Polttimon vaihto

rystyset ruvelle?

Vuoden vanhasta farkkukuutosesta paloi kuljettajan puoleinen ajovalon poltin. Pikaisen vilkaisun perusteella paikat näyttävät aika ahtaalta vaihtotyötä ajatellen. Onko tähän hommaan mitään vinkkejä/kikkoja, jotka helpottaisivat työtä?

89

16833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • havaittu

      Itse olen huomannut helpoimmaksi tavaksi pistäytyä merkkihuollossa, ja pari kybää kaivaa kuvetta. Tosin yleensä vaihdatan polttimot määräaikaishuollon yhteydessä, kun ukko on konepellin alla muutenkin jotain hääräämässä. Ei tarvitse murehtia asiasta käytännössä koskaan, on aina valaisimet kunnossa. Muussa autoilun kustannuksien seassa mitätön summa vaihtaa vähän ennen aikojaan, pimenee ne lopulta kuitenkin.
      Kerran oli joku maanantaikappale polttimoissa , pimeni reilun 10 tonnin jälkeen. Käytin huoltoasemalla, kaksi miestä ihmetteli, raapi päätään, runnoi paikkoja. Totesin, ettei hommasta tule muuta kuin enemmän vahinkoa. Lopetin homman kesken, kun ei siitä tullut oikein lasta ei paskaa, ja koukkasin merkkihuollon kautta.

      • poltimoita vaihtele ja tuhk...

        tyhjentele vaihdan yleensä koko romun


      • fkfjhfhfdhd
        poltimoita vaihtele ja tuhk... kirjoitti:

        tyhjentele vaihdan yleensä koko romun

        Onhan tuosta videoita.Pitkien polttimot pitää vaihtaa sisälokaria avaamaalla joka voi tepsiä myös noihinkin jollei sarana luukkua.


      • fkfjhfhfdhd
        poltimoita vaihtele ja tuhk... kirjoitti:

        tyhjentele vaihdan yleensä koko romun

        Edellisen mallin pitkien valojen polttimoa sisälokaria aukomalla.


      • Demio

        Nyt tuli tenkkapoo Mazda Demion kanssa, jarruvalo sammahti. Kuinka saan systeemin avattua, ohjekirjan mukainen ruuvi irrotettu mutta jostakin on vielä alareunasta kiinni, ei liiku mihinkään suuntaan!
        Polttimot eteen vaihtanut itse mutta tämä ”helpompi” ei nyt onnistu
        Auttakee mummelia


      • Anonyymi

        Harjoitteli vaimon kanssa peiton alla sorminäppäryyttä parina iltana. Sen jälkeen sujui polttimon vaihto hetkessä.


    • .......

      Eikös siellä ohjekirjassa lue, että polttimen vaihto on parempi antaa valtuutetun huoltoliikkeen tehtäväksi. Jos sinulla on gynegologin koulutus, niin voit tietnkinitsekin yrittää, aikaa voi kulua ja taivasosuus mennä.
      On se kuitenkin aika järkyttävää, että muutaman euron maksavan polttimen vaihtaminen maksaa 50-100 euroa riippuen asntajan näppäryydestä.Vaikka Ford on saman firman tuotteita, näyttää ainakin uuden focuksen lampun vaihto olevan aika yksinkertainen, koko lamppusyteemi nimittäin on aika helppo irroittaa.

      • taas näitä

        "ota ohjekirja käteen" Jos sinulla olisi Mazda ja sen ohjekirja niin tietäisit ettei lamppua saa vaihdettua konepellin takaa. Ajovalo on lokasuojan takana ja ksenon valoihin suosittelen ammattilaisen apua. Ihan oikeassa porukka on kun sanoo tämän Mazda osaston olevan suurimmaksi osaksi perseestä. Muutamia asiallisia vastauksia ja kysymyksiä. Sitten loput on niitä vanhojen bemareiden tuunajia.


      • Näköjään

        Kuka helvetin dorka iroittaa koko umpion vaihtaakseen lampun. Ilmeisesti sinulla on myös suuntauslaite mukana.


      • onnistuu
        Näköjään kirjoitti:

        Kuka helvetin dorka iroittaa koko umpion vaihtaakseen lampun. Ilmeisesti sinulla on myös suuntauslaite mukana.

        iso koura ei mahdu millään. Merkkiliikkeessä se on muutaman minuutin juttu. Pakko mainita myös paljon puhutusta puoltamisesta. Joku tässä mainitsi, että vaihtelivat osan jos toisenkin ei korjaantunut. Toisessa huollossa tunti ja homma kunnossa. Itsellä edellisessä kutosessa samaa vikaa. Korjauksessa meni nippa nappa puoli tuntia, että ei siinä ajassa kovin kummaisia varsia vaihdella. Ei puolla ja muutenkin ok peli.


      • Se ei onnistu......
        onnistuu kirjoitti:

        iso koura ei mahdu millään. Merkkiliikkeessä se on muutaman minuutin juttu. Pakko mainita myös paljon puhutusta puoltamisesta. Joku tässä mainitsi, että vaihtelivat osan jos toisenkin ei korjaantunut. Toisessa huollossa tunti ja homma kunnossa. Itsellä edellisessä kutosessa samaa vikaa. Korjauksessa meni nippa nappa puoli tuntia, että ei siinä ajassa kovin kummaisia varsia vaihdella. Ei puolla ja muutenkin ok peli.

        Konepellin kautta. Mazda kutosen ajovalolampu on lokasuojan takana. Ei auta vaikka olsi jotkut lotus sormt, peltiä tulee vastaan konehuoneen kautta. Minä myös vaihadatan lamput huollon yhteydessä. Ei huvita alkaa repimään sisälokasuojaa irti jossain huoltamon pihassa:-)


      • rystyset ruvella
        Se ei onnistu...... kirjoitti:

        Konepellin kautta. Mazda kutosen ajovalolampu on lokasuojan takana. Ei auta vaikka olsi jotkut lotus sormt, peltiä tulee vastaan konehuoneen kautta. Minä myös vaihadatan lamput huollon yhteydessä. Ei huvita alkaa repimään sisälokasuojaa irti jossain huoltamon pihassa:-)

        No niin, noin 20 minuuttia meni kun molemmat lähivalojen polttimot oli vaihdettu - ja konepellin kautta. Harjoittelin ensin kartturin puolen kanssa kun sillä puolella oli enemmän tilaa. Aikaa kului ehkä minuutti tai kaksi - ei mitään ongelmia.

        Kuskin puolella eniten aikaa meni pelkkään kopelointiin. Ohitin ohjekirjan neuvon sisälokarin ruuvien irroittamisesta, tosin sillä tempulla olisi saanut hieman lisätilaa. Sen sijaan otin sulakerasian kannen irti kun se tuntui olevan tiellä. Ongelmana oli, että vaihto piti tehdä lähinnä näppituntumalla, näköyhteys lampun kannalle on olematon, eikä valoakaan saa sinne edes otsalampulla. Kannatti tosiaan harjoitella toisella puolella ensiin, niin tiesi mitä on tekemässä. Operaatiosta jäi pari pientä naarmua rystysiin, eli ahdasta oli.

        Helpoimmalla pääsee kun vaihdattaa polttimot ennakolta huollon yhteydessä. Näköjään itsekin polttimon vaihto onnistuu, mutta missään pimeässä tai kylmässä ulkona hommaan ei kannata ryhtyä.


      • vieressä
        Se ei onnistu...... kirjoitti:

        Konepellin kautta. Mazda kutosen ajovalolampu on lokasuojan takana. Ei auta vaikka olsi jotkut lotus sormt, peltiä tulee vastaan konehuoneen kautta. Minä myös vaihadatan lamput huollon yhteydessä. Ei huvita alkaa repimään sisälokasuojaa irti jossain huoltamon pihassa:-)

        katsomassa, kun huoltomies polttimot vaihtoi. Siinä ei tarvinnut repiä mitään. Konepelti ylös ja polttimot vaihtoon, aikaa n. kaksi minuuttia. Niin helppoa se on.


      • ......
        Näköjään kirjoitti:

        Kuka helvetin dorka iroittaa koko umpion vaihtaakseen lampun. Ilmeisesti sinulla on myös suuntauslaite mukana.

        Kyllä esim. uudessa focuksessa umpion saa irti yhden ainoan ruuvin avaamalla ja vetämällä koko systeemi ulos. Sen jälkeen vaan virtajohtojen irroitus ja lampun vaihto. Luulempa, että tavalliselta tallaajalta menee ajovalon polttimen vaihtoon ehkä kymmenen minuuttia. On tuo paljon parempi systeemi, kuin purkaa akkuja tai pissapojansäiliöitä tai nyrkit savessa hääriä lokasuojan alapuolelta.Niin, ristipää ruuvari pitää omistaa, jotta homma onnistuu.Täytyy sanoa, että onneksi on vielä autoja, joissa tuo onnistuu noinkin helposti.Ei sen puoleen, entisellä Focuksellani ajoin yli 8 vuotta, eikä kertaakaan tarvinnut vaihtaa ajovalon polttimita.


      • Uhmaat siis aineen olemassa...
        vieressä kirjoitti:

        katsomassa, kun huoltomies polttimot vaihtoi. Siinä ei tarvinnut repiä mitään. Konepelti ylös ja polttimot vaihtoon, aikaa n. kaksi minuuttia. Niin helppoa se on.

        Mazda kuuden ajovalopoltinta ei saa vaihdettua konepellin alata. Konepellin alta saa vaihdettua: parkki, sumu, vilkku ja pitkänvalon lamput. Nyt voisit ihan tosissasi kertoa miten vaihdat ajovalon. Ihan mielenkiinosta. Tai jos tiedät jonkun tehneen sen niin pelkkä kuvaus riittää aiheesta. Muuten voit siirtyä huuhaa osastolle.


      • ja se valon suuntaus?
        ...... kirjoitti:

        Kyllä esim. uudessa focuksessa umpion saa irti yhden ainoan ruuvin avaamalla ja vetämällä koko systeemi ulos. Sen jälkeen vaan virtajohtojen irroitus ja lampun vaihto. Luulempa, että tavalliselta tallaajalta menee ajovalon polttimen vaihtoon ehkä kymmenen minuuttia. On tuo paljon parempi systeemi, kuin purkaa akkuja tai pissapojansäiliöitä tai nyrkit savessa hääriä lokasuojan alapuolelta.Niin, ristipää ruuvari pitää omistaa, jotta homma onnistuu.Täytyy sanoa, että onneksi on vielä autoja, joissa tuo onnistuu noinkin helposti.Ei sen puoleen, entisellä Focuksellani ajoin yli 8 vuotta, eikä kertaakaan tarvinnut vaihtaa ajovalon polttimita.

        Juuri siksi teidän takia on liikkellä autoja joiden valot näyttää päin taivasta tai helvettiä. ( ihan kuten haluat ) Seuraavaksi minäkin kutsun kyläsepän korjaamaan tietokonettani. Näillä eväillä edetään:-)


      • ......
        ja se valon suuntaus? kirjoitti:

        Juuri siksi teidän takia on liikkellä autoja joiden valot näyttää päin taivasta tai helvettiä. ( ihan kuten haluat ) Seuraavaksi minäkin kutsun kyläsepän korjaamaan tietokonettani. Näillä eväillä edetään:-)

        Sattuu vain olemaan ohjekirjassa, miten polttimo vaihdetaan ja niin se tehdään eli koko umpiosysteemi irti ja lamput irti.Käsitykseni mukaan tuo umpio on kiinni, jonkinlaisessa kehyksessä ja valon säädöt eivät miksikään muutu. Tuohon kehykseen sitten vaikuttavat valosäätöruuvit, joihin ei tarvitse edes koskea, kun umpioirroitetaan. Ihan fiksu systeemi, Mondeossa lienee samanlainen .


      • Tehkää kuten haluate
        ...... kirjoitti:

        Sattuu vain olemaan ohjekirjassa, miten polttimo vaihdetaan ja niin se tehdään eli koko umpiosysteemi irti ja lamput irti.Käsitykseni mukaan tuo umpio on kiinni, jonkinlaisessa kehyksessä ja valon säädöt eivät miksikään muutu. Tuohon kehykseen sitten vaikuttavat valosäätöruuvit, joihin ei tarvitse edes koskea, kun umpioirroitetaan. Ihan fiksu systeemi, Mondeossa lienee samanlainen .

        Asiallisia ihmisä suosittelen ottamaan asioista selvää..... Ennen kuin seisotte umpio kädessä pihallanne. Jokainen saa tehdä atolleen ihan mitä ikinä mieleen tulee. Toivon vain ettei edes jotakuinkin järkevät ihmiset ota täältä neuvoja.


      • ite vaan
        ja se valon suuntaus? kirjoitti:

        Juuri siksi teidän takia on liikkellä autoja joiden valot näyttää päin taivasta tai helvettiä. ( ihan kuten haluat ) Seuraavaksi minäkin kutsun kyläsepän korjaamaan tietokonettani. Näillä eväillä edetään:-)

        Miksi jotkut luulee että tollasia yksinkertaisiakaan "remontteja"ei voi tehdä itse?Ei ne korjaamon jannut mitään "macgaivereita"ole,ihan tavallisia Pöntisiä nekin on.Juuri sillä ne korjaamon hinnat on niin kovia kun on saatu autoilijat uskomaan ettei mitään voi itse tehdä,vaan kääntyä "valtuutetun merkkikorjaamon puoleen",niinhän se teksti kuuluu.


      • huumorilla.
        Uhmaat siis aineen olemassa... kirjoitti:

        Mazda kuuden ajovalopoltinta ei saa vaihdettua konepellin alata. Konepellin alta saa vaihdettua: parkki, sumu, vilkku ja pitkänvalon lamput. Nyt voisit ihan tosissasi kertoa miten vaihdat ajovalon. Ihan mielenkiinosta. Tai jos tiedät jonkun tehneen sen niin pelkkä kuvaus riittää aiheesta. Muuten voit siirtyä huuhaa osastolle.

        Mutta tämä on tosi. Yli vuosi sitten Mazda kutoseeni merkkiliikkeen huoltomies vaihtoi polttimot. Aikaa vaihtoon meni todellakin muutama mnuutti. Olen sitä mieltä, että ajovalo polttimoista oli kyse, koska ne yleensä ensin palavat. Kutonen oli vm. 2004.


      • .....
        Tehkää kuten haluate kirjoitti:

        Asiallisia ihmisä suosittelen ottamaan asioista selvää..... Ennen kuin seisotte umpio kädessä pihallanne. Jokainen saa tehdä atolleen ihan mitä ikinä mieleen tulee. Toivon vain ettei edes jotakuinkin järkevät ihmiset ota täältä neuvoja.

        Jos joku auto on tehty kuluttajaystävälliseksi pikkukorjausten suhteen. Talviautotestissä Mondeo sai tyydyttävän arvosanan lampun vaihdon helppousesta. Olisi saanut kiitettävän, mutta kun auton mukana ei tule sitä työkalua eli ristipääruuvaria.
        Aika varma juttu ainakin on, että polttimon vaihdan itse(jos se nyt yleensä polttimen vaihtoa tarvitsee) kuin teetän homman huotamolla, jossa veloitus vähintään viisikymppiä tunti ja puolta tuntia lyhempiä aikoja ei edes tunneta.
        En kylä ymmärrä aina ihmisiä, jotka eivät osaa tehdä edes yksinkertaisempia asioita.Jos käyttäjän ohjekirjaan ihan seikkaperäsesti kuvien kera pistetään lampun vaihdon ohje, niin kait sillä on tarkoituksena rohkaista omistaja tekemään se itse, ei tuollaisen pikkuasian takia ainakaan kannata mennä huoltopaikkaan jonottamaan.


      • rystyset verellä
        Uhmaat siis aineen olemassa... kirjoitti:

        Mazda kuuden ajovalopoltinta ei saa vaihdettua konepellin alata. Konepellin alta saa vaihdettua: parkki, sumu, vilkku ja pitkänvalon lamput. Nyt voisit ihan tosissasi kertoa miten vaihdat ajovalon. Ihan mielenkiinosta. Tai jos tiedät jonkun tehneen sen niin pelkkä kuvaus riittää aiheesta. Muuten voit siirtyä huuhaa osastolle.

        Oma Sportwagon on siis -07 mallia ja kyllä ohjekirjassa neuvotaan vaihtamaan polttimot yläkautta, mutta kääntämään pyörät vinoon ja irroittamaan sisälokarin kiinnitysruuveja sekä taivuttamaan sisälokaria pois tieltä. Missään ei sanota, että ajovalojen polttimot vaihdettaisiin alakautta. Jossain Rellu Meganessa polttomot tosiaankin vaihdetaan ns. alakautta.


      • osastolla
        Uhmaat siis aineen olemassa... kirjoitti:

        Mazda kuuden ajovalopoltinta ei saa vaihdettua konepellin alata. Konepellin alta saa vaihdettua: parkki, sumu, vilkku ja pitkänvalon lamput. Nyt voisit ihan tosissasi kertoa miten vaihdat ajovalon. Ihan mielenkiinosta. Tai jos tiedät jonkun tehneen sen niin pelkkä kuvaus riittää aiheesta. Muuten voit siirtyä huuhaa osastolle.

        Taidat olla itse sieltä mainitsemaltasi osastolta. Usko nyt, että kaikki lamput ovat samassa umpiossa ja vaihdettavissa konehuoneen puolelta. Jos muualta yrittää sen tehdä, pitää olla rälläkkä apuna. Ajovalolamput ovat uloimpana. Oikeanpuoleisen lampun vaihdossa kierretään vain muovinen suojakansi pois ja lamppu vaihtoon. Vasemman vaihtamisessa pitää kohottaa suodatinkoteloa vähän.


      • osastoltani
        osastolla kirjoitti:

        Taidat olla itse sieltä mainitsemaltasi osastolta. Usko nyt, että kaikki lamput ovat samassa umpiossa ja vaihdettavissa konehuoneen puolelta. Jos muualta yrittää sen tehdä, pitää olla rälläkkä apuna. Ajovalolamput ovat uloimpana. Oikeanpuoleisen lampun vaihdossa kierretään vain muovinen suojakansi pois ja lamppu vaihtoon. Vasemman vaihtamisessa pitää kohottaa suodatinkoteloa vähän.

        nähtynä. Asia on juuri näin. Pienikätinen kaveri vaihtaa ne noin vaan.


      • kuutosissakin
        osastolla kirjoitti:

        Taidat olla itse sieltä mainitsemaltasi osastolta. Usko nyt, että kaikki lamput ovat samassa umpiossa ja vaihdettavissa konehuoneen puolelta. Jos muualta yrittää sen tehdä, pitää olla rälläkkä apuna. Ajovalolamput ovat uloimpana. Oikeanpuoleisen lampun vaihdossa kierretään vain muovinen suojakansi pois ja lamppu vaihtoon. Vasemman vaihtamisessa pitää kohottaa suodatinkoteloa vähän.

        Kuutosissakin on eroja, ekassa kutosessa oikeanpuoleisenkin lampun vaihtamisessa oli hankaluutta tuottamassa esim. pesunestesäiliö, joka oli edessä niin ettei sinne näppejään tahtonut saada väliin pienikätinenkään. ja jotain muutakin siinä oli edessä eri tavalla, ei nyt vaan ole niin tarkkaan syöpynyt mieleen mikä siinä ahdisti. Uudemmassa on mm. pesunestesäiliö sijoitettu eri tavalla alemmas, jolloin oikeanpuoleisen polttimon vaihto on juuri noin simppeliä kuin kerrot.
        Eli vaikka samasta automallista puhutaankin, niin rojut moottoritilassa voivat olla eri tavalla sijoiteltu eri vuosimalleissa sekä voimanlähteen koosta riippuen. Ei pidä yleistää, että jos mulla on noin, niin kaikilla muilla on täsmälleen samalla tavalla.


      • ottavan
        ..... kirjoitti:

        Jos joku auto on tehty kuluttajaystävälliseksi pikkukorjausten suhteen. Talviautotestissä Mondeo sai tyydyttävän arvosanan lampun vaihdon helppousesta. Olisi saanut kiitettävän, mutta kun auton mukana ei tule sitä työkalua eli ristipääruuvaria.
        Aika varma juttu ainakin on, että polttimon vaihdan itse(jos se nyt yleensä polttimen vaihtoa tarvitsee) kuin teetän homman huotamolla, jossa veloitus vähintään viisikymppiä tunti ja puolta tuntia lyhempiä aikoja ei edes tunneta.
        En kylä ymmärrä aina ihmisiä, jotka eivät osaa tehdä edes yksinkertaisempia asioita.Jos käyttäjän ohjekirjaan ihan seikkaperäsesti kuvien kera pistetään lampun vaihdon ohje, niin kait sillä on tarkoituksena rohkaista omistaja tekemään se itse, ei tuollaisen pikkuasian takia ainakaan kannata mennä huoltopaikkaan jonottamaan.

        Enkä kyllä ymmärrä, että pitää hatusta vetää jotain ihmesummia valtavasti liioitellen. Olen vaihdattanut polttimot ihan siellä merkkihuollossa ja 10-15 euroa on ollut veloitus siitä hommasta, eikä mitään viittäkymppiä. Eikä tuollaisen pikkuasian takia kannata mennä käsiään itse likaamaan, sen kun käy sumpit juomassa niin jo on sinä aikana uudet lamput paikallaan. Ja kun teettää sen valmiiks samalla kertaa kun on auto määräaikaishuollossa, niin ei tarvitse koskaan kärvistellä palaneitten lamppujen kanssa eikä ylimääräistä lenkkiä heittää pajalle, jonottelusta puhumattakaan. Ja varsinkaan ei tarvitse ruikutella mokomasta pikkuasiasta täällä.


      • ekamallissa
        kuutosissakin kirjoitti:

        Kuutosissakin on eroja, ekassa kutosessa oikeanpuoleisenkin lampun vaihtamisessa oli hankaluutta tuottamassa esim. pesunestesäiliö, joka oli edessä niin ettei sinne näppejään tahtonut saada väliin pienikätinenkään. ja jotain muutakin siinä oli edessä eri tavalla, ei nyt vaan ole niin tarkkaan syöpynyt mieleen mikä siinä ahdisti. Uudemmassa on mm. pesunestesäiliö sijoitettu eri tavalla alemmas, jolloin oikeanpuoleisen polttimon vaihto on juuri noin simppeliä kuin kerrot.
        Eli vaikka samasta automallista puhutaankin, niin rojut moottoritilassa voivat olla eri tavalla sijoiteltu eri vuosimalleissa sekä voimanlähteen koosta riippuen. Ei pidä yleistää, että jos mulla on noin, niin kaikilla muilla on täsmälleen samalla tavalla.

        sitten tuli faselift, jossa vesipönttö edempänä. Siinäpä ne muutokset sitten olikin. Mutta niin "huoltohemmo" vaan näppinsä sai väliin ja polttimo vaihtui.


      • .......
        ottavan kirjoitti:

        Enkä kyllä ymmärrä, että pitää hatusta vetää jotain ihmesummia valtavasti liioitellen. Olen vaihdattanut polttimot ihan siellä merkkihuollossa ja 10-15 euroa on ollut veloitus siitä hommasta, eikä mitään viittäkymppiä. Eikä tuollaisen pikkuasian takia kannata mennä käsiään itse likaamaan, sen kun käy sumpit juomassa niin jo on sinä aikana uudet lamput paikallaan. Ja kun teettää sen valmiiks samalla kertaa kun on auto määräaikaishuollossa, niin ei tarvitse koskaan kärvistellä palaneitten lamppujen kanssa eikä ylimääräistä lenkkiä heittää pajalle, jonottelusta puhumattakaan. Ja varsinkaan ei tarvitse ruikutella mokomasta pikkuasiasta täällä.

        Jos käy vaikkapa niin ikävästi, että autosta palavat kummatkin lyhyiden valojen polttimot viikonloppuna ja olet jossain satojen kilometrien päästä kotoa? Jos vaikkapa ajat Treelta Helsinkiin, ei matkalla ole ensimmäistkään huoltoasemaa, jossa joku asentaisi nuo polttimot, polttimoita ehkä jostain onneksi löytyy.Nykyhuoltamoilta löytyy lähes kaikkea, paitsi ammattitaitoista korjauspalvelua.
        Että toisaalta pottimoiden pitäsi olla helpot asentaa ilman puolen auton purkamista.Sanoin juuri, että huoltamoiden tuntiveloitus on vähintään 50 euroa ja puolituntia saa kyllä maksaa, vaikka homma veisi viisi minuuttia.


      • uudestaan..
        ....... kirjoitti:

        Jos käy vaikkapa niin ikävästi, että autosta palavat kummatkin lyhyiden valojen polttimot viikonloppuna ja olet jossain satojen kilometrien päästä kotoa? Jos vaikkapa ajat Treelta Helsinkiin, ei matkalla ole ensimmäistkään huoltoasemaa, jossa joku asentaisi nuo polttimot, polttimoita ehkä jostain onneksi löytyy.Nykyhuoltamoilta löytyy lähes kaikkea, paitsi ammattitaitoista korjauspalvelua.
        Että toisaalta pottimoiden pitäsi olla helpot asentaa ilman puolen auton purkamista.Sanoin juuri, että huoltamoiden tuntiveloitus on vähintään 50 euroa ja puolituntia saa kyllä maksaa, vaikka homma veisi viisi minuuttia.

        Kun en viitsi uudelleen kirjoittaa, niin kopioinpahan entiset: "Olen vaihdattanut polttimot ihan siellä merkkihuollossa ja 10-15 euroa on ollut veloitus siitä hommasta, eikä mitään viittäkymppiä"
        "Ja kun teettää sen valmiiks samalla kertaa kun on auto määräaikaishuollossa, niin ei tarvitse koskaan kärvistellä palaneitten lamppujen kanssa eikä ylimääräistä lenkkiä heittää pajalle, jonottelusta puhumattakaan"
        Tämä pientenkin korjausten hankaloituminen on valitettava nykysuuntaus, ei vain mazdassa vaan erittäin monessa muussakin. Polttimoiden vaihto niinkuin muutkin huoltohommelit alkaa olla erikoisliikkeiden hommia, ja vararengastakaan ei enää läheskään kaikissa ole. Oli Treen ja Hikin välissä huoltoasemaa tai ei, sammui lamppu tai puhkesi rengas.


      • mazdabmw
        ja se valon suuntaus? kirjoitti:

        Juuri siksi teidän takia on liikkellä autoja joiden valot näyttää päin taivasta tai helvettiä. ( ihan kuten haluat ) Seuraavaksi minäkin kutsun kyläsepän korjaamaan tietokonettani. Näillä eväillä edetään:-)

        Mitä sä uliset? Valojensuuntaus... ota selvää mitä tapahtuu jos ottaa koko umpion irti!?!?!? Xenon valoissa on automaattinen tasonsäätö (pakollinen). Toisaalta jos umpion irroittaa se kyllä palaa takaisin omalle paikalleen... vai meinaatko että on mahdollista että umpiot vaihtaa puolta? Itse olen vaihtanut kahteen bemariin ja yhteen Mazdaan polttimot irroittamalla umpiot, helpoin homma näin. Varsinkin jos vaihtaa suht kalliita xenon polttimoja. Omaan matulaan vaihtaminen lokasuojan kautta on yhtä tuskaa. Japsi-insinööri ei ole suunnitellut lokasuojaan huoltoluukkua. Äijä huutelee asiasta josta ei tiedä mitään!


      • Mestari mekaanikko
        Näköjään kirjoitti:

        Kuka helvetin dorka iroittaa koko umpion vaihtaakseen lampun. Ilmeisesti sinulla on myös suuntauslaite mukana.

        Vittu oot tyhmä! Opiskele vähä :D


      • Anonyymi
        Uhmaat siis aineen olemassa... kirjoitti:

        Mazda kuuden ajovalopoltinta ei saa vaihdettua konepellin alata. Konepellin alta saa vaihdettua: parkki, sumu, vilkku ja pitkänvalon lamput. Nyt voisit ihan tosissasi kertoa miten vaihdat ajovalon. Ihan mielenkiinosta. Tai jos tiedät jonkun tehneen sen niin pelkkä kuvaus riittää aiheesta. Muuten voit siirtyä huuhaa osastolle.

        Hei,

        Itse olen vaihtanut pariin otteeseen 07 mallista. Konepelti auki. Siinä on ensin kansi mikä pyöräytetään auki. Tämän jälkee valoa sisää niin näkyy, Pitkät, ajovalot, parkit ja sumuvalot. Jousi ylös. Lamppu irti, uusi tilalle, jousi paikalleen, johto paikalleen kansi kiinni ja rock rock. Olen vaihtanut näistä kaikki 4 itse otsalampun kanssa. Käteni on about työmiehen kokoa 10 ja ON ahdasta, mutta onnistuu.


      • Anonyymi
        Näköjään kirjoitti:

        Kuka helvetin dorka iroittaa koko umpion vaihtaakseen lampun. Ilmeisesti sinulla on myös suuntauslaite mukana.

        Monesssakin autossa irrotetaan umpio kun vaihdetaan polttimoita. Dorka...se umpio menee ihan tasan samaan asentoon takaisin...siellä umpion sisällä liikkuu se heijastinpinta ja/tai linssisysteemi jota säädetään.


    • Mazda teknikko

      AJOVALON VOI VAIHTAA VAIN LOKASUOJAN TAKAA. KONEHUONEEN KAUTTA SE EI ONNISTU.
      KAIKKI JOTA MUUTA VÄITÄÄ NIIN VALEHTELEE!!!!!!

      • varmoine tietoinesi

        Mene muualle huutamaan, kun et asiasta tiedä höykäsen pöläystä! Minä ainakin vaihdan Mazda kuutoseen lamput konehuoneen puolelta. Suojakannet vaan pois ja lamput vaihtoon. Vilkkulamppu lähtee kantoineen varttikierroksen verran kiertämällä. Vasemman puolen pitkien valojen lampun vaihdossa pitää käyttää ilmansuodattimen koteloa pois paikoiltaan. Saathan sinä vaihtaa autoosi ajovalolamput vaikka takakontin kautta, mutta älä ainakaan ala tyrkyttämään moisia oppeja varmana tietona muille. Kuulijana saattaa olla oikeakin asiantuntija.


      • omaan autoonsa
        varmoine tietoinesi kirjoitti:

        Mene muualle huutamaan, kun et asiasta tiedä höykäsen pöläystä! Minä ainakin vaihdan Mazda kuutoseen lamput konehuoneen puolelta. Suojakannet vaan pois ja lamput vaihtoon. Vilkkulamppu lähtee kantoineen varttikierroksen verran kiertämällä. Vasemman puolen pitkien valojen lampun vaihdossa pitää käyttää ilmansuodattimen koteloa pois paikoiltaan. Saathan sinä vaihtaa autoosi ajovalolamput vaikka takakontin kautta, mutta älä ainakaan ala tyrkyttämään moisia oppeja varmana tietona muille. Kuulijana saattaa olla oikeakin asiantuntija.

        lamppua vaihtaa. Mazda teknikkona tiedän että ne vaihdetaan lokasuojat irroitamalla ja että konehuoneesta ei pääse edes lampun kantaan kiinni. Olen vaihtanut tuhansia lamppuja lokasuojan kautta. USKOKAA MINUA !


      • vaihtakoon
        varmoine tietoinesi kirjoitti:

        Mene muualle huutamaan, kun et asiasta tiedä höykäsen pöläystä! Minä ainakin vaihdan Mazda kuutoseen lamput konehuoneen puolelta. Suojakannet vaan pois ja lamput vaihtoon. Vilkkulamppu lähtee kantoineen varttikierroksen verran kiertämällä. Vasemman puolen pitkien valojen lampun vaihdossa pitää käyttää ilmansuodattimen koteloa pois paikoiltaan. Saathan sinä vaihtaa autoosi ajovalolamput vaikka takakontin kautta, mutta älä ainakaan ala tyrkyttämään moisia oppeja varmana tietona muille. Kuulijana saattaa olla oikeakin asiantuntija.

        "masa teknikko," joka ei oo Mazdaa nähnykkään. Vaikka pakoputken kautta. Se on tuollaiselle teknikolle se ja sama.


      • tekni(i)koita
        omaan autoonsa kirjoitti:

        lamppua vaihtaa. Mazda teknikkona tiedän että ne vaihdetaan lokasuojat irroitamalla ja että konehuoneesta ei pääse edes lampun kantaan kiinni. Olen vaihtanut tuhansia lamppuja lokasuojan kautta. USKOKAA MINUA !

        On siinä lokasuoja poikineen irrotettu, kun on tuhansia lamppuja vaihdettu... Rälläkälläkö irrotit lokasuojat. Vai plasmaleikkurilla? Miten irrotettujen lokasuojien takaisin asennus? Kauanko menee aikaa lamppujen vaihdossa tuollaisella lokasuojien irrotustekniikalla.
        Olisiko aika opetella uusi tekniikka ja todeta, että Mazdassa on lampun vaihto nykyautojen helpoimpia tapauksia.


      • minulla
        vaihtakoon kirjoitti:

        "masa teknikko," joka ei oo Mazdaa nähnykkään. Vaikka pakoputken kautta. Se on tuollaiselle teknikolle se ja sama.

        ainakin luki oikein ohjekirjassa (-04), että kuskin puoleisen ajovalon polttimon saa helpoiten vaihdettua kun irrottaa kolme neljä ruuvia sisälokasuojasta ja raottaa sitä. Sitä kautta saa käden suoraan polttimolle ja eikun vaihtaa vaan.
        Kerran tuo tuli tehtyäkin ja hyvin onnistui.


      • hoosiannaa
        minulla kirjoitti:

        ainakin luki oikein ohjekirjassa (-04), että kuskin puoleisen ajovalon polttimon saa helpoiten vaihdettua kun irrottaa kolme neljä ruuvia sisälokasuojasta ja raottaa sitä. Sitä kautta saa käden suoraan polttimolle ja eikun vaihtaa vaan.
        Kerran tuo tuli tehtyäkin ja hyvin onnistui.

        Joo, joskus pimeni lamppu kuutosesta kesken kaiken ja koukkasin huoltoon. Huoltohemmo tuli pihalle polttimot kourassaan, nosti konepellin ylös ja vaihtoi lamput siinä molemmille puolille. En nyt työntänyt naamaani sinne sen tarkemmin tuijotellakseni miten, mutta siitä olen varma ettei minnekkään sisälokasuojia ruuvailemaan mennyt. Öpaut 5-7 minuuttia, ja konepelti kiinni, molemmat kuutosen ajovalopolttimot oli vaihdettu. Ehkä ei tehnyt ohjekirjan mukaan, mutta hitonko väliä kun pääasia tapahtui mitään turhaan irrottelematta.


      • nyt täytyy
        hoosiannaa kirjoitti:

        Joo, joskus pimeni lamppu kuutosesta kesken kaiken ja koukkasin huoltoon. Huoltohemmo tuli pihalle polttimot kourassaan, nosti konepellin ylös ja vaihtoi lamput siinä molemmille puolille. En nyt työntänyt naamaani sinne sen tarkemmin tuijotellakseni miten, mutta siitä olen varma ettei minnekkään sisälokasuojia ruuvailemaan mennyt. Öpaut 5-7 minuuttia, ja konepelti kiinni, molemmat kuutosen ajovalopolttimot oli vaihdettu. Ehkä ei tehnyt ohjekirjan mukaan, mutta hitonko väliä kun pääasia tapahtui mitään turhaan irrottelematta.

        TÄÄLLÄ HUUTAMALLA ILMOITTAA, ETTÄ SAMALLA TAVOIN VAIHTOI "HUOLTOHEMMO" POLTTIMOT AUTOONI. JA USKOKAA TAI ÄKLÄÄ, AUTO ON MAZDA6!!!! EIKÄ SIINÄ LOKAREITA REVITÄ H I T T O ETTÄ OOTTE JÄSTIPÄ...!


      • polttimon
        nyt täytyy kirjoitti:

        TÄÄLLÄ HUUTAMALLA ILMOITTAA, ETTÄ SAMALLA TAVOIN VAIHTOI "HUOLTOHEMMO" POLTTIMOT AUTOONI. JA USKOKAA TAI ÄKLÄÄ, AUTO ON MAZDA6!!!! EIKÄ SIINÄ LOKAREITA REVITÄ H I T T O ETTÄ OOTTE JÄSTIPÄ...!

        vaihdosta on saatu aikaan HIRMU juttu. Mutta mitenkäs vaihdatte pakoputken kannatinlaakerin? Mitähän kaluja tarvitaan? Kysyy: Villin Kutale.


      • onkii
        polttimon kirjoitti:

        vaihdosta on saatu aikaan HIRMU juttu. Mutta mitenkäs vaihdatte pakoputken kannatinlaakerin? Mitähän kaluja tarvitaan? Kysyy: Villin Kutale.

        Muista tiedä pakoputken kannatinlaakerin vaihdosta, kuplavolkkarissa se oli aikoinaan yhtä helppoa kuin syylärin vaihto, ainakin kun oli kalut omasta takaa.
        Terv. Vihtori Lettunen


      • ja mullaku
        onkii kirjoitti:

        Muista tiedä pakoputken kannatinlaakerin vaihdosta, kuplavolkkarissa se oli aikoinaan yhtä helppoa kuin syylärin vaihto, ainakin kun oli kalut omasta takaa.
        Terv. Vihtori Lettunen

        ol aekonaan tuo Zwickau combi Deluxe ni ol vahva auto. Mutta ne pellit, piru aena sae olla hitsoomassa uutta peltiä kuariin ja viäriin. Ol se niin kova ruostummaan että... Terv. Ketun Vitale.


      • .....
        ja mullaku kirjoitti:

        ol aekonaan tuo Zwickau combi Deluxe ni ol vahva auto. Mutta ne pellit, piru aena sae olla hitsoomassa uutta peltiä kuariin ja viäriin. Ol se niin kova ruostummaan että... Terv. Ketun Vitale.

        Eikös Zwickaussa ollut pohja tehty puusta, ei siinä tarvinut kuin puuseppää. Olen kerran ollut 60-luvun alkupuolella ollut ko. autossa ja lankkupohja siinä oli.


      • parhaassa vauhdissa."
        ..... kirjoitti:

        Eikös Zwickaussa ollut pohja tehty puusta, ei siinä tarvinut kuin puuseppää. Olen kerran ollut 60-luvun alkupuolella ollut ko. autossa ja lankkupohja siinä oli.

        Jos en väärin muista niin zwickau oli trabantin edeltäjä ja eikös siinä ollut "pellit" pahvista.


      • oli ja
        ..... kirjoitti:

        Eikös Zwickaussa ollut pohja tehty puusta, ei siinä tarvinut kuin puuseppää. Olen kerran ollut 60-luvun alkupuolella ollut ko. autossa ja lankkupohja siinä oli.

        Vaihekeppi ku kävelykeppi, Ifassa samanlainen.


      • huomasit
        parhaassa vauhdissa." kirjoitti:

        Jos en väärin muista niin zwickau oli trabantin edeltäjä ja eikös siinä ollut "pellit" pahvista.

        oli sitä ruosteista pahvia pirullinen "hitsata". Niin ja en muista Zwickauta kun "farmarimallina".


      • vierestä
        ..... kirjoitti:

        Eikös Zwickaussa ollut pohja tehty puusta, ei siinä tarvinut kuin puuseppää. Olen kerran ollut 60-luvun alkupuolella ollut ko. autossa ja lankkupohja siinä oli.

        Ja kaikki tämä liittyy aiheeseen Mazdan lamppujen vaihto?


      • tässä on
        vierestä kirjoitti:

        Ja kaikki tämä liittyy aiheeseen Mazdan lamppujen vaihto?

        puhuttu asiaa. Puhuppas Mazdan lampun vaihdosta, niin tulee niin paksua puppua, että naurattaa. On vaikka minkalaista kohjoa niitä vaihtamassa. Tarvii irrottaa lokaria tarvii työkaluks rälläköitä ym. Kun todellisuudessa kutosen lamppujen vaihdossa menee muutama minuutti!!!! Siksi täytyy lasetella lasten leikkiä, sellainen tää palsta todellisuudessa ON.


      • Huppelihei
        tässä on kirjoitti:

        puhuttu asiaa. Puhuppas Mazdan lampun vaihdosta, niin tulee niin paksua puppua, että naurattaa. On vaikka minkalaista kohjoa niitä vaihtamassa. Tarvii irrottaa lokaria tarvii työkaluks rälläköitä ym. Kun todellisuudessa kutosen lamppujen vaihdossa menee muutama minuutti!!!! Siksi täytyy lasetella lasten leikkiä, sellainen tää palsta todellisuudessa ON.

        Sattuipas sopivasti. Paloi lähivalopoltin, joten ajoin huoltoon. Seisoin itse vieressä kädet taskussa ja viheltelin, kun huollossa vaihtoivat noin 5 minuutissa polttimot. Ihan siis yläkautta, konepelti ylös ja toimeen.

        Oikean puoleinen poltin vaihtui nopeammin ja siellä näytti olevan enemmän tilaa. Vasen puoli kesti hieman kauemmin, mutta näppärästi se näytti menevän. Tosin huollossa ovat tuota jo treenanneet, eli epäilisin että itsellä saattaisi mennä hetken aikaa enemmän. Aika tiukat paikat, mutta kyllä ne itsekin nakkisormilla vaihtaa.


      • nämä vänkääjät
        Huppelihei kirjoitti:

        Sattuipas sopivasti. Paloi lähivalopoltin, joten ajoin huoltoon. Seisoin itse vieressä kädet taskussa ja viheltelin, kun huollossa vaihtoivat noin 5 minuutissa polttimot. Ihan siis yläkautta, konepelti ylös ja toimeen.

        Oikean puoleinen poltin vaihtui nopeammin ja siellä näytti olevan enemmän tilaa. Vasen puoli kesti hieman kauemmin, mutta näppärästi se näytti menevän. Tosin huollossa ovat tuota jo treenanneet, eli epäilisin että itsellä saattaisi mennä hetken aikaa enemmän. Aika tiukat paikat, mutta kyllä ne itsekin nakkisormilla vaihtaa.

        ja "teknikot" uskovat, että näin helppoa on polttimon vaihto Mazda kutoseen! Hyvää Pääsiäistä!


      • VitunTumpelot

        Vaihdoin juuri konehuoneen puolelta ajovalon -06 malliin.Aikaa meni n.5min!!


      • VitunTumpelot
        VitunTumpelot kirjoitti:

        Vaihdoin juuri konehuoneen puolelta ajovalon -06 malliin.Aikaa meni n.5min!!

        Kuskin puolelle


    • heh

      Siis kuinkahan monta insinööriä tarvitaan vaihtamaan ajovalon lamppu?

      • eihän edes

        "teknikosta" ole moiseen hommaan, saatikka i.......! Hyvää Pääsiäistä!


    • Insnööri

      Suoritin juuri tänään tuon ajovalon polttimon vaihdon Madza 6:een. Ajovalot ovat aivan laitimmaiset siinä valosarjassa. Sen pyöreän muovikannen sai juuri ja juuri irti konehuoneen puolelta. Hieman taiteillen sain myös poltinta pitävän jousiklipsin auki. Polttimon sai jotenkin ulos, kun osasi vetää sitä etu- ja keskisomella, mistään peukalo-otteesta oli turha haaveilla.

      Uutta poltinta ei sitten saanut utujettua mitenkään yläkautta sisään. Ongelma on se, että mihinkään ei näe ja tilaa on vain kätilön sormille, jos niillekään. Tunnistin tappion, irroitin sisälokasuojaa renkaan etupuolelta ja laiton polttimon sieltä paikalleen.

      Tervetuloa huppeli heit ja muut, jotka väittävät laittavansa ajovalon polttimon suit sait yläkautta paikalleen. Luovutan kyllä autoni harjoituskappaleeksi, annan polttimot ja otan aikaa.

      PS. Tämän päivän suoritus oli vasemman puolen ajovalo. Vuosi sitten ja oikealla puolella kävi samoin.

      • Mazda 6 Gy 2007

        Minä vaihdoin viime keväänä omaani molemmat lähivalojen polttimot kun toinen niistä oli palanut.Oikealle puolelle se oli ihan simppeli koska tilaa oli riittävästi mutta vasen puoli on hankalampi koska tilaa on vähän.Irroitin ilmansuodattimen kotelon jolloin tilanne helpottaa merkittävästi,samoin kun vaihdoin parkkipolttimot niin irroitin kotelon suosiolla.Sisälokarin irroitus on mielestäni työläämpi juttu,mutta en minä ainakaan saa vaihdettua polttimoa jos en toista noista tee.Sellainen pieni peili jota voit käännellä on tuossa myös hyvä apu.Riippuu tuo varmaan myös siitä kuinka iso käsi vaihtajalla on.


      • T Umpelo
        Mazda 6 Gy 2007 kirjoitti:

        Minä vaihdoin viime keväänä omaani molemmat lähivalojen polttimot kun toinen niistä oli palanut.Oikealle puolelle se oli ihan simppeli koska tilaa oli riittävästi mutta vasen puoli on hankalampi koska tilaa on vähän.Irroitin ilmansuodattimen kotelon jolloin tilanne helpottaa merkittävästi,samoin kun vaihdoin parkkipolttimot niin irroitin kotelon suosiolla.Sisälokarin irroitus on mielestäni työläämpi juttu,mutta en minä ainakaan saa vaihdettua polttimoa jos en toista noista tee.Sellainen pieni peili jota voit käännellä on tuossa myös hyvä apu.Riippuu tuo varmaan myös siitä kuinka iso käsi vaihtajalla on.

        Voisitko selostaa hieman tarkemmin miten irrotit ilmansuodattimen kotelon? Yritin vaihtaa omasta vm. 2004 6:sta parkkipolttimoa kuskin puolelta, mutta kyllä loppui mielikuvitus. Kiitoksella vastaanotan neuvoja näppärämmiltä.


      • T Umpelo
        T Umpelo kirjoitti:

        Voisitko selostaa hieman tarkemmin miten irrotit ilmansuodattimen kotelon? Yritin vaihtaa omasta vm. 2004 6:sta parkkipolttimoa kuskin puolelta, mutta kyllä loppui mielikuvitus. Kiitoksella vastaanotan neuvoja näppärämmiltä.

        Vastaanpas itse tähän, kun ei muut näytä tietävän. Elikkäs tässä yhtenä kauniina pyhäpäivänä päätin, että nyt se kyrvähtänyt parkkipolttimo vaihdetaan. Rupesin katsomaan tarkemmin ilmansuodattimen koteloa ja kun sitä käpälöin, niin huomasin että sehän irtoaa vain nykäsemällä ylöspäin. Kotelon alaosassa on sellaset klunssit, jotka menevät kotelon alla oleviin kumikoloihin. Tämän jälkeen polttimon vaihto oli yhtä juhlaa. Takasin laittaessa laitoin hieman silikonisuihketta kumiosiin luikasteeksi.


    • skyaktiv

      Kyllä ootte kädettömiä autoilijoita jos ei ykköskoppaseen kutoseen polttimo vaihdu konetilan puolelta. Molemmille puolille saa vaihdettua, jopa pimeessä taskulampun valossa. Päivänvalolla vielä huomattavasti helpompaa. Ontoki helpompiakin autoja mut myös vaikeempia

    • Insnööri

      Tervetuloa lampun vaihtoon meille skyaktiv. Minulta saat auton ja poltimot. Minä otan aikaa.

      Minä en noista sinun koppakuoriaista tiedä mitään, mutta normaalikäsin ajovalon polttimoa et vaihda. Parkeista minä en puhunut mitään. Kaikki muut lamput ovat helppoja, mutta ajovalon näpräämiseen ei riitä tila.

    • Skyaktiv

      Mistään ajasta ollu puhetta muttei kymmentä minsaa pidempää mene per puoli. Ja mistä koppakuoriaisista?

      • insnöri

        Taas olen vaihtanut ajovalon Mazdaan, nyt kuskin puolelle. Kymmenessä minuutissa se menee alakauttakin. Ohjeet:
        - käännä rengas ääriasentoon
        - irrota lokarista 4 kpl muttereita auton alta makaamalla rapakossa selälläsi
        - irrota sieltä renkastilasta 2 kpl vattumaista muovikiinnikettä
        - raota muovista lokaria tunkemalla vaikka karvalakki väliin
        - sojota taskulampulla konetilasta valoa ja alakautta käsi sisään
        - vaihda polttimo
        Suorituksen jälkeen voit vapaasti kiroilla vartin sitä keksijää, joka lampun suunnitteli.


    • lprlprlpr

      Googlella tuli tällainen keskustelu, joten annampa tähän oman kokemukseni tältä päivältä.

      Auto oli Mazda 6 2003, eli taatusti sitä vanhinta mallia. Vaihdoin kummankin lampun konetilan puolelta.

      Kuskin puoli: sulakekotelon kansi auki, jolloin tulee vähän lisää tilaa. Lampun suojakoppa aukeaa helposti ja siinä se lampun kanta jo näkyykin. Piuha irti ja lukituksen aukaisu, ei ongelmaa. Lamppu ulos etu-keskisormiotteella, kun ei sinne peukalo yletä millään. Uusi sisään samalla otteella, kuin tupakka olisi sormien välissä. Lukitus, piuha ja koppa kiinni, ei ongelmia.

      Apumiehen puolella on jopa hieman enemmän tilaa, mutta silti samalla sormiotteella on mentävä. Peukalo ei sinne yletä.

      Nyt tekisin saman taatusti parissa minuutissa per puoli.

      Ja minulla ei todellakaan ole mitkään kätilön kädet. Pitkät sormet kylläkin, kuten muukin kroppa. Tai mistä minä tiedän, etusormi reilu 10cm rystysen keskeltä sormenpäähän. Nakkisormet eivät ehkä ylety lampunkannalle asti.

      Katselin myös lokasuojaoptiota, eikä se mitenkään hankalalta vaikuttanut.

      • ParkkiPolttimo

        Kiitos T Umpelolle parkkipolttimon vaihto-ohjeesta. Löytyipä tuo asiallinenkin kirjoitus näiden verkkotietäjien kohellusten joukosta. Ainakaan Mazda 6 Sport Wagon GT 2,3 kuljettajanpuoleista parkkipolttimoa ei millään kädellä vaihdeta ilman ilmapuhdistajan irrotusta - edes suojakansi ei irtoa koska tilaa ei ole. Aika yleispätevä sääntöhän näissä on se, että polttimoiden vaihto on sitä vaikeampaa mitä isompi moottori autossa on ja tämäkin sääntö pätee vain saman automallin ja tyypin sisällä.
        Xenoneja em. malliin ei voi mitenkään vaihtaa konehuoneen puolelta, vaan kyllä sinne on mentävä alakautta.


    • mane3
      • näin_mulla

        Mazda 6, 2.0 TD -06 ajovalojen poltimoiden vaihto on ainakin todella helppo. Tänään 26.1-16 vaihdoin ja aikaa meni noin 5min


      • leipälassi

        Mane3:n ilmoittama video on näköjään poistettu. Olen kelannut näitä Suomi24:n ohjeita edestakaisin, ilmeisesti samankin automallin eri vuosimallien ja moottoriversioiden välillä tuntuu olevan eroja. Kuralätäkössä ei näin pakkasella tarvitse maata, mutta muuten tuo alakautta vaihtaminen tuntuu järjenvastaiselta. Oikeilla ohjeilla - siis sormiotteet mukaanlukien - täytynee yläkautta yrittää, ei homma kiinnosta, mutta ei myöskään kiinnosta maksaa. Minulle on kerran polttimo vaihdettu merkkiliikkeessä, kaksi ihmettelijää siihenkin tarvittiin.


    • 4634634

      Siis mitä teillä on tiellä kun joudutte lokarin kautta vaihtamaan? Omassa vm2003 kutosessa on ihan hyvin tilaa moottoritilan kauttakin vaihtaa molemmilla puolilla, halogeenit lähivaloissa. Koskeeko tuo jotenkin xenoneita että lokarin kautta pitää mennä? En ainkaan halogeeniversiossa näe että mitään olisi tiellä.

      • 4634634

        Itsekin olen ihmetellyt mikä siinä on niin vaikeaa kun ohjekirjassakin kerrotaan että jätä korjaamon tehtäväksi. Esim netistä löytyvässä virallisessa korjaussoppaassakin toimenpide on ainakin halogeenille tosi yksinkertainen ja se kansi polttiomon edessä on hyvin esillä, ei tarvi poistaa mitään edestä. Näin virallisessa korjausoppaassa (autoni VIN numero täsmää ooppaan VIN numeroon):

        1. poista se pyöreä kansi umpiosta lähivalon kohdalla
        2. vedä polttimon johto irti polttimosta
        3. poista se rautalanka joka pianaa polttimoa
        4. vaihda polttimo

        Eli yhtä helppoa kuin missä tahansa autossa.


    • hhh888

      Vaihdoin hiljattain omaan kutoseen lähivalojen polttimot eikä siinä mielestäni ole mitään vaikeaa tai ihmeellistä. Tosi outoa että ohjekirjassa sanotaan ettei itse voi vaihtaa, mielestäni vaihto on tosi helppoa. Mitään ei tarvi irrottaa edestä eikä ne polttimot ole mitenkään syvällä sielä umpiossa. Vaikka olen 190cm mies niin minunkin kädet mahtuu loistavasti vaihtamaan. Yhtä helppoa kuin missä tahansa autossa, hommaan meni ehkä 5min. Täytyy kyllä olla tosi nakkisormi jos ei kutoseen sa polttimoita vaihdettua. Eikä todellakaan minkään lokarin kautta tarvi vaihtaa, ainakaan vm2003 autossa.

    • 67878768

      3ssa ja nyt 5ssa ainakin moottroitilan kautta eikä mitään 3min yht aikaa

    • Zuuppis

      Vanha ketju, mutta kysynpä apua kun piti vaihtaa hyvää hyvyyttään kaverin laina-autoon lähivalopolttimo.

      Eli ostin H1:n ja kun aloin vaihtamaan polttimoa niin totesin, että vittu Xenon tässä kai onkin. Ei muuta kun polttimoa takaisin ja jumalauta sain sen polttimon tippumaan jonnekin umpion sisään. Konetilan kautta ropelsin, että eihän sinne apukuskin puolella käsi millään käänny, ainakaan umpion sisään.

      Neuvoja? Sisälokaria raottamaan, saanko polttimoa millään umpion sisältä? Kukaan muu pudottanut polttimoa umpioon?

    • Jugigee

      Just vaihoin Mazda 6:een -06 malliin molemmat ajovalo polttimot yläkautta ,aikaa meni jotain 15min. Kuskin puoli oli ahtaampi mutta tehtyä tuli.

    • 436467373

      Vinkkejä pitkien halogeenpolttimoiden vaihtoon GG kutoseen? Ovat niin syvällä umpiossa ja siellä on ilmansuodatin ja pissapoikasäiliö edessä että ahdasta saada edes se kansi irti pitkien polttimoiden edestä.

      Päinvastoin kuin ohjekirja sanoo, pitkät ovat ne ongelmalliset, lyhyet on helppo vaihtaa irrottamatta mitään edestä.

      • mazda2013aut

        2012 --> rengas kääntää sivuun ja lokari irti, yläkautta ei mahdu Itsellä bi-xenon DS4 (99€ kpl motonet) vaihdettuna liikkeessä n.180€ ns "merkkiosa" työ)
        eivät tosin pala helposti nyt olleet uudesta 3v ja kunnossa edelleen......


    • JakQ

      2003 kutonen ja käsikirjan mukaan ei voi itse vaihtaa. Oli pakko kurkata miten onnistuu kartturin puolen vaihto. Lähti ihan nätisti irti vaikka olikin törkeän pieni rako, takaisin laittoa sai ensikertalaisena 20min arpoa mutta lopulta sain paikalleen

      • 3463763634

        Siinä käskirjassahan lukee päinvastoin kuin miten asia oikeasti on. Omassakin -03 kutosessa on helppo vaihtaa lähivalot irrottamatta mitään tieltä, jopa isokätiseltä kuten minulta. Pitkiä taas on mahdoton vaihtaa irrottamatta ilmansuodatinkoteloa tai pissapoikasäiliötä koska polttimot niin syvällä umpiossa. En ole vielä kokeillut irrottaa mutta ei ainakaan ilman noiden irrotusta onnistu ellei irrota koko umpiota.


    • Y132

      Menkää Motonet-teltalle. Siellä kaverit vaihtaa kymmenniä autonlamppuja joka päivä.
      He kertovat teille totuuden, minkä automerkin kanssa on sellaisia vaikeuksia, että heidän kynnet ei riitä.

      Golf, kaikki neljän H7:n vaihto tehokaampiin 6-7€.

      BMW 735, "Vie korjaamolle ja varaudu 100-140€ maksuun, jo yhden polttimon osalta".

    • Reissumies1987

      2003 vuoden kutoseen vaihdoin yläkautta polttimot mutta kädet aina auki. Nyt on 2008vuoden kutonen johon oon vaihdattanu polttimot öljynvaihdon yhteydessä koska vmäinen vaihtaa ja ei jaksa nykyään tapella näiden.kanssa ja käsiään rikkoa.

      • 907-345

        PH:n uudet 120% H7 lamput, hyvänen aika mitkä valot. Elämäni paras hankinta, Nokia 7 talvirenkaiden jälkeen.


    • Työlääntynyt

      Autostani Mazda 6 vm. 2004 sammui apukuskin puolelta lähivalo ja etsin tietoa mm. täältä keskustelusta että kuinka se vaihdetaan. Löytyi monta hyvää tietoa ja aloin vaihtamaan konehuoneen puolelta polttimot. Avasin luukun, otin liittimen irti polttimosta, irroitin polttimon ja vedin sen pihdillä pois. Sitten aloin laittaa uutta polttimoa paikalleen niin se putosi lampun sisään...! Siis olisi pitänyt laittaa se polttimo johtoon kiinni niin se ei olisi pudonnut sinne lampun sisään, kuskinpuolen polttimon vaihdoin näin ja se onnistui parissa minuutissa. Sain sen pudonneen polttimon nostettua magneetilla pois lampun sisästä.
      Ei tarvitse irrotella lokasuojia eikä muutakaan.

    • Kätilönsormet

      Ihan vaan yläkautta vaihdoin 2004 Mazda 6. Tarttee kyllä olla pienet ja näppärät sormet. Poropeukaloiden parasta mennä Motonetin vaihtopisteelle. 1. Avaa kansi kiertämällä vastapäivään hieman. Saattaa olla jumissa. Ennenkuin vedät kannen irti katso missä asennossa se oli. Lisätilaa saat kuskin puolen lampulle irroittamalla sulakerasian kansi. Irroita säköjohdon liitin vetämällä suoraan ulospäin. Laita mieleesi miten päin liitin oli. Sitten on syytä kurkistaa lampun avulla miltä systeemi näyttää. Poltinta pitää kiinni kannan yli menevä joustava rautalanka "panta". Lampun kannan alapuolella pannan pää on jännnitettynä pienessä lukituskolossa. Painamalla silmukkamaista pannan päätö alas ja sitten sivuun lukitus vapautuu. Kääännä panta kokonaan ylös. Sitten polttimon liitin kahden sormen väliin ja vedä poltin ulos. HUOM katso missä asennossa poltin oli. Sitten se vaikein osuus eli uuden laitto. Älä kosketa sormin lasiosaa! Lampun ikä jää muuteen lyhyeksi. Sorminkin sen saa paikalleen, mutta jotkut pihdit vois myös olla hyvät paksusormisille. Kun lamppu on tukevasti kannan pohjassa, viritä panta takaisin. Johdin kiinni ja kierrä kansi paikalleen.

    • Palaako

      Mazda 6 2004, lisäjarruvalo meni pimeäksi, onko kokemuksia? Onko siihen omaa sulaketta jossain, ojhjekirjasta ei apua..

    • Anonyymi

      2008-2012 GH kutosessa ei ole mitään taikatemppua oikean ajovalon vaihtoon, ABS hässäkkä on liian lähellä. Perushalogeenien teho on luokkaa olematon, osuin aikoinaan kahteen supikoiraan niitä näkemättä ja tilalle tuli 2010 Facelift, jossa oli kääntyvät Xenonit, yö muuttui päiväksi. Matukan keula lakkasi olemasta törmäyksessä, nokkamerkin alta hävisi kaikki, silloin uusi auto meni lunariin. Törmäys tapahtui motarilla ja vauhtia oli kello 2 yöllä kohtuullisen paljon

    • Anonyymi

      Matukan kolaroinnista jäi kikkareen maku suuhun, mulla oli diesel ja joku arvioijaa viksumpi oli kertonut sille. että dieselillä ei ajeta niin kovaa. Joopa joo, tuohon aikaan matukan vikkelimmät mallit olivat dieseleitä.

    • Anonyymi

      Mazdan hevosvoimat ovat mielenkiintoisia, takavuosien 2,2 olisi pitänyt pestä silloisen 200 kg painavamman V70:n 6-0. Todellisuudessa

      Mazdan tapa kertoa hevosvoimia on jännä.

      GH dieselissä MP piti olla samat tehot kuin silloisessa Volvon D5:ssa ja 200 kg kevyemmässä kopassa. Vääntöä rutkasti enemmän.

      Todellisuudessa Volvo katosi pisteeksi horisonttiin ennen kuin Mazda puhkui ja puhisi ittensä liikkeelle...

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe