Onko kaikki keliaatikot hoikkia

mimmu

Ovatko kaikki keliakiaa sairastavat laihoja/hoikkia? Itse olen 161cm ja painan n.64kg, joten voiko mulla olla keliakiaa? Itse epäilen sitä, koska kaikkia muita oireita on, paitsi siis tuo hoikkuus. Olen nyt ollut ilman viljoja ja olo on hyvä.

29

9440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukevia

      Ei keliakia välttämättä hoikista, ainakaan heti.

      Minulla gluteenipitoinen ruoka aiheuttaa ruoansulatuksen hidastumista ja se tukevoittaa. Gluteenittomaan ruokaan siirtymisen myötä olen laihtunut vuodessa 15 kg - enemmän kuin ikinä, mutta normaalipainoon on vielä matkaa.

      • .....

        Minä myös laihduin gluteenittomaan siirryttyäni. Tsavallisella ruualla oli aina ihan turvonnut olo ja vatsavaivoja ja anemiaa, mikä väsytti ja teki vaan mieli maata sohvalla ja syödä, mikä sitten lihotti.


    • laiheliini

      Miten voi laihtua, kun ruoka alkaa imeytyä oikean ruokavalion myötä. Päinvastoin - kiloja pitäisi alkaa tulla lisää --- paitsi, jos on aikaisemmin ollut grilliruokavalion noudattaja, niin silloin totta totisesti varmaan laihtuukin.....

      Itse olin 162 senttisenä luurangonlaiha ilman laihdutuskuureja ja normaalilla ruokavaliolla alle 50 kg. Pahimmillaan 45 kg. Ei, en ollut anorektikko kuin bulimikkokaan. Ruoka vain ei imeytynyt, kun suolistossa ei tähystyksessä todettu nukan nukkaa. Vuosi keliaakikkona on tuonut painoa lisää 6 - 8 kg ja lisääkin on tervetullutta.

      • prinsessa77

        Että oikean ruokavalion myötä tuli sinulle kiloja lisää.Niin ehkä minullakin on toiveita lihoa kun kohta joudun aloittaa uuden ruokavalion juuri todetun keliakian myötä.Sillä lisä kilot ei ois todellakaan pahitteeksi minulle.


    • kolme -

      keliaakikko tätiä. Yksi on tosi tukeva, pari muutakin paremminkin pulskia kuin hoikkia. Myös yksi ystäväni on pikkaisen pullea, vaikka on keliaakikko. Tädit ovat sairastaneet keliakiaa jo vuosikymmeniä, kaveri jotain 15 vuotta.

      • .....

        sanoi mulle, että usein käy niin, että kun siirtyy syömään gluteenitonta ruokaa, niin lihoo. Tietenkin myös sen takia, että suolinukka paranee ja ravintoaineet imeytyy paremmin, mutta myös siksi, että esim. gluteeniton leipä sisältää paljon enemmän energiaa kuin tavallinen leipä, joten jos syö leipää saman verran kuin ennenkin niin lihoo.


      • keliakkikko?
        ..... kirjoitti:

        sanoi mulle, että usein käy niin, että kun siirtyy syömään gluteenitonta ruokaa, niin lihoo. Tietenkin myös sen takia, että suolinukka paranee ja ravintoaineet imeytyy paremmin, mutta myös siksi, että esim. gluteeniton leipä sisältää paljon enemmän energiaa kuin tavallinen leipä, joten jos syö leipää saman verran kuin ennenkin niin lihoo.

        Eihän keliaakikko välttämättä ole hoikka ennen diagnoisimista, jos on taipumuksena lihoa hiilareista ja on tottunut käyttämään viljatuotteita runsaasti. Ja jos keliakian diagnosoimisen jälkeen ei korvaakaan vilja-tuotteita gluteenittomilla vastaavilla, vaan esim. proteiinipitoisilla vähärasvaisilla maitotuotteilla ja kasviksilla, silloinhan todennäköisesti pikemminkin hoikistuu. Ja just ne, jotka lihovat paljon hiilareita sisältävällä ruokavaliolla!


      • keliaakokkimies
        keliakkikko? kirjoitti:

        Eihän keliaakikko välttämättä ole hoikka ennen diagnoisimista, jos on taipumuksena lihoa hiilareista ja on tottunut käyttämään viljatuotteita runsaasti. Ja jos keliakian diagnosoimisen jälkeen ei korvaakaan vilja-tuotteita gluteenittomilla vastaavilla, vaan esim. proteiinipitoisilla vähärasvaisilla maitotuotteilla ja kasviksilla, silloinhan todennäköisesti pikemminkin hoikistuu. Ja just ne, jotka lihovat paljon hiilareita sisältävällä ruokavaliolla!

        minä laihduin 30kg keliakian takia..tämä siis pikkuhiljaa puolen vuoden aikana johtuen huonosta imeytymisestä eli sulamisesta.diagnoosin saatuani ja keliakia ruokavalioon siirtymisen ansiosta paino nousi muutamassa viikossa 30kg johtuen ravinnon normaalista imeytymisestä..ripulioireet kaikkos kokonaan.elikkä ei se keliakia ihmistä laihduta muuten kuin siinä vaiheessa jolloin ei vielä ole diagnoosia


      • tupu1
        ..... kirjoitti:

        sanoi mulle, että usein käy niin, että kun siirtyy syömään gluteenitonta ruokaa, niin lihoo. Tietenkin myös sen takia, että suolinukka paranee ja ravintoaineet imeytyy paremmin, mutta myös siksi, että esim. gluteeniton leipä sisältää paljon enemmän energiaa kuin tavallinen leipä, joten jos syö leipää saman verran kuin ennenkin niin lihoo.

        Tuo pitää täysin paikkansa.


    • Keliaakikkonainen

      Mistä olet keksinyt että keliaakikko voi olla vain hoikka??? Ja kyllä, oikea sana on keliaakikko, ei keliaatikko. En ole ikinä kuullut että ei voi olla keliakiaa jos ei ole hoikka ja mulla on ollut keliakia 27 vuotta joten aika monta juttua olen jo ehtinyt kuulemaan.

      • törmätä tuohon...

        Tyttäreni alkoi oireilemaan vatsastaan muutama vuosi sitten ja terveyskeskuslääkäri ei meinannut suostua laittaa labraan keliakiatestiin koska tyttäreni oli niin pyöreä: eihän noin pyöreällä lapsella voi keliakia olla.... olin tiukka ja keliakiakoe otettiin muiden testien joukossa. Arvo oli koholla ja johti biobsiaan. Diagnoosi keliakia. Että kyllä sitä kaikkeen saa törmätä...


      • taigis
        törmätä tuohon... kirjoitti:

        Tyttäreni alkoi oireilemaan vatsastaan muutama vuosi sitten ja terveyskeskuslääkäri ei meinannut suostua laittaa labraan keliakiatestiin koska tyttäreni oli niin pyöreä: eihän noin pyöreällä lapsella voi keliakia olla.... olin tiukka ja keliakiakoe otettiin muiden testien joukossa. Arvo oli koholla ja johti biobsiaan. Diagnoosi keliakia. Että kyllä sitä kaikkeen saa törmätä...

        MInulla samanlainen kokemus, silloin 9-vuotiaan tyttären osalta. Yksityinen lastenlääkäri sanoi kirkkain silmin; "Kuulkahan hyvä rouva, ei noin hyvin ravitulla lapsella voi olla keliakiaa!"
        Vaadin verikokeet, sieltä tähystykseen..tulos, täydellinen nukkakato ja keliakia!

        Toinen tyttäreni, jolla myös keliakia on kyllä tosi laiha. Ollut nyt kohta 2-vuotta ruokavaliolla, ei näytä vaikuttavan painoon. On 15-vuotias , 162 cm ja 48kg!

        Itse taas olin laihdutuskuurilla, laskin painonvartijoiden pisteitä. Laihduin tosi helposti niillä (itseasiassa olen sitä mieltä että laihdutus laukaisi keliakiani). Sitten keliakia todettiin, siitä nyt myös kohta 2-vuotta. Paino rupesi taas nousemaan, ihan kaikki laihdutettu ei ole tullut takaisin, tällä hetkellä kyllä liikaa kuitenkin..
        Gluteenittomalla ruokavaliolla laihdutus tuntuu hankalalta. Kompastun aina leipien energiapitoisuuteen, samalla ravintoterapeutit painottavat, että leipää ja kuitua on meidänkin saatava riittävästi.
        Oisko hyviä vinkkejä?


      • Keliaakikkonainen
        taigis kirjoitti:

        MInulla samanlainen kokemus, silloin 9-vuotiaan tyttären osalta. Yksityinen lastenlääkäri sanoi kirkkain silmin; "Kuulkahan hyvä rouva, ei noin hyvin ravitulla lapsella voi olla keliakiaa!"
        Vaadin verikokeet, sieltä tähystykseen..tulos, täydellinen nukkakato ja keliakia!

        Toinen tyttäreni, jolla myös keliakia on kyllä tosi laiha. Ollut nyt kohta 2-vuotta ruokavaliolla, ei näytä vaikuttavan painoon. On 15-vuotias , 162 cm ja 48kg!

        Itse taas olin laihdutuskuurilla, laskin painonvartijoiden pisteitä. Laihduin tosi helposti niillä (itseasiassa olen sitä mieltä että laihdutus laukaisi keliakiani). Sitten keliakia todettiin, siitä nyt myös kohta 2-vuotta. Paino rupesi taas nousemaan, ihan kaikki laihdutettu ei ole tullut takaisin, tällä hetkellä kyllä liikaa kuitenkin..
        Gluteenittomalla ruokavaliolla laihdutus tuntuu hankalalta. Kompastun aina leipien energiapitoisuuteen, samalla ravintoterapeutit painottavat, että leipää ja kuitua on meidänkin saatava riittävästi.
        Oisko hyviä vinkkejä?

        Tuo oli oikeasti ensimmäinen kerta kun kuulen jotain noin hullua...
        Mutta taistelen itsekin kilojen kanssa, ja gluteenittomalla ruokavaliolla se on todella hankalaa, koska sama ruokamäärä samaa ruokaa on paljon enemmän kaloreita gluteenittomana. Itse olen vähentänyt reilusti leivän syöntiä ja onneksi nyt saa jo täysjyväpastaakin (jota myös syön todella vähän). Mutta tiukassa todellakin ovat ne kilot... Olen monesta paikasta kysynyt missä on erilaisia laihdutusryhmiä ja vastaavia, mutta kaikilla on samat ohjeet kaikille eikä erityisruokavalioita huomioida millään tavalla. Mulle aikoinaan PT teki ruokaohjelman, eikä hän voinut mitenkään uskoa että sillä en laihtunut käytännössä yhtään.
        Laihdutus ei kuitenkaan voi laukaista keliakiaa, keliakia on aina, se vain todetaan eri vaiheissa! Laihdutus on voinut laukaista oireet mutta ei itse sairautta.


      • kärsii
        taigis kirjoitti:

        MInulla samanlainen kokemus, silloin 9-vuotiaan tyttären osalta. Yksityinen lastenlääkäri sanoi kirkkain silmin; "Kuulkahan hyvä rouva, ei noin hyvin ravitulla lapsella voi olla keliakiaa!"
        Vaadin verikokeet, sieltä tähystykseen..tulos, täydellinen nukkakato ja keliakia!

        Toinen tyttäreni, jolla myös keliakia on kyllä tosi laiha. Ollut nyt kohta 2-vuotta ruokavaliolla, ei näytä vaikuttavan painoon. On 15-vuotias , 162 cm ja 48kg!

        Itse taas olin laihdutuskuurilla, laskin painonvartijoiden pisteitä. Laihduin tosi helposti niillä (itseasiassa olen sitä mieltä että laihdutus laukaisi keliakiani). Sitten keliakia todettiin, siitä nyt myös kohta 2-vuotta. Paino rupesi taas nousemaan, ihan kaikki laihdutettu ei ole tullut takaisin, tällä hetkellä kyllä liikaa kuitenkin..
        Gluteenittomalla ruokavaliolla laihdutus tuntuu hankalalta. Kompastun aina leipien energiapitoisuuteen, samalla ravintoterapeutit painottavat, että leipää ja kuitua on meidänkin saatava riittävästi.
        Oisko hyviä vinkkejä?

        tymä kun olin niin laihdutin atkinson dieetillä ja heti perään tuli keliakia.. olen aika varma että dieetti laukaisi sen :/


      • ei voi olla
        kärsii kirjoitti:

        tymä kun olin niin laihdutin atkinson dieetillä ja heti perään tuli keliakia.. olen aika varma että dieetti laukaisi sen :/

        Ei ole mahdollista. Keliakia on synnynnäinen, se vain satuttiin toteamaan sulla tuossa vaiheessa.


      • melkein lääkäri
        ei voi olla kirjoitti:

        Ei ole mahdollista. Keliakia on synnynnäinen, se vain satuttiin toteamaan sulla tuossa vaiheessa.

        Hei edellinen tietämätön, keliakia ei todellakaa ole synnäinen vaan voi puhkea ihan missä iässä tahansa. Geneettinen alttius tarvitaan mutta myös jokin ulkoinen tekijä.


    • wibratone

      itse olin viime keväänä,jolloin keliakia todettiin 194\80kg nykyään 195\100kg että kyllä se nousee kun vaan syö :)

    • Ruplutus

      Eivät suinkaan kaikki ole hoikkia, eikä kaikilla ole samanlaisia taudinoireita. Keliakia voi myös esiintyä lievempioireisena, ei voimakkaana ripulointina. Olen todennut saman kuin sinä, että vaihdettuani viljatuotteet gluteenittomaan voin paremmin. Aloitin samalla myös Hyla-tuotteiden käytön.
      Aiemmin ruokailun, siis leivän ja maitotaloustuotteen syömisen jälkeen vatsa ja suolisto olivat käymistilassa. Kauhea ruplutus ja ilmavaivat alkoivat melkein poikkeuksetta. Kokeilin maitohappobakteereja ensin ja ne helpottivat jkv, mutta eivät poistaneet vaivaa täysin. Nyt siirryin täysin pois näistä perinteisistä viljan ja maidon ravintoaineista.
      Näistä ed.mainituista vatsavaivoista huolimatta olen ylipainoinen, en mikään laiheliini. Kaiketi "köyhtyminen on helpompaa kuin laihtuminen".

      • minullako keliakia??

        Olen iloinen kun löysin tämän ketjun. Tämä antaa toivoa, että minulla olisi keliakia. Toivon, että on! Koska se voisi selittää miksi olen niin järkyttävän laiha, enkä liho sitten millään. Kuihdun vaan ja varmaan kuolen kohta pois.
        Pitääkin varata aika lääkärille ja ottaa se koe mahd nopeasti. Jes!!!


    • anorektisen laiha

      Minä en tiedä, onko minulla keliakiaa, mutta olen rukiille, vehnälle ja ohralle allerginen aivan kuin keliakiassa.(todettu vilja-allergia). Lääkäri sanoo, että ei minulla voi olla keliakia, sillä verikokeissa sitä ei näkynyt eikä ihokoepalassa. Tähystykseen en aio mennä, olen nyt aloittanut gluteenittoman ruokavalion ja katson paraneeko vointi ja nouseeko paino. Minäkin olen järkyttävän laiha, pituutta 180 cm ja paino vain 52 kg, mistä jatkuvasti huomautellaan. Ja syön 6 kertaa päivässä. Sormissa ihottumaa, päänahka hilseilee ja vatsa murisee jatkuvasti.

    • liianlaiha

      Olen todella laiha , 172 cm pitkä ja painan 48 kiloa. Olen yrittänyt lihottaa mutta ruoan ahmiminen ei ole tuonut kiloja lisää , saan ainoastaan oksettavan olon. Kävin vasta lääkärissä muista syistä ja minulta piti ottaa verikokeet. Lääkärit epäilivät minulla olevan keliakiaa , jota he myös tutkivat verinäytteestäni. Olen lukenut keliakiasta netissä ja itselläni on täysin samankaltaisia oireita. Tuloksia kokeista en ole vielä saanut , mutta mietin , eikö keliakian mukaisella ruokavaliolla pitäisi tulla lisää kiloja eikä vähentyä?

    • NormiKeli

      Aloittaessani gluteenittoman ruokavalion eli pääasiassa lihaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja, paino nousi vähän, mutta olen nyt normaali painoinen. Painon nousu johtui elimistön parantumisesta, kun lihakset kasvoivat ja rasvakudos pieneni. Ennen olin kauhea läpipasko, söin paljon hiilihydraattipitoista ruokaa ruisleipää, nameja, eineksiä ja muita makeita leipomotuotteita, kun niitä teki niin hirveästi mieli ja olo oli todella väsyttävä, oksettava ja nälkäinen. Nyt enää harvoin tekee enää mieli mitään makeaa ruokaa, saati edes söisin gluteenitonta leipää. Ainut mitä hiilareista käytän ovat riisi, tattari, hienosokeri, hedelmät ja marjat. Elimistö säätää aikahyvin painon ja halut, kun se saa kunnollista ja ravintorikasta ruokaa. Gluteenittoman ruuan ansiosta ruokahalu on pienentynyt ja ruokalasku olis voinu jopa pienentyä, jos inflaatio ei olis niin suuri.

    • ei mitään leipää

      Hyviä hiilihydraatteja:
      Syö kasvikunnan tuotteita (kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja) vähintään 500 grammaa päivässä.



      Suomalaisen ravitsemussuosituksen (THL) mukaan hiilihydraattia tulisi saada loput energiasta. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa n. 225 g hiilihydraattia päivässä, joka tulee helposti täyteen 1/2 kilosta kasvikunnan tuotteita (kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja).





      Korkeintaan 2 annosta (EI 6-9) täysjyväviljaa jos viljat sopivat ja jää nälkä?


      Mihin perustuu THL:n kuidun saantisuositus? Maksimaaliseen leivän/viljan syömiseen vai mihin? Miksi suurimmassa osassa maapalloa ihmiset eivät saa paksu- ja peräsuolen syöpää tai II-tyypin diabetesta, vaikka eivät edes tiedä, mitä ruis, täysjyvävehnä, kaura ja ohra ovat? Mutta meitä täällä pelotellaan, että jos ei syö 6-9 annosta täysjyvää joka päivä, niin noutaja saapuu takapuolisyövän, ravintoaineiden puutosten aiheuttamien sairauksien ja vaikka minkä taudin takia.


      Viljat sekä riisi (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (peruna sisältää runsaasti tärkkelystä, joka on käytännössä pelkkää pakattua glukoosia, siis sokeria, joka hajoaa nopeasti suolistossa nostaen huomattavasti veren sokeritasoa) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Lisäksi liiallinen insuliini poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja näin aivot jäävät ilman energiaa, jolloin ihminen väsyy. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa ja aivot saavat energiaa. Perunan, riisin ja viljat voi korvata muilla kasvikunnan tuotteilla, joissa on vähemmän hiilihydraattia, jolloin insuliinitaso pysyy vakaana ja ihminen virkeänä. Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa, juureksissa, marjoissa, pavuissa, linsseissä, hedelmissä ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Jauhatuksen jälkeen B-vitamiinit häviät nopeasti jauhoista. Eräiden arvioiden mukaan jopa 24 tunnin jälkeen jäljellä on vain puolet vitamiineista ja viikon jälkeen ei juuri lainkaan.


      Ravinnolla on keskeinen merkitys aivojen monimutkaisen verkoston toiminnalle ja aivoterveydelle. Sekä neuronit eli hermosolut että viestiä vievät aivojen välittäjäaineet muodostuvat ravintotekijöistä. Ravinto vaikuttavaa lisäksi immuniteettiin eli vastustuskykyyn, mielialaan (esim.masennus, aggressiivisuus), hormonitoimintaan, lisääntymiskykyyn, syöpien kehittymiseen, perimään, unen laatuun, jaksamiseen jne... Keskeisin tekijä on ravinnon vaikutus suolistoon ja aineenvaihduntaan, jossa muodostuu jopa 80% immuniteetistamme. Immuniteettijärjestelmäsi toimiessa huonosti sairastut.

    • sieriously

      Itselläni todettiin keliakia lokakuussa 2013. Mitat oli 173cm./106kg. Samantien muutin ravintotottumukset. Sairastan myös maitoproteiiniallergiaa. Paino on pudonnut vajaassa 4kk. 8kg.

      Olen melko lihaksikas, mutta myös läskiä on /oli. Käytännössä ruokavalioni on viljaton,maidoton,sokeriton.

    • Tupu1

      Käy ensin tutkimuksissa ennenkuin siirryt gluteiinittomaan ruokavalioon . Se on suositus.Tuo hoikkuus on ei taida pitää paikkaansa.Käy tosiaan lekurissa ensin saat varmuuden.

    • tiiii

      yli 6-vuotta sitten painoni putosi olin vain 45/179, sitä ennen olin 50kg...
      Olen vääntänyt kolme lasta maailmaan ja minulla on ollut keliakia diaknosoituna pian 7-vuotta.

      Tällä hetkellä painan edelleen 50kg/179... Olen kyllä syönyt ja juonut. Paino ei vain nouse, Raskauksien välillä painoni on ollut hetkellisesti 55...

      Nyt jälleen painoni on laskenu 47-49. Eli voin sanoa suoraan että yhtä vieteri pomppimista on tämä painon kans. Tietty osittain huomioon geenit ja keliakian yhtäläisyys. Mut olis se mukava muuan kilo lisää saada

    • Tuore tapaus

      Hei! Minulla todettiin n. kuukausi sitten keliakia. Lääkäri totesi, että luultavasti on ollut kauan, koska tähystyksessä löytyi myös groonien gastriitti sekä graavit tulehdukset. Paino on ollut nousussa viime vuodet, en todellakaan ole laiha: BMI 35. Myös hemoglobiinini on jatkuvasti yli 140 :) Ainoana oireina olivat rasvaripuli sekä väsymys, jota hoidettiin aluksi masennuksena. Eikä lääkäri uskonut minullakaan keliakian olevan juuri em. asioiden vuoksi...
      Nyt kk keliaakikon ruokavaliolla, eli pullat ja piparit jääneet kokonaan pois..mutta paino tahtoo vain nousta. Toisaalta oireetkaan eivät ole vähentyneet vielä...
      Ravitsemusterapeutille sain lähetteen. Katostaan, miten jatkossa käy :)

      • viljaton pöytä..

        Kun vaihdat viljat kasviksiin, vihanneksii ja marjoihin, niin hiilarit laskee ja sitten laihdut normaaliksi.

        Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

        Mitä muuta syöt kuin viljaa?

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

        Viljat aiheuttaa kaikkea muutakin ikävää ja sulla voi olla myös kilpparissa häikkää eli todellakin laita ruokavalio täysin viljattomaksi.

        Mitään terapeuttia et tarvitse, koska hän pistää sut syömään gluteenitonta viljaa ja leipää.

        Älä syö.


    • ihan hirveetä

      Tässä uusin villitys glueenittomasta "leivästä".

      Ainekset: gluteeniton vehnätärkkelys, rasvaton maitojauhe, sokerijuurikaskuitu, sokeri, sakeuttamisaineet (E412, E464), kasvimargariini (kasvirasva (palmu, kookos, rapsi), vesi, emulgointiaine (E471), suola, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), aromi), nostatusaineet (E500, E575), hiiva, suola, kivennäisaine (rauta), vitamiinit (tiamiini, riboflaviini, niasiini, B6, foolihappo). Aineksena on maitoa.

      http://www.sempergluteeniton.fi/tuotteet/leivat/gluteeniton-nakkileipa

      Tärkkelys = sokeri = hiilihydraatti = lihottaa ja aiheuttaa rasvamaksaa

      synteettisiä vitamiineja sekä margariinia

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/margariinit.htm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe