Ennen autossani oli 2-litrainen bensa ja nyt 2-litrainen diesel. Diesel on ehdottomasti taloudellisempi maantiellä ja ei-ruuhkaisessa kaupunkiajossa, mutta yllättäen vie yhtä paljon/enemmän ainetta ruuhkassa. Tyhjäkäynti kulutus oli ajotietokoneen mukaan bensalla noin 0,8 - 1.0 litraa tunnissa ja nyt dieselillä 1.0 - 1.2 litraa tunnissa. Ja kaiken lisäksi diesel jäähtyy paikallaan käydessä hyvin nopeasti ja pakko käyttää lisälämmitintä, joka periaatteessa nostaa tyhjäkäyntikúlutuksen ainakin 1.5 litraan tunnissa. Eli ruuhkainen liikenne vie dieselillä yllättävän paljon ainetta, johtuen varmaan siitä, ettei pitkiä välityksiä ja hyvää vääntöä pääse käyttämään. Ruuhkassa bensa vielä tuntuu mukavammalta paremman tyhjäkäyntiväännön ansiosta.
diesel vs. bensa
16
3219
Vastaukset
- paikkaansa
Mulla on ollut 2 vuotta diesel auto ja puhut ihan paskaa. Kulutus kaupunki ajossa 6 litraa ja maantiellä 4,2. Lämmöt pysyy kohdallaan kaupungissa eikä ole ollut tarvetta käyttää webastoa päällä kertaakaan. Alavääntöä on enemmän tyhjäkäynnillä kuin siinä sinun 2 litraisessa bensakoneessasi huippuvääntöä.
- kun puhutaan ruuhkasta
Dieselissä tyhjäkäynti kulutus suurempi kuin bensakoneessa. 1.4 tsi:ssa kulutus oli vielä pienempi tyhjäkäynnillä, noin 0.5 litraa tunnissa, joka on jo erittäin vähän.
Koneen lämmöt tippuvat, kun auto käy tyhjäkäynnillä, jos on hiemankin pakkasta. Etelä-Suomessa tosin talvea ei ole tainnut olla tänä vuonna. Bensakone pysyi lämpimänä vaikka seisahdus olisi ollut pidempikin. Diesel vie normaalissa ei-ruuhkaisessa kaupunkiajossa vähemmän, mutta paljon seisahduksia ja samalla paljon liikkeelle lähtöjä sisältävässä ajossa tilanne voi olla hyvinkin toisin päin.
Alavääntö on dieselissä suhteessa pienempi vaihteiden välityksiin nähden ja siten ei jaksa vääntää kunnolla kierrosvälillä tyhjäkäynti - 1300. Ja siten ruuhkassa pienet siirtymät ovat rasittavampia dieselillä kuin bensalla, joka tasaisella kulki tyhjäkäynnillä vitosella aivan mainiosti. Vastaavasti diesel ei jaksa nelosella tehdä samaa, vaikka dieselin nelonen ja bensan vitonen vastasivat toisiaan melko hyvin. Bensassa hieman vitonen pidempi kuin dieselin nelonen, mutta ei merkittävästi.
Tottahan toki kaiken kaikkiaan diesel on kuluttanut vähemmän kuin bensa. Keskikulutus ollut noin 5.5 - 6 litraa/100 km, kun bensa vei noin 8,5 l/100km. - EI MUUTEN
HEHKUTA!!! TOURAN 1.4 TSI ON KIVA KAUPUNGISSA JA TIELLÄ JA EI HAISE TRAKTORILLE....
- .....
Kyllä asiassa on varmaankin perää, sen todistaa myös TM:n talviautovertailu dieseleillä.Jos moottori on kylmä liikkeelle lähtiessä, niin dieselissä on silloin kitkat kuin bensakoneessa. Joissain taloudellisimmissa dieseleissä on lisäksi polttoaineella pelaava lämmitin ja niin ensimmäset 3-4 kilometriä niiden polttoaineen kulutus on melkoisen korkea. Tällaisia autoja ovat Ford,Volvo ja Toyota.
Jos vähäkulutteista autoa taajamapyöritykseen hakee, niin joku Tojon Agyo 1-litran bensakoneella lienee taloudellisin.
Bensakoneet ovat myös kehittyneet.Isoin ongelma autoissa lienee nykyään suuri paino ja leveät renkaat, jotka nostavat kulutusta, paino taajama-ajossa ja leveät renkaat maantieajossa.
Ihanne bensakone lienee 3-pyttyinen 1-litran välijäähdytetty turbobensakone suoraruiskutuksella ja kori kokoa Tojo Agyo, jossa jotkut 135 milliset renkaat.Uskon, että taajamassa pääsee lähelle 4 litraa. - The Rat
Tuossa Helsingin keskustassa kun aamukahdeksan jälkeen heti vähän pörrää, saa olla aika fagiiri, että saa kulutuksen alle kymmeneen.
Itse ajan keskustan vierestä ja vielä ruuhkaa vastaan, ja silti on kulutus 9 l/100 kun moottoritielle pääsee (siitä sitten lähtee laskemaan). Koneena 1.9 TDI.
Kyllä joo, kun ei ole ruuhkaa, pääsen kaupungissakin tuonne 5,5 l/100 tuntumaan. Jopa alle. Duunista kävin pizzalla parin kilsan päässä tässä kerran, ja piruuttani kokeilin minne pääsisin ihan normaalisti ajellen, niin menomatkalle näytti 4,2 ja tulomatkalle 4,5 (osui valot pahasti ylämäki).
Ruuhka vaikuttaa paljon.
Tosin, itselläni tyhjäkäyntikulutus on 0,8-1,0 l/h riippuen koneen lämpötilasta ja päälläolevista härpäkkeistä (eli pakkasella lähdön jälkeen, kaikki lämmityslaitteet täysillä kuluttaa 1,0 l/h). Vähän ihmetyttää että kakslitranen kuluttaa 20-25% enemmän tyhjäkäynnillä. - Kegh
The Rat kirjoitti:
Tuossa Helsingin keskustassa kun aamukahdeksan jälkeen heti vähän pörrää, saa olla aika fagiiri, että saa kulutuksen alle kymmeneen.
Itse ajan keskustan vierestä ja vielä ruuhkaa vastaan, ja silti on kulutus 9 l/100 kun moottoritielle pääsee (siitä sitten lähtee laskemaan). Koneena 1.9 TDI.
Kyllä joo, kun ei ole ruuhkaa, pääsen kaupungissakin tuonne 5,5 l/100 tuntumaan. Jopa alle. Duunista kävin pizzalla parin kilsan päässä tässä kerran, ja piruuttani kokeilin minne pääsisin ihan normaalisti ajellen, niin menomatkalle näytti 4,2 ja tulomatkalle 4,5 (osui valot pahasti ylämäki).
Ruuhka vaikuttaa paljon.
Tosin, itselläni tyhjäkäyntikulutus on 0,8-1,0 l/h riippuen koneen lämpötilasta ja päälläolevista härpäkkeistä (eli pakkasella lähdön jälkeen, kaikki lämmityslaitteet täysillä kuluttaa 1,0 l/h). Vähän ihmetyttää että kakslitranen kuluttaa 20-25% enemmän tyhjäkäynnillä.Ihan mielenkiinnosta kysyn että millä autolla ajat?
- The Rat
Kegh kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että millä autolla ajat?
Golf Varian 1.9 TDI (neloskoppanen).
Keskinopeus tuossa ruuhkassa muistaakseni muuten noin 15 km/h. Pitääpä yrittää katsoa huomenna (moottoritieosuus tuon jälkeen tiputtaa kivasti kulutusta ja nostaa keskinopeuden lähemmäs neljääkymppiä). - The Rat
The Rat kirjoitti:
Golf Varian 1.9 TDI (neloskoppanen).
Keskinopeus tuossa ruuhkassa muistaakseni muuten noin 15 km/h. Pitääpä yrittää katsoa huomenna (moottoritieosuus tuon jälkeen tiputtaa kivasti kulutusta ja nostaa keskinopeuden lähemmäs neljääkymppiä).Huomasin vasta viestin kirjoitettuani, että volkkaripalstallahan tässä ollaan. Doh. :)
- Kun oikein asiaa mietit
EI MUUTEN kirjoitti:
HEHKUTA!!! TOURAN 1.4 TSI ON KIVA KAUPUNGISSA JA TIELLÄ JA EI HAISE TRAKTORILLE....
Puolimoottorinen Touran on persaukisten ja taksien kulkupeli...
- Kaapo Hokkanen
Itselleni tulisi mieleen että jos tuollainen asia alkaa ahdistaa, niin kannattaa vakavasti miettiä liikkumistarpeen sovittamista vähemmän ruuhkaiseen aikaan, ja reittivalinnan uusimista.
- vikaa..
Meinaan omani 130hv 1.9TDI tyhjäkäyntikulutus on 0.6-0.7 l/h, eikä kone mihinkään jäähdy. Mulla ei edes ole webastoa. Tosin en tiedä missäpäin asut, mutta ainakin näillä etelän max -10 asteen keleillä ole huomannut mitään jäähtymistä.
Käyköhän autosi liian kylmänä, termostaattivika (jumittaa vähän auki)?- Samaa mieltä
Meidän 1.9 tdi 105hv, vie n. 0,8l tyhjäkäynnillä ja kaupungissa tuo jäähtyminen näkyy silloin tällöin siten että nesteen lämmöt tippuvat n. 90 asteesta 80 asteeseen kympin pakkasilla ja yli.
Autossamme Webasto toimii automaattisesti eikä sen toimintaan voi itse vaikuttaa. En ole huomannut kuin sen että webaston pöhöttäessä kylmällä moottorilla kulutus tjk:lla 1,0 l. Janoinen on moottorisi jos 1,5 litraa menee! Puhtaassa kaupunki ajossa kulutus kiihdyteltäessä lyhyellä ajolla 6-7 litraa/100 km. Työmatkaa tasaista 80km/h 30km kulutus vaihtelee 4,7 ja 5,4 litran /100km välillä. Vanhalla bensa-autollamme vastaavat lukemat 7litraa ja 6,3 litraa / 100km.
- kytkin?
Vääntö on dieselissä ihan ok alhaalla, eikä sammahda helpolla nämä uudehkot.
Volsun kytkin on taas se ongelma, eli pitkä liike, jonka seurauksena kytkin ottaa helposti liian terävästi kiinni (jalan liikkeen nopeus).- vaagen
Tuota kytkinpolkimen pitkää liikettä moititaan aivan turhaan. Tuolla pitkällä liikkellähän saadaan tartunta pehmeäksi ja lyhyt liikkeisellä kytkimellä helposti teräväksi. Pitkäliikkeisellä kytkimellä liikkellelähdöt ovat helppoja juuri siksi,kun sitä tartuntakohtaa voi hieman itsekin säätää, enkä tarkoita nyt kytkimen luistattamista. Kokemusta on jo useasta nyky VW:stä sekä muistakin merkeistä.
- The Rat
vaagen kirjoitti:
Tuota kytkinpolkimen pitkää liikettä moititaan aivan turhaan. Tuolla pitkällä liikkellähän saadaan tartunta pehmeäksi ja lyhyt liikkeisellä kytkimellä helposti teräväksi. Pitkäliikkeisellä kytkimellä liikkellelähdöt ovat helppoja juuri siksi,kun sitä tartuntakohtaa voi hieman itsekin säätää, enkä tarkoita nyt kytkimen luistattamista. Kokemusta on jo useasta nyky VW:stä sekä muistakin merkeistä.
Liike on pitkä, mutta siinä aika alhaalla on selkeä on/off -kohta. Siihen pitää tottua, ei se sen jälkeen mikään ongelma ole... Mutta kyllä mutsi autoa lainatessaan sai pari kertaa sammumaan valoissa (tosin, ajanut viimeiset 10 vuotta automaatilla, että ehkä siinä kytkintoiminnassa on muutakin säädettävää).
- Tyhjäkäynnillä
Dieselin pitäisi olla kulutukseltaan pihimpi nimenomaan tyhjäkäynnillä, koska ilmansaantia ei jouduta kuristamaan kaasuläpällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta
Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri141382- 281265
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka621170Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha111052Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651006Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.271005Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?9993Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus
YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha1980Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan30979Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se6971