En halua perintöä

mitä tehtävissä?

Olen valkaantunut, enkä näin ollen halua MITÄÄN vanhempieni kuoltua.

Voinko tehdä paperin (testamentin, tms?), jolla minut voidaan jättää perinnöttä?

Minulla on kaksi täysi-ikäistä lasta, mutta en haluaisi perinnön siirtyvän heille.
Tahtoisin vain, että perintö jakautuu kahden sisarukseni kesken.
Onko mahdollista?

Ei kai tästä tule minulle mitään verojakaan sitten?
Tietysti sisarukseni maksvat veroakin enempi, koska perivät enempi, mutta näin olemme yhdessä asiaa pähkäilleet.

Miten minun siis tulisi toimia ja onko tämä näin "helppoa" ?

52

26738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunhan

      et millään tavalla kajoa tulevaan perintöön ja ilmoitat että et ota perintöä vastaan.

      Silloin sen menee jälkeläisillesi ja yksi perintöverotus jää toteutumatta.

      Tärkein ohje:

      Ota avuksesi lakimies.
      Se maksaa yleensä alle 1000e

      • pennitön uu

        Aivan.

        Jos haluat määrätä, kennelle perintö menee sinun sijastasi, sinun katsotaan ottaneen perinnön vastaan (=maksat perintöveron) ja perinnön saaja saa maksaakseen lahjaveron.

        Voisit pyytää vanhempiasi tekemään testamentin, jossa sinut jätetään perinnöttömäksi.


      • mitä tehtävissä?
        pennitön uu kirjoitti:

        Aivan.

        Jos haluat määrätä, kennelle perintö menee sinun sijastasi, sinun katsotaan ottaneen perinnön vastaan (=maksat perintöveron) ja perinnön saaja saa maksaakseen lahjaveron.

        Voisit pyytää vanhempiasi tekemään testamentin, jossa sinut jätetään perinnöttömäksi.

        Siis näinkö?
        Jos vanhempani laatisivat testamentin, missä ilmoittaisivat viimeisenä tahtonaan,
        että jään TÄYSIN ilman perintöä,
        eivätkä nimeäisi "tilalle" ketään muuta/muita (lapsiani),
        niin sisarukseni perisivät kaiken, niinkö?
        Minun tulisi siis myös tehdä oma testamentti, missä ilmoittaisin,
        etten halua pesästä mitään.
        Pitääkö minun ilmoittaa myös se, etten halua siirtää osuuttani lapsilleni, vaan jättäydyn vain ilman perintöä.
        Pitääkö minun kertoa myös syy kieltäytymiseen?


      • Jurristi Jurrissa
        mitä tehtävissä? kirjoitti:

        Siis näinkö?
        Jos vanhempani laatisivat testamentin, missä ilmoittaisivat viimeisenä tahtonaan,
        että jään TÄYSIN ilman perintöä,
        eivätkä nimeäisi "tilalle" ketään muuta/muita (lapsiani),
        niin sisarukseni perisivät kaiken, niinkö?
        Minun tulisi siis myös tehdä oma testamentti, missä ilmoittaisin,
        etten halua pesästä mitään.
        Pitääkö minun ilmoittaa myös se, etten halua siirtää osuuttani lapsilleni, vaan jättäydyn vain ilman perintöä.
        Pitääkö minun kertoa myös syy kieltäytymiseen?

        Ilmoitat vain ettet ota vanhempiesi perintöä vastaan. Silloin perintö jakautuu kaikkien muiden perillisten kesken (sisarustesi).
        Syytä ei tarvita, riittää ettet ota perintöä vastaan.

        Lapsesi eivät peri isovanhempiaan, niinkauan kun sinä olet hengissä.


      • ....
        mitä tehtävissä? kirjoitti:

        Siis näinkö?
        Jos vanhempani laatisivat testamentin, missä ilmoittaisivat viimeisenä tahtonaan,
        että jään TÄYSIN ilman perintöä,
        eivätkä nimeäisi "tilalle" ketään muuta/muita (lapsiani),
        niin sisarukseni perisivät kaiken, niinkö?
        Minun tulisi siis myös tehdä oma testamentti, missä ilmoittaisin,
        etten halua pesästä mitään.
        Pitääkö minun ilmoittaa myös se, etten halua siirtää osuuttani lapsilleni, vaan jättäydyn vain ilman perintöä.
        Pitääkö minun kertoa myös syy kieltäytymiseen?

        No, jos vanhempasi tekisivät testamentin ja määräisivät siinä, että sinulle ei tule perinnöstä senttiäkään, niin tietysti perintö menisi silloin testamentinsaajalle, kuka hän sitten olisikaan?
        Ja vielä, kun ilmoitat, ettet vaadi lakiosaa, niin thats it.


      • testamenttia tietenkään
        mitä tehtävissä? kirjoitti:

        Siis näinkö?
        Jos vanhempani laatisivat testamentin, missä ilmoittaisivat viimeisenä tahtonaan,
        että jään TÄYSIN ilman perintöä,
        eivätkä nimeäisi "tilalle" ketään muuta/muita (lapsiani),
        niin sisarukseni perisivät kaiken, niinkö?
        Minun tulisi siis myös tehdä oma testamentti, missä ilmoittaisin,
        etten halua pesästä mitään.
        Pitääkö minun ilmoittaa myös se, etten halua siirtää osuuttani lapsilleni, vaan jättäydyn vain ilman perintöä.
        Pitääkö minun kertoa myös syy kieltäytymiseen?

        Älä tee mitään omaa testamenttia. Voit tehdä ihan mimmoisen testamentin tahansa, mutta sitä sovelletaan vasta kun SINÄ olet kuollut. Sillä ei ole mitään vaikutusta siihen, miten vanhempiesi perintö jaetaan. Jos et aio moittia vanhempiesi testamanttia, joss ahe tekevät sinut perinnöttömäksi, sinun ei tarvitse tehdä YHTÄÄN MITÄÄN. Makaat vaan sohvassa ja syljeskelet.

        Jos vanhemmillasi ei ole testamanttia, menet perunkirjoitustilaisuuteen ja ilmoitat, että luovut perinnöstäsi. Ja sitten otat lakkisi ja lähdet. Etkä puhu mitään muuta.


      • ymmärtää
        mitä tehtävissä? kirjoitti:

        Siis näinkö?
        Jos vanhempani laatisivat testamentin, missä ilmoittaisivat viimeisenä tahtonaan,
        että jään TÄYSIN ilman perintöä,
        eivätkä nimeäisi "tilalle" ketään muuta/muita (lapsiani),
        niin sisarukseni perisivät kaiken, niinkö?
        Minun tulisi siis myös tehdä oma testamentti, missä ilmoittaisin,
        etten halua pesästä mitään.
        Pitääkö minun ilmoittaa myös se, etten halua siirtää osuuttani lapsilleni, vaan jättäydyn vain ilman perintöä.
        Pitääkö minun kertoa myös syy kieltäytymiseen?

        ettet sinä halua ottaa perintöä, mutta miksi ihmeessä et halua, että perintö siirtyisi omille lapsillesi? En vaan ymmärrä tuota. Jos itse olisin veloissa ja haluaisin kieltäytyä omasta perinnöstä, niin ilman muuta haluaisin että lapseni saavat osani. Niinhän käykin automaattisesti kun kieltäytyy ja kieltäytyjä ei saa yrittää vaikuttaa siihen, kuka saa hänen osuuden vaan se menee lapsille jos heitä on.


      • vanhemmille on lapsista
        ymmärtää kirjoitti:

        ettet sinä halua ottaa perintöä, mutta miksi ihmeessä et halua, että perintö siirtyisi omille lapsillesi? En vaan ymmärrä tuota. Jos itse olisin veloissa ja haluaisin kieltäytyä omasta perinnöstä, niin ilman muuta haluaisin että lapseni saavat osani. Niinhän käykin automaattisesti kun kieltäytyy ja kieltäytyjä ei saa yrittää vaikuttaa siihen, kuka saa hänen osuuden vaan se menee lapsille jos heitä on.

        vain vaivaa ja rasitusta.
        He eivät halua jälkeläisilleen jättää penniäkään.
        Mieluummin he ottaisivat lapsiltaan jos voisivat.
        Kyllä meitä on joka lähtöön valitettavasti.


      • tulevasta perinnöstä
        Jurristi Jurrissa kirjoitti:

        Ilmoitat vain ettet ota vanhempiesi perintöä vastaan. Silloin perintö jakautuu kaikkien muiden perillisten kesken (sisarustesi).
        Syytä ei tarvita, riittää ettet ota perintöä vastaan.

        Lapsesi eivät peri isovanhempiaan, niinkauan kun sinä olet hengissä.

        sori vaan vanhaa tietoa.Uusi laki tekee sen jotta jos on jo ulosotossa ei voi luopua tulevasta perinnöstä ollenkaan.Jos taasen tulossa ulosotto niin silloin voi.Laki tehtiin juuri sen takia,kun monet kusetti velkojia näin.


      • mitä tehtävissä
        vanhemmille on lapsista kirjoitti:

        vain vaivaa ja rasitusta.
        He eivät halua jälkeläisilleen jättää penniäkään.
        Mieluummin he ottaisivat lapsiltaan jos voisivat.
        Kyllä meitä on joka lähtöön valitettavasti.

        Lapseni ovat minulle todella rakkaat, enkä lainkaan koe heitä vaivaksi enkä rasitukseksi.
        Lapseni ovat saaneet isovanhemmiltaan lahjoituksia, ja juuri sen verran kerrallaan, ettei niistä ole mennyt veroa lainkaan.
        Se on ikään kuin minun perintöosuuteni, jota en itse tulevaisuudessa halua.
        Vanhempieni (ja sisarusteni) kanssa olen asiasta keskustellut jo vuosia,
        mutta tämä on vain mietityttänyt, että onko siis mahdollista jättäytyä ilman perintöä.


      • voiko
        Jurristi Jurrissa kirjoitti:

        Ilmoitat vain ettet ota vanhempiesi perintöä vastaan. Silloin perintö jakautuu kaikkien muiden perillisten kesken (sisarustesi).
        Syytä ei tarvita, riittää ettet ota perintöä vastaan.

        Lapsesi eivät peri isovanhempiaan, niinkauan kun sinä olet hengissä.

        taidat kiertää velkojasi?miten on juristi jurrissa voivatko velkojat "iskeä"tähän rahaan.tässähän selvästi sisarukset auttavat velallista....


      • niin paras
        mitä tehtävissä? kirjoitti:

        Siis näinkö?
        Jos vanhempani laatisivat testamentin, missä ilmoittaisivat viimeisenä tahtonaan,
        että jään TÄYSIN ilman perintöä,
        eivätkä nimeäisi "tilalle" ketään muuta/muita (lapsiani),
        niin sisarukseni perisivät kaiken, niinkö?
        Minun tulisi siis myös tehdä oma testamentti, missä ilmoittaisin,
        etten halua pesästä mitään.
        Pitääkö minun ilmoittaa myös se, etten halua siirtää osuuttani lapsilleni, vaan jättäydyn vain ilman perintöä.
        Pitääkö minun kertoa myös syy kieltäytymiseen?

        Esim. perintö asiat ovat sellaisia asioita, joita ei kannata ratkaista keskustelupalstalla annettujen ohjeiden mukaisesti. Ota lakimieheltä neuvot, niin ei mene metsään.


      • puijari
        mitä tehtävissä? kirjoitti:

        Siis näinkö?
        Jos vanhempani laatisivat testamentin, missä ilmoittaisivat viimeisenä tahtonaan,
        että jään TÄYSIN ilman perintöä,
        eivätkä nimeäisi "tilalle" ketään muuta/muita (lapsiani),
        niin sisarukseni perisivät kaiken, niinkö?
        Minun tulisi siis myös tehdä oma testamentti, missä ilmoittaisin,
        etten halua pesästä mitään.
        Pitääkö minun ilmoittaa myös se, etten halua siirtää osuuttani lapsilleni, vaan jättäydyn vain ilman perintöä.
        Pitääkö minun kertoa myös syy kieltäytymiseen?

        Ota rahat ja jätä perintöverokin maksamatta, saat tosi helposti lisää velkaa.


      • verot
        mitä tehtävissä? kirjoitti:

        Siis näinkö?
        Jos vanhempani laatisivat testamentin, missä ilmoittaisivat viimeisenä tahtonaan,
        että jään TÄYSIN ilman perintöä,
        eivätkä nimeäisi "tilalle" ketään muuta/muita (lapsiani),
        niin sisarukseni perisivät kaiken, niinkö?
        Minun tulisi siis myös tehdä oma testamentti, missä ilmoittaisin,
        etten halua pesästä mitään.
        Pitääkö minun ilmoittaa myös se, etten halua siirtää osuuttani lapsilleni, vaan jättäydyn vain ilman perintöä.
        Pitääkö minun kertoa myös syy kieltäytymiseen?

        lakiosa kuuluu aina lapsillesi jos kieltäydyt osuutesi siirtyy automaattisesti lapsillesi lapsillesi joka on vähintään lakiosa25% kaikkien lapsesi jaettavissa


      • Jurristi Jurrissa
        tulevasta perinnöstä kirjoitti:

        sori vaan vanhaa tietoa.Uusi laki tekee sen jotta jos on jo ulosotossa ei voi luopua tulevasta perinnöstä ollenkaan.Jos taasen tulossa ulosotto niin silloin voi.Laki tehtiin juuri sen takia,kun monet kusetti velkojia näin.

        http://www.laki24.fi/pepe-perinnostaluopuminen-konkurssiulosotto.html

        Mikä laki ja milloin astui/astuu voimaan?


      • ei käsittääkseni
        pennitön uu kirjoitti:

        Aivan.

        Jos haluat määrätä, kennelle perintö menee sinun sijastasi, sinun katsotaan ottaneen perinnön vastaan (=maksat perintöveron) ja perinnön saaja saa maksaakseen lahjaveron.

        Voisit pyytää vanhempiasi tekemään testamentin, jossa sinut jätetään perinnöttömäksi.

        voi täysin ohittaa testamentilla, vaan se omaisuus pitää jakaa vanhempien eläessä


      • älääläälä
        niin paras kirjoitti:

        Esim. perintö asiat ovat sellaisia asioita, joita ei kannata ratkaista keskustelupalstalla annettujen ohjeiden mukaisesti. Ota lakimieheltä neuvot, niin ei mene metsään.

        Varmasti häviät silloin rahasi. Jos suvussasi ei ole lakimiestä niin aina olet kusessa. Aivan moraalitonta porukkaa, joiden toimintaa ei kukaan valvo


      • Perinnöttömäksi
        Jurristi Jurrissa kirjoitti:

        Ilmoitat vain ettet ota vanhempiesi perintöä vastaan. Silloin perintö jakautuu kaikkien muiden perillisten kesken (sisarustesi).
        Syytä ei tarvita, riittää ettet ota perintöä vastaan.

        Lapsesi eivät peri isovanhempiaan, niinkauan kun sinä olet hengissä.

        Väärää tietoa "Jurristi Jurrissa", kyllä lapsenlapset perivät, jos vanhempi luopuu.

        Ainoa keino on pyytää vanhempiaan tekemään testamentin/-tit, jo(i)ssa tämä yksi lapsi jätetään perinnöttä. Jos aikanaan tämä ilman jätetty ei vaadi lakiosaansa, koko perintö jaetaan kuin ko. henkilöä tai hänen lapsiaan ei olisi olemassakaan. Tässä on myös se takaportti, että ilman jätetty voi halutessaan kuitenkin vaatia lakiosansa, jos olosuhteet ovat siten muuttuneet, että niin haluaa tehdä. Silloin tosin saa vain lakiosansa, ei koko perintöosansa, elleivät kaikki perilliset yhdessä muuta sovi.

        Aloittajan omalla testamentilla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä, sillä hän voi määrätä vain kuolemansa jälkeen tapahtuvasta, ja silloinkin hänen lapsillaan on vähintään lakiosaoikeus OMAN vanhempansa jäämistöön.

        Jos tämä perinnöstään luopuva kuolee ennen vanhempaansa, hänen lapsillaan on oikeus isovanhemman perintöön (tai ainakin lakiosaan), alaikäisten puolesta edunvalvoja/-sijainen joutuu sitä lain mukaan vaatimaan.


      • Vaihtoehdot
        testamenttia tietenkään kirjoitti:

        Älä tee mitään omaa testamenttia. Voit tehdä ihan mimmoisen testamentin tahansa, mutta sitä sovelletaan vasta kun SINÄ olet kuollut. Sillä ei ole mitään vaikutusta siihen, miten vanhempiesi perintö jaetaan. Jos et aio moittia vanhempiesi testamanttia, joss ahe tekevät sinut perinnöttömäksi, sinun ei tarvitse tehdä YHTÄÄN MITÄÄN. Makaat vaan sohvassa ja syljeskelet.

        Jos vanhemmillasi ei ole testamanttia, menet perunkirjoitustilaisuuteen ja ilmoitat, että luovut perinnöstäsi. Ja sitten otat lakkisi ja lähdet. Etkä puhu mitään muuta.

        Ei tarvitse edes mennä perunkirjoitukseen (joskin sinuna menisin, koska vasta siellä selviää molempien vanhempiesi varat, velat ja sitoumukset, samoin kuulet, pitääkö leski asunnon hallinnassaan. Silloin voidaan tehdä myös ositus/erottelu lesken ja vainajan perillisten välillä, toisinaan jopa perinnönjako. Muista kuitenkin varoa, ettet sotkeudu perinnönjakoon.).

        Jos vanhempasi tekivät sinut perinnöttömäksi, sinun ei tarvitse tehdä mitään, ellet halua lakiosaa, mutta allekirjoittamalla asiakirjan, jossa toteat, ettet moiti testamenttia, nopeutat pesänjakoa, koska muuten muut joutuvat odottamaan, jotta puolen vuoden "valitusaikasi" umpeutuu. Tässä tapauksessa perintö EI siirry lapsillesi.

        Joku kirjoitti "Jos vanhemmillasi ei ole testamanttia, menet perunkirjoitustilaisuuteen ja ilmoitat, että luovut perinnöstäsi. Ja sitten otat lakkisi ja lähdet. Etkä puhu mitään muuta. " Jos tosiaan EI OLE testamenttia, jossa sinut on jätetty perinnöttömäksi, isovanhemman perintö menee sinun lapsillesi, et voi sitä heiltä kieltää (tai toki täysivaltainen voi kieltäytyä, ja jos henellä ei ole omia lapsia, hänen osuutensa saavat muut lapsesi, vasta näiden puuttuessa muut isovanhemman perilliset.)


    • tekemään testamentti,

      jonka edunsaajat ovat sisaruksesi.
      Sitten kun testamentti luetaan ei sinun arvitse tehdä yhtään mitään.
      Asia menee omalla painollaan eivätkä velkojasi pääse rahastamaan sinua kun sinulla ei ole killinkiäkään.

      Lapsesi jäävät nuolemaan samalla näppejään. He eivät voi tehdä asialle mitään.

      • perintövero

        ole nykyisin laskenut tai poistettu ,jos ei valtava summa??


      • aninani

        Lakiosuus lasketaan aina ja sen tekee myös ulosottomies, joka varmasti perii saatavat. Ei mennyt laki läpi jossa lapset laitetaan eriarvoiseen asemaan perinnössä.


      • perintö
        aninani kirjoitti:

        Lakiosuus lasketaan aina ja sen tekee myös ulosottomies, joka varmasti perii saatavat. Ei mennyt laki läpi jossa lapset laitetaan eriarvoiseen asemaan perinnössä.

        Jos on tehty testamentti,jos perintöon testamentattu muille, niin testamenttia pitää moittia ja vaatia lakiosaa. Lakiosa ei ole automaattinen juttu, jos testamentti on tehty ja suosittu muita perijöitä.
        Tiedän kokemuksesta.


    • toisilla//

      ongelmat,kysy lakimieheltä!!!!!!!!

    • tarkkana

      Kannattaa tarkistaa myös se, että et perinnöstä kieltäytymällä loukkaa velkojien etua. Riippuu ehkä perinnön suuruudestakin, mutta olen ollut itse samassa tilanteessa ja silloin minulle sanottiin, että kieltäytymistä parempi vaihtoehto on testamentti. Siinä perinnönjättäjä "päättää" kenelle haluaa perinnön jättää. En tiedä voidaanko silloin edellyttää, että otat (vaadit) lakiosuutesi, joka taas menisi velkojille vai voitko olla vaatimatta lakiosuuttasikaan.
      Yleensä kun nokka irtoaa niin pyrstö tarttuu, joten kannattaa todella ottaa selvää asioista, ettei joudu harmittelemaan jälkeenpäin.

    • saantomiehen

      puolesta.

      jos sinä vaadit jotain tai ilmoitat jotain, niin todennäköisesti häviät enemmän, koska ulosottomies tai velkoja "on ottanut asemasi".saattaa olla, että perunkirjoitukseen joudut kuitenkin kirjoittamaan paperin, jossa kerrot, ettei sinulla ole vaatimuksia kuolinpesälle.

      vanhempasi eivät varmaankaan poistu maallisesta samana päivänä, joten kannattaa selvittää kannattaisiko vanhempiesi tehdä keskinäinen testamentti jolla kaikki omiaisuus jää puolisolle omistukseen tai ainakin hallintaan siihen saakka kunnes viimeisempikin vanhemmistasi kupsahtaa.

      saantomies eli perinnön jättäjä(t) voivat päättää jättävätkö perintöä sinulle vai muille. ei kannata yrittää heikentää itse omaa asemaa, (ainakaan etukäteen) koska velkoja voi katsoa sinun kiertävän.

      jos perintö on pienehkö, niin se sinulle(velkojalle) mahdollisesti määrättävä lakiosa voi olla aika pieni ja velkoja ei taistele kovinkaan hanakasti.

      jos sinulle mahdollisesti määrättävä lakiosa on luokkaa 100te, on lähes varmaa, että velkoja taistelee siitä.

      perintöveroista ei kannata suuresti huolehtia.

      suosittelen osaavaa lakimies-apua jokatapauksessa.

      oletko pahoissa veloissa? missä tuhatmäärissä velkaasi lasketaan? 10000e? 1000000e? siitä riippuu paljon se, että mitenkä asiaa kannattaa yrittää järjestää... jos järjestely maksaa saman mitä olisi perintönä tulossa, niin kannattaako?

    • sinä.-

      olet luihu tyyppi! Velkaa olet valmis ottamaan ja olet ottanutkin mutta et sitten sitä halua maksaa. Tuollaisten luikurien rötöstelyjä me toiset ihmiset sitten maksetaan. Hyi saatana miten ällöttäviä ovat tuollaiset pummit!

      • Aloittajan puheenvuori

        Velkaantumiseni johtuu siitä, että olen ollut takaamassa kahden ystävän(?) lainaa...
        loput varmaan ymmärrätkin!


      • 12/24

        kyllä se on nii että suomen poliitikot on niitä pahimpia rosvoja mitä maa päällään kantaa!on siitä niin paljon esimerkkejä,ja yhä älyttömänmäksi vaan homma menee!ei tartte ku kattoo uutisia niistä poliittisista päätöksistä mitä ne pellet on saanu siellä aikaseksi niin eipä voi välttyä ajatukselta
        että onkohan niiten pääkopassa mitää muuta kuin tyhjää,ne kaikki saatanan pellet pitäis saaha holhouksen alaseksi!PERKELE!!!


      • Taattu
        Aloittajan puheenvuori kirjoitti:

        Velkaantumiseni johtuu siitä, että olen ollut takaamassa kahden ystävän(?) lainaa...
        loput varmaan ymmärrätkin!

        Takaajan pitää varautua maksamaan, sitähän se takaaminen on. Sinä puolestasi olet oikeutettu saamaan omasi takaisin alkuperäisiltä velallisilta. Entä jos siinä vaiheessa nämä eivät haluaisikaan maksaa velkaansa, vaikka olisivat oikeutettuja perintöön, olisiko se sinun mielestäsi oikein?


    • Nimetön

      Sinun ei ole pakko ottaa perintöä vastaan ellet halua. KUKAAN ei voi pakoittaa sinua.

      Ennen mahdollista pesänjakoa sinun on ilmoitettava
      kirjallisesti ja todistettavasti pesän jakajalle oma
      tahtosi. Et voi luopua siitä kenenkään toisen hyväksi, vaan se menee automaattisesti lapsillesi.

      Jos ilmoitat luopuvasi sisarustesi hyväksi perinnöstä, se ei käy, vaan ulosottomies mittaa osuutesi. Eli siis Vouti, joka on paikallisesti aina päällikkö. Perinnöstä luopuminen on kirjattu lakiin, ja sitä ei voi kukaan kumota.

      MUTTA, kyllä paikallinen ulosottovirasto saattaa
      kaikesta huolimatta ulosmitata, etkä voi mitään, muuta kuin oikeusteitse.

      Ymmärräthän että mitä pienemmällä paikkakunnalla asustelet, siis sitä suppeampi on asiantuntioiden piiri.

      Ajattelehan, pankinjohtaja, vouti, nimismies, palopäällikkö, kunnan johtaja, kunn hall puh johtaja, jne, keitäpä näitä kaikkia "kultapossukerhoihin" kuuluukaan. Lisäksi kun muistat, suomessa ei oikeuskäytäntö toimi demokraattisesti kovinkaanusein, on hidas ja kömpelö, tavallisille ihmisille.

      Pidähän pääsi.

    • MARKKUJUHANI

      HEI !
      MENE MUKAAN PERINNÖNJAKOTILAISUUTEEN JA KIELTÄYDY VASTAANOTTAMASTA PERINTÖÄ !

      • testamentti

        Olet vähän eri asemassa kuin "normaalit" perinnönsaajat, koska olet velkaantunut. Sillä on merkitystä, kuinka suuret velkasi ovat. Normaalisti jokainen voi kieltäytyä vastaanottamasta perintöä ja asia on sillä selvä, mutta näissä tapauksissa tulee todella myös kysymykseen tuo velkojan oikeuksien loukkaaminen. Jos et ota perintöä vastaan, saatetaan katsoa sinun tahallisesti toimineen niin, ettei omaisuutta joudu velkojesi maksuun. Olet varmaan ollut takaajana noissa ns. lama-ajan lainoissa? Oletko ottanut selvää, koskeeko tämä velan vanheneminen sinua, onko tuomiosta kulunut tuo 15 vuotta?


    • sitten aikanaan

      Eihän siinä ole sen kummempaa kuin perunkirjoituksessa ilmoitat kieltäytyväsi vastaanottamasta perintöä niin se palautuu pesään jaettavaksi muiden perillisten kesken.

      Ei siihen tarvi ennakolta varautua.

      Kokemusta on.

      • kokemusta myös

        Ei ole pakko edes mennä perunkirjoitukseen, jos vaan teet asiakirjan jossa ilmoitat luopuvasi perinnöstä ja toimitat ko. tilaisuuteen. Mutta mitään et sitten saa vaatia itsellesi pesästä, edes yhtä rakasta taulua. Ja vaikka vanhempasi mitä määräisivät testamentissa, kuuluu sinulle kuitenkin lakiosa. Sinun osuutesi perinnöstä menee lapsillesi jakoon. ainut millä voi jättää lapsensa perinnöttömäksi, on että lapsi on vakavan rikoksen vanhempaa kohtaan.


      • Ketjun aloittaja
        kokemusta myös kirjoitti:

        Ei ole pakko edes mennä perunkirjoitukseen, jos vaan teet asiakirjan jossa ilmoitat luopuvasi perinnöstä ja toimitat ko. tilaisuuteen. Mutta mitään et sitten saa vaatia itsellesi pesästä, edes yhtä rakasta taulua. Ja vaikka vanhempasi mitä määräisivät testamentissa, kuuluu sinulle kuitenkin lakiosa. Sinun osuutesi perinnöstä menee lapsillesi jakoon. ainut millä voi jättää lapsensa perinnöttömäksi, on että lapsi on vakavan rikoksen vanhempaa kohtaan.

        Eli enkö voi mitenkään estää perintöosuuttani menemästä lapsilleni? Ja eivätkö vanhempanikaan voi? minkäänlaisella testamentilla tms:lla?

        Koska lapseni ovat juuri minun velkojeni takia saaneet lahjoituksia isovanhemmiltaan,
        haluaisin minun perintöosani menevän jakoon sisarusteni kesken.


      • mona-lisa22
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Eli enkö voi mitenkään estää perintöosuuttani menemästä lapsilleni? Ja eivätkö vanhempanikaan voi? minkäänlaisella testamentilla tms:lla?

        Koska lapseni ovat juuri minun velkojeni takia saaneet lahjoituksia isovanhemmiltaan,
        haluaisin minun perintöosani menevän jakoon sisarusteni kesken.

        Perinnöstä on luovuttava ehdoitta, eli et voi määrätä kenelle se menee. Luopuessasi se menee automaattisesti ja pakosta lapsillesi.

        Siskoillesi voi vain lahjoittaa, eli silloin se olisi sinun ensin vastaanotettava, maksettava perintöverot - ja sitten sisarustesi maksettava lahjaverot. Jos ei valtio ehdi ottaa omaansa välistä, ja luulen, että ehtii,,,


    • vouti lainen

      Muista myös se,että lapsesi saavat perinnökseen velkasi.Reilu peli?

      • lapsille

        Jos aloittaja on velkaantunut lainantakaamisesta, kuten hän on kertonut,
        niin ei kai tällainen velka periydy lapsille?
        Vai käykö niin, että jos aloittaja kieltäytyy perinnöstä, ja perintö siirtyy hänen lapsilleen (siirtyykö?), niin lapsilta ulosmitataan tästä vanhempansa velat?
        Ihmetteln kyllä, mutta kysyin, kun minuakin alkoi kiinnostaa tämä aihe.


      • perinyt
        lapsille kirjoitti:

        Jos aloittaja on velkaantunut lainantakaamisesta, kuten hän on kertonut,
        niin ei kai tällainen velka periydy lapsille?
        Vai käykö niin, että jos aloittaja kieltäytyy perinnöstä, ja perintö siirtyy hänen lapsilleen (siirtyykö?), niin lapsilta ulosmitataan tästä vanhempansa velat?
        Ihmetteln kyllä, mutta kysyin, kun minuakin alkoi kiinnostaa tämä aihe.

        Velat eivät todellakaan periydy. Perinnöstä saa kieltäytyä oli velkaa tai ei.


    • niin se menee

      maatilalla kasvaneet tytöt töihin ei koulutusta kotoa,töihin tehtaseen pojalle tila kaikkineen jolla ei muita työ halujakaan.

    • et haluaisi

      siirtää perintöosuuttasi lapsillesi? Ensinnäkin se on todella vaivatonta ja kaikesta huolimatta, he ovat lapsiasi. En tiedä, onko edes mahdollista jättää lapsesi perinnöttä, koska toiminnallasi estäisit heitä saamasta perintöä, joka heille kuitenkin jossain vaiheessa kuuluisi. Kannattaa tarkistaa asia lakimieheltä.

      • teksin noin

        Kai tässä on tarkoitus määrätä perintöosuus sisaruksille jotka voisivat sitten pikku hiljaa maksella pienissä määrin tätä perimättömän osuutta hänelle takaisin, silloin pankki tai verottaja ei pääsisi siihen käsiksi. Tai muutkaan velalliset.


      • Haloo Hei!
        teksin noin kirjoitti:

        Kai tässä on tarkoitus määrätä perintöosuus sisaruksille jotka voisivat sitten pikku hiljaa maksella pienissä määrin tätä perimättömän osuutta hänelle takaisin, silloin pankki tai verottaja ei pääsisi siihen käsiksi. Tai muutkaan velalliset.

        Hei, eihän se perintö mitenkään automaattisesti lapsille mene ! Heilläkin on oikeus kieltäytyä perinnöstä kuin kenellä tahansa.


      • rekku007
        Haloo Hei! kirjoitti:

        Hei, eihän se perintö mitenkään automaattisesti lapsille mene ! Heilläkin on oikeus kieltäytyä perinnöstä kuin kenellä tahansa.

        kyllähän se vaan menee lapsille. lapsilla ei ole oikeutta kieltäytyä. lapsilla on edunvalvoja joka ei saa kieltäytyä lapsen puolesta perinnostä, koska se ei olisi lapsen etujen mukaista.

        ja mitä sä vielä täällä meuhkaat, olet 1,5 vuotta myöhässä???


    • Asianajaja apuun

      Vanhempiesi tulee tehdä testamentti, jossa jättävät sinut perinnöttä.
      Haluatko todella jättää myös lapsesi ilman isovanhempiensa perintöä ja haluavatko myös isovanhemmat sitä?

      Tapauksessasi, vanhemmat voivat testamentata osuutesi sisarillesi tai ohitsesi suoraan sinun lapsillesi.
      Vanhempiesi kuoltua kun et vaadi lakiosaasi, niin kukaan muukaan sitä ei voi vaatia - olet siis perinnötön.

      Testamentin muotoseikat ovat tärkeitä, joten teettäkää testamentti juristilla.

      • Apuja kehiin

        Tuo testamentti on sinänsä yksinkertainen ja asianajaja ei sen tekemisestä montaa sataa ota (200-300 EUR).
        Sen sijaan jos yksikin tärkeä sana puuttuu, niin testamentilla ei ole arvoa.


      • ..hanski78

        mut eiks kun toinen vanhempi kuolee ensin, niin jakamattoman pesän kuolleen puolison osuus tulee lapsille, toinen puoli leskelle?


        Leski voi testamentata omansa kellein haluu.
        Mutta mitä pitää tehdä että jakamaton pesän kuolleenkin puolison omaisuus menee leskelle?


      • hankala änkyrä
        ..hanski78 kirjoitti:

        mut eiks kun toinen vanhempi kuolee ensin, niin jakamattoman pesän kuolleen puolison osuus tulee lapsille, toinen puoli leskelle?


        Leski voi testamentata omansa kellein haluu.
        Mutta mitä pitää tehdä että jakamaton pesän kuolleenkin puolison omaisuus menee leskelle?

        onko aivan pakko suoltaa hölynpölyä vuosia vanhaan viestiketjuun?


      • virastomania
        hankala änkyrä kirjoitti:

        onko aivan pakko suoltaa hölynpölyä vuosia vanhaan viestiketjuun?

        pää kii! Minua kyllä kiinnostaa nämä jutut, ei tavan tallaaja tajua näitä ja tietoa on hyvä kerätä. Internettiin mahtuu asiaa, älä sie pelekää ett se täyttyy, internetti! Relax!


      • 11+11
        virastomania kirjoitti:

        pää kii! Minua kyllä kiinnostaa nämä jutut, ei tavan tallaaja tajua näitä ja tietoa on hyvä kerätä. Internettiin mahtuu asiaa, älä sie pelekää ett se täyttyy, internetti! Relax!

        Älkää nyt ainakaan lukeko tätä ketjua tiedonhankkimismielessä. Puolet kommenteista on täysin päin mäntyä.


      • manu"!
        11+11 kirjoitti:

        Älkää nyt ainakaan lukeko tätä ketjua tiedonhankkimismielessä. Puolet kommenteista on täysin päin mäntyä.

        älä nyt puhu tuollaisia oletko joku laintuntija.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe