AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Skoda huolto

Skoda huolto

44 Vastausta 17 087 Lukukertaa
Missä te huollatatte takuuajan päätyttyä autonne pääkaupunkiseudulla ympäristöineen, kait nyt jostain löytyy edullisempi vaihtoehto. Kun ei viitsisi 120t valohoidosta maksaa 1000€.

No huh..

On paljon ylihintaa - - - 90 tkm huoltokin maksaa huomattavasti vähemmän (jakop,vesipumppu ym). Yrittääkö "rahastaa"!!!
Edullisin vaihtoehto on ostaa 19 eurolla Haynesin www.ago.fi korjausopas (Alfameriltakin tuon saa, 33 euroa) ja tehdä perustyöt itse. Vähän vaativammat voi teettää jollakin hyvällä korjaamolla. Esimerkiksi Lauttasaaressa on Wawulinintiellä lähellä entistä Skoda-merkkihuoltoa erinomainen pikkukorjaamo, jossa huolletaan merkki kuin merkki kohtuuhintaan.
Toi Wawulinintien paja on kyllä steriileihin merkkikorjaamoihin verrattuna vähän nukkavierun näköinen, mutta ammattitaitoa kavereilla löytyy. Ferrarinkin uskaltaisi sinne viedä niin kuin Essemiin aikanaan.
Wawulinintien pajaa monet larulaiset käyttävät. Tosi ystävällinen palvelu ja ammattitaitoista työtä. Hienoa, että Helsingistä vielä löytyy tällaista, eikä kaikkea ole viety susirajan ulkopuolelle.
Toivottavasti saa jatkaa Wawulinintiellä mahdollisimman kauan, kortteleita kun ollaan koko ajan muuttamassa asuinkäyttöön.

No yksi hyvä

nakin Raskone. Se huoltaa Volkkaritkin ihan hyvin ja edullisesti. Varaosat ei tosin aina löydy heti hyllystä, mutta jos tietää mitä tarvitsee, niin homma pelaa hyvin, odotusajat varsin lyhyitä ja hinta selvästi ainakin Volkkarien ja todennäköisesti Skodienkin merkkiliikkeitä edullisempi. Merkkiliikkeet eivät taida oikein tästä tykätä. Huollatin Raskoneella aiemmin Volkkariani ja nyt viimeiset pari vuotta Octaviaa. Ne huoltavat myös suurten julkisyhteisöjen kuten Postin ja poliisin Volkkareita ja Skodia, joten osaavat kyllä hommansa varsin hyvin vaikka ovatkin pääasiassa erikoistuneet isoihin ajoneuvoihin.

Huolto

Paskanjauhamista, ei edes huolto ja jakohihnan vaihto maksa missään merkkiliikkessä 1000€. Ei kannata kirjoittaa paskaa kun kaikki tietää....

Kyllä voi

Kyllä se voi hyvinkin maksaa itellä olis maksanu merkkihuollossa 1.4 16v 74kw fabian koneeseen 90tkm huolto 900-1000e. Teetin sen muualla hintaan 540e.
Ja jakohihna pakettikin maksoi pelkästään yli 200e elikkä siinä näkee tuon merkkiliikkeitten rahastuksen.

jaaaaa

jakopää hihnat+pyörät n. 250
vesipumppu n 60e
öljynsuodatin n 8e
ilmansuodatin n 20e
raitisilmasuodatin n 20e
moottoriöljy n 50e
pakkasnestettä n 5e

siis osat jo noin 410eskoa. 130e siis työt. Jakopää tuossa mallissa on pikkuisen vaivalloinen että sanoisin vaihtoajaksi noin 2.5 - 3 tuntia. muu huolto jarrujen puhdistuksineen ja tupakointeineen ehkä noin 2 tuntia. Eli viisi tuntia töitä a 26e. Joko on verot maksamatta, tai sitten ei ole esim jarruihin katsottukaan tai jotain muuta (vesipumppu?) on jätetty tekemättä/vaihtamatta. Meilläkin tuo homma kaikkinensa maksaisi lähes 800eeroa, vaikka en merkkiliikettä edustakaan. Mutta emme myöskään oio missään kohteessa. Ja jättäkäähän saivartelu noista hinnoinoista sikseen, ne on heitetty ihan lonkalta, eli siis ovat suuntaa-antavia. Mutta siis ajatus varmasti tuli selväksi.

Helppo

Sytytystulppien ja pa-suotimen vaihto ovat merkittävimmät lisätyöt 120 tonnin huollossa öljyn ja suodattimien vaihdon ja silmämääräisten tutkimusten lisäksi. Jarrunesteet voi vaihtaa jos haluaa. (Ocu I:n tietoja nämä tosin).

Kun 90 tonnin (kallein) huolto maksaa vaikka 600 euroa mallista riippuen, 120 tkm huolto on varsin mitätön siihen verrattuna. Arvaus 300 ... 400 euroa kalleimmassakin merkkiliikkeessä?

Mulla on sen verran perus-Ocu että itse huollan vuosittain. Ei ole ihmeellisiä hommia. Joka vuosi säästyy parin tunnin omalla työllä päivän bruttopalkka. Jakohihnan/vesipumpun saa mun puolestani pikkupaja vaihtaa, ei maksa maltaita.

Mikä tahansa vaikkapa Volkkareita huoltava putiikki pystyy kyllä huoltamaan Ocun. Esim. jakohihnan vaihto on jopa vähän yksinkertaisempaa kuin joissakin vastaavissa Golfeissa.

Kuulostaa Ocu II 2.0TDI

Omalle sain 850€ tarjouksen mutta lopulta maksoi 750€ hihnan ja vesipumpun vaihtoineen (vesipumppu vaihdettiin vaan varmuuden vuoksi, ei siinä mitään vikaa ollut mutta tuskin olisi seuraavaa 120 000 km taipaletta kuitenkaan kestänyt). Tuossa tosin oli jo alennuksia jonkun verran erinäisistä syistä.

Skoda huolto

Olisi ehkä selvyyden vuoksi pitänyt heti laittaa, että kyseessä Fabia RS jossa hihnan vaihto on 120t kohdalla ja muutenkin isompi huolto.
Eikö muita vaihtoehtoja ole kuin Raskone ihmettelen kauhiast palj.

Hyvä huoltopaikka

Itse ehdin huollattaa juuri myymääni hieman vanhemman vuosimallin Audia muutamissa eri huoltamoissa (ei merkki-). Ehdottomasti parhaaksi näistä osoittautui http://www.leppasuonhuoltokorjaamo.com/
Nyt ostoslistalla on uudehko Octavia, jonka kanssa tulen ainakin takuuajan jälkeen asioimaan ko. firmassa.

huollot löytyy huoltovertailusta

elikkäs www.huoltovertailu.fi

Raskone!

Tammikuussa 2010 teetetty RASKONEESSA Skoda Superb 1,9 TDI automaattivaihteiseen. Vaihdettu jakohihnasarja, kaikki kiristimet, pumppu, moniurahihna (käyttää mm- climatronicia), jähdytysnestettä lisätty, sekä tilkka moottoriöljyä (en tiedä miksi). Sis. kierrätysmaksu. Työn pituus 3 tuntia (2,9 = 2 h 54 min), tosin asentajan sairastumisen vuoksi jouduin jättämään auton seuraavaan päivään asti. Puhelimessa luvattu hinnaksi n. 500 euroa, loppulaskun summa 519 euroa. Ennen lopullista ajanvaraausta kyselty tarjousta Leppäsuon Korjaamosta (825 eur) sekä AD Gewatista (640 eur), sisältäen samat osat. Kyllä Raskone voitti selkeästi tämän tarjouskilpailun.

Vieläkö hihna??

Mitäs ihmettä, vieläkö Skodan koneissa on jakohihna? Myös TSI-koneissa? Jos on näin, niin taidan jättää Octavia-haaveet sikseen.

TSI:t KETJULLA!

Ei syytä paniikkiin! Ei TSI-koneisissa mitään jakohihnaa ole, ketjulla ne on! Vaikka edellisessä autossani, japskissa, hihnan kanssa ei ongelmia ollutkaan, niin ketju oli toivomuslistallani autoa vaihtaessani. Siis Octavia 1.8 TSI on nyt ajossa ja hyvin on toiminut.

sentään

No onkos TDI-koneissa sitten hihna? Kävin Skodan esitteen eikä siellä mainita noista moottoreista sen kummemmin.
Jakohihna vai ketju, mitäs väliä noilla on?
Vauxhall Viva Farmarin jakoketju katkesi vuonna 1975.
Uutena ostetulla Vivalla oli ajettu 42000 km. Katketessaan ketju
rikkoi alumiinisen ketjukotelon mutta venttiilikoneisto säilyi
ehjänä. Moottori oli taas kunnossa uuden ketjun ja ketjukotelon vaihdon
jälkeen.
Opel Kadett 2.0 GSI:n taival katkesi vesipumpun rikkouduttua, jolloin
jakohihna hyppäsi muutaman ylimääräisen loikan. Seuraus oli, että
kaikissa männissä oli neljä venttiilin kuvaa ja venttiilien varret mutkalla.
Kolmas käytännön kokemus venttiilikoneiston voimansiirrosta tuli sitten
Seat Ibiza SXi System Porsche moottorin jakohihnan katketessa.
Siitin venttiilin varret olivat kertalaakista mutkalla.
Syöksysukkulan FoMoCo moottorissa nokka-akseli pyöri hammaspyörä
välityksellä, eikä rikkoutunut koskaan.
Jossakin Opel moottorissa jakohihnan katkeaminen ei riko venttiileitä, lie GM Vauxhall perinteitä.

Eli älyttömin keksintö on nokka-akselin/akseleiden voimansiirron pettämisestä aiheutuva venttiilikoneiston rikkoutuminen.

Miksi jakohihnan katkeamisen pitää rikkoa venttiilikoneisto?

nokkaketju

Ostin -95 käytetyn Nissan synnyn 1,6 twin cam konella jossa jakopäätä pyörittää ketju autolla oli silloin ajettu 65 tkm ja se oli huollettu merkkiliikkeessä. Ajoin autolla syksyyn 2004 saakka pelkillä öljyn vaihdoilla (10 000 km vaihtoväli mobil 1). Ainut kerta kun auto kävi korjaamolla oli 300tkm kohdalla kun vesipumppu rupesi vuotamaan korjaus maksoi muutamia kymppejä. Kilometrejä kertyi käytössäni noin 350tkm ja tekniikka pelasi edelleen moitteettomasti valitettavasti auton kori ruostui käyttökelvottomaksi. Tällaisia autoja ei valitettavasti enää tehdä, joten täytyy yrittää ajaa tuolla Skoda Octavia 1,9tdi llä ja sietää kalliit jakohihnan vaihdot.
Tallinnassa käytin Skoda Octu 2.0 FSi A (tiptronic) vm2005 120 tkm huollossa sekä jakopäänhihnan vaihdossa 25.4.2011. Hintaan sisältyi jarrunesteen vaihto.
Jakopäänhihnan vaihtoväli ohjekirjan mukaan 180tkm, mutta maahantuojan kanssa keskusteltuani, päädyin vaihtamaan, koska jo 6 vuotta vanha auto.
Lähetin tarjouspyynnöt pk-seudulle, Tallinnaan ja Kuressaareen merkkihuoltoihin ja VW konsernin autoihin erikoistuneelle FORSS:lle (www.forss.ee, osoite Kristiinessä kadulla Mooni 30) Tallinnaan.
Suomen hinnat lähti 1100€:sta ja Forss tarjosi n526€ antaen myös täydellisyyttä hipovan kustannuserittelyn. Lisätyönä ed:n vaihdatin turvavyönlukon, jonka piuhat vissiin sökönä, kun pimputteli varoitusta tietyissä asennoissa. Ei ollut huomioituna tuossa tarjouksessa.
Forss.ee kanssa keskustelin ja sovin huollon aikatauluineen s-postin välityksellä ja google-kääntäjän tulkkauksella. Sovin vieväni auton ed iltana klo 17:00- no props. Soittivat seur päivänä klo 13:00, että valmis.
Noudin auton n16:00 hintaan ja kaikki onnistui loistavasti. Lopullinen hinta oli n560€ omilla Mobilin 50400/50700 öljyillä. Osat melkein saman hintaiset kuin meillä, mutta työ vielä ainakin edullisempaa Virossa.
Sisuskaluista en voi tietenkään sanoa, mutta mitä pystyy päältäpäin "kyttäämään", niin ok.
Tyytyväinen olin ja pääsi hiukan "tuulettumaankin" samalla...;). Hotellin ja laivamatkan jälkeenkin jäi vielä reilusti voitolle. Ei meinaan perse kestä näitä Suomen hintoja, joten jatkossakin käytän lahden takana.
Jos auto hinnoitellaan muita vastaavia halvemmaksi, se ero otetaan takaisin ostajalta sitten huolloissa ja varaosissa. Mitä pidempi takuu,sen kalliimmaksi tulee. Esimerkiksi Skodassa ja muissakin Vageissa on pirun kalliit varaosat. Näin se maailma menee ja silmään kustaan.
Ei niihin mitään varaosia tarvitse ihmeemmin ostella, eikä kusta silmään. Itse ajan niin uusilla autoilla että takuuseen menee yleensä kaikki. Skoda on paras.
Isommista ketjuista ainakin Autoasi varmaan tarjoaa paljon halvemman hinnan huollolle.Isse otin selvää pienkorjaamosta jossa ammattitaitoisia volkkarinkorjaajia eli käytännössä entisiä vw korjaajia.Lienee uskaltaa luottaa jos miehet korjanneet volkkareita vuosikausia.Eli tuntitaksa 53e kun merkkiliikkeessä lähelle 100e.Syntyyhän tuosta hintaeroja.
tuntihinta ja kuinka kauan työ kestää, siinäpä kysymys. Tuollaisille huolloille ja jakopään remmin vaihdolle annetaan kokonaishinta etukäteen.
>Lienee uskaltaa luottaa jos miehet korjanneet

Häh?
Octavia 1,9 TDI 2006 olen huollattanut keski-Suomessa merkkiliikkeessä aina.
Hinnat huolloilla enemmän tai vähemmän alle 300€, riippuen onko 30 vai 60 tkm:n huolto. Jakopää+vesipumppu+huolto 700€. Ei minusta ylettömän kallista, ainoana että soviteltava viikonlopun yhteyteen yleensä perjantai aamuksi. Plussana että voi notkua asentajien vieressä ja katsella töiden edistymistä.
Jakopäähuolto alle 400e.Osat motonet 150e ja työt 3-4h.
Kun hinnoista puhutaan, ei jakohihnan vaiho ole niin merkittävä homma, vaikka siihen kiinnitetään huomiota. Minä ihmettelen skodan ajovalon remonttia, kahdessa liikkeessä ollut ja valo vielä pimeänä. Merkkiliikkeessä tulee kuulemma kuntoon, osat lamppu 145.- ohjausyksikkö 289,- johtosarja 48,- ja työt päälle. 600 pinnoissa pyöritään. Vaihdoin itse vaimon toyotaan vm 09, oliko se polttimo vitosen ja työt siis nolla.
Eli pimeällä ajetaan vielä, kunnes rahat ovat kasassa. Eikä siinä mitään, nykyautot tuntien sitä lopullista vikaa tuskin löytyyy, eli korjauksen jälkeen lamppu on taas kohta pimeä. V
30.000 kn huolto Roomsteriin 318 e.
Niin, missä?
Skoda octavia 1.9 td 2008 120 000 huolto maksoi tänään 620e joka tuntui suht reippaalta aikaisempien noin 300e kustantaneisiin huoltoihin.
Jakohihnan vaihdosta puhui niin autoliike kun edellinen huoltomieskin 120 000 kohdalla mut nyt vissiin huoltoväli muuttunu kun 150 000km kuulemma tässä autossa jakohihnan vaihto. Mene ja tiedä mutta minkäs teet jos se tällä välin napsahtaa poikki ja kone menee kun toinen puhuu 120 000 ja toinen 150 000 kilometristä. Omaan piikkiin tietenkin niinkun kaikki aina joku syy on löytyvinään et käyttäjän vika. No puhu et ens vuoden 150 000km huolto kustantaa hihnan vaihtoineen tonnin luokkaa. No huhhuh. Mites muilla on ollu kustannukset?
Ja mikähän mahtaa olla harvinaisempien automerkkien esim jenkki autojen huolto hinnat kun yleisempien merkkien kohdallakin aletaan jo tonnista puhumaan? Ihmettelenpä vain.
Aika kivaa tajunnanvirtaa. Olen samaa mieltä kuin Sinä viimeisessä lauseessa.
Emännällä on Ruotsista tuotu -04 RS Octavia ja siihen Suomessa vaaditaan jakohihnan vaihtoa 90tkm välein. Ruotsalaisessa huoltokirjassa vaihtoväli on 120tkm ja autoa ostettaessa myyjä vetosi siihen (autolla silloin ajettu 88tkm) ettei ole mitään kiirettä hihnaa vaihtaa.
Kyllähän se vaihdettiin (tai ainakin huoltokirjassa on merkintä nyt siitä) mutta mahdollisen vaurion sattuessa joku muu maksaa kuin me.
Opelissa oli minulla aikanaan mustaa valkoisella huoltokirjassa, että hihna vaihdetaan 90 tuhannen välein. Sitten tuli vain maahantuojalta ilmoitus, että hihna onkin vaihdettava suomen oloissa 60 tuhannen välein. Ei siinä auttanut vetoaminen kuluttaja-asiamieheenkään, hihna oli vaihdettava niinkuin maahantuoja ohjeisti, tai muuten takuu ei olisi ollut voimassa.
Autoissa on eroja. Toisissa lyhennetään alunperin ilmoitettuja jakohihnan vaihtovälejä valmistajan mahtikäskyllä tai useiden rikkoutuneiden osien vuoksi.
Sellainen on laadutonta valmistusta ja asiakkaiden harhauttamista.
Omassa koneessani (2.2i, 5S-FE) vaihto olisi 105.000 km:n välein, mutta ne kestävät helposti ajaa 120.000 km, millä lukemilla useat kerhon kaverit vasta vaihtavat/vaihdatuttavat sen remmin. Mulla itsellä kun on pääosin kaupunkiajoa, niin olen pitäytynyt siinä 105. tkm:n vaihtovälissä.
Tuolta www.ago.fi kun ostaa Ocun Haynes korjaus- ja huolto-oppaan 23 eurolla, säästää eniten tekemällä huollot itse.
No ei tietenkään tollasia hintoja tarvii pulittaa, kun on huoltovapaa nokkaketju 1,8 TSI -koneessa. Öljyt pitää tsekata kerran viikossa, että öljynpaineet on hyvät, mutta muuten vaihdellaan osia tarpeen (katsastusmiehen) vaatiessa.

Ei tietenkään autoa merkkihuoltoon takuuajan päätyttyä.
Sama homma 16 FSI ajettu 230 000km ja kaksi kertaa vaihdettu tulpat.
Kerran 220 000 kohdalla eger venttiili.
Uutena meni puola, joka meni takuuseen.
Etupeilin vilkku jossain vaiheessa.
Jarrupalat eteen ja taakse 2 kertaa
Oljyt ja suodatin vaihdettu 15000 välein itse hinta yhteensä noin 50€ kerta
Paikalllinen huoltoliike marisi ettei ns. hinauspalvelu ole voimassa koska huoltoa ei suoriteta siellä.
Johon sanoin, että minun kasko vakutukseen kuuluu sellainen, niinkuin yleensä kaskoihin, enkä näinollen tarvitse heiltä sitä samaa palvelua lisäksi.
Älkää ajako niin pahuksen vanhoilla autoilla että tarvitsee vaihtaa remmit ja oheisosat kaupasta voi tilata uuden auton siinä on kaikki uutta ja kaksi-kolmevuotta taas uusi alle ei ikinä katsastusta eikä aina edes huoltoakaan.
Ei hyvä, siinä joutuu käymään töissäkin? Että saa ne fyffet aina sitä uutta varten.
Skoda octavia 1.9TDI DSG vm.2007. Jakohihnan vaihto osineen sisältäen myös vesipumpun + moniurahihna laturille, ilmastoinnille ym. + öljynvaihto longlife öljyllä ja suodatin 496 eur. Näin Etelä-Pohjanmaalla..
Raskone on hyvä vaihtoehto merkistä ja ajoneuvolajista riippumatta.
Ainakin kallis.
 /   /  /  / Skoda huolto

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta