta on kuitenkin välillä kotoa poiskin, ei vain istu sisällä tietokoneen äärellä.. uinnista hän tykkäisi, fillaroida myös, jos vain kaveri jostain löytyisi... nykyajan nuoret eivät viitsi liikkua välimatkoja kavereilleen edes muuta kuin autokyydillä!!!! kilometrin-kahden matka on ylivoimaisen pitkä!!??

        Meidän 12-vuotiaalla tytöllä ei myöskään ole muita harrastuksia kuin tietokone ja lukeminen. Kavereita ei juurikaan ole eikä liikunta kiinnosta. Olen joskus ajatellut, että pitäisi lehteen laittaa ilmoitus: Onko lapsesi yksinäinen? Tulisiko hän lapselleni kaveriksi?


      • KristiinA01
        äiti kirjoitti:

        .. ei ole mikään konsti päästä kasvatusvastuusta!!!! vaan äitinä vain huolestuttaa jos ja kun nuorella ei ole mitään muuta harrastusta kuin tietokone, se tuntuu niin yksipuoliselta!! Toivoisi, että olisi myös "oikeita" kavereita, ei vain nettielämää. Tuntuu, että lukeminenkin olisi järkevämpää vaihtelua kuin vain pelkkä netissä roikkuminen.

        Tällaiselle netti-nörtille kenties joukkuepelit eivät ole se omin juttu, yksilölajit sujuisi paremmin. Uinti on kiva, mutta yksin sekään ei ole mukavaa. Jotenkin jostakin pitäisi saada kaveri. Jos niitä ei koulusta ja luokkakavereista löydy, on vaikea ystävystyä, kaikilla kun on jo niin valmiit ja tiiviit kaveripiirit.

        Pojalleni on nyt onneksi löytynyt mopo-harrastus. Yksin hän ajelee.. mutta on kuitenkin välillä kotoa poiskin, ei vain istu sisällä tietokoneen äärellä.. uinnista hän tykkäisi, fillaroida myös, jos vain kaveri jostain löytyisi... nykyajan nuoret eivät viitsi liikkua välimatkoja kavereilleen edes muuta kuin autokyydillä!!!! kilometrin-kahden matka on ylivoimaisen pitkä!!??

        Älä sinä puutu toisten liikkumisiin!! Kai nyt itse tietää millä huvittaa kulkea paitsi jos on joku lössykkä joka ei viitsi mennä edes syömään... Jos kaverit asuu jossain 10 km päässä ei varmaan huvita kulkea sellasia matkoja edes takas. Minunki asuu jossai 4km päässä ja kuljen talvella autolla ja kesällä pyörällä... silti ei tarvii valittaa joka asiasta, "kun minä olin nuori niin kaikki käveli sateessa kouluun ja sitten ihmeteltiin miksi oltiin kipeitä" just tollane masentaa mieltä eikä huvita tehä enää mitää


      • äiti kirjoitti:

        .. ei ole mikään konsti päästä kasvatusvastuusta!!!! vaan äitinä vain huolestuttaa jos ja kun nuorella ei ole mitään muuta harrastusta kuin tietokone, se tuntuu niin yksipuoliselta!! Toivoisi, että olisi myös "oikeita" kavereita, ei vain nettielämää. Tuntuu, että lukeminenkin olisi järkevämpää vaihtelua kuin vain pelkkä netissä roikkuminen.

        Tällaiselle netti-nörtille kenties joukkuepelit eivät ole se omin juttu, yksilölajit sujuisi paremmin. Uinti on kiva, mutta yksin sekään ei ole mukavaa. Jotenkin jostakin pitäisi saada kaveri. Jos niitä ei koulusta ja luokkakavereista löydy, on vaikea ystävystyä, kaikilla kun on jo niin valmiit ja tiiviit kaveripiirit.

        Pojalleni on nyt onneksi löytynyt mopo-harrastus. Yksin hän ajelee.. mutta on kuitenkin välillä kotoa poiskin, ei vain istu sisällä tietokoneen äärellä.. uinnista hän tykkäisi, fillaroida myös, jos vain kaveri jostain löytyisi... nykyajan nuoret eivät viitsi liikkua välimatkoja kavereilleen edes muuta kuin autokyydillä!!!! kilometrin-kahden matka on ylivoimaisen pitkä!!??

        Jos minulta kysytään, käsityksesi on vanhentunut. Joukkuepelit ovat hyvin suuri osa internetiä, ja netissä on helppoa olla melko aidostikin ystävien kanssa, pelata yhdessä jne. jalkapallossa ja esim. CS-GO:ssa ei ole muuta eroa kuin liikkuminen, eikä liikuntakaan ole ongelma, kunhan kulkee kouluun omalla voimalla eikä autolla tms. Ja kyllä pelaamiseen väsyy jos on energiaa tehdä jotain "järkevämpää", jos taas ei ole niin ei tulosta tulisi kuitenkaan.
        Terveisin: Kokemusta on


      • Ärsyttävää

        Joo totta et on aika huono istua joka päovä tietokoneella mut ei sunkaan tarviii alkaa haukkua ja hokea tpta vittua joka sanan jälkee, sulla on sosiaalisia ongelmia kun et osaa muuten puhua kun hokea vittua.


      • Anonyymi
        äiti kirjoitti:

        .. ei ole mikään konsti päästä kasvatusvastuusta!!!! vaan äitinä vain huolestuttaa jos ja kun nuorella ei ole mitään muuta harrastusta kuin tietokone, se tuntuu niin yksipuoliselta!! Toivoisi, että olisi myös "oikeita" kavereita, ei vain nettielämää. Tuntuu, että lukeminenkin olisi järkevämpää vaihtelua kuin vain pelkkä netissä roikkuminen.

        Tällaiselle netti-nörtille kenties joukkuepelit eivät ole se omin juttu, yksilölajit sujuisi paremmin. Uinti on kiva, mutta yksin sekään ei ole mukavaa. Jotenkin jostakin pitäisi saada kaveri. Jos niitä ei koulusta ja luokkakavereista löydy, on vaikea ystävystyä, kaikilla kun on jo niin valmiit ja tiiviit kaveripiirit.

        Pojalleni on nyt onneksi löytynyt mopo-harrastus. Yksin hän ajelee.. mutta on kuitenkin välillä kotoa poiskin, ei vain istu sisällä tietokoneen äärellä.. uinnista hän tykkäisi, fillaroida myös, jos vain kaveri jostain löytyisi... nykyajan nuoret eivät viitsi liikkua välimatkoja kavereilleen edes muuta kuin autokyydillä!!!! kilometrin-kahden matka on ylivoimaisen pitkä!!??

        Juuri näitä äitejä ei haluta


      • Anonyymi
        Aivan kirjoitti:

        Oot ihan oikeessa!Mua jotenki ärsyttää vanhemmat,jotka koko ajan on tuputtamassa lapsiaan erilaisiin harrastuksiin.Muutenkin koulussa,varsinkin yläasteella alkaa olla kokeitakin siihen tahtiin,että hyvä jos harrastuksiin ehtii.Pitääkö olla aina joku "hieno" harrastus? Voishan se olla pyöräilyäkin kesäisin ja uintia talvisin.Onhan se tietysti vastapainoa noille muille touhuille ja terveellistäkin kun jotain liikuntaa harrastaa,mutta ei sen pitäis olla jotain pakkopullaa!Monien lasten pitäis aikuisten mielestä harrastaa sitä sun tätä ja vaikka mitä. Ei paljoo jää aikaa seurustella kotona,vanhempien kanssa(hyvä konsti päästä kasvatusvastuusta).

        Just näin antakaa lasten tehdä mistä tykkäävät jatkuva painostus on hirveeta


    • partiolainen jo vuodesta 1985

      Mielestäni partio on loistava harrastus minkäikäiselle tahansa ja koskaan ei ole liian myöhäistä lähteä toimintaan mukaan!

      • nuoleskelia

        Vesi jetteily on myös siin 10-40 vuotiaalle tosi hyvä


    • harrastaa

      Tuo ikä on mitä sopivin aloittaa uusi harrastus.

      Koska häntä kiinnostaa taide / piirtäminen, voisi vaihtehtoharrastukseksi kelvata musiikki.
      Kitara, Sähköurut, Piano,
      Onko hän koskaan toivonut esim. joululahjaksi soitinta...en tarkoita korvalappu steroita.

      Valokuvaus noin nuorelle on vähän kyseenalainen laji, mutta jos kiinnostaa, niin hanki digikamera ja lähdette yhdessä lintuja sekä kasveja bongaamaan.

      Veneilyseuroissa on tuon ikäisiä tyttöjäkin harrastamassa jollapurjehdusta.

      Partiossa on samanikäisiä ja siellä liikutaan paljon, siellä opetetaan käden ja elämisen taitoja.
      Vastaavaa toimintaa järjestää seurakunnat pienemmässä mittakaavassa.

      Kasvuikäiselle liikuntapainotteinen harrastus on eduksi, siitä koituu hyvä yleiskunto toisinkuin tietokoneen rappaamisesta.

      Itse harrastin poikavuosina lennokin rakennusta ja kitaransoittoa. Myöhemmin seurapuitteissa tarkkuusammuntaa, toimin kerho-ohjaajana, harrastin purjelentoa, purjeveneilyä ja metsästystä.
      Nyt pappavuosien lähetessä soittelen sähköurkuja, eikä sormet ole taikinasta.
      Aina on ollut mielenkiintoista tekemistä.

      Säliksi käy ihmiset, jotka valittaa, etteivät saa aikaansa kulumaan kuin televisio tuijottamalla eikä he osaa omin käsin muuta tehdäkkään, kuin kaivaa nenäänsä.

    • maiju

      Niin kamalalta kuin kuulostaakin, on tuon ikäinen lähes kaikkeen joukkueurheiluun jo liian vanha vasta-alkaja. Muut ovat harjoitelleet jo lähes ammatilaismaisesti vuosia.

      Partio, ratsastus ja uinti ovat kivoja harrastuksia ja ne voi aloittaa "vanhanakin". Ja löytyyhän niitä kaikennäköisiä kuvataidejuttujakin, varsinkin jos pääkaupunkiseudulla asutte.

      Mutta älä tuputa mitään, ei kukko käskien laula!

      • Jonne09876

        Ikinä ei ole liian myöhäistä


    • Saija

      Mun tytär (nyt 17 v) on ollut kuvataidekoulussa 1-2 iltaa viikossa jo kuuden vuoden ajan. Aluksi perusopintoja (piirtäminen, maalaus jne), sitten 2 vuotta tietokonegrafiikkaa, 1 vuosi sarjakuvapiirtämistä, 1 vuosi valokuvausta. Tytön huone on kuin ateljee, olen hankkinut sekä öljy- että vesivärit (kunnolliset sellaiset, ei mitään "tiimarilaatua"), maalaustelineen, hyvän kuvankäsittelyohjelman ja digikameran. Muutama vuosi sitten tyttö innostui tekemään webbisivuja, opetteli html:n lisäksi javaa ja javascriptejä ja tienaa nyt taskurahaa kahden pienyrityksen www.sivujen tekemisestä ja ylläpidosta. Lisäksi tyttö harrastaa roolipelejä, kirjoittaa runoja ja novelleja ja soittaa. Tietokoneeseen hankittiin myös syntetisaattori ja jonkin aikaa myös sävelsi ja teki konemusiikkia. Soitonopettaja palkattiin aikoinaan kotiin, nyt ei ole muutamaan vuoteen ollut soittotunteja.

    • yks äiti

      monien harrastusten aloittamiseen. Ratsastus ja hevosenhoito ois kiva, mutta tapaturmia voi tulla. Itämainen tanssi tai discotanssit kiinnostaa kai tuonikäistä tai vaikka kansantanhu, jos ei tunnu vanhanaikaiselta. Tanssikin on taidetta ja sopii taiteelliselle ja luovalle. Ja sitten on taidetyöpajoja, esim. Ateneumilla. Äiti voi hakea kirjastosta niin hyviä kirjoja, ettei niitä voi olla lukematta. Kirjaston henkilökunta tietää kertoa parhaat luettavat 13-vuotiaalle.

    • JOs

      voi aloittaa vanhanakin.

      Haulikkoammuntakin kuuluu olevan sellainen laji, ainakin hesarissa oli juttu jalkapallistista, joka loukkaantumisensa jälkeen vaihtoi ammuntaan ja menestyy nyt kohtalaisesti.

      • miinuksii sataaa...

        Oisko sul viel jotai harrastuksii TYTYÖILLE?


      • kilpapurjehtian äiti(:
        miinuksii sataaa... kirjoitti:

        Oisko sul viel jotai harrastuksii TYTYÖILLE?

        Jaa a itselläni on 12-13 vuotias tyttö. Ja hän alotti. N.8 vuotiaana purjehduksen ja on nyt junior kilpapurjehtia, purjehduksen voi aloittaa missä iässä vain ja se on monipuolista. Suosittelen lämpimästi jolla purjehdusta jos ei tiedä mitä se on niin suomi on täynä jolla kouluja tyttäreni taitaa käydä asikkalassa, etelä päijänteen jollakeskus voitte myös katsoa ne jotka ovat facebookissa tuolla jollakeskuksella on oma sivustonsa ja tuo facebook sivu (:


      • Ärsyttäää
        miinuksii sataaa... kirjoitti:

        Oisko sul viel jotai harrastuksii TYTYÖILLE?

        Miks luokittelet harrastukset tytöille ja pojille? Kyllähän poikakin voi harrastaa balettia niin miksei tytöt voi ampumista? Mitä väliä!


      • YksVajaa
        Ärsyttäää kirjoitti:

        Miks luokittelet harrastukset tytöille ja pojille? Kyllähän poikakin voi harrastaa balettia niin miksei tytöt voi ampumista? Mitä väliä!

        4 vuotta myöhässä


    • Piia

      Onko tyttö kiinnostunut tanssimisesta? Aika moni tuntemani tyttö harrastaa jotakin tanssia. Olisi disko- ja showtanssia, jazzia, kansantanssia... ja kaikkea muuta... Kysypäs tyttäreltäsi että kiinnostaisiko!

      • mun tytöllä on

        kunnon laji jossa saa kavereita ja on toimintaa...
        monia itsepuolustuslajeja löytyy...karate, taekwondo, judo, aikido...jne


      • moroukka
        mun tytöllä on kirjoitti:

        kunnon laji jossa saa kavereita ja on toimintaa...
        monia itsepuolustuslajeja löytyy...karate, taekwondo, judo, aikido...jne

        kung-fu ja han moo do


    • kiinnostaa

      minua kinnostaa olen 13.w niin laulaminen ja muutenki musikkii ja olen juuru lopettanut ratsastuksen ja etsin uutta harrastusta mikä olisi hyvä?

      • minä vain (:

        Oon ite 13v. Ja harrastan jollapurjehdusta. Jos haluat jotain sellaista mitä et ole kokeillu niin suosittelen jollapurjehdusta itse olen jo junior kilpapurjehtia mutta meidän seura etsii uusia positiivisia harrastajia (:


    • Simmmarri

      cheerleading on tytöille... ja jos on muuten koira, ni agility on kiva harrastus! :)

      • Urheilija

        Yhdyn edelliseen, agility on ihan mahtava harrastus. Itse en harrastanut mitään peruskoulu aikoina. Nyt jatko-opinnoissa on löytynyt se oma laji. lukekaa ihmeessä lisää täältä: http://rudolfthesuperdog.blogspot.fi/


    • Kiva harrastus?

      Lopetin juuri joukkuevoimistelun kilpa-joukkueessa. Olen 12-vuotias keskisuomesta. Haluaisin aloittaa harrastuksen jossa ei painosteta liikaa suomen-mestariksi tai ehdotella varsinkaan urheilussa ammatiksi. Ehdotelkaa yleensä mukavaa harrastusta jossa voi rentoutua,ja siellä pidetään hauskaa. Eikä pitäisi koko ajan olla muita parempi!

      • auttaja

        Missäs päin suomee asut koska jollapurjehdus on todella hyvä laji vaikkei kuulostakkaan siltä siiinä ei painosteta tai pakoteta siinä otetaan omat.mielipiteet huomioon ainakin.minun seurassai.. mutta siis jollapurjehduaksn valmentajat ottavat aina huomioon sinut itsesi ja kohtelevat jokaista persoonaa omaaitsenään. Jos et vaikka haluaisi tehdä jotain vastatuulijäännöstä.niin sinum.ei tarvitse tehdä sitä koska eivät he halua pakottaa ja se ei maksa paljoo alkaa nyt toukokuusaa uusi kausi ja päättyy lokakuuhun ja vain 50 euroo noin puolvuotta opetusta ammattitaitoisesto kannattaa harkita varsinkin jos tulet vääksyn majakkapaviliongin jollakouluun siellä on monta kymmentä TYTTÖ purjehtiaa esom tyttäreni on siellä ja hänella on em-mestaruus kisat vai mitä.ne nyt olikaan jotkut sellaiset mutta siellä on kolme rymää yksi joka vasta harjoittelee ja toinen joka on jo vähän pidemllä ja kolmas heitä.lähetetään jo kisoihin. Tai kaikkia niitä.jotka haluavat lähteä ja eikä kisaaminen maksa yhtään(: KOKEILKAA(-: meidäm seuralla on.myös kesäleirejä voitte katsoa parenpaa.tietoa meidän kotoi sivuiltamme (: laittaaapa hakuun etelä-päijänteen jolla keskus (:


      • Suosittelija

        Ite oon 13v ja harrastan ratsastusta. Se on ihan mahtava harrastus, suosittelen ainakin kokeileen!


      • keilaajavuodesta2006

        Keilailu.itsekkin hrrastan sitä. kantsii kokeila


      • MIELENSÄPAHOITTAJASTNA
        auttaja kirjoitti:

        Missäs päin suomee asut koska jollapurjehdus on todella hyvä laji vaikkei kuulostakkaan siltä siiinä ei painosteta tai pakoteta siinä otetaan omat.mielipiteet huomioon ainakin.minun seurassai.. mutta siis jollapurjehduaksn valmentajat ottavat aina huomioon sinut itsesi ja kohtelevat jokaista persoonaa omaaitsenään. Jos et vaikka haluaisi tehdä jotain vastatuulijäännöstä.niin sinum.ei tarvitse tehdä sitä koska eivät he halua pakottaa ja se ei maksa paljoo alkaa nyt toukokuusaa uusi kausi ja päättyy lokakuuhun ja vain 50 euroo noin puolvuotta opetusta ammattitaitoisesto kannattaa harkita varsinkin jos tulet vääksyn majakkapaviliongin jollakouluun siellä on monta kymmentä TYTTÖ purjehtiaa esom tyttäreni on siellä ja hänella on em-mestaruus kisat vai mitä.ne nyt olikaan jotkut sellaiset mutta siellä on kolme rymää yksi joka vasta harjoittelee ja toinen joka on jo vähän pidemllä ja kolmas heitä.lähetetään jo kisoihin. Tai kaikkia niitä.jotka haluavat lähteä ja eikä kisaaminen maksa yhtään(: KOKEILKAA(-: meidäm seuralla on.myös kesäleirejä voitte katsoa parenpaa.tietoa meidän kotoi sivuiltamme (: laittaaapa hakuun etelä-päijänteen jolla keskus (:

        Yritä nyt jumalauta kirjottaa oikein ja lopeta esiintyminen eri ihmisinä. JA VOITKO VITTU LOPETTAA (: HYMIÖN KÄYTÖN JOKA LAUSEEN PERÄSSÄ!!!!! JA VITTU MENE VAIKKA JONNEKIN OSTARILLE MAINOSTAMAAN JOLLAKOULUJA TÄÄLLÄ ET JJUMALAUTA TULOSTA SAA TAI JOS MAINOSTAT MAINSTA KERRAN. Yritetään kaikki yhdesää tehdä suomi24:stä parempi paikka (: (:


      • Anonyymi
        MIELENSÄPAHOITTAJASTNA kirjoitti:

        Yritä nyt jumalauta kirjottaa oikein ja lopeta esiintyminen eri ihmisinä. JA VOITKO VITTU LOPETTAA (: HYMIÖN KÄYTÖN JOKA LAUSEEN PERÄSSÄ!!!!! JA VITTU MENE VAIKKA JONNEKIN OSTARILLE MAINOSTAMAAN JOLLAKOULUJA TÄÄLLÄ ET JJUMALAUTA TULOSTA SAA TAI JOS MAINOSTAT MAINSTA KERRAN. Yritetään kaikki yhdesää tehdä suomi24:stä parempi paikka (: (:

        No vittu sulle vaan! Ahaa, tuosta tulee mieleen yksi harrastus... Nimittäin SEKSI! Tuon ikäisenä voi hyvin aloittaa.


    • kata18

      oke yritetään

    • liikkumaan..

      Koulunkäynnin ja koneella istumisen vastapainoksi joku liikuntamuoto kyllä olisi suositeltavaa. Menkää vaikka aluksi yhdessä uimaan? Tai johonkin jumppaan? Löytyykö läheltä salia/ uimahallia? Saleilla on usein monipuolisia tunteja bodypump, spinning jne..

    • teinin äiti

      tyttäresi ei ilmeisesti ole liikunnallinen ja siksi ei kannata painostaa mihinkään jumppiin yms. Ennemmin sitten sitä taiteellista puolta korostamaan. Toinen mikä voisi olla kiva, niin joku kokkikerho tms. Oma poikani innostui ruoanlaitosta, kun meni yläasteelle ja köksä alkoi :) Olenkin alkanut katsomaan oman paikkakunnan tarjontaa, että löytyisikö jotain kokkikerhoa. Poika on ollut useissa urheilullisissa harrastuksissa, mutta into lopahtaa heti puolen vuoden jälkeen. En enään viitsi edes ehdottaa mitään. Viimeisin oli taekwondo ja sekin jäi. Suututtaa ostaa kaiken maailman pukuja ja tarvikkeita, kun mikään ei harrastus ei kestä.

      • JIJäå

        Teinin äiti ei ole kuin ruhtinaalliset 10 vuotta myöhässä. Toivon ettet myöhästele työpaikaltasi tai tapaamisista yhtä pahasti.


      • Ylpeä lapsistaan
        JIJäå kirjoitti:

        Teinin äiti ei ole kuin ruhtinaalliset 10 vuotta myöhässä. Toivon ettet myöhästele työpaikaltasi tai tapaamisista yhtä pahasti.

        Joo, jos asuu varsin syrjäisellä alueella, kannattaa mennä nettiin ja etsiä jokin itsepuolustusharrastus. Meidän 5-,8- ja 11-vuotiaat TYTÖT käyvät kaikki hokutoryu jujutsussa ja ovat jo punaisella vyöllä( 11 vuotiaalla viikon päästä natsakoe). Kyseessäon siis junior jujutsu. Ovat kovasti kehuneet. Huonot puolet tässä on se, että kun olisi nukkumaanmenoaika, 5-vuotias ei suostu mennä nukkumaan, joten se menee kantamiseksi, ja tietenkin kun hän on känyt jujutsussa, tyttö on jo sekuntien päästä irti otteesta ja siitä ei sitten tule mitään. Mutta ulkona kun tulevaisuudessa tulee kävelemään poikaystävien kanssa, ja raiskaaja tekee iskuaan, jujutsussa on tytölle ja poikaystävälleen hyötyä. Suosittelisin kuitenkin harrastusta!


    • japanilainen1

      japanilaista menoa on olemassa japanin kieli, piirustus(manga) ,cosplay (seura tapahtuma), karate ja judo ja muut itse puolustus lajit ja jne sitten on muutakin kun japanilaista esim. soittaminen jotkin liikunta asiat ja nyt käsi väsyy joo ehdotin siksi eniten japanilaista kun itselläni on 12w lapsi ja hän on hirveä japani fani jotain japanin kielen sanoja hänkin osaa jotain whatashi on minun ja noin...

    • !!!

      Cheer leading on monipuolinen ja siinä ei ole ns. yläikärajaa

    • pollo4

      Cheerleader pelastaa kyllä tämän tytön !
      Cheerleaderissa on paljon nopeitaliikkeita ja tarvitaan voimaa.
      (Oon itse cheerleader)

      • cheerleader3

        Oot oikeassa!

        mäki harrastan cheerleaderiä ja se on iha paras harratsus TYTÖILLE.
        Alussa ei tarvitse oikeasti osata mitään ainakaa meijän kaupungilla.
        on harrastanu cheerleaderiä noin 2-3 vuotta ja nyt osaan kaikki voltit ja nämä joten kannatan harrastaa kaikille tytöille ( TELINEVOIMISTELUA,CHEERLEADERIÄ)


      • Cheer nro. 4
        cheerleader3 kirjoitti:

        Oot oikeassa!

        mäki harrastan cheerleaderiä ja se on iha paras harratsus TYTÖILLE.
        Alussa ei tarvitse oikeasti osata mitään ainakaa meijän kaupungilla.
        on harrastanu cheerleaderiä noin 2-3 vuotta ja nyt osaan kaikki voltit ja nämä joten kannatan harrastaa kaikille tytöille ( TELINEVOIMISTELUA,CHEERLEADERIÄ)

        Samaa mieltä! Cheerii täälläkin harrastetaan ja voltti onnistuu flikki ja arabi flikki! Sinne voi mennä vaikka mummot


      • Pilkunnussija
        cheerleader3 kirjoitti:

        Oot oikeassa!

        mäki harrastan cheerleaderiä ja se on iha paras harratsus TYTÖILLE.
        Alussa ei tarvitse oikeasti osata mitään ainakaa meijän kaupungilla.
        on harrastanu cheerleaderiä noin 2-3 vuotta ja nyt osaan kaikki voltit ja nämä joten kannatan harrastaa kaikille tytöille ( TELINEVOIMISTELUA,CHEERLEADERIÄ)

        cheerleading on harrastus cheerleader on sitä harrastava ihminen


    • joo mä

      Mä oon harrastanu futista 4v. asti ja oon nyt 12, nii mut enää on liian myöhäst alottaa futis.. mut kylhän se vois viel oppii jos se on liikunnallisesti kokenu.

    • paskaaaaaaaaaaaaaa

      paskaaa ja jaskaaa

      • Anonyymi

        Saviruukullinen paskaa itelles asiattoman viestin takia!


    • Puli Kaleva

      Oluenjuonti ja tupakan poltto, eiköhän niillä pääse alkuun.

    • pyllynhenki

      sementin syönti on hyvä aloittaa jo 13 vuotiaana joten siinä olisi hyvä harrastus kakarallesi. tai yleinen vittuilu on myöskin hyvä ja sen taito kehittyy iän myötä. postimerkki perseeseen ja ulostamaan.

    • 4H-nuorisotyöläinen

      4H:lla saa harrastaa ja tehdä töitä ja saada palkkaa... jos se palkansaanti kiinnostaisi tyttöä enempi?..

      4H:lla voi käydä työelämäkursseja sinä vuonna kun täyttää 14 ja saada sitten oikeita töitä koirantaluttajana, kissanhoitajana, mummun seuranpitäjänä, tapahtumatyöläisenä ...jne

      www.4hyhdistys.net/kurssit

      Ja sitten nuoremmat voi käydä leireillä ja kerhoissa :)

      http://www.lastenleiri.fi/

    • seppinen0406

      Jos säännölliset treenit ei kiinnosta niin kannattaa valita harrastus missä niitä ei ole. ESim kiipeilt tai jousiammunta. Oma lapseni harrastaa jalkapalloa ja joukkuelajit ovat muutenkin mieleiset. Niissä on aina kaikkia mukavia retkiä ja varainkeruut ja tuotteiden myynti http://www.pilkkoset.fi/ lähentää joukkuetovereita. Mutta taas se ei ole kaikkien juttu ja joillekkin sopivat yksilölliset harrastukset. Kiipeily on erittäin sopiva voi käydä sillloin kun haluaa ja ei ole kovin kallisa :D

    • kitaraope

      Kitaransoitto?

      • kitaraope edelleen

        Kitara on monipuolinen soitin, jonka "harkka" -ajat, eli kotona treenamisen voi järjestää oman mielen mukaan ja soittotunnit on joka viikko/joka toinen viikko. Lisäksi nylonkielisestä kitarasta ei tule paljoa ääntä ja sähkistäkin voi treenata hiljaa. Hienoa olis vähän perussointuja osata ja säestää vaikka omaa laulua. ties vaikka yläasteella olis joku bändijuttukin, johon voi pyrkiä?

        Löytäkää siis ensin se ope. Sit sen open kanssa menette ostamaan kitaran. Kun on kitaraope mukana, saatte oikeanlaisen instrumentin.


    • Täälläkin kaivataan

      Olen 13 ja lopetin juuri baletin kilparyhmässä sillä se alkoi käydä "ammattimaiseksi" haen juuri kiipeily ryhmään pääkaupunkiseudulla ja suosittelen sitä MAKEASTI kaikenikäisille

    • JotainRandomii

      Riippuu vähän mistä hän tykkää.. Onko joukkue lajit kuten cheerleading, jalkapallo, koripallo taikka jokin joukkuevoimistelu tai muodostelmaluistelu kenties kivaa. Kävisikö voimistelu, tanssi tai uinti? Tennis, luistelu tai sirkuskoulu? Itse harrastan sirkusta joka on mukavaa kun tehdään akroa, tramppaa ja kaikkea muuta mukavaa. Sitten harrastuksiini kuulu cheerleading joka on mukava joukkuelaji siinä tehdään nostoja, akroa ja semmoista Cheerleader tanssia. Samankaltainen laji on cheerdance jossa kai nuo nostot on jätetty pois ja keskitytään enemmän tanssimiseen. Molemmissa harjoitetaan myös notkeutta. Ai niin kuntosalillakin sitä voi käydä, tosin niissä on kai jonkinlainen ikäraja (ehkä). Koskaan ei ole liian vanha aloittamaan uutta lajia :) Toivottavasti oli apua edes jollekkin :)

    • Rossu1342

      Noo itte täytän juuri 13 mutta no voin kai vastata eli itte oon kiinnostunu luistelusta taistelu lajeista maasto pyöräilystä uinista soitin myös fagottia mutta sitten sairastuin:( ja en pystynyt jatkamaan myös kallio kiipeily olisi kiva ja on han minulla niitä harrastuksia

    • Ratsastusonmukavaa

      Ratsastuksen voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa. Siinä voi kilpailla halutessaan tai vain harrastaa. Ratsastuksessa voi valita onko este-,koulu- tai vaikka askellajiratsastaja. Voit myös ruveta vaeltamaan ratsain. Vaelluksia järjestetään jonkin verran ympäri Suomea. Western on myös mielenkiintoista ja vähän erillaista. Se ei tosin ole niin suosittua Suomessa. Kannattaa kokeilla, vaikka jonkun yhden kokeilutunnin verran.

    • Summerlove671
    • Tyttö-tuollainen

      Olen itse juuri täyttänyt 13 vuotta ja minulla ei ole yhtää harrastusta.voisitteko ehdotella jotain kivoja

    • Anonyymi

      Jos hän on menossa kuvataide paino otteeseen kouluun niin sitten sen kannattaisi tehdä maalauksia ja piirtää ja silleen
      Olen itse 12v ja rakastan piirtää joten käyn myös ulkona kävelemässä koska sisältä saa inspiraatiota koska aina harrastuksen ei tarvi olla sellasta että menee johonkin mutta toivottavasti tästä oli hyötyä

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, mutta metsästys on paras.

      • Anonyymi

        Metsästys?!


    • Anonyymi

      PYÖRÄILY? VALOKUVAUS? LENKKEILY?

    • Anonyymi

      Futis?👍🏻

    • Anonyymi

      Ei tarvii harrastaa yhtään mitään jos ei halua. Täyttä puppua et kun harrastaa niin ei tee pahojaan höpö höpö jos nuoren koti perhe on kunnossa ja kasvatus on ok lapsesta ei tuu luuseria. Itse en harrastanu mitään ja ihan kunnon ihminen olen

    • Anonyymi

      Hm... Maybe football. You say she like when shes dad buy ball.

    • Anonyymi

      Teatterissa sais kavereita ja oppii ilmaisemaan tunteita. Mitäs sanot? Itse suosittelen lämpimästi! :D

    • Anonyymi

      Aerobic, ratsastus, uinti, joukkuevoimistelu, vikellys, keppihevostelu, pesäpallo, koripallo, jalkapallo, tanssi, cheerleading, partio tai vaikka jooga? Vahtoehtoja on mielettömästi.

    • Anonyymi

      Miehelle sopii vain viinan juonti ja nainti. Miehet kuuntele vain ukkosen jyrinää

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe