AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  /  / Volvo 850 R jarruremppa

Volvo 850 R jarruremppa

2 Vastausta 4 020 Lukukertaa
Moro.
Laittakaa, jos jostain löydätte hyvän linkin jarrulevyjen, ja palojen vaihtoon. Sekä eteen että taakse. Ite ku tekee, ni säästyy rahaa!!
Ei tarvii mennä biliaan maksamaan 60,00 tuntipalkkaa... :D Kiitos.
Samalla jarrunesteenvaihto, ja järjestelmän ilmaus.

Volvofinns

Tässä miedän foorumilta tietoa.Iloisia asennushetkiä.

Jarruremonttia 850 Volvoon
« : Helmikuu 17, 2008, 17:44:20 » Lainaus Muokkaa Poista

ETUJARRUT

Avaa konepelti sekä jarrunestesäiliön kansi jos epäilet että nesteitä tulee yli niin perheessä varmaakin jokin ruisku jolla voit alentaa nestepintaa tai sitten kunnon bruutta.
Seuraa tilannetta jarruneste ja maali ei sovellu yhteen eli tarkkuutta peliin.

Tarvitaan:Brembom 2 kpl jarrulevyjä Lucaksen jarrupalat maksaa yht n.120€ tarvikeliikkeestä.
Varaamme aikaa 1 tunti 45 minuuttia.

Tarvittavat työkalut; Rengaspultti avain,asennus pukki ,tunkki tai tavallinen neste nosturi,hylsysarja(hyvä), 7 millin kuusiokoloavain hylsy malli.10 millin lenkki tai pitkä 10 millin hylsy kärkipihdit,vasara.talttapää ruuvimeisseli,narua.
Ns kumirasvaa sinne sylintereihin ,jarrurasvaa jarrujenpuhdistus kamaa sekä painepullossa tervaa.
Aukaise vanteesta pultit 19 millinen hylsy ja sillä rengaspulttiavaimella avaamme pultit molemmat renkaat.
Nosta auto etupuoli ylös ,itsellä nosturi laitan sinne tukivarren alle ja nosto.
Laita varoiksi asennuspukki sinne varmistamaan että jos nosturi pettää niin ei synny vahinkoja tai laita irrotettu rengas ja pari lankkua että jää varaa hengitellä jos nosturi pettää (pakollinen huumori osuus).
Vedä jarrusatulaa itseesi päin voimakkaasti.
Irrota rautalanka kiinnitys satulasta muista kuinka on kiinnitetty.
Pihdit tai ruuvimeisseli apuna irrotuksessa .
Katso sinne jarrusatulan taakse näet siinä jarruletkun peräpuolella pyöreän kumitutin poista, Kynnet pitkät tai ruuvimeisselillä lähtee hyvin irti
Samanlainen alhaalla ne on liukutapit joihin tarvitaan se 7 millin kuusiokoloavain sekä hyvä räikkä tai sitten niitä tavallinen kuusiokolo avain malli piippu
Irrotettu niin vedä jarrusatulaa keulaan päin pitäisi irrota jos kiinni niin vasaralla 2 kipakkaa lyöntiä auttaa asiaa,jarrusatula irti niin ripusta se jouseen kiinni muista ei mitään umpisolmuja.
Jarrupalat on irti niin jos siellä toisessa sisemmässä sylinterissä jarrupala vedä itseesi päin ja se irtoa ,näet että sellainen 3 kynnen kiinnitys on palassa.
Seuraavaksi otamme 15 mm hylsyn ja avaamme sen tukiraudan näet ne pultin kannat ota vaikka se kiinteä väännin sieltä hylsykotelosta voi olla sen verran tiukassa että ei tarvitse pelätä räikän rikkoontumista.
Auki nosta pois paikaltaan
Avaa keskitystappi 10 milliä levy pitäisi olla irti jos vastustaa niin sinne keskustaan irrotusöljyä ja 2 navakkaa lyöntiä vasaralla sinne takapuolelle niin pitäisi irrota kevyesti.
Katso sitä sylinteriä onko kunnossa sylinteri pitäisi painaa ihan sisään että mahtuu uudet palat paikoilleen.
Itsellä on sellainen pieni ruuvipuristin ,vanha jarrupala vaan sylinterin päälle sekä puristin painamaan sylinteriä sisään ja kierrä siihen asti kun sylinteri runko on tasoissa.
Tai voi käyttää vaikka vasaran puista vartta apuna väännössä.
Kun taasen näkyy että sylinteri on jumissa sekä vaikka vuotanut niin kannattaa mennä Biltemaan ostamaan jarrusylinterit maksaa n50€ kappale.
Helppo nakki vanha sylinteri pois sekä uusi tilalle avaa vain jarruletkun ja nopeasti uuteen kiinni ei valu ne jarrunesteet turhaan.Tai jos on puristin käytössä niin jarruletkuun kiinni niin ei valu..
Samalla vaihtuu ne jarruletkukin jos halkeamia pinnassa maksaa eteen ja taakse n20€.
Siitä huolimatta jarruremontti jatkuu.
Puhdista jarrulevyt uudet,tärpätillä tai jarrujenpuhdistus aineella.Laita sylinterin kaulukseen sitä kumirasva estämään veden pääsy sylinteriin sekä itse olen laittanut tervaa sinne sylinterin koloon jonne menee kiinnitysraudat ,estää ruostumisen ja kitinän.
Aseta paikoilleen laita keskitys pultti kanssa paikoilleen.Kiinnitysrauta paikoilleen,jarrupala uloin paikalleen sekä kiinnitä sylinteriin se jarrupala niistä kiinnikkeitä ole varovainen että suojakumi ei vahingoitu.Työnnä sylinteri paikoilleen ja kun paikoilla niin ne liukutapit paikoilleen voi sipaista sitä jarrurasvaa niihin ei hapetu kyseinen osa.Vielä laitamme sen rautalanka jutun paikoilleen ja se on siinä.Rengas paikoilleen ja niihin pultteihin olen käyttänyt tervaa aukeaa helpommin seuraavan kerran.
Muistakaa ennen koeajolle lähtöä pumpata 3 kertaa jarruja.Sylinterit olette vaihtaneet niin se ilmaus.Molemmin puolin tehty niin koeajolle matkamme käy.Ei kovia jarrutuksia että osat mukautuu kunnolla .
Ajettu koeajolenkki kokeille lämpiääkö jarrut sopivan haaleat niin jarruremontti onnistunut.
Kiristysmomentteja
7 millinkuusikolo pultit 30Nm suomeksi n3kg
Etujarrusatulan kannake 100Nm
Pyörän pultit 110Nm
Ps hintavertailu 1 jarrulevy Volvolla maksaa 98€ eli ihanan kallista.

Takajarrut +käsijarru korjaus

Mitä saa Suomessa 200€ rahaa.
Sillä saa täydellisen jarruremontin taakse 850 Volvoon.
Ohjeet tässä jos itse tekee ja siinäkin säästä 1 munkkikahvin hinnan.
Ohjeet .
Osta Biltemasta jarrusatulat 2 kappaletta a hintaan 49.90e =99.90€
Jarrulevy a29€=58€
Jarrupalat 9.90€ sekä ne liimattavat kitinälevyt sinne palojen taakse.
On kumia täten hiljaiset ja toimivat.Asennussarja3.35e
Käsijarrukengät jos tarvetta itsellä vaikka oli mittarissa yli 230tkm niin kulumaa oli ainoastaa1.5 milliä en vaihtanut kun ei ollut tarvetta.
Käsijarrukengät 19.90e asennussarja 5.90€
Jarruputket 2 kappaletta jotka menee sinne satulaan useimmiten niin jumissa ei auta muun kuin uusia koko putki .

Tarvikeliikkeestä saatavana katsovat kirjassa pituuden ja mikä nippeli tulee putken päähän hinta 2 putkelle n 12€

Jarrusatulan kiinnityspultit 4kpl Bilia maksaa 4€ teemme takuutyötä siksi vaihdamme kaikki osat uusiin .
Tämä ohje käsijarru säätämiseen on kuskinpuolelle kun se käsijarrumekanismissa on kuskinpuolella klo 12 ja pelkääjänpuolella klo 11 se säätöhomma.
Pyörän pultit auki auto ylös sinulla on hyvät pukit laitat sinne takaakselin alle ja nosta molemmilta puolilta eli auto on takapäästä ylhäällä voit tehdä sarjatyötä ja nopeuttaa kivasti.
Katso että eturenkaiden edessä ja takana topparit ettei auto rupea liikkumaan.
Vaihdesilmässä ja käsijarru EI SAA OLLA PÄÄLLÄ
Rengas irti ja vasaralla ja pyöreäpäisellä halkaisija 4 milliä lyöntipuikolla napsautetaan lukitussokat irti satulasta eli palat irrotetaan .
Kärkipihdit vedetään sokka irti ja samoilla pihdeillä napataan palat pois.
Kokeillaan aukeaako satulassa oleva jarruputki auki sinulla on 11millin jarruavain eli lenkki jossa sellainen kolo että putki mahtuu menemään justiinsa läpi .
Ei aukea,napsauta niillä kärkipihdeillä se letku poikki ja taita putken suu ettei jarrunestettä tiputa.

Otetaan 13 millin hylsy ja avataan ne kiinnityspultit jotka pitää satulan paikoillaan.

2 pulttia avautuvat helposti kun on voimaa takana katso että oikea avautumissuunta.

Satula pois ja sen jälkeen otetaan jarrulevyssä oleva keskityspultti pois 10 millin lenkki
Toiset tässä vaiheessa löysäävät käsijarruvaijeria keskikonsolin luukku auki näet pikku luukun avaa se pikku talttapäinen ruuvimeisseli ja ota muistaakseni 4 millin kuusiokoloavain jolla löysäät säätöä .Kädellä tunnet sen pultin helppo säätä siitä.

Kokeilet levyä tuntuuko että käsijarru kantaa,eli joudumme löysäämään mekanismia.
Käännä jarrulevyssä oleva reikä kello 12 kohdalle ja laita ruuvimeisseli sinne reikään kokeille löytyykö se hammasratas jolla säädetään käsijarrun kireyttä.
Muistaakseni kun nostat sitä ruuvimeisselin kahvaa niin löystyy .
Kokeilemalla sen huomaa.
Vetäise se jarrulevy pois kuten huomaat käsijarrulevyt ainosastaan pölyiset muuten kunnossa .

Voit imuroida pölyt pois tai sitten puhaltaa ne pois painepullolla on hyvä sellainen jolla tietokoneita putsataan.
Santapaperilla voit sipaista karheutta käsijarrukenkiin .

Putsaa jarrulevy pois rasvasta laita levy paikalle ja keskitystappi paikalleen kiinni.

Tässä vaiheessa varmaakin kannattaa palauttaa käsijarrun kireys jos olette koskeneet siihen vaijeriin
Säädä käsijarru niin että ei hankaa vapaa asennossa itse kokeilin niin että käsijarrukahva 3 pykälässä ei jaksanut käsin enää vääntää levyä .

Säädöstä vielä ensiksi säätö aivan auki eli levy jumissa ja aukaiset sitä säätöä niin että pyörii vapaasti .

Laske vielä montako hammasta aukaisit niin on helppoa saman verran toisellekin puolelle säätä Käsijarru.

Laita jarrusatula paikalle kiristä pultit tarpeeksi kiinni onneksi niissä uusissa pulteissa on lukitus ainetta ei aukea helposti ,se punainen kama.

Ennen jarrusatulan paikalleen laittoa työnä ne sylinterit sisään että jarrupalat sopii hyvin tässä vaiheessa on helppoa katsoa tämä homma.

Jarrupalat sivele sivuun kuparitahnaa tai CRC jarruille suunniteltua pastaa.
Jos sinulla on jarrukumi rasvaa niin sinne sylinterin päihin sipaise kyseistä ainetta.
Palat paikallaan niin laitetaan se asennussarja paikalleen jousi ja sitten ne lukitustapit katso että reiät on kohdilla ja sillä pikku vasaralla napauta tapit paikalleen joihin olet myös laittanut rasvaa kupari tai pastaa.
Menee koloihin ja lukittuu samalla.
Oletko koska vaihtanut autoosi nesteet jos et ole niin kannattaa valuttaa sitä jarruputkea myöten likainen nesteet purkkiin ettei pilaa uutta sylinteriä.

Ei ole enää kuin jarruletkun vaihto ota irti siitä akselin luota putki ahdas paikka mutta kyllä se sieltä aukeaa kun on ammattivehkeet .
Uuden putken olet taivuttanut vanhan putken malliseksi ja tee niin vasemmalla kädellä työnä putkea liitokseen ja oikealla käännät liitintä johon olet laittanut tervaa tai sitten sitä kuparirasvaa.

Katso että liitin ei vuoda ja sama homma sinne satulan päässä.

Jarrunestettä säiliöön sanovat että DOt 4 tai 4+ ompi luokitus.
Avaa ilmausruuvi johon myös rasvaa kierteisiin ja avain on 9 millinen lenkki.
Kun nestettä tulee on ilmauksen vuoro otetaan kaveri /vaimo avuksi .

Jarrupoljin pohjaan ja avataan se ilmausruuvi ilmat purskahtaa ulos .

Toistetaan 3 kertaa tai niin kauan kun ei ilmaa enää tule , ja voi laittaa letkun siihen ilmausruuviin ettei mene autonalustaa jarrunestettä ja luonto kiittää.
Rengas paikalleen ja kiristetään momenttiin kun auto on alhaalla.

Kun teette näitä asioita olkaa HUOLELLISIA ja kiristäkää kaikki ruuvit ja mutterit sekä puhtaat kädet eli ei rasvaisilla käsillä käsitellä niitä jarrupaloja.
Rasvalla on huono kitka.
Molemmat puolet tehty niin ajelkaa varovaisesti ensiksi alussa ja 200km matkalla ei mitään paniikkijarrutuksia osat mukautuu ja saapi nauttia kättensä töistä pitempään.

Aikaa menee n 2 tuntia tähän remonttiin jos ei mitään yllätyksiä satu.
Kuten huomaatte ei tämä ole vaikeaa.
Mukavia asennushetkiä anteeksi jos kirjoitusvirheitä

Jep, jep...

Kiitoksia, kiitoksia...
Ryhdympä tässä vaihtohommiin, tässä piankkoin.
 /   /  /  /  /  / Volvo 850 R jarruremppa

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta