Lukekaa kaaleet

onko tää

Draba butide
Romengo tšib so akhares pe romani,romska vaj romani chib hin jek tšib bi iego natio. Aro sáre them kaj douva raḱilas hin douva jek minoritetotšib. Hin biloḱo te del jek numri sar but hin manusha kon raḱila romani ,nebi feri aro Europa tenkaven te hi mahkar 14 ta 17 miljona. Romen hin trystales aro Europa ta aro vaure kontinenja, so tšérila romani pe jek transnationalno tšib.

Romani hunjula andi indisko tšibjakoskoḱa ta hin dóleke jek indievrokani tšib. O láv rom starakavá ”murhs,manus”.Tšiben hin dumodíjas te romengo áviba ando jek than aro Punjab aro divisako India ta Pakistan.Pálal historia nahte romen anda lengo áviboskothem dóleske ke sas kuŕiba.But vauripa romane skoḱa sas tšivdo te vadruven trystal mahkar vaure than ta thema aro rig andi europaki.

Sveit́iko minoritetotšib pálal 1500-bereh

Pálal 1500-bereh hin romen dživdo aro sveit́ikothem ta raḱade romani.Akadíves raḱilas douva anda pasa 40 000 Sveit́ika.Romani aro Sveit́ikothem sterdol bút varite sar: kalé,lovar,gurbet,sveit́iko roḿani (stamnaskiero),kaldaras,arli,romungri ta vaure. Dóla vaure varite hin dujrigjako hajiba aro bút paribosko vauriba. O kominikaton mahkar vaure varite tšérila tšihkas so harhal kan aljavá feri o romani láv. Núma aro vaure romani varite hin aŕe nína jek kotor úhliboskoláv anda vaure tšibja, so tšérila biloḱo te hajuvel vaures.

Pálal vauro bolibosko kuŕiba byryde romen te angatširinela pes te tšeren tšihkide áh́iba pe romengo kultur ta tšib. Dauva faudílo nína aro skandinavia aro agor pe 1960-bereh.Tšiben hin endo garade vaure skoḱa tšihkide ke vaure ta variso themengo asimilationspolitikos hin áhtas baro phagirba pe romengo sajpa te garaven lengo tšib ta lengo kultur.Romani hin pherdo katar bút vaure tšib. Nebi hin ni féra anda romani aro vaure tšib.

Tu džanes te eksemplura dála slang-ta saḱodivisijakoláv aro sveit́iko hin anda romani: tjej,haja(te dzanel), lattjo(tšihko,asavno) ta jycke ( dzuklo )

28

1789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta osan

      En ihan kaikkea ymmärtänyt, mutta pääasian kyllä... Onko tää kansainvälistä romanikieltä?

      • kaaleen kieltä

        Kyllä tää oikeeta kaleen kieltä on, on vaan nin vaikia tajuta,että näin vaativa teksti voidaan kirjoitaa kaaleenkielelle ken sen osaa.

        Otan mallia


      • mutta osan
        kaaleen kieltä kirjoitti:

        Kyllä tää oikeeta kaleen kieltä on, on vaan nin vaikia tajuta,että näin vaativa teksti voidaan kirjoitaa kaaleenkielelle ken sen osaa.

        Otan mallia

        Joo, voi kun sitä osais itsekin "kuin vettä vain". Pääasia tuli selväks, ehkäpä. On sellaisia sanoja mitä en oo koskaan edes täällä Suomessa kuullut sanottavan. Mutta täähän onkin takapajula, joissain asioissa.


      • vanha kaalo
        kaaleen kieltä kirjoitti:

        Kyllä tää oikeeta kaleen kieltä on, on vaan nin vaikia tajuta,että näin vaativa teksti voidaan kirjoitaa kaaleenkielelle ken sen osaa.

        Otan mallia

        et sinä ainakaan osaa oikiaa kaaleenkieltä ei tuo kirjoituksesi ole oikeeta kaaleenkieltä on kumma kun pitää vääristää aitokaaleenkieli lopeta jullikka tuo kaaleitenkielen vääristäminen


    • suomennosta

      "Hin biloḱo te del jek numri sar but hin manusha kon raḱila romani ,nebi feri aro Europa tenkaven te hi mahkar 14 ta 17 miljona"

      Lyhyesti; Europassa ajatellaan olevan 14- miljonaa 17 miljoonasta jotka puhuvat romani kieltä

      "dumodíjas te romengo áviba ando jek than aro Punjab aro divisako India ta Pakistan.Pálal historia nahte romen anda lengo áviboskothem dóleske ke sas kuŕiba."

      Romaninit lähtivät Indian punjabista pakistaniin,
      historia kertoo ,että he pakenivat sotia.

      Suomentakoon paremmin joka osaa.

    • Nordic-man

      Alkaa Elvisteleen sellaisella kielellä jota ei osaa kuin korkeintaan 1% romaaneista ja nekin sieltä täältä muutamia sanoja. Kaikkihan me osataan aika monesta kielestä joitain sanoja/lauseita, mutta ei se tee meistä niiden kielen osaajia.

      • Meitä on enemmänkin

        Hei hyvä kirjotus romanikielellä !! Siinä oli lahjakkasti sekotettu kansainvälistä romanikieltä ja suomen romanikieltä, mutta ei se mitään. Kielen pitääkin elää, muuttua ja kasvaa sitä puhuvien ihmisten suussa.

        Väite että romania ei puhuisi suomessa kun 1% on kyllä puppua. Minäkin tiedän asiasta jotain ja voin vakuuttaa että romanikielen ymmärtäjiä on vielä erinomaisen suuri joukko ainakin 40% ymmärtää suurimman osan puhutusta kielestä, vähintään 20% puhuu romanikieltä hyvin ja noin 30% heikommmin. Monet ovat arkoja käyttämään romanikieltä suomessa ja se on peruja sotien jälkeisestä suvaitsemattomuuden ajalta.

        Tässä taannoin puhuin omista asioistamme, omalle kaverilleni, kun oltiin laivassa johon hän jonkin ajan kuluttua tuumasi että: ma rakke siivengo naal kaalengo tsimb, joon hojula menge - älä puhu romania kaajeitten aikana kaajeet suuttuu meille. Tämä on mielestäni väärä asenne ja historian peruja. Kaaleitten kieltä pitäis puhua enemmän ihan joka päivä, ettei se taito meiltä kuole. Euroopassa tosiaan on 15 miljoonaa romanikielen puhujaa, olishan se sääli että me suomen kaaleet menetettäs oman kielen taito ympäristön pelosta. Maailmaan mahtuu kyllä ääntä ystävät, niin että eiku puhumaan kaaleinkieltä!!!! - > > Hyvä Timi, eiku anna palaa.............


      • Bakro
        Meitä on enemmänkin kirjoitti:

        Hei hyvä kirjotus romanikielellä !! Siinä oli lahjakkasti sekotettu kansainvälistä romanikieltä ja suomen romanikieltä, mutta ei se mitään. Kielen pitääkin elää, muuttua ja kasvaa sitä puhuvien ihmisten suussa.

        Väite että romania ei puhuisi suomessa kun 1% on kyllä puppua. Minäkin tiedän asiasta jotain ja voin vakuuttaa että romanikielen ymmärtäjiä on vielä erinomaisen suuri joukko ainakin 40% ymmärtää suurimman osan puhutusta kielestä, vähintään 20% puhuu romanikieltä hyvin ja noin 30% heikommmin. Monet ovat arkoja käyttämään romanikieltä suomessa ja se on peruja sotien jälkeisestä suvaitsemattomuuden ajalta.

        Tässä taannoin puhuin omista asioistamme, omalle kaverilleni, kun oltiin laivassa johon hän jonkin ajan kuluttua tuumasi että: ma rakke siivengo naal kaalengo tsimb, joon hojula menge - älä puhu romania kaajeitten aikana kaajeet suuttuu meille. Tämä on mielestäni väärä asenne ja historian peruja. Kaaleitten kieltä pitäis puhua enemmän ihan joka päivä, ettei se taito meiltä kuole. Euroopassa tosiaan on 15 miljoonaa romanikielen puhujaa, olishan se sääli että me suomen kaaleet menetettäs oman kielen taito ympäristön pelosta. Maailmaan mahtuu kyllä ääntä ystävät, niin että eiku puhumaan kaaleinkieltä!!!! - > > Hyvä Timi, eiku anna palaa.............

        Ma iisu ! "ma rakke siivengo naal " =Älä viitsi ! älä puhu valkolaisten edessä mustalaiskieltä,

        joon hojula menge=ne suuttuu meille.

        Olet kirjoista oppinut kielen. Minä olen oppinut reen ja kärryn seviltä, en kirjoista. Sen näkee G, käytöstä. Minä olisin käyttänyt VAIN K;ta


    • kitoksiaaa

      mä en kyllä ymmärtäny ku sanan sieltä sanan täältä. draba butide = lukekaa enemmän? voisko joku kääntää, kiitos.

      • Bakro

        Katsokaas nyt """ draba butide = lue enemmän"", väärin.Näkee, että kirjoista on opittu... Minä olisin kirjoittanut; rapa putinte= lue enemmän.
        tuossa "draba butide", on yksikkö muoto, ei monikko muoto, juuri tuossa rapa sanassa. olisi pitännyt olla, jos monikossa sanotaan näin; rapaven=lukekaa.Kaaleet ovat hohiposkieroja=valehtelijoita. en ole oppinut kirjoista, vaan elävässä elämässä


      • kkoook
        Bakro kirjoitti:

        Katsokaas nyt """ draba butide = lue enemmän"", väärin.Näkee, että kirjoista on opittu... Minä olisin kirjoittanut; rapa putinte= lue enemmän.
        tuossa "draba butide", on yksikkö muoto, ei monikko muoto, juuri tuossa rapa sanassa. olisi pitännyt olla, jos monikossa sanotaan näin; rapaven=lukekaa.Kaaleet ovat hohiposkieroja=valehtelijoita. en ole oppinut kirjoista, vaan elävässä elämässä

        bakro puhuu suomen romania samalla lailla kun rantaruotsalaiset puhuvat finnvenskaa


    • dumino

      Risipa kutti pe tumenge:

      Draba butide
      Romengo tšib so akhares pe romani,romska vaj romani chib hin jek tšib bi iego natio. Aro sáre them kaj douva raḱilas hin douva jek minoritetotšib. Hin hàro te del jek numri sar but hin manusha kon raḱila romani ,nebi feri aro Europa tenkaven te hi mahkar 14 ta 17 miljona. Romen hin trystales aro Europa ta aro vaure kontinenja, so tšérila romani pe jek transnationalno tšib.

      lukekaa enemmä
      Romanikieli jota kututaan romani,romska tai romani chib on eräs kieli ilman omaa valtiota
      Kaikissa maissa missä sitä puhutaan se on yksi vähemmistökielistä.On vaikea antaa yhtä lukua kuinka paljon on ihmisiä jotka puhuu romani kieltä , pelkästään vain euroopassa ajatellaan olevan 14 ja 17 miljoonan välillä. Romaneita on ympäriinsä eurooppassa ja loppu onki sit tästä kohtaa mulle hepreaa

      Eikä jaksa nähä vaivaa niin paljo liika pitkä teksi muuten aloittajalle 10.p

      • portaankorva

        Värää tietoa . Romaneita on ympäri maailmaa, eikä vaan Europassa.Jopa Kiinassa.

        "Ja Herra sanoi: "Näin joutuvat israelilaiset leipänsä syömään, saastaisen leipänsä vieraissa maissa, joihin minä heidät karkotan."
        "
        Ja teidät minä hajotan vieraiden kansojen sekaan, minä karkotan teidät paljastettu miekka kädessäni. Teidän maastanne tulee autiomaa, ja teidän kaupunkinne muuttuvat rauniokasoiksi. [Jer. 9:15]


        Jer. 7:15

        Minä karkotan teidät pois silmieni edestä, niin kuin olen jo karkottanut teidän veljenne, koko Efraimin heimon. [2. Kun. 17:23]


        Jer. 8:3

        Kaikki, jotka silloin ovat jäljellä tästä pahasta sukupolvesta, minä karkotan pois maasta. Ja minne ikinä he joutuvatkin, heidän mielestään kuolema on elämää parempi."


        Jer. 24:9

        Kaikki kansat kauhistuvat ja tyrmistyvät nähdessään, mitä olen heille tehnyt. Kaikkialla, minne heidät karkotan, minä teen heistä varoittavan esimerkin ja pilkan kohteen. Heitä häväistään, ja heidän kohtalostaan tulee kirosana.


    • oprey

      Meidän kanattais alkaa tehä enemän yhteistyötä euroopan mustalaisten kanssa,opetella yhteinen kieli ja alkaa tehä työtä koko romanikansan eteen. Yhessä meillä olis voimaa vaikuttaa tässä maailmassa ja nyt ois hyvä aika tähän!

      • bakro

        MIKSI, SANO SE ?SANO MIKSI ?Ai siksiko, että nuoret naiset saisivat näyttää pyllynsä, vanhojen edessä ? Ajattele vähän. Meillä on kokonaan eri tavat. Toola hin balihne. tenka kutti.


      • Yhtykää mustalaiset

        oprey,

        opeta ensin kana kusemaan, palaa vasta sitten samaan asiaan. kiitos.
        olet hopsiko. sar kutivettakiero. Niin, tai perustaa oma valtio Indiaan. Jossa kaaleet saisivat olla Aatamin ja Eevan asussa aina, ei tarteis pestä pyykkiä. se olisi mahtava asia, kaikkien kaaleiten kesken. Ja kaajeet järjestäsivät meidän ruoka asiat. Laivoilla tulisi meille kaikki halvat lenkkimakkarat, niin vatsa senkuin vaan kasvaisi. Ja tehtäs oma mutra järvi sinne jonnekin, ja kasvatettaisia vain lohikaloja. Tehtäs sitten isoja sikaloita, ja siat kasvaisivat vaan meidän kakkoloilla(ulosteella), koska siat syövät sitäkin. Sulla on muuten rankan hyvä itea,mistä tuo tuli sun pähään ?Ja sinusta tehtäs harhaan johtaja meille kaikille, mustalaisille. Olet suorastaan nero ! Ja kukaan meistä ei tekisi töitä, (ei saisi tehdä)se petäisi laittaa heti meidän perustuslakiin.


      • kaan vela meriba

        Olisit paremmin kehoittanut suomen romani nuoria kouluttautumaan johonkin hyvään ammattiin."oprey."Pietään vaan oman suomen romani kansan asiat kunnossa, se olisi jo mahtava asia, eikä tavoittaa tuulta.Montako kertaa olet auttanut kerjäläis romaneita, joita tulee tänne suomeen. Alota se, kykyjesi mukaan ensin. Tavoittele vasta sitten tuulta


      • opree
        Yhtykää mustalaiset kirjoitti:

        oprey,

        opeta ensin kana kusemaan, palaa vasta sitten samaan asiaan. kiitos.
        olet hopsiko. sar kutivettakiero. Niin, tai perustaa oma valtio Indiaan. Jossa kaaleet saisivat olla Aatamin ja Eevan asussa aina, ei tarteis pestä pyykkiä. se olisi mahtava asia, kaikkien kaaleiten kesken. Ja kaajeet järjestäsivät meidän ruoka asiat. Laivoilla tulisi meille kaikki halvat lenkkimakkarat, niin vatsa senkuin vaan kasvaisi. Ja tehtäs oma mutra järvi sinne jonnekin, ja kasvatettaisia vain lohikaloja. Tehtäs sitten isoja sikaloita, ja siat kasvaisivat vaan meidän kakkoloilla(ulosteella), koska siat syövät sitäkin. Sulla on muuten rankan hyvä itea,mistä tuo tuli sun pähään ?Ja sinusta tehtäs harhaan johtaja meille kaikille, mustalaisille. Olet suorastaan nero ! Ja kukaan meistä ei tekisi töitä, (ei saisi tehdä)se petäisi laittaa heti meidän perustuslakiin.

        Minun mielessä oli yhdistää voimaa jolla auttaa heikoimpia romaneja elämässä eteen päin,kuka muu heitä auttaa, mafiat?


      • lissendat
        opree kirjoitti:

        Minun mielessä oli yhdistää voimaa jolla auttaa heikoimpia romaneja elämässä eteen päin,kuka muu heitä auttaa, mafiat?

        Kyllä mekin siitä hyödyttäis jos lopulta saatais asiat rullaamaan pareman päälle hyvin,niin että reilusti yli kymmenen miljoonaa romania sais mahollisuuden elämäänsä,eli ihan perus asioista kyse aluksi mutta maholisuudet aukeis kansainväliseen vaikuttamiseen ja reilusti yli kymmenen miljoonaa ääntä ei olis mikään pien juttu enään.


      • omat nurkat puhtaaks
        opree kirjoitti:

        Minun mielessä oli yhdistää voimaa jolla auttaa heikoimpia romaneja elämässä eteen päin,kuka muu heitä auttaa, mafiat?

        Kyllä he ovat itse mafioita itselleen. Olen nähnyt sen täällä monta kertaa. Minä jos nään kerjäläis romanin, niin minä ostan kyösti Ruutin tavoin , jotain suuhuun pantavaa, mutta olen nähnyt sen , että heillä ei olekaan nälkä. Olen nähnyt myös, kun Volkari bussi heitä levittää joka kulmille, olen myös kytännyt heitä. Olen nähnyt , kun he myy valekultakoruja, missä on leimat ja kaikki, ja nuori poikani meni heidän ansaan.Paras tapa on auttaa heitä on ostaa ruokaa. Kokeile. meidän pitää ensin auttaa omaa nuorta nuorisoa, pois viinasta, ja rikosten teiltä, sekä huumeista. ja kouluttautuva työ elämään ammatin kautta. Siinä on työtä tarpeeksi.Puhun myös itselleni. Ei hän se voi ikuisesti olla. että olet romani= mustalainen, narkkari, varas , ryöstäjä.pummi Eikö siinä ole työtä tarpeeksi, kun siivoo ensin omat nurkat?


    • Bakro

      Hai, ei ole suomen mustalaisten alkuperäinen puhekieli(jostain kopioitu)

    • Burano kaalo

      Vio, voi voi. Tämä on Mirandan ja Henkan kieltä. Ei ole suomen kaaleen kieltä. Sihkas jala.Boriniero kieltä, mutta ei suomen. Raklo tämän kirjoitti. Hortta puulano kentos.Voi kaihiaa miten ossaat, mutta on värää kieltä.

    • kylläomatnurkatensin

      kyllä tuo eu sekoitti suomenkin kaaleen päät , koitakaahan rauhottua noissa ideoissa ,kannatan suomen kaaleet pitäköön murteensa ja tapansa,autakaa suomen kaaleita ja nuoria ensin ,jos jotain jää vapaaehtoistyöksi niin ulkomaan kaaleita joka haluaa ja on voimavaroja siihen ,kaaleennuoret on tänäpäivänä monet hukanteillä ,jotku iäkäämätkin suomenkaaleissa,

    • sanon vaan

      no ei tuo kyllä ole suomen kaaleen kieltä hyvin osaa puhuu mutta meidän romani kieltä siinähän se on kun aika ihmisetkin nykyään puhuu vaan kansaivälistä romani kieltä ja sitä pitävät omana kielenä ei se niin ole

    • jupikulli

      Voi että sie ossoot. ootkos kertonut tukko taisesko tauva ? oot niin viisas, luve nyt sillekin tämä juttu. Tämä on näitä uuven kielen opettajia, ei osaa oikiaa kaaleen kieltä. On Mirannan ja Henkan oppilas. Hai, levitä vaan värää kieltä. Voi kun on viisas poju. Kirjoista opittua värää kieltä. Hai, manku manku maaroa. höpsikö falapos, hortto hohiposkiero

    • ei kirjoista opittu

      Mistä tämän päivän nuoret kaaleet ottaa oppinsa kaaleinkieleen..
      Niistä väärin kirjotetuista kirjoistako mistä yksikään mitä minä olen nähnyt ei ole kirjoitettu niin kuin kaaleinkieltä puhutaan vaan yritetään ottaa jostain muusta kielestä lisää sanoja kun ei omat sanavarastot riitä ja väännetään sitte ihan normaalii sanaa vaikka mille mallille..
      .

      TE OPPINEET opetelkaa kirjottamaan niitä teijän kirjoja niin kuin täällä sitä puhutaan,niin voi siintä jälkipolvellekkiin jotain jäähä,meinaan et jos meinaatte niitä oppikirjoiksi kutsua.
      Joo oppiihan niistä "SIANSAKSAA"suurimmaksi osaksi.

      En sano että ite oisin mikää haka kaaleinkielessä tai muutenkaan mikään oikein kirjoittelija ja pyydän anteeksi jos jotain tällä olen loukannut, mut sen ymmärrän mitä mitä sanotaa ja niin kuin normaali nuori kaalo osaa suomen kielen apusanoja käyttäen puhua myös kaaleinkieltä niin kuin sitä puhutaa eikä tarvi arvailla että kuka ymmärtää tai kuka jäi ymmärtämättä, niin kuin taas teidän oppikirja kirjoituksissa,saat arvan heittää kuka ymmärsi ja kuka ei..

    • ii888i9

      Täällä pädetään muka romani kielen asiantuntiat,oletteko edes kuulleet suomen romanien puhuvat kieltä?? koska se ei ole mitään romanikieltä vaan sekakieltä ja se puhe tapa on täysin suomalaista murretta,romanikielen puhe tapa on sen verran erilainen kuitekin että sen erottaa jos tajuaa edes mikä ero niissä on ensinäkään.

      Ulkomaan romanit puhuu edelleen ja on puhuneet koko ajan omaa romanikieltä, vaikka kaikissa on laina sanoja niin ääntäminen on säilynyt toisin kuin suomessa, suomes on vaan suomen murteilla möngerrystä mikä ei kuulosta edes romanikieleltä enää ainakaan, en tiä miten oli ennen eppäilen että 1900 luvun jälkeen romani kieli alkoi häviämään, ties mitä sopimuksia on tehty ettei opeteta tuleville lapsille kieltä enää.

      Jos järkeviä oltais tehtäis yhteistyötä ulkomaitte romanien kanssa että ne tulis opettaa muutamaa pääkieltä eli niitä joissa on jo miljoonia puhujia ja se ääntäminen on niin paljon lähempänä alkuperäistä kieltä mutta eihän suomen romanit semmoista lähe kun pitäis jakaa jotain oli se sitten tietoa tai taitoa niin mieluummin ollaan omissa porukoissa ja tapellaan keskenään hamaan loppuun saaakka.

    • uyfru

      Ihan hyvä oisi tuo yhteistyö ulkomaitten romaneiden kanssa mutta ensin pitäisi ottaa oma suomen kaaleinkieli haltuun että voisi rakentaa sille kansainväliselle kaaleinkielelle jotain pohjaa ja ymmärrystä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3548
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      194
      1648
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      863
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      51
      799
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe