Vainajan siirto exitussetistä arkkuun

tarkennusta

Mitenkäs kun vainaja siirretään sairaalan kylmiöstä arkkuun ja vainaja on siis pakattu siihen pussiin eli exitussettiin, niin riisutaanko se kokonaan pois kun vainaja pistetään arkkuun?
Telkkarista katsoin että vainaja nostettiin pussissa arkkuun ja alettiin siinä pukea paitaa ja sukkia ylle. jääkö arkkuun vainajan alla ollut nesteenpitävä aluslakana vai otetaanko sekin pois, eikös arkussa ole jo lakana ym?

17

9603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satu40

      laverilla ennen arkkuun nostamista.

      • Sureva äiti

        Minua on jäänyt vaivaamaan yksi asia,kun meille niin rakasta vainajaa tuotiin avauksesta niin ko. auto meni rikki ja yrittäjä kutsui lavettiauton ja hänet tuotiin sitten sillä kotiin.Tuntuu niin pahalta tällainen, onko olemassa jotain sääntöä,eikö vainajien kuljetuksen pitäisi olla arvokasta eikä mitään rekkakyytiä?


      • satu40
        Sureva äiti kirjoitti:

        Minua on jäänyt vaivaamaan yksi asia,kun meille niin rakasta vainajaa tuotiin avauksesta niin ko. auto meni rikki ja yrittäjä kutsui lavettiauton ja hänet tuotiin sitten sillä kotiin.Tuntuu niin pahalta tällainen, onko olemassa jotain sääntöä,eikö vainajien kuljetuksen pitäisi olla arvokasta eikä mitään rekkakyytiä?

        Me toimme pikkuisen sairaalan ruumishuoneelta kodin kautta seurakuntamme kappeliin omalla autolla.

        Lavettiauto vastoin omaisen toivomusta kuulostaa kuitenkin pahalle. Toivottavasti edes ymmärsivät pahoitella asiaa ja huomioida laskussa.


      • 1234
        Sureva äiti kirjoitti:

        Minua on jäänyt vaivaamaan yksi asia,kun meille niin rakasta vainajaa tuotiin avauksesta niin ko. auto meni rikki ja yrittäjä kutsui lavettiauton ja hänet tuotiin sitten sillä kotiin.Tuntuu niin pahalta tällainen, onko olemassa jotain sääntöä,eikö vainajien kuljetuksen pitäisi olla arvokasta eikä mitään rekkakyytiä?

        Kyllä on olemassa säännöt kuinka vainajaa tulee käsitellä ja kuljettaa. Hautaustoimilaki-->
        "Vainajan ruumista ja tuhkaa tulee käsitellä arvokkaalla ja vainajan muistoa kunnioittavalla tavalla" ...vainajaa tulee kuljettaa sille varatulla ajoneuvolla, eli hautausautolla!
        (lapsen arkkua voi kuljettaa arvokkaasti vaikka omalla autolla omassa sylissä)


      • Sureva äiti
        satu40 kirjoitti:

        Me toimme pikkuisen sairaalan ruumishuoneelta kodin kautta seurakuntamme kappeliin omalla autolla.

        Lavettiauto vastoin omaisen toivomusta kuulostaa kuitenkin pahalle. Toivottavasti edes ymmärsivät pahoitella asiaa ja huomioida laskussa.

        Lapsemme oli jo aikuinen,vanhemmille hän on kuitenkin lapsi aina. Halusimme myös hänet tuoda kotona käymään ennenkuin viedään kirkolle,yrittäjä soitti matkalta et nyt on käynyt näin et auto sammui eikä lähtenyt käyntiin joten oli pakko tilata lavetti.Pitkän odottelun jälkeen saimme hänet käymään kotona viimeisen kerran lähimpien hyvästeltävänä. Jäi vain niin pahamieli kun rekalla kyyditään,ei sitä laskussa mitenkään huomioitu.


      • xoxoxoxo
        Sureva äiti kirjoitti:

        Lapsemme oli jo aikuinen,vanhemmille hän on kuitenkin lapsi aina. Halusimme myös hänet tuoda kotona käymään ennenkuin viedään kirkolle,yrittäjä soitti matkalta et nyt on käynyt näin et auto sammui eikä lähtenyt käyntiin joten oli pakko tilata lavetti.Pitkän odottelun jälkeen saimme hänet käymään kotona viimeisen kerran lähimpien hyvästeltävänä. Jäi vain niin pahamieli kun rekalla kyyditään,ei sitä laskussa mitenkään huomioitu.

        Ikävä kuulla että teille tapahtui noin. Oletko ajatellut asiaa yrittäjän kannalta? Jos vaikka oli liikkeen ainoa auto? -niinkin voi olla. Vahingolle ei kukaan voi mitään, vaikka se harmittaakin. Ruumisautoa ei tuosta vaan voi esim. vuokrata.

        Joku jo kertoikin että on olemassa laki miten vainajaa kuljetetaan, tässä tapauksessa on varmaankin kiireessä jouduttu ottamaan sellainen ajoneuvo, joka on ollut saatavilla. Onni onnettomuudessa on kuitenkin että poikasi sai käydä vielä kotona, kyllä hän sen ymmärtää että äiti olisi hänelle kauniimman kuljetuksen halunnut. Oletko muuten ollut yhteydessä yrittäjään? Kerro hänelle miltä sinusta tuntuu, eiköhän hänen tulisi ymmärtää ja tulla laskussa vastaan.


      • Sureva äiti
        xoxoxoxo kirjoitti:

        Ikävä kuulla että teille tapahtui noin. Oletko ajatellut asiaa yrittäjän kannalta? Jos vaikka oli liikkeen ainoa auto? -niinkin voi olla. Vahingolle ei kukaan voi mitään, vaikka se harmittaakin. Ruumisautoa ei tuosta vaan voi esim. vuokrata.

        Joku jo kertoikin että on olemassa laki miten vainajaa kuljetetaan, tässä tapauksessa on varmaankin kiireessä jouduttu ottamaan sellainen ajoneuvo, joka on ollut saatavilla. Onni onnettomuudessa on kuitenkin että poikasi sai käydä vielä kotona, kyllä hän sen ymmärtää että äiti olisi hänelle kauniimman kuljetuksen halunnut. Oletko muuten ollut yhteydessä yrittäjään? Kerro hänelle miltä sinusta tuntuu, eiköhän hänen tulisi ymmärtää ja tulla laskussa vastaan.

        Kiitos viesteistä. Ei ollut yrittäjän ainoa auto, olisi voinut toisella mennä vastaan ja tuoda arvokkaasti kotiin rakkaan lapsemme. Sitä on silloin niin surun sokaisema ettei ymmärrä kysellä miks niin ei tehnyt,on vain tyytyväinen että tulivat viimein.


    • pussia

      ei aina käytetä. Pussia käytetään lähinnä huonokuntoisen ja/tai vuotavan vainajan käsittelyssä. Pussilla voidaan vainaja nostaa arkkuun, mutta kyllä se leikataan tai taitellaan vainajan alle ennnen pukemista

      • ruumistiloihin

        Eksyin keskusairaalassa täällä alimpaan kerrokseen, ja yritin löytää tieni pois.Avasin teräsoven ja koin järkytyksen...ruumiit olivat alastomina lavoilla hyllysysteemissä päällekkäin, jokaisella isossa varpaassa lappu, että minkäniminen, sosiaaliturvatunnus, syntymä- ja kuolinaika.Ei kyllä mitään exitussettejä ollut päällä, eikä ovi lukossakaan. Ehkä se exitusetti sitten puetaan arkkuun, jos omaiset eivät pue itse, en ainakaan ikinä olisi kyennyt pukemaan isääni, en pystynyt edes koskemaan ruumiiseen.


      • että kyseessä on
        ruumistiloihin kirjoitti:

        Eksyin keskusairaalassa täällä alimpaan kerrokseen, ja yritin löytää tieni pois.Avasin teräsoven ja koin järkytyksen...ruumiit olivat alastomina lavoilla hyllysysteemissä päällekkäin, jokaisella isossa varpaassa lappu, että minkäniminen, sosiaaliturvatunnus, syntymä- ja kuolinaika.Ei kyllä mitään exitussettejä ollut päällä, eikä ovi lukossakaan. Ehkä se exitusetti sitten puetaan arkkuun, jos omaiset eivät pue itse, en ainakaan ikinä olisi kyennyt pukemaan isääni, en pystynyt edes koskemaan ruumiiseen.

        avausta odottavia tai avauksessa jo olleita vainajia. Sairaalassa tms. laitoksessa kuoleva vainaja laitetaan omaisia varten ja peitellään jne. Jos ei avausta tehdä niin silloin nuo lakanat sun muut vainajalla on vielä, kun arkutuksen aika tulee. Jos avaus tehdään, silloin ne riisutaan pois ja vainaja on tietysti alasti ja vasta arkkuun laittaessa saa vainajan vaatteet tai mitä omaiset haluavatkaan puettavan.
        Äitini kuoli kotona ja poliisit kyllä jo tutkiessaan riisuivat joten syntymäasussaan lähti kylmiöön.

        En kyllä ymmärrä miten ihmeessä olet eksynyt tuollaiseen kaappiin, koska se täytyy kyllä tieten avata. Jos itse eksyisin vastaavaan tilaan, en varmasti alkaisi mitään kaappeja aukomaan...


      • eva.stina
        että kyseessä on kirjoitti:

        avausta odottavia tai avauksessa jo olleita vainajia. Sairaalassa tms. laitoksessa kuoleva vainaja laitetaan omaisia varten ja peitellään jne. Jos ei avausta tehdä niin silloin nuo lakanat sun muut vainajalla on vielä, kun arkutuksen aika tulee. Jos avaus tehdään, silloin ne riisutaan pois ja vainaja on tietysti alasti ja vasta arkkuun laittaessa saa vainajan vaatteet tai mitä omaiset haluavatkaan puettavan.
        Äitini kuoli kotona ja poliisit kyllä jo tutkiessaan riisuivat joten syntymäasussaan lähti kylmiöön.

        En kyllä ymmärrä miten ihmeessä olet eksynyt tuollaiseen kaappiin, koska se täytyy kyllä tieten avata. Jos itse eksyisin vastaavaan tilaan, en varmasti alkaisi mitään kaappeja aukomaan...

        Minun lastani ei siis 20v poikani ei minun nähteni ollut missään muovipussissa Ruumiinavaus oli tehty ja puin hänet itse hautaustoimiston naisen kanssa sairaalan kappelissa Hänen päällään oli sellainen kuitukangaslakana siis siinä vatsan päällä kun oli avattu (ei tullut mieleen sitä poistaa) Minulta kysyttiin haluanko että se otetaan pois Enkä halunnut Tuo että olisi voinut käydä kotokautta ei juolahtanut mieleen Hänet siirrettiin oman seurakunnan ruumishuoneelle hautausta odottamaan
        Mieheni ja vävyni matkusti samassa autossa ja minä kuljin siinä samassa kyydissä poikani kanssa ruumishuoneelta kirkkoon ja sieltä hautausmaalle
        Teimme sananmukaisesti viimeisen matkamme yhdessä
        Kyllä minä koskin lapseeni halasin silitin hiuksia
        ja siunasin hänet ristinmerkillä
        Niin suuri tuska kun silloin oli ja on vieläkin En osaa edes sitä kertoa
        Minun esikoiseni joka noin kauhealla tavalla piti ottaa minulta pois Olin katkera Jumalalle Miksi nuori mies jolla oli elämännälkä ja elämä edessä otettiin pois


      • käynyt
        että kyseessä on kirjoitti:

        avausta odottavia tai avauksessa jo olleita vainajia. Sairaalassa tms. laitoksessa kuoleva vainaja laitetaan omaisia varten ja peitellään jne. Jos ei avausta tehdä niin silloin nuo lakanat sun muut vainajalla on vielä, kun arkutuksen aika tulee. Jos avaus tehdään, silloin ne riisutaan pois ja vainaja on tietysti alasti ja vasta arkkuun laittaessa saa vainajan vaatteet tai mitä omaiset haluavatkaan puettavan.
        Äitini kuoli kotona ja poliisit kyllä jo tutkiessaan riisuivat joten syntymäasussaan lähti kylmiöön.

        En kyllä ymmärrä miten ihmeessä olet eksynyt tuollaiseen kaappiin, koska se täytyy kyllä tieten avata. Jos itse eksyisin vastaavaan tilaan, en varmasti alkaisi mitään kaappeja aukomaan...

        Se ruumishuone, jossa olen käynyt, oli lukitsematon, ja ruumiit olivat huoneessa ilman mitään kaappeja. Osa oli hyllyillä seinän vieressä ja osa keskilattialla siirreltävillä telineillä. Peitteenä oli lakanoita, mutta monilla vain alavartalon päällä. Yhdellä oli omat vaatteet päällä, se oli nuori poika.

        En ole itse menettänyt vielä ketään, koska isovanhempani kuolivat, kun olin pieni tai en ollut syntynytkään. Tulin lukemaan näitä viestejä, koska välillä aina ajattelen ja pelkään sitä, kun vanhempani tai joku muu läheiseni kuolee. Nyt sen laukaisi mieheni isän 60-vuotispäivät. Tuntuu vaan niin epätoivoiselta ajatella, että kaikki se tuska on väistämättä joskus edessä. En tiedä miten pystyn ikinä kestämään mitään oikeaa surua, kun pienemmätkin vastoinkäymiset ovat monesti minulle ylivoimaisen tuntuisia. Tavallaan on ehkä huonokin asia, ettei ole tähän mennessä kohdannut kuolemaa. Ei voi edes kuvitella miten siitä voisi selvitä. Jo pelkästään teidän muiden tarinoiden lukeminen alkaa itkettää ja ahdistaa. Vanhempieni koiran lähestyvää kuolemaakin olen itkenyt välillä niin paljon, että olen meinannut tukehtua. Eikä se ole edes vielä kuollut. Mitenhän mun vielä käy...Te kaikki jaksatte niin hienosti, kun jaksatte kirjoittaa tänne. Ja käytte töissäkin. Olisinpa itse puoliksikin yhtä vahva.


      • Melli
        käynyt kirjoitti:

        Se ruumishuone, jossa olen käynyt, oli lukitsematon, ja ruumiit olivat huoneessa ilman mitään kaappeja. Osa oli hyllyillä seinän vieressä ja osa keskilattialla siirreltävillä telineillä. Peitteenä oli lakanoita, mutta monilla vain alavartalon päällä. Yhdellä oli omat vaatteet päällä, se oli nuori poika.

        En ole itse menettänyt vielä ketään, koska isovanhempani kuolivat, kun olin pieni tai en ollut syntynytkään. Tulin lukemaan näitä viestejä, koska välillä aina ajattelen ja pelkään sitä, kun vanhempani tai joku muu läheiseni kuolee. Nyt sen laukaisi mieheni isän 60-vuotispäivät. Tuntuu vaan niin epätoivoiselta ajatella, että kaikki se tuska on väistämättä joskus edessä. En tiedä miten pystyn ikinä kestämään mitään oikeaa surua, kun pienemmätkin vastoinkäymiset ovat monesti minulle ylivoimaisen tuntuisia. Tavallaan on ehkä huonokin asia, ettei ole tähän mennessä kohdannut kuolemaa. Ei voi edes kuvitella miten siitä voisi selvitä. Jo pelkästään teidän muiden tarinoiden lukeminen alkaa itkettää ja ahdistaa. Vanhempieni koiran lähestyvää kuolemaakin olen itkenyt välillä niin paljon, että olen meinannut tukehtua. Eikä se ole edes vielä kuollut. Mitenhän mun vielä käy...Te kaikki jaksatte niin hienosti, kun jaksatte kirjoittaa tänne. Ja käytte töissäkin. Olisinpa itse puoliksikin yhtä vahva.

        Sitä jaksaa kun on pakko. Aikaisemmin kuvittelin, että kun äitini kuolee niin hajoan. Nyt se tapahtui, ennenaikaisesti ja yllättäen. Aluksi tuntuikin, että en pysty jatkamaan, hukun ikävääni ja suruuni. Äiti oli suunnattoman tärkeä, koska isäni on kuollut 15 vuotta sitten. Liian aikaisin hänkin, se oli ensimmäinen suuri suru. Siitä selvittiin, mutta silloin jäi äiti. Nyt hänetkin otettiin pois ja se jättää sieluuni syvän arven. En tiedä miten tästä lopulta selviää, minkälainen ihminen minusta tulee. Nyt olen hieman katkera, kun en kumpaakaan saanut pitää edes 70 vuotiaaksi. Niin paljon jäi yhdessä kokematta ja elämättä. Oma perhe pakottaa minut jatkamaan, minulla on kolme lasta joiden takia jaksan. He tarvitsevat omaa äitiä vielä kauan.


      • tyrmistyttävää
        ruumistiloihin kirjoitti:

        Eksyin keskusairaalassa täällä alimpaan kerrokseen, ja yritin löytää tieni pois.Avasin teräsoven ja koin järkytyksen...ruumiit olivat alastomina lavoilla hyllysysteemissä päällekkäin, jokaisella isossa varpaassa lappu, että minkäniminen, sosiaaliturvatunnus, syntymä- ja kuolinaika.Ei kyllä mitään exitussettejä ollut päällä, eikä ovi lukossakaan. Ehkä se exitusetti sitten puetaan arkkuun, jos omaiset eivät pue itse, en ainakaan ikinä olisi kyennyt pukemaan isääni, en pystynyt edes koskemaan ruumiiseen.

        Onpa aikoihin menty. Olin 1980-luvulla perushoitajakoulussa ja meille opetettiin tarkalleen miten menetellään kun ihminen kuolee: kuinka kauan pidetään osastolla ja kuinka puetaan. Ainakin silloin vainaja puettiin peperiseen (tai sen tyyliseen paitaan, alle laitettiin kroonikkovaippa. Taisi settiin kuulia sukatkin. Leuka sidottiin harsokääreellä, jottein suu valahda auki. Siihen aikaan omaiset hakivat kuolleen muutaman päivän päästä sairaalan säilöstä hautaustoimiston autolla ja laittoivat arkkuun yhdessä tai antoivat hautaustoimiston henkilökunnan laittaa.
        Ei tullut kuuloonkaan, että vainajat olisi pinottu alasti hyllyille. Onko säästöt, tehokkuus ja ihmisyys tuon kaiken takana.


    • tiitius

      hoitajana ja siellä me hoitajat puemme vainajalle kertakäyttöisen paidan päälle sidomme leuan sekä nilkat ja silmät peitämme.Sitten vainajan päälle laitetaan lakana ja vainaja viedään kylmiöön lakana joka on koristeltu saa jäädä vainajan päälle kunnes hautaus urakoitsija hakee vainajan.muuta en tiedä

      • jatma

        Mikäli ohjelma, minkä televisiossa näit, oli dokumentti Suomalainen kuolema, ei siinä vainajaa nostettu arkkuun pussilla vaan nostolakanalla, joka kylläkin nostettaessa käännetään pussimaisesti vainajan ympärille. Ruumispussi sen sijaan on tiivis, suljettava pussi nimenomaan huonokuntoista vainajaa varten.

        Lisäksi: vaikkei kyseessä olisikaan ollut liikkeen ainoa auto, on toinen, mahdollisesti kolmaskin voinut olla ajossa.


    • frefw645fr

      Yleisesti kuolleita ihmisiä ei arkussa siis, kuoljetaan tällaisella autolla

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Chrysler_Grand_Voyager_front.jpg

      lisäksi niissä on lähes aina 2 paikkaa eli jos tulee toinen keikka kun ruumis kyydissä, niin voidaan hakea samalla kertaa.

      Firmalle mikä hoitaa Varsinais-suomen kuljetukset on käytössä vain noita autoja

      Jopa ns. "arkku autot" on samaa mallia, erona vain se että on vain 1 paikka ja lippu edessä... samalla lailla tummennetut ikkunat yms.

      Peruste autovalinnalle on hinta... tommonen kun on ainakin 5 kertaa halvempi kuin varsinainen ruumisauto... ja lisäksi kun menee vaihtoon, niin liukulavat pois, ja penkit takas ja myyntin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe