miks ei pohjanmaalla ei monelakaan ole isojavaateita

iltaan tummuvaan

Olen paljon kiertänyt ja paljon nähnyt kaaleita ja olen myös ottanut sen huomioon et pohjanmaalla ei oo monelakaan isoja hameita.Niitä nopiasti sanotaan suomalaiseksi ja ettei ne tiedä käytös tapoja.Kyllä mun mielestä sielä ihan suhteeliset normaali sivistys tavat olivat mitkä kuuluu myös valtavästöllä.Olen myös huomanut sen asian että sielä ei ole montakaa juoppoja eikä narkkareita.Mistä tää johtuu.Kun katselen muita kaaleita on nainen tai mies se on jossakin aineiten vaikutuksen alasena ja naisella mekot auki ja miehellä takki auki et hiha näkyy ja hihan muuten on vaateiten päällä.Onko se romaani kultuuria että kun vaateet on alku illasta hyvin niin loppu illasta tarvi olla.En ole huomanut yhtäkään pohjanmaalla joka käytäytisi näin ihmisten edes ja antaisi huonoa kuvaa itsestänsä ja muista romaani kansasta.Uskon et sielä eletään 2008 lukua

134

15097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten

      muistelet helsingin rautatieasemaa minne kerääntyy kaiken laisia rahnuja niin suomalaisia kun mustalaisia

    • mä vaan

      valitettavasti lisääkin porukoita, joiden on pakko änkeä päällensä sellaisia. Minusta pohjanmaan mustalaiset ovat alkuperäisiä eikä heidän kiertelyhistoriansa ole niin perinteinen kuin karjalaisella tai helsingiläisellä romanilla. Jotkut ei pidä heitä mustalaisena ollenkaan mutta ei me hameiden alle varasteta mitään eikä ole tapana vanhuksiin kajota.

      Noista huumeista en osaa sanoa mitään

      • kurikka

        kun sanotaan, että toiset ei pidä jotakin mustalaisen. onko se jonkun pitämisestä kiinni onko mustalainen. onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut? kylläkait ne ite pitää ainakin itteään mustalaisena.


      • etelä-pohjanmaalla

        on siikasista alunperin kotosin ja niitä eninmäkseen kauhajoella ja kurikas ja eivät ole ikinä edes karjalaa nähnytkään


      • mä vaan
        etelä-pohjanmaalla kirjoitti:

        on siikasista alunperin kotosin ja niitä eninmäkseen kauhajoella ja kurikas ja eivät ole ikinä edes karjalaa nähnytkään

        Mutta esim. linnan juhlilla oli ensimmäisenä mustalaisena edustamassa muuan topeekan mies "korpi Vihtori"(edesmennyt) ja pohjanmaalla, kurikas, kauhajoella yms. on kierrellyt sellaisi mustalaisia karjalasta kuin KORP....1700 ja 1800 luvuilla, ei nämä kurikan ja kauhajoen mustalaiset ainakaan näytä pohjanmaan kaaleilta, se on totuus.

        Kyl nää Korpit varmaan on jotain saaneet aikaiseksi, kun ovat siellä seudulla asuneet. Se on selvä, vai mitä


      • janne hallista
        kurikka kirjoitti:

        kun sanotaan, että toiset ei pidä jotakin mustalaisen. onko se jonkun pitämisestä kiinni onko mustalainen. onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut? kylläkait ne ite pitää ainakin itteään mustalaisena.

        ""onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut?"" Kyllä minusta on. He ovat tattareita, ovat niin valkoisiakin.Ei hän oikia mustalainen ole valkoinen, JOS EI SIELLÄ JOSSAIN SUVUN HAARASSA OLE VALKOLAISTEN VERTA. Johan se nimikin sanoo, mustalainen on musta.


      • sivusta katsoja

        eivät vaateet tee mustalaiseksi vaan sydämmestä lähtee mustalaisuus olen nähnyt kuinka nuorilla miehillä on lakeri kengät ja kravatit ja nuorilla naislla mustalais hameet mutta tavoista ei ole tietoakaan sitä vastoin olen kyllä nähnyt myös nuoria joilla on niin sanotut kaajeen vaateet mutta heillä tavat tallella vanhempien ihmisten kunnioitus ja puhtaus säännöt ovat aina olleet se suurin tien näyttäjä


      • villelänen

        elää vain nelisenkymmentä HELSINKILÄISTÄ mustalaista loput niin rahnut, ns:paremmat , karjalan evakot, savolaiset,pohjattomat, oulunynnä muut muunmaalaiset eivät ole HELSINKILÄISIÄ vaikka niin olettavatkin. tulee mieleen UUNO TURHAPURO joka oltuaan helsingissä viikon oli niin stadilainen että ja näin se näyttää olevan näillä ahomaalaisillakin.


      • on ne tattareita
        kurikka kirjoitti:

        kun sanotaan, että toiset ei pidä jotakin mustalaisen. onko se jonkun pitämisestä kiinni onko mustalainen. onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut? kylläkait ne ite pitää ainakin itteään mustalaisena.

        aivan oikiasi.Ei heiltä voi kaikkia vaatija. Kaajeita ovat.


      • mies, keskisuomi
        janne hallista kirjoitti:

        ""onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut?"" Kyllä minusta on. He ovat tattareita, ovat niin valkoisiakin.Ei hän oikia mustalainen ole valkoinen, JOS EI SIELLÄ JOSSAIN SUVUN HAARASSA OLE VALKOLAISTEN VERTA. Johan se nimikin sanoo, mustalainen on musta.

        Sinäkin olet harvinaisen oikiassa, nän se juuri on.


      • mies, keskisomi
        sivusta katsoja kirjoitti:

        eivät vaateet tee mustalaiseksi vaan sydämmestä lähtee mustalaisuus olen nähnyt kuinka nuorilla miehillä on lakeri kengät ja kravatit ja nuorilla naislla mustalais hameet mutta tavoista ei ole tietoakaan sitä vastoin olen kyllä nähnyt myös nuoria joilla on niin sanotut kaajeen vaateet mutta heillä tavat tallella vanhempien ihmisten kunnioitus ja puhtaus säännöt ovat aina olleet se suurin tien näyttäjä

        mutta ei pitä paikansa. vaatteet ON YKSI OSA MUSTALAISUUTTA, jota EI VOI OTTAA POIS


      • korp
        mä vaan kirjoitti:

        Mutta esim. linnan juhlilla oli ensimmäisenä mustalaisena edustamassa muuan topeekan mies "korpi Vihtori"(edesmennyt) ja pohjanmaalla, kurikas, kauhajoella yms. on kierrellyt sellaisi mustalaisia karjalasta kuin KORP....1700 ja 1800 luvuilla, ei nämä kurikan ja kauhajoen mustalaiset ainakaan näytä pohjanmaan kaaleilta, se on totuus.

        Kyl nää Korpit varmaan on jotain saaneet aikaiseksi, kun ovat siellä seudulla asuneet. Se on selvä, vai mitä

        korpit on karjalan kaaleita viipurista (koivistosta) joo kyllä pitää paikkaansa että piriläiset (korp) on liikkuneet paljon pohjosissa ja pohjan maalla


      • kyösti etelästä

        kuule keskisuomi,oikaisen väärän mielikuvasi ,pojanmaan tummat tietävät LAIN sekä EVANKELIUMIN. sen ainoan oikean jonka raamattu kertoo eikä ne ole palihnoja vaan kunnon ihmisiä .


      • höpinät pois
        sivusta katsoja kirjoitti:

        eivät vaateet tee mustalaiseksi vaan sydämmestä lähtee mustalaisuus olen nähnyt kuinka nuorilla miehillä on lakeri kengät ja kravatit ja nuorilla naislla mustalais hameet mutta tavoista ei ole tietoakaan sitä vastoin olen kyllä nähnyt myös nuoria joilla on niin sanotut kaajeen vaateet mutta heillä tavat tallella vanhempien ihmisten kunnioitus ja puhtaus säännöt ovat aina olleet se suurin tien näyttäjä

        HAI,sinä lapsi ! Sinä et ymmärrä mitä puhut.

        " eivät vaateet tee mustalaiseksi" Farku naisella ,ja miehellä , ei ole mitään mustalaisuutta. Vaateet on yksi osa mustalaisuutta, jos niitä ei ole, ei voi olla aito mustalainen.


      • 23
        höpinät pois kirjoitti:

        HAI,sinä lapsi ! Sinä et ymmärrä mitä puhut.

        " eivät vaateet tee mustalaiseksi" Farku naisella ,ja miehellä , ei ole mitään mustalaisuutta. Vaateet on yksi osa mustalaisuutta, jos niitä ei ole, ei voi olla aito mustalainen.

        Tosiaankin laita höpinät pois. Mustalaisuus ei ole ulkonaisuuteen liittyvä, mustalaisuuteen synnytää ja se on sisimmässä oleva asia. Joten lopetahan höpinäsi.


      • tutkikaa vanhoja kuv
        höpinät pois kirjoitti:

        HAI,sinä lapsi ! Sinä et ymmärrä mitä puhut.

        " eivät vaateet tee mustalaiseksi" Farku naisella ,ja miehellä , ei ole mitään mustalaisuutta. Vaateet on yksi osa mustalaisuutta, jos niitä ei ole, ei voi olla aito mustalainen.

        kaajeilta keksitty on kaaleen naisten vaateet non 50v sitten mut eteläpohjalaisten naisten vaateet on noin 500v vanha vaatetus ja pussivaateet tulee 50 v sitten ja eteläpohjanmaan mustalaisilla on ollu jonkilainen lapikas 500v sitten et kellä oikeen se oikia vaatetus on,


      • Eteläpohjanmaan Hevo
        mä vaan kirjoitti:

        Mutta esim. linnan juhlilla oli ensimmäisenä mustalaisena edustamassa muuan topeekan mies "korpi Vihtori"(edesmennyt) ja pohjanmaalla, kurikas, kauhajoella yms. on kierrellyt sellaisi mustalaisia karjalasta kuin KORP....1700 ja 1800 luvuilla, ei nämä kurikan ja kauhajoen mustalaiset ainakaan näytä pohjanmaan kaaleilta, se on totuus.

        Kyl nää Korpit varmaan on jotain saaneet aikaiseksi, kun ovat siellä seudulla asuneet. Se on selvä, vai mitä

        Voin kertoa et Korpi Vihtori vainaa ei ollut karjalaisia millään tavalla,vaan satakunnan mustalaisia siikasista joka asuvat eteläpohjan maalla kauhajoella ijät ja ajat.Vihtorilla oli se kuuluisa hevonen paavi ja ensimäinen MUSTALAINEN HUOM!joka oli vaimonsa Alindan kanssa presidrentin linnassa kutsuttu henkilö kohtasesti.Uskon et tuo korpi on lintu mistä Vihtori sai sen nimen en tiedä mut lupaan kysyä kun näen sen Vihtori vainaan porukkaa mut sanon vielä et karjalaisia ei ollut pätkääkään ei sukua ei mitään


      • nääääääääääääääääin

        ooko sä mustalaisia kun sä arvostelet toisia mustalaisia ja tiedät kuinka paljon kukin on mustalaisia.Tutki nyt sukus ettei siel olsi liikaakin suomalaista suvus,me ollaan siitä erikoisia mustalaisia e tmeillä sanoo järkin pakko olla suvus olla kaajeita muuten me kaikki oltais niin sukulaisia keskenämme et olsimme kaikki kipeitä tavalla ja toisella.suomes on ollu noin 3000kpl mustalaista ja 500v ollaan oltu suomes ja pohjois maas niin kerro eikö teillä oo suomalaisia suvus.Voin kertoa myös tän et meillä miehet tykkää naisista ja naiset miehistä ja me anettaan lapsien olla eikä kosketa niihin.Vanhukset saa olla omas kunnias on valtaväestöö tai mustalaisia ei ryöstellä ihmisiä eikä viedä paskasista mekoista keittiön pöydälle ruokaa mikä taskuihin ja mekon sisään on viety ja syötettä niitä vanhuksille niin kun te kun ne on pelkeen haarojen välis.


      • eteläpohjanmaalta lä

        niin se taitaa olla tänä päivänä suuremalla osasta kaaleista ett'ä identtiteetti on hukassa mustalaisuus on niin että tämän päivän ihmiset ei tiedä edes mikä on mustalaisuus tekevät uusia tapoja.
        ja ei ne muutkaan kaaleet ole niin mustalaisia mustalaisuus on heittänyt härän pyllyä eikä ne vaatteet tee meistä mustalaisia
        mustalaisuus lähtee sisältäpäin


      • eteläpohjanmaalainen
        on ne tattareita kirjoitti:

        aivan oikiasi.Ei heiltä voi kaikkia vaatija. Kaajeita ovat.

        Kyllä mun nyt täytyy sanoa että kattokaahan kaaleet nyt omia kainaloitanne kun ihan sikana hääräätte ja ootte niin kaaloa että hirvittää poloset näätte eteläpohjan maan kaaleista niin paljon vaivaa että meistä taidatte oikein tykätäkkin ja haluaisitte olla meidän kaltaisia tälläisiä aitoja omia ittiämme ei suuria teiskentelijöitä


      • Etelän mies
        sivusta katsoja kirjoitti:

        eivät vaateet tee mustalaiseksi vaan sydämmestä lähtee mustalaisuus olen nähnyt kuinka nuorilla miehillä on lakeri kengät ja kravatit ja nuorilla naislla mustalais hameet mutta tavoista ei ole tietoakaan sitä vastoin olen kyllä nähnyt myös nuoria joilla on niin sanotut kaajeen vaateet mutta heillä tavat tallella vanhempien ihmisten kunnioitus ja puhtaus säännöt ovat aina olleet se suurin tien näyttäjä

        Joo ei ne vaatteet tee mustalaista, mutta kyllä ne vaatteet kytkeytyy kunnioitukseen ei ole hyvä itteensä näytellä vanhoille ihmisille


      • eräs gröstrand

        mistä tekään jotka moititte, gröstrandeja , mitään tekekkö teille ne vaateet mustalisen , eikö se mustalaisuus ,lähe syrämestä. ei ainakaan .oo paljon kuuluuu että tää suku ois tehny jotain hirmu töitä niikuin eräät........ niin laskekkapa siitä mistä se mustalaisuus tuloo


      • jim7

        niin on pohjanmaa kaalet on virontattareita


      • taysintietävä

        nauraaaaaa juurikin näin


    • pohojanmaaaa

      Täälä osaa väki käyttäytyä,siittä se johtuu. Ja on paljon hevosten omistaja,ei siinä sillon kerkiä huumehöyrysä olemaan.Nuoriväki osaa ja tahtooki kunniottaa vanhempaa väkeä. Tervetuloa pohjanmaalle poies kaupunkien imusta.Ne houkutukset sielä juuri pilaanuoret.

      • Siinäpä tärkeimmät

        Täällä etelässä olen kyllä kuullut puhuttavan
        kokkolalaisista..


      • iskelmätähti
        Siinäpä tärkeimmät kirjoitti:

        Täällä etelässä olen kyllä kuullut puhuttavan
        kokkolalaisista..

        vai mikä se oli.... leif
        hyvä mies.


        yksi kaukaa haettu,.


      • Mutta EIVÄT OLE AITOJA
        Siinäpä tärkeimmät kirjoitti:

        Täällä etelässä olen kyllä kuullut puhuttavan
        kokkolalaisista..

        Ja , vai niin. Mutta EIVÄT OLE AITOJA KOKKOLALAISIA. HALSUALTA HEITÄ ON HYVIN PALJON MUUTANUT SINNE


      • fssfsafasf
        Siinäpä tärkeimmät kirjoitti:

        Täällä etelässä olen kyllä kuullut puhuttavan
        kokkolalaisista..

        ja kokkola ei ole pohjanmaalla vaan keski-pohjanmaalla ja nuo kaksi on aivan eri asioita.


      • juu niin on

        Joo se on totta on ne kyröläiset aika petoja tiiän monta tapausta että ovat kaaleita ryöstäneet no mut sanoohan niitten historiakin sen jo.


    • kössi.

      Eihän vaatteet tee mustalaista onhan se jo nähty ne tekee vain se mitä on saanut kotikasvatusen ja sieltä tulee myös sit sydämestä se mustalaisuus.sitä ei tarvi opetaa se tulee ajan myötä.. ja sanotaako viellä että että pohjanmaalla ja muissa sivukylillä . muutekin viksuja kaaleita niillä on aina telemista hevosia on melkein jokaisella ja siinä sivussa tekevät autokaupaa eli toi rahnuus jää pois kuin aina on jotakin tekemistä .niin mä ainakin luulen .voin kyllä olla väärässäkin

      • On osottelemman

        Kenenkään mustalaisuuvesta. Eiköhän se sydämestä se mustalaisuus tule.
        Monelle se mustalaisuus on vaan sitä teeskentelyä, ei ne vaateet sitä mustalaisuutta tee.
        Pohanmaalaiset mustalaiset on oikeita kaaleita ja osaavat erottua edukseen hyvällä käytöksellä.
        Mistä muut taitavat olla kateellisia kun ovat ja uskaltavat olla mustalaisia ilman roolivaatteitakin.

        Ei riitä vaikka daado ois "jotakin ns sukua
        kun käytös on kuin rahnulla.
        Käytös tavat tekee sivistyneen ihmisen.
        Eikä se hyvä käytös tarkota kaajeemosiuutta vaikka niin ne väittää jotka ei sitä taija.

        Rahnu on rahnu vaikka voissa paistas.
        Pahimmat rahnut taitaa löytyy nykysin pääkaupugista.
        huvitavaa vaan on että jotkuu haipi paremmat nollaa muita kaaelita ja leimaavat rahnuiks vaikka ne ns rahnut on heistä raukoista menneet aika päiviä ohi...

        Vuotta 2008 että näin


      • niiii,,

        miten joku ei piä muka kaaleina toisen paikka kunna kaaleita on se ihme.pieni maa suomi ja näin suuret erot.tiiän kaaleita jotka ovat oleet rahnuja joskus mutta aikaa kun eletty ja maailma on muuttunut niin on myös ne kaaleet muuttunut hyvään suuntaan


      • karialan poika

        MIKÄ NÄISSÄ KOKKOLAN KAALEISSA ON VIKANA KUN KAIKKI NIITÄ HAUKKUU? PERUSTELKAA.


      • Siinäpä tärkeimmät
        karialan poika kirjoitti:

        MIKÄ NÄISSÄ KOKKOLAN KAALEISSA ON VIKANA KUN KAIKKI NIITÄ HAUKKUU? PERUSTELKAA.

        oletan...


      • senkin kaustby

        sama vanha viha , kyllä uskallans anoo räklinä tään!


      • ETTÄ KOKKOLAN KAALEET
        Siinäpä tärkeimmät kirjoitti:

        oletan...

        Ottakaa huomioon ETTÄ KOKKOLAN KAALEET EIVÄT OLE ALKUPERÄISIÄ KOKKOLALAISIA, VAAN HE OVAT HALSUALTA, JA SITTEN ON NIITÄ LINNUNKÄPÄLIÄ MYÖS SIELLÄ, JOTKA EIVÄT OLE SIELTÄ.
        KANNUKSESSA TAAS ON KYRÖLÄISIÄ


      • assixhiaix
        ETTÄ KOKKOLAN KAALEET kirjoitti:

        Ottakaa huomioon ETTÄ KOKKOLAN KAALEET EIVÄT OLE ALKUPERÄISIÄ KOKKOLALAISIA, VAAN HE OVAT HALSUALTA, JA SITTEN ON NIITÄ LINNUNKÄPÄLIÄ MYÖS SIELLÄ, JOTKA EIVÄT OLE SIELTÄ.
        KANNUKSESSA TAAS ON KYRÖLÄISIÄ

        ei kannuksen kaaleet ole kyröläisiä,sori vain


      • yks toinen ihminen

        Hei suotko anteeksi nyt tyhmyyteni (en oo se joka sun kanssa väitteli tässä vaan eräs toinen) mulla on varmaan ymmärryksessä nyt suuri vika sun mielestäs ja varmaan onki, mutta kerrotko nytten viellä että kuinka kannuslaiset on kyröläisiä vai onko näin että kannuslaiset on kyröläisille serkkuja?


      • varmasti ole kannuksessa
        ETTÄ KOKKOLAN KAALEET kirjoitti:

        Ottakaa huomioon ETTÄ KOKKOLAN KAALEET EIVÄT OLE ALKUPERÄISIÄ KOKKOLALAISIA, VAAN HE OVAT HALSUALTA, JA SITTEN ON NIITÄ LINNUNKÄPÄLIÄ MYÖS SIELLÄ, JOTKA EIVÄT OLE SIELTÄ.
        KANNUKSESSA TAAS ON KYRÖLÄISIÄ

        kyröläaisiä!!! aitoja kyröläisiä asuu seinäjoella ja seinäjoen seudulla


      • sfaffsa

        Minun tietääksein siellä asuu ihmisiä, jotka on osaksi kyröläisiä. Mutta ei kyllä minunkaan tietääkseni se ole sillä tavalla mikään kyröläisten paikkakunta.


      • FSSS
        karialan poika kirjoitti:

        MIKÄ NÄISSÄ KOKKOLAN KAALEISSA ON VIKANA KUN KAIKKI NIITÄ HAUKKUU? PERUSTELKAA.

        Voi no samanlaisia ihmisiä ne on kun kaikki muutkin. Joka paikasta löytyy sellasia ihmisiä joihin ei välttämättä mielellään tee tuttavuutta, mutta sekin on ihan makuasia. Ei voi henkilökemiat kaikilla täsmätä, ei millään. Kokkolassa asuu ihan normaali ihmisiä, toki häiriköitä mahtuu joka kylään. Kannattaa varmaan mennä pikku sightseeingille Kokkolaan niin ihminen voi ihan omilla silmillään nähdä ja omilla korvillaan kuulla ja sydämmellä tuntea että ihmisiä vain kaikki on.


      • pohjanmaa_______
        ETTÄ KOKKOLAN KAALEET kirjoitti:

        Ottakaa huomioon ETTÄ KOKKOLAN KAALEET EIVÄT OLE ALKUPERÄISIÄ KOKKOLALAISIA, VAAN HE OVAT HALSUALTA, JA SITTEN ON NIITÄ LINNUNKÄPÄLIÄ MYÖS SIELLÄ, JOTKA EIVÄT OLE SIELTÄ.
        KANNUKSESSA TAAS ON KYRÖLÄISIÄ

        sinä joka olet tiedoisas vähän haku teillä, ei kyröläiset ole kannuksesta, vaan nimensä mukaisesti kyrööstä!!!!!!!!!!


      • lue tarkemmin

        tossa yläällä se on kerrottu


      • kyllä va.

        niin siinä tuppaa käymään ku oikia mies on kohteessa


      • entäs tää.

        monikaa ei tunnusta ees olevansa niitä(huomattu on)


      • Mitä kertoo tämä
        entäs tää. kirjoitti:

        monikaa ei tunnusta ees olevansa niitä(huomattu on)

        Ei tosiaan monikaan heistä tunnusta olevansa heitä Kyröläisiä siis
        huomattu on tämäkin juttu.Et silleen


      • asiosta perillä

        antakaahan vainaat olla rauhassa sinäkin jos olet jo 40 vuotta sitten istunut vankilassa et ainakaan ole mikään pikku poika niin pitäisi jo tietää mitä täälä kirjoittelet ja kyllä niitä muissakin porukoissa on näin tapahtunut asoita ja siks toiseksi puhut sellaisia asiota mistä et tiedäkkään kun kolikossakin on kaksi puolta
        tiedäkö syytä siihen miksi näin tapahtui


      • sanonpahan vain
        sfaffsa kirjoitti:

        Minun tietääksein siellä asuu ihmisiä, jotka on osaksi kyröläisiä. Mutta ei kyllä minunkaan tietääkseni se ole sillä tavalla mikään kyröläisten paikkakunta.

        kyrölöiset ovat kotoisin isostakyröstä ja vähäkyröstä eivät ole seinäjökelaisia eikä lapualaisia johan sen sanoo nimikin kröläisiä


      • Ghfkvfrh

        Kyllä ovat toiselta puolelta Kyröläinen. Sisarusten lapsia


      • STENROTH

        KYRÖLÄISET ON KYLLÄ IHAN VAAN ISOSTAKYRÖSTÄ KOTOSIN SIITÄ NIMI TULEEKIN EIKÄ MISTÄÄN MUUALTA


    • Minoon meiltä...

      Yleisesti ottaenhan pohojalaaset on fiksua porukkaa,oltihin sitte kaaleita tai kaajeita.Pohojanmaalla osatahan arvostaa toista ihmisistä puolin ja toisin ja missäpäin muualla elää vielä talakoohenki niinku Pohojanmaalla

      • kuunelkaa

        Lakeus puhuu.


      • Kaalot
        kuunelkaa kirjoitti:

        Lakeus puhuu.

        ne vasta rankkoja on.
        Täälä ei muut jullit juhli.


    • käytä mustalais vaatteita

      mutta meillä ollaan silti mustalaisia ja ollaan omia itteämme ja annetaan joka ainualle oma arvonsa eikä olla koirana kellekään.Meillä on ihmisyys vielä jäljellä toista ihmistä kohtaan eikä meillä potkita maassa olevaan vaan yritetään nostaa se maasta ylös ja annetaan tukemme jos pystytään

      • kaaleet,,,

        niin kaajeimoisiakin en yleistä kaikkia mutta eihän niillä ole mitää käytös tapoja tytöt otaa vanahemmiltaa tunpun eli jämät..menääpä minne päin suomea niin kyllä ne omat möröt on joka alueella.joo talaakoohenki on siellä vaasas nauraaaaaaaa


      • Siinäpä tärkeemmät

        Olen tässä suunnitellu sitä viimosta vetoa,ennen
        Suurta Tuntematonta:Silleen voisi saaja ihan vir-
        keen ja turtahermosen akan.Tohtiiko sitä kertoakaan,ettei suku ihan pillastu?Kosisisi Sitä
        vanhanaikasesti ja puhemiehen kansa.Kosinta oli
        kyllä ihan IN:Tulisittako holhoojakseni?


      • tärkeemmät
        Siinäpä tärkeemmät kirjoitti:

        Olen tässä suunnitellu sitä viimosta vetoa,ennen
        Suurta Tuntematonta:Silleen voisi saaja ihan vir-
        keen ja turtahermosen akan.Tohtiiko sitä kertoakaan,ettei suku ihan pillastu?Kosisisi Sitä
        vanhanaikasesti ja puhemiehen kansa.Kosinta oli
        kyllä ihan IN:Tulisittako holhoojakseni?

        kosi vaan ihan niinkun teikäläisillä on tapana ollut


      • tattareeita

        näin sano meijän vanhemmat


      • kurikka

        että ei varsinaisesti kaaleita?


      • kaaje
        kurikka kirjoitti:

        että ei varsinaisesti kaaleita?

        eikö kurikassakin ole pioli kaaleeta suurin osa


      • iltapuolenkaalo

        Kiitos tietosta. Mutta sitten ne täytyy olla etellä aikaansa, vai mitä? Jos minä nyt aivan rehellisesti kerron ,niin tuo SAMETTIHAME , ei ole alkuperäinen kaaleen vaatetus. Se oli se rimsuhame. Mitä näkee jos ulkomaan kaaleilla.Tuo paksu kortti varmaan tuli ilmanston takia. eNNEN AIKAAN NE LEIKASIVAT KAKI PALTOSTA, JA LAITATOIVAT OMAN MEKKONSA HELMAAN SELLAISEN 50 CM LEVEÄN HELMAAN KAKI PALTOSTA.
        Siittä se sitten varmaan lähti tuo sametti hame.
        Ja kyllä se aika vielä tulee, että muutkiin kaleet vaihtavat mekkonsa toisenlaisiin , niin kuin etelä-pohjanmaan kaaleet.


      • muistakaa nyh ees

        Ku on
        Etelä-Pohjanmaa esim. Seinäjoet ja Vaasat kuuluu siihin
        Pohjanmaa esim. Pietarsaari kuuluu siihen
        Keski-Pohjanmaa esim. Kokkola
        Pohjois-Pohjanmaa esim. Oulu


      • Mä vaan

        Eipä voinut Karhu Vihtorikaan hänelle mitään..


      • teuvalaisille ,niitä on paljon

        joita luullaan teuvalaiseksi siksi vaan kun on sama sukunimi


      • lepää
        Mä vaan kirjoitti:

        Eipä voinut Karhu Vihtorikaan hänelle mitään..

        rauhassa.


      • ja mistä

        ketä tuo mies oli ja mistä?


      • on sieltä etelä-
        ja mistä kirjoitti:

        ketä tuo mies oli ja mistä?

        pohjanmaalta


      • oo mustia vaan niitä

        on vaaleempiakin ja en oo timi


      • vanhemmat ihmiset
        on sieltä etelä- kirjoitti:

        pohjanmaalta

        sanonu vai asuko tää karhu vihtori vainaa siellä etelä-pohjanmaalla


      • Ei asunut
        vanhemmat ihmiset kirjoitti:

        sanonu vai asuko tää karhu vihtori vainaa siellä etelä-pohjanmaalla

        Ei asunut kuin viitasaarella.Ovat niin sanottuja HEMMILÄISIÄ.


      • ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

        ¨ne keväänrannat sitte on


      • aito röösrantti

        ja nei meille muuten mitää sukua kaikille oo. mitä te tää aikuuset ihmiset vänkäättä ku että puoliakaa tierä oikiaksi. kysykää vanhoilta ihmisiltä ku niitä vielä on!!!!!


      • kokenut paljon

        ohoh näin tuossa ylempänä oman vanhan kirjoituksen. Ja kerron nyt toisen jutun. Minä olin 80-luvulla makkarata myymässä ruotsissa. Yhten toisen nuoren miehen kansa(silloin oltiin nuoria). Oltiin yhdessä keski ruotsin kaupungissa missä asui paljon suomalaisia kaajeta. Siellä asuu myös paljon kaaleita. Jäätiin yöksi yhteen kaaleen taloon missä miehet joivat. Sitten he rupesivat riitelemään keskenään. Ja ne olivat sukua keskenään. Toinen pyysi toista tappelemaan, mutta toinen ei ollut halukas siihen. Sanoi vaan: nyky aika kaalonkin pitää olla sivistynyt. Minun myynti kaveri meni ulos käymään sen miehen kansa, joka sanoi, että pitää olla sivistynyt. No ensimmäin kaajo kun tuli vastaan, hän meni ja löi kaajoa turpiin. Siihen loppui sen miehen sivistys. Mainittakoon vielä se ,että kaajo oli lähellä hävittää sen ,jos minun myynti kaveri ei olisi tiputtanut kaajooa. Kalon sivistys on tuollaista.

        Tuovanha rinkebyyn juttu se hurja oli.Valkoinen mustalainen yritti tosissaan tulla päälle, ilman asiaa, ja aivan tuntematon mies.Ikinä en ollut nähnyt koko vasikkaa. Enkä tuntisi vaikka tulisi vastaan.

        P:S hyvin sivistyneitä ovat kaaleet eteläpohjanmaalla. Siellä kun liikkuu,pitää pitää Golti kuumana, ja etusormi notkeena.


      • GDAGDGDA

        Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla on edelleen sellainen murre.


      • SFSFAFSFSA

        Joka paikassa on omat rahnunsa, niin etelässä, idässä, lännesä ku pohjosessakin puhumattakaan muista ilmansuunnista. Annetaan tämmösten rahnutteluitten olla. :)


      • voi rakas jumala
        kaaleet,,, kirjoitti:

        niin kaajeimoisiakin en yleistä kaikkia mutta eihän niillä ole mitää käytös tapoja tytöt otaa vanahemmiltaa tunpun eli jämät..menääpä minne päin suomea niin kyllä ne omat möröt on joka alueella.joo talaakoohenki on siellä vaasas nauraaaaaaaa

        otappa selevää sinäki maantiedosta. vaasa ei oo POHJANMAATA vaan etelä-pohjanmaata. pohjanmaa ja etelä-pohjanmaa on kaks ihan eri asiaa.
        alajärvi on pohjanmaata. että näin.


      • asfafa

        ja onko nämä tuohimäkeläiset etelä pohjanmaalaisia tai pohjanmaalaisia?


      • NAINE P_MAALTA

        MINKÄ TAKII VAIHTOVAT NIMESÄ?


      • sä oot nytte saanut kynsilles joltakin pohnjanmaan misulta kun oot noi katkera pohjalaiset antaa sille nälkäsellekin leivän kanikan


      • mn.lo

        Minäkin sanon totuuten. MN ovat rankoja miehiä laulamaan, ei vain yksi, vaan useampi


      • K....

        myöskin kaverit heillä omasta porukasta yleensä ketä siihen sakki kuntaan vaan kuuluu toinen toisiansa ottavat harvalla tosi harvalla on muualta päin akkaa tai miestä


      • YksiJumalanKansasta

        No niin! Etelä-Pohjanmaan kaaleet eivät ole TATTAREITA, ei myöskään erirotuisia kuin muut Suomen kaaleista.
        Mustalaisuus ei määriydy ihon värin mukaan, siihen lienee olevan ihan looginen selvitys. Avioliitot valkolaisten kanssa on selkeästi yksi suurin vaikutus tässä. Täällä on varsin paljon juuri näitä avioliittoja vuosi kymmenten ellei myös satojen saatosta. Biologinen osuus varmaankin antaa ymmärtää asiaa paremmin.

        Kiertolaisina kulkeneet mm venäjältä josta tulijaisinaan toivat erilaisia tapoja. Siten on länsimaista saapuneita , ei tattareita. Täkäläiset ovat vaaleamman värin saaneet jo äsken mainituista syistä. Täällä eletään yhdessä kaajeitten kanssa ja se ei vähennä mustalaisuuttamme. Hyvin pitkälle on valtiovalta todennut että juuri täältä tulee ns sivistyneet kaaleet. Se ei tarkoita sitä, että olisivat LUOPIOITA, vaan elää on pitänyt ja yhteen on tullut sopia ja se ei missään määrin minimoi täkäläisten mustalaisuutta.

        Uskon vahvasti että kaaleet ovat EFRAIM:in sukukuntaa ja sitä kautta yksi Israelin sukukunnista. Yhteinen historiamme ja tapakulttuurimme ovat kytkyksissä juutalaisuuteen. Ihon väriin vilä palatakseni. Juutalaisissakin on hyvin tummia ja hyvin vaaleita, silti he ovat juutaklaisia. (näin ainakin annan itseni ymmärtää)

        Tattareista vielä! Hehän ovat englannin ns kiertolaisia joita on osittain myös Ruotsissa. Taanoin näin TV:tä ohjelman IsoBritaniean kirtolaisista ja heitä yleisesti nimittivät tattareiksi. Ruotsissa mm TAIKON sukunimiset käsitykseni mukaan lukeutuvat myös tattareihin.


        Menestystä tutkimuksille - Jumalan antamaa siunausta toivottaen.


      • Oksettavaa hulluutta

        Voi pyhä yksikertaisuus


      • yks vaan..

        juuh jakkes...totuushan on et kuka raukka vieras kaalo eksyy sinne pohjanmaalle ees kesäloman merkeissä niin petskot jo saattaa ne pohjanmaan rajan yli ihan vaan säälistä ja ettei mee ylitöiks.tiijän kun olen kokenut tämän


    • eikä tule tekemäänkää

      jotkut semmoset keillä ei ole kaaleen hameita tuntuu olevan enemmän mustalaisen järjellä ku semmoset keillä on. minä sanon nimenomaan että jotkut. tietyillä hienohelmoilla on vain se teeskentely että puhutaan niin että ässhä shuhishee. rakash taivash tuo kääji ja sitä rataa. vedetään niin tutkalla ku olla ja voi. sekö se mustalaisen tekee ku on naisella sametit niskassa. mie vähän luulen että ei. sen sanon että tietenki hameet olennaisesti kuuluu kaaleen kulttuuriin, vaan se joka tykkää jättää käyttämättä, se hälle suotakoon. ei meidän kaaleidenkaan ole pakko olla samanlaisia, luojan luomia ollaan kaikki ja hyvin on luoja luonutkin, ettei kaikki olla samanlaisia ajatusmaailmalta eikä miltään muultakaan.

      joka paikkakunnalla on omat "rahnunsa" jos näin voi sanoa mutta kuka se sitten on rahnu, ja kuka mustalainen, voiko semmosta edes arvostella? minusta ei..

      • mutta en oo nähny yhtäkään

        kaajeinmoista mustalaista vaikka ei kaikilla naisilla olekaan mustalaishame päällä enkä oo myöskään nähny kenenkään polttavan tupakkia sillä tavalla että olis vanhemilta tai muita vanhoilta pyytäny jämää.


      • ?
        mutta en oo nähny yhtäkään kirjoitti:

        kaajeinmoista mustalaista vaikka ei kaikilla naisilla olekaan mustalaishame päällä enkä oo myöskään nähny kenenkään polttavan tupakkia sillä tavalla että olis vanhemilta tai muita vanhoilta pyytäny jämää.

        ketä kaaleita ja mistä päin nää keväänrannat sitte on


      • Mä vaan täältä
        ? kirjoitti:

        ketä kaaleita ja mistä päin nää keväänrannat sitte on

        Ei vaatteet tee mustalaista... Jos ihmisellä on hameet nii ei se tarkoita että ihminen on sitten automaattisesti niin kaalo ja mustalaisen järjellä ku vaan olla ja voi, eikä se että jos jollakulla on pikkumekko päällä, tarkota että se on järjeltään jotenki epämustalainen tai muuten. Jokainen tehköön niin kuin tuntee. Minusta hameita ei kannata laittaa jos se ei sovi omaan päähän, sillä mitä siitäkin nyt tulis että ihmiset laittelis hameita ja ottelis vähitellen pois. Terveysvaivat erikseen ja jokanenhan aina tekee niin kuin haluaa, pääasia että itsellä on hyvä olla. Totta kai pitää myös aatella hieman muitakin.


      • just joo

        MUTTA SE ON YKSI OSA MUSTALAISUUTESTA, ymmärrätkö ? mustalaisuus on myös kokonaisuus


      • mää111
        ? kirjoitti:

        ketä kaaleita ja mistä päin nää keväänrannat sitte on

        on siikasista alunperin mutta ikänsä ovat olleet kurikas


      • FSFS

        Onko sitten vaalia ihminen kaajeenmoinen tai rahnu jotenkin automaattisesti? Minä oon nähny sysimustia mustalaisia jotka ei kuitenkaan osaa käyttäyvä sitte millään lailla, ei kenenkään tavoilla. Ei kaaleitten, ei kaajeitten, liekö ees ihmisten.


      • asfsfa

        Näinhän sinä puhut, kun olet itse sieltä kotoisin.


      • uuuuuuuuuuuuuuuuuu

        Tuota kysysin et mitä tuo tarkotti tuo ovat mitä ovat? Itse ku en kyseisen paikan kaaleita tunne?


      • gygy9gyu
        uuuuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Tuota kysysin et mitä tuo tarkotti tuo ovat mitä ovat? Itse ku en kyseisen paikan kaaleita tunne?

        siinäpä sulle miettimistä.


      • oot jeero
        gygy9gyu kirjoitti:

        siinäpä sulle miettimistä.

        Olitpa etevä. Kyllä naurattaa hah hah


      • ......?
        oot jeero kirjoitti:

        Olitpa etevä. Kyllä naurattaa hah hah

        Ketä on lintulaisia?


      • voivoivoi......
        ......? kirjoitti:

        Ketä on lintulaisia?

        voi no kyllä kai sinä tiijät jos kaaleita olet. jos olet kaaleita niin kysyppä omilta sakeiltas. saat niiltä tietova.


      • no justiin

        alajärvi ei ole etelä-pohjanmaata vaan pohjanmaata.

        etelä-pohjanmaata on vaasat seinäjoet kauhajoet kurikat ja nämä.


        eikä se että ihminen on vaalija tee kaajeenmoiseks tai kaajeelliseks eiköhän se oo se olo ja käytös


      • j.jaa
        no justiin kirjoitti:

        alajärvi ei ole etelä-pohjanmaata vaan pohjanmaata.

        etelä-pohjanmaata on vaasat seinäjoet kauhajoet kurikat ja nämä.


        eikä se että ihminen on vaalija tee kaajeenmoiseks tai kaajeelliseks eiköhän se oo se olo ja käytös

        kannattaa googlettaa etelä-pohojanmaan pitäjät jos ei oo niistä tiatoa!!alajärvihän on nimittäin etelä-pohojammaata kun taas vaasa ei oo!! vaasa on pelekkää pohojammaata:) täs sulle ETELÄ-POHOJANMAAN PITÄJÄT!! ALAJÄRVI..ALAVUS..EVIJÄRVI..ILMAJOKI..ISOJOKI..JALASJÄRVI..KARIJOKI..KAUHAJOKI..KAUHAVA..KUORTANE..KURIKKA..LAPPAJÄRVI..LAPUA..SEINÄJOKI..SOINI..TEUVA..TÖYSÄ..VIMPELI..ÄHTÄRI..


      • pohjosista
        ......? kirjoitti:

        Ketä on lintulaisia?

        asuu pohjois pohjanmaalla likellä oulua ja sielä päin ja pohjois ruottissa lintulaisia siis.pohjosissa siis


      • en ole pohjanmaalta

        no kyllä niitä löytyy sieltä päin muistaki sakeista eikä vaa alajärveltä. tutkipas faktoja hieman. ei toine mustalainen oo mikää toista rahnuttelemaan et erotu ko vaatteista.


      • älä naurata
        mutta en oo nähny yhtäkään kirjoitti:

        kaajeinmoista mustalaista vaikka ei kaikilla naisilla olekaan mustalaishame päällä enkä oo myöskään nähny kenenkään polttavan tupakkia sillä tavalla että olis vanhemilta tai muita vanhoilta pyytäny jämää.

        uskotko tuoho itekkää..nauraaaaaaaaa taijat olla sieltä ite kotosin pohjanmaalta siis


      • sukua on
        ......? kirjoitti:

        Ketä on lintulaisia?

        Minun mummon sisko oli linnun santerin äitin sisko. Heitän veljiään oli iso Kusti ja pikku Kusti. ( 1800luvulta)


      • sukua on
        pohjosista kirjoitti:

        asuu pohjois pohjanmaalla likellä oulua ja sielä päin ja pohjois ruottissa lintulaisia siis.pohjosissa siis

        Eikä olleet pohjamaalta, vaan kivijärveltä keskisuomesta


      • sanon
        no justiin kirjoitti:

        alajärvi ei ole etelä-pohjanmaata vaan pohjanmaata.

        etelä-pohjanmaata on vaasat seinäjoet kauhajoet kurikat ja nämä.


        eikä se että ihminen on vaalija tee kaajeenmoiseks tai kaajeelliseks eiköhän se oo se olo ja käytös

        Kyllä olen samaa mieltä ja myös vaatetus siihe lisään


      • santra
        sukua on kirjoitti:

        Minun mummon sisko oli linnun santerin äitin sisko. Heitän veljiään oli iso Kusti ja pikku Kusti. ( 1800luvulta)

        tietääkö kukaan iso ja pikku kustin oikeita nimiä


    • Sapiina

      Täälä asuuki viksunpaa porukkaa.miks pitäs painavii hameita kantaa

    • tuttu vain

      Kyllä pohjanmaan mustaliset on syvistyneitä ihmisiä, minä tunnen monia niistä ja juttusilla ollu niin nuorena kuin nytten vanhanakin. Pohjanmaan kaaleilla on hyvät tavat vaikka nytten ei se samettihame ookkaan heillä.
      Ei ne vaatteet kaaloa tee vaan se hieno käytös.
      Terveisiä vaan sinne pohjanmaalle

    • justiisa juu.

      no mitä ite käyny pohjanmaalla aika usiaanki otteeseen on siellä jotkut sivistyneitä ja tavallisia ihmisiä mut enpä ny menis sanomaan että kaikki. ja tosi harvalla näät oikiaa hametta naisillakaan päällä sielä niin ja muutenki ovat kyllä hieman erillaisempia tavoiltaan ja muutenkin.kuin esimerkiks muun puolen kaaleet.mut eiköhän joka puoles olkoo etelästä taika pohjosista ni löyvy vaikka ja mitä

      • kertokaa...

        tietääkö kukaa sanoa miksi pohjanmaalla naisilla monillakin on etutukka?


      • en oo katteelline
        kertokaa... kirjoitti:

        tietääkö kukaa sanoa miksi pohjanmaalla naisilla monillakin on etutukka?

        uutta muotii, ja sivistynytta kans.ne on nii ahkeria ja ne ei ajatteli mita muut sannoo.


    • sanon

      etelä pohjanmaalaiset ovat kuin kaajeita, ei se vaatetus tee mustalaista eipä tietenkää. voi olla joku kellä on kaaleen vaatteet mutta taas muuten ku talonpojat.'
      vaan se on se kokonaisuus, se kuuluu mustalaisuute myös vaatteet ja siittä ette pääse yli kiertämällä eikä kaartamalla ja ne jotka toisin väittää on kai sit nii menettäny mustalais tavat.

      • talent gypsy

        Onneksi nykypäivänä mustalaisissakin on sivistynyttä ja opiskellutta sakkia. Kun avartaa tietämystä vaikka heimon historiasta, huomaa ettei kaikki ole niin pienestä kiinni. Käyttäytyminen ja siisti vaateus on muiden huomioimista, mutta ei se tarkoita, että aina liikutaan kiiltonahkakengät ja suorat housut jalassa tai hameet heiluen. Elämässä on paljon muutakin miettimistä kuin toisten vaatteet. Yrittäminen, kaupanteon tai muun parissa kannattaa ja vie tuollaiselta toissijaiselta aikaa pois. Mustalaisten kulttuuri elää jos se muuttuu ajan myötä. Ihmisten ja käyttäytymisen, mikä ettei pukeutumisenkin pitää muuttua. Tärkeämpää olisi juurikin keskittyä pitämään lapset koulunpenkillä, eikä nuorisovankilassa tiilen laskennassa.
        Muutoin tuntuu aika takapajuiselta sakilta!


    • totta sanot

      olen kanssasi samaa mieltä kaaleille kuuluu kaaleitten vaatetus ja sillä selvä käytös tavatkin kyllä ennen kaikkea,mutta vaatetus on iso osa mustalaisuutta. turha vetää vaa tota verukkia mukamas ettei vaatteet tee kaaloa..

    • Muuttuu mailma

      On ollut siellä Alajärvellä ja siellä lähellä monasti soittokeikoilla, monta kertaa. Olen nähnyt tuon touhun, ja sanon, että aina on näyttänyt kovin sanoisinko ei hyvältä.

      Toivoisin, ja tiedän, että nämä asumisasiat eli kuka saa missäkin asua vai saako, sekä vaateosasto, ovat muutaman hetken kuluttua historiaa.

      Ei ole vaatemaksajaa, ja asumiseen ei myöskään ole maksajaa, ja ainut on se, että muuttaa ruotsalaiseksi tai monet sanoneet että kannattaa siis norjalaiseksi.

    • JGHJKLÖÄ'

      mitä sä selität oikee ??? saisko suomennoksen oot näköjää joku talonpoika .... SANAT TIIIJÄTTE KAIKKI KETKÄ PUHUU ALAJÄRVELÄISISTÄ . SE KUKA PUHUU SAMA KUN PUHUIS OMISTA VANHEMMISTAAN KIITOS NAM

    • alajärrrvellääiiine

      tekö puhutte alajärveläisistä ohhoh.. alajärveläiset on herroja ja kaikenpäälle vielä komeita

    • älkää pitäkö ihmisiä

      se kuka puhuu ylensäkin vainajista ja sadan vuoden vanhoista asioista olli se nainen tai mies taikka joku vasikka on isänsä tai äitinsä oma ikuisestti ja nämä sanat pätee aina ja iän kaikisestti muistakaa tämä kukka alkaa kirjoiteleen yli päätänsä tänne ja kirjoitelee vainajista niin aivan sama kun on isänsä ja äitinsa oma ikuisesti ja joka laitaa peruun sanat niin on ikuisesti niin rumastti kuin olla saaataa ja koko suku kunta muistakaa nää ja jätäkää vainaat pois hampaistane vasikat kun ihan suoraan sanotustti paskaa kirjoitate näin se on

    • gggggggggggggggggggg

      Keistä vainaista täälä muka on puhuttu mitä en taas tajuu

    • kaalotseera

      Yksikään Suomen mustalainen ei voi tulla toista hakkumaan tattariksi.
      Kaikissa suvuissa on valkoista verta! Ette kai te sokeita ole?

      Ja ne ruotsin mustalaiset, joita haukutaan tattareiksi ovat myös osin ihan samoja intialaisperäisiä mustalaisia joita Suomessakin asuu. Ruotsissa vain on ollut mustalaisilla vaikeat oltavat, siksi "resandefolk" ei ole niin näkyvästi oma heimonsa kuin meillä.

      Ja veri siis on sekoittunut molemmissa maissa!!! Avatkaa silmänne ja katsokaa mustalaisnuorisoa eri puolella Suomea, nöpönenä on joka toisella ja iho kuin kalkkilaivan kapteenilla. Täysin intialaisperäisellä mustalaisella on oikeasti tumma iho, myös talvella.

      Ja mustalaisten vaatetus on tosiaan talonpoikaista, suomalaista alkuperää. Intiasta tulee säädylliset tavat ja puhtaustavat. Vain Venäjällä, Romaniassa ja Bulgariassa näkee "alkuperäistä" pukeutumista, joka muistuttaa intialaista vaatepartta. Koristeellisuus ja korut on jäänne Intiasta.

      Evankeliumi ja Raamattu eivät ole romanien alkuperäinen uskonto. Romanit ovat lähinnä shamanistinen kansa uskonnoltaan. Siitä on edelleen jäänteenä selvänäkökyky ja unennäkö ja kyky "lukea ihmistä".

      • kuulkaaakorpemme

        Puhut viisaita sanoja, kun vielä oppis elämään ihmisten joukossa ihmisten lailla, niin kaikki olis hyvin, ja kajoomatta jatkuis.


    • laihiaalle

      alkuperäiseen kysymykseen , niin miksi ei pohjanmaalaisnaisilla ei ole paksua samettihametta niin se on maantieteellinen fakta pohjolassa asuvat nuukimmat ihmiset sametti maksaa ihan liikaa seon faktaa.

    • assssi1

      onko ilmajoella kaaleita ollenkaan

    • Hyvä kun menee

      Hameet lähtee helvettiin ainakin verorahoista 2015, hienoa.

    • PAJAHELLI

      POHJANMAALA OLLAAN EDISTY HENKISIÄ. SIELÄ MIEHETKIN LAITTAA HAMEEET NAURAAA.

    • niinkaion

      Miksi ja vielä miksi.Miksi on suuri puheen aihe miksi pohjanmaalla ei ole naisilla kaaleen vaateita.esim:Ei ole sellaista kun kaaleen vaateet sillä yhtäkään kaaleen vaatetta ei ole kaaleet tehnyt tai keksinyt.Niin sanottuna kaaleen vaateet tulee suomalaisilta naisilta.Suomalainen mies osti naiselensa samettia jota oli harvas ja todella kallista.Se laitettiin hameen helmaan ja sieltä ylöspäin.Näin mustalaisnainen otti tämänmallin itselensä jota se pitää tänäkinpäivänä et siitä hameesta puuttuu kehitys.Röyjy on ulkomailta hankittu kangas ja malli on suomalaiseta naiselta.Nyt on mustalaisnaisilla sukat niin kun kaajeen rakliilla,maalataan itseensä,naamaa,jalkoja,on koruja jalois.HUOM.menkää ja katsokaa vanhoja suomalaisia filmiä mis on kaaleita mukana kuinka mustalaiset pukeutu.Vaateet on osa meitä joo mut onko vaate kulissi et naiset juo ja narkkaa,ottaa uusia miehiä on monen kirjavat lapset.Uskon et se ihminen joka puhuu niin paljon vaateista niin itse on epävarma itsestänsä ja haluaisi laittaa tavalisen mekon päälensä koska nuo niin sanottuna kaaleen vaateet on kuulemma niin painavia et selkä ja terveys menee.Kuinka helpoa on saada töitä ja kuinka helpoa on tehdä töitä.Olis aika ottaa toinen muoti,miehet kävelee talvella ja kesäälä puserot päällä.Mitä te sanotte kultuuriksi ei ole kultuuria koska sen jo sanoo järki et 600v pohjoismaissa asuttu niin meil on sen maan kultuuri mis asutaan.Tavat on monet kauniita ja hienoja mut ne hienot tavat pitäis näkyä suomalaistakin kohtaa ja ennen kaikkia vanhaa ihmistä kohtaa.Kuinka moni teistä menee yksinäisen ihmisen luo auttamaan,siivoomaan,laittamaan ruokaa,käskemään syömään,pesemään niiden vaateet,kuskaa kauppoihin.Kun puhutaan tavoista ja tavoteista et halutaan et suomalainen hyväksyy mustalaisen pitää tehdä asialle jotakin eikä valittaa myös oikiasti pitää se Jumalan oppi kirja raamattu teois ei vaan puheis,jos sä teet toiselle mustaliselle palvelun avun annat ja jätät suomalisen vanhuksen ilman apua niin luuletko et Jumala mielystyy ja taputtaa käsiänsä.Ei silloin sitä ei tehdä sydämellä se tehdään vaan muodon vuoksi kun se on opittu.Kasvatus tulee vanhemilta ja joku omii sen sydämeensä ja käyttäytyy sen mukaan jos ei anna itseensä hyviä neuvoja ottaa vastaa niin kasvattaa justiin sellaisen itsestänsä josta suomalainen meidät pitää

    • hhhttt

      niin kuin kirjailet onko itselläsi aina varaa laittaa kunnon vaatteet piälle heitä satanen puen akkani kunnolla älä nää vaivaa muitten vaattehista en käy sossun luukulla terveisin köyhä romani ps. rehellinen ja moraalinen ei iho näy

    • Anonyymi

      Oon sitä mieltä että etelä pohjanmaalla ollaan sitä mitä ollaan ja ollaan ihimisiä muille ihmisille esimerkiksi helsingissä on nuoriso tosi inhottava ja julma muita nuoria kohtaan mutta siellä eteläpohjanmaalla ollaan kaikille normaaleita ainakin suurin osa ja eiköhän joka paikassa oo kaajeenmoisia ihimisiä ollaan kakstuhatta luvulla nii ei oo varmaan missään enään oikeita mustalaisia mutta ei oo mitään huonoa sanottavaa eteläpohjamaalaisista

    • Anonyymi

      Tässä ketjussa on runsaasti yksityishenkilöiden nimiä. Onko niitä sopivaa näin kertoa julkisesti?

    Ketjusta on poistettu 129 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe