Kuinka usein annettiin piiskaa?

Xenatar

Te, jotka aikoinaan saitte piiskaa, niin kuinka usein sitä annettiin? Oliko pari kertaa vuodessa vai kerran kuussa?

159

27117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli vielä

      viikottainen tukkapölly tai nippaus. pari kertaa vuodessa tuli saatua kunnolla risusta tai raipasta. (esim.kun jäi pyörä pihalle auton taakse ja äiti peruutti vahingossa sen päältä).
      Kunnon pahoinpitelyä ja vaarallista, silmitöntä väkivaltaa en ainakaan minä lapsuudestani muista.

      • ...........................

        En koskaan saanut piiskaa, mutta tukasta äiti repi välillä, että hiuksia irtos. Muistan niistäkin vain ne kerrat, kun en edes ollut tehnyt sitä, mistä kurituksen sain. Ei ole mitään muistikuvaa, kuinka usein, ehkä joitain kertoja vuodessa...


    • BrettSinclair

      Äitini kertoman mukaan minä sain useinkin risusta kintuille.

    • vain...

      harrastavat lastensa kuritusta? Mites isät? Huitelevat muualla?

    • Ja mihin?

      Mihin tähtäät tällaisella kysymyksellä?
      Perustele, että kaikki ymmärtävät!

      Mikset kysy, kuinka moni luki iltarukouksen ja mihin ikään asti.
      Mikset kysy, kuinka usein lämmitettiin sauna.
      Mikset kysy, kuinka usein syötiin uunipuuroa.
      Mikset kysy, oltiinko yökylässä 40 v. sitten.

      Oletko tirkistelijä ja nuuskija.

      • ....................

        se vastaa, ketä kiinnostaa, jos ei niin sit ei. Meillä äiti repi tukasta ja isä ei edes suuttunut koskaan. Sairasta, kumpikin.


    • poju85

      remmiä saanut 5-vuotiaasta lähtien
      kerran päivässä joskus parikin kertaa päivässä
      kavereilla oli hauskaa kun muutaman kerran olivat paikalla kun isukki päätti antaa selkäsaunan

      kavereiden edessä housut kinttuun ja maate patjalle toivoa samalla ettei isi hakkaisi verille pyllyä

      • vitsalla_kuritettu_n

        Poju ei ole totta..ei ketään missään perheessä noin kuritettu...jos saat kiksejä niin hyvä, mutta ei sua kukaan usko


      • Tepuk
        vitsalla_kuritettu_n kirjoitti:

        Poju ei ole totta..ei ketään missään perheessä noin kuritettu...jos saat kiksejä niin hyvä, mutta ei sua kukaan usko

        Kyllä muuten annettiin -eikä ollut edes vain yksittäistapauksia. Joillakin vanhemmilla vain oli jostain sellainen käsitys (pakkomielle), että lapset piti pieksää kunnollisiksi.. Lapsuuden mökkinaapurissa oli kaksi vilkasta tytärtä. He saivat vitsaa pienimmistäkin syistä, vaikka useamman kerran samana päivänä. Eikä vain pari "pari rippausta" vaan takalistot ja joskus selkäkin olivat kohonneilla punertavilla juomuilla. Kauheaa kuunneltavaa. Vanhempani yrittävät puuttua tilanteeseen. Ei ole oikein käsitystä onnistuiko lopulta. Alussa pitkään aikaan ei ainakaan.


      • Anonyymi
        Tepuk kirjoitti:

        Kyllä muuten annettiin -eikä ollut edes vain yksittäistapauksia. Joillakin vanhemmilla vain oli jostain sellainen käsitys (pakkomielle), että lapset piti pieksää kunnollisiksi.. Lapsuuden mökkinaapurissa oli kaksi vilkasta tytärtä. He saivat vitsaa pienimmistäkin syistä, vaikka useamman kerran samana päivänä. Eikä vain pari "pari rippausta" vaan takalistot ja joskus selkäkin olivat kohonneilla punertavilla juomuilla. Kauheaa kuunneltavaa. Vanhempani yrittävät puuttua tilanteeseen. Ei ole oikein käsitystä onnistuiko lopulta. Alussa pitkään aikaan ei ainakaan.

        Tämä on totta. Kunnon kurilla oli tarkoitus piestä ihmisestä pahan aikeet ja kasvattaa yhteiskuntaan kelpo ihmisiä. Joissain tapauksissa ehkä toiminutkin mutta traumapohjana hyvin traumaattinen kokemus varmasti joillekin.
        Aidosti paha vanhempi näkee omissaan ne taipumukset, joita itsellään on. Hullulta kuulostaa mutta sopivissa määrin pahan aikuisen kasvatusmetodeilla pelastettiin monta pahan alkua.


    • .toisinaan.

      Mä sain piiskaa (remmillä), ihan pari iskua, mutta aina housujen päälle ja pari kertaa vuodessa. Ei mitenkään kovaa, oli takamus maximissaan puol tuntia hellä.

      16-kesäsenä sain ainoan kerran kunnolla selkääni kun päätin kännissä kokeilla huumeitakin, ja sitten huumehöyryissä hajotin naapurin autosta kaikki lasit ja poliisit toi kotia... Sillon isukki veteli koivu halolla niin perseen ku jalkapohjatki niin, ettei pariin päivään ollut toivoakaan istua, eikä kävellä.. Vielä viikonki päästä hankalaa oli..

    • ennaltakin

      Minä ja velipojat saatiin vitsaa hyvin usein.
      Säännöllisesti.
      Oli ikäänkuin kiintiö ja vähintään kerran viikossa tuli vitsaa paljaalle pyllylle.
      Jos oli pieniä rikkeitä niin selkäsauna kertyi siten että se annettiin lauantaina ja hyvin usein oli niin että me kaikki pojat seistiin siinä jonossa alusvaatteisillamme.
      Tuntui aika kutkuttavalta seistä seuraavana vuorossa ja tiesi että tuossa isän polvella olen kohta piiskattavana kun näki kun velipoika oli siinä ja vitsa paukkui ja kintut sätkivät.
      Minä totuin vitsaan, aloin jopa kaivata sitä se helpotti, vapautti ja toi autuaan olon.
      Kenellekään meille ei jäänyt mitään traumoja, kaikki olemme mukana tässä yhteiskunnassa ja hyvät välit vanhempiin nykyään.

    • vitsalla_kuritettu_n

      Sain vitsaa muutaman kerran vuodessa. Vitsa täytyi itse hakea, kerran kieltäydyin hakemasta, seurauksena että sain elämäni selkäsaunan remmillä.

      • Rami-64

        Kuinka paljon on muutaman kerran vuodessa?

        Itse sain noin joka toinen kuukausi vitsaa paljaalle pyllylle. Äidin mukaan piiskaa piti antaa paljaalle pyllylle, koska se ei muuten tehnyt riittävän kipeää, eikä sitä olisi muuten oppinut. Itse luulin aikoinani, että on ihan oikein antaa piiskaa, jos on ollut tuhma. Myöhemmin aloin ajattelemaan toisella tavalla. Mielläkään ei piiskasaunaa peruttu, jos sellainen oli luvattu.


      • vitsalla_kuritettu_n
        Rami-64 kirjoitti:

        Kuinka paljon on muutaman kerran vuodessa?

        Itse sain noin joka toinen kuukausi vitsaa paljaalle pyllylle. Äidin mukaan piiskaa piti antaa paljaalle pyllylle, koska se ei muuten tehnyt riittävän kipeää, eikä sitä olisi muuten oppinut. Itse luulin aikoinani, että on ihan oikein antaa piiskaa, jos on ollut tuhma. Myöhemmin aloin ajattelemaan toisella tavalla. Mielläkään ei piiskasaunaa peruttu, jos sellainen oli luvattu.

        Ei joka kuukausi siis, vaihteli se jonkin verran. Sain vitsaa 6 vuotiaana eka kerran, viimeksi sitä tuli 12 vuotiaana. Uhmaiässä sai enemmän piiskaa.


      • Rami-64
        vitsalla_kuritettu_n kirjoitti:

        Ei joka kuukausi siis, vaihteli se jonkin verran. Sain vitsaa 6 vuotiaana eka kerran, viimeksi sitä tuli 12 vuotiaana. Uhmaiässä sai enemmän piiskaa.

        Itse sain vitsaa ensimmäisen kerran noin 5v vanhana ja viimeisen kerran 13 v vanhana.
        Tiesikö muut esim. kaverit tai naapuri, että teillä piiskattiin kotona?

        Minull tapahtui kerran niin, että ruotsin opettaja kysyi koulussa koko luokan kuullen olinko saanut piiskaa kotona eräästä teosta. Olin silloin 12v. Kyllä nolotti. Oli tosi hankala vastata.

        Kerran taas äiti huusi minut parvekkeelta sisälle saamaan piiskaa. Lähdin heti sisälle ettei äiti olisi huutanut toista kertaa, koska tarpeeksi moni naapuri kuuli jo ensimmäisenkin huudon. Oli kesäaika ja kaikilla oli parvekkeen ovet auki. Oli "kiva" tunne olla piiskattavana, kun kaikki pihalla tiesivät, että nyt se saa selkäänsä koivuniemenherralla.


      • vitsalla_kuritettu_n
        Rami-64 kirjoitti:

        Itse sain vitsaa ensimmäisen kerran noin 5v vanhana ja viimeisen kerran 13 v vanhana.
        Tiesikö muut esim. kaverit tai naapuri, että teillä piiskattiin kotona?

        Minull tapahtui kerran niin, että ruotsin opettaja kysyi koulussa koko luokan kuullen olinko saanut piiskaa kotona eräästä teosta. Olin silloin 12v. Kyllä nolotti. Oli tosi hankala vastata.

        Kerran taas äiti huusi minut parvekkeelta sisälle saamaan piiskaa. Lähdin heti sisälle ettei äiti olisi huutanut toista kertaa, koska tarpeeksi moni naapuri kuuli jo ensimmäisenkin huudon. Oli kesäaika ja kaikilla oli parvekkeen ovet auki. Oli "kiva" tunne olla piiskattavana, kun kaikki pihalla tiesivät, että nyt se saa selkäänsä koivuniemenherralla.

        Asuimme maalla ja kyllä kaikki tiesivät, että meillä käytettiin vitsaa. Olimme kerran naapurin tytön kanssa syöneet herneitä heidän pellossaan ja talloneet melkoisesti herneviljelystä. Naapurin täti tuli meille ja kertoi että heidän tyttönsä oli jo saanut piiskaa tuosta hernepellon tuhoamisesta ja kertoi että myös minä olin ollut tuhoa tekemässä. Posket punaisena kerroin olleeni myös mukana. Äiti komensi hakemaan vitsan ja sain selkääni naapurin tädin nähdessä. Sain normaalia kovemmin, koska äitini halusi näyttää, että meillä pidetään kuria.


      • Rami-64
        vitsalla_kuritettu_n kirjoitti:

        Asuimme maalla ja kyllä kaikki tiesivät, että meillä käytettiin vitsaa. Olimme kerran naapurin tytön kanssa syöneet herneitä heidän pellossaan ja talloneet melkoisesti herneviljelystä. Naapurin täti tuli meille ja kertoi että heidän tyttönsä oli jo saanut piiskaa tuosta hernepellon tuhoamisesta ja kertoi että myös minä olin ollut tuhoa tekemässä. Posket punaisena kerroin olleeni myös mukana. Äiti komensi hakemaan vitsan ja sain selkääni naapurin tädin nähdessä. Sain normaalia kovemmin, koska äitini halusi näyttää, että meillä pidetään kuria.

        Meilläkin annettiin lujemmin vitsaa, jos oli muita aikuisia paikalla. Kotona haluttiin näyttää, että meilläkin pidettiin kuria. Miten muuten naapurin täti suhtautui piiskoihisi. Oliko tyytyväinen, kertoiko muille tai muistuttiko sinua myöhemmin niistä. Minua ei niinkää muistutettu vanhoista ainakaan kotona. Äidin suosikki sanonta oli kyllä "Nyt olet kunnolla, tai muuten annetaan paljaalle pyllylle piiskaa". Tätä sanontaa käytettiin missä tahansa. Kylässä, kotona, kaupassa.

        Itsestäni oli jotenkin nolointa, jos muita suunnilleen saman ikäisiä oli paikalla. Jos tiesi, että joku ei saa piiska, mutta itse saa niin se hävetti eniten. Entä kanteliko ikinä kukaan koska tiesi teillä annettavan piiskoja?


      • Ansku-A
        Rami-64 kirjoitti:

        Meilläkin annettiin lujemmin vitsaa, jos oli muita aikuisia paikalla. Kotona haluttiin näyttää, että meilläkin pidettiin kuria. Miten muuten naapurin täti suhtautui piiskoihisi. Oliko tyytyväinen, kertoiko muille tai muistuttiko sinua myöhemmin niistä. Minua ei niinkää muistutettu vanhoista ainakaan kotona. Äidin suosikki sanonta oli kyllä "Nyt olet kunnolla, tai muuten annetaan paljaalle pyllylle piiskaa". Tätä sanontaa käytettiin missä tahansa. Kylässä, kotona, kaupassa.

        Itsestäni oli jotenkin nolointa, jos muita suunnilleen saman ikäisiä oli paikalla. Jos tiesi, että joku ei saa piiska, mutta itse saa niin se hävetti eniten. Entä kanteliko ikinä kukaan koska tiesi teillä annettavan piiskoja?

        Sain kotona selkääni yhteensä n.15 kertaa 8-15 - vuotiaana eli pari kertaa vuodessa keskimäärin , tosin painottuen jonkin verran siihen murrosikään. Ja kun kuritusta tarvittiin niin äiti sanoi antavansa "kiltin piikin" tarkoittaessaan selkäsaunaa ja sen "piikin" hän kävi itse hakemassa.
        Liekö tuo sanonta tullut hänen ammattinsa myötä, hän kun oli se kaikkien lasten pelkäämä terveyssisar?


      • koulutusta
        Rami-64 kirjoitti:

        Meilläkin annettiin lujemmin vitsaa, jos oli muita aikuisia paikalla. Kotona haluttiin näyttää, että meilläkin pidettiin kuria. Miten muuten naapurin täti suhtautui piiskoihisi. Oliko tyytyväinen, kertoiko muille tai muistuttiko sinua myöhemmin niistä. Minua ei niinkää muistutettu vanhoista ainakaan kotona. Äidin suosikki sanonta oli kyllä "Nyt olet kunnolla, tai muuten annetaan paljaalle pyllylle piiskaa". Tätä sanontaa käytettiin missä tahansa. Kylässä, kotona, kaupassa.

        Itsestäni oli jotenkin nolointa, jos muita suunnilleen saman ikäisiä oli paikalla. Jos tiesi, että joku ei saa piiska, mutta itse saa niin se hävetti eniten. Entä kanteliko ikinä kukaan koska tiesi teillä annettavan piiskoja?

        Meillä isä ei hyväksynyt lasten kuritusta. Kuulin monesti, miten äidille valitettiin että minä olen kuriton ja pitäisi piiskata kunnolla. Äiti selitti, että kyllä hän, mutta isä on kieltänyt. Olin varmaan melko kuriton ja tietysti piti näyttää kavereille, miten uskallan tehdä kaikkea kiellettyä, esimerkiksi olla liian myöhään ulkona. Ja kehuin, miten vanhemmat eivät uskalla lyödä minua.

        Olin yksitoista vuotta kun isä kuoli. Ei mennyt kauaa, kun kuri muuttui. Naapurin emäntä oli meillä käymässä ja valitti minun käytöksestäni. En edes saanut selvää, mitä nimenomaista olin sillä kertaa tehnyt. Äiti komensi minut nurkkaan ja kävi hakemassa tukevan koivupiiskan. Sitten veti tukasta polvilleen ja uimahousut alas ja naapurin nähden äiti näytti että kyllä hän osaa kurin pitää kun pääsee siitä päättämään. Minä olin kauhuissani kun iso mies ja porukan johtaja sai äidin polvilla piiskaa niinkuin joku pikkukakara. Ja vielä nääpurin emännän nähden.

        Sen jolkeen äidillä oli pakkomielteenä näyttää koko kylälle että hän osaa kasvattaa minua kunnolla. Ainakin kerran viikossa jouduin hakemaan pusikosta vitsan äidin vahtiessa ovella. Pihamme ohi kulki kylätie ja tuntui että koko kylä seuraa tapausta. Äiti ilmeisesti tarkoituksella valitsi piiskauspaikaksi sellaisen, joka näkyi ikkunasta tielle. Ja piiskoista kerrottiin tarkasti jokaiselle joka vain viitsi kuunnella. Myöskin silloin kun muita lapsia oli paikalla.

        Kesällä minut yleensä lähetettiin piiskauksen jälkeen kitkemään kasvimaata vain pienet uimahousut jalassa. Ja usein kylän lapset tuntuivat oikein kerääntyvän viereen naureskelemaan takapuolillani näkyville piiskan jäljille. Minähän olin itse monta kertaa pilkannut toisia kun tiesin että he olivat saaneet piiskaa. Nyt jouduin itse pilkan kohteeksi. Ja vielä siinä iässä kun yleensä ei enää saatu piiskaa. Ja minulla sitä riitti aina noin 15-vuotiaaksi. Asemani porukan kovanaamana oli kerta kaikkiaan mennyt.

        Vaikka joskus sanotaan että ei se kipu mutta se häpeä, niin kyllä kipukin oli aivan tarpeeksi. Varsinkin kun oli vieraita näkemässä niin äiti oikein innostui näyttämään että hän ei hemmottele minua. Jälkeenpäin hävetti varsinkin kun en pystynyt olemaan itkemättä.

        Kysyit että kanteliko kukaan. Olin käytökselläni suututtanut monia. Ja nyt he pääsivät kostamaan. Niin aikuiset kuin lapset. Ei tarvinnut kuin valittaa äidille että olin käyttäytynyt huonosti. Juuri tarkemmin ei tarvinnut selittää jataas jouduin hakemaan piiskan josta yleensä sain valittajan nähden. Ja sitten vielä nöyrä anteeksipyyntö.


      • vaiko nöyryytystä?
        koulutusta kirjoitti:

        Meillä isä ei hyväksynyt lasten kuritusta. Kuulin monesti, miten äidille valitettiin että minä olen kuriton ja pitäisi piiskata kunnolla. Äiti selitti, että kyllä hän, mutta isä on kieltänyt. Olin varmaan melko kuriton ja tietysti piti näyttää kavereille, miten uskallan tehdä kaikkea kiellettyä, esimerkiksi olla liian myöhään ulkona. Ja kehuin, miten vanhemmat eivät uskalla lyödä minua.

        Olin yksitoista vuotta kun isä kuoli. Ei mennyt kauaa, kun kuri muuttui. Naapurin emäntä oli meillä käymässä ja valitti minun käytöksestäni. En edes saanut selvää, mitä nimenomaista olin sillä kertaa tehnyt. Äiti komensi minut nurkkaan ja kävi hakemassa tukevan koivupiiskan. Sitten veti tukasta polvilleen ja uimahousut alas ja naapurin nähden äiti näytti että kyllä hän osaa kurin pitää kun pääsee siitä päättämään. Minä olin kauhuissani kun iso mies ja porukan johtaja sai äidin polvilla piiskaa niinkuin joku pikkukakara. Ja vielä nääpurin emännän nähden.

        Sen jolkeen äidillä oli pakkomielteenä näyttää koko kylälle että hän osaa kasvattaa minua kunnolla. Ainakin kerran viikossa jouduin hakemaan pusikosta vitsan äidin vahtiessa ovella. Pihamme ohi kulki kylätie ja tuntui että koko kylä seuraa tapausta. Äiti ilmeisesti tarkoituksella valitsi piiskauspaikaksi sellaisen, joka näkyi ikkunasta tielle. Ja piiskoista kerrottiin tarkasti jokaiselle joka vain viitsi kuunnella. Myöskin silloin kun muita lapsia oli paikalla.

        Kesällä minut yleensä lähetettiin piiskauksen jälkeen kitkemään kasvimaata vain pienet uimahousut jalassa. Ja usein kylän lapset tuntuivat oikein kerääntyvän viereen naureskelemaan takapuolillani näkyville piiskan jäljille. Minähän olin itse monta kertaa pilkannut toisia kun tiesin että he olivat saaneet piiskaa. Nyt jouduin itse pilkan kohteeksi. Ja vielä siinä iässä kun yleensä ei enää saatu piiskaa. Ja minulla sitä riitti aina noin 15-vuotiaaksi. Asemani porukan kovanaamana oli kerta kaikkiaan mennyt.

        Vaikka joskus sanotaan että ei se kipu mutta se häpeä, niin kyllä kipukin oli aivan tarpeeksi. Varsinkin kun oli vieraita näkemässä niin äiti oikein innostui näyttämään että hän ei hemmottele minua. Jälkeenpäin hävetti varsinkin kun en pystynyt olemaan itkemättä.

        Kysyit että kanteliko kukaan. Olin käytökselläni suututtanut monia. Ja nyt he pääsivät kostamaan. Niin aikuiset kuin lapset. Ei tarvinnut kuin valittaa äidille että olin käyttäytynyt huonosti. Juuri tarkemmin ei tarvinnut selittää jataas jouduin hakemaan piiskan josta yleensä sain valittajan nähden. Ja sitten vielä nöyrä anteeksipyyntö.

        Onko tavallista näissä vähän vanhemmissa ikäluokissa uskoa, että erityisesti poikalasten julkinen nolaaminen on hyvää "kasvatusta"?

        Omat kokemukseni ovat onneksi kaukana edellisen kirjoittajan rankoista kokemuksista, mutta muistan hyvin ainakin yhden tilanteen, jolloin minut nolattiin julkisesti "piiskan" avulla (jota ei edes annettu).

        Muutoin minulla oli varmaan maailman parhaat isovanhemmat, mutta erästä tapausta on edelleen vähän vaikea sulattaa: Olisinkohan ollut 12 tai 13-v miehenalku kun asuin muutaman viikon isovanhemmilla. Isovanhemmat eivät koskaan piiskanneet meitä lapsenlapsiaan (siihen ei omat vanhempani antaneet lupaa).

        Eräänä päivänä tulin isoäidin kanssa jostain tilaisuudesta, en muista mistä mutta minulla oli pyhävaatteet päällä. Isoäiti meni sisälle ja sovittiin että minä jään hetkeksi ulos paikallisten kavereitten kanssa. Näin tapahtuikin ja aika meni kuin siivillä varsinkin kun porukassa oli pari tyttöä joihin yritin tehdä vaikutusta;) No, myöhästyin ilmeisesti ruualta tai jotain, koska pian huomasin vihaisen isoäitini tulevan ulos hakemaan minua. Ikäisiäni lapsia, tyttöjä ja poikia oli läsnä noin kymmenkunta, kun isoäiti alkoi kovaan ääneen ripittämään minua: "Heti kotiin, myöhässä, isoisä lakee sinulta housut kinttuun ja antaa sinulle tuoretta koivuvitsaa paljaalle pyllylle!!!"
        Siis kaikkien kuullen. Voi luoja että hävetti! Tiesin että tuskin mitään vitsaa tulisi mutta ei auttanut kuin nöyränä poikana seurata isoäitiä sisälle. Vitsaa en saanut, mutta arvatkaa uskoisiko sitä kukaan. Ei myöskään ole vaikea arvata kenestä tuli sen viikon puheenaihe (ja naurunaihe) sen pihapiirin lapsille (joista osa kävi vielä samaa koulua kuin minä).

        Illalla kun tunteet vähän rauhoittuivat, kysyin isoäidiltä syytä minun julkiseen nolaamiseeni. Vastaus kuului jotenkin: "Nolaaminen tekee nuorille miehille vain hyvää...". Ei puhettakaan anteeksipyynnöstä tai sovittelusta, sen viikon todella vihasin isovanhempia.


      • flögJ
        vaiko nöyryytystä? kirjoitti:

        Onko tavallista näissä vähän vanhemmissa ikäluokissa uskoa, että erityisesti poikalasten julkinen nolaaminen on hyvää "kasvatusta"?

        Omat kokemukseni ovat onneksi kaukana edellisen kirjoittajan rankoista kokemuksista, mutta muistan hyvin ainakin yhden tilanteen, jolloin minut nolattiin julkisesti "piiskan" avulla (jota ei edes annettu).

        Muutoin minulla oli varmaan maailman parhaat isovanhemmat, mutta erästä tapausta on edelleen vähän vaikea sulattaa: Olisinkohan ollut 12 tai 13-v miehenalku kun asuin muutaman viikon isovanhemmilla. Isovanhemmat eivät koskaan piiskanneet meitä lapsenlapsiaan (siihen ei omat vanhempani antaneet lupaa).

        Eräänä päivänä tulin isoäidin kanssa jostain tilaisuudesta, en muista mistä mutta minulla oli pyhävaatteet päällä. Isoäiti meni sisälle ja sovittiin että minä jään hetkeksi ulos paikallisten kavereitten kanssa. Näin tapahtuikin ja aika meni kuin siivillä varsinkin kun porukassa oli pari tyttöä joihin yritin tehdä vaikutusta;) No, myöhästyin ilmeisesti ruualta tai jotain, koska pian huomasin vihaisen isoäitini tulevan ulos hakemaan minua. Ikäisiäni lapsia, tyttöjä ja poikia oli läsnä noin kymmenkunta, kun isoäiti alkoi kovaan ääneen ripittämään minua: "Heti kotiin, myöhässä, isoisä lakee sinulta housut kinttuun ja antaa sinulle tuoretta koivuvitsaa paljaalle pyllylle!!!"
        Siis kaikkien kuullen. Voi luoja että hävetti! Tiesin että tuskin mitään vitsaa tulisi mutta ei auttanut kuin nöyränä poikana seurata isoäitiä sisälle. Vitsaa en saanut, mutta arvatkaa uskoisiko sitä kukaan. Ei myöskään ole vaikea arvata kenestä tuli sen viikon puheenaihe (ja naurunaihe) sen pihapiirin lapsille (joista osa kävi vielä samaa koulua kuin minä).

        Illalla kun tunteet vähän rauhoittuivat, kysyin isoäidiltä syytä minun julkiseen nolaamiseeni. Vastaus kuului jotenkin: "Nolaaminen tekee nuorille miehille vain hyvää...". Ei puhettakaan anteeksipyynnöstä tai sovittelusta, sen viikon todella vihasin isovanhempia.

        Tätä nolaamista harrastettiin ainakin minun nuoruudessani, kun ei varsinaisesti enää piiskattu, niin uhkailtiin piiskan antamisella jo rippikouluiän ohittaneita poikia. Tai kerrottiin kuinka joku oli piiskannut armeijassa tai jossain nolattavana olevaakin vanhemman pojan. Oli siinä sellainen tuntu, että ukot antaa tarvittaessa yhteistuumin selkäsaunan, jollei muu auta. Ei siinä oikeastaan muuta voinut kuin korvat punaisina kuunnella, kun joku roteva mies rupes selostamaan, kuinka tuollaisesta olisi ennenvanhaan ilman muuta piiskattu. Kyllä pysäytti, kun joku sanoi, että jos olisit mun poika, niin kyllä saisit lujasti selkääsi. Ukot osasivat luoda sellaisen kuvan, että ne olivat tosi riskejä jätkiä, ja kyllä ne varmaan olivatkin nykymiehiin errattuna melkoisia voiman pesiä.


    • Katkera 30v

      retuutettiin kädestä,läpsittiin naamalle..puhumattakaan henkisestä "piiskaamisesta".
      Useimmiten sain piiskaa ihan syystä,mutta läpsimistä ym tapahtui ihan vain jos äidillä oli huono päivä,en osannut läksyjä tms. eli vaihteli aikalailla. En osaa sanoa keskiarvoa.

    • Remmiä kiitos

      ... siinä mitään kiintiöitä ollu. Ittestä se oli kiinni kuinka usein sai selkäänsä. Kyllä sen aina tiesi kun oli tekemässä pahojaan, että jos tästä kiinni jää, niin remmiä tulee kotiarestit päälle. Mutta opin ainakin kunnioittamaan ja tottelemaan vanhempiani.
      Vois toimia nykyajan nuorisoonkin.

    • viitisen kertaa

      Elämäni aikana olen saanut piiskaa ehkä viitisen kertaa, tai näin muistelisin. Yleensä tais tulla ihan aiheesta, kun kiusasin pikkuveljeä. En kanna kaunaa eikä jäänyt traumoja. Koivunoksalla sain enkä muista olleen mitenkään kiduttavan kivualiasta. Häpeä taisi olla parempi opetus kuin itse kipu. Normaali musta tuli, nyt opiskelen yliopistossa ja hyvin menee muutenkin :)

      • viitisen kertaa

        Piiskaa antoi aina äiti. Isä ei kertaakaan. Voi toki johtua siitäkin että vanhempani erosivat kun olin 7... Tosin piiskaa taisin saada lähinnä sitä ennen. Mutta isäni ei ollut kauheasti kotona. Äiti enemmän toimi kasvattajana.

        Nykyään olen todella läheinen äitini kanssa. Häneen voin aina luottaa ja kysyä neuvoa. Hän on epäilemättä yksi parhaista ystävistäni.


    • ja poikakodissa

      Elettiin ns vanhoja hyviä aikoja jolloin pennut pidettiin kurissa.
      Minä olin kakarana lastenkodissa jossa sain vitsaa muutaman kerran mutta kun jouduin poikakotiin niin jo alkoi kuri löytyä ja peppu oli monta kertaa naarmuilla kun johtaja veteli monihaaraisella koivuvitsalla oikein olan takaa säälittä. Se oli joku uksovainen kun aina piiskatessaan hoki jotain jumalasta ja synnistä ja kuinka paha piiskataan pois ja siten saa synnit anteeksi.
      Tuo johtaja ei vihannut meitä poikia vaan hän paremminkin rakkaudesta auttoi meitä pois pahuuden tieltä.
      Kunnioitan suunnattomasti ja sokeasti hänen kasvatusmetodejaan jotka auttoivat minua ja niin montaa muuta valoisalle tielle.
      Meidän lapset ovat jo maailmalla ja tulihan heille annettua vitsaa joskus mutta ei missään nimessä niin usein mitä minä sain laitoksessa, sanoisinko kerran kuukaudessa.
      Toki se sattui mutta sen jälkeen oli autuas iloinen turvamieli.
      Olen varma että vitsa tekisi hyvää tänäänkin niin monelle sadalle tuhannelle suomen pojalle ja tytöllekin.

      • koulutusta

        Poikakodin pojan kirjoituksesta: Tuostakin huomaa, miten lapset monesti oppivat hyväksymään saamansa kurituksen. Silloin se on tietysti paljon helpompi kestää. Varsinkin jos vanhemmat selittävät miten kuritus on vain lapsen parhaaksi.

        Minäkin opin vähitellen uskomaan kun äiti selitti että koska minua ei oltu piiskattu pienenä niin täytyy kurittaa nyt vanhempana. Ja ajattelin että minä olin tosiaan ollut hyvin pahantapainen ja on vain hyväksi minulle että äiti nyt vanhempana opetaa minua piiskan kanssa kun en kerran muuten ole uskonut. Tai siis niin ainakin yritin itselleni vakuutella ja jossain määrin onnistuinkin.

        Eivät muuten aivan kaikki kylän lapset pilkanneet minua. Varsinkin suuri rakkauteni, naapurin tyttö sääli ja lohdutteli minua. Kehittelimme mielikuvitusmaailman jossa minä olin vihollisheimon vangiksi joutunut intiaanipäällikkö ja hän minun prinsessapuolisoni. Olimme vihollismaassa orjina ja varsinkin minua kohdeltiin sen mukaan. Ja heimon asukkaat pilkkaavat minua, mutta odottakaapas kun meidän heimomme hyökkää...


      • Oli kivaa
        koulutusta kirjoitti:

        Poikakodin pojan kirjoituksesta: Tuostakin huomaa, miten lapset monesti oppivat hyväksymään saamansa kurituksen. Silloin se on tietysti paljon helpompi kestää. Varsinkin jos vanhemmat selittävät miten kuritus on vain lapsen parhaaksi.

        Minäkin opin vähitellen uskomaan kun äiti selitti että koska minua ei oltu piiskattu pienenä niin täytyy kurittaa nyt vanhempana. Ja ajattelin että minä olin tosiaan ollut hyvin pahantapainen ja on vain hyväksi minulle että äiti nyt vanhempana opetaa minua piiskan kanssa kun en kerran muuten ole uskonut. Tai siis niin ainakin yritin itselleni vakuutella ja jossain määrin onnistuinkin.

        Eivät muuten aivan kaikki kylän lapset pilkanneet minua. Varsinkin suuri rakkauteni, naapurin tyttö sääli ja lohdutteli minua. Kehittelimme mielikuvitusmaailman jossa minä olin vihollisheimon vangiksi joutunut intiaanipäällikkö ja hän minun prinsessapuolisoni. Olimme vihollismaassa orjina ja varsinkin minua kohdeltiin sen mukaan. Ja heimon asukkaat pilkkaavat minua, mutta odottakaapas kun meidän heimomme hyökkää...

        Yleensä Kesällä Piiskat oli helppo hakea piha koivusta Äiti piiskasi paljaalle pyllylle napakasti joskus sain Äitiltä Talvella ohuella remmillä Paljaalle pyllylle vitsan korvikkeena


    • piiskattu poika

      Minä sain äidiltä koivupiiskaa noin pari kertaa viikossa joskus useammin ja äiti kävi hakemassa piiskan että tuli varmasti oikeanlainen kerrankin kun en meinannut laittaa pitkiä kalsareita jalkaan niin äiti piiskasi minut
      toisella kerralla tuli huono numero kokeesta 7 äiti veti alushousut kinttuun ja antoi polvella poikittain piiskaa niin kauan että pylly punoitti.Olin varastanut isältä rahaa niin tuli kunnon piiska sessio sain pajupiiskaa ja koivuherraa persiille.olin juopotellut niin sain seuraavana aamuna kunnolla vitsaa housut kinttuun niin tuli 5 piiskalla pyllylle en pystynyt viiikkoon kunnolla istumaan

    • Pyllypunaisena

      Sain N4-6Kertaavuotessa Äitiltä Koivupiiskaa Viimeisen Selkäsaunan Sain16 Vuotiaana Äitin sylissä paljaalle pyllylle En häpeä piiskan saantia.

    • vielä antamassa

      näille kirjoituksille PLUSSAA? Sairaitako olette? "Voi kun kivaa kun suakin piiskattiin ym". Voi kristus..

      Minua alistettiin henkisesti lapsena joka käänteessä,lyötiin kasvoille jos en osannut jotain,risusta sain muutaman kerran jne. Elinikäiset traumat;huono itsetunto vieläkin ja haen hyväksyntää ihmisiltä "epänormaalilla" tavalla ja sairastuin masennukseen jo nuorena. Omaa lastani ei ole tarvinnut kurittaa fyyisesti enkä aiokaan,haluan katkaista suvun väkivaltaisuuden kierteen ja luojan kiitos olen siinä onnistunut omalla kohdallani.

      • ei järG

        Kuka hemmetin ääliö traumatisoituu siitä että vähän saa piiskaa tai tukkapöllyä.


    • Anniina17V

      Sain 3-5 kertaa vuotessa7-16Vuotiaaksi noin vuosi sitten äiti laski hiljalleen logi pikkarini nilkoihin sain koivuvitsalla viimeisen selkä saunani vitsa sattui silti on kivat muistot sain aiheesta.

    • Riitta 14V

      saan piiskaa Nkerrankuukautessa Kuukautessa 2viikkoa sitten sain viimeksi haemme Äitin kanssa yhtessä hyvän koivuvitsan riisuimme liiat vaatteet pois otin pyllyni paljaaksi meniäitin paljaille reisille levitin omani olin valmis ottamaan selkäsaunan jonka ansaitsin sain ripsakasti vitsasta itkin pikkasen tuli hyvä olo.

    • uskonnon uhri-------

      Äiti ja isä veivät minut omaan huoneeseen käsistä, ja käskivät laskea housut alas ja pylly paljaaksi. Ei auttanut itku, aneleminen, lupailut että en ikinä enää tee niin ja se oli kamalaa.
      jos en laskenut housuja itse, otti isä käsistäni kiinni ja äiti laski housut alas, sen jälkeen isä laittoi minut polviensa päälle ja toisen jalkansa niin että jalkani eivät voineet liikkua ja raskaan käden selkäni päälle. varmaan harjoitelleet tuotakin siskoilla ja veljillä. Vihasin heitä.
      Äiti sanoi vieressä joskus että anna kunnolla että oppii. Ja sitähän tuli, huusin ihan täysillä itkin ja pyysin lopettamaan, mutta ei auttanut mitään. kamala läiske kun nahkavyö osui pyllyyn ja se kipu oli kauhea.
      Tätä tapahtui seitsemänvuotiaasta.(.ennen sitä sain vain risua kevyesti) 13-14 asti.
      Mitä vanhemmaksi kasvoin, oli noloa paljastaa isälle takapuoli ja äidille myös.

      tätä olen käynyt terapiassa hoitamassa..

    • ........

      Ehkä se määrällisesti oli enemmänkin pari kertaa vuodessa, mutta piiskan uhan alla elin koko lapsuuteni - olin sitten tehnyt jotain tai en. Toisin sanoen välttelin isääni kaikin mahdollisin keinoin koko lapsuuteni ajan, ettei vain tulisi mitään syytä hakata minua. Todellakin olen saanut siitä valtavat traumat ja kasvatuksellisestikaan se ei auttanut, koska vaikka isääni olen pelännyt koko lapsuuteni, niin kunnioittanut en ole koskaan. Jos siis kiinnijäämisen riski on ollut tarpeeksi pieni, niin kaikki mahdollinen on tehty ja kotoa pois lähdön jälkeen ihan kiusallakin kaikki, minkä tietää sellaiseksi, mitä isä vihaa.

    • tyttö pohjanmaalta

      Äiti antoi risua, josta ei alkanut edes itkemään vanhempana. Enmmän housuen laskeminen oli se nolous. Äiti aika avoimesti vielä puhui mm. kavereilleen.
      Isä taas antoi nahkaremmillä, harvoin mutta kunnolla n. kerran vuodessa.
      Näin se meni kavereillakin.

      silloin kun joutui isä-kullan polville käsittelyy, tiesin tehneeni jotain todella väärää. Olin kyllä samaa mieltä mutta pelkäsin niitä koska ne kestivät ja voimaa kädestä löytyi.
      Ne sanottiin etukäteen kun isän polvelle jouduin, risusta ei varoiteltu.

      Kerran löin pikkuveljeä nenään ja verta alkoi vuotamaan, kun suutuin. silloin sain remmiä. Voi kauhea sitä huutoa ja parkua :D
      Huonoista koulunumeroista ja kiroilusta taas tuli risua.

      Kummatkin vanhempani olivat mukavia ihmisiä ja ovat vieläkin.

    • 12vee

      mää saan piiskaa jos teen jotain tyhmää. Tiiän että se on rikos mut en halua soita poliisille mulla on mailman parhaat äiti ja isi, Saan vain piiskaa jos teen tosi väärää jotain.
      oon 12vee.

      • tuhma12v poika

        Mä kans 12v poika. oon sijarikodissa ja siell on kova kuri. Setä on sanonut et jos kerrotaan jollekin et se piiskaa niin sit me joudutaan pois.
        Mä en halua sijarikodista mihinkään, meillä on täällä niin hyvä olla.
        Meillä on mönkijät ja kaikki vehkeet joita ei nonella ole.
        Mut me saadaan vitsaa tosi helpolla, ei kovinkaan suurta pahuutta tarvitse tehdä kun jo joutuu eristyshuoneeseen jossa annetaan vitsaa pyllylle.
        Itse on laskettava housut ja sit setän polvelle. välistä sillä on sellaienn kuminen tai muovinen essu jonka päälle joutuu, mun kikkeli aina tulee ihan kovaksi kun joudun siihen mut sit se laskee kun aletaan piiskata.
        Itku tulee joka kerta ja kovasti ainakin mä pyydän armoa mut jos setä on päättänyt niin se vaan antaa vitsaa aina noin 30-50 iskua.
        Se lyö lujaa ja pyllyn tulee aina naarmuja.
        Sit joutuu laittamaan vaipan ja jätetään eristykseen loppupäiväksi.
        Setä ei vihaa meitä kun se piiskaa eikä nyt muutenkaan. se aina sanoo että autetaan paha pois, siten saa anteeksi synnit kun piiskataan.
        Se tekee hyvää ainakin mulle kun on oikein lujaa piiskattu, sit tulee sellainen puhdas mieli.

        Mä ainakin haluun vitsaa kun oon ollut paha ja toivon et kaikki mun ikäiset sais vielä vitsaa kun on ollut tuhma.


    • Saatiin

      Pari kertaa kuukautessa 6vuotiaana sain eka vitsat Kesällä sain useammin vitsat oli helppohakea.

    • Pari Kertaavuotessa

      Vitsaa tuli 8V alkain pelkäsin piiskan saantia aluksi10V vitsa oli luonollista sain vitsaa kerralla melkopitkään mutta hellästi 14 vuotiaana kaipasin piiskaa tuli hyvä olo äitin sylissäsaatun kunnon selkäsaunan jälkeen.

    • yxs

      Luokkakaveri uhkasi , että kun tavataan hahden kesken niin se piiskaa minut , koska olen levittänyt siitä muka perättömiä juttuja. Olen minä jotakin sononu ,mutta ne ovat tosia asioita, eikä mitään keksittyja. Eikä ne minusta olleet edes pahoja. Se jätkä on paljon isompi kuim minä ja reenaa salilla , eli mun mahikset on aika huonot jos se tulee päälle. Ei tästä voi kellekkään valittaa , kun se ei oo tehny vielä mitään. Sitten jos jotakin tapahtuu on myöhäistä valitaa ja nolointa on jos se sanoo kaikille.

      Oon miettiny pitäskö mun pyytää anteeksi siltä , mutta sitten se luulee , että mä oon oikaesti haukkunu sitä. Ei voi tietää , jos se on unohtanu jo asian.

    • normaali mies

      Minua ei kuritettu kuin pahanteosta, päivittäin tuli palokuntavyötä. Omia lapsia en ole lyönyt kuin ITSEPUOLUSTUKSEKSI (nykysin vaimo kyllä vähä piiskaa kun oikein anelen)

    • Piiskalla kiltiksi

      7-10Vkeran kuukautessa teini ikäisenä 1-2kertaa vuotessa oli sovittu vitsankäyttö pikku asiosta ei piiskattu teini iässä äitini selkäsaunat olivat pitempiä vitsa tanssi pyllyllä,reisillä pylly punoitti reisillä oli nätit vitsan jäljet päivän pari.

    • Reila15V

      Saan3-4 kertaa vuotessa 7-12 V sain useammin tänään sain viimeksi olin äikäskän kanssa kahten kotona äiti oli hakenut vitsan valmiiksi kävin suihkussa olin kylpy takissa en pukenut koskatiesin saavani vitsaa äiti riisui takkini otti syliinsä hellästi sain olla sylissä pitkään nauttia hyvästä piiskaamisesta.

      • Teini maalta

        Reila olen saman ikäinen saan N5 kertaa vuotessa vitsaa kylpytakki juttu on tuttu asia minulle kesällä kuntietän saavani vitsaa olen paita,pikkarit päällä olen valmiina äitin syliin vitsottavaksi menen mielelläni Reila pistätkö koskaan vastaan piiskaamista vai annatko piiskata vapaasti.


      • Reila15V 2
        Teini maalta kirjoitti:

        Reila olen saman ikäinen saan N5 kertaa vuotessa vitsaa kylpytakki juttu on tuttu asia minulle kesällä kuntietän saavani vitsaa olen paita,pikkarit päällä olen valmiina äitin syliin vitsottavaksi menen mielelläni Reila pistätkö koskaan vastaan piiskaamista vai annatko piiskata vapaasti.

        Annan piiskata vastustelen muotollisesti pikkareita otettaissa menen syliin vastustelematta sain viime viikolla nauttia Äitin sylissä.


      • Teini maalta2
        Reila15V 2 kirjoitti:

        Annan piiskata vastustelen muotollisesti pikkareita otettaissa menen syliin vastustelematta sain viime viikolla nauttia Äitin sylissä.

        Olen ollut 4kertaa viimekirjoitukseni jälkeen äitin sylissä viimeviikolla olin viimeksi uutessa asennossa piiskattavana pylly äitin polvilla nilkkani äitin lantion sivuilla oli ihana kokemus saata tässä asennossa piiskaa reisille piiskaaminen onnistuu hyvin takaapäin onko kukaan kokenut samaa kirjoitelkaa.


      • Marjut15
        Teini maalta2 kirjoitti:

        Olen ollut 4kertaa viimekirjoitukseni jälkeen äitin sylissä viimeviikolla olin viimeksi uutessa asennossa piiskattavana pylly äitin polvilla nilkkani äitin lantion sivuilla oli ihana kokemus saata tässä asennossa piiskaa reisille piiskaaminen onnistuu hyvin takaapäin onko kukaan kokenut samaa kirjoitelkaa.

        Olen saanut takaapäin vitsaa monasti olemme pari söngyssä pitän äitin nilkoista kiini piiskatessa pylly ja reitet saavat tässä asennossa hyvästi vitsaa pylly onpunainen reitet rantuiset piiskan jälkeen istumme sylikkäin halaten ihanaa olla äitin sylissä piiskatessa ja piiskan jälkeen.


      • Remmiä Ihanasti
        Teini maalta2 kirjoitti:

        Olen ollut 4kertaa viimekirjoitukseni jälkeen äitin sylissä viimeviikolla olin viimeksi uutessa asennossa piiskattavana pylly äitin polvilla nilkkani äitin lantion sivuilla oli ihana kokemus saata tässä asennossa piiskaa reisille piiskaaminen onnistuu hyvin takaapäin onko kukaan kokenut samaa kirjoitelkaa.

        Olen pari kertaa vuotessa äitin polvilla takaa päin piiskattavana/remmittävänä silloin annetaan pyllylle,reisille on ihan kivaa vaihtelua olla tässä asennossa saata paljon remmiä saan aina remmin jälkeen ihanat halaukset,hyväilyt äitin sylissä.


    • piiskattu

      Piiska annettiin kerran viikossa jos oli tarvetta niin useamminkin.

    • Saatiin

      sain vitsaa tarvittaissa n5kertaa vuotessa yleensä pyllylle sain kerran pylllylle ja reisille olin jäänyt tupakasta kiini 2 saman viikon aikana.

    • Vitsaa

      Sunnuntaina näin äitin tulevan aamulla lähi metsästä kävin myöhemmin katsomassa kylpy huoneessa pyykkikorin takana olikoivuvitsa otottamassa tiesin mitä tulisi kaksi vuotta oli etellisetä piiskaamisesta isä läksi veljieni kanssa jääkiekko matsiin jäin äiskän kanssa kaksin oli hyvästi aikaa hoitaa vitsa puoli saunan pukuhuoneessa sain vitsaa paljon potkin ja tirautin pienet itkut.

    • Joka vanhoja muistaa

      Meillä sai vitsaa kyllä äärimmäisen herkästi, jos ukko johonkin käski ja ei heti lähtenyt tai tehnyt, niin kylä nahoissaan tunsi. Ei sitä säännöllisesti tullut, se tuli kasapäissä, kaipa se johtui omasta kehitysvaiheesta, kuinka usein noita lölytyksiä hankki. Keskimäärin muutaman kerran vuodessa. Niin vältämättömiltä nuo selkäsaunat tuntuivat, että 15-16-vuotiaana, kun alkoi tuota vastarintaakin jo löytymään, niin oli selvää, että jos ukko ei saa piiskaa annetta, niin se hankkii jonkun kiinnipitäjäksi. Tällaisen käsityksen syntymiseen vaikutti varmaan se, että ukko itse kertoi, kuinka hän oli pidellyt serkkupoikaani, kun isänsä oli piiskannut sitä. Tuo serkku oli pari kuukautta minua nuorempi.

    • Kuka vitsaa säästää.

      Olen antanut isälleni anteeksi hänen tuli muutaman kerran piiskattua minua.Asiat olisi ehkä muutenkin saanut sovittua kuin vitsalla.Olin pienenä villi 15 vuotiaana kyllä olin jo rauhallinen.

    • veljekset maalta

      Meitä kolme veljestä. Ja asuttiin maalla - ja tehtiin töitä rajusti - aina loulupäivän päälle. Isä oli ankara ja ei siinä auttanut kieltäytyä tai valittaa väsymystä.
      Ei ihmeitä tarvinnut tehdä kun remmi, piiska tai pajuraippa lauloi, paljailla ja taatusti kunnolla, paljailla persuksilla. Joskus kun oikein, venkoiltiin tai tuli ihan typeryyksiä tehtyä, saimme kaikki kolme raipasta. Kaksi odotti vuoröaan, kun yksi oli housuitta isän polvien päällä ja huuto oli melkoista.
      Vaikka isä oli ankara koskaan hän ei ilman syytä meitä kurittanut.
      Tätä piiskausta kesti, aina yhdeksänvuotiaasta, natiaisesta tuonne, jo yli 16v.
      Veljesten kanssa juteltu, paljon näistä asioista, eikä kukaan ole katkeroitunut. Kaikki hyvissä ammateissa jne.
      Luulempa että ruumiillinen kuritus, teki meille kaikille hyvää -traumoja ei ainakaan jäänyt. Ja tulipa asiat aina kerralla hoidettua ja niistä ei jälkeenpäin puhuttu, silloin.
      Kaikilla omia lapsia ja kukaan ei ole niitä joutunut piiskaamaan - vaikka lähltä on liipannut, ainakin näiden omien poikieni kohdalla - toivottavasti, piiskaan ei kuitenkaan tarvitse tarttua..

    • Tarpeen nykyisinkin.

      Useasti tuli ja isän antamana, mutta aina syystä. Taidettiin olla myös aika riiviöitä, minä ja kole veljeäni.
      Siinä ei paljon neuvoteltu, kun isä päätti, että nyt riittää, tai oli kuullut typeryyksistämme.
      Aina käytti koivu- tai pajupiiskaa, paljaille pakaroille. Muistan itse saaneeni vain kerran remmistä ja se ei sattunut yhtä paljon kuin nuo piiskat.
      Kunnon ihmisiä meistäkin kaikista on tullut. Syy ja seuraus suhde on tullut, ainakin selväksi. Ja tämän päivän suurin virhe on että ruumiillinen kuritus on kielletty. Kyllä olisi, monet typeryydet jäänyt tekemättä, joita lehdistäkin saamme päivittäin lukea, jos kotona olisisi auktoriteetti joka laittaisi näitä nuoriamiehiä kunnolla ojennukseen, piiskan avulla.

    • 4-13 vuoteen

      Sain piiskaa aina sillei että isä piti kiinni ja äiti piiskasi vastapäätä tuolissa paljaalle pyllylle. Ei tarvinnut kahtakertaa miettiä mitä tulee kun he astuivat ovestani sisään vakava ilme naamalla.
      Antoi vielä tosi lujaa ja huusin paruin ja itkin anelin lopettamaan niin aina se 10 läjähti ja koveni loppua kohti.

    • huono kasvattaja

      No voi saatana. Meikäläinen sai koko lapsuuden aikana pari kertaa risua malliksi. Ja jonkin verran tukistuksia.

      Täällähän on sadistien lapsia.

    • Tavallinen

      Meillä vitsa heilui melko helposti, eikä ikärajoja kyselty. Äijä piiskasi vielä niin ison kaverin, että en ole kehdannut kenellekään sanoa, kuinka vanhana olen viimeisen selkäsanan saanut. Lopputulos on kuitenkin melko tavallinen mies.

    • Piikattu mies

      Aloin saada kotona piiskaa suunnilleen 7v:sta alkaen, yleensä jostain vakavammista rikkeistä. Sellaista sattui 5-6 kertaa vuodessa ja aluksi selkäsaunat oli melko lieviä. Nuorempana äiti yleensä hoiteli piiskaukset mutta kun tulin vanhemmaksi, aloin saada isältä remmiä ja se sitten jo kyllä tuntuikin ihan kunnolla. Sain isältä selkääni 16-vuotiaaksi saakka.

      Murrosikä oli vähän vaikeaa aikaa ja kotona tuli usein tappeluita millloin mistäkin. Selkäänkin tuli silloin useammin, jokus parikin kertaa kuussa joutui riisuun housut kokonaan pois ja sitten tuli remmistä paljaalle pyllylle niin lujaa että istuminen oli hankalaa usemman päivän. Varsinkin kesällä kun oltiin mökillä, erimielisyyksiä tuntui tulevan herkemmin. Siellä sai helposti ulkoa vitsoja ja koivu- tai pajuvitsat olivat joskus aika ahkerassa käytössä.

    • Saan vieläkin

      Mies antaa mulle piiskaa aina kun olen ollut tuhma :)
      Toimii hyvin ja tuntuu ihanalta

      • Saata

        Vaimo piiskaa minut jos olen tuhmapoika noin kerran kuukautessa ihanaa saata vitsaa omankullan sylissä. vaimo saa myös (saatko Nimi Merk Saan vieläkin)


    • 123123123123

      Kivun tuottaminen rangaistuksena on kuvottavaa. Vanhempien tehtävänä on kasvattaa lasta. Piiskattu lapsi oppii että jos tekee pahaa, on oikeutettu kipuun. Lapsi saattaa soveltaa tätä myöhemmin itse, koska vanhemmat näin ovat opettaneet. Jos kaveri koulussa sanoo pahasti, on oikeus täräyttää kuonoon.

      Kun lasta kuritetaan kivun avulla, leikitään venäläistä rulettia. Jotkut lapset kasvavat kunnollisiksi aikuisiksi, toiset väkivaltaisiksi ja tunnevammaisiksi. Tämä on minun mielipiteeni kivun käyttämisestä osana kuritusta. Onneksi tämä vanhan kansan tapa on väistymässä.

      • vanha hyvä aika

        Oletko jotenkin tyhmä tai joku ryssä joka ei ymmärrä suomea tai ei osaa sitä kirjoittaa.
        "Lapsi saattaa soveltaa tätä myöhemmin itse..."
        NIIN KUULUUKIN JUURI OLLA .Olisi epäonnistuttu kasvatuksessa ja kurittamisessa jos lapsi kasvaisi sellaiseksi nykyajan kettutyttöhörhöksi, sivari,lesbo-homo nössöksi jota tättä yhteiskunnassa nykyään on hälyttävässä määrin - jotka ei saa pentujaan kuriin - prnsessojaan ja prinssejään.

        Jos joku sanoo pahasti ei vielä tarvi vetää kuonoon. Ei vitsaselkäsauna sitä tarkoita että ihmiseltä otettaisi puhekyky pois, mm vitsaselkäsaunan jälkeen pitää ainakin osata seuraavat repliikit: kiitos että autettiin paha pois, anteeksi,, lupaan että en tee sitä enää, olen tästä lähtien kiltti ja jos en ole niin tulen tunnustamaan tekoni ja ansaitsen siitä uuden selkäsaunan. Näin meillä.


      • 123123123
        vanha hyvä aika kirjoitti:

        Oletko jotenkin tyhmä tai joku ryssä joka ei ymmärrä suomea tai ei osaa sitä kirjoittaa.
        "Lapsi saattaa soveltaa tätä myöhemmin itse..."
        NIIN KUULUUKIN JUURI OLLA .Olisi epäonnistuttu kasvatuksessa ja kurittamisessa jos lapsi kasvaisi sellaiseksi nykyajan kettutyttöhörhöksi, sivari,lesbo-homo nössöksi jota tättä yhteiskunnassa nykyään on hälyttävässä määrin - jotka ei saa pentujaan kuriin - prnsessojaan ja prinssejään.

        Jos joku sanoo pahasti ei vielä tarvi vetää kuonoon. Ei vitsaselkäsauna sitä tarkoita että ihmiseltä otettaisi puhekyky pois, mm vitsaselkäsaunan jälkeen pitää ainakin osata seuraavat repliikit: kiitos että autettiin paha pois, anteeksi,, lupaan että en tee sitä enää, olen tästä lähtien kiltti ja jos en ole niin tulen tunnustamaan tekoni ja ansaitsen siitä uuden selkäsaunan. Näin meillä.

        Viestistäsi paistaa suunnaton viha.

        Lapset saa kuriin ilman kipua. Ne jotka eivät tätä osaa tai jaksa tehdä, turvautuvat siihen helppoon ratkaisuun - kurittamiseen.

        Esimerkkinä väkivaltaisen kurituksen hienoudesta: lähes poikkeuksetta jokaisella sarjamurhaajalla on väkivaltainen perhetausta. Tällaisen huonon kasvatuksen takia monet ihmiset ovat kuolleet joko toisen tai oman käden kautta.

        En sano että kaikissa perheissä joissa piiskaa käytetään menisi rankaisu ihan näin äärimmilleen. Mutta poikkeuksia on.

        Ja minusta olisi hienoa että lapsestani kasvaisi hyväntahtoinen, maltillinen ja tasapainoinen ihminen, eikä rasistinen, vihainen ja väkivaltainen persoona joista monet tämän maailman ongelmat sikiävät.

        Ihmiset ovat erilaisia ja on erittäin itsekästä ajatella että koska minä kasvoin terveeksi aikuiseksi niin varmasti piiskaaminen ei ole haitaksi omille lapsilleni.

        Minullakin on kokemusta ruumiillisesta kurituksesta, kuten nipistämisestä, tukistuksesta ja yhden kerran todistin kun siskoni sai piiskasta. En ole ikinä tuntenut oloani läheiseksi vanhempiini. Näin meillä.


      • vista auttaa
        123123123 kirjoitti:

        Viestistäsi paistaa suunnaton viha.

        Lapset saa kuriin ilman kipua. Ne jotka eivät tätä osaa tai jaksa tehdä, turvautuvat siihen helppoon ratkaisuun - kurittamiseen.

        Esimerkkinä väkivaltaisen kurituksen hienoudesta: lähes poikkeuksetta jokaisella sarjamurhaajalla on väkivaltainen perhetausta. Tällaisen huonon kasvatuksen takia monet ihmiset ovat kuolleet joko toisen tai oman käden kautta.

        En sano että kaikissa perheissä joissa piiskaa käytetään menisi rankaisu ihan näin äärimmilleen. Mutta poikkeuksia on.

        Ja minusta olisi hienoa että lapsestani kasvaisi hyväntahtoinen, maltillinen ja tasapainoinen ihminen, eikä rasistinen, vihainen ja väkivaltainen persoona joista monet tämän maailman ongelmat sikiävät.

        Ihmiset ovat erilaisia ja on erittäin itsekästä ajatella että koska minä kasvoin terveeksi aikuiseksi niin varmasti piiskaaminen ei ole haitaksi omille lapsilleni.

        Minullakin on kokemusta ruumiillisesta kurituksesta, kuten nipistämisestä, tukistuksesta ja yhden kerran todistin kun siskoni sai piiskasta. En ole ikinä tuntenut oloani läheiseksi vanhempiini. Näin meillä.

        Et ole ikinä tuntenut oloasi läheisiksi vanhempiisi. Miksi, sikskiö että näit siskosi saavan piiskaa.
        No mene hakemaan apua jostain, olet sairas.

        Vitsalla ei saa hakata eikä pahoinpidellä lasta ja on äärimmäisen tärkeää että lasta ei piiskata vihassa vaan rakkaudessa ja välittämisessä - siis silloinharvoin kun ja jos vitsaa tarvitaan.
        Ei meillä esim lapsena ollessani annettu vitsaa mietenkään kellokortti isän kaulassa joka päivä klo 16.15 . Joskus meni kuukausikin että ei kipristellyt pojan posliinia pyllyä.
        Meitähän oli pentuja paljon että kyllä siinä saattoi samalla viikolla isä joutua piiskaamaan parikin annosta ja sitten saattoi mennä viikkoja että kukaan ei tehnyt mitään niin rankkaa että vitsaa olisi tarvittu. Sanaan uskottiin kyllä melko kiltisti, ei vitsan pelossa vaan sen yhteisön sosiaalisen käytännön sanelemana.
        Väitit että viestistäni paistoi suunnaton viha. Mitä oikein viha sanalla ymmärrät kun löysit sitä jopa viestistäni, olen huolestunut mielenterveydestäsi ja pelkotiloistasi.
        En tule Sinua piiskaamaan.
        Itse pentuna kestin sen, 7 poikaani on sen kestänyt ja nykyään lastenlapset - siis isän ja äidin - kodin rakkauden.


    • 123123123

      Vihalla tarkoitin tuota "Olisi epäonnistuttu kasvatuksessa ja kurittamisessa jos lapsi kasvaisi sellaiseksi nykyajan kettutyttöhörhöksi, sivari,lesbo-homo nössöksi jota tättä yhteiskunnassa nykyään on hälyttävässä määrin - jotka ei saa pentujaan kuriin - prnsessojaan ja prinssejään."

      Lesbo-homo nössö? Ja se että aloitit viestisi välittömällä haukkumisella tyhmäksi tai r****ksi.

      En vain pidä siitä että pientä ja puolustuskyvytöntä ihmistä lyödään. Vaikka olisi kuinka pahaa tehnyt. Lapset ovat kuitenkin lapsia ja muutenkin henkisesti tärkeässä kasvuvaiheessa. Lapsuus on ihmisen tärkeintä aikaa jolloin oma identitetti rakentuu.

      "Itse pentuna kestin sen, 7 poikaani on sen kestänyt"

      Miksi ihmisen on ylipäätään kestettävä jotain tuollaista? Minusta tuo kuulostaa vain perinteeltä joka kulkee sukupolvesta toiseen. Ettei muita vaihtoehtoja ole edes kokeiltu. Onko kokeiltu jäähyä, jossa lapsi joutuu nurkkaan istumaan vaikka 3 minuutiksi rauhoittumaan? Jos tulee kesken pois niin viedään takaisin jne. Mutta ennen tätä annetaan varoitus, ja lapselle mahdollisuus korjata tilanne.

      En ole sairas, mutta luonteeltani herkkä ja hyväntahtoinen. Minua kuvottaa pienen ihmisen lyönti. Minusta se on normaalin ihmisen empaattisuutta eikä suinkaan sairautta.

    • Aika Harvoin

      Annoin illalla pojalle vitsaa hain vitsan valmiiksi poika otti päällyshousut jatkoin siitä pikkaisen vastusteli muotollisesti tuli syliini antoi piiskata kääteli peppuaan piiskatessa.

    • vitsat uusiokäyttöön

      Olen 47v rouva ja olen saanut kanssa lapsuudessani vitsaa usein rippikouluun asti ja ei minulla ole pahaa sanottavaa piiskoista mitä sain. Itsellä 3 tyttöö joista nuorin nyt 14v niin olen kyllä antanut heillekkin jokaiselle vitsaa tarpeen mukaan.
      Nykyään hekin puhuvat kun nuoria roikkuu ostarilla et noille lapsille olisi pitänyt antaa piiskaa niin ei huutelisi ja räkisi ihmisten päälle siellä.
      Et kyllä vitsa on hyvä kasvatusväline sopivassa määrin annettuna.

      • laksjd

        Juurikin näin.


      • Poika15V 2

        Rouva47V olen 15v poika saan vitsaa 3-4kertaa vuotessa olen äitin sylissä vitsaa saatessa saan hyvästi jokakerta eilen vitsahyväili pyllyäni,reisiäni joka kerta vitsan jälkeen halaan,hyväilen äitiä Halaavatko lapsesi vitsanjälkeen sinua? Rouva47v


      • Vitsa2

        47 Rouva olet oikeassa äitini on vähän nuorempi osaakäyttää vitsaa tarvittaissa,käyttääkin viikon lopulla koivuvitsa oli käytössä olin pymppypaljaana sylissä nauttimassa ansaitsemaani piiskausta.


    • 16v

      mitä vittua oikeasti?? miten yli 15v voi saaaha piiskaa? ja vielläpä äidiltä??????? ite kyllä laitan hanttii ja kovasti

      • Piiskaa1

        Meillä on sovittu säännöt arestia tai vitsaa,tietokonekäyttökielto otan mieluummin piiskaa kuin arestia viikon menen äitin syliin piiskattavaksi olen 15V.


      • Lulu9

        Kyllä voi otan mieluummin piiskaa äitin sylissä kuin pitkä aresti Rakkautta,hellyyttä saan piiskan jälkeen paljon äitiltä.


      • Äiti45

        Minä annan 16vuotiaalle pojalleni piiskaa vielä5-6 kertaa vuotessa poika hakee piiskan valmiiksi riisun otan reisilleni annan hyvästi piiskaa saan pojalta halaamiset piiskaamisesta.


      • Tyttö Kaupungista

        Minä sain äitiltä piiskaa vielä 16 vuotiaana en laittanut hanttiin annoin äitin vitsoa pyllynipunaiseksi piiskan jälkeen halasin kiitin äitiä 80 luvulla käytettiin vielä vitsaa monessa paikassa sain 16v vitsaa 5-6 kertaa muistaakseni.


      • toinenpoika1
        Äiti45 kirjoitti:

        Minä annan 16vuotiaalle pojalleni piiskaa vielä5-6 kertaa vuotessa poika hakee piiskan valmiiksi riisun otan reisilleni annan hyvästi piiskaa saan pojalta halaamiset piiskaamisesta.

        Olen kateellinen poikasi!


      • hyvästi vitsaa
        Äiti45 kirjoitti:

        Minä annan 16vuotiaalle pojalleni piiskaa vielä5-6 kertaa vuotessa poika hakee piiskan valmiiksi riisun otan reisilleni annan hyvästi piiskaa saan pojalta halaamiset piiskaamisesta.

        Äiti 45 minun mielestäni toimit oikein olen jo aikuinen itse sain äitiltä vitsaa vielä 16 vuotiaana haimme yhtessä monasti vitsan sain muutaman kerran seisaaltaan vitsaa äiti pitikätestäni kiini ohutkaksihaarainen koivuvitsa sai telkuta vapaasti kääntelin alapäätäni jalatlevällään vitsa pääsi lantiolle,reisilleni tykkäsin saatatälleen välillä näin kuinka lantiolle,reisille ilmestyi vitsan jättämät pikkaiset rannut oli ihanaa mennä äitin syliin istumaan hyvän selkäsaunan jälkeen molemmat hellimme hyväilimme toisiamme .


      • Vaimonpiiskaama

        Itse aloin 18v saamaan piiskaa silloiselta tyttöystävältä. Hänet oli vitsalla kasvatettu ja ei parin vuoden suhteen aikana montaa päivää ollut ettei olisi perse ollut sinipunaraitainen. Pääasiassa koivun tai pajun oksaa perseelle ja reisille. Reilummin jos sain niin silloin tuli sisä, ulko, ja etureisillekin. Jäljet näkyi aina viikon tai kaksi. Nykyinen puolisoni antaa myös ja aina pitkään lujaa ja paljon. Kesällä tulee välillä oksaa varsinkin jos ollaan autolla esim. Konepellille perse pystyssä. Kotona melkein aina rottinkia, ja yleensä sen verran kun perseessä ja takareisissä on tilaa tai kun ihoon alkaa olee pahasti rikki. Olen sängyllä mahallani tyynyyjä mahan alla ja käsistä ja jaloista sidottu. Tai sit rakennuspukin päällä sidottuna. Muutaman pienen tauon kanssa 0,5-2h kestää. Kesäaikaan ku o se terassikausi niin ei ehdi vanhat jäljet lähtee kun uudet tulee.


    • Paino Lasti

      Meillä piiskaa annettiin henkisesti. Fyysinen piiska ei ole mitään sellaisen rinnalla. Traumat seuraavat läpi elämän.

      • Peloteltu

        Lieneekö sama ilmiö ollut meillä kyseessä, kun piiskaamiset rippikouluikää lähestyessä loppuivat, niin isä uuhkaili vielä piiskaavansa muutaman vuoden ajan senkin jälkeen. Kyllä hävetti ja korvia kuumotti, kun äijä kaikkien kuullen lateli, että hän vie saunalle, ottaa housut alas ja antaa kunnolla piiskaa. Meikäläinen oli sen verran hento kaveri, että en tohtinut yhtään ryppyillä siinä vaiheessa. En osaa arvioida, kuinka tosissaan vastapuoli oli, mutta ukon puheet jo pistvät niin häpeemään, ettei tenyt yhtään mieli rajojaan kokeilla. Se olisi ollut lopullinen katastrofi, jos vielä lukioikäisenä olisi saanut piiskaa.


    • lisää piiskaa lapsil

      hienoa että nykyäänkin jotkut antavat lapsilleen vielä piiskaa. Itse sain lapsena useankin kerran risua paljaalle pyllylle äitini miesystävältä. Silloin vastustin sitä mutta nykyään ajattelen että jokaisen lapsen kuuluu saada kunnolla iskuja persuksille. Kyllä huomaa kun tuolla kaupungillakin kulkee että miten ketäkin nuorta kasvatetaan. Itse annan omalle tytölleni ainenkin kerran kuussa vyötä.

    • Hm.

      Joku joskus kysyi olenko saanut piiskaa lapsena, vastasin että en ole. Oikeasti niin on tapahtunut ehkä 3 kertaa, mutta en halunnut myöntää sitä. Ne ovat niin epämiellyttäviä kokemuksia, että ei sellaista tee mieli muistella, eikä varsinkaan kertoa toisille.

    • Juurikkaita

      Ennen kaikkea se häpeä esti selkäsaunoista puhumisen, aina toivoi, ettei kukaan vaan saisi tietää. Jopa omien oikeuksiensa puolustaminen lannistui tuohon häpeään.
      Joskus murrosiässä, kun meillä oli veljenkanssa juurikkaannostourakka ja meikäläistä oikein laiskatii, veli oli pari vuotta vanhempi ja häntä jo vastuu työstä painoi. Niinpä hän päätti palauttaa työhaluni piiskaamalla. Pari minuttia pajupiiskaa paljaille pakaroille elvytti työhalut kummasti.

      En minä kehdannut vanhemmille asiasta mitään puhua, luultavasti ei velikään puhunut, koska hänen kiukkunsa oli iltaan mennessä jo laantunut. Minä olin pitkään sitä mieltä, että kostan veljelle. Motasen sitä vaikka yöllä, kun se nukkuu. Seuraava vaihe oli, että aloin uskotella itselleni, ettei veli muista enää tapausta. Varmaan se muistaa sen vieläkin, koska hän on elämässään luultavasti vain yhden selkäsaunan antanut, niin kyllä sen muistaa.

      Aikuisena olemme tulleet hyvin toimeen, enkä tiedä kumpaa homma enemmän hävettää. Minua ei enää paljoa, tosin siitä puhuminen nolottaisi.

    • Kiltti tyttö

      Yhden ainoa kerran elämäni aikana ja sekin olisi saanut jäädä saamatta.

    • Remmistä perkele.

      Olen 16v. (eksyin tälle palstalle tylsyyttäni) ja vaikka eletään "modernia aikaa", olen yksi niistä harvoista "nykynuorista" jotka ovat eläessään saaneet selkäänsä.
      Se oli 15v, olin päättäny uhmata vanhempien kasvatusoppeja, ja menin yhen kaverin kotibileisiin (sanoin vanhemmille, että meen vaa kattoon kaverille leffaa). No, siellä tuli vedettyä vähä kaikkee keppanasta kirkkaisiin. Jossain 2 aikaa yöllä satuin huuruissani vilkaseen kännykkää, ja sinne oli tullu tusina vastaamattomia puheluita vanhemmilta. Sain siinä semmosen helvatin järkevän päähänpiston, että oti ja lähin hoiperteleen kotia kohti. Saapumisesta en muista juur mitään, vaan sen, että äiti talutti mut petiin. Sitte sammuin. Aamulla heräsin aivan jäätävän päänsäryn ja turvonneen olon siivittämänä. Iskä oli istunu siinä mun sängyn vieressä. Eka asia mitä se sano, oli: "Otas paita ja housut pois". Pökkyrässä riisuin boksereilterni. "Menes toho seinää vaste" tein työtä käskettyä. Iskä otti vyön, ja anto vajaa parikytä mojovaa, kunno läsähtävää iskuja selkään ja pakaroille. Ei muute ollu kivaa kankkusessa saada kankuilleen. Käsittelyn jälkeen molemmat vanhemmat kerto, että ne oli ollu tosi huolissaan, miltei soittanut jo poliisin. Yllätyin, kun ne ei sen enempää tuominnutkaan, vaan iskä vaan totes: "toivottavasti muistat jatkossa kertoa rehellisesti, mitä aijot mennä tekeen." Ne vyönjäljet oli siinä vielä huomisena aamunakin.
      Mulla on ihan hyvät suhteet vanhempiin. Olen käynyt ryyppäämässä kerran tuon tapauksen jälkeen, mutta silloin sanoin sen ihan rehellisesti, ja tulin asetettujen ehtojen mukaisesti kello kolmeksi kotiin.

      • Sairasta

        Itse en voisi hakata lastani.


      • Remmistä perkele.
        Sairasta kirjoitti:

        Itse en voisi hakata lastani.

        No jaa, jälkeenpäin kun ajattelee, niin ymmärrän kyllä vanhempiani. Olin valehdellut heille päin naamaa, rikkonut lupaukseni ja toiminut heidän minulle opettamaansa vastaan. He kerkesivät olla todella huolissaan minusta ja olivat vihaisia ja pettyneit' (toki myös pohjimmiltaan huojentuneita).
        Kaikenlisäksi he itse olivat saaneet lapsena ja nuorena piiskakasvatuksen kumpainenkin, ei miteenkään liialti, mutta juurikin tuollaisissa kurinpidollisissa merkeissä.
        Ja minusta vyöllä piiskaaminen on hieman eri asia, kuin hakkaaminen. Mutta se riippuu miten sen ottaa tai jos halutaan pilkkua lähteä viilaamaan voi hakkaamisen tarkan merkityksen kai tarkista jostain mistälie lakikirjasta tms.


    • Ei pahoinpitelylle

      Mnusta piiskaaminen pervessiä ja sairasta julmuutta . väittäkää mitä tahansa muuta niin se ei ole muuta kuin sairasta hommaa

    • jjllkk

      iha vitun sairasta hommaa (perverssiä)

    • tarpeeseen tuli

      Itse hain "koivuniemen herran" ja sillä äiti piiskasi, aina tarpeen niin vaatiessa.
      Muistan vieläkin vaikka tapauksesta on kulunut jo 45 vuotta, äiti yritti antaa selkään mutta livahdin lasten sängyn alle ja kun äiti yritti siirtää sänkyä niin konttasin sen alla, eikä hän loppujen lopuksi sillä kertaa onnistunut.

    • Vahingonilo ei kanna

      Kerran kesällä näin veljeni tanssipaikalla humalassa, veli oli silloin viiden- tai kuudentoista ikäinen. Käryhän siitä kävi.

      Seuraavana päivänä, kun menin tupaan oli ukko piiskaamassa velje. Isä oli melkoinen pätikkä ja tiedettiin yleisesti myös hyvin riskiksi mieheksi. Veli sätki ukon sylissä, tosin ei siitä näkynyt kuin pakarat ja koivet. Loppuosa veljestä oli ukon kainalossa ja vartalon takana piilossa, niin ettei sitä nykynyt.

      En voinut mitään, vaan minulta pääsi nauru, kun ajattelin millaista suurta sankaria ja juoppoa siinä piiskattiin.

      En tiedä johtuiko se minun naurusta vai luuliko ukko minunkin olleen myös humalassa, mutta se kävi kohta kimppuuni kuin yleinen syyttäjä. Se nahinointi päättyi käsirysyksi ja noloksi lopuksi ukko piiskasi minutkin. Onneksi veli ei ollut enää näkemässä tuota toimitusta.

    • Mamman Poika

      Piiskaa annettiin tarpeen mukaan ei ollut säännöllisiä aikoja6vuotiaana sain ensimäisen kerran vitsaa pelkäsinkamalasti tappelin vastaan Äiti riisui minut otti vasempaan kainaloonsa näpsytteli vitsalla pyllylleni sain 4-5kertaa V 10 Vuotiaana äiti pyysiminun hakee vitsan valmiiksi kävin hakee äiti riisui urheiluhousuni otti syliinsä piiskasi 13 vuotiaana äiti kysyi täätyykö hakea vielä piiska totesin että voitaan hakea sinä kesänä haittiin yhtessä äitin kanssa vitsa 8-10kertaa tarvitsin silloin vitsaa paljon tämän jälkeen äiti alkoi käyttää talvella pehmeääremmiä 13 vuotiaasta alkain äiti piiskasi,remmitsi minut aina kahtenkesken joskus äiti piiskasi minut kun olimme kahtestaan mustikassa äiti riisui housuni polviin piti vöytäröstäni kuin pikkupoikanakin sain seisaaltaan piiskaa muutaman kerran 16 vuotiaana sain viimeisen piiskauksen pyllypiiskattiin punaiseksi reitet olivat rantuiset tiesin tämän olevan viimeinen istuimme äitin kanssa sylikkäin pitkään halittin,hellittiin .

    • vitsaa1

      Piiskaa annettiin kesällä useammin koska piiskat oli helpompihakea talvella äitikään ei halunut lähteä umpihankeen hakiakseen piiskan piiskaa sain yleensä 5-7kertaavuotessa 13vuotiaana kesäloman aikana haimme äitinkanssa viikottain yhtessä vitsan sain potkia äitin paljaillareisillä pienet itkut,halaukset 14-16V sain vitsaa parinkuukauten välein hain talvella vitsan valmiiksi viimeiset 2vuotta pyllypiiskattiin punaiseksi exrana sain reisilleni vitsaa muutamankerran exran jälkeen äitin sylissä mahtavat halaamiset.

    • nipellllii

      Äidin selkäsaunat loppui kuin kullini alkoi seistä.
      Viimeisellä kerralla lasti tuli äidinjaloille ja kenkään.
      Muori ei osanna kuin hävetä muutaman päivän.
      Ei se seksiä ollut mut näin käy kun piiskalla hakataan se on pahempi
      kuin vyö,,,,se oli paha kun äiti piti pipelistä kiinni etten rimpuile silloin sattui
      kumpaankin puoleen.
      Lapsilleni en anna piiskaa enkä muutakaan kuria..
      sanat loppu niin aseet puhuvat,,

    • Vitsaa2

      7-10 vuotiaana 3-5kertaa 10-13 Sain aikausein jaskus viikon kahten välein omasta syystäni 13-15 Talvella vähemmän piiskat oli vaikeampi hakea kesällä käytettiin noin kerran kuukautessa 15 > sain vitsa kahten kesken Äiti piti huolen ettei toiset tienneet vitsan käytöstä suhteemme oli luottamuksellinen minä jäin äitiä auttamaan pihaan kun toiset meni taka pelloille töihin parin tunnin päästä menin minäkin vein kahvit mennessä Pyllyäkuumotti äiti ilmoitti etukäteen kun saan piiskaa tiesin otottaa kuntulee sopiva kahtenkeskinen tilaisuus olin yleensä äitin kanssa mustikoita poimimassa oli tilaisuus hoitaa vitsa asiat altapois olin aika usein kesällä auttamassa äitiä pihassa koti töissä toisten ollessa pellolla käytin tilaisuutta (kerjäsinpiiskaa) kiukuttelin,tempuilin lopulta äiti hakipiiskan monasti sain kiukuttelemalla pylleni sain 17vviimeisen.

    • Tyttö

      Sain vitsaa noin parin kkuukauten välein7-13vuotiaana 13> sain vitsaa paljaalle p Remmiä sain hameen päälle 16 vuotiaana sain muutamankerran remmiä paljaalle pepulleni yleensä olin äitin sylissä tulin oikealta puolelta syliin paljaalle peelle remmitessä tulin vasemmalta puolelta äiti on oikea kätinen sai annettua pyllyn alalaitaan remmiä aluksi annettiin hameen päälle noin parikymmentä lyöntiä minkä jälkeen otettiin hame,alkkarit pois pylly remmittiin punaiseksi pyllyä kuumotti pitkään hyvän remmityksen jälkeen piiska,remmi sopivat minulle sopivatvielä nykyisinkin.

    • Piiskaparas

      70 luvulla käytettiin vielä vitsaa äitin kertoman mukaan sain 5vuotiaanaa pikku näppäsyjä pyllylleni vitsalla itse muistan olin eka luokalla haistattelin opelle kotona äiti riisui minut hellästi mutta varmoin ottein sain pyllylleni muutaman näpäyksen koitin pistää käsiä vitsan eteen äiti löi käsilleni vetin käteni pois silloin sai pyllyvitsaa 9-10 vuotiaana annoin äitin riisua en laittanut vastaan kymmen vuotiaana hain itse äitille vitsan valmiiksi pyynnöstä oli jotenkin jännittävää saata itse hakemaansa vitsaa tämän jälkeen hain aika usein itse noin kuukauten välein käytettiin vitsaa 13 v sain seisaaltaan piiskaa äitipiti kätestänikiini piiskasi levitin jalkani tarjoilin äitille pyllyni,reiteni ja lantioni piiskan jälkeen istuimme sylikkäin tämä oli käänne kohta halasin,hyväilin piiskan antajaa muutaman kuukauten päästä sain remmiä mukavasti pyllyä kuumotti pitkään tuli ihana olo sain remmiä 2-3kertaa vuotessa piiskaa käytettiin etelleen annettiin sylissä,seisaaltaan olin melkein 17v sain piiskaa seisaaltaan olin lantiosta reisien puoliväliin piiskattu punaiseksi istuimme sylikkäin pitkään halittiin,pikkusuukot tuli mukaan kuin itsestään puolivuotta myöhemmin sain remmiä sylissä kääntelin,nostelin pyllyäni sai remmittyä joka puolelta pyllyä kirveli tuntui välillä kuin pylly olisi tulessa kaikesta huolimatta heilutin pyllyäni äiti tiesi antaa lisää remmiä hetken päästä äiti lopetti olin saanut mahtavan selkäsaunan paras oli etessä äiti tuli minun syliini halattiin,suukoteltiin (kielipusuja)

    • piiskaa

      Sain piiskaa tarpeen mukaan 7 vuotiaana sain ekan muutaman kerran vuotessa teini ikäisenä tarvittiin käyttää piiskaa useammin joskus jopa viikon välein 13 vuotiaa hain itse piiskan valmiiksi äitin pyynöstä oli lämmin kesäpäivä olin paitassa,pikkareissa äiti riisui pikkarit otti syliinsä levitin ekakerran reiteni piiskattavaksi tämänjälkeen haimme yhtessä piiskan monasti tämä tapahtui kahtestaan luulen ettei äiti kertonut kellekkään piiskan antamisesta meille kehittyi luottamukselliset välit piiska oli normaali osa kasvatusta 14-16 vuotiaana käytettiin piiskaa kesällä enemmän oli helppo hakea pikkarit pois ja äitin syliin piiskattavaksi.

      • Rouva 1

        Tämän tytön pylly sai vitsaa usein omasta syystäni olin aikavilli viimeiset vitsat sain 17 vuotiaana.


      • Rouva 30V
        Rouva 1 kirjoitti:

        Tämän tytön pylly sai vitsaa usein omasta syystäni olin aikavilli viimeiset vitsat sain 17 vuotiaana.

        sain vitsaa N 6 vuotiaasta alkain äiti piti kainalossaan etten saanut käsiä vitsan eteen näpsytteli pikkasen pyllylleni sain muutaman kerran vuotessa kymmen vuotiaana haimme äitin kanssa yhtessä vitsan äiti opetti millainen vitsa on hyvä pyllyn piiskaamiseen tämän jälkeen sain itse useasti hakea äiti haki itse myös äiti riisui minut aina 13-16 vuotiaana olivat äiti,isä yhtessä mukana pari kertaa vuotessa antamassa minulle vitsaa 15 alkain annettiin myös reisille vitsaa.


      • utelias1
        Rouva 1 kirjoitti:

        Tämän tytön pylly sai vitsaa usein omasta syystäni olin aikavilli viimeiset vitsat sain 17 vuotiaana.

        Ehkä Rova 1 halua auttaa minulle tuntea miltä se tuntuisi saada piiskaa?


      • Rouva 1
        utelias1 kirjoitti:

        Ehkä Rova 1 halua auttaa minulle tuntea miltä se tuntuisi saada piiskaa?

        utelias 1 piiska sattui minunkin pyllylläni kuitenkin hetken päästä kerjäsin jälleen piiskaa 15-17 vuotiaana hain itse piiskat valmiiksi äitin pyynnöstä äitin sylissä levitin reiteni sai annettua reisilleni vitsaa myös jotenkin tykkäsin piiskan saannista kun pyllyni oli punainen,reisillä piiskan jättämät pienet makkarat silloin tuntui koko kehossani hyvälle menin äitin syliin halaamaan,hyväiltäväksi.


      • utelias1
        Rouva 1 kirjoitti:

        utelias 1 piiska sattui minunkin pyllylläni kuitenkin hetken päästä kerjäsin jälleen piiskaa 15-17 vuotiaana hain itse piiskat valmiiksi äitin pyynnöstä äitin sylissä levitin reiteni sai annettua reisilleni vitsaa myös jotenkin tykkäsin piiskan saannista kun pyllyni oli punainen,reisillä piiskan jättämät pienet makkarat silloin tuntui koko kehossani hyvälle menin äitin syliin halaamaan,hyväiltäväksi.

        Minä olen kateellinen sinua mutta älä kirjoita täällä enää!Ihmiset ärsyttää kun me täällä kirjoitamme kuinka me pidämme piiskan saamista!Minä ehdotan että me kirjoitamme siellä leikit ja fetissit!


      • utelias1
        Rouva 1 kirjoitti:

        utelias 1 piiska sattui minunkin pyllylläni kuitenkin hetken päästä kerjäsin jälleen piiskaa 15-17 vuotiaana hain itse piiskat valmiiksi äitin pyynnöstä äitin sylissä levitin reiteni sai annettua reisilleni vitsaa myös jotenkin tykkäsin piiskan saannista kun pyllyni oli punainen,reisillä piiskan jättämät pienet makkarat silloin tuntui koko kehossani hyvälle menin äitin syliin halaamaan,hyväiltäväksi.

        Hei Rouva 1

        Minun e-posti on [email protected]


      • päjpjq
        Rouva 30V kirjoitti:

        sain vitsaa N 6 vuotiaasta alkain äiti piti kainalossaan etten saanut käsiä vitsan eteen näpsytteli pikkasen pyllylleni sain muutaman kerran vuotessa kymmen vuotiaana haimme äitin kanssa yhtessä vitsan äiti opetti millainen vitsa on hyvä pyllyn piiskaamiseen tämän jälkeen sain itse useasti hakea äiti haki itse myös äiti riisui minut aina 13-16 vuotiaana olivat äiti,isä yhtessä mukana pari kertaa vuotessa antamassa minulle vitsaa 15 alkain annettiin myös reisille vitsaa.

        Mielenkiintoinen juttu, tämä äidinkielenään ruotsia puhuva herra on oppinut varsin hyvin suomen kielen, mutta hän ei tajua, että Rouva yksi on joku kuppanen ukko, joka ei osaa kovin hyvin suomea. Mutta ukko kirjoittaa kaikilla palstoilla ahkerasti.


    • utelias1

      Tämä on väärä paikka hakea seura mutta ajettelin kuitenkin kysyä jos joku nainen halua auttaa minua tuntea miltä teidän vitsarangaistuksia tuntui?

    • Vitsa hyväksi

      Siitä on aikaa 15 vuotta viimeisestä piiskan saannista alle 10 vuotiaana muutaman kerran vuotessa 10-14 vuotiaana vähintään kerran kuukautessa joskus viikottain 14vuotiaana haimme äitin kanssa yhtessä vitsan halasimme ennen käyttöä ja jälkeen täm'än jälkeen hain itse vitsan aika usein olin vielä 16 vuotiaana muutaman kerran äitin reisillä pyllypaljaana jalat levällään sai annettu myös reisille vitsaa menin ihan mielelläni ottamaan vitsaa äitiltä.

    • mammuli1

      En muista saaneeni risua, mutta uhkailtiin sillä kyllä muutaman kerran. Nahkaremmistä sain kerran ja tukkapöllyjä silloin tällöin. Kerran avokämmenestä poskelle. Isä ja äiti kumpikin osallistui tähän kurittamiseen.

      Olen kuitenkin antanut ne anteeksi ja elänyt sulassa sovussa vanhempieni rinnalla koko elämäni. Oma perhekin on ja joskus sieppaa kamalasti lapsen kiukuttelu ja ilkikurisuus, mutta en henntoisi häntä piiskata tai edes tukistaa. ääntä kyllä olen korottanut ja nostanut pois kielletystä paikasta.

    • onneton

      Minun äitini pilasi minun elämä saada perhe ja lapset koska hän uhkasi minua montaa kertaa jokaa päivää että pian sinä saat piiskaa!Silloin pienenä pelkäsin aivan hirveästi saada piiskaa mutta kun tulin sen ikäinen että se olisi aika hakea tyttöystävä ja perustaa perhe silloin minä oli muuttunut niin että haluaisin saada piiskaa ja joka kertaa kun ehdotti sitä joku tyttölle hän lähti ja vielä olen saman tiellä että istun yksin ja fantasioidaan että joku äiti antasi minua piiskaa!Harmillista että en saanut vaimo ja lapsia sen takia!

    • ???????

      Näköjään "piiskaa saaneet" eivät koskaan oppineet kirjoittamaan vai onko kaikki piiskaviestit samalta näppäimistöltä?

      • ensam/yksinäi

        Kirjoittaa !Kerro mitä on väärin kirjoitettu?En osa niin hyvin soomi kun olen vasta aikuisena oppimaan sitä!


    • Tyyne3

      siitä on noin viisitoista vuotta aikaa kun sain vitsaa olin 15-16 vuotias kesällä haimme äitin kanssa yhtessä vitsat kävelimme käsikkäin tämä oli minusta kiva tapa mökillä olessa saimme olla kahtestaan piiskaamiseen oli aikaa kukaan ei tullut häiritsemään nautimme äitin kanssa tästä hetkestä halimme ennen vitsan käyttöä sain vitsaa pyllylleni aina hyvästi eli tarpeeksi joka kesä ensimäisen mökillä saatun selkäsaunan jälkeen olimme kuin herhiläiset istuimme sylikkäin pitkään halien,hyväillen toisiamme.

    • Ihmetten

      Lieneekö ajat huonontuneet vai parantuneet vuosien saatossa, mutta muuttuneet ne ainakin ovat. Ihmetyttää, että ennen melkein aikuinen poika on ottanut vapaaehtoisesti isältään risua paljaalle. Nykyisin ei tuon ikäiselle saa poikkipuolista sanaa sanoa.

    • Tyttö Vm80

      Minä sain piiskaa alakoulu ikäisenä muutaman kerran vuotessa ylä luokilla ollessa vitsaa käytettiin useammin joskus viikonkin välein tarvitsin enemmän keskitaso noin kerran kuukautessa olin 4luokalla kun pikkuveikat saivat katsoa kun äiti piiskasi minua tiesivät mitä tulee tuhmuuksien tekemisestä isona tyttönä sain hakea äitille vitsan piiskattiin kahtenkesken pyllypunoitti,reisillä oli pienet makkarat.

      • kiinnostunut4

        Voi voi mitä minä halunut katsoa kun olit niin vanha ja sulla oli varmasti seksikäs pylly,siis kun sait piskaa!Minä toivon että minä ollut sinun veljesi ja sinä saanut katsoa kun minä sain piiskaa!


      • TyttöVm80
        kiinnostunut4 kirjoitti:

        Voi voi mitä minä halunut katsoa kun olit niin vanha ja sulla oli varmasti seksikäs pylly,siis kun sait piskaa!Minä toivon että minä ollut sinun veljesi ja sinä saanut katsoa kun minä sain piiskaa!

        Sain minä katsoa kun pikkuveikatsaivat vitsaa 10 vuotiaaksi saakka tämän jälkeen äiti antoimyös veljilleni kahtenkesken huom kiinnostunut4 13-16vuotiaana olin pyöreähkö teinityttö pyllyni ei ollut niin seksikäs sain piiskaa tuhmuuksistani tykkäsin olla äitin reisillä pelkissä rintsikoissa potkin kun piiskattiin pyllylle kovasti,reisille.


      • kiinnostunut4
        TyttöVm80 kirjoitti:

        Sain minä katsoa kun pikkuveikatsaivat vitsaa 10 vuotiaaksi saakka tämän jälkeen äiti antoimyös veljilleni kahtenkesken huom kiinnostunut4 13-16vuotiaana olin pyöreähkö teinityttö pyllyni ei ollut niin seksikäs sain piiskaa tuhmuuksistani tykkäsin olla äitin reisillä pelkissä rintsikoissa potkin kun piiskattiin pyllylle kovasti,reisille.

        jos olet 34 v nyt olet turhan nuori näyttää minulle kuinka sinun äiti tekisi sinulle!Minä olen 54 v


    • vitsaa1

      MInä sain piiskaa7-13 vuotiaana muutaman kerranvuotessa 13-17 Vsain useammin välillä viikoittain haittiinvitsa vitsa tanssi pakaroillani,reisilläni joskus pitkäänkin pyllypunoitti,reisillä rannut 15 vuotiaana äiti otti remminkäyttöön sain paljaallepyllylle paljonremmiäkerrallaan pyllyäkuumotti puolipäivää annoin äitin piiskata,remmitä menin mielelläni äitin syliin ottamaan selkäsaunan.

    • kuri oli kova

      Piiskaus ja selkäsaunat olivat käytössä. Kasvoin viisi lapsisessa perheessä ja kuri oli kova. Jokainen meistä sai ruumiillista kuritusta suunnilleen 13-14 vuotiaaksi asti. Mitä vanhemmaksi tultiin, sitä nolompaa se oli. Ottaa pylly paljaaksi ja asettua määrättyyn asentoon kuritettavaksi. Ja yhtä nöyryyttävää oli kurituksen jälkeen seistä nurkassa housut nilkoissa. Toimitus meni niin, että kun oltiin jääty kiinni pahanteosta, ensin nuhdeltiin ja sitten käskettiin hakemaan rangaistuväline. Se piti aina itse hakea. Kurittamiseen käytettiin joko hiusharjaa, vitsaa tai remmiä. Riippuen vähän siitä mitä oli tullut tehtyä. Kun väline oli haettu ja ojennettu äidille, piti laskea housut alas. Ja tietysti alushousut myös. Ja tämä tehtiin muiden läsnäollessa. Kun piiskaa tuli, toiset olivat katsomassa. Se lisäsi kuritettavan häpeäntunnetta ja samalla muut saivat ottaa opikseen. Ja kun kuritusta sitten tuli, ei äiti paljoa sääliä tuntenut, jälkeenpäin nurkassa seistessä ja myöhemminkin tosiaan tiesi saaneensa kun pyllyä kirveli ja poltteli oikein kunnolla.

      • Kuri oli kova

        Tuota nolaamista oli meilläkin. Kun muut tosiaan saivat olla katsomassa kuritusta. Ja yleensä äiti kutsui muut paikalle huutamalla: tulkaa katsomaan, kun ***** saa piiskaa. Ja muut tulivat. Äiti oli sitä mieltä, että häpeäntunne ja kirvelevä pylly auttoivat erottamaan oikean väärästä ja opettivat käyttäytymään paremmin. Tuohon aikaan ruumillinen kuritus oli yleisesti hyväksytty ja lähes kaikissa perheissä käytössä ollut tapa. Muistan senkin, että naapurin rouvat, jotka myös antoivat omille lapsilleen piiskakuritusta saattoivat myöhemmin kysellä, jos olivat nähneet lapsen vitsanhaussa, että saitkos piiskaa? Mitäs olit tehnyt ja otitkos varmasti opiksesi?


      • spankedboy
        Kuri oli kova kirjoitti:

        Tuota nolaamista oli meilläkin. Kun muut tosiaan saivat olla katsomassa kuritusta. Ja yleensä äiti kutsui muut paikalle huutamalla: tulkaa katsomaan, kun ***** saa piiskaa. Ja muut tulivat. Äiti oli sitä mieltä, että häpeäntunne ja kirvelevä pylly auttoivat erottamaan oikean väärästä ja opettivat käyttäytymään paremmin. Tuohon aikaan ruumillinen kuritus oli yleisesti hyväksytty ja lähes kaikissa perheissä käytössä ollut tapa. Muistan senkin, että naapurin rouvat, jotka myös antoivat omille lapsilleen piiskakuritusta saattoivat myöhemmin kysellä, jos olivat nähneet lapsen vitsanhaussa, että saitkos piiskaa? Mitäs olit tehnyt ja otitkos varmasti opiksesi?

        Olivatko naapurin rouvat uteliaita vai miksi kyselivät? Tuliko koskaan piiskaa naapurin rouvalta?


      • kuri oli kova
        spankedboy kirjoitti:

        Olivatko naapurin rouvat uteliaita vai miksi kyselivät? Tuliko koskaan piiskaa naapurin rouvalta?

        Varmasti uteliaisuuttaan, mutta myös tuolloin yleisen "koko kylä kasvattaa" tavan vuoksi. Kaikki vanhemmat katsoivat kaikkien lapsien perään. Eikä se, että rangaistus tuli joltain muulta kuin omalta vanhemmalta, ollut mitenkään ennennäkemätöntä. Eli kysellessään oliko saatu selkäsauna mennyt perille ja oltiinko otettu opiksi, katsoivat varmaan noudattavansa yleistä kasvatusperiaatetta. Itse en koskaan saanut piiskaa keneltäkään muulta kuin äidiltä, eikä kukaan sisaruksistakaan.


    • Vitsan kaiku

      Meillä piiskaa ja remmiä käytettiin ahkerasti, varmasti löytyisi materiaali kokonaiseen kirjaan. Koska selkäsauna oli ilmaista huvia, niin sen sai vaikka keneltä, joka pystyi sen tarjoamaan. Minä olin enimmäkseen saamapuolella, en ainakaan muista, että olisin ketään oikeasti koskaan piiskannut. Mutta vapaaehtoisesti en antautunut koskaan, tappelin vastaan kuin kissapeto. Itkukin pääsi jo alkumetreillä. Olettaisin, että muut olivat rohkeampia vitsan edessä. Minulla on varmasti jonkinlaista kosketusherkkyyttä ihossa.

      Ilmeisesti sisareni olivat melko vapaaehtoisia rangaistukseen, koska en muista nähneeni mitään kurjia vääntöjä, jos äiti tai isä oli kurittamassa. Aika usein tuon toimituksen pääsi kuitenkin näkemään. Vanhempien sisarusten edessä nuorempien sisarusten uhma kyllä nousi täyteen roihuun.

      Jonkinlainen rajapyykki näissä piiska-asioissa oli kerta, jolloin näin äidin piiskaavan lähes pari vuotta vanhemman veljeni. Veli oli tuolloin ainakin 13-vuotias. Hän oli pakarat paljaana äidin polvilla ja vitsa lauloi ja poika säesti. Minä en ihan ymmärtänyt, kuinka veli suostui piiskattavaksi, koska ei se olisi muuten onnistunut kuin melkoisella vapaaehtoisuudella. Jos veli olisi rimpuillut vastaan tosissaan, niin hän olisi varmasti selvinnyt tilanteesta ja isän tullessa kotiin asia olisi ollut jo todennäköisesti vanhentunut.

      Tuon tapahtuman jälkeen minä aloin uumoilla, että tässä asiassa on sellaista, jota minä en tiedä. Yksi kummallisuus on se, että tuolloin melkein kaikki pystyivät piiskaamaan lapsiaan. Mutta nykyisin uskon kaltaisiani olevan paljon, jotka eivät missään nimessä löisi pientä lasta.

    • Tyttö

      Sain vitsaa yleensä n4kertaa vuotessa viimeisen vitsan sain olin melkein 16vuotias jäin tupakasta kiini haimme äitin kanssa yhtessä vitsan hameeni,pikkarit riisuttiin olin äitin levitetyillä reisillä itse sain myös levittää reiteni piiskattavaksi olin pitkään sylissä olin alapäästäni punainen sain mennä äitin syliin hellittäväksi halasin äitiä .

    • ekanaeki

      Minä sain kohtalaisen usein pajuvitsaa, nimenomaan isältä, tuonne 10 ikäiseksi saakka. Sitten tuli tauko, kun faija muutti kotoa pois, joten ei ollut ketään, kuka olisi sitä vitsaa antanut. Sinällään en juurikaan muista lähemmin yksityiskohtia, kuin sieltä täältä pätkiä, noista vitsan saanneista. Mutta 13 kesäisenä päädyin isäni hotteisiin uudestaan ja vitsan käyttö alkoi saman tien. Kyllä minä sain murkkuiässä piiskaa tasaisen tappavasti, jos mistäkin syystä ja lujaa sainkin. Ne piiskaukset kyllä muistan jo hamaan hautaani asti. Niin, että.., kysymys kuului, kuinka usein? Noh, sehän vaihteli melkoisesti ja on mahdoton sanoa, kuinka usein!? Välillä meni toista kuukautta, etten saanut piiskaa ja välillä tuli paljaalle jo muutaman päivänkin jälkeen. Kaikki riippui, kuinka tulin pöhlöyksissäni hommanneeksi piiskaa.

      Minun lapsuuden kodissani, kuten nuoruudessanikin, vitsa vain kuului luonnostaan asiaan ja sain, jos olin tuhma, paha ja tottelematon poika. Se oli itsestään selvyys, josta ei mikään mainen mahti pelastanut. Vitsa oli ovenrivassa avoimesti näkyvissä ja kaikki meillä vierailevat tiesivät kasvatustavan meidän huushollissa ja minä olin ainoa pentu paikalla, joten ei jäänyt epäselväksi kenellekkään, ketä varten se vitsa oli. Minä sain piiskaa isoon mieheen asti isältäni ja paljaalle, ilkosillani faijan polvien päällä mahallani maaten. Olin 16 vee, kun sain uuden äitipuolen ja hänenkin aikanaan, nähden ja kuulten heilui kurituksen vitsa aivan yhtälailla. Meillä vitsakasvatus oli tosiasia, koska muuta vaihtoehtoa ei ollut, eikä saanut. Toisaalta, vitsa heilui kyllä aina asiasta, ei koskaan asiatta, syyttä, mutta... Se kuri oli isoon mieheen asti hyvin koulupoikamainen ja isän auktoriteetti oli minulle ylitsepääsemätön, jota oli vain pakko totella ja ukon edessä oli pakko nöyrtyä ja taipua. Niinpä minulla oli aikuisiässä tosi isoja vaikeuksia itsenäistyä, ottaa ja kantaa vastuuta omasta itsestään, hoittaa omia asioita, koska isä oli aina päättänyt, määrännyt kaiken ja hallitsi tiukalla kurilla, vitsalla ja vitsan voimalla. En edes kehtaa sanoa, miten vanhaksi asti sain piiskaa kuin pahainen kakara, mutta se oli sellaista se.

      • Tokanaeki

        Olihan se meidänkin ukko melkoisen jyrkkä ja selkään tuli. Minä pelkäsin selkäsaunaa enemmän kuin ukkoa ja pistin kyllä hanttiin minkä pystyin. Mutta vastapuoli oli kovassa kunnossa, ei sille pärjännyt. Häpeä tunnustaa, mutta viimeise piiskat saadessani minulla oli jo ajokortti. Ruttasin auton peltejä, kun toimin ohjeiden vastaisesti. Saattaahan olla, että vastarinta hieman lipsui tuolloin huonon omantunnon takia.

        Uusintaerää en kuitenkaan pyytänyt oman kunnon tarkistamiseksi. Se hyväpuoli tuossa selkäsaunassa oli, että ilmeisesti voitan herra Ekanaekin ikäkilpailussa isänkädestä saamisessa.


      • kippee.peffa
        Tokanaeki kirjoitti:

        Olihan se meidänkin ukko melkoisen jyrkkä ja selkään tuli. Minä pelkäsin selkäsaunaa enemmän kuin ukkoa ja pistin kyllä hanttiin minkä pystyin. Mutta vastapuoli oli kovassa kunnossa, ei sille pärjännyt. Häpeä tunnustaa, mutta viimeise piiskat saadessani minulla oli jo ajokortti. Ruttasin auton peltejä, kun toimin ohjeiden vastaisesti. Saattaahan olla, että vastarinta hieman lipsui tuolloin huonon omantunnon takia.

        Uusintaerää en kuitenkaan pyytänyt oman kunnon tarkistamiseksi. Se hyväpuoli tuossa selkäsaunassa oli, että ilmeisesti voitan herra Ekanaekin ikäkilpailussa isänkädestä saamisessa.

        Vastustelu ja viivyttely housujen alas laskemisessa olivat vakava rikkomus. Siitä oli helposti seurauksena päivittäinen selkäsauna määräämättömän ajan, kunnes pullikointi oli varmasti loppu.


    • Poikasaiselkäänsä

      Ehkä 2-4 kertaa kuussa, riippuen mitä oli tehnyt, ja vakavissa asioissa ehkä 2-4 kertaa vuodessa. Olin tehnyt jotain tuhmaa ja kun tulin koulusta kotiini, niin äitini karkasi heti minun kimppuuni ja alapää paljaaksi, ja poika lapsi syliin poikittain ja piiskaa hyvin takapuoleeni. Eikä haitanut yhtään äitiäni että oli meillä vieraita, luulen että piiskasi hiukan lujempaa ja kauvemmin just sen takia että oli meillä vieraita. Piiskauksen loputtua jouduin seisomaan vieraiden edessä jonkun aikaa kun äitini haki pyyhkeen minulle, Ne arvostelivat mun vehkeeni jalkojeni välistä, yritin laittaa käteni eteen mutta juuri silloin tuli mun äitini ja löi minua pyllylle, kädet heti yläs, mitä sinä yrität piilotella siellä. Ja äitini rupesi kopeloimaan mun vehkeitäni jalkojeni välistä. Minä kiemurtelin ja äitini nosti mut pöydälle, pitäkää pojastani kiinni nyt tarkistetaan sen munat. Ja kaksi akkaa piti musta kiinni kun äitini tarkasti mun vehkeeni. Miksi sinä kiemurtelet, kysyi mun äitini multa, En vastanut sille ja äitini käänsi mut ympäri ja otti remmin käteensä ja löi hyvin lujaa mun takapuoltani, silloin minä kerroin että kaksi ukkoa oli runkannut minua tänään, kun tulin koulusta kotiini, minä olin lopettanut kouluni tuntia aikaisemmin tänään, jotta kerkiän ukkojen luokse runkattavaksi. Silloin äitini suuttui oikein kovasti ja minä sain elämäni kovimman selkäsaunan.

    • kippee.peffa

      50 luvulla muutama kerta viikossa vitsaa oli hyvinkin tavallista. Aina housut pois ja takamus paljaaksi, sitten vitsaa enemmän tai vähemmän. Takamus ja koko alapää sitten paljaana vielä jonkin aikaa kaikkien nähden. Saattoi olla vieraitakin näkemässä ja ikää jo paljon ylitse kymmenen. Sama laki myös vieraille lapsille hyvin herkästi. Kesäaikana joskus vitsan noutaminen ulkoa ilman housuja

      • Kova.paikka

        Pojalle vitsan noutaminen ilman housuja oli kova paikka, jos ulkona oli tyttöjä.


    • Sellaista.se

      Melkein päivittäin vähän ripsaistiin vitsalla paljaalle takamukselle pelkästään muistin virkistämiseksi. Eikä pelkästään kotona, vaan marjamatkalla, kirkon eteisessä, naapurissa, lähes missä tahansa. Hyväähän se takamuksella teki. Ei paljoa mutta usein takamus paljaaksi, vielä teini-iässäkin

    • Herkkänahka

      Tulihan sitä muutaman kerran vuodessa ja oli tehokas. Ainakin meikeläisen persnahka oli kuin tulessa, kun koivunoksa lauloi. Olisi idioottivarma kuulustelumenetelmä, jos puheet yhtään kuulostaisi valheelta, niin rontti poliisisetä antaisi kunnolla risua paljaalle ja vielä kaikkien nähden.

    • risuaprkle

      Vitsaa tuli lähes päivittäin, milloin mistäkin. Se oli ihan tavallista, ei mitää huutamista, haukkumista tai sellaista. Takapuoli paljaaksi ja vitsaa pyllylle, eikä ollut mitään väliä, oliko naapurin samanikäiset kakarat meillä leikkimässä. Ja samaa tapahtui siellä naapurissakin. Naureskeltiin sitten myöhemmin naapurin tytön kanssa, kun oltiin samalla luokalla koulussa ja kumpikin oli saanut vitsaa niin, että toinen oli vieressä katsomassa. Ei sitä silloin pitänyt juuri minään, se kuului asiaan. Luvattomasta teosta koivuniemen herraa, mutta se oli sellaista teatteria. Kertaakaan ei piiskattu niin kovin, että kipua olisi kestänyt pidempää kuin sen hetken.

    • Piiskausikäinen

      Vaikea sanoa montako kertaa vuodessa tuli, mutta kaiken kaikkiaan aika monta kertaa, luulisin jotain 10-20 kertaa. Alkoi varmaan niihin aikooihin, kun menin kouluun, ainakaan aikaisempia kertoja en muista. Kuritus ei suinkaan päättynyt silloin, kun keskikoulu loppui.

      Isä meillä piiskahommat hoiti, sillä oli siihen lahjoja. Pienenä ymmärsin, että hän on hyvin voimakas ja kuvittelin, että kaikki ukot ovat sellaisia. totuus kyllä selvisi minulle myöhemmin. Isä oli 178 cm pitkä ja vaikutti hieman läskiltä, mutta tarvittaessa voimaa löytyi. Esim. hän nosti käsipelissä peräkärryn traktorin vetokoukkuun, itse en ole koskaan saanut peräkärryn aisaa nousemaan maasta, vaikka olen kulkenut salillakin.

      Jos ongelmia ilmeni, niin joutui isän puhutteluun. 90 prosenttisesti ne tilaisuudet päättyivät piiskajaisiin. Kannatti aika tarkkaan noudattaa saamiaan ohjeita, muuten ei kunnian kukko laulanut.

      Viimeinen neuvottelu käytiin muistaakseni, kun minä olin 17 täyttänyt. Ukko oli ajatellut ryhtyvänsä traktorihommiin, muta minä mitään puhumatta otin Fordin ja lähdin kylille. Siihen aikaan ei ollut kännyköitä, eikä minua niin vaan löytynyt. Kotiin palatessani ei ollut mitään puhuttelua, oli vain lyhyt tiedonanto: piiskaan. Varmaan minä olin muutenkin kulkenut aika reteesti sinä keväänä, joten painetta oli kerääntynyt.

      Kovasti siinä väännettiin sitä vitsaa, minä aivan tosissani ja ukko sen mitä katsoi tarpeelliseksi. Huoltaja oli kuin kone, se jylläsi eteenpäin ilman minkäänlaista häiriötä, vaikka minä panin hanttiin kuin viimeistä päivää. Luullakseni tämä oli viimeinen selkäsaunani ja sain sen samalla kaavalla kuin jo kymmenen vuotta oli ollut tapan. Koivurisua paljaalle isän polvella mahallani sätkien. Ei auttanut vaikka olin jo isääni pitempi.

      Jälkeenpäin oli nolo olo ja hävetti. Oli tullut selväksi, että meillä piiskausikä jatkui vielä, vaikka kaverini olivat sen jo ohittaneet. Tämä tapahtui 70-luvun alussa.

    • 72v

      Piiska oli käytössä päivittäin. Jos joku ei mennyt niinkin piti, oli äiteen ensimmäinen reaktio housut alas, ja piiskaa persuksille. Normaalisti n. kolme lyöntiä ja se oli siinä. Tämä oli ihan normaalipäivää. Jos sitten jäi kiinni jostakin oikeasta kolttosesta, tupankanpoltosta, kotiintuloajasta tai jostakin vastaavasta, vaikkapa jälki-istunnosta, oli sitten seurauksena ihan oikea piiskaus, eikä siihen pari kolme iskua riittänyt, vaan takapuoli oli hellänä pitkään

    • PiiskoistaPuhuttiin

      Kirjoitin ylioppilaaksi 70-luvulla. Silloin oli siirrytty peruskouluun ja oli ankara opettajapula. Minäkin hakeuduin opettajan sijaiseksi syrjäseudulle. Opetin yläasteella kaikenlaisia aineita mm. liikuntaa pojille. Oppilaat olivat välittömiä ja avoimia asioissaan. He saattoivat kertoa esim. omasta selkäsaunastaan, jonka olivat saaneet viikonloppuna tai edellisena iltana. Saattoi tulla kaikkien kuullen kurituksen syyitä, piiskausväline, kuka piiskasi, jopa kuvaus kuinka kipeästi sattui. Käsittämättömän avoimesti asiasta puhuttiin.

      Täytyi myöntää, että joittenkin kertomukset puhuttelivat minua syvästi. Sillä pojissa oli sellaisia, jotka tiesin itseäni vahvemmiksi. Oikeastaan koko vuosi liikunnassa meni sen peittämiseen, etteivät pojat saa tietää kuinka heikko minä oikeasti olen. Kun tuollainen riskimpi poika kertoi saaneensa isältään piiskaa, niin väkisinkin tuli mieleen, että tuon isän kanssa minunkin kävisi huonosti.

      Kun kaikki ei aina mennyt ihan nappiin, niin joskus iltaisin tuli mieleeni, entä jos joku isä ilmestyy oveni taakse asioita selvittelemään. Minä tuskin paljoa oppilaasta erosin hänen silmillään katsottuna.

    • Tädin.luona

      Olin poikasena, n. 50 v sitten kesiä maalla tätini luona. Hänen ehtoihinsa kuului mm vapaa vitsan käyttö. Hän ei ollut kovakätinen, mutta riisututti pojalta kaikki housut mielellään ja usein. Ei juurikaan mennyt sitä ompeluseuran istuntoa, että en olisi muiden tätien nähden saanut vitsaa. Kaupunkilaispojalle maalaiskuria, perusteli hän. Vielä varttuneenakin hän kutsui käymään ja vihjaili testamentin olevan ajankohtainen. Selvä se, piti laittaa lyhyt paita päälle. Housut sitten riisuttiinkin melko pian, kuten olin arvannutkin. Sitten noutamaan vitsaa. Hän toki laati testamenttinsa minun hyväkseni, olin tyytyväinen

    • Melkein.kuin.selkäsauna

      Meillä oli piiskaamisella nolaamista vielä vuosikausia sen jälkeen, kun selkäsaunat olivat jo loppuneet. Esim. kylän pojat saattoivat olla odottamissa minua, että lähdetään lavatansseihin ja minun piti pyytää isältä rahaa. Silloin ukko saattoin muistuttaa toisten kuullen mitä seuraa, jos viinoihin sotkeennun. Hän vie minut saunalle, ottaa perseen paljaaksi ja antaa kunnolla koivuraippaa. Sen jälkeen et viikkoon istu.

      Nämä ukon kuvaukset saattoivat olla paljon yksityiskohtaisempiakin, varsinkin silloin, jos vieras oli kuuntelemassa. Viimeisen kerran minut piiskattiin 13-14-vuotiaana, suunnilleen kuvauksen mukaisessa järjestyksessä. Joten olin minä jo 16-17-vuotiaana oppinut, ettei niitä selkäsaunoja niin vaan tule, mutta varuillaan piti kuitenkin olla. En tiedä oliko ukko ajatellut asian tarkkaan ja luotti menetelmän toimivuuteen vai oliko kyseessä piiskausfetissi, ennen ei sellaisesta tiedetty mitään.

      Näin mentiin 60-luvulla.

    • EstelleW

      Vähän outo kysymys. Ei mun vanhemmilla ollut mitään piiskan antamiseen liittyviä kiintiöitä tai aikatauluja. Mua rangaistiin silloin kun olin ollut "tuhma" (tehnyt jotain selvästi kiellettyä tai ollut muuten vaan tottelematon). Eli vaihteluu oli aika paljon, joskus kapinavaiheessa saatto tulla parikin kertaa kuukaudessa, joskus taas meni kokonainen vuosi yhdellä tai korkeintaan kahdella selkäsaunalla.

      Sen voin sanoa, ettei näitä ainakaan liian vähän tullut, perusrehelinen ja toisia huomioon ottava nettoveronmaksaja on villistä lapsesta tullut Toinen kysymys on sit, että tuliko niitä liikaa....

    • Mammansylissä

      Sain vitsaa Mammalta 10 vuotiaasta alkain kaksi ensimäistä vuotta meni sain kai noin 3-4kertaa tulin murkkuikään vetsan käyttöä joutui mamma lisäämään kuukausittain sain kolmen vuoten ajan mamma oli pitkäpinnainen eivähällä hakenut vitsaa 15-17 vuotiaan olin 15kertaa sylissä sain kerjätä monta päivää kunnes mamma otti kätestä kiini nyt mennään haittiin vitsa yhtessä Mamma riisui minut aina itse olin usein nakuna Mamma nosti hameen helmansa lantion yli muhkeatreitet tuli näkyviin istui levitti reitet tule mammansyliin otti syliinsä antoi hyvin vitsaa pyllypunoitti halasimme aina vitsan jälkeen tuntui hyvälle .

      • Piiskattutyttö1

        Sain vitsaa noin 4-6kertaa vuotessa 9-15V kävin monasti hakemassa vitsan Äitille valmiiksi tämä ei ollut mitään vasten mielistä se oli luonollista vitsan saanti äiti riisui alapääni pikkarit myös pois otti syliinsä hellästi piti vyötäröstä pysyn sylissä piiskatessa olin aika kaun piiskattavana pylly oli punainen kun nousin Äitin sylistä minulla oli hyvä olo piiskan jälkeen 15-17vuotiaana sain remmiä Äiti antoi Farkkujeni päälle aluksi pienen hetken farkut pois sitten tuli pikkareiten päälle muutama kymmemen lyöntiä sain paljaalle pyllylleni paljon remmiä olin Äitin sylissä remmittävänä noin 5-7minuttia 5cmleveä vyö taitettuna tanssi pyrtölläni napakasti minut remmittiin puoleen väliin reittä tämän käsittelyn jälkeen oli alapääni punainen kokonaan tunsi päivän päästäkin mitäoli saanut.


    • Kesäisin

      Talvella oli vaikea Äiti ei pystynyt antamaan vitsaa Mellä ei ollut omaa rauhaa asunto olot olivat sellaiset eikä Äiti halunut että toiset tietävät meitän vitsan käytöstä olisin monasti tarvinnut vitsaa joskus saunassa käytessä Äiti pystyi antamaan pikkaisen vitsaa saime olla pikku hetkiä kahtestaan talvella j opa ototin kesää päästäkseniÄitin reisille saamaan vitsaa kesällä saimme alla kahtestaan päivät ekalla keä viikolla oli jännitystä ilmassa milloin pääsen äitin syliin yeensä aloin kikuttelemaan päästiin alkuun Äiti otti kätestä kii mennään haittiin vitsa minut riisuttiin nakuksi Äiti oli pikkareissa,rintsikoissa tule äitin syliin istuime sylikkäin halasimme sitä tunne latausta mikä meillä oli ei voi sanoin kuvailla minä ja Äiti olimme kai otottaneet tätä hetkeä monta kuukautta sitten vitsaa samaan olin äitin reisillä pitkään sain hellästi vitsaa takaisin halaamaan Äitiä nämä oli ihania hetkiä noin kertaa kesäsässä olimme sylikkäin.

    • Piiskattutyttö

      Sain piiskaa noin 5-7kertaa vuotessa 7 vuotiaasta alkain 13V otettiin myös remmi käyttöön samoihin aikoihin aloin käyttämään liivejä,sukkia hamonen pois,pikkarit takimaiset sukkanauhat auki liivintakaosa ylös olin valmis piiskattavaksi,tai remmittäväksi sain parin vuoten ajan useammin pyllylleni kiukuilin paljon kiukut lähti Äitin sylissä Remmillä,Piiskalla.

    • Anonyymi

      Äiti puhui aina, kun olin jostakin kiukutellut, että voi kun saisi nahkavyöllä piiskata pyllynposket punaisiksi. Sitten hän sanoi aina, että lukkopäällä pitäisi hakata kunnolla päälle. Näitä kuuntelin noin 15-vuotiaaksi. Muistan kun en pienenä meinannut ymmärtää, mikä se lukkopää on. Kauheita puheita.

      Remmiä sain takapuoleni juomuille ja ruville kerran mutta koivunoksilla viuhdottiin usein. Myös kovaa tukistusta ja luunappeja piti kestää paljon. Ihmettelen ettei niskaan tullut retkahdusvammaa.

    • Anonyymi

      Muutaman kerran vuotessa murkkuikäisenä 13-16 vuotiaana haittiin vitsa jopa viikoittain olimme Äitin kanssa saunanpukuhuoneessa hain itse aika usein vitsan Äiti riisui minut isonakin pyllysai hyvästi vitsaa jokakerta oli punainen.

    • Anonyymi

      Tarvittaissa annettiin piiskaa 10-14vuotiaana sain5-6kertaa vuotessa tämänj'lkeen käytettiin piiskaa melkousein pyllynikutisi ja kihelmöi kiukuttelin kunnes haittiin piiska joskus kesällä jopa viikottain olin Äitin sylissä ottamassa vitsaa tykkäsin vitsan saannista vaikka sattuikin kutinat läksivät juttelimme äitin kanssa avoimesti vitsan käytöstä meillä oli luottamuksellinen suhte pyrstöäni remmittiin pahimmissa tapauksissa.

    • Anonyymi

      Sain vitsaa Tuhmuuksista kiukuttelusta en koskaan auíheettomasti 6vuotiaana sain eka vitsat Äiti Riisui minut hellästi mutta varmoin ottein otti syliinsä antoi ohutta vitsaa pikkupyllylleni san muutaman kerran vuotessa 11 vuotiaana alettiin käyttää vitsa kimppua sain itse tehtä välillä vitsakimpun valmiiksi mitä sain aloimme Äitin Kanssa sopimaan vitsan käytöstä vitsan antaminen ei onnistunut aina kun muita oli paikalla Äiti oli hyvä keksimään miten saatiin olla kahtestaan ja oli tarpeeksi aikaa Äiti ei hätäillyt koskaan kun antoi vitsaa riisui minut hellästi isonakin ottisyliinsä kuin pikkumuksun antoi vitsakimpua kylvetti alapääni hyvin oli punainen,rantuinen menin Äitin syliin halasin.

    • Anonyymi

      3-10 kertaa vuotessa 8-12 vuotiaana noin 3kertaa vuotessa murkkuna kuukausittain

    • Anonyymi

      7-12 Vuotiaana 3-4 kertaa vuotessa vanhempana sain useammin olin kesät Äitin kanssa Mökillä siellä oli helpompi antaa Vitsaa ei joutunut pelkäämään että joku tulisiHaimme Vitsan Välillä Viikottain olin sylissä nakuna ottamassa vitsaa vielä 16vuotiaana haimme yhtessä vitsan Äiti Riisui minut antoi hyvästi vitsaa istuimme vitsan jälkeen sylikkäin halaten.

    • Anonyymi

      Sain Vitsaa Äitiltä muutaman kerran vuotessa Murkku ikäisenä käytettiin vitsaa 2-4 viikon välein vielä 16 vuotiaana sain vitsaa Äitin Sylissä Äitini kertoi saaneensa itse18 vuotiaaksi saakka tai vähän ylikin halui antaa minulle myös annoin Äitin piiskata jotenkin tykkäsin vitsan saannista olin monasti vitsottavana 17vutiaana koivuvitsa hyväili pylyäni.reisiäni parinviikon välein aikuinen nainen oli reitetlevällään Äitinsä sylissä änkkymässä,potkimassa nyt alle 4kymppisenä pitän etelleen vitsan saannista.

      • Anonyymi

        Eimitään Ihmeellistä Aikoinaan Annettiin Tytöille Vitsaa Vielä Jopa18vuotiaat saivat maalla vitsaa Äidiltään Tiesin 3tyttöä jotkasaivat minun lisäkseni sillä kylällä niin minäkin olin Äidin Sylissä levitinreiteni kai vaistomaisesti minäkin änkyin kun minua Remmittiin taisin saata 18v 3-4remmiä,vitsaa.


    • Anonyymi

      Sain Vitsaa Tarvittaissa Muutaman Kerran vuotessa Tei ikäisenä aikausein jopa parin viikon välein 16-18Vuotiaana Sain N6kertaa Vuotessa Viimeisen Piiskauksen Sain Olin Melkein 19V Äiti Piiskasi Minut navasta polviin saakka olin punainen,rantuinen.

    • Anonyymi

      Säännöllisesti, ainakin kerran viikossa, joskus useamminkin. Se alkoi vasta noin kymmenen ikäisenä ja jatkui muutamia vuosia. Meitä oli minä ja minua viisitoista vuotta vanhempi sisko ja yksinhuoltajaäiti. Siihen aikaan vielä piiskattiin ja äiti pelkäsi, että sen avulla pysyn kaidalla tiellä, enkä ala rötöstelemään. Hän oli aika pikainen, kun keksi jonkun syyn piiskaamiselle; samantien housut alas, ja piiska viuhumaan. Piiskoja oli aina valmiina. Hän kyllä nautti piiskaamisesta, mutta sitten katui, kun oli ollut niin ankara ja yritti aina hyvitellä jotenkin. Käytinkin sitä sitten murrosikäisenä hyväkseni ja ensin provosoin vähän, sitten sain piiskaa ja sitten sain haluamani; farkut tms.

    • Anonyymi

      Noin Kerran Kuukautessa Murkkuikäisenä useammin tarvitsin vitsaa.

    • Anonyymi

      Olin jo toisella kymmenellä, varmaan jotain 13, kun sain ekaa kertaa. Olin kaupungilla liian myöhään ja kotiväki oli hermona. Sitten kävi niin, että oli saksan ehdot ja äiti pyysi eläkkeellä olevaa kaveriaan antamaan tunteja. Kun menin, tämä entinen saksan opettaja, jota en tuntenut aikaisemmin, kertoi ensin itsestään, että hän on tunnettu ankaruudestaan, ja hän edellyttää sitä ja tätä ja minä olen kuulemma saanut piiskaa aiemminkin, joten sitä olisi tarjolla. jos lusmuilen tai en käyttäydy asiallisesti. Ja niinhän siinä sitten lopulta kävi, että piiskaa sain, paljaalle pyllylle, kuten sanotaan. En kertonut kotona, eikä kukaan kysellyt, joten se taisi jäädä minun ja piiskaajan väliseksi asiaksi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe