Traktorin ketjut

metsäkäyttöön;

3500kg:n traktoriin, eipä ole netistä löytynyt kuin metsätraktorin tiheitä verkkoketjuja.
Tietäiskö joku esim. linkkejä, mistä katsella.
Haeskelen hieman järeämpiä, noin 11-14mm. vahvuuksilla.
Parikymmentä vuotta sitten oli trygg, -joku metsämalli, olisipa vielä tälläisiä.

12

7531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin

      Isojoen konehalli taitaa kauppailla vielä niitä tryggejä, tosin mä en niitä enää alle laittais, kyllä ovakon tapiot on paljon mukavemmat vetää päälle, toiseksi kyllä tuo 11 milliä lienee ihan yläraja noin kevyelle traktorille, kauan saat niilläkin kilistellä, ennen ku loppuun kuluu ja kevyemmät käsitellä. Mutta eiköhän kesko tai agrimarket myy sitten nuo kotimaiset kaikkessa tapauksessa ketjuja löytyy kyllä, ne oikein ohkaiset tieliikenne ketjut ei ole tarkoitettu muuta kuin lumen auraus hommiin, tosin noin kevyellä traktorilla nekin menee melko pitkälle.

      • 10mm

        Nastan tarviis mielestäni olla halkaisijaltaan suhteessa koneen painoon,liian suuri nasta tekee tavallaan teräsmaton eikä purendu esim jäähän.


      • metsäkäyttöön;

        Nuo Isojoen Tellefsdal Super ketjut.

        Tuon millikoon heitin siinä mielessä hatusta, että edelliset 11 milliset ketjut ovat todella kestäneet 20 vuotta metsäkäyttöä.
        Noilla ei juuri sataa kilometriä enempää ole ajettu maantiellä.
        Enpä muista merkkiä, mutta silloisen valmetin mukaan "tingitty".
        Selkäketjuissa ei ole kulumisen merkkiäkään, piikit vaan on loppu ja siitä on alkanut kuopsutusilmiö, jota en aikaisemmin havainnut.
        Etupään ketjut, kumma kyllä, vielä enemmän.
        Vielä havainto näistä: Piikit ovat V-malliset, jolloin kuluneessa ketjussa se on pirunmoinen lattapinta, purevuus vähenee.
        Kiinnitin huomiota, että noissa tellefsdal-
        ketjuissa oli pystynasta, mitenhän se on tehty, ettei kaadu alle?
        Vielä pitää sanoa, käsittely ei mulla ole ongelma, syksyllä päälle ja keväällä pois.
        Ajomääräkin on melko vähäinen, kuten huomaa edellisten ketjujen kestävyydestä, mutta maastot taas vaativat hyviä ketjuja.


      • metsäkäyttöön;
        10mm kirjoitti:

        Nastan tarviis mielestäni olla halkaisijaltaan suhteessa koneen painoon,liian suuri nasta tekee tavallaan teräsmaton eikä purendu esim jäähän.

        Haenko tyhmyyttäni liian paksuja ketjuja?
        Jos ajokoneen alle on suunniteltu 16mm. ketju, kuorman paino on ihan toista, kuin meikäläisellä.

        Pidosta olen huomannut: puoleenväliin kulumista ei ongelmia, sen jälkeen alkoivat kuopimaan.


      • P.Ölvästi
        metsäkäyttöön; kirjoitti:

        Haenko tyhmyyttäni liian paksuja ketjuja?
        Jos ajokoneen alle on suunniteltu 16mm. ketju, kuorman paino on ihan toista, kuin meikäläisellä.

        Pidosta olen huomannut: puoleenväliin kulumista ei ongelmia, sen jälkeen alkoivat kuopimaan.

        vaan viisauttasi. Meillä on käytetty metsässä takapäässä aina 14 mm ketjuja. Tai nasta 14 mm ja ketju 13 mm. Kone tosin on ollut vuosikymmeniä jo 7000 kg painava, mutta noita käytettiin ennen 3500 kiloisessakin koneessa.

        Edessä käytetään normi 10 millistä.

        Syy: ohuempi ketju takana napsahtaa katki kun ajat koneen kannon tai kiven nokkaan niin, että se roikkuu siinä yhden poikki ketjun varassa ja nappaat pari tukkia kouraan ilman tukijalkoja. Tai sitten täydellä kuormalla ylämäessä kannon päälle noustessa.

        Paksumman nasta "purevuus" ei ole ongelma, koska metsässä ei koskaan ajeta teräsjäällä, ja kyllä 14 millin nasta puree kovaankin jäähän kun on täysi kärrillinen tukkia päällä ja kuormain takasillassa. Itse olen ostanut viimeiset ketjut käytettyinä, Hakki tuotemerkillä on tehty myös hyvää ketjua metsäkäyttöön. Niillä olen ajellut, kun on niitä sopivasti löytynyt, yleensä kerran tai kaksi alla olleita. Uusista en osaa neuvoa, kerro jos jostain löydät!!!


      • Pystynasta alla pysyy
        metsäkäyttöön; kirjoitti:

        Nuo Isojoen Tellefsdal Super ketjut.

        Tuon millikoon heitin siinä mielessä hatusta, että edelliset 11 milliset ketjut ovat todella kestäneet 20 vuotta metsäkäyttöä.
        Noilla ei juuri sataa kilometriä enempää ole ajettu maantiellä.
        Enpä muista merkkiä, mutta silloisen valmetin mukaan "tingitty".
        Selkäketjuissa ei ole kulumisen merkkiäkään, piikit vaan on loppu ja siitä on alkanut kuopsutusilmiö, jota en aikaisemmin havainnut.
        Etupään ketjut, kumma kyllä, vielä enemmän.
        Vielä havainto näistä: Piikit ovat V-malliset, jolloin kuluneessa ketjussa se on pirunmoinen lattapinta, purevuus vähenee.
        Kiinnitin huomiota, että noissa tellefsdal-
        ketjuissa oli pystynasta, mitenhän se on tehty, ettei kaadu alle?
        Vielä pitää sanoa, käsittely ei mulla ole ongelma, syksyllä päälle ja keväällä pois.
        Ajomääräkin on melko vähäinen, kuten huomaa edellisten ketjujen kestävyydestä, mutta maastot taas vaativat hyviä ketjuja.

        Ei kyllä oo mulla ainakaan yksikään pystynasta irti lähteny, kyllä ne vain aikaa myöden kuluu, Sitten alkavat katkeilla kun selkäketju kuluu puoleenväliin, mutta se kuluminen on ongelma vasta tiellä ajossa. Ovakon ketjut on helppo laittaa päälle, jos ei agrimarket niitä myy, niin kokeile suoraan ovakolta, mä oon ainakin joskus tilannu sieltä suoraan osia tapioihin. Netistä varmaan löytyy tietoa, kun haet googlella.


      • metsäkäyttöön; kirjoitti:

        Nuo Isojoen Tellefsdal Super ketjut.

        Tuon millikoon heitin siinä mielessä hatusta, että edelliset 11 milliset ketjut ovat todella kestäneet 20 vuotta metsäkäyttöä.
        Noilla ei juuri sataa kilometriä enempää ole ajettu maantiellä.
        Enpä muista merkkiä, mutta silloisen valmetin mukaan "tingitty".
        Selkäketjuissa ei ole kulumisen merkkiäkään, piikit vaan on loppu ja siitä on alkanut kuopsutusilmiö, jota en aikaisemmin havainnut.
        Etupään ketjut, kumma kyllä, vielä enemmän.
        Vielä havainto näistä: Piikit ovat V-malliset, jolloin kuluneessa ketjussa se on pirunmoinen lattapinta, purevuus vähenee.
        Kiinnitin huomiota, että noissa tellefsdal-
        ketjuissa oli pystynasta, mitenhän se on tehty, ettei kaadu alle?
        Vielä pitää sanoa, käsittely ei mulla ole ongelma, syksyllä päälle ja keväällä pois.
        Ajomääräkin on melko vähäinen, kuten huomaa edellisten ketjujen kestävyydestä, mutta maastot taas vaativat hyviä ketjuja.

        on hiukan kevyemmässä traktosissa tellefsdal ketjut ja niihin pitää olla tyytyväinen. Niissä tais aine vahvuus olla sen 10 mm ja nastat 11mm. kolmen talven jälkeen kulumisen merkki on että nastat on vähän pöyristynyt, ei lyhentynyt. pysty nastat pysyvät kyllä kiinni ja pystyssä. Tosi helpot laittaa alla kun ensin katkaisee sopivan mittaiseksi, maantiellä ei huomaa ketjun oloa muuten kuin ääni, ei pompota yhtään.


      • metsäkuski
        petri-79 kirjoitti:

        on hiukan kevyemmässä traktosissa tellefsdal ketjut ja niihin pitää olla tyytyväinen. Niissä tais aine vahvuus olla sen 10 mm ja nastat 11mm. kolmen talven jälkeen kulumisen merkki on että nastat on vähän pöyristynyt, ei lyhentynyt. pysty nastat pysyvät kyllä kiinni ja pystyssä. Tosi helpot laittaa alla kun ensin katkaisee sopivan mittaiseksi, maantiellä ei huomaa ketjun oloa muuten kuin ääni, ei pompota yhtään.

        Ostin omaani nelivetoon agrista ruutusokke ketjut, ofan tekemät. Kesko myy samaa ketjua tapio nimikkeellä. Kannattaa ostaa ns. salmiakkikuviolla olevat ketjut,kyyti on tasaisempi. Hintaa on vain paljon 720 euroa. Ja ehdottomasti 11 millisenä,ne saa myytyä jos ei enää tarvi.


    • Katsellut ensi talveksi:

      Saatavuus ja ostamisen helppous on itse kyseltävä, joitakin olen puhelimella tiedustellut:

      - kotimaiset Ofat, näitä kait löytyy, tai voi tilata lähimmästä k-maataloudesta, tai agrimarketista, yleensä huom. 11mm ainevahvuus:
      http://www.ofachain.net/page1510.html

      - kuvastossa hakki, joka on 20-30kg painavampi, kuin tapio, sama ainevahvuus, on :http://www.k-maatalous.fi/index.cfm?ChangeSetNow=75

      - isojoen konehallin, huom ainevahvuus vain 9,5mm.: http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layout/dokumentit/1199275729-T14_Jaaketjut.pdf

      - gunnebot metsätyöltä, neljäsosa kalliimpi ofaa, mitä sillä saa vastineeksi????:http://www.metsatyo.fi/default.asp?refid=3263&id=2819&ptid=3044

      - Tryggejäkin on, salmiakkikuvioinen SMT:tä löysin jostakin, 13mm. SMT, josta ilmeisesti haikailit, ehkäpä tilaamalla saisi, hinta??
      Valmistajan sivut: http://www.trygg.no/maindesign.asp?aid=5064&gid=2878

      - Ofalta samanlainen ketju, kuin 13mm. SMT, onkohan mitä kokoja, on ainakin helppo kysyä: http://www.ofachain.net/page5115.html

      Yleensä yli 11 millinen alkaa olemaan vaan metsätraktorin pyöräkoossa, ja jos kokoja löytyy, taitaa hinta mennä yli 1500€, näin luulisin.

    • ahtia

      nettikaupasta www.maatalouskoneet.fi löytyy ainakin 11mm ainevahvuudella olevia ketjuja traktoreihin.

    • Ofalaiset

      Ofa Tapio on toivottavasti hyvä ketju. Hinnasta vain sanoisin, että kannattaa kysellä ne muualta, kuin Agrimarket ja K-maatalous. Ostin itse juuri Tapio ketjut ja selkeästi kaikkein kalleimmat hinnat oli näillä kahdella. Kävin jopa uudelleen Agrissa tinkaamassa muun kilpailijan tarjous taskussa, niin kuulemma heidän sisäänostohinta on jo korkeampi (No uskoo ken tahtoo. Kate vain ei ole enään tätä päivää näillä kahdella). No ostin ketjut sitten vielä kolmannelta, joka tarjosi vielä 50€ halvemmalla ketjut.

      Myös kannattaa hyvin tarkkaan miettiä lähteekö Maatalouskoneet.fi firman SCS kiinan ketjuihin. Vai suosiiko suomalaista ja maksaa sen muutaman kymppiä enemmän ja ostaa Tapiot. (omalla kohdalla hintaero oli 41€)

    • Herätitte sitten...

      ..yli 6 vuotta vanhan viestiketjun henkiin. Varmaan ap. tuskaillut monta talvea puuttuvien ketjujen vuoksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe