Kiinanharjakoirista

muutamia

kysymyksiä. Olen jo pidempään haaveillut kyseisestä rodusta, ja nyt olisi kaikin puolin sopiva hetki hommata sellainen.

Muutama asia kuitenkin vielä mietityttää. Olen monelta kuullut, että olisivat ärhäköitä pieniä lapsia kohtaan, pitääköhän tämä paikkansa? Miten tuo ihon hoito. Siitäkin olen kuullut kauhukertomuksia. Vaikka kylläkin olen lukenut melkeimpä joka sivuston läpi näistä koirista, jää näitä mietinnän aiheita.

Ja jos joku vielä sattuisi tietämään, onko sijoitus koiria useinkaan saatavilla.

19

6138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Olin haaveillut pitkään kiinanharjakoirasta (toiseksi koiraksi) ja sain käydä tutustumassa. Ihmetytti koirien äänekkyys, siis vinkuivat, kiljuivat jne. Oli ilo tulla kotiin rauhallisen koirani luo joka ei päästele ääniä kovinkaan paljoa. Ei ainakaan noin korkeita :(

      • ääntelystä pitikin

        ihan ekassakin viestissä kysyä. Joka puolelta kuulee niin erilaisia kokemuksia. Esim. osan mielestä nämä koirat ovat kovia haukkumaan, vinkumaan, ulvomaan ja pitävät kuulemma sellaista mekkalaa että naapuri ei saa rauhaa. Toisien mielestä taas ovat hiljaisia ja ääntelevät vain harvoin. Sekin varmaan on koiran tavoista kiinni, vai onko rodulle tyypillistä olla äänekäs?

        Paljon olen koittanut tietoa kerätä ennen lopullisen päätöksen tekoa, mutta kaikkeen ei vaan yksinkertaisesti löydy vastauksia.


      • ellu5
        ääntelystä pitikin kirjoitti:

        ihan ekassakin viestissä kysyä. Joka puolelta kuulee niin erilaisia kokemuksia. Esim. osan mielestä nämä koirat ovat kovia haukkumaan, vinkumaan, ulvomaan ja pitävät kuulemma sellaista mekkalaa että naapuri ei saa rauhaa. Toisien mielestä taas ovat hiljaisia ja ääntelevät vain harvoin. Sekin varmaan on koiran tavoista kiinni, vai onko rodulle tyypillistä olla äänekäs?

        Paljon olen koittanut tietoa kerätä ennen lopullisen päätöksen tekoa, mutta kaikkeen ei vaan yksinkertaisesti löydy vastauksia.

        Omistan 2 uros harjista.Toinen naku ja toinen puuteri..Ihana rotu. ei meidän koiruudet ainankaan mitään kamalaa ääntä pidä ja molemmat tykkää lapsista.
        Käyppä lukemassa kiinanharjakoirat.fi/forum


      • Onnellinen omistaja...
        ääntelystä pitikin kirjoitti:

        ihan ekassakin viestissä kysyä. Joka puolelta kuulee niin erilaisia kokemuksia. Esim. osan mielestä nämä koirat ovat kovia haukkumaan, vinkumaan, ulvomaan ja pitävät kuulemma sellaista mekkalaa että naapuri ei saa rauhaa. Toisien mielestä taas ovat hiljaisia ja ääntelevät vain harvoin. Sekin varmaan on koiran tavoista kiinni, vai onko rodulle tyypillistä olla äänekäs?

        Paljon olen koittanut tietoa kerätä ennen lopullisen päätöksen tekoa, mutta kaikkeen ei vaan yksinkertaisesti löydy vastauksia.

        Minun harjikseni ei hauku oikeastaan koskaan. Ainoastaan silloin, kun postilaatikko kolahtaa, pitää kerran rävähtää :)

        Toisille koirille ei hauku koskaan, elikkä on todella hiljainen yksilö.


      • susannan1
        ääntelystä pitikin kirjoitti:

        ihan ekassakin viestissä kysyä. Joka puolelta kuulee niin erilaisia kokemuksia. Esim. osan mielestä nämä koirat ovat kovia haukkumaan, vinkumaan, ulvomaan ja pitävät kuulemma sellaista mekkalaa että naapuri ei saa rauhaa. Toisien mielestä taas ovat hiljaisia ja ääntelevät vain harvoin. Sekin varmaan on koiran tavoista kiinni, vai onko rodulle tyypillistä olla äänekäs?

        Paljon olen koittanut tietoa kerätä ennen lopullisen päätöksen tekoa, mutta kaikkeen ei vaan yksinkertaisesti löydy vastauksia.

        mulla itselläni on harjis naku narttu joka on valtaisan eloisa ja hellyyden kipeä ja teräväpäinen koira joka ei todellakaan tyhjästä hauku toisille koirille ja välillä puollustaa omaa reviiriään ja eiköhän kaikki koirat hauku näille asioille joten itse en ole kokenut harjista ylettömäksi räksyttäjäksi.


      • Anonyymi
        Onnellinen omistaja... kirjoitti:

        Minun harjikseni ei hauku oikeastaan koskaan. Ainoastaan silloin, kun postilaatikko kolahtaa, pitää kerran rävähtää :)

        Toisille koirille ei hauku koskaan, elikkä on todella hiljainen yksilö.

        Minun urikseni ei hauku mitään, juttelee kyllä. Sopii hyvin kerrostaloonkin


    • harkitaan

      vielä tarkoin, mutta kyllä se varmaankin on tämä rotu minkä nyt sitten hankimme.

      Ruepan tässä kevään aikan soittelemaan kasvattajille. Vielä semmoinen kysymys, että joutuuko tällaista koiraa kauan odotelemaan? Olen saanut sellaisen käsityksen, että kysyntä on suurempaa kuin tarjonta.

      Vaikka hyväähän kannttaakin odottaa:)

      • 2 harjakoiraa

        meillä kyllä äännellään, mutta ei sen enempää kuin muutkaan koira. Näitä ennen minulla on kokemusta Collieista ja Saksanpystykorvista ja ainakin viimeiseen verrattuna nämä kolme ovat yhteensäkin hilaisempia kuin yksi pystykorva:).
        Meillä ihonhoitoon sisältyy pesu noin 1 x kk. Ei mitään muuta. Jos kesällä on hirveä helle, niin sitten hieman aurinkorasvaa pintaan. Muuten en ihoja rasvaa ja nämä ovat kyllä hyvässä kunnossa. Toki minun harjakoirani ovat "aitoja nakuja" joten meillä ei trimmaaminen rasita ihoa. Minusta näiden ihonhoito on monta kertaa helpompaa kuin yhdenkään karvakoiran turkinhoito/karvanlähtöajan tuskastelut. Toki talvisin pukeminen tuottaa hieman enemmän hommaa kuin karvakoirilla.
        Minäkin suosittelen sinulle rekisteröitymistä harjakoirayhdistyksen foorumille, sieltä saat eniten tietoa rodusta ja luot pohjaa tutustua kasvattajiin, koska yleensähän sijoituskoirat menevät jo hieman tuttuihin koteihin. Kiinanharjakoirien saatavuus vaihtelee, hankalin vaihtoehto on saada naku narttua, varsinkin sijoitukseen. Toiseksi hankalin on naku uros, sitten puuteri narttu, helpoiten saatav tuntuu olevan puuteriuros


    • Onnellinen omistaja

      Minun harjikseni ainakin tykkää lapsista yli kaiken, on aivan innoissaan kun lapset tulevat tervehtimään.

      Hieman oli iho-ongelmia, eli iholle nousi "finnejä" noi 8 kk - 12 kk iässä, mutta sen jälkeen alkoi iho-ongelmat häviämään. Yleensä näitä iho-ongelmia on vain nuorilla koirilla, mutta siihenkin auttaa paljolti se, kun pitää ihon puhtaana ja huolehtii ettei se pääse liikaa kuivumaan, siis siihen asiaan pätee sama kuin ihmisenkin ihoon.

      • ihan koirasta

        nuo ääntelyt. Kaverin harjis haukkuu ja ärjyy kaikki lapset/aikuiset/eläimet mitkä vaan läpi, oma harjikseni ei välitä tuon taivaallista vieraista ihmisistä, koirille tietysti täytyy vähän haukahtaa, mutta se on normaalia koiran toimintaa.
        Itse hoidan nakuni ihoa säännöllisellä pesulla ja rasvauksella ja kesäisin aurinkorasvalla.


      • Omp
        ihan koirasta kirjoitti:

        nuo ääntelyt. Kaverin harjis haukkuu ja ärjyy kaikki lapset/aikuiset/eläimet mitkä vaan läpi, oma harjikseni ei välitä tuon taivaallista vieraista ihmisistä, koirille tietysti täytyy vähän haukahtaa, mutta se on normaalia koiran toimintaa.
        Itse hoidan nakuni ihoa säännöllisellä pesulla ja rasvauksella ja kesäisin aurinkorasvalla.

        Hei!

        Minulta löytyy kaksi kiinanharjakoiraa pp ja naku, suosittelen kovasti tätä rotua ja käymään kasvattajan tai henkilön, joka osaa sinulle kertoa rodusta, luona.Minun koirani ovat herkkiä ääntelemään, ja tuo kiljuminen johtuu ilosta, ne voivat kiljua ja ulista kun tulen kotiin.Koirat eivät hauku kun olen poissa kotoa, ilmoittelevat ovikellosta kun olen paikalla, mutta tähän puutun ja haukkumiseen.

        Luonteeltaan harjakoirat ovat iloisia,lämpöä,touhuamista ja seuraa rakastavia koiria.Nakun ihon hoito on suhteellisen helppoa, pitkin vuotta rasvataan, kesällä suojavoidetta varsinkin jos kyseessä vaalea koira.Jos ihossa on "ylimääräisiä" karvoja, ne ajetaan pois.Murros iässä voi esiintyä myös epäpuhtauksia.Rotu ei ole luonnostaan ihmis- eikä lapsi vihainen, kuten ei mikään rotu.Pidättyväisyys on eri asia, mutta arkuutta ja agressiivisuutta ei saisi esiintyä.Näitäkin yksilöitä toki on, kannattaa kiinnittää huomiota sukusiitosprosenttiin, ettei se ole pentueen kohdalla liian korkea.

        Kuten täällä jo sanottiin, naku narttua on vaikein saada.Haluaisin tietää miksi haluat koiran juuri sijoitukseen ja tiedätkö mitä kaikkea se tuo mukanaan?


      • epskula
        Omp kirjoitti:

        Hei!

        Minulta löytyy kaksi kiinanharjakoiraa pp ja naku, suosittelen kovasti tätä rotua ja käymään kasvattajan tai henkilön, joka osaa sinulle kertoa rodusta, luona.Minun koirani ovat herkkiä ääntelemään, ja tuo kiljuminen johtuu ilosta, ne voivat kiljua ja ulista kun tulen kotiin.Koirat eivät hauku kun olen poissa kotoa, ilmoittelevat ovikellosta kun olen paikalla, mutta tähän puutun ja haukkumiseen.

        Luonteeltaan harjakoirat ovat iloisia,lämpöä,touhuamista ja seuraa rakastavia koiria.Nakun ihon hoito on suhteellisen helppoa, pitkin vuotta rasvataan, kesällä suojavoidetta varsinkin jos kyseessä vaalea koira.Jos ihossa on "ylimääräisiä" karvoja, ne ajetaan pois.Murros iässä voi esiintyä myös epäpuhtauksia.Rotu ei ole luonnostaan ihmis- eikä lapsi vihainen, kuten ei mikään rotu.Pidättyväisyys on eri asia, mutta arkuutta ja agressiivisuutta ei saisi esiintyä.Näitäkin yksilöitä toki on, kannattaa kiinnittää huomiota sukusiitosprosenttiin, ettei se ole pentueen kohdalla liian korkea.

        Kuten täällä jo sanottiin, naku narttua on vaikein saada.Haluaisin tietää miksi haluat koiran juuri sijoitukseen ja tiedätkö mitä kaikkea se tuo mukanaan?

        mietittiin ostaa kiinanharjakoira nakua, mut se ihon rasvaaminen, ja se karvattomuus, ei oikeen meillä ollu mieleen. ei mulla hirveesti oo sitä vastaan, tykkään kuitenki enemmän puuterihuiskuista niissä.
        piti kato ostaa sellanen, josta ei välttämättä oireita tule, ja tää rotu on yks niistä:)
        tosin täysin allergiavapaata rotua ei ole.. (harmi)


      • epskula
        epskula kirjoitti:

        mietittiin ostaa kiinanharjakoira nakua, mut se ihon rasvaaminen, ja se karvattomuus, ei oikeen meillä ollu mieleen. ei mulla hirveesti oo sitä vastaan, tykkään kuitenki enemmän puuterihuiskuista niissä.
        piti kato ostaa sellanen, josta ei välttämättä oireita tule, ja tää rotu on yks niistä:)
        tosin täysin allergiavapaata rotua ei ole.. (harmi)

        niin näistä nakut, mut tuleeko puuterihuiskuista kaikille allergisia oireita?


    • nepa

      HUOMIO kaikki! Kiinanharjakoirat eivät ole periaatteessa mitään allergia koria! itellani on iha pp uros ja suosittelen kovasti kaikille! ja koirastamme kyllä lähtee jonkin verran karvaa. Koiramme ei välitä hirveästi vieraista mutta kun saa vähän aikaa haistella ja tutkia haukkumisen jälkeen on se niiin vieraan sohvaperuna kaverina! :)))

    • Minä♥Harjakoira(t)

      Kiinanharjakoira ei ole lapsia kohtaan sen ärhäkämpi
      kuin mikään muukaan koira!!
      (paitsi jos lapset ovat kiusanneet koiraa ja satuttaneet sitä,
      niin tietty koira sellaisessa tapauksessa vihaa lapsia.)
      Minusta on tosi äryttävää että kiinanahrjakoirista ei kovin moni Suomalainen pidä, koska ne ovat osittain karvattomia...
      mielestäni kiinikset ovat juuri niitä ihanimpia koiria♥

      • mummeli

        minun 2,5v puuteri uros tykkää hirveästi lapsista innostuu kyllä välillä komentamaan poikalapsia jos riehaantuvat tyttöjä ei koskaan komenna , tosi ihana ystävä , haukkuu vain isoja koiria pelkää kai niitä, muuten ei juurikaan hauku tulee hyvin toimeen meidän 8v kissan kanssa, nuolee tämän korvat puhtaaksi päivittäin , välillä ne kyllä riehaantuvat liikaa ja pitää pistää peli poikki. ihana koira on luonteeltaan ja kaikki kiinanharjakoirat ovat . on kyllä luonnevikainen jos ärhentelee ihmisille tai ei suvaitse toisia koiria


    • kiiniksen omistaja

      Ei ainakaan pitäisi olla ongelmaa saada harjakoiraa, tarjontaa on paljon enemmän kuin kysyntää tällä hetkellä. Huolehdi siitä, että vanhemmilla on terveystutkimukset tehtynä, silmät peilattu sekä sydän kuunneltu ja polvet tutkittu VIRALLISESTI. Huolehdi myös siitä, että pentueen vanhemmilla on prcd-PRA ja PLL-geenitestit tehtynä. Kysele paljon koirien suvuista ja kävele heti pois jos joku kasvattaja väittää, että linjansa ovat täysin terveitä ja puhtaita. Harjakoirissa on paljon ongelmia silmien, selkien ja muutenkin luuston kanssa (useita legg perthes -tapauksia jne), mutta myös paljon kivoja ja terveitä yksilöitä. Kiinnitä huomiota koiran perusluonteeseen, se ei missään nimessä saa olla arka!

      Toivottavasti löydät itsellesi pennun.

    • Collie uu

      Meillä on puuterihuisku ja se ei hauku mut vaan jos postiluukku kilahtaa tosi lapsiystävällinen aina nuolemassa. :)

    • PuuteriHuisku92

      on jonkin verran aikaa ku tämä aloitettii mutta laitan huvikseni omia kokemuksia harjiksista.
      Hoidan nyt ystäväni koiria. Kaksi narttua ovat talon " vahteja" ja haukahtavat pari kertaa vain jos joku kerrostalon käytävässä tömistelee kovaa/ on tulossa tänne ja soittanut ovi kelloa; eli haukkuminen ei ole räksyttämistä vaan ilmoittavat, jos joku on tulossa. Tosin jos muusta huoneistosta kuuluu koiran haukuntaa se on saattanut yllyttää haukkumaan/ulvomaan mutta tottakai silloin on puututtava.
      Yksi koirista on aikamoinen vinkuja ja rupattelija mutta se ei tee sitä kovaan ääneen et kuuluisi muihin kämppiin. Hassu tapaus :D
      Kaikinpuolin mukavia seurakoiria. Helposti motivoitavissa olevia( oman kokemuksen perusteella siis...). Yksi koirista oli tosi fiksu oppi naksuttimen kanssa yhden tempun viidessä minuutissa vaikkei mulla juuri kokemusta kouluttamisesta ole :D
      Jos pidät niistä sanon että ota vain! suht helppoja koiria. Jokainen koira on yksilö, jos saa äännekkäämmän kaverin niin sehän on koulutettavissa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe