Estrogel-geeli

Ahistavaa... :O(

Olen vähän aikaa käyttänyt gynen määräämää Estrogel-geeliä, lieviin vaihdevuosi oireisiin ja on alkanut olemann jotenkin ahdistava ja huono olo. Jotenkin masentaa ja hermostuttaa yms.

Onko kellään vastaavia tuntemuksia ko. geeliä käytettyään??

69

33653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Geelitär

      Kyllä on samanlaisia kokemuksia.

      Käytin geeliä n.3kk ja huomasin samanlaisia oireita kuin sinulla. Masentuneisuutta (voimakastakin), vetämättömyyttä, aloitekyvyttömyyttä, jopa voimakasta jännittyneisyyttä.
      Hikoilu tosin lieveni.

      Miksikähän noista oireista ei liiemmin puhuta korvaushoidon yhteydessä?
      Kuitenkin nuo em. oireet ovat paljon huolestuttavampia, kuin konkreettinen hikoilu.

      Kokemuksianne odotan minäkin.

      • Ole olemassakaan

        Puhutaanhan. Käyttöohjeessa mainitaan kyllä sivuvaikutuksista. Niitä on jokaisessa lääkkessä, myös vaihdevuosivalmisteissa. Ehkä kannattaisi lukea joku kirjanen aiheesta?

        Pelkät vaihtarit itsekin aiheuttavat noita oireita. Ei hormonihoito kaikkea poista, sellaista ihmetroppia ei ole keksittykään. Haitat ja hyödyt on jokaisen punnittava, mieluummin lääkärin kanssa.

        Toisaalta voi aina vaihtaa valmistetta, vahvuutta yms. Toimiva hoito ei löydy aina heti eikä helpolla.

        Älkää heti lyökö hanskoja tiskiin. Kärsivällisyyttä!


      • Anonyymi
        Ole olemassakaan kirjoitti:

        Puhutaanhan. Käyttöohjeessa mainitaan kyllä sivuvaikutuksista. Niitä on jokaisessa lääkkessä, myös vaihdevuosivalmisteissa. Ehkä kannattaisi lukea joku kirjanen aiheesta?

        Pelkät vaihtarit itsekin aiheuttavat noita oireita. Ei hormonihoito kaikkea poista, sellaista ihmetroppia ei ole keksittykään. Haitat ja hyödyt on jokaisen punnittava, mieluummin lääkärin kanssa.

        Toisaalta voi aina vaihtaa valmistetta, vahvuutta yms. Toimiva hoito ei löydy aina heti eikä helpolla.

        Älkää heti lyökö hanskoja tiskiin. Kärsivällisyyttä!

        Toden totta, oireet ovat juuri niitä vaihdevuosioireita, joita estrogeenilla saa pienemmäksi. Lääkäriin vain yhteys lääkityksen viilaamisesta sopivaksi.


    • kokeilla

      olin itse ajatellut nimenomaan pyytää geeliä seuraavaksi tai laastaria,koska oletan niiden käytön olevan parempi vaihtoehto pillereille jotka kulkeutuvat maksan kautta.minkä vahvuista käytit ja kuinka kauan,minkä ikäinen olet,kertoisitko geelin nimen.

    • 52v

      olihan siinä geelin nimi,anteeksi kun en heti huomannut.

    • estrogel

      Olen käyttänyt monta vuotta geeliä. Aloitettu käyttö kun kuumia aaltoja niin että otsa märkänä monta x päivässä. Kuukautiset oli lähes loppu ja ikä 48v. Alussa oireet jatku mutta sitten muutaman käyttökuukauden jälkeen vointi parani. Otettu lääkäriin yhteyttä uudelleen kun olotila muuttui; painoa lisää, itkuisuutta. keskittymisvaikeuksia ym. Lisätty geelin määrää, seurataan tilannetta. Nyt taasen olo et jotain tarttis tehdä. Tämä kapea, kivikkoinen naisen elämäntie näyttää nousseen pystyyn. Kaunista kevättä kaikesta huolimatta.

    • Vm 50

      Olen käyttänyt saman merkkistä geeliä 2 viikkoa ja samanlaiset oireet on ilmaantunut. Annokseni on hyvin pieni 0,2 mg geeliä.

      • 50v

        Piti olla vuosimalli 57 eikä 50


      • Kuukkeli_
        50v kirjoitti:

        Piti olla vuosimalli 57 eikä 50

        Mulla on ihan samanlaisia oireita kuin kahdella ensimmäisellä; aloitekyvyttömyyttä, masennusta, ärtyisyyttä eli totaali paskafiilis kaikin puolin. kÄYTÄN geeliä 1,5 mg eli koko sen mitallisen. Kysymys kuuluukin että käytänkö nyt tuota geeliä liiikaa vai liian vähän? Minä kun luulin että korvaushoidon olisi pitänyt AUTTAA eikä pahentaa oireita. Mitä ehdotatte??


      • laastari..
        Kuukkeli_ kirjoitti:

        Mulla on ihan samanlaisia oireita kuin kahdella ensimmäisellä; aloitekyvyttömyyttä, masennusta, ärtyisyyttä eli totaali paskafiilis kaikin puolin. kÄYTÄN geeliä 1,5 mg eli koko sen mitallisen. Kysymys kuuluukin että käytänkö nyt tuota geeliä liiikaa vai liian vähän? Minä kun luulin että korvaushoidon olisi pitänyt AUTTAA eikä pahentaa oireita. Mitä ehdotatte??

        geelin Evorel laastariin ja minusta on nyt parempi olo


      • ddddg..
        laastari.. kirjoitti:

        geelin Evorel laastariin ja minusta on nyt parempi olo

        Mikä vahvuus sulla on tuossa laastarissa ? siis onko se pelkkää ertrogeeniä tuo laastari?


      • bbbbb--
        Kuukkeli_ kirjoitti:

        Mulla on ihan samanlaisia oireita kuin kahdella ensimmäisellä; aloitekyvyttömyyttä, masennusta, ärtyisyyttä eli totaali paskafiilis kaikin puolin. kÄYTÄN geeliä 1,5 mg eli koko sen mitallisen. Kysymys kuuluukin että käytänkö nyt tuota geeliä liiikaa vai liian vähän? Minä kun luulin että korvaushoidon olisi pitänyt AUTTAA eikä pahentaa oireita. Mitä ehdotatte??

        Tuo määrä voi olla liian vähän esim zumenon ja progynovan tabletit ovat 2mg ja tuota geeliä ilmeisesti otat kaksi geeli pumppausta????? jos otat kaksi niin kokeile siihen vielä puolta pumpullista.


      • bbbbb..
        bbbbb-- kirjoitti:

        Tuo määrä voi olla liian vähän esim zumenon ja progynovan tabletit ovat 2mg ja tuota geeliä ilmeisesti otat kaksi geeli pumppausta????? jos otat kaksi niin kokeile siihen vielä puolta pumpullista.

        Piti olla vastaus tuolle kuukkelille_


      • laastari.
        ddddg.. kirjoitti:

        Mikä vahvuus sulla on tuossa laastarissa ? siis onko se pelkkää ertrogeeniä tuo laastari?

        on Evorel 25 mikrogramma ja estrogeeni minulta poistettu kohtu niin en tarvitse muuta


      • Milla h..
        bbbbb.. kirjoitti:

        Piti olla vastaus tuolle kuukkelille_

        Moi! Minulta on poistettu muutama vuosi takaperin kohtu ,ja munasarjat .käytän välillä tablettihoitoa ja joskus geeliä ehkä tabletti Zumenon 2mg on ollut tehokkaampi kun estro-geeli.
        ainakin mulla lihaskipua geelinaikana en tiedä omko sitten liian mieto vaiko ei imeydy???
        Positiivisena puolena olen huomannut .käyttää missä muodossa hyvänsä niin mulla hiukset ovat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin silloin ennen.iis tarkoitan myös hiusten tiheyttä :)onko kukaan huomannut samaa?????


    • minä02

      Itse olen käyttänyt myös Estrogel-geeliä muutaman vuoden ja nuo sivuvaikutukset on ihan havaittavissa ja olen nyt harkinnut jotain muuta vaihtoehtoa...Ärtyisyys ihan käsinkosketeltavaa ajoittain ja muutkin oireet häiritsevät niin paljon.

      • mieheks tullu?

        hei, minä en käytä mitään ja olen muuttunut tosi aggressiiviseksi. puren, lyön, huudan. eli ei kaikki johdu välttämättä noista.


      • ll yyy
        mieheks tullu? kirjoitti:

        hei, minä en käytä mitään ja olen muuttunut tosi aggressiiviseksi. puren, lyön, huudan. eli ei kaikki johdu välttämättä noista.

        Onko jokin muu lääke?
        Tiedän yhden joka tuli kiukkuiseksi jne. kortisonitableteista.


      • mieheks tullu?
        ll yyy kirjoitti:

        Onko jokin muu lääke?
        Tiedän yhden joka tuli kiukkuiseksi jne. kortisonitableteista.

        ei ole mitään muita lääkkeitä käytössä. vain kuivuuteen estrogeenisalva alapäähän.


    • mie ja mie

      heipähei
      Mun mielialani parani kun aloin käyttää Estrogel-geeliä. Käytän noin1/4 mittatikullista jonka hieron ihoon. Voin huomattavasti paremmin kuin esim. vuosi sitten ja käytän geeliä 2 x päivässä siis tuon 1/4 mittatikkua. Ei tule niin suurta vaihtelua. Huomaan kyllä joskus ettei imeydy kunnolla ja mietin enkö levittänyt tarpeeksi laajalle alalle. Minulla oli laastari aiemmin käytössä, mutta se aiheutti päänsärkyä. En voi juuri isompaa annosta käyttää koska sitten alkaa päänsäryt. Kohtu minulta on poistettu, joten ei ole muita oireita.

      • Oonamaaria

        Hei!
        Mulla estrogel turvottaa, aiheuttaa päänsärkyä ja sitä outoa oloa. Käytän koko tikullisen.
        Kuitenkin välttämätöntä käyttää, koska muuten vaihtarioireet on järkyt.
        Vähennän taas annosta, koska sivuoireet taas lisääntyneet.


      • kohduton

        Onko kellään tullut mieleen mittatikun käyttö.Miten toi Estrogel mittatikku on hankala, eikö tohon mittaamiseen voisi olla helpompi konsti,miksi geeliä pitää laittaa mittatikkuun,ja siittä kädellä levitetään ihoon, kun pumppopullosta saa suoraan iholle ja levittää.
        Yritän aloittaa tämän tuotteen kokeilun onko siittä hyötyä.Olin helkuussa leikkauksessa otettiin kohtu pois yksi munasarja jäljellä.


      • vhjngchgjh
        kohduton kirjoitti:

        Onko kellään tullut mieleen mittatikun käyttö.Miten toi Estrogel mittatikku on hankala, eikö tohon mittaamiseen voisi olla helpompi konsti,miksi geeliä pitää laittaa mittatikkuun,ja siittä kädellä levitetään ihoon, kun pumppopullosta saa suoraan iholle ja levittää.
        Yritän aloittaa tämän tuotteen kokeilun onko siittä hyötyä.Olin helkuussa leikkauksessa otettiin kohtu pois yksi munasarja jäljellä.

        Geeliä on myynnissä erilaisissa pakkausmuodoissa. Tuota mittatikkua käytetään tuubissa olevalle geelille, pumppupullossa sitä ei tarvita. Pumppupullo on annosten lukumäärällä laskettuna selvästi kalliimpaa, mutta käyttö on helppoa. Itse käytin aikoinaan pumppupulloa, ennen kuin riittämättömän tehon vuoksi siirryin pillereihin.


    • lililoosa

      Heippa . Minäkin kyselisin Onko muilla Mirena 20 g hormooni kierukkaaa vaihdevuosien hoitoon laitettu? Ikäni on 51 ja vaihdevuosien hoitoon ja rinalle tuota Estrogel geeliä. Missä täällä paljon kirjoteltu. Niin kierukka ollut kuukauden ja vuotoa. Vuotaako muilla pitkään?? Ihanaa olla side housissa ??? Niin kokemuksia miten ne muilla yhdessä vaikuttaa?? Mulla itellä aamusta täys helvetti sisällä??? Kaippa ei periksi anneta vielä jos sitä hakee mikä määrä geeliä sopiva??

    • Anemone Nemorosa

      Minä en vielä osaa sanoa mitää, kun juuri aloitin Estrogel-hoidon.

      Mutta sen verran ymmärsin gyneltä, että täälläkin kuvatut oireet, kuten ärtyisyys, masennus, päänsärky jne. usein saattavat olla oire liian vähäisestä lääkemäärästä - tai liian suuresta. Että titraimella sen omansa löytää. Hän kertoi tämän olevan myös oma henkilökohtainen kokemuksensa omiin vaivoihinsa. Sanoi, että pitää vaan muistaa annosta alkuun muuttaessa pysyä muutetussa annoksessa runsaat pari viikkoa, jotta kroppa ehtii sopeutua muutokseen. Vasta siinä vaiheessa tietää onko annos oikea.

      Eli tämä ei nyt vielä ole oma kokemukseni asiasta. Itse odotan jännittyneenä vasta sitä, että auttaako tämä vaihdevuosioireisiini. Jotka muuten ovat juuri näitä mitä täällä lueteltiin lääkityksen sivuvaikutukseksi. Eli väsymys, kiukkuisuus, päänsärky, aloitekyvyttömyys ja yleinen v!tutus.

    • Luomumimmi

      En käytä mitään korvaushoitoa. Näiden 3 v-vuoden aikana olen huomannut, että oireissa on kovin suurta vaihtelua. Välillä kuumia aaltoja etenkin iltaisin 1 tunnissa ja yöllä peitto lentää, mutta välillä oireita niin harvoin, että ihmettelen - tässäkö tämä nyt oli. Voisko olla, että hormonitasapaino heiluu samaan tapaan korvauksen kanssakin - välillä liian vähän, välillä liikaa.

      • kkkk k

        Eihän se siitä mihinkään heilu, jos annoskoko pysyy samana.


      • luomumimmi
        kkkk k kirjoitti:

        Eihän se siitä mihinkään heilu, jos annoskoko pysyy samana.

        Ymmärtääkseni hormonituotanto hiipuu hiljalleen eikä lopu yhtäkkisesti. Oletan, että oma hormonituotantoni vähetessään silti vaihtelee eri aikoina koska esim. kesällä kun liikun jatkuvasti, olen lähes oireeton. Voisko siis olla, että jos oma hormonituotanto vaihtelee ja vaikka ottaa tietyn annoskoon korvaavaa, on kokonaisvaikutus kuitenkin vaihteleva. Tuli vain mieleen kun tutullani korvaushoidosta huolimatta on välillä hyvin, välillä huonosti ihan kuin minullakin.


      • lähes57
        luomumimmi kirjoitti:

        Ymmärtääkseni hormonituotanto hiipuu hiljalleen eikä lopu yhtäkkisesti. Oletan, että oma hormonituotantoni vähetessään silti vaihtelee eri aikoina koska esim. kesällä kun liikun jatkuvasti, olen lähes oireeton. Voisko siis olla, että jos oma hormonituotanto vaihtelee ja vaikka ottaa tietyn annoskoon korvaavaa, on kokonaisvaikutus kuitenkin vaihteleva. Tuli vain mieleen kun tutullani korvaushoidosta huolimatta on välillä hyvin, välillä huonosti ihan kuin minullakin.

        Hei "luomumimmi"! Paljonks sulla on ikää? Kirjoitit, että kolmisen vuotta on ollut vaihtelevasti vaivoja.

        Mulla on kaikki "vehkeet" tallella ja v-vaivani ovat olleet myös kausiluontoisia. Erilaisia vaivoja on ollut n.4 vuotta. Kesällä helteellä oli aika vähän, mutta kun ilmat kylmenivät, niin vaivat kovenivat. Ehkäpä mulla sitten vielä jotenkin pelaa oma hormoonituotanto ajoittain, kun on pari kertaa tullut vielä tänä vuonna vuoto.


    • ApeaNeiti

      Nosto!!!!!

    • Kamalaolo

      Minulle ei sopinut geeli käytin 6 viikkoa ja sivuvaikutuksesna oli jatkuva levottomuus ahdistuneisuus,kamala olo. Aloin alunperin käyttää sitä yöheräämiseen. Nyt ajettu alas kerralla ja karmeet olot on! FSh oli ennen aloitusta 60 ja 6viikon käytön jälkeen 42. Mutta en jaksanut kitua enempää, välillä nostettiinkin annosta ja oireet tuli pahemmiksi. Nyt kärsin sitten niistä tason laskun vieroitusoireista. Toivon että ne menisivät pian ohi! Joillekkin se silti sopii, muttei kaikille.

      • geeliäkö

        Nosto!!


    • voihan p

      Kolme pumppausta/vrk geeliä Mirena kierukka.
      Ilman en pärjäisi. Kuumat aallot, mielialan vaihtelut, masennus, itkuisuus, nivelvaivat, lihaskivut, yleinen ketutus ja ilkeys, unettomuus, yöheräilyt...
      Kaikkeen tähän hain apua neljä vuotta sitten.
      Ajoittain olen vähentänyt annostusta, mutta oireet palaavat juuri tuossa samassa järjestyksessä.
      Vielä on jaksettava ja pysyttävä työpaikassa ja avioliittokin toimii, joten en riskeeraa.
      Voimia siskot!

    • voihan p

      Lisäys edelliseen,

      sivuvaikutuksia geelistä ei ole.

    • Orbit 2

      Kuinka pian tuo geeli alkaa vaikuttamaan.Itse aloitin estrena geelin juuri kuumiin aaltoihin,suoranaista vitutusta koko ajan,seksihalut tipotiessään,( olleet jo kylläkin vuosia,joten ei välttämättä tolla korjaannu),itkuherkkyys,mitä kaikkea muuta.

    • Oma kokemus

      Kannattaa kokeilla kaikki eri annostelutavat, laastari, pilleri, geeli, ja niiden yhdistelmät. Imeytymisessä ja vaikutuksissa eri oireisiin on eroja, vaikka aine onkin samaa. Eri ihmisillä toimii myös kroppa eri lailla, eiväthän kuukautisetkaan ole kaikilla samanlaiset. Ja eri annosmäärä voi toimia eri ihmisillä.

      Ahdistus on myös vaihdevuosioire. Voi tulla liian pienestä annoksesta.

    • vesinokkaeläin

      Mulla auttoi viikossa. Mutta joo, meinasin tullakin tänne kertomaan että hiuksetkin ovat alkaneet kasvaa uudestaan...Ihan uskomaton ero entiseen. Rupesin nimittäin pikkuhiljaa kaljuuntumaan ohimoita, ja muutenkin tukkaa ei enä kasvanut.Ei kyllä lähtenytkään paljon mutta siis uutta ei kasvanut tilalle ja vanhojen kasvuvauti mitätön. Nyt on tupsut tuossa ohimoilla taas ja hiukset ovat kasvaneet hurjaa vauhtia :)

      Niin ja ne yöhikoilut jääneet.

    • Vaihtmimmi

      Olen käyttänyt estrogeeliä 5 vuotta ja päiväannokseni on suuri, eli 4 tikullista päivässä. 2 aamulla ja 2 illalla. Vähitellen piti nostaa tuohon annokseen ja siinä vasta loppui ahdistus ja päänsärky, nivelkivut sekä hurjat kuumat aallot ja valvominen.

      Luomumimmi on oikeassa siinä, että hormonitaso vaihtelee, eli vaikka sama määrä geeliä, niin välillä se riittää niin, että sen voi jopa vähentää puoleen ja välillä, vaikka on käyttänyt pitkään tuota max-määrää, niin ei vain riitä millään, vaan kuumaa aaltoa, ahdistusta, kipua ja valvomista riittää. Rinnat ovat aika hyvä mittari. Jos ne alkaa kipeytyä tai jos muuttuvat veteliksi.

      Tarvittaessa otan vielä lisää geeliä sen yhden tikullisen, eli jopa 5 päivässä, mutta onneksi sellaisia päiviä on vain tosi harvoin ja selvästi näyttää liittyvän siihen, että jos on stressiä, niin enemmän menee geeliä, kuin alkaa oireet pahentua.

      Olen kyllä välillä miettinyt, että onko Estrogel:ssä joskus vähemmän estrogeeniä, kun tuntuu, että jostain putkilosta voi laittaa vähemmän ja tehoaa ja joku kerta ei meinaa toisesta putkilosta otettu geeli auttaa. Eräs testini osoittaisi näin, eli minulla oli kaksi eri erän geeliputkiloa ja välillä laitoin toisesta ja välillä toisesta. Toinen vähän kirveli ihoa, mutta toinen ei, toinen tehosi pienenä määränä, toinen ei, joten jotain kummaa...

      No luultavasti geeli on tasalaatuista, mutta hormonitasapaino ei sitä ole.

      Tsemppiä kaikille vaihtari-mimmeille!

    • Ginger628

      Olen nyt käyttänyt pari vuotta Estrena geeliä 2 painallusta pumppupullosta iltaisin ja Terolut 14 pvää kahden viikon välein (kohtu tallessa).
      Minulla ainakin on suurin osa oireista sillä pysynyt poissa. Yöheräilyt ja sydämentykytykset olivat suurimmat oireet, joiden takia hoitoa hain.
      Kokeilin jossakin vaiheessa hieman pudottaa geeliannosta, mutta huomasin hyvin nopeasti, että kaksi painallusta on minulle ideaalimäärä.
      Toivottavasti pärjään tuolla yhdistelmällä vielä pitkään :-)

    • Vielä_hengissä

      Minä sain molempiin keuhkoihini useita laajoja veritulppia. Syynä Estrogel, jota käytin noin 10 v. Mainittu haittavaikutuksissa. Lääkäreille se tosin tuli yllätyksenä. Vähemmän hikoilen nykyään.

      • Syy-seuraussuhde

        Ei kukaan voi väittää, että veritulpat aiheutuivat estradiolista. Ne olisivat voineet tulla ilmankin.


    • systeri52

      Hei! Onko kukaan muu ymmällään Estrogel-pumppupullojen ja tuubien annoskokojen kanssa? Käytin keväällä pumppupulloja ja nyt ostin tuubeja. Pumppupullojen annokset olivat noin kaksinkertaisia kooltaan verrattuna näihin tuubiannoksiin, vaikka käyttöohjeiden mukaan tilanteen pitäisi olla juuri päinvastoin!
      Olettaisin, että pumppupulloissa on ollut vikaa. Pumppupullosta tuli iso kokkare geeliä kerrallaan -- tuossa tuubin mittalastassahan on vain matala ura yhdelle annokselle.

      • Minkähän_nimisiä

        Olen käyttänyt vain Estrogel pumppupulloa ja mielestäni sen annostelu on tarkkaa. Yksi painallus (pohjaan saakka) antaa juuri sen määrän mitä on ilmoitettukin.
        Olisikohan tuubin "tavara" vahvempaa ja geelin määrä siis tilavuudeltaan pienempi samalla estrogeeniannoksella. Pumppupullon vahvuus on 0,6 mg/g estradiolia, mutta en pystynyt vertailemaan lääkehaussa koska Estrogel lääkettä myydään vain pumppupullossa. Tuubitavara on jollain muulla nimellä ja vahvuus voi todellakin olla eri.


      • systeri52

        Hei, kiitos kun yritit auttaa -- olin ymmärtänyt väärin tuubin annosteluohjeen. Asia kunnossa nyt. Vähän epämääräistä on kyllä tuo tuubista annosteleminen, mutta toisaalta pumppupullosta tulee hirveästi jätettä. Ja tuubiin saa Kelakorvauksen, pumppupulloon ei.


      • systeri52

        Samaa tavaraa (Estrogel) saa siis myös tuubissa, ja vahvuus on sama.


    • Paljon_munarakkuloita

      Olen käyttänyt Estrena-geeliä viisi vuotta, ilman en olisi pärjännyt, vaikka munasarjoissani on nyt 57-vuotiaana vielä hiukan "elämää". Omat kuukautiset minulla oli vielä kaksi vuotta sitten. Laastareita ihoni ei sietänyt, ne olisivat olleet helppoudessaan ihanteellinen vaihtoehto. Tabletteja en uskalla kokeila, koska minulla on sepelvaltimotauti.
      On ihanaa, että hormonikorvaushoitoa saa!

    • Yozz

      Minulle ahdisusta aiheutti progesteroni (Promolit Nor) eikä estrogeeni. Vaihto Proveraan auttoi.

    • näde

      Mulla hoitona jo kolme-neljä vuotta ollut pelkkä Estrogel 0,6mg geeli. Kohtu poistettu, joten en tarvitse keltarauhashormoonia. Kaikki vaihdevuosioireet poistuneet, unettomuus, kuivuus, ärtyneisyys, kuumat allot. Käytän annostusta vain vajaan yhden mitan, eli pieni geelimäärä iltaisin.
      Ikää nyt 56v

    • ppvv

      onko noista geeleistä paljon haittaa? voiko sitä pelkästään käyttää jos on kohtu tallessa? onko syöpä riski millainen? minulla pahimmat oireet ohi...en ole käyttänyt mitään hormoneja. kolmatta vuotta on oireita tosin aika pieniä..että kyllä pärjää ilmankin. mutta ilkeitähän nuo kuumat sekä kylmät aallot on silti. tulee muutamia kertoja päivässä. vai kannattaako vain olla paikallishoidolla jos vaikka häipyisi kokonaan oireet

      • Kmh

        Jos on kohtu tallella, niin estrogeenin lisäksi pitää käyttää keltarauhashormonia. Pitkään käytettynä pelkkä estrogeeni lisää kohdun limakalvon hyperplasiaa (liikakasvu), siten lisää syöpäriskiä.


    • Tiuku-64

      Mulla on noussut verenpaine... täytynee kysyä mitä teen ton geelin kans, tarttee varmaan vaihtaa johonkin toiseen.....

    • Tyytyväinen

      Minulla käytössä Lenzetto suihke. Onko muita, jotka ko. Tuotetta käyttävät? Helppo annostella ja tarpeen vaatiessa voi " hakea" sopivaa annostusta.
      Ei myöskään kuormita maksaa, koska imeytyy ihon kautta.

      • Anonyymi

        Ei toiminut minulla kuin puoliteholla verrattuna Estradot 50 mikrogrammaan. Estradotissa on taas saatavuushäiriö joten nyt kokeilussa Estrogel.


      • Anonyymi

        Lenzetto suihke olisi kyllä kätevä käyttää. Harmi vain, kun sitä ei ole kuin yhtä vahvuutta. Yksikin suihke päivässä oli itselleni liian vahva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lenzetto suihke olisi kyllä kätevä käyttää. Harmi vain, kun sitä ei ole kuin yhtä vahvuutta. Yksikin suihke päivässä oli itselleni liian vahva.

        Millaisia oireita sinulla tuli Lenzetosta? Itse juuri haen sopivaa annostusta, ensin yksi suihke tuntui hyvältä, sitten vähän sydämen tykytyksiä yöllä ja lisäsin kahteen suihkeeseen mutta sehän vasta nosti yöllä tykytykset ihan mahdottomiksi! Liekö liikaa minullekin tuo yksi saatika kaksi suihketta.


    • Anonyymi

      Mihin olisi hyvä laittaa se Estogel geeli? vatsaan? reisiin? lantioille?

      • Anonyymi

        Pakkauksessa on ohjeet mille alueelle geeliä levitetään.


      • Anonyymi

        Olen käyttänyt Estrogeliä vajaat kaksi viikkoa. Yöuni on parantunut ja kuumat aallot vähentyneet. Paino on noussut melkein kaksi kiloa, vaikka liikkumisessa ja syömisessä ei muutoksia. Onko muilla paino lähtenyt nousemaan? Onko tilapäistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt Estrogeliä vajaat kaksi viikkoa. Yöuni on parantunut ja kuumat aallot vähentyneet. Paino on noussut melkein kaksi kiloa, vaikka liikkumisessa ja syömisessä ei muutoksia. Onko muilla paino lähtenyt nousemaan? Onko tilapäistä?

        Olen käyttänyt Estrogeliä kohta vuoden ja painoon ei ole ollut mitään vaikutusta, kesällä sain jopa muutaman kilon pudotettua. Aivan loistava tuote, sain elämäniloni takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt Estrogeliä vajaat kaksi viikkoa. Yöuni on parantunut ja kuumat aallot vähentyneet. Paino on noussut melkein kaksi kiloa, vaikka liikkumisessa ja syömisessä ei muutoksia. Onko muilla paino lähtenyt nousemaan? Onko tilapäistä?

        Sama juttu täällä, vajaan kuukauden olen nyt käyttänyt ja paino nousee koko ajan! Ei muutoksia syömisessä eikä liikunnassa. Taidan lopettaa Estrogelin ja kärsiä vaivoista mieluummin kuin olla kohta 100-kiloinen.


    • Todennäköisesti nämä kenellä oireet eivät helpota käyttävät liian pieniä määriä estrogeeniä.
      Käykää labroissa ottamassa e2 näyte ja katsokaa onko se samalla tasolla kuin se oli 30vuotiaana...
      Vain siten voitte löytää optimaalisen annostelun.

      Lisäks hoitoon pitäisi kuulua keltarauhashormoonia sisältävä kierukka...

      Myös testosteronitaso hiipuu vaihdevuosissa, joten jos haluttomuuttakin esiintyy pelkällä estrogeeni/ progesteroni hoidolla, niin voidaan ottaa vielä testosteroni laastari kolmanneksi..Sitten pitäisi jo olla toimiva paketti kasassa..

      • Anonyymi

        Facebookissa keskustelemme juuri näistä ongelmista vaihtareissa. Meidän ryhmä on ollut kasassa jo 6 vuotta. Tervetuloa. Ryhmän löydät nimellä; Vaihdevuodet - Menopaussi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Facebookissa keskustelemme juuri näistä ongelmista vaihtareissa. Meidän ryhmä on ollut kasassa jo 6 vuotta. Tervetuloa. Ryhmän löydät nimellä; Vaihdevuodet - Menopaussi.

        Olen käyttänyt Estrogel-geeliä hyvin pienellä annoksella lähes 2 vuotta. Geeli auttaa unen saannissä, mutta saa aikaan pökkeröisen ja tukalan olon alkuyöstä. Progynova-tableteilla en huomannut tuota vaikutusta. Geelin vaikutus on jotenkin ärhäkkäämpi. Olen harkinnut geelin ja koko hormonien käytön lopettamista yli 10 vuoden käytön jälkeen, mutta katsotaan nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt Estrogel-geeliä hyvin pienellä annoksella lähes 2 vuotta. Geeli auttaa unen saannissä, mutta saa aikaan pökkeröisen ja tukalan olon alkuyöstä. Progynova-tableteilla en huomannut tuota vaikutusta. Geelin vaikutus on jotenkin ärhäkkäämpi. Olen harkinnut geelin ja koko hormonien käytön lopettamista yli 10 vuoden käytön jälkeen, mutta katsotaan nyt.

        Aikanaan kun käytin Estrogeliä, kävin labrakokeissa eikä geeli imeytynyt riittävästi vaikka annosta nostettiin moninkertaiseksi. E2 arvo oli alhainen ja menopaussioireet jatkuivat, pillereillä sain estrogeeniarvon nousemaan ja oireet katoamaan.


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt kolmisen vuotta korvaushoitoa, kohdun sekä munasarjojen poiston jälkeen. Annokset ovat todella suuria koska olen hedelmällisessä iässä.
      Mutta kannattaa kokeilla montaa eri tuotetta, jos näyttää ettei jokin sovi.
      Itselleni eri tuotteet ja annostelutapojen erot ovat vaikuttaneet huomattavasti oireisiin ja sivuvaikutuksiin, vaikkakin kaikissa on ollut sama vaikuttava aine.
      Nyt aion vaihtaa takaisin Lenzetto suihkeeseen, koska Estrena geelistä tulee minulle pahoinvointia, lihaskramppeja ja - nykäyksiä sekä psyykkisesti huono ja epävakaa olo. Itse vaihdevuosioireet pysyvät aika hyvin kurissa. Ennen korvaushoitoa elämäni meni vessasta alas ja olin toimintakyvytön.

      • Anonyymi

        Mulla ei tunnu riittävän mikään. Lenzettoa lääkäri määräsi 1-2 suihketta. Ei auttanut unettomuuteen riittävästi. Nostin omin päin kolmeen suihkeeseen,mutta senkään jälkeen uni ei aina riitä. Kahden -kolmen aikaan alkaa valvottamaan..vittumainen olo vaihtelee suuresti. Välillä ihan kiva olo ,mutta sitä ei kestä,vaan kohta taas kilahtaa pikku asiasta. Nyt gyne määräsi Estradiol-laastarin ja lisäksi tarv.yks suihke. Ei äkkiseltään tunnu ollenkaan hyvältä. Masentaa ja vituttaa. Mies tympii ja se ihmettelee että no mikä ny on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei tunnu riittävän mikään. Lenzettoa lääkäri määräsi 1-2 suihketta. Ei auttanut unettomuuteen riittävästi. Nostin omin päin kolmeen suihkeeseen,mutta senkään jälkeen uni ei aina riitä. Kahden -kolmen aikaan alkaa valvottamaan..vittumainen olo vaihtelee suuresti. Välillä ihan kiva olo ,mutta sitä ei kestä,vaan kohta taas kilahtaa pikku asiasta. Nyt gyne määräsi Estradiol-laastarin ja lisäksi tarv.yks suihke. Ei äkkiseltään tunnu ollenkaan hyvältä. Masentaa ja vituttaa. Mies tympii ja se ihmettelee että no mikä ny on.

        Mulla Mirena-kierukka ja Estrogel-geeli 2 pumppausta illalla ja 1 aamulla. Ekat 2 vko vain 2 pumppausta/vrk, se ei auttanut musertavaan ahdistukseen, yöunet olivat 2-3 tuntia ja olin romahduksen partaalla. Kun annostelu nostettiin 3 pumppaukseen/vrk, itkuinen ja oksentamisen partaalla pitelevä ahdistus ja nivelkipu hävisi yhdessä yössä. Uni korjaantui 5 tuntiin ekana yönä ja toisena jo 7 tuntiin. Estrogel sopivalla annoksella toi elämäni takaisin. Olen työelämässä ja hyvin kiitollinen saamastani avusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla Mirena-kierukka ja Estrogel-geeli 2 pumppausta illalla ja 1 aamulla. Ekat 2 vko vain 2 pumppausta/vrk, se ei auttanut musertavaan ahdistukseen, yöunet olivat 2-3 tuntia ja olin romahduksen partaalla. Kun annostelu nostettiin 3 pumppaukseen/vrk, itkuinen ja oksentamisen partaalla pitelevä ahdistus ja nivelkipu hävisi yhdessä yössä. Uni korjaantui 5 tuntiin ekana yönä ja toisena jo 7 tuntiin. Estrogel sopivalla annoksella toi elämäni takaisin. Olen työelämässä ja hyvin kiitollinen saamastani avusta.

        En käytä mitään hormoneja, ihan pientä oireilua on (lähinnä pienoista hikoilua satunnaisesti), mutta ei esim. unettomuutta (silloin toki turvautuisin lääkitykseen). Olen usein ajatellut, mistä mahtaa johtua niin erilaiset vaihtarioireet, toiset eivät pysty tuskin elämään oireiden kanssa ja toisilla ei juuri mitään vaivoja, kuten itselläni. Olisi hienoa, jos joku tutkija kiinnostuisi tosissaan tutkimaan näitä asioita.


    • Anonyymi

      Hei!
      Onko kenelläkään virtsa värjääntynyt geelin käytöstä? Itselläni Estrogel ja joudun ottamaan Terolut keltarauhashormonipillerit joka kuun 1.-12.päivä sen lisäksi. Kerran olen Terolutit nyt ottanut 12 päivän ajan. Virtsani on omenamehun väristä nykyään. Juon vettä pari litraa päivässä kuten ennenkin mutta väri pysyy..
      Onko muilla kokemusta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe