Onko uusi Mobil 0W40 parasta?

Mercedesisti I

Mobil 1 0W40 -öljystä on tullut uusi "versio" vanhan, tutun Mobil 1 0W40 -öljyn rinnalle. Uudella on nimenä Mobil 1 0W40 New Life. Ainakin Mobilin nettisivujen mukaan tämä uusi New Life öljy on vielä parempaa kuin entinen Mobil 1 0W40 Formula Protection. Uuden öljyn väitetään olevan maailman paras ja kehittynein öljy ja sille se mainittujen ominaisuuksiensa puolesta vaikuttaakin, kun tietoja ja sopivuuksia öljystä katsoo. Maailman parhaimpien autojen valmistajat (ilmeisesti mm. Mercedes ja Porsche) ovat myös siirtyneet käyttämään nyt tuota öljyä ensiasennusöljynä entisen Mobil 1 0W40 formula Protectionin sijaan. Uuden öljyn pitäisi kestää vielä parempana nykyisiä pitkiä öljynvaihtovälejä kuin jo ennestään tätä ennen maailman paras öljy eli tuo vanha 0W40 Mobil. Nyt siis lienee maailman toiseksi paras moottoriöljy tuo vanha 0W40 ja paras tuo uusi 0W40?

69

28804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ölperi

      Ei kait se huonoa ole mutta tuskin myöskään maailman paras. Autoilun maailmassa ei kannattaisi viljellä superlatiiveja kuten: ensimmäinen, paras, ainoa ym.

      • Pensoil

        Samaa mieltä. Mobililla ykköstä ei ole kuin hinta. Autobildin takakannessa oli kuvia uusista Mobil1 kannuista onhan siellä joku 0w-40 Arctic -öljykin. Luulisi olevan kaikkein parhainta, mutta eipä näy kauppojen hyllyillä ei.


    • mitä vaan

      Kyllähän se niin on, että normaaliautossa tavallisessa ajossa on ihan sama mitä synteettistä öljyä koneessa on. Tänä talvena oli etelä-suomessa pahimmillaan noin -20C, siinä lämpötilassa kaikki synteettiset toimivat mainiosti. -30C lämmöissä ihan halvimmat alkavat jo mennä paksuiksi, pohjoisessa lapissa voi kannattaa käyttää noita ohuempia öljyjä.

      Ei tuo Mobil varmasti huonoa ole. Jos hinnalla ei ole väliä, niin sitä vaan koneeseen. Tosin aivan yhtä pitkään se auto kestää, vaikka laitat sinne marketin halvinta synteettistä. Tänäpäivänä halvinkin synteettinen on parempaa kuin 90-luvun parhaat kuluttajille myytävät öljyt.

      • kyse....

        Siitä että mikä on MAAAIILLMAN PARASTA öljyä.

        Hiekkalaatikko kuittaa. Rooger.


      • öljyä
        kyse.... kirjoitti:

        Siitä että mikä on MAAAIILLMAN PARASTA öljyä.

        Hiekkalaatikko kuittaa. Rooger.

        ei ole vielä kehitettykään se on tosi, hyviä kuitekin


      • Velkavolvo
        kyse.... kirjoitti:

        Siitä että mikä on MAAAIILLMAN PARASTA öljyä.

        Hiekkalaatikko kuittaa. Rooger.

        Tuskin sellaista öljyä on, joka olisi kaikissa ominaisuuksissaan parempi kuin kaikki muut. Silloin tuo "maailman parhaan" titteli riippuu eri ominaisuuksien keskinäisestä painotuksesta.

        Esimerkiksi kun teen seuraavan öljynvaihdon tuossa alkukesällä, kylmäkäynnistysominaisuuksilla ei ole mainittavaa merkitystä öljyn valinnassa. Niitä ei nimittäin tarvita ennen seuraavaa vaihtoa, joka on viimeistään lokakuussa. Ja silloin taas valinnassa painavat aivan toiset ominaisuudet.


      • V-O-P
        kyse.... kirjoitti:

        Siitä että mikä on MAAAIILLMAN PARASTA öljyä.

        Hiekkalaatikko kuittaa. Rooger.

        Nimimerkin, otsikon ja leipätekstin saa putkitettua, kun näkee hieman vaivaa ja katsoo toisten mokia:

        "Kyse.... Juu mutta nyt olikin Siitä että......"

        Osuuhan se peukalokin joskus lapasen oikeaan lokeroon.

        Ei. Ei ole parasta Mobil 0w40


    • ainakin.

      tm:ssä sai pari vuotta sitten mobil 1 5w-40 täydet pisteet. eikä 0w-40 paljon kummempi ole, pikkuisen paremmin liruttaa ääripakkasilla (jollaisia ei varmaankaan näillä leveyspiireillä enää ikinä nähdä).

      lyhyesti sanottuna mobil 1 0w-40 on erittäin korkealaatuinen öljy. eikä turhaan ole koko mobil-öljyperheen lippulaiva. mobil 1 0w-40 new life on suunniteltu uusille autoille, protection formula taas ei niin upo-uusille - ainakin mainonnan mukaan.
      onko kyseessä vain sama tavara eri paketissa? tuotetietojen teknisten ominaisuuksien mukaan eroa ei ole, joten epäilen "protection formulan" ja "new lifen" olevan hyvin pitkälle samaa litkua. joku innokashan voi kysyä mobiililta, jos kiinnostaa enemmän.

    • Absoluuttisesti.

      Jos väität vastaan niin mä heitän sua hiekkalapiolla!

    • öljyt

      on
      Mobil 1 ESP Formula 5W30 53,40 e/ 4l
      ja mobil 0 W30 FE 59,97 e/4l
      0w40 on 39,97 e/4l

      Nämä siksi etttä vaikka ovat 30:siä 100C:ssa on niiden
      kuuma ( 150C) viskositteetti todella hyvä parempi kuin useidesn 40:ten
      Lisäksi molemmat on ns. energiaa säästäviä, ja säästävät polttoaie kulisaa hintansa vaihtovälillä. Itse olen nyt ajanut ESP Formulalla vuoden verran ja kulutus on n. 0,3 l/100 km pienempi kuin 5w40 öljyllä.
      elikkä säästöä tulee n 60 litraa /20tkm.

      hinnat hessumobiili
      http://www.hessumobiili.fi/tuotteet4.php?ryhma=8&alakategoria=75&tuote=12974

      • Mercedesisti I

        Nuo Mobilin 0W30 tai 5W30 -öljyt eivät vaan täytä Mercedeksen laatuvaatimuksia, ainakaan Mercedes ei ole erikseen niiden käyttöä hyväksynyt. Ei myöskään Porsche. Mercedeksen 229.5 -vaatimukset täyttäviä öljyjä linkissä:

        http://www.whnet.com/4x4/oil.html

        (samassa on mainittu myös Porschen ja BMW:n vaatimuksia näköjään)

        "Some oils which are not recommended:
        Mobil 1 SuperSyn 0W-30 SL/SJ/CF A1/B1/A5 9.7 doesn't meet 229.1 nor ACEA A2 or A3
        Mobil 1 SuperSyn 5W-30 SL/SJ/CF A1/B1/A5 9.8 doesn't meet 229.1 nor ACEA A2 or A3"

        229.3 -vaatimuksista alkaen on öljynvaihto Mercedeksellä (USA:ssa vuodesta 1998 alkaen ja Euroopassa jo aiemminkin, ainakin vm 1997 alkaen joissakin malleissa) ajotavan ja muiden muuttuvien tekijöiden mukaan ASSYST-järjestelmällä ajotietokoneen ilmoituksen mukaan eli 15.000 - 22.500 km välillä, näyttö kertoo optimaalisen vaihtotarpeen km-lukeman ja ajan.

        "MBUSA recommends only the use of MB approved synthetic motor oil for all vehicles equipped with the Flexible Service System (FSS) as of Model Year 1998. Conventional petroleum based oils are not recommended but may be used on older vehicles."


      • Mercedesisti I
        Mercedesisti I kirjoitti:

        Nuo Mobilin 0W30 tai 5W30 -öljyt eivät vaan täytä Mercedeksen laatuvaatimuksia, ainakaan Mercedes ei ole erikseen niiden käyttöä hyväksynyt. Ei myöskään Porsche. Mercedeksen 229.5 -vaatimukset täyttäviä öljyjä linkissä:

        http://www.whnet.com/4x4/oil.html

        (samassa on mainittu myös Porschen ja BMW:n vaatimuksia näköjään)

        "Some oils which are not recommended:
        Mobil 1 SuperSyn 0W-30 SL/SJ/CF A1/B1/A5 9.7 doesn't meet 229.1 nor ACEA A2 or A3
        Mobil 1 SuperSyn 5W-30 SL/SJ/CF A1/B1/A5 9.8 doesn't meet 229.1 nor ACEA A2 or A3"

        229.3 -vaatimuksista alkaen on öljynvaihto Mercedeksellä (USA:ssa vuodesta 1998 alkaen ja Euroopassa jo aiemminkin, ainakin vm 1997 alkaen joissakin malleissa) ajotavan ja muiden muuttuvien tekijöiden mukaan ASSYST-järjestelmällä ajotietokoneen ilmoituksen mukaan eli 15.000 - 22.500 km välillä, näyttö kertoo optimaalisen vaihtotarpeen km-lukeman ja ajan.

        "MBUSA recommends only the use of MB approved synthetic motor oil for all vehicles equipped with the Flexible Service System (FSS) as of Model Year 1998. Conventional petroleum based oils are not recommended but may be used on older vehicles."

        "Some oils which are not recommended:
        Mobil 1 SuperSyn 0W-30 SL/SJ/CF A1/B1/A5 9.7 doesn't meet 229.1 nor ACEA A2 or A3
        Mobil 1 SuperSyn 5W-30 SL/SJ/CF A1/B1/A5 9.8 doesn't meet 229.1 nor ACEA A2 or A3
        Mobil 1 SuperSyn 10W-30 SL/SJ/CF A1/B1/A5 10.1 doesn't meet 229.1 nor ACEA A2 or A3
        These 3 oils do not meet MB spec of > 3.5 cP for high temperature high shear strength."

        Eli ei riitä kuuman lämpötilan ominaisuudet Mercedeksen mukaan näissä öljyissä.

        USA:n ulkopuolella:

        "Rest of World: Approved Oils for the Latest Engines
        In all countries other than the USA oils recommended for the new engines should meet MB 229.1 or 229.3 and can be mineral, semi-synthetic or full synthetic. The label "Meets MB sheet 229.1 or 229.3" can usually be found on the oil container."

        Nuo vaatimukset ovat Mobililla esim. 0W40 -öljyissä mainittuna öljypurkissa, mutta 0W30 Mobililla ei ole. Joillakin muiden valmistajien 0W30 öljyillä taitaa kuitenkin olla:

        " MB sheet 229.3 approved oils
        for passenger cars with gas and diesel engines with extended drain interval indicator FSS up to 20,000 km, or 40,000 km - 25,000 mi, current minimum spec for 1998 MB engines, min. 1.0% fuel saving compared to 229.1, based on ACEA A3 B4. For gas engine of the M100 series, gas engines of the M200 series and diesel engines of the OM600 series (not models with diesel particulate filter).

        AGIP EXTRA HTS 5W-40
        AGIP Synthetic PC 0W-40
        AGIP Eurosport 0W-40
        Amsoil 5W-30 Synthetic Motor Oil
        Amsoil 10W-30 Synthetic
        Amsoil Series 3000 5W-30 Heavy Duty Diesel
        Aral HighTronic 5W-40
        Aral SuperSynth 0W-40
        Aral Super Tronic 0W-40
        Aviasynth 0W-40
        Castrol DCO TOPUP SAE 0W-30
        Castrol Formula RS Road and Track 5W-40
        Castrol GTX7 DYNATEC 5W-40
        Castrol Formula SLX 0W-30
        Castrol TXT SOFTEC PLUS 5W-30
        CIFAB Synthoil Hydrocrack HC7 5W-40
        Elf Excellium LDX SAE 5W-40
        Esso Ultron 0W-30 (fuel economy)
        Esso Ultron 5W-40
        Fuchs Silkolene Pro S 5W-40 - 100% Synthetic Oil For All Race Engines
        Fuchs Silkolene Pro S 10W-50 - 100% Synthetic Oil For All Race Engines
        Fuchs Titan SuperSyn SL 0W-30
        Havoline Synthetic DS 0W-30
        Kendall GT-1 Full Synthetic 5W-40
        Liqui Moly Diesel Synthoil 5W-40
        Liqui Moly High Tech 5W-40
        Liqui Moly HC7 5W-40
        LUKOIL SYNTEETIK 5W-40
        Mobil 1 SuperSyn European Car Formula 0W-40
        Mobil 1 SuperSyn 5W-40
        Mobil 1 SuperSyn 5W-50
        Mobil 1 Turbo Diesel 0W-40
        Mobil Synt S 5W-40
        Mobil Synt S Turbo Diesel 5W-40
        Mobil Syst S 5W-40
        Motul 8100 E-Tech 0W-40
        Motul 8100 X-cess 5W-40
        Pennzoil Synthetic European Formulation 5W-40
        Pentosin Pentospeed 0W-30 VS
        Q8 Formula Excel 5W-40
        Quaker State Full Synthetic European Formulation 5W-40
        Schaeffer Micron Moly 5W-30, 10W-40
        Schaeffer Supreme 7000 5W-30, 10W-30, 20W-50
        76 Pure Synthetic Motor Oil 5W-40
        Shell Helix Plus S 5W-40 (Mercedes-Benz)
        Shell Helix Ultra 5W-30, 0W-40, 5W-40
        Sunoco Synturo Gold 5W-40 (introduced January 2002)
        Total FINA First 5W-40
        Total Quartz 9000 5W-40
        Valvoline DuraBlend MXL 5W-40
        Valvoline SynPower MXL 0W-30
        Valvoline SynPower 5W-30, 0W-40, 5W-40, 20W-50
        Veedol POWERTRON 5W-30
        Veedol SYNTRON 0W-30 "


      • ameriikassa on
        Mercedesisti I kirjoitti:

        Nuo Mobilin 0W30 tai 5W30 -öljyt eivät vaan täytä Mercedeksen laatuvaatimuksia, ainakaan Mercedes ei ole erikseen niiden käyttöä hyväksynyt. Ei myöskään Porsche. Mercedeksen 229.5 -vaatimukset täyttäviä öljyjä linkissä:

        http://www.whnet.com/4x4/oil.html

        (samassa on mainittu myös Porschen ja BMW:n vaatimuksia näköjään)

        "Some oils which are not recommended:
        Mobil 1 SuperSyn 0W-30 SL/SJ/CF A1/B1/A5 9.7 doesn't meet 229.1 nor ACEA A2 or A3
        Mobil 1 SuperSyn 5W-30 SL/SJ/CF A1/B1/A5 9.8 doesn't meet 229.1 nor ACEA A2 or A3"

        229.3 -vaatimuksista alkaen on öljynvaihto Mercedeksellä (USA:ssa vuodesta 1998 alkaen ja Euroopassa jo aiemminkin, ainakin vm 1997 alkaen joissakin malleissa) ajotavan ja muiden muuttuvien tekijöiden mukaan ASSYST-järjestelmällä ajotietokoneen ilmoituksen mukaan eli 15.000 - 22.500 km välillä, näyttö kertoo optimaalisen vaihtotarpeen km-lukeman ja ajan.

        "MBUSA recommends only the use of MB approved synthetic motor oil for all vehicles equipped with the Flexible Service System (FSS) as of Model Year 1998. Conventional petroleum based oils are not recommended but may be used on older vehicles."

        se super syn. tässä oikea

        http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFIPVLMOMobil_1_ESP_Formula_5W-30.asp


    • öljyt ovat

      Mobil 1 ESP Formula 5W30 53,40 e/ 4l
      ja mobil 0 W30 FE 59,97 e/4l
      0w40 on 39,97 e/4l

      Nämä siksi etttä vaikka ovat 30:siä 100C:ssa on niiden
      kuuma ( 150C) viskositteetti todella hyvä parempi kuin useidesn 40:ten
      Lisäksi molemmat on ns. energiaa säästäviä, ja säästävät polttoaie kulisaa hintansa vaihtovälillä. Itse olen nyt ajanut ESP Formulalla vuoden verran ja kulutus on n. 0,3 l/100 km pienempi kuin 5w40 öljyllä.
      elikkä säästöä tulee n 60 litraa /20tkm.

      hinnat hessumobiili
      http://www.hessumobiili.fi/tuotteet4.php?ryhma=8&alakategoria=75&tuote=12974

      • Litkua

        tuskin eres voitelee


    • castrols

      castrol 0w40 on paras öljy

      • vain

        hävisi mobil 1:lle ja teboil diamondille.


      • paavotahvo
        vain kirjoitti:

        hävisi mobil 1:lle ja teboil diamondille.

        se oli magnatec 5w40 3. sijalla castrol edge 0w40 päihittää mobilin mennen tullen


      • -Edge-
        paavotahvo kirjoitti:

        se oli magnatec 5w40 3. sijalla castrol edge 0w40 päihittää mobilin mennen tullen

        kustakin ohuempaa.. Mielummin kusen moottoriin kun kaadan sitä enää sinne...


    • Tsitikka

      Ei kelpaa Mobiili eikä Castrooli ranskalaisiin. Tulee ihan YÄK, YÄK, YÄK...

      Helix Ultra 5W40 on parasta, nam!

      • Anonyymi

        Ei Shell Helix öljyä enää Peugeotiin, ainoa öljy minkä saan vaahtoamaan siinä. Kaikki muut kokeillut öljyt synteettiset öljyt toimii hyvin.


    • Shitikka

      Ei kelpaa Mobiili eikä Castrooli ranskalaisiin. Tulee ihan YÄK, YÄK, YÄK...

      Helix Ultra 5W40 on parasta, nam!

    • kun RF 5W/50 on

      ollut meidän testeissämme tähän mennessä melkeimpä ylivoimainen. Täytyy testata tuo ja sittenhän sen näkee.

    • Mobilin

      myyjä vai muuten vain tyhmä?

    • Mobil-kauppias

      vai muuten vain tyhmä.

      • ja nimi

        Vanha perinteinen kikka ja käytössä toimiva. Siinä se kehitystyö. Mobil harjoittanut tuota iät ja ajat.


      • besserwisserit
        ja nimi kirjoitti:

        Vanha perinteinen kikka ja käytössä toimiva. Siinä se kehitystyö. Mobil harjoittanut tuota iät ja ajat.

        itseasiassa 0W-40 New Life on paranneltu versio 0W-40 Protection Formulasta. Ja tämä on tieto.


      • se on
        ja nimi kirjoitti:

        Vanha perinteinen kikka ja käytössä toimiva. Siinä se kehitystyö. Mobil harjoittanut tuota iät ja ajat.

        ihan uutta myös sisältä. Turha haukkua, jos et tiedä aiheesta mitään faktoja.


      • kaikkitietäväväinen
        se on kirjoitti:

        ihan uutta myös sisältä. Turha haukkua, jos et tiedä aiheesta mitään faktoja.

        Luuletko että nettiä lukemalla näistä OIKEATA tietoa irtoaisi. Osta itsellesi New Life.


      • netin
        kaikkitietäväväinen kirjoitti:

        Luuletko että nettiä lukemalla näistä OIKEATA tietoa irtoaisi. Osta itsellesi New Life.

        selaaminen on aikas arveluttavaa, kyllä tämä tieto on tullut ihan muualta ;)


      • pienoinen
        netin kirjoitti:

        selaaminen on aikas arveluttavaa, kyllä tämä tieto on tullut ihan muualta ;)

        Kaikki ölppä yhtiöt päivittävät tuotteitaan. Se on sitä kehitystyötä. Harvalla vaan on jokaisen päivityksen myötä varaa pönkittää imagoaan niin kuin Mobililla. Jos joku luulee että nyt on pojat uutta ja tosi hyvää niin voi voi. Kyllä se kehitys on tänäpäivänä lähes merkityksetöntä pilkun viilaamista.


      • omista
        pienoinen kirjoitti:

        Kaikki ölppä yhtiöt päivittävät tuotteitaan. Se on sitä kehitystyötä. Harvalla vaan on jokaisen päivityksen myötä varaa pönkittää imagoaan niin kuin Mobililla. Jos joku luulee että nyt on pojat uutta ja tosi hyvää niin voi voi. Kyllä se kehitys on tänäpäivänä lähes merkityksetöntä pilkun viilaamista.

        edes autoa, joten minulle on aivan sama mitä moottoreihinne lykkäätte, kyllä sen sitten "pitkässä ajossa" huomaa oliko laatua vai ei. Joten uskoitte Mobil 1:sen uudistettuun formulaan tai ette, aivan sama. Ei helmiä sioille ;)


      • En helmiä enkä sikaa
        omista kirjoitti:

        edes autoa, joten minulle on aivan sama mitä moottoreihinne lykkäätte, kyllä sen sitten "pitkässä ajossa" huomaa oliko laatua vai ei. Joten uskoitte Mobil 1:sen uudistettuun formulaan tai ette, aivan sama. Ei helmiä sioille ;)

        No kuinka pitkälti sitä sikaa pitää juoksuttaa jotta ero olisi nähtävissä? Kuoleeko sika tavallisella ruualla, juostuaan 650 tkm ?
        Juokseeko se sika uudella viimeisimmällä kehitysversiolla 652 tkm ? No okei, pierussa voi olla 0,05 % metaania vähemmän kuin ennen. Eläköön, maailma pelastuu!


    • juttua

      Normaaliin katiskaan aivan sama mitä öljyä laittaa, kunhan se on puhdasta. Ja kannattaa vaan vaihtaa ökät riittävän usein mielummin kun ajaa pidempää kalliimmilla öljyillä. Jos on hiukan pirteempi vehje niin kunhan on riittävän paksua. 0W ja 5W litkut saa unohtaa.

      • juttua...

        "Jos on hiukan pirteempi vehje niin kunhan on riittävän paksua. 0W ja 5W litkut saa unohtaa."

        Jos nyt kuitenkin ymmärrettäisiin mitä se pienempi W eli Winter- luku tarkoittaa siinä Öljyn luokituksessa.

        Se pienempi luku on indeksiluku joka tarkoittaa öljyn juoksevuutta kylmänä, eikä se kerro yhtään mitään öljyn juoksevuudesta tai viskositeetista öljyn, sekä moottorin käyntilämpötilassa.

        Siis jumalauta, sillä öljyn pienemmällä luvulla ei ole yhtään mitään tekemistä viskositeetin kanssa moottorin käyntilämpötilassa, vaan silloin sillä "isommalla" luvulla on, esim. 40, tai 50.

        Ja ne ovat esitettyjen arvojen indeksilukuja eli öljyn määriteltyjä viskositeetteja moottorin käyntilämpötilassa.

        Olet käsittänyt "Litkusi" täysin väärin.


      • taas jälleen kerran
        juttua... kirjoitti:

        "Jos on hiukan pirteempi vehje niin kunhan on riittävän paksua. 0W ja 5W litkut saa unohtaa."

        Jos nyt kuitenkin ymmärrettäisiin mitä se pienempi W eli Winter- luku tarkoittaa siinä Öljyn luokituksessa.

        Se pienempi luku on indeksiluku joka tarkoittaa öljyn juoksevuutta kylmänä, eikä se kerro yhtään mitään öljyn juoksevuudesta tai viskositeetista öljyn, sekä moottorin käyntilämpötilassa.

        Siis jumalauta, sillä öljyn pienemmällä luvulla ei ole yhtään mitään tekemistä viskositeetin kanssa moottorin käyntilämpötilassa, vaan silloin sillä "isommalla" luvulla on, esim. 40, tai 50.

        Ja ne ovat esitettyjen arvojen indeksilukuja eli öljyn määriteltyjä viskositeetteja moottorin käyntilämpötilassa.

        Olet käsittänyt "Litkusi" täysin väärin.

        Täällä joku uhoaa tietävänsä kun on ymmärtänyt asiat aivan väärin. Uskokaa nyt jo että se W arvo kertoo myös onko se öljy litkua vai ei. Kuinka monta paalia tarvitaan rautalankaa?

        Kaikki öljyt on perusöljyn ja lisäaineiden sekoituksia. 0W tehdään todella ohueen perusöljyyn. 5W hieman paksumpaan perusöljyyn kuin 0W, joten se ei ole niin litkua jne.

        Ihan turha kinata enempää. Jos ette usko niin kysykää sellaiselta joka öljyä valmistaa.

        Lopuksi fakta. Aineilla on ominaisuuksia kuten ominaispaino ja tiheys. Onko tuttuja? Kun etsit käsiisi saman valmistajan öljyistä 0W-40 ja 5W-40 öljyt ja vertaat niiden ominaispainoa huomaat eron. Eron voit todeta kotikonsteinkin jos omistat tarkan vaa´an. 4 L 5W-40 on painavampaa kuin 0w. 10W kannu painaa enemmän kuin 5W jne.

        On litkuja kuten kaikki 0W öljyt. Vähänkään vanhempaan koslaan en laittaisi.


      • paskapuhetta.
        taas jälleen kerran kirjoitti:

        Täällä joku uhoaa tietävänsä kun on ymmärtänyt asiat aivan väärin. Uskokaa nyt jo että se W arvo kertoo myös onko se öljy litkua vai ei. Kuinka monta paalia tarvitaan rautalankaa?

        Kaikki öljyt on perusöljyn ja lisäaineiden sekoituksia. 0W tehdään todella ohueen perusöljyyn. 5W hieman paksumpaan perusöljyyn kuin 0W, joten se ei ole niin litkua jne.

        Ihan turha kinata enempää. Jos ette usko niin kysykää sellaiselta joka öljyä valmistaa.

        Lopuksi fakta. Aineilla on ominaisuuksia kuten ominaispaino ja tiheys. Onko tuttuja? Kun etsit käsiisi saman valmistajan öljyistä 0W-40 ja 5W-40 öljyt ja vertaat niiden ominaispainoa huomaat eron. Eron voit todeta kotikonsteinkin jos omistat tarkan vaa´an. 4 L 5W-40 on painavampaa kuin 0w. 10W kannu painaa enemmän kuin 5W jne.

        On litkuja kuten kaikki 0W öljyt. Vähänkään vanhempaan koslaan en laittaisi.

        Öljyjen ilmoitetut viskositeetti-indeksit ovat juuri sen vuoksi eritelty moniasteöljyissä kylmään ja kuumaanpäähän, ettei edes kaltaisellesi maallikolle jäisi mitään tulkinnanvaraa öljyjen viskositeettiominaisuuksista eri lämpötiloissa.

        Mutta näköjään eräät tahtovat väkisinkin soveltaa eri indeksejä keskenään ja vetää ihan omia yhteyksiänsä kuuman- ja kylmänpään ilmoitettujen arvojen välille, mitä siis ei tarvitse tehdä!

        Juuri siinä on koko järjestelmän tarkoitus.

        Tottakai erilaisten öljyjen valmistus, raaka-aineet, ja lisäaineistus poikkeavat toisistaan mutta SAE- järjestelmän tarkoitus on ilmoittaa valmiin tuotteen ominaisuudet niin ettei niitä tarvitse mitenkään tulkita, vaan kyse on puhtaasti lopputuotteen ominaisuuksista.

        Moottoriöljyn viskositeetti EI ole riippuvainen tuotteen "ominaispainosta ja tiheydestä" niin että maallikko voisi öljyjä punnitsemalla vetää johtopäätöksiä öljyjen ominaisuuksista.


      • itse asiassa
        paskapuhetta. kirjoitti:

        Öljyjen ilmoitetut viskositeetti-indeksit ovat juuri sen vuoksi eritelty moniasteöljyissä kylmään ja kuumaanpäähän, ettei edes kaltaisellesi maallikolle jäisi mitään tulkinnanvaraa öljyjen viskositeettiominaisuuksista eri lämpötiloissa.

        Mutta näköjään eräät tahtovat väkisinkin soveltaa eri indeksejä keskenään ja vetää ihan omia yhteyksiänsä kuuman- ja kylmänpään ilmoitettujen arvojen välille, mitä siis ei tarvitse tehdä!

        Juuri siinä on koko järjestelmän tarkoitus.

        Tottakai erilaisten öljyjen valmistus, raaka-aineet, ja lisäaineistus poikkeavat toisistaan mutta SAE- järjestelmän tarkoitus on ilmoittaa valmiin tuotteen ominaisuudet niin ettei niitä tarvitse mitenkään tulkita, vaan kyse on puhtaasti lopputuotteen ominaisuuksista.

        Moottoriöljyn viskositeetti EI ole riippuvainen tuotteen "ominaispainosta ja tiheydestä" niin että maallikko voisi öljyjä punnitsemalla vetää johtopäätöksiä öljyjen ominaisuuksista.

        Kysymys oli onko 0W-40 lirua. Älä vaihda puheenaihetta vai etkö ymmärrä mistä puhutaan. 0W-40 öljy on ohuempaa kuin 5W-40 öljy, tästä on kysymys ja joillekin ei riitä edes kaksi paalia rautalankaa.


      • pelkkää puhetta
        paskapuhetta. kirjoitti:

        Öljyjen ilmoitetut viskositeetti-indeksit ovat juuri sen vuoksi eritelty moniasteöljyissä kylmään ja kuumaanpäähän, ettei edes kaltaisellesi maallikolle jäisi mitään tulkinnanvaraa öljyjen viskositeettiominaisuuksista eri lämpötiloissa.

        Mutta näköjään eräät tahtovat väkisinkin soveltaa eri indeksejä keskenään ja vetää ihan omia yhteyksiänsä kuuman- ja kylmänpään ilmoitettujen arvojen välille, mitä siis ei tarvitse tehdä!

        Juuri siinä on koko järjestelmän tarkoitus.

        Tottakai erilaisten öljyjen valmistus, raaka-aineet, ja lisäaineistus poikkeavat toisistaan mutta SAE- järjestelmän tarkoitus on ilmoittaa valmiin tuotteen ominaisuudet niin ettei niitä tarvitse mitenkään tulkita, vaan kyse on puhtaasti lopputuotteen ominaisuuksista.

        Moottoriöljyn viskositeetti EI ole riippuvainen tuotteen "ominaispainosta ja tiheydestä" niin että maallikko voisi öljyjä punnitsemalla vetää johtopäätöksiä öljyjen ominaisuuksista.

        Nyt ei ole kysymys viskositeetti indeksistä eikä viskositeetistä 40 tai 100 asteisena. Siellä 0W-40 purkissa on ohuempaa öljyä kuin 5W-40 purkissa. Kas kun se öljy siellä purkissa ollessaan ei ole 40 tai 100 asteista. Kusi on litkua verrattuna paskaan. Maito on litkua piimään verrattuna. Kylmässä moottorissa on kestävämpi kalvo laakerikaulan välissä 5w öljyllä kuin 0w öljyllä. Yli sadan asteen lämpötilassa 0w-40 leikkautuu herkemmin kuin 5w-40 kun puhutaan saman valmistajan tuotteista. Ja kaikki johtuu siitä että 0w on valmistettu molekyylirakenteeltaan OHUEMPAAN perusöljyyn.


      • Mercedesisti I
        pelkkää puhetta kirjoitti:

        Nyt ei ole kysymys viskositeetti indeksistä eikä viskositeetistä 40 tai 100 asteisena. Siellä 0W-40 purkissa on ohuempaa öljyä kuin 5W-40 purkissa. Kas kun se öljy siellä purkissa ollessaan ei ole 40 tai 100 asteista. Kusi on litkua verrattuna paskaan. Maito on litkua piimään verrattuna. Kylmässä moottorissa on kestävämpi kalvo laakerikaulan välissä 5w öljyllä kuin 0w öljyllä. Yli sadan asteen lämpötilassa 0w-40 leikkautuu herkemmin kuin 5w-40 kun puhutaan saman valmistajan tuotteista. Ja kaikki johtuu siitä että 0w on valmistettu molekyylirakenteeltaan OHUEMPAAN perusöljyyn.

        Nyt tuli virheitä. Esim. Mobilin 0W40 ja 5W40 Mobil 1 täyssynteettiset öljyt vertailu: 0W40 on kaikilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin 5W40, 0W40 on ihan yhtä paksua kuin 5W40 -20 ... 120 astetta Celsius välillä, sen sijaan 0W40 on ohuempaa ja juoksevampaa alle -20 asteen pakkasessa. Paksuudessa ei ole mitään eroa lämpimillä öljyillä. Suojaavuus on parempi tuolla 0W40:llä johtuen paremmista suojaavista lisäaineista ja voitelu pelaa paremmin tuolla 0W40 öljyllä kaikissa tilanteissa ja kaikissa moottoreissa. 0W40 ei leikkaudu herkemmin kuin 5W40, varmaankin huonompi öljy tuossakin suhteessa on 5W40, toki sen sijaan 5W50 öljy saattaa kestää paremmin kuumuutta eli jos kone käy yli 140 asteisena niin ehkä 5W50öljy on parempaa jopa sitten kuin 0W40 mutta aika teoreettinen tilanne ja autossa vakavasti vikaa jos kone käy 140-150 asteisena, esim. vesipumppu rikki tai jotain vastaavaa että jäähdytys ei pelaa ollenkaan.


      • oikein ja oikein
        Mercedesisti I kirjoitti:

        Nyt tuli virheitä. Esim. Mobilin 0W40 ja 5W40 Mobil 1 täyssynteettiset öljyt vertailu: 0W40 on kaikilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin 5W40, 0W40 on ihan yhtä paksua kuin 5W40 -20 ... 120 astetta Celsius välillä, sen sijaan 0W40 on ohuempaa ja juoksevampaa alle -20 asteen pakkasessa. Paksuudessa ei ole mitään eroa lämpimillä öljyillä. Suojaavuus on parempi tuolla 0W40:llä johtuen paremmista suojaavista lisäaineista ja voitelu pelaa paremmin tuolla 0W40 öljyllä kaikissa tilanteissa ja kaikissa moottoreissa. 0W40 ei leikkaudu herkemmin kuin 5W40, varmaankin huonompi öljy tuossakin suhteessa on 5W40, toki sen sijaan 5W50 öljy saattaa kestää paremmin kuumuutta eli jos kone käy yli 140 asteisena niin ehkä 5W50öljy on parempaa jopa sitten kuin 0W40 mutta aika teoreettinen tilanne ja autossa vakavasti vikaa jos kone käy 140-150 asteisena, esim. vesipumppu rikki tai jotain vastaavaa että jäähdytys ei pelaa ollenkaan.

        Se on nyt Mersedes sinunkin tietosi netistä ulkolukua ja pelkkiä numeroarvoja. Ominaisuudet saadaan (numeroarvot) samaksi juuri lisäaineistuksella. Kylmäjuoksevuus tuossa 0W on parempi juuri tuon OHUEMMAN PERUSÖLJYN ansiosta. Mitä vähemmällä lisäaineistuksella pärjätään sen parempi loppupelissä eli pitkässä juoksussa. Oletkos muuten huomannut joidenkin autonvalmistajien luopuneen 0W öljyn käytöstä ja siirtyneen takaisin 5W öljyyn. Liru on lirua ja paras öljy alkaa 5W.


      • täyssynteettiset...
        pelkkää puhetta kirjoitti:

        Nyt ei ole kysymys viskositeetti indeksistä eikä viskositeetistä 40 tai 100 asteisena. Siellä 0W-40 purkissa on ohuempaa öljyä kuin 5W-40 purkissa. Kas kun se öljy siellä purkissa ollessaan ei ole 40 tai 100 asteista. Kusi on litkua verrattuna paskaan. Maito on litkua piimään verrattuna. Kylmässä moottorissa on kestävämpi kalvo laakerikaulan välissä 5w öljyllä kuin 0w öljyllä. Yli sadan asteen lämpötilassa 0w-40 leikkautuu herkemmin kuin 5w-40 kun puhutaan saman valmistajan tuotteista. Ja kaikki johtuu siitä että 0w on valmistettu molekyylirakenteeltaan OHUEMPAAN perusöljyyn.

        0W-40, ja 5W-40, jos pysytellään normaaleissa PAO- pohjaisissa tuotteissa, on valmistettu ihan samaan perus"öljyyn". Kysymys on vain lisäaineista.

        Usko tai älä siellä essonbaarin, tai nykyään ABC:n vakiopaikassasi mutta näin on.

        Uskotko vielä senkin että PAO- lähtöaine on vedenkirkasta ja ohutta kuin vesi?

        Parempi uskoa sillä näin on.


      • "tietävän"
        pelkkää puhetta kirjoitti:

        Nyt ei ole kysymys viskositeetti indeksistä eikä viskositeetistä 40 tai 100 asteisena. Siellä 0W-40 purkissa on ohuempaa öljyä kuin 5W-40 purkissa. Kas kun se öljy siellä purkissa ollessaan ei ole 40 tai 100 asteista. Kusi on litkua verrattuna paskaan. Maito on litkua piimään verrattuna. Kylmässä moottorissa on kestävämpi kalvo laakerikaulan välissä 5w öljyllä kuin 0w öljyllä. Yli sadan asteen lämpötilassa 0w-40 leikkautuu herkemmin kuin 5w-40 kun puhutaan saman valmistajan tuotteista. Ja kaikki johtuu siitä että 0w on valmistettu molekyylirakenteeltaan OHUEMPAAN perusöljyyn.

        Että miksi mielestäsi 5W-40 on sadassa asteessa ilmoitetulta kuumanpään indeksiltään ja viskositeetiltaan jäykempää kuin 0W-40 KUUMASSA PÄÄSSÄ?

        Eikä nyt riitä perus"öljyjen" ominaisuudet, vaan voisit myös kertoa että miksi olisi sovittuja ominaisuusindeksilukuja, esim SAE, jos ne eivät pitäisi paikkaansa ja olisivat kaltaistesi maallikkojen Essolla tulkittavissa mikä ei suinkaan OLE STANTARDISOINNIN TARKOITUS!?

        Eikä nyt todellakaan riitä perusteiksi mitkään keksimäsi maito-piimä- kusi-paska- metaforat jotka jo sinällään kielivät siitä että taidat pähkäillä "nuita" teorioitasi ihan oikeasti siellä vanhempiesi navetan takana..


      • kaikkitietävät bittinikkarit
        "tietävän" kirjoitti:

        Että miksi mielestäsi 5W-40 on sadassa asteessa ilmoitetulta kuumanpään indeksiltään ja viskositeetiltaan jäykempää kuin 0W-40 KUUMASSA PÄÄSSÄ?

        Eikä nyt riitä perus"öljyjen" ominaisuudet, vaan voisit myös kertoa että miksi olisi sovittuja ominaisuusindeksilukuja, esim SAE, jos ne eivät pitäisi paikkaansa ja olisivat kaltaistesi maallikkojen Essolla tulkittavissa mikä ei suinkaan OLE STANTARDISOINNIN TARKOITUS!?

        Eikä nyt todellakaan riitä perusteiksi mitkään keksimäsi maito-piimä- kusi-paska- metaforat jotka jo sinällään kielivät siitä että taidat pähkäillä "nuita" teorioitasi ihan oikeasti siellä vanhempiesi navetan takana..

        Ensinnäkin. Olenko kyseenalaistanut edellä SAE tai Winter luokituksia? En. Olenko kyseenalaistanut mitään luokituksiin viittaavaa? En.

        Näyttää siltä että esson baarin pieni öljyasiantuntija asuu juri äskeisissä kommentaattoreissa.

        Otetaan käyttöön se kolmas rautalankapaali. PAO perusöljy on kirkasta väritöntä lirua nestettä. Tuon joku tiesikin. Bravo! Saavumme asian ytimeen josta olen aiemminkin teille YRITTÄNYT kertoa. PAO perusöljya on kovin monenlaisia paksuuksia. Puhutaan siis viskositeetista. Mineraaliperusöljyä on pääasiassa kahta sorttia. On sae 10 josta lisäaineistamalla tehdään esim. 10W-30. On sae 30 josta lisäaineistamalla saadaan esim. 20W-50. Mennään takaisin PAO öljyyn. Siellä viskositeetti ilmoitetaan eritavalla pelkin numeroin esim. PAO4, PAO6, PAO8 jne. Nuo edellä mainitut ovat yleisimmät ja kertovat siis perusöljyn paksuuden. Lisäaineistetaan PAO4 = litku ja saadaan 0W-40. Lisäaineistetaan PAO6 ja saadaan 5W-40. Joko nyt tyhmempikin tajuaa mistä edellisissä viesteissä on yritetty kertoa?? Lisäaineistuksella sitä SAE luokitusta tehdään luonnollisen viskositeetin päälle vitun NAVETTAURPOT.


      • äskeistä
        kaikkitietävät bittinikkarit kirjoitti:

        Ensinnäkin. Olenko kyseenalaistanut edellä SAE tai Winter luokituksia? En. Olenko kyseenalaistanut mitään luokituksiin viittaavaa? En.

        Näyttää siltä että esson baarin pieni öljyasiantuntija asuu juri äskeisissä kommentaattoreissa.

        Otetaan käyttöön se kolmas rautalankapaali. PAO perusöljy on kirkasta väritöntä lirua nestettä. Tuon joku tiesikin. Bravo! Saavumme asian ytimeen josta olen aiemminkin teille YRITTÄNYT kertoa. PAO perusöljya on kovin monenlaisia paksuuksia. Puhutaan siis viskositeetista. Mineraaliperusöljyä on pääasiassa kahta sorttia. On sae 10 josta lisäaineistamalla tehdään esim. 10W-30. On sae 30 josta lisäaineistamalla saadaan esim. 20W-50. Mennään takaisin PAO öljyyn. Siellä viskositeetti ilmoitetaan eritavalla pelkin numeroin esim. PAO4, PAO6, PAO8 jne. Nuo edellä mainitut ovat yleisimmät ja kertovat siis perusöljyn paksuuden. Lisäaineistetaan PAO4 = litku ja saadaan 0W-40. Lisäaineistetaan PAO6 ja saadaan 5W-40. Joko nyt tyhmempikin tajuaa mistä edellisissä viesteissä on yritetty kertoa?? Lisäaineistuksella sitä SAE luokitusta tehdään luonnollisen viskositeetin päälle vitun NAVETTAURPOT.

        Miksi kukaan esson baarin tai navetan takusen kommentaattori ei vastannut aiempaan oleelliseen kysymykseen. Miksi useat autonvalmistajat ovat siirtyneet kaikessa hiljaisuudessa 5W öljyn käyttöön 0W kokeilujen jälkeen jos se on niin maailman parasta? Miettikää sitä iltalypsyllä.


      • Huiput esiin
        täyssynteettiset... kirjoitti:

        0W-40, ja 5W-40, jos pysytellään normaaleissa PAO- pohjaisissa tuotteissa, on valmistettu ihan samaan perus"öljyyn". Kysymys on vain lisäaineista.

        Usko tai älä siellä essonbaarin, tai nykyään ABC:n vakiopaikassasi mutta näin on.

        Uskotko vielä senkin että PAO- lähtöaine on vedenkirkasta ja ohutta kuin vesi?

        Parempi uskoa sillä näin on.

        Kuka osaisi sanoa, osaatko sinä? Mitkä Mobilin öljyt tai jonkun muun merkin öljyt ovat Esteripohjaisia öljyjä? Eivät siis sisällä muoveja lisäaineina, eivätkä supista tiivisteitä, kuten Pao pohjaiset öljyt. Hyvin vähän on tietoa ainakaan purkin kyljessä. Käytetäänköhän vain formuloissa ja lentokoneissa?
        Tekniikanmaailma esim. voisi kirjoitaa aiheesta. Voihan olla että on kirjoittanutkin, en ole vaan huomannut.


      • esteriöljyjä...
        Huiput esiin kirjoitti:

        Kuka osaisi sanoa, osaatko sinä? Mitkä Mobilin öljyt tai jonkun muun merkin öljyt ovat Esteripohjaisia öljyjä? Eivät siis sisällä muoveja lisäaineina, eivätkä supista tiivisteitä, kuten Pao pohjaiset öljyt. Hyvin vähän on tietoa ainakaan purkin kyljessä. Käytetäänköhän vain formuloissa ja lentokoneissa?
        Tekniikanmaailma esim. voisi kirjoitaa aiheesta. Voihan olla että on kirjoittanutkin, en ole vaan huomannut.

        Ja kun kyseessä on Ranskalainen firma niin nettisivuistaan ei ota elävä erkkikään selvää.

        Maahantuoja on kuitenkin Motoral oy, kysäisepä tuotetietoa heiltä.


      • tärärär
        äskeistä kirjoitti:

        Miksi kukaan esson baarin tai navetan takusen kommentaattori ei vastannut aiempaan oleelliseen kysymykseen. Miksi useat autonvalmistajat ovat siirtyneet kaikessa hiljaisuudessa 5W öljyn käyttöön 0W kokeilujen jälkeen jos se on niin maailman parasta? Miettikää sitä iltalypsyllä.

        ööö.. johtuisko autoteollisuuden helvetisti kiristyneistä päästö- sun muista normeista, mitäh täh. Mutta mitä oikeasti tapahtuu on viskositeettialueen kaventuminen. Ennen autoihin suositeltiin mitä vaan 0w-40, 10w-40, 5w-50, 15w-40 samaan moottoriin, esim vanhoissa mersuissa. Uusissa autoissa öljyt yleensä ovat 5w-30 extreme hyper super Economic tai 0w-30 extreme fuel anticonsumption. Ei se mobilin vika oo, että öljyt kehittyy, eikä teboilin.


      • näin maailma pyörii nyt
        tärärär kirjoitti:

        ööö.. johtuisko autoteollisuuden helvetisti kiristyneistä päästö- sun muista normeista, mitäh täh. Mutta mitä oikeasti tapahtuu on viskositeettialueen kaventuminen. Ennen autoihin suositeltiin mitä vaan 0w-40, 10w-40, 5w-50, 15w-40 samaan moottoriin, esim vanhoissa mersuissa. Uusissa autoissa öljyt yleensä ovat 5w-30 extreme hyper super Economic tai 0w-30 extreme fuel anticonsumption. Ei se mobilin vika oo, että öljyt kehittyy, eikä teboilin.

        0W öljyt ei ole syntyny öljy-yhtiöiden eikä auton valmistajien halusta. Sawe the World. Luonnon pelastamaninen on päivän sana. Paljon tärkeämpää kuin pitkäikäinen auton moottori. Ja niinhän sen tietysti tulee ollakin. Vanhassa autossa 0W kääntää kyllä ajatuksen ylösalaisin.


      • autosta
        Mercedesisti I kirjoitti:

        Nyt tuli virheitä. Esim. Mobilin 0W40 ja 5W40 Mobil 1 täyssynteettiset öljyt vertailu: 0W40 on kaikilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin 5W40, 0W40 on ihan yhtä paksua kuin 5W40 -20 ... 120 astetta Celsius välillä, sen sijaan 0W40 on ohuempaa ja juoksevampaa alle -20 asteen pakkasessa. Paksuudessa ei ole mitään eroa lämpimillä öljyillä. Suojaavuus on parempi tuolla 0W40:llä johtuen paremmista suojaavista lisäaineista ja voitelu pelaa paremmin tuolla 0W40 öljyllä kaikissa tilanteissa ja kaikissa moottoreissa. 0W40 ei leikkaudu herkemmin kuin 5W40, varmaankin huonompi öljy tuossakin suhteessa on 5W40, toki sen sijaan 5W50 öljy saattaa kestää paremmin kuumuutta eli jos kone käy yli 140 asteisena niin ehkä 5W50öljy on parempaa jopa sitten kuin 0W40 mutta aika teoreettinen tilanne ja autossa vakavasti vikaa jos kone käy 140-150 asteisena, esim. vesipumppu rikki tai jotain vastaavaa että jäähdytys ei pelaa ollenkaan.

        Kaikki öljyt eivät sovi kaikkiin,esim AMG mersuihin suositellaan Mobil 1 5w-50
        Recommend Mobil 1 5W-50 oil" when they examine the Mercedes AMG-developed V8 high-performance engine.Mercedes AMG installs Mobil 1 as factory fill and recommended service fill in all its vehicles.Alla linkki josta selviää mitkä autot lähtevät tehtaalta mobilin öljyillä
        http://www.mobil.com/Australia-English/LCW/files/MPVL000226_TManual_small.pdf


      • lyhyt ikäinen
        näin maailma pyörii nyt kirjoitti:

        0W öljyt ei ole syntyny öljy-yhtiöiden eikä auton valmistajien halusta. Sawe the World. Luonnon pelastamaninen on päivän sana. Paljon tärkeämpää kuin pitkäikäinen auton moottori. Ja niinhän sen tietysti tulee ollakin. Vanhassa autossa 0W kääntää kyllä ajatuksen ylösalaisin.

        auton moottori sinusta luonnon säästöä.. Mielestäni luonnon säästö asia on kustu jo auton valmistuksessa.. Uutta mallia lykätään ulos koko ajan kun ennen ajetiin pitkälle samankopan mersuilla ja golfeilla 10 vuosia...


      • Anonyymi
        Huiput esiin kirjoitti:

        Kuka osaisi sanoa, osaatko sinä? Mitkä Mobilin öljyt tai jonkun muun merkin öljyt ovat Esteripohjaisia öljyjä? Eivät siis sisällä muoveja lisäaineina, eivätkä supista tiivisteitä, kuten Pao pohjaiset öljyt. Hyvin vähän on tietoa ainakaan purkin kyljessä. Käytetäänköhän vain formuloissa ja lentokoneissa?
        Tekniikanmaailma esim. voisi kirjoitaa aiheesta. Voihan olla että on kirjoittanutkin, en ole vaan huomannut.

        Kyseltiin niitä esteripohjaisia öljyjä. Niden valmistajia ei ole montaa.
        Edellä olleen listan kaksi öljyä ovat täysestereitä.
        Fuchs Silkolene Pro S 5W-40 - 100% Synthetic Oil
        Fuchs Silkolene Pro S 10W-50 - 100% Synthetic Oil
        Silkolenellä on myös paljon esteriöljyjä moottoripyöriin.

        Muita valmistajia:
        Amsoil
        Redline
        Millers
        Motul

        Suurimmat ja varsinkin Suomessa tunnetuimmat öljy-yhtiöt eivät niitä valmista. Voisi olla noloa Mobilille tunnustaa ettei heidän sponsoroimansa F1:set kuljekaan Mobilin öljyillä. Sponsorointi on vain mainostusta.

        Jokaisella luetelluista on valikoimissaan myös mineraaliöljyjä sekä esterivahvisteisia, esteripohjaisia ja täysestereitä. Kannattaa tutustua valmistajien sivuihin ja tuotespekseihin. Mainokset ovat usein jopa harhaanjohtavia. Ne täysesterit ovat hyvin kalliita. Itse niitä käytän melkein kaikissa omistamissani laitteissa myös vanhemman pään ajokeissa, joista vanhimmat ovat 50-luvulta.


    • valosa.

      En tiedä onko hyvää, me käytämme e toista hyvää,
      jo yli 40 vuotta samaa merkkiä.

      lapsemme ajavat automme 0-200 000 km 3-4 vuodessa ja siten auto siirtyy vanhemmille, isovanhemmille,

      aina, viimeiset 10 vuotta, on olut öljynvaihtovälimme 1,5 kertaiset suosituksiin,
      hyvin on öljymme toiminut, kun automme lähestyy 300tkm, ei missään ole erityistä öljynkulutusta,

      kun täytän tarkkaa puoleenväliin vaihdossa, joihinkin kyllä lisätään 20 0000 km ajon jälkeen puoli litraa.

      (ei esiasennusöljyn käyttö merkitse mitään,
      se on vain mainoskikka ja tiedätkö todellisuudessa mitä siellä on ?, usein kuitenkin autohuolto suosittelee vaihtamaan kovien pakkasten vallitessa uusiksi, heti )

    • lgr

      Total on parasta senhän tietää Erkkikin.

    • V70 2,5 TDI vm. 200

      Oma kokemukseni autostani V70 2,5 TDI vm. 2000
      Edellisellä öljyllä siis tuolla Mobil 1 0W40, katsastuksessa 10.12.2010, Diesel k-arvo: 0,74 mittarissa silloin 368000 km, kulutus silloin 5,8 l/100 km (raskaalla kengällä).
      Viimeisimmässä katsastuksessa 3.12.2011, k-arvo 0,56 mittarissa silloin 382000 km, kulutus silloin ja nyt 5,1 l/100 km (raskaalla kengällä). Olen ajanut ko. biilillä vuodesta 2003. Katsastuksessa 14.3.2005 k-arvo 1,82, kulutus oli silloin muistaakseni noin 6,5-6,8 l/100 km.
      Eli tosi asia on, että Volvot paranevat kun niillä ajetaan tai sitten voitelulla on jotain väliä. Öljynvaintovälin olen aina pitänyt noin 10 000 km, en usko Suomen oloissa öljyn pitkään elämään. Jatkan nyt tällä uudella Mobil 1 0W40 New Lifella.

    • Volkkari123

      Ite vaihdan myös noi 0w-40 mobilit vag 1.9tdi diiseliin (ei pumppari)
      Jos vaikka voitelis paremmin alati kylmänä käyvää konetta.

      Aluksi meinasin 5w-50 mobilii mutta taitaa olla liian paksuu..
      Tiedän vain että turbo tykkää laadukkaasta.öljystä ja 0w kylmänä menee nooeempaa voitelemaan turbon.

      • fdgertw

        Toimituskulut 20,50 eli hieman yli kympin litra.


    • Edullista ja hyvää
      • Anonyymi

        Käy siellä liikkeessä katsomassa öljypurkkia, älä tuijota vanhaa kuvaa nettisivulta.

        Terv. Motox-Jani


    • Anonyymi

      Well, kuorettomista nakeista tykkää monet ilman naksetta.

    • Anonyymi

      Onkos se pennzoilin platinuumi vielä ainoa ns. oikea synteettinen rasva (maakaasusta tehty), vai onko markkinoille tullut jo muitakin? Ainoastaan sitä sitten kallisarvoiseen OMG-mercedekseen. Vähäisemmät öljyt riittävät muihin merkkeihin.

    • Anonyymi

      Tuo listalla ollut kelpaa Mersullekin. Olen käyttänyt Bemarissa. Esterisynteettinen.
      Jähmepiste reilusti alempi kuin monilla 0W-sarjan öljyilä. Toimii siis hyvin talvelllakin.

      Fuchs Silkolene Pro S 5W-40 - 100% Synthetic Oil

    • Anonyymi

      Yleisöljyt eivät millään tavalla vedä vertoja kausiöljylle, johan sen maalaisjärkikin kertoo miltei jokaikisessä asiassa, ettei kaikkia voi miellyttää kerralla. Siksi kesällä tulee aina pyrkiä öljyyn, joka on 10W tai 15W esim. 15W-40 ja talvella öljyyn, joka on 0W tai 5W, kuten 0W-20. Ja vaihtaa sitten syksyllä ja keväällä. Moottori kiittää.

    • Anonyymi

      Maalaisjärjen käyttäjän kannattaa miettiä miksi öljyssä on se SAE 40. Ihan sama mikä on kylmäviskositeetti niin kuumana se on yhtä ohutta tai paksua kuin yksiasteinen SAE 40. Vähänkään uudempiin auton koneisiin SAE 15W-40 on liian paksua kesäisinkin kylmänä joitain dieseleitä lukuunotttamatta. Nykyiset synteettiset eivät pluirahda käytössä kuten useat moniasteöljyt tekivät parikymmentä vuotta sitten. Kannattaa herätä tähän päivään.

      • Anonyymi

        Liian ohut on haitta koska öljykalvo ei hyvä.

        Minun mielestä kärsii voitelu kun öljy ei pysy osissa.


    • Anonyymi

      Mihinkähän se öljy siltä osista karkaa? Esteriöljyjne pintapainene kesto on huomattavsti parempi kuin muun tyyppisillä. Lisäksi molekyylit ovat polaarisia eli tarttuvat rautamelalleihin tavallaan kuin magneetti. Siksi estereitä käytetään pienissä määrissä myös PAO-synteettisissä öljyissä lisäaineena.

    • Anonyymi

      öljy on öljy vaikka voissa paistaisi

    • Anonyymi

      Niinhän se on. Paitsi että voi ei sovelu joka paikan voiteeksi, kuten eivät kaikki öljytkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe