Suomalaisia naimisissa egyptiläisen kanssa / Egyptissä asuvia suomalaisia ?

nefer83

Heippa!

Haluaisin tutustua suomalaisiin, jotka ovat naimisissa egyptiläisen kanssa, suunnittelevat avioliittoa egyptiläisen kanssa tai asuvat / työskentelevät Egyptissä muuten :)

Mielipiteiden ja kokemusten vaihto kiinnostaa :)
Olisi todella mukava tutustua Egyptissä asuviin suomalaisiin. Muiden kansallisuuksien kanssa täällä pääsee kommunikoimaan, mutta tuntuu joskus että kaipais myös suomalaisia ystäviä ympärille :)

Itse olen vähän aikaa sitten Suomesta pysyvästi Egyptiin muuttanut nainen. Asumme Kairossa egyptiläisen mieheni kanssa :)

51

6023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kata- 86

      Millaista siellä on? Itse seurusteln egyptiläisen kanssa, oletko Kristitty?

      • nefer83

        Pahoittelut, että pääsen vastaamaan vasta nyt :) Täällä on ollut välillä hiukka ongelmia nettiyhteyden kanssa, ja vasta saatiin laajakaista toimimaan :)

        Täällä Kairossa elämä on yhtä vilskettä, pelkästään Kairossa n. 21 miljoonaa asukasta. Kaupunki ei nuku koskaan, kaupat on öisinkin auki.

        Vois sanoa, että maa on monellakin tapaa vastakohta Suomelle: talvi sään puolesta täällä sama kuin Suomessa kesä (tosin Suomessa sataa huomattavasti enemmän...), joka puolella erämaata ja hiekkaa, eikkä siis Suomen metsiä ja järviä. Ihmiset on täällä tosi ystävällisiä ja avoimia toisilleen, ja varsinkin muista maista tulleille (vrt. Suomi... :) ).

        Tosin täällä tuntuu, et kaikki tapahtuu aivan todella hitaasti: kuulu "egyptiläinen minuutti" kun ei ihan vastaa sitä tavanomaista eurooppalaista 60 sekunttia. Täällä aika harvalla on kamala kiire minnekään, niinkuin Suomessa on, kahviloissa istuskellaan ja poltellaan vesipiippua.

        Islam on valtauskonto, joten täällä nuo moskeijojen rukouskutsut on arkipäivää. Myös koptikristittyjä on. Itse olen kristitty ja mieheni muslimi, mutta tuo islam ei minua mitenkään häiritse, päinvastoin. Monella tapaa koen, että kys. uskonto on hyvä.

        Tämä on hyvin moderni arabimaa, naisilla on täällä yllättävän paljon oikeuksia. Paikalliset naiset kokevat olevansa todella vapaita, toisin kuin usein luullaan. Huivi ei ole pakko ja kaikilla ei sitä päässä ole, mutta useimmat haluavat sitä käyttää peittääkseen hiukset vieraiden miesten katseilta.
        Tietysti täytyy todeta, että tiedän omasta kokemuksesta puhua vain tämän suurkaupungin paremman alueen ja koulutettujen naisten puolesta. Maaseudulla ja köyhien parissa tilanne saattaa olla ainakin osittain eri :(

        Mutta niinkun aina, voin vaan todeta, että sattuu sitä joka puolella maailmaa naista loukkaavia asioita, myös Suomessa. Mikäs se tutkimus olikaan, et jotain puolet suomalaisista naisista on kokenut väkivaltaa parisuhteessaan. Et ei se niin ruusuisesti oo Suomessakaan, kun mukaan lasketaan vielä alkoholi ja päihtymys, mitä täällä islamimaassa ei näe muutakun korkeintaan turistialueilla (turistit ryyppäämässä, ei siis paikalliset...).

        Että semmosia :) Itse oon tyytyväinen elämääni täällä. Välillä vähän saunaa kaupaan, mut sekin löytyy ainakin Sharmista. Suomalaistyylinen sellainen, jossa saa myös viskata vettä kiukaalle :)


      • kairoon
        nefer83 kirjoitti:

        Pahoittelut, että pääsen vastaamaan vasta nyt :) Täällä on ollut välillä hiukka ongelmia nettiyhteyden kanssa, ja vasta saatiin laajakaista toimimaan :)

        Täällä Kairossa elämä on yhtä vilskettä, pelkästään Kairossa n. 21 miljoonaa asukasta. Kaupunki ei nuku koskaan, kaupat on öisinkin auki.

        Vois sanoa, että maa on monellakin tapaa vastakohta Suomelle: talvi sään puolesta täällä sama kuin Suomessa kesä (tosin Suomessa sataa huomattavasti enemmän...), joka puolella erämaata ja hiekkaa, eikkä siis Suomen metsiä ja järviä. Ihmiset on täällä tosi ystävällisiä ja avoimia toisilleen, ja varsinkin muista maista tulleille (vrt. Suomi... :) ).

        Tosin täällä tuntuu, et kaikki tapahtuu aivan todella hitaasti: kuulu "egyptiläinen minuutti" kun ei ihan vastaa sitä tavanomaista eurooppalaista 60 sekunttia. Täällä aika harvalla on kamala kiire minnekään, niinkuin Suomessa on, kahviloissa istuskellaan ja poltellaan vesipiippua.

        Islam on valtauskonto, joten täällä nuo moskeijojen rukouskutsut on arkipäivää. Myös koptikristittyjä on. Itse olen kristitty ja mieheni muslimi, mutta tuo islam ei minua mitenkään häiritse, päinvastoin. Monella tapaa koen, että kys. uskonto on hyvä.

        Tämä on hyvin moderni arabimaa, naisilla on täällä yllättävän paljon oikeuksia. Paikalliset naiset kokevat olevansa todella vapaita, toisin kuin usein luullaan. Huivi ei ole pakko ja kaikilla ei sitä päässä ole, mutta useimmat haluavat sitä käyttää peittääkseen hiukset vieraiden miesten katseilta.
        Tietysti täytyy todeta, että tiedän omasta kokemuksesta puhua vain tämän suurkaupungin paremman alueen ja koulutettujen naisten puolesta. Maaseudulla ja köyhien parissa tilanne saattaa olla ainakin osittain eri :(

        Mutta niinkun aina, voin vaan todeta, että sattuu sitä joka puolella maailmaa naista loukkaavia asioita, myös Suomessa. Mikäs se tutkimus olikaan, et jotain puolet suomalaisista naisista on kokenut väkivaltaa parisuhteessaan. Et ei se niin ruusuisesti oo Suomessakaan, kun mukaan lasketaan vielä alkoholi ja päihtymys, mitä täällä islamimaassa ei näe muutakun korkeintaan turistialueilla (turistit ryyppäämässä, ei siis paikalliset...).

        Että semmosia :) Itse oon tyytyväinen elämääni täällä. Välillä vähän saunaa kaupaan, mut sekin löytyy ainakin Sharmista. Suomalaistyylinen sellainen, jossa saa myös viskata vettä kiukaalle :)

        Ai kun tuli ikävä. Meinasin nimittäin jäähä sinne asumaan suoraan lomareissulta. Olen muuten käynyt siinä koptilaisessa kirkossa. Siellä historia huokuu. Egypti on uskomaton maa, joka jokaisen pitäisi kokea ennen kuolemaansa. Anteeksi nyt kun en voi sua auttaa tai siis kun en asu siellä. Hommaa mulle joku ihana egyptiläinen mies vaikkapa mattokauppias, niin tuun heti sinne seuraneitiksi sulle. Voi hyvin ja nauti elämästä, Suomi ei lähe täältä mihinkään vaan odottaa kiltisti kotiinpaluasi, ehkäpä miehesi kanssa. Niin muuten tässä jonkun matkan päässä on pieni leipomo jonka omistaa egyptiläinen mies ja ruotsalainen nainen, tekevät näkkileipää, joka on sekoitusta molemmista kulttuureista. Se on ihanaa näkkäriä. Yrityksen nimi on pyramidbagare tai jotain sinne päin. Eikä yritys ole enää niin pieni. Täällä on kevät tulossa, sinivuokot kukkii jo metsässä ja saunalimsat juodaan saunan edessä penkillä istuen lintujen kevät laulua kuunnellen ja harakka pariskunnan rakennus touhua katsellen.
        Kevättä sullekkin


      • Rosmar
        nefer83 kirjoitti:

        Pahoittelut, että pääsen vastaamaan vasta nyt :) Täällä on ollut välillä hiukka ongelmia nettiyhteyden kanssa, ja vasta saatiin laajakaista toimimaan :)

        Täällä Kairossa elämä on yhtä vilskettä, pelkästään Kairossa n. 21 miljoonaa asukasta. Kaupunki ei nuku koskaan, kaupat on öisinkin auki.

        Vois sanoa, että maa on monellakin tapaa vastakohta Suomelle: talvi sään puolesta täällä sama kuin Suomessa kesä (tosin Suomessa sataa huomattavasti enemmän...), joka puolella erämaata ja hiekkaa, eikkä siis Suomen metsiä ja järviä. Ihmiset on täällä tosi ystävällisiä ja avoimia toisilleen, ja varsinkin muista maista tulleille (vrt. Suomi... :) ).

        Tosin täällä tuntuu, et kaikki tapahtuu aivan todella hitaasti: kuulu "egyptiläinen minuutti" kun ei ihan vastaa sitä tavanomaista eurooppalaista 60 sekunttia. Täällä aika harvalla on kamala kiire minnekään, niinkuin Suomessa on, kahviloissa istuskellaan ja poltellaan vesipiippua.

        Islam on valtauskonto, joten täällä nuo moskeijojen rukouskutsut on arkipäivää. Myös koptikristittyjä on. Itse olen kristitty ja mieheni muslimi, mutta tuo islam ei minua mitenkään häiritse, päinvastoin. Monella tapaa koen, että kys. uskonto on hyvä.

        Tämä on hyvin moderni arabimaa, naisilla on täällä yllättävän paljon oikeuksia. Paikalliset naiset kokevat olevansa todella vapaita, toisin kuin usein luullaan. Huivi ei ole pakko ja kaikilla ei sitä päässä ole, mutta useimmat haluavat sitä käyttää peittääkseen hiukset vieraiden miesten katseilta.
        Tietysti täytyy todeta, että tiedän omasta kokemuksesta puhua vain tämän suurkaupungin paremman alueen ja koulutettujen naisten puolesta. Maaseudulla ja köyhien parissa tilanne saattaa olla ainakin osittain eri :(

        Mutta niinkun aina, voin vaan todeta, että sattuu sitä joka puolella maailmaa naista loukkaavia asioita, myös Suomessa. Mikäs se tutkimus olikaan, et jotain puolet suomalaisista naisista on kokenut väkivaltaa parisuhteessaan. Et ei se niin ruusuisesti oo Suomessakaan, kun mukaan lasketaan vielä alkoholi ja päihtymys, mitä täällä islamimaassa ei näe muutakun korkeintaan turistialueilla (turistit ryyppäämässä, ei siis paikalliset...).

        Että semmosia :) Itse oon tyytyväinen elämääni täällä. Välillä vähän saunaa kaupaan, mut sekin löytyy ainakin Sharmista. Suomalaistyylinen sellainen, jossa saa myös viskata vettä kiukaalle :)

        Olen menossa Egyptiin kuukauden kuluttua. Menen naimisiin kihlattuni kanssa, mutta olosuhteiden vuoksi tulen ehkä yksin takaisin. Jos näin käy, muutan itse Kairoon ensi vuoden lopussa, ja asumme siellä kunnes mieheni valmistuu. Olen tuntenut mieheni melkein viisi vuotta, josta seurusteltu reilut 2 vuotta. Kävin Kairossa viime talvena veljeni kanssa, ja oleilimme mieheni kotona.

        En puolustele Egyptiä muuten kuin, että ihmiset ovat ystävällisiä ja auttavaisia. Egypti on tosi likainen, meluisa ja liikkenne on aika hurjaa. Tarkoituksena ei ole jäädä Egyptiin vaan muutamme Suomeen. Ihan pelkästään lasten hankkimisen takia haluaisin asua Suomessa. Mieheni haluaisi asua puolestaan Egyptissä, mutta olemme sopineet asuvamme Suomessa. Mieheni on kunnollinen muslimi ja on valmis tekemään vuokseni mitä vain. En sano etteikö suomalaismies tekisi samaa, mutta hän on myös ns. vanhanaikaisen kohtelias. Arvostamme ja rakastamme toisiamme.

        Jos nyt sitten muutan Kairoon, niin olisi ihanaa saada suomalaisia ystävieä sieltä! Muutenkin haluaisin tutustua ihan Suomessakin asuviin, joilla muslimi/egyptiläinen mies. Ottakaa ihmeessä yhteyttä minuun niin jutellaan lisää! :)

        sähköposti [email protected]


    • -tytto-

      Hei Nefer83!
      Olen muuttamassa toukokuussa Egyptiin asumaan poikaystavani luokse ja yritan parhaillaan etsia ja hakea toita Hurghadasta jonne muutan. Olisi kiva vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia. Joten jos sinua kiinnostaa, laitapa mailiosoitteesi tulemaan, olisi kiva saada suomalaisia ystavia Egyptista.Ja poikaystavani perhe asuu Kairossa joten sinne suuntaan ollaan varmasti tulossa jossain vaiheessa yms.

      • nefer83

        Kiva kuulla, et joku muuttaa tähän maahan :) Tervetuloa :)
        nefer83 (et) suomi24.fi on tuo osoite, jonne voi minulle kirjoitella! :)

        Kuulemisiin :)


    • milana

      Haluaisin kutsua egyptiläisen poikaystäväni vierailulle Suomeen. Onko kenelläkään kokemusta viisumin hakemisesta? Vaikuttaa aika työläältä, saakohan viisumia helposti...

      • nefer83

        Viisumin saaminen Suomeen kestää vähintään n. kuukauden päivät, jos kaikki on kunnossa. Jos on aikaisemmin oleskellut muualla Euroopassa, eikä ylittänyt oleskeluaikaa, niin odotusaika voi olla hiukka pienempi, niinkuin miehelläni oli. Eli: joka tapauksessa aikaa kannattaa varata paperisotaa varten :)

        Itse en tarkalleen muista, mitä kaikkia papereita viisumin hakemista varten hänen piti pyytää, mut ainakin todistukset työskentelystä, syntymätodistus, jonkin sortin pankkitodistus ym ym. Ja passin piti olla voimassa muistaakseni puoli vuotta matkan jälkeen.

        Varmasti antavat täyden listan Suomen suurlähetystöstä, joka sijaitsee Kairossa Niilin rannalla. Osoite on
        3 Abu El-Feda Street, 13. kerros
        Zamalek - Cairo
        s-posti sanomat.kai (et) formin.fi


      • kulkumies52

        meet kiiruusti avioon kaveris kanssa
        ja eiko tiineeks ,
        se heppu suostuu kiljuen siihen.
        ja taatusti pääsette molemmat suomeen.


      • jesmen
        nefer83 kirjoitti:

        Viisumin saaminen Suomeen kestää vähintään n. kuukauden päivät, jos kaikki on kunnossa. Jos on aikaisemmin oleskellut muualla Euroopassa, eikä ylittänyt oleskeluaikaa, niin odotusaika voi olla hiukka pienempi, niinkuin miehelläni oli. Eli: joka tapauksessa aikaa kannattaa varata paperisotaa varten :)

        Itse en tarkalleen muista, mitä kaikkia papereita viisumin hakemista varten hänen piti pyytää, mut ainakin todistukset työskentelystä, syntymätodistus, jonkin sortin pankkitodistus ym ym. Ja passin piti olla voimassa muistaakseni puoli vuotta matkan jälkeen.

        Varmasti antavat täyden listan Suomen suurlähetystöstä, joka sijaitsee Kairossa Niilin rannalla. Osoite on
        3 Abu El-Feda Street, 13. kerros
        Zamalek - Cairo
        s-posti sanomat.kai (et) formin.fi

        itsekkin seurustelen egyptiläisen kanssa joka asuu hurghadassa. itse asun vielä suomessa mutta haaveena olisi muuttaa kanssa sinne. varasin jo matkan ens vuoden huhtikuuksi joten nyt vaan ollaan juteltu web kameran kautta joka päivä. itse kanssa ihmettelin miten onnistuu tuo mies ystäväni matkustaminen suomeen mut täs tulikin jo hyvin siit tietoo. olis todella hyvä jos pääsisin hurghadaan töihin niin saisin samalla mukavan kielikylvyn. jotenkin vaan kamalasti mietityttää miten kaikki sitten toimii ja kun suomessa on kuitenkin vakituinen hyvä työ. ei se elämä enää täällä maistu niin hyvältä kun rakas on niin kaukana. en tiedä onko teillä muilla ollu sama juttu kun mulla kun kaikki kaverit ja perhekkin vähättelee et ei tää meijän juttu muka tulis kestämään. todella ärsyttävää. eiköhän tämä tästä parane ajan kanssa!


      • ______late

        Päätös on tehty ja menty muualle ja sitten pysytään siellä..


        Hyvästi


      • Sarall
        jesmen kirjoitti:

        itsekkin seurustelen egyptiläisen kanssa joka asuu hurghadassa. itse asun vielä suomessa mutta haaveena olisi muuttaa kanssa sinne. varasin jo matkan ens vuoden huhtikuuksi joten nyt vaan ollaan juteltu web kameran kautta joka päivä. itse kanssa ihmettelin miten onnistuu tuo mies ystäväni matkustaminen suomeen mut täs tulikin jo hyvin siit tietoo. olis todella hyvä jos pääsisin hurghadaan töihin niin saisin samalla mukavan kielikylvyn. jotenkin vaan kamalasti mietityttää miten kaikki sitten toimii ja kun suomessa on kuitenkin vakituinen hyvä työ. ei se elämä enää täällä maistu niin hyvältä kun rakas on niin kaukana. en tiedä onko teillä muilla ollu sama juttu kun mulla kun kaikki kaverit ja perhekkin vähättelee et ei tää meijän juttu muka tulis kestämään. todella ärsyttävää. eiköhän tämä tästä parane ajan kanssa!

        Siis sama juttu täällä!! Egyptistä löysin itselleni ihanan poikaystävän. Neitsyyteni sille menetin. :D Minkäs teet.. Melkein joka päivä tämä soittaa minulle että ikävä on ja kuinka hän kärsii kun ei voi olla lähelläni. :) Perhe ja ystävät on alkanu minua täällä suomessa hyljeksimään kun ''roikun'' jossain lomaromanssissa vaan.. Pitävät minua ihan tyhmänä ja naurettavana, mutta näytän että tämä ei ole tyhmää ja naurettavaa.. Jouluna ois tarkotus mennä sinne jos saa matkaseuraa, kun ei yksin parane nuoren naisen matkustella! :D


      • serq
        Sarall kirjoitti:

        Siis sama juttu täällä!! Egyptistä löysin itselleni ihanan poikaystävän. Neitsyyteni sille menetin. :D Minkäs teet.. Melkein joka päivä tämä soittaa minulle että ikävä on ja kuinka hän kärsii kun ei voi olla lähelläni. :) Perhe ja ystävät on alkanu minua täällä suomessa hyljeksimään kun ''roikun'' jossain lomaromanssissa vaan.. Pitävät minua ihan tyhmänä ja naurettavana, mutta näytän että tämä ei ole tyhmää ja naurettavaa.. Jouluna ois tarkotus mennä sinne jos saa matkaseuraa, kun ei yksin parane nuoren naisen matkustella! :D

        Hei! Itse palasin juuri Egyptistä. Kaipuu on suuri, sillä sinne se mies tietysti jäi.. ihan neitsyyttäni en menettänyt, mutta lähtöpäivänä suudeltiin. Melkein koko viikon kuljettiin käsi kädessä, juteltiin ja tapitettiin toisiamme. Synkkasi hyvin :) poika on kuitenkin aika kiireinen, hän omistaa kolme kenkäkauppaa ja opiskelee samalla.. yhteydenpito on siis melko haastavaa :/ Ennen paluulentoa hän soitti vielä kerran ja pisti viestiä kun saavuin suomeen. Eilen soiteltiin ja vaihdettiin melko nopeaa kuulumiset.. Ongelmana onkin ehkä enemmän oma epävarmuuteni, sillä edellisestä tuttavuudestani (joka oli ihan suomalainen mukava mies) jäi vähän sellainen paskanmaku suuhun: ei asuttu samalla paikkakunnalla ja yhteydenpito meni päin honkia aika nopeaa. Mies kun oli hiljaisuudessaan päättänyt jo ettei koko jutusta tule mitään.. Nyt pelkään että niin käy taas ja saan olla taas itse kärsijän osassa.


      • Rakastunut <3
        serq kirjoitti:

        Hei! Itse palasin juuri Egyptistä. Kaipuu on suuri, sillä sinne se mies tietysti jäi.. ihan neitsyyttäni en menettänyt, mutta lähtöpäivänä suudeltiin. Melkein koko viikon kuljettiin käsi kädessä, juteltiin ja tapitettiin toisiamme. Synkkasi hyvin :) poika on kuitenkin aika kiireinen, hän omistaa kolme kenkäkauppaa ja opiskelee samalla.. yhteydenpito on siis melko haastavaa :/ Ennen paluulentoa hän soitti vielä kerran ja pisti viestiä kun saavuin suomeen. Eilen soiteltiin ja vaihdettiin melko nopeaa kuulumiset.. Ongelmana onkin ehkä enemmän oma epävarmuuteni, sillä edellisestä tuttavuudestani (joka oli ihan suomalainen mukava mies) jäi vähän sellainen paskanmaku suuhun: ei asuttu samalla paikkakunnalla ja yhteydenpito meni päin honkia aika nopeaa. Mies kun oli hiljaisuudessaan päättänyt jo ettei koko jutusta tule mitään.. Nyt pelkään että niin käy taas ja saan olla taas itse kärsijän osassa.

        Hei! Itselläni sama pulma että pelkään olevani kärsijän osassa. Meillä ollu yhteydenpitoa jo vuoden ja tulin vasta viikon lomalta Egyptistä. Ikävä niin kova et säästölinja päällä jos vaikka kevätpuolel sais mentyy käymään. Pyytänyt sinne muuttoa mutta se on iso muutos tehdä tosta vain. Ja töitä sieltä ei niin vaan saa. Nyt vaan jos jostai saisi matka kaverin jostai tuex ja turvax...


      • serq
        Rakastunut <3 kirjoitti:

        Hei! Itselläni sama pulma että pelkään olevani kärsijän osassa. Meillä ollu yhteydenpitoa jo vuoden ja tulin vasta viikon lomalta Egyptistä. Ikävä niin kova et säästölinja päällä jos vaikka kevätpuolel sais mentyy käymään. Pyytänyt sinne muuttoa mutta se on iso muutos tehdä tosta vain. Ja töitä sieltä ei niin vaan saa. Nyt vaan jos jostai saisi matka kaverin jostai tuex ja turvax...

        Jeps, ite olen katsellut alkuvuoden äkkilähtöjä Egyptiin.. tammikuun lopulta löytyisi edullinen tarjous, mutta olen myös huomannut, kuinka vaikeaa on löytää matkaseuraa. Eihän tuonne kannata yksinkään oikein lähteä. Mutta pulmanahan on, ettei monellakaan ole rahaa tai vapaata lähteä minnekään..

        Ajattelin myös, että kesäksi voisi olla ihan metkaa mennä töihin Egyptiin. Mutta työviisumi maksaa jonkin verran (turistiviisumilla ei sais ainakaan periaatteessa työskennellä) ja töitä voi olla tarjolla vähän heikosti. Mutta yrittänyttä ei laiteta! :)


    • yksi nainen

      Minulla on myös Egyptissä mies. Pari viikkoa sitten kävin tapaamassa hänen perhettään Cairossa, hän itse työskentelee Hurghadassa. Naimisiin menosta ollaan jo vähän haaveiltu, mutta haluaisin ensin muuttaa Egyptiin. Miten te muut olette menneet Egyptiin? Oletteko ensin etsineet töitä vai saako Suomesta mitään tukia jos lähtee työnhakijaksi?
      Olen niin rakastunut Egyptiin maana ja miehessäkään ei ole mitään vikaa ;)
      Myös suomalaisia Egyptissä asuvia tai egyptiläisen kanssa seurustelevia olisi kiva tuntea ja vaihtaa ajatuksia:)

      • jesmen

        itekkin seurusten ihanan egyptiläisen nuoren miehen kanssa. ei vois enää paremmin mennä. huhtikuussa oon menossa hurghadaan takas ja käydään myös luxorissa tapaamassa hänen perhettään. vähän jännittää mut eiköhän kaikki mene ihan hyvin. oon kans miettiny tota työn hakua egyptistä ja jutellu siit paljon rakkaani kanssa joten saa nyt nähdä mitä käy. egypti on todella uskomaton paikka enkä voi enää edes suunitella asuvani suomessa. kun oma rakaskin on niin kaukana vaikka jutellaankin joka päivä. minne hän tää elämä vie.


      • Hurghadaan
        jesmen kirjoitti:

        itekkin seurusten ihanan egyptiläisen nuoren miehen kanssa. ei vois enää paremmin mennä. huhtikuussa oon menossa hurghadaan takas ja käydään myös luxorissa tapaamassa hänen perhettään. vähän jännittää mut eiköhän kaikki mene ihan hyvin. oon kans miettiny tota työn hakua egyptistä ja jutellu siit paljon rakkaani kanssa joten saa nyt nähdä mitä käy. egypti on todella uskomaton paikka enkä voi enää edes suunitella asuvani suomessa. kun oma rakaskin on niin kaukana vaikka jutellaankin joka päivä. minne hän tää elämä vie.

        myös oisin tulossa miehen perään Hurghadaan =) vieläkös ootte suomi-neidot siellä =D??

        Ois tosi kiva,jos voisi tutustua muihin suomalaisiin siellä!

        Laittaisittekos postia,puh.numeroita yms.mulle sähköpostiin,niin voisi pitää yhteyttä!

        Oletteko tilaneet mitä kautta kentolippuja sinne,mikä on varma ja suht.edullinen lentoyhtiö?

        Tulen kahen viikon sisällä ensin kuukaudeksi katsoon paikkoja ja istten haen lapsen ja tavarat ja eiku menoksi!

        KAnsainvälisistä kouluista kokemusta lapsille?

        Mun pitäisi saada tytölle koulupaikka, oisko suurlähetystö paras paikka neuvomaan tässä?

        Olisin erittäin kiitollinen neuvoista ja jos voisitte suoraan mun meiliin kirjoitta vastauksia,kiito ja toivottavasti nähdään!!


    • egy

      Ihanaa, etta joku edes....Asun itse Sharmissa mieheni kanssa.....Olisi kiva vaihtaa yhteystietoja ja ssada ystavia, toki kayn Kairossa miheni sukulaisissa kerran kuukaudessa,,,,,,Anu
      Pista postia [email protected]

      • s

        missä päin sharmia? Kävin siellä juuri ja tarkoitus olisi tulla uudestaan visiitille :) Mies on töissä siellä.


    • kulkumies52

      nainempa tietysti,kuka mies menis naimisiin taatelin tallaaja
      misujen kanssa ,
      nimim kokemuksen syvä rinta ääni.

    • ihnettelijä

      tuntuu oudolta lukea tällainen naiiivi viestiketsju suomalaisnaisilta jotka ovat saaneet käydä hyvät koulut, eläneet erinomaisen informaation keskellä vapaassa ja tasa-arvoisessa suomessa.
      Ei sitten tullut mieleen muutama seikka egyptistä. valtavaa köyhyyttä, kadulla eläviä ihmisiä, tauteja ja kaupunki on kuulemma kuin pommin jäljiltä roskainen, naisia ympärileikataan ja huumeita käytetään alkoholin sijaan.

      • jesmen

        joo kyl se on outoo mut jos oikeen rakastaa toista ihmista niin ei siin paljon ajattele tommosia seikkoja. kyl sitä suomessakin tapahtuu. päivittäin saa lukea lehdistä kuinka isä ampui perheensä tai muita tommosii juttuja. on sitä täälläkin paljon pahaa.


      • jesman
        jesmen kirjoitti:

        joo kyl se on outoo mut jos oikeen rakastaa toista ihmista niin ei siin paljon ajattele tommosia seikkoja. kyl sitä suomessakin tapahtuu. päivittäin saa lukea lehdistä kuinka isä ampui perheensä tai muita tommosii juttuja. on sitä täälläkin paljon pahaa.

        Niinpä, täällä taitaa olla paljon enemmän pahaa, kun täällä on kaikki länsimaisen yhteiskunnan yleiset paheet, mukaanluettuna rikollisten paapominen, mikä aiheuttaa vain enemmän rikollisuutta. Lisäksi täällä sopivan ikäiset miehet ovat eläkeläisiä. Siis ikäluokassa 40 - 50 vuotiaat ja saattavat olla iso osa nuorempiakin ikäluokkia. Naisille ei kelpaa sellaiset, jos ne ei itse ole sellaisia.
        Naisen asemasta en tiedä, mutta yritän ottaa selvää netin kautta.


    • kohta kotia takas

      Egypti ei ole lupauksistaan huolimatta kyennyt parantamaan heikkoa ihmisoikeustilannetta, vaan jatkaa kovia otteitaan toisinajattelijoita ja ihmisoikeusaktivisteja vastaan.
      Hallitus ei ole myöskään onnistunut luomaan käytännössä toimivaa lainsäädäntöä, jolla estettäisiin syrjintä uskonnollisia vähemmistöjä kohtaan.
      Yhteenottojen uhrit yritetään taivutella mahdollisimman vähällä sovintoon, ja syylliset jätetään rankaisematta. Näin väkivallantekijät kokevat olevansa voittajia, ja uhrit kokevat tulevansa kaksinkertaisesti kaltoin kohdelluiksi

      Näin kertovat Helsingin Sanomien haastattelemat ihmisoikeusasiantuntijat Kairossa, Lontoossa ja Helsingissä.
      Suurin uhka ihmisoikeuksien toteutumiselle Egyptissä on lähes 30 vuotta voimassa ollut poikkeuslaki, joka käytännössä mahdollistaa kansalaisten mielivaltaisen pidättämisen. "Ihmisoikeustilanne ei ole Egyptissä mennyt eteenpäin vaan huonompaan suuntaan. Tämä ei ole vain meidän, vaan usean ihmisoikeusjärjestön näkemys Egyptissä ja ulkomailla."

      • Naivi Suomalainenko?

        Egyptissä musulmaanit tappoivat taas kristittyjä. Onko sekin hyväksyttävää ja eksoottista?


      • Punaniska_
        Naivi Suomalainenko? kirjoitti:

        Egyptissä musulmaanit tappoivat taas kristittyjä. Onko sekin hyväksyttävää ja eksoottista?

        Muuttakaa ihmeessä, hieno homma!
        Mutta älkää nyt helvetti tuoko niitä tänne/itseänne enään sen jälkeen.


      • Burkhada
        Punaniska_ kirjoitti:

        Muuttakaa ihmeessä, hieno homma!
        Mutta älkää nyt helvetti tuoko niitä tänne/itseänne enään sen jälkeen.

        Sanokaapa vastarakastuneet, ettei ole totta se kun tutkimuksen mukaan 95% (vai 97%!) turistinaisista joutuu kokemaan häirintää Egyptissä.

        (Tehän itse ette tietenkään mitään turisteja ole vaan jo kovinkin paikallisen yhteisön jäseniä. Eikä kellekään egyptiläiselle varmaan tulisi mieleen...)


      • Likainen Kairo
        Burkhada kirjoitti:

        Sanokaapa vastarakastuneet, ettei ole totta se kun tutkimuksen mukaan 95% (vai 97%!) turistinaisista joutuu kokemaan häirintää Egyptissä.

        (Tehän itse ette tietenkään mitään turisteja ole vaan jo kovinkin paikallisen yhteisön jäseniä. Eikä kellekään egyptiläiselle varmaan tulisi mieleen...)

        Eipä voi kuin ihmetellä.

        Kävin Egyptissä ja ikinä en ole nähnyt niin paskaista (sanan todellisessa merkityksessä) ja likaista maata.
        Ikkunasta heitettiin jätteet kadulle ja löyhkä Niilin vartta kävellessä oli niin kauhea, että koko ajan piti pitää huivia nenän edessä.

        Olette nähtävästi aika rankasti ihastuneita miehiinne, niin sitä sanotaan että "rakkaus on sokea".

        Itselle riitti yksi Egyptin keikka, paljon on pyramideja mutta voi että miten likainen maa!

        Miten te Puhtaan Suomen jälkeen voitte olla siellä?

        Laittakaahan jäitä/hiekkaa pipoihinne ennen kuin ylistätte!
        Katsokaa ympärillenne ja arvioikaa miten hygieenistä teidän ihmeellisessä Kairossanne on!


      • Ei sormea Niiliin!
        Likainen Kairo kirjoitti:

        Eipä voi kuin ihmetellä.

        Kävin Egyptissä ja ikinä en ole nähnyt niin paskaista (sanan todellisessa merkityksessä) ja likaista maata.
        Ikkunasta heitettiin jätteet kadulle ja löyhkä Niilin vartta kävellessä oli niin kauhea, että koko ajan piti pitää huivia nenän edessä.

        Olette nähtävästi aika rankasti ihastuneita miehiinne, niin sitä sanotaan että "rakkaus on sokea".

        Itselle riitti yksi Egyptin keikka, paljon on pyramideja mutta voi että miten likainen maa!

        Miten te Puhtaan Suomen jälkeen voitte olla siellä?

        Laittakaahan jäitä/hiekkaa pipoihinne ennen kuin ylistätte!
        Katsokaa ympärillenne ja arvioikaa miten hygieenistä teidän ihmeellisessä Kairossanne on!

        Luin jostain varoituksen, että ei kannata pistää sormea Niiliin, voi saada sietämättömän tartunnan.

        On myös mahdottomasti sokeutta Egyptissä johtuen pelkästään epähygieenisyydestä.

        Olkaa te Suomen tytöt siellä epähygieenissä egyptiläisten miestenne kanssa, mutta turha tulla tänne ylistämään "sitä"! Aika aikaansa kutakin.


      • Sontala-Kairo
        Likainen Kairo kirjoitti:

        Eipä voi kuin ihmetellä.

        Kävin Egyptissä ja ikinä en ole nähnyt niin paskaista (sanan todellisessa merkityksessä) ja likaista maata.
        Ikkunasta heitettiin jätteet kadulle ja löyhkä Niilin vartta kävellessä oli niin kauhea, että koko ajan piti pitää huivia nenän edessä.

        Olette nähtävästi aika rankasti ihastuneita miehiinne, niin sitä sanotaan että "rakkaus on sokea".

        Itselle riitti yksi Egyptin keikka, paljon on pyramideja mutta voi että miten likainen maa!

        Miten te Puhtaan Suomen jälkeen voitte olla siellä?

        Laittakaahan jäitä/hiekkaa pipoihinne ennen kuin ylistätte!
        Katsokaa ympärillenne ja arvioikaa miten hygieenistä teidän ihmeellisessä Kairossanne on!

        Miksi nämä rakastuneet eivät kommentoi Kairon likaisuutta?
        luuletteko tosiaan, että Egypti on ihanuuksien ihmemaa?


    • tartartar

      olisi vaihtaa ajatuksia kanssasi. Itse seurustelen ulkomaalaisen miehen kanssa ja muutin hänen maahansa neljä kuukautta sitten. Meillä ei tosin kulttuurierot ole niin suuria kuin Suomi-Egypti akselilla, ja olisikin tosi kiva kuulla vähän millaista Egyptiläisen miehen kanssa on olla ja elää ja vaihtaa vähän kokemuksia ja ajatuksia :). Mulle voi laittaa mailia [email protected]

    • arja

      Heippa!! Asun jo neljättä vuotta Alexandiassa ja olis kiva saada yhteyttä muihin täällä asuviin suomalaisiin. Tunnen muutamia naisia Keski-Euroopasta,mutta suomalaisiin en ole vielä tutustunut.

      Ottakaa yhteyttä!!!
      Terveisin....Arja

      • sinisilmäkö?

        Kävin talvella Egyptissä ja tutustuin sikäläiseen laivaston poikaan, joka on kotoisin Alexandriasta. Pidimme yhteyttä Facebookin kautta ja nyt keväällä kävin siellä (kaverini kanssa) uudestaan. Ihastuimme puolin ja toisin ja poika toivoo minun tulevan loppukesällä yksin uudestaan. Hän vaikuttaa kunnolliselta ja tosi kivalta, mutta mutta...vanhempani, ystäväni yms. maalailevat piruja seinille. Olen 25v, joten mistään teiniromanssista ei ole kyse. Kauhukertomuksia olen netistä lukenut riittämiin, olisiko sinulla joatin vinkkejä, mitä pitäisi ottaa huomioon?


    • pentoikk
    • Nuori tyttö

      Hei!
      Minua kiinostaa, minkä ikäisiä te ihmiset olette, kun olette sinne Egyptiin muuttaneet, tai harkinnett muuttoa, koska minä itse olen 19 vutoias ja tapasin viime marraskuussa ollessani Egyptissä pojan tai no miehen joka on 27 vuotias, jonka kanssa olen nyt pitänyt yhtettä ja rakastamme molemmat toisiamme. Haluan myös tietää mitä mieltä perheenne on asiasta ollut ? mutta minulla ongelmana on se, että hän ei voi vielä ottaa minua sinne, ksoka hän haluaa ensin rakentaa siellä talon ja sästää rahaa, ennen kuin voi minut sinen ottaa ja toisaalt itse olen vielä niin nuri, että haluan opiskella suomessa. Vanhempani ja ystäväni ovat myös iso ongelma, koska vanhempani eivät tiedä suhteesta vielä mitään, koska en uskalla kertoa, koska tiedän mikä meteli siitä syntyy, koska mies on Egyptiläinen, hän haluaa minun muuttavan sinne ja kaiken päälle hän on vielä muslimi, kun itse olen kristitty (ainakin vielä). Muutamalle ystävälleni olen kertonut, mutta minusta tuntuu, että he eivät ota asiaa vakavasti tai he eivät ymmä sitä. Haluaisin myös tietää, saako näitä suhteita oikeasti toimimaan ?

      • kulttuurierot

        Jo se, ettet uskalla kertoa vanhemmillesi kertoo jo omasta epävarmuudestasi. Talon rakentaminen kuuluu miehen tehtäviin ennen avioliittoa, vaimon perhe hankkii huonekalut sun muut. Onko tuleva vaimo jo kenties valittu vanhempien toimesta? Oletko kysynyt tuolta mieheltä, mitä hänen vanhempansa sanovat suhteestanne, tietävätkö he lainkaan? Tiedätkö, että sinun täytyy saada tuon miehen isän lupa saadaksesi tulevaisuudessa pysyvän oleskeluluvan Egyptiin mahdollisen avioliiton jälkeen, niin olen muinoin lukenut. Tapasit marraskuussa 2011 ja ja nyt olet valmis sinne muuttamaan, rakkaudesta !!! Veikkaisin, että tuo mies käyttää sinua hyväkseen, ennen avioitumistaan Egyptiläisen kanssa, siellä naimisiin meno paikallisen kanssa on erityisen kallista ja tämän vuoksi hänen on myös säästettävä rahaa. ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA ALLEKIRJOITA MINKÄÄNLAISTA PAPERIA KAVERIN KANSSA.


      • liisike

        se kestä ehkä 1 vuosi, ehkä 20 vuotta mutta paljon töitä se vaadi :)


    • olen nähnyt sen

      Tyttöhyvät elätte mielikuvitusmaailmassa ja katsotte tulevaisuuteenne kuin lukisitte
      romanttista sarjakuvaa tai saippuasarjaa. Todellisuus tulee iskemään kovaa se iskee avioliitossa muutenkin, saati sitten yhteisöllisen kulttuurin voimalla jossa yksilö on vain heimonsa osa ja hänen on nieltävä itsekkäät unelmansa yhteisön hyväksi.

      Vaikka miehesi olisikin ystävällinen ja huomaavainen hänen on alistuminen vanhempien sukulaisten toiveisiin myös perhe-elämässä. kaikista huolehditaan eli kaikki on yhteistä. myös sinun yksityisyytesi on mennyttä. jos vaikka tyttäresi tai pokasi viedään ympärileikattavaksi ja kaikki valmistavat julan lsta varten et voi sitä estää. jos et ole yhteistyökykyinen olet onekas jos sinua ei lyödä, ehkä sinut vain eristetään ja lakkaat saamasta tietoa mitä ympärilläsi tapahtuu. Jos haluat kotiin ja passisi on viety sinun on paettava suurlähetystöön mutta mahdolliset lapsesi ovat miehesi suvun omaisuutta. tällaista voi tapahtua vaikka miehesi olisikin puolellasi mutta hän ei voi häpäistä sukuaan ja katkaista välejään heihin. sinä olisit se uhri, muista tämä. saippuasarjasi voi muuttua suureksi murhenäytelmäksi.

      • Vanha rouva

        Voihan niinkin käydä. Me olemme molemmat jo 45-vuotiaita, naimisissa 18 vuotta, eikä ole tullut erikoisia yllätyksiä vastaan. Egyptin sukulaiset ovat mukavia, eikä kukaan ole koskaan yrittänyt meitä määräillä.

        Suosittelisin kylläkin pitkää kihlautumisaikaa, jolloin oppii tuntemaan toisen luonteen, kulttuurin ja suvun. Tyttöjen on ihan turha suin päin rynnätä naimisiin, ei saa varsinkaan antaa painostaa itseään. Kyllähän Suomessakin seurustellaan pitkään ennen avioliittoa ja Egyptissä ollaan usein parikin vuotta kihloissa ennen avioliittoa, joten sulholla ei ole mitään hyvää syytä kiirehtiä.

        Naimisiinmenoa suosittelisin Suomen maistraatissa. Hääjuhlan voi järjestä Egyptissäkin tai missä haluaa. Mielestäni Suomen kansalaisella on aina hyvä olla Suomen lakien mukaan solmittu avioliitto.


      • Pian, pian, pian!
        Vanha rouva kirjoitti:

        Voihan niinkin käydä. Me olemme molemmat jo 45-vuotiaita, naimisissa 18 vuotta, eikä ole tullut erikoisia yllätyksiä vastaan. Egyptin sukulaiset ovat mukavia, eikä kukaan ole koskaan yrittänyt meitä määräillä.

        Suosittelisin kylläkin pitkää kihlautumisaikaa, jolloin oppii tuntemaan toisen luonteen, kulttuurin ja suvun. Tyttöjen on ihan turha suin päin rynnätä naimisiin, ei saa varsinkaan antaa painostaa itseään. Kyllähän Suomessakin seurustellaan pitkään ennen avioliittoa ja Egyptissä ollaan usein parikin vuotta kihloissa ennen avioliittoa, joten sulholla ei ole mitään hyvää syytä kiirehtiä.

        Naimisiinmenoa suosittelisin Suomen maistraatissa. Hääjuhlan voi järjestä Egyptissäkin tai missä haluaa. Mielestäni Suomen kansalaisella on aina hyvä olla Suomen lakien mukaan solmittu avioliitto.

        Totta turiset, hyvä vanha rouva, kannattaa katsoa ihan rauhassa miten yhteiselo lähtee käyntiin, ei se homma hätiköimällä parane. Mihinkään ei ole kiire, jos aiotte loppuelämänne viettää yhdessä. Painostaa ei saa antaa ja vaikeuksia voi tulla, jos miehen perhe ei hyväksy liittoa, sillä kotijoukon mielipide vaikuttaa toki, vaikka mies itsenäinen ja päättäväinen olisikin. Onhan se hurjaa missä tahansa, jos perhe ei puolisoa hyväksy, ja egyptissäkin on monenlaisia taustoja miehillä eri puolilla ja samoillakin kulmilla maata. On meitä Suomessakin moneen lähtöön (kuten nähdään jo tällä palstalla)!

        Avioliittolakien kohdalla noudatetaan normaalisti asuinmaan lakia; avioliittosopimushan virallistetaan tavallisesti molemmissa maissa. Myös avioehtoon ja/tai testamenttiin voi kirjoittaa, kumman maan lakia noudatetaan näitä asioita koskevissa kysymyksissä.

        Ja te miespoloiset, rasistiraukat, jotka omianne huuteloitte väliin, raottakaa silmiänne. Onhan se fakta, että Egypti ei ole täydellinen tai putipuhdas paratiisi, mutta on sitä on monenmoisia ongelmia, mielipuolisia mielipiteitä ja ajatusmalleja meillä ja teillä suomalaisillakin (aloita peilistä); ei minkään maan kansa ole homogeeninen. Olisi suotavaa pysyä hiljaa, jos ei ole kuin tarinoita ja stereotypioita, joihin nojautua. Kannattaa avartaa näkökenttäänsä - siinä voi vaikka ohimennen viisastua (vaikkakin todennäköisyys pieni, jos ennakkoluulot riivaavat).

        Aurinkoista kesää; Hurghada kiittää!


    • Angelica

      Asuuko täällä Hurghadassa vielä joku? Olisi kiva tavata ja saada seuraa oman miehen ja hänen kavereidensa lisäksi. :)

      • -vera-

        Angelica mina oon Hurghadassa viela.. Missa pain asutte? :) Olisiko sulla antaa mailia niin voisin mailata?


    • _asuja_

      Hei onko joku suomitytto tulossa tanne marraskuun aikana? :) Viikoksi tai pariksi. Jos kaipaa valiaikaista majoitusta niin mulle kamppakaveri olis helpotus! Kerro niin laitan vaikka sahkopostini..

    • _asuja_

      Hei onko joku suomitytto tulossa tanne marraskuun aikana? :) Viikoksi tai pariksi. Jos kaipaa valiaikaista majoitusta niin mulle kamppakaveri olis helpotus! Kerro niin laitan vaikka sahkopostini..

    • Angelica

      Vera: Olin viimeksi vastaamassa, mutta jostain syysta palstat oli silloin suljettu? Ehdin sitten karata joksiki aikaa Suomeen, mutta nyt taas taalla. :)
      Ollaan tassa El Daharin alueella. Mailia voi laittaa osotteeseen [email protected] :)

      • mohamed Hashem

        Hei
        olen Mohamed Suomiegyptiläinen asun Hurghadassa jos joku tarvi jotain kysytävä mulle saa soitaa tai laittaa sähköpsti tulemaan [email protected]
        002 01092585821


      • -vera-

        Angelica: Laitoin sulle spostia tulemaan :)


      • V1rpula
        -vera- kirjoitti:

        Angelica: Laitoin sulle spostia tulemaan :)

        Tein ryhmän facebookiin ja kutsuin teidät pari, joilla on sähköposti täällä! Ryhmän nimi "Egyptiläisen kanssa". Tervetuloa!

        Ps. Tein siitä suljetun ts. vain jäsenet pääsevät kommentoimaan. Sinne jakamaan mielipiteitä, tervetuloa!


    • satukoo

      Hei! :) Vieläkö täältä Hurghadasta löytyisi joku? Ja jos tuo suljettu ryhmä facebookissa on vielä hengissä, niin mulle saa nakata kutsua! :) Asun itse siis täällä Hurghadassa, lähden kylläkin kesäksi lasten kanssa Suomeen, mutta tullaan elokuussa taas takaisin. Minulle saa nakata myös sähköpostia, olisi mukava, jos täältä löytyisi lisää suomalaisia; [email protected].

    • lolteille

      haha luuletteko että niillä teidän poikaystävillä ei ole ketään muita kierrossa :D

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe