Missä autossa jakopään ketju

Meganekirves

Auton ostajien keskuudessa lisääntyy kiinnostus jakopään ketjulla varustettuihin autoihin, koska muutamat automerkit ovat tehneet jäkopään hihnan uusimisesta rahasammon. Nyt myös naisautoilijat ovat kiinnittäneet asiaan entistä suurempaa huomiota, kun muutamassa naisten suosimassa automallissa hihnan uusiminen on osoittautunut yllättävän kalliiksi. Ainakin Renault on iskenyt rajusti "megane-kirveellä omaan jalkaansa".

Onko missään olemassa yhteenvetoa niistä automalleista mitkä on varustettu jakopään ketjulla. Vanhaa tietoa olen löytänyt, mutta ajantasaista nyt kaipaisin.

115

40220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diplinssi

      Jos joku automalli ja moottori kiinnostaa, niin katso motonetin varaosista, myydäänkö siihen jakohihnaa/ketjua. Jos siihen myydään, siinä varmaan on hihna/ketju.

      • Anonyymi

        mesen autoissa on ketju ja kestää


    • nyt naisten suosimista

      malleista puhutaan niin ainakin
      Yariksessa ja Micrassa on jo kauan
      ollut jakopäässä ketju.

      • jakorasia on

        kiinnostavampi!


    • kirvestä polveen

      Jos on tuo jakopään hihna sinulle se auton valinnan ainoa kriteeri, osuu tuo pilkka helposti omaan nilkkaan.

      Itse ajan ainakin autolla, joka itseäni miellyttää, riippumatta onko se hihna vai ketjukoneella. Enkä kyllä ajelis meganella, vaikka pyörisi nokka-akseli sveitsiläisen kellosepän valmistamalla timanttivitjalla.

      Mieti nyt, onko oleellista autoilun kokonaiskustannuksissa, jos joutuu 100000km välein vaihdattaa jakohihnan, rullat, vesipumpun ja moniuraremmit vaikka maksais tonnin (mitä se ei ainakaan meganessa maksa.). Se on sadan tuhannen kilometrin välein! Pitääkös sen takia ostaa sitten joku höpöhöpö-tötterö, kun on ketjukoneella?

      Annan sulle vinkin. Pistä 10€ säästöpossuun aina kun tuhat kilsaa tulee tauluun lisää, niin sitten on varaa huoltaa auto, kun se sitä vaatii. Ei ole nuo ketjukonetkaan välttämättä ikuisia ja vaatii nekin huoltoa. Voi hajota vesipumppua ja moniurahihnaa siinä missä hihnakoneissakin. Maksaa nekin.

      Autossa ja moottoreissa miljoona muutakin mahdollista hajoavaa, kuluvaa osaa, joita voi joutua sen 100000km aikana uusimaan. Vaikka lasinnostaja voi maksaa töineen 500€. Haluatko seuraavaksi listan autoista, joissa on ikkunat?

      • joo,.,.

        niinhän se on, ei oo kauaa kun rassattiin yhtä ketjukoneista mistä oli ketjun kiristin pettäny. oli aikas rumaa jälkeä. yks venttiili oli poikki ja venttiilin hattuosa männässä pystyssä.


      • Hihnasta eroon
        joo,.,. kirjoitti:

        niinhän se on, ei oo kauaa kun rassattiin yhtä ketjukoneista mistä oli ketjun kiristin pettäny. oli aikas rumaa jälkeä. yks venttiili oli poikki ja venttiilin hattuosa männässä pystyssä.

        Lähes kaikki moottoriremointit ovat hihnan katkeamisen aiheuttamia kansiremontteja, ja niistä tulee myös rumaa jälkeä. Viimeisestä muistamastani ketjuvaurion aiheuttamasta remontista on aikaa useita vuosia, hihnavaurioisia on jonoksi saakka.


      • rallattaa...
        Hihnasta eroon kirjoitti:

        Lähes kaikki moottoriremointit ovat hihnan katkeamisen aiheuttamia kansiremontteja, ja niistä tulee myös rumaa jälkeä. Viimeisestä muistamastani ketjuvaurion aiheuttamasta remontista on aikaa useita vuosia, hihnavaurioisia on jonoksi saakka.

        Eipä nuo remmit räpsy, jos ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti. Ihmiset "säästää", siksi konevaurioita.


      • paljon liikkeellä
        rallattaa... kirjoitti:

        Eipä nuo remmit räpsy, jos ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti. Ihmiset "säästää", siksi konevaurioita.

        Ikävä kyllä, juttuusi on luulottelua. Hihnoja, hihnan kiristimiä ja vesipumppuja hajoilee kyllä aivan sietämättömän paljon, vaikka miten autot ovat kalliisti "huollettuja".


      • kysyinkin,
        paljon liikkeellä kirjoitti:

        Ikävä kyllä, juttuusi on luulottelua. Hihnoja, hihnan kiristimiä ja vesipumppuja hajoilee kyllä aivan sietämättömän paljon, vaikka miten autot ovat kalliisti "huollettuja".

        että korjailetko ooppeleita. Autoissa nuo kyllä kestävät...


      • hihna on
        kysyinkin, kirjoitti:

        että korjailetko ooppeleita. Autoissa nuo kyllä kestävät...

        ja netistä löytyy korjausohjeita sen vaihtamiseen. Siistiä touhuakin, kun ei tarvii käsiään voidella rasvaisella ketjulla.Huoltamot nylkee, joten itse kaikki on tehtävä.


      • la on kokemusta
        hihna on kirjoitti:

        ja netistä löytyy korjausohjeita sen vaihtamiseen. Siistiä touhuakin, kun ei tarvii käsiään voidella rasvaisella ketjulla.Huoltamot nylkee, joten itse kaikki on tehtävä.

        molemmista.
        Aikoinaan oli alla Uno jolla ajoin 245tkm.
        Kyllä se hihnan vaihto 60tkm välein rassasi ja
        hintaa kertyi tonnikaupalla.
        2000 vaihdoin sen Micraan jossa ketjukone.
        Nyt sen mittarissa 213tkm.
        Ei mitään huolia, öljynvaihto 20tkm:n välein ja
        bensaa tankkiin.
        Ketju ei edes ääntele vielä.
        Ei enää MILLOINKAAN hihnakonetta.
        Autotehtaatkin ovat pikkuhiljaa tajunneet asian,
        ja uusiin malleihin on ketju jälleen tullut takaisin
        melkein kaikilla.


      • kerran vuodessa
        la on kokemusta kirjoitti:

        molemmista.
        Aikoinaan oli alla Uno jolla ajoin 245tkm.
        Kyllä se hihnan vaihto 60tkm välein rassasi ja
        hintaa kertyi tonnikaupalla.
        2000 vaihdoin sen Micraan jossa ketjukone.
        Nyt sen mittarissa 213tkm.
        Ei mitään huolia, öljynvaihto 20tkm:n välein ja
        bensaa tankkiin.
        Ketju ei edes ääntele vielä.
        Ei enää MILLOINKAAN hihnakonetta.
        Autotehtaatkin ovat pikkuhiljaa tajunneet asian,
        ja uusiin malleihin on ketju jälleen tullut takaisin
        melkein kaikilla.

        Minulla on kolme hihnakonetta ja kerran vuodessa ylimääräinen noin 400E kulu - Tojoon kuitenkin alta 100E, mutta ylimääräinen joka tapauksessa. Tojon hihna vaihtuu odottaessa noin puolessa tunnissa, mutta noihin ranskiksiin joutuu varaamaan päivän. Vuosihuolto siinä hoituu samalla, mutta sittenkin...

        Ei ainakaan Fordit ja Nissanit pidä ääntä. Muista ei ole kokemusta.

        Ketjukäyttöistä minäkin seuraavaksi harkitsen.


      • HippityHoppingBehemoth

        Itse tulin tänne tekemään juuri samasta aiheesta keskustelua, mutta sellainen löytyikin jo.

        Kirvestä polveen, kunpa asia olisikin noin yksinkertaista kuin kirjoitit. Se on toisinaan itse asiassa vieläkin paremmin - ei ainakaan minun autooni tarvitse vesipumppua vaihtaa kuin 200 tkm välein ja normaali jakohihnan vaihto maksaa merkkikorjaamollakin vain jotain 150 e. Vaihtoväli 5 vuotta, kun kilometriraja ei kerkeä itsellä täyttymään.

        MUTTA: Toisiin autoihinpa se vaihtoväli onkin vain esim. 3 vuotta tai 40 tkm ja hinta voi olla ylikin tonnin!

        Itse kun on tottunut ajamaan muuten täysin huolettomalla autolla (öljynvaihdot ym. nestehommat tietysti hoidettava ajallaan), niin hihnanvaihto on vain turha kuluerä. Ehdottomasti valitsen seuraavaksi ketjukoneen. Pelkkää rahastusta koko hihnan käyttäminen.


      • hattuosa löytyi
        joo,.,. kirjoitti:

        niinhän se on, ei oo kauaa kun rassattiin yhtä ketjukoneista mistä oli ketjun kiristin pettäny. oli aikas rumaa jälkeä. yks venttiili oli poikki ja venttiilin hattuosa männässä pystyssä.

        No onneksi se venttiilin hattuosa löytyi siitä männä päästä, ettei tyystin hävinnyt.


      • moottorivika
        paljon liikkeellä kirjoitti:

        Ikävä kyllä, juttuusi on luulottelua. Hihnoja, hihnan kiristimiä ja vesipumppuja hajoilee kyllä aivan sietämättömän paljon, vaikka miten autot ovat kalliisti "huollettuja".

        Eipä se jakopään ketjukaan mikään autuaaksi tekevä asia ole. Itsellä oli 1.2 l bensapolo, jossa on jakopäässä ketju, mutta sehän otti ja putosi 60 tkm jälkeen pois rattailta.


      • rasvanäppi
        HippityHoppingBehemoth kirjoitti:

        Itse tulin tänne tekemään juuri samasta aiheesta keskustelua, mutta sellainen löytyikin jo.

        Kirvestä polveen, kunpa asia olisikin noin yksinkertaista kuin kirjoitit. Se on toisinaan itse asiassa vieläkin paremmin - ei ainakaan minun autooni tarvitse vesipumppua vaihtaa kuin 200 tkm välein ja normaali jakohihnan vaihto maksaa merkkikorjaamollakin vain jotain 150 e. Vaihtoväli 5 vuotta, kun kilometriraja ei kerkeä itsellä täyttymään.

        MUTTA: Toisiin autoihinpa se vaihtoväli onkin vain esim. 3 vuotta tai 40 tkm ja hinta voi olla ylikin tonnin!

        Itse kun on tottunut ajamaan muuten täysin huolettomalla autolla (öljynvaihdot ym. nestehommat tietysti hoidettava ajallaan), niin hihnanvaihto on vain turha kuluerä. Ehdottomasti valitsen seuraavaksi ketjukoneen. Pelkkää rahastusta koko hihnan käyttäminen.

        itse ajelen 8 venttiilisellä opelilla. koneessa hihna jakopäässä. mitään ongelmia ei ole ollut. hihna, vesipumppu ja välirulla helppo ja nopea vaihtaa. ottaa aikaa n 1.5 tuntia max. vaihtoväli taitaa olla se 60000km. tekee itse remontit niin säästää kummasti. tosin jos autoilijalla ei tietotaitoa ole niin sit eiku korjaamolle.


      • tiedän
        rallattaa... kirjoitti:

        Eipä nuo remmit räpsy, jos ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti. Ihmiset "säästää", siksi konevaurioita.

        Voi ne uudetkin hihnat muuten hajota...vertailun vuoksi voisi laittaa vaikkapa näin...
        2 autoa 100:sta menee ketju poikki ja 20 autoa 100:sta menee hihna poikki...


      • Urahihna
        rasvanäppi kirjoitti:

        itse ajelen 8 venttiilisellä opelilla. koneessa hihna jakopäässä. mitään ongelmia ei ole ollut. hihna, vesipumppu ja välirulla helppo ja nopea vaihtaa. ottaa aikaa n 1.5 tuntia max. vaihtoväli taitaa olla se 60000km. tekee itse remontit niin säästää kummasti. tosin jos autoilijalla ei tietotaitoa ole niin sit eiku korjaamolle.

        480000 kilometriä ilman jakohihnan vaihtoa, olisi luultavasti kestänyt vielä toisen samanlaisen ajomäärän mutta pellit ruostui lattiasta niin pahoin että ei kannattanut alkaa hitsaileen.


      • _polo_
        moottorivika kirjoitti:

        Eipä se jakopään ketjukaan mikään autuaaksi tekevä asia ole. Itsellä oli 1.2 l bensapolo, jossa on jakopäässä ketju, mutta sehän otti ja putosi 60 tkm jälkeen pois rattailta.

        Mulla kävi ihan sama juttu 1.2 l polon kanssa, vieläpä samoilla kilometreillä.


      • yks ex-asentaja
        tiedän kirjoitti:

        Voi ne uudetkin hihnat muuten hajota...vertailun vuoksi voisi laittaa vaikkapa näin...
        2 autoa 100:sta menee ketju poikki ja 20 autoa 100:sta menee hihna poikki...

        paljon useimmin tullut vastaan hihna kuin ketjujakopään aiheuttamia remontteja.


      • insinöörin ajatus
        la on kokemusta kirjoitti:

        molemmista.
        Aikoinaan oli alla Uno jolla ajoin 245tkm.
        Kyllä se hihnan vaihto 60tkm välein rassasi ja
        hintaa kertyi tonnikaupalla.
        2000 vaihdoin sen Micraan jossa ketjukone.
        Nyt sen mittarissa 213tkm.
        Ei mitään huolia, öljynvaihto 20tkm:n välein ja
        bensaa tankkiin.
        Ketju ei edes ääntele vielä.
        Ei enää MILLOINKAAN hihnakonetta.
        Autotehtaatkin ovat pikkuhiljaa tajunneet asian,
        ja uusiin malleihin on ketju jälleen tullut takaisin
        melkein kaikilla.

        Hei! Toiset kehuneet hihnojen kestoa toiset haukkuneet.

        Totuus on, että hihna kuluu tasaisesti sisäpuoletaan käytössä ja pitää uusia valmistajan määrittelemin määräajoin. Jos hihna katkeaa, ei sitä ole uusittu ajoissa tai, kuten useimmin, kyseessä on asennusvirhe tai muita kuluvia osia ei ole vaihdettu hihnan vaihdon yhteydessä (kiristin, ohjainrulla(t) jne). Väärä hihnan kireys on yleisin syy vaurioon - ja myös automaattikiristimet vaativat oikean kireyden esiasetuksen.

        Nykyisten autojen jakohihnat automaattikiristimin kestävät jopa 150 000 km tai joskus ylikin. Toki tietokoneohjattuihin autoihin useimmat asennushommat on tarkkoja tehdä ja aikaa vieviä. Muistakaa myös, että uusimmat jakoKETJUT eivät ole samoja, kestäviä ketjuja kuin ennen - laatu maksaa tässäkin.

        Jos joku vallitsee auton jakoketjun mukaan (!), on syytä muistaa, että ketjullisen ja jakohihnallisen auton/moottorin polttonesteenkulutus ero on noin 2 % (mm. Renaultin ja suuren jakohihnatoimittajan mukaan. Asia on testattu muuttamalla mm. Mini Cooper jakoketjusta -hihnaksi - tosihomma).

        75 % alle 1.8 litraisista moottoreista eurooppalaisessa autokannassa on varustettu jakohihnalla. Isoissa ja eksoottisissa autoissa yli 2.5 litraisissa jakoketju (75 %) on vastaavasti yleisempi. Uusissa pienissä dieseleissä ollaan siirtymässä jakohihnaan - äänettömyyden takia. Ford 1.8 dieselissä on yksi jakohihna ja -ketju - mutta ketju on tulevaisuudessa korvattu hihnalla. Tulossa on myös muutossarja vanhempiin autoihin.

        Jakohihnan yleisyydestä johtuen vaurioita on todellisuudessa vähän verrattuna automäärään - tuskin puhutaan promilleistakaan. Jollakin, joka ei huolla autoa, voi olla muu kokemus. Lisäksi vaurio muistetaan pitkään, kun lasku on suuri männän ottaessa venttiiliin nykyautoissa. Siis älä "säästä" jakopään huollossa!

        Hihnan etuja ovat siis 2 % pienemmät CO2-päästöt ja siksi pienempi autovero. Sama säästö polttonesteen kulutuksessa, hihna ei veny, vie vähemmän tilaa ja on edullisempi valmistaa (auto on siis halvempi hankkia). Huono puoli on kuluminen käytössä (ei siis veny) ja siitä johtuva vaihtotarve määrävälein. Eli joskus jakopäänhuollon hinnan säästää bensoissa ja luonto kiittää jatkuvasti.

        Eli ei ole olemassa absoluuttisesti parasta teknista ratkaisua! Hyvää autoilu kesää kaikille!!!

        PS. Ennenkuin joku kysyy - polttonesteen kulutuksen säästö johtuu (pyörivän)paino/massann säästöstä ja pienemmistä sisäisistä kitkoista moottorissa.


      • ei rallata ei

        Jakopääremontti vesipumppuineen,moniurahihnoineen ,rullineen, töineen reilu 400 euroa.
        Uudet vaihtovälit 120000/6 vuotta.Työn kesto merkkikorjaamolla n.2 tuntia.


      • Pyörivä massa
        insinöörin ajatus kirjoitti:

        Hei! Toiset kehuneet hihnojen kestoa toiset haukkuneet.

        Totuus on, että hihna kuluu tasaisesti sisäpuoletaan käytössä ja pitää uusia valmistajan määrittelemin määräajoin. Jos hihna katkeaa, ei sitä ole uusittu ajoissa tai, kuten useimmin, kyseessä on asennusvirhe tai muita kuluvia osia ei ole vaihdettu hihnan vaihdon yhteydessä (kiristin, ohjainrulla(t) jne). Väärä hihnan kireys on yleisin syy vaurioon - ja myös automaattikiristimet vaativat oikean kireyden esiasetuksen.

        Nykyisten autojen jakohihnat automaattikiristimin kestävät jopa 150 000 km tai joskus ylikin. Toki tietokoneohjattuihin autoihin useimmat asennushommat on tarkkoja tehdä ja aikaa vieviä. Muistakaa myös, että uusimmat jakoKETJUT eivät ole samoja, kestäviä ketjuja kuin ennen - laatu maksaa tässäkin.

        Jos joku vallitsee auton jakoketjun mukaan (!), on syytä muistaa, että ketjullisen ja jakohihnallisen auton/moottorin polttonesteenkulutus ero on noin 2 % (mm. Renaultin ja suuren jakohihnatoimittajan mukaan. Asia on testattu muuttamalla mm. Mini Cooper jakoketjusta -hihnaksi - tosihomma).

        75 % alle 1.8 litraisista moottoreista eurooppalaisessa autokannassa on varustettu jakohihnalla. Isoissa ja eksoottisissa autoissa yli 2.5 litraisissa jakoketju (75 %) on vastaavasti yleisempi. Uusissa pienissä dieseleissä ollaan siirtymässä jakohihnaan - äänettömyyden takia. Ford 1.8 dieselissä on yksi jakohihna ja -ketju - mutta ketju on tulevaisuudessa korvattu hihnalla. Tulossa on myös muutossarja vanhempiin autoihin.

        Jakohihnan yleisyydestä johtuen vaurioita on todellisuudessa vähän verrattuna automäärään - tuskin puhutaan promilleistakaan. Jollakin, joka ei huolla autoa, voi olla muu kokemus. Lisäksi vaurio muistetaan pitkään, kun lasku on suuri männän ottaessa venttiiliin nykyautoissa. Siis älä "säästä" jakopään huollossa!

        Hihnan etuja ovat siis 2 % pienemmät CO2-päästöt ja siksi pienempi autovero. Sama säästö polttonesteen kulutuksessa, hihna ei veny, vie vähemmän tilaa ja on edullisempi valmistaa (auto on siis halvempi hankkia). Huono puoli on kuluminen käytössä (ei siis veny) ja siitä johtuva vaihtotarve määrävälein. Eli joskus jakopäänhuollon hinnan säästää bensoissa ja luonto kiittää jatkuvasti.

        Eli ei ole olemassa absoluuttisesti parasta teknista ratkaisua! Hyvää autoilu kesää kaikille!!!

        PS. Ennenkuin joku kysyy - polttonesteen kulutuksen säästö johtuu (pyörivän)paino/massann säästöstä ja pienemmistä sisäisistä kitkoista moottorissa.

        Ei muuten vie tehoa ja sisäisen kitkan osuus taitaa hihnassa olla suurrempi, eli olisko kulutusetu toisinpäin ?
        Paras tekninen ratkaisu on ollut tiedossa jo aikojen alusta (hammaspyörä), ja kuten jo sanottu, hihna on edelleen ylivoimaisesti suurin moottorivaurion aiheuttaja, vähättelystäsi huolimatta.


      • tsonsson
        Pyörivä massa kirjoitti:

        Ei muuten vie tehoa ja sisäisen kitkan osuus taitaa hihnassa olla suurrempi, eli olisko kulutusetu toisinpäin ?
        Paras tekninen ratkaisu on ollut tiedossa jo aikojen alusta (hammaspyörä), ja kuten jo sanottu, hihna on edelleen ylivoimaisesti suurin moottorivaurion aiheuttaja, vähättelystäsi huolimatta.

        Ketjussa on ns. monikulmiovaikutus, joka tekee käynnistä aavistuksen verran nykivää. Se ei siis tavallaan ole absoluuttisesti synkronoitu kampiakselin liikkeeseen ja tästä ajoitusongelmasta johtuen jakoketjua ei välttämättä voida edes käyttää esim. common rail- polttoainejärjestelmässä, jossa annetaan enemmän kuin yksi suihkuimpulssi sytytystahtia kohden. Asiaa voidaan tietysti helpottaa suurentamalla ketjupyöriä.


      • sitroen.
        rasvanäppi kirjoitti:

        itse ajelen 8 venttiilisellä opelilla. koneessa hihna jakopäässä. mitään ongelmia ei ole ollut. hihna, vesipumppu ja välirulla helppo ja nopea vaihtaa. ottaa aikaa n 1.5 tuntia max. vaihtoväli taitaa olla se 60000km. tekee itse remontit niin säästää kummasti. tosin jos autoilijalla ei tietotaitoa ole niin sit eiku korjaamolle.

        Miksi vaihdat vesipumpun ja kiristinrullan 60 000 km välein? Eikö Opel kestä?

        Minun Pösössä on sama tehtaalla maaliskuussa 1989 asennettu vesipumppu edelleen ja toimii. Mittarissa vasta 415 000 km. Kolmas kiristinrulla menossa.


      • Mitä kysyttiin

        Osaatko koskaan vastata siihen mitä kysytään!!! Taitaa olla mahdotonta!!!

        Tajusitko edes mitä kysyttiin???


      • huoltomies2
        yks ex-asentaja kirjoitti:

        paljon useimmin tullut vastaan hihna kuin ketjujakopään aiheuttamia remontteja.

        Miksei kukaan täällä ota sellaista asiaa huomioon, että jos yksikin stefa vuotaa tihkuuttaa vähänkin öljyä hihnakoteloon ja se joutuu kosketuksiin hihnan kanssa esim. ilmavirtaus kotelossa heittää sen hihnalle se haurastuttaa hihnan ja se räpsähtää poikki ennen kuin vaihtoa pitäisi edes ajatellakkaan... ei ole yksi eikä kaksi autoa missä juuri tuosta syystä hihnat poikki ennen vaihtoväliä!


      • 900iCC-87
        Urahihna kirjoitti:

        480000 kilometriä ilman jakohihnan vaihtoa, olisi luultavasti kestänyt vielä toisen samanlaisen ajomäärän mutta pellit ruostui lattiasta niin pahoin että ei kannattanut alkaa hitsaileen.

        kova ajelemaan oot jos normaalisti hihnan v.väli on 5-6v. TAI 100000?mut et' ihan 4.8x tuo..onkohan sun säilyketölkkiuusiokopassa ollu sittenkin ketju..mulla sunny-93 1.6twincam16V:konees on.Ruoste purru kans/mittaris 406tkm.Hienoa,kun olis vielä huoltokirja,et' näkis millon kiristin vaihdettu tai kokoremppa?Saab vaan tilalle..turvaa korinkin puolesta.Stefanvuodot näkee jos yön aikana tiputtanu alleen,mitä hihnakoneen käyttäjät saa pelätä ettei koteloon kerry ja haurastuta ennenaikojaan hihnaa pilalle poikki
        ..


      • mese män

        kuules juippi,mä tiedustelin asiallisesti toyota avensin käyttämää kone tyyppiä et kumpi remmi vai hihna kone on 2,2l diseli.tiedätkö mä koitin jo naista enenpää ku sinä synnyit,jos asiallisesti kysyy ni ei tartte päätä aukoo,mä tiedän tasan et auto tarttee huolen pitoa siinä mis nainenkin.ainiin luettele autot jos on hierova istuin


      • Höh 100000

        100 000 km? Neljä vuottahan se väli on! Vaikka et ajaiskaan.


      • Kurpaotassa

        Muuten hyvä mutta ei piäse 1000km ilman että jotain hajoaisi.. :D


      • Anonyymi

        Ei se ole vain ne kilometrit. Mietipä miltä tuntuu vaihtaa jatkuvasti jakohihnaa, jos ajaa jollakin kauppakassilla selvästi alle 10 000 vuodessa? Ihan älytöntä tuhlausta. Ketju on ikuinen.


      • Anonyymi
        rasvanäppi kirjoitti:

        itse ajelen 8 venttiilisellä opelilla. koneessa hihna jakopäässä. mitään ongelmia ei ole ollut. hihna, vesipumppu ja välirulla helppo ja nopea vaihtaa. ottaa aikaa n 1.5 tuntia max. vaihtoväli taitaa olla se 60000km. tekee itse remontit niin säästää kummasti. tosin jos autoilijalla ei tietotaitoa ole niin sit eiku korjaamolle.

        Miksi se vesipumppukin pitää vaihtaa? Onko sekin niin huono?
        Minun vm -89 pikkuisessa ranskanpatongissani on vielä alkuperäinen pumppu, pyörinyt siis 31 v ja 525 tuhatta km. Nesteenä kaikkea sekaisin, mukana tyyppiviasta johtuvaa öljyvuotoa kansitiivisteen kautta.
        Autoa ostaessa kyselin k.o. merkin asentajalta. Sanoi, että tehtaan ohjeen mukaan hihna pitäisi vaihtaa 80 tuhannen km:n välein, mutta he suosittelevat 60 tuhatta. Niinpä olen vaihtanut sen 60 tuhannen välein ja jos kiristysrullassa välystä, niin sen samalla. Viimeksi pelkkä hihna maksoi Motonetissä 13,5 euroa, rullan kanssa jotain 50 euron paikkeille.
        Hankalin vaihe työssä on lukitustapin laitto vauhtipyörälle, toiseksi hankalin lokarin irrotus ja asennus. Kiristyksensäätötyökalun tein Haynesin korjausoppaan mukaisen.
        Kirjoitti vanha autoteknikko.


      • Anonyymi
        ei rallata ei kirjoitti:

        Jakopääremontti vesipumppuineen,moniurahihnoineen ,rullineen, töineen reilu 400 euroa.
        Uudet vaihtovälit 120000/6 vuotta.Työn kesto merkkikorjaamolla n.2 tuntia.

        Ehjän vesipumpun vaihdattaminen on pelkkää kusetusta ja turhaa rahanmenoa. Ja luonnonvarojen haaskausta. Eikä se vaihto tapahdu "siinä samalla", koska jäähdytysneste on ainakin laskettava työn ajaksi pois ja sen jälkeen täyttö ja ilmaus. Tässäkin tietämättömiä kusetetaan siekailematta.
        Jos sitä perustellaan, että "kaiken varalta", niin joka ainoan osan voi samalla perusteella uusia. Koko autonkin. Hölmöjä on helppo vedättää autonkorjauksessakin ja näitä vedättäjiähän kyllä riittää siinä missä tietämätömiäkin. Sitä moraalia kun joko on tai ei ole. Tälläkin alalla eikä yksistään rakennusalalla, kaupassa ja politiikassa muutaman pahimman mainitakseni.
        Kirjoitti vanha autoteknikko.


      • Anonyymi
        huoltomies2 kirjoitti:

        Miksei kukaan täällä ota sellaista asiaa huomioon, että jos yksikin stefa vuotaa tihkuuttaa vähänkin öljyä hihnakoteloon ja se joutuu kosketuksiin hihnan kanssa esim. ilmavirtaus kotelossa heittää sen hihnalle se haurastuttaa hihnan ja se räpsähtää poikki ennen kuin vaihtoa pitäisi edes ajatellakkaan... ei ole yksi eikä kaksi autoa missä juuri tuosta syystä hihnat poikki ennen vaihtoväliä!

        Autossani etupään stefa vuotanut jo vuosikymmeniä eikä hihna vielä ole vaurioitunut mitenkään. Toki on vaihdettu suosituksen mukaan, mutta kuitenkin.
        Mihin perustuu väitteesi, että öljy haurastuttaa hihnan?
        Todennäköisesti teinipojan mielikuvitukseen ja varmuus tulee täydellisestä tietämättömyydestä.
        Kirjoitti vanha autoteknikko.


      • Anonyymi
        insinöörin ajatus kirjoitti:

        Hei! Toiset kehuneet hihnojen kestoa toiset haukkuneet.

        Totuus on, että hihna kuluu tasaisesti sisäpuoletaan käytössä ja pitää uusia valmistajan määrittelemin määräajoin. Jos hihna katkeaa, ei sitä ole uusittu ajoissa tai, kuten useimmin, kyseessä on asennusvirhe tai muita kuluvia osia ei ole vaihdettu hihnan vaihdon yhteydessä (kiristin, ohjainrulla(t) jne). Väärä hihnan kireys on yleisin syy vaurioon - ja myös automaattikiristimet vaativat oikean kireyden esiasetuksen.

        Nykyisten autojen jakohihnat automaattikiristimin kestävät jopa 150 000 km tai joskus ylikin. Toki tietokoneohjattuihin autoihin useimmat asennushommat on tarkkoja tehdä ja aikaa vieviä. Muistakaa myös, että uusimmat jakoKETJUT eivät ole samoja, kestäviä ketjuja kuin ennen - laatu maksaa tässäkin.

        Jos joku vallitsee auton jakoketjun mukaan (!), on syytä muistaa, että ketjullisen ja jakohihnallisen auton/moottorin polttonesteenkulutus ero on noin 2 % (mm. Renaultin ja suuren jakohihnatoimittajan mukaan. Asia on testattu muuttamalla mm. Mini Cooper jakoketjusta -hihnaksi - tosihomma).

        75 % alle 1.8 litraisista moottoreista eurooppalaisessa autokannassa on varustettu jakohihnalla. Isoissa ja eksoottisissa autoissa yli 2.5 litraisissa jakoketju (75 %) on vastaavasti yleisempi. Uusissa pienissä dieseleissä ollaan siirtymässä jakohihnaan - äänettömyyden takia. Ford 1.8 dieselissä on yksi jakohihna ja -ketju - mutta ketju on tulevaisuudessa korvattu hihnalla. Tulossa on myös muutossarja vanhempiin autoihin.

        Jakohihnan yleisyydestä johtuen vaurioita on todellisuudessa vähän verrattuna automäärään - tuskin puhutaan promilleistakaan. Jollakin, joka ei huolla autoa, voi olla muu kokemus. Lisäksi vaurio muistetaan pitkään, kun lasku on suuri männän ottaessa venttiiliin nykyautoissa. Siis älä "säästä" jakopään huollossa!

        Hihnan etuja ovat siis 2 % pienemmät CO2-päästöt ja siksi pienempi autovero. Sama säästö polttonesteen kulutuksessa, hihna ei veny, vie vähemmän tilaa ja on edullisempi valmistaa (auto on siis halvempi hankkia). Huono puoli on kuluminen käytössä (ei siis veny) ja siitä johtuva vaihtotarve määrävälein. Eli joskus jakopäänhuollon hinnan säästää bensoissa ja luonto kiittää jatkuvasti.

        Eli ei ole olemassa absoluuttisesti parasta teknista ratkaisua! Hyvää autoilu kesää kaikille!!!

        PS. Ennenkuin joku kysyy - polttonesteen kulutuksen säästö johtuu (pyörivän)paino/massann säästöstä ja pienemmistä sisäisistä kitkoista moottorissa.

        Läpätilää


      • Anonyymi
        kerran vuodessa kirjoitti:

        Minulla on kolme hihnakonetta ja kerran vuodessa ylimääräinen noin 400E kulu - Tojoon kuitenkin alta 100E, mutta ylimääräinen joka tapauksessa. Tojon hihna vaihtuu odottaessa noin puolessa tunnissa, mutta noihin ranskiksiin joutuu varaamaan päivän. Vuosihuolto siinä hoituu samalla, mutta sittenkin...

        Ei ainakaan Fordit ja Nissanit pidä ääntä. Muista ei ole kokemusta.

        Ketjukäyttöistä minäkin seuraavaksi harkitsen.

        Edellinen auto oli C5 Sitikka, jolla hihnan vaihtoväli oli 160.000 km tai 8 vuotta. No, se vaihdettiin kerran ajallaan muutamalla satkulla, ja auto ehti vaihtua ennen seuraavaa vaihtoa. Nykyisessä Bemarissa on ketju, tai oikeastaan kaksi ketjua ja ne koneen takapäässä, moottorin ja vaihteiston välissä. Toivottavasti niitä ei tarvitse koskaan vaihtaa, silloin nimittäin täytyy koko apurunko moottoreineen ottaa pois auton keulalta. Kuulostaakin kalliilta.


      • Anonyymi

        Kiitos näsäviisas kusipää😉


    • RTT

      Sen heti kun konepellin aukaisee. Siellä on hihna jos suojakoppa on muovia.
      Ketju jos suojakoppa peltiä, koska siellä pyörii öljyt ketjua voitelemassa.

      • oikeaoppinen

        ja lyhyt vastaus. ja hyvä


      • rtt jyrää

        oikeassa olet taas. niinkuin aina. älä silti ylpisty


      • Corsasta kiinnostunut

        Myytävänä olisi opel corsa 1.2 3d Gsi16V 2000-2001 B malli hihna vai ketju jakopäässä? Näytti että suojana olisi metallinen suoja, kun oli aika leveäkin.

        Kiitokset etukäteen tiedoista?


      • xe asenn
        Corsasta kiinnostunut kirjoitti:

        Myytävänä olisi opel corsa 1.2 3d Gsi16V 2000-2001 B malli hihna vai ketju jakopäässä? Näytti että suojana olisi metallinen suoja, kun oli aika leveäkin.

        Kiitokset etukäteen tiedoista?

        1,2 ketju autodatan mukaan


    • Ph

      Tietääkö joku, onko Volswagwn Polo Classicissa vm -97 ketju vai hihna?

      • WoopeR

        Tässä mallissa on jakohihna.


    • 544355

      Jos laittavat hihnoja niin älyäisivät edes tehdä "vapaasti pyörivän" eli sellaisen ettei ventttillit ole heti tökkimässä mäntiin.

      • Tsonsson

        "vapaasti pyörivän"? Mitäköhän mahdat tarkoittaa?


      • ykssorminen
        Tsonsson kirjoitti:

        "vapaasti pyörivän"? Mitäköhän mahdat tarkoittaa?

        ei terähihna, ketju kun katkiaa saattaa tulla rumaa jälkeä.

        Ketjun voi vaihtaa itse vaikka metsässä.

        Pitää vaan ottaa tulpanjohto irti ettei lähe mäkistartilla käyntiin kejunvaihdon aikana, saattaa tulla rumaa jälkeä.


      • Tsonsson
        ykssorminen kirjoitti:

        ei terähihna, ketju kun katkiaa saattaa tulla rumaa jälkeä.

        Ketjun voi vaihtaa itse vaikka metsässä.

        Pitää vaan ottaa tulpanjohto irti ettei lähe mäkistartilla käyntiin kejunvaihdon aikana, saattaa tulla rumaa jälkeä.

        Niin, anteeksi mutta en nyt vieläkään tajunnut tuota, että millä lailla "vapaasti pyörivän"?


      • tuossa alempana oli
        Tsonsson kirjoitti:

        Niin, anteeksi mutta en nyt vieläkään tajunnut tuota, että millä lailla "vapaasti pyörivän"?

        Vapaasti pyörivässä koneessa venttiilit ei ota mäntiin vaikka remmi katkeaisi.


      • lauta-aita

        fiat unossa siis firekoneella ei osu venttiilit mäntiin jos hihna katkeaa, ja on melko helppo itse vaihtaa kokemusta on t.ent.unon omistaja


    • Sori mut yritin

      Tän takii en tätä koskaan kysynyt, koska kun ihmisiltä loppuu tiedot alkaa
      vittuilu. Enemmän olen ollut kiinostunut vapaastipyörivästä koneeesta jossa remmin katkeeminen ei hajota konetta joista mallina wanhat opelin Ohc:t

      ketjulla olevia:

      -Ford Ka (kaikki)
      -Honda civik (92-94)
      -Peugeot 309 (1960)
      -Fordin Nk.Kentti koneet
      -Mersedes-benz (Vito)

      Mutta en tiedä kellä täällä kestää remmit 100 000 km, koska esim
      Opelin ecotec tappaa remmin tasan 60 000 km:ssä eikä anna metriäkään
      armoa. Jossain vanhoissa Fordeissa luku on 20 000 km,
      vanhoissa Opeleissa oon nähnyt tuon 110 000 km.

      Ja tasan kerran yks vatipää on säästänyt ja ajanut
      240 Volvolla 1 000 000 samalla remmillä. Joskin omani loppui 80 000 km:ssä.

      Mutta koska täällä ei ihmisllä ole tietoa, eikä minullakaan tarpeeksi
      kuulokstaa tuo motonetti itsenikin kohdalla ihan idealta..

      • Volvo 760

        V6-kone on ketjulla.


    • waler

      Ei riko konetta 240.ssä.Opel on paskin tekemään autojen jakopäätä,
      niitten tekemät ketjutkin kuulemma saattavat nykyisin poiketa..
      (tietoa entisiltä duunikavereilta opelhuollossa)
      mutta omassa kulkuvälineessäni on vaihtoväli 150000km,
      ja remmi on kyseessä

    • joo o

      Joo no en oo Opelin huollos, teen itte huollot.
      Jos saan valita otan wanhan vapaastipyörivä opelin kadet / ascona
      joka tapaukses enne ecotekkiä.

      100 000 remmi ja vaihto vie 15 min eikä riko konetta, ajakaa millä ajatte.

    • Jakopääketjumies

      Itse suosittelen ketjua. Huolto vapaampi, 250-300tkm paikkeilla kun vaihtaa hilppeet niin ei huolta. Tosin aina ei laatu osia ole tehtaaltakaan tullut. Jotkut valmiste/suunnitteluvirhe 1.2 polot ovat asia erikseen. Muovit/kumit haurastuvat ajan myötä. Metalli ei niin herkkää tavaraa ole. Ketjun kanssa kilometrit ovat halvempia kun laskeen huollot mukaan.

    • nknk

      BWW, ei paljon kuminauhoja näy venttiilejä pyörittämässä.

      • ketjukin pettää

        Eipä se ketjukaan ole varma ratkaisu. Juuri meni rikki ja jako sekaisin Mazda 6:sta ketju alle 90 tkm:n ajolla. Remonttia 3000 €:lla. Uusi kone olisi maksanut 5000 €. Eikä merkkikorjaamon mukaan ollut ensimmäinen jolle näin kävi.


    • BMW fahrer

      Yksi auton valintaperuste on jakopää ketjulla, hihnaratkaisu ei tulisi edes mieleenikään. Ainakin BMW:ssä kestää koneen iän, nyt mittarissa 360tkm, jolloin Opel kuski olisi uusinut hihnaansa 3000€ arvosta.
      Ketju ei ääntele lainkaan ja kone kuin uusi!

      • hinuripentti94

        aika palo noita homppeli bmwitä raahataan pajalle.


    • 0,0025 €/km

      Ford Focus, vaihtoväli 160 000 km ja maksaa 400 € osineen ja töineen oikeassa korjaamossa.

      Siis hurjat 0,0025 €/km.

      Kyllähän tuon takia kannattaa jättää auto ostamatta. :)

      • Kalliitkilometrit

        Niin koska sitten kun tulee se hihnanvaihto remontti niin tililläsi on 0 euroa ylimäärästä tuhlata sellaseen. Kylläpä sitten ketjukone lämmittää kun siihen ei tarvitse ollenkaan tehdä tuota remonttia. Saapi vaan ajella kurvailla samalla kun sinä otat 400 korot velkaa jota maksat 6 kuukautta takasinpäin rahoitusyhtiölle.


      • kjhgjfxds
        Kalliitkilometrit kirjoitti:

        Niin koska sitten kun tulee se hihnanvaihto remontti niin tililläsi on 0 euroa ylimäärästä tuhlata sellaseen. Kylläpä sitten ketjukone lämmittää kun siihen ei tarvitse ollenkaan tehdä tuota remonttia. Saapi vaan ajella kurvailla samalla kun sinä otat 400 korot velkaa jota maksat 6 kuukautta takasinpäin rahoitusyhtiölle.

        Joo eipä se paljoa kilometriä kohti tee, mutta neljällä huntilla saa ihan kivasti polttoainettakin..


    • timing chainreaction

      Siksihän jakohihnan vaihto tuppaa jäädä tekemättä kun vaihtotyö on niin kallis, ketjua ei tarvitse vaihtaa juuri koskaan niin siinä säästää satoja euroja selvää rahaa.
      Jakohihna kun jää vaihtamatta niin seurauksena voi olla sitten kallis moottoriremontti. Ennen sentään oli vapaasti pyöriviä moottoreita joissa ei koko kone mennyt paskaksi jos hihna petti mutta autonvalmistajat ovat ilmeisesti idiootteja kun on pitänyt mennä muuttamaan huonompaan suuntaan rakenteita niin että koko moottori menee varmasti paskaksi jos hihna pettää!
      Ei tarvitse ihmetellä miksi ketjukoneet ovat halutumpia.

      • Anonyymi

        Itse olet idiootti. Opiskele autotekniikkaa ja opi, että on olemassa monia toimivia ratkaisuja, joista valmistaja joutuu valitsemaan. Valintaan vaikuttaa hyvinkin paljon se, mitä ominaisuutta halutaan painottaa eniten ja mistä taas voi sen takia vähän tinkiä.
        Ihan sama juttu sinulla: talvella joudut valitsemaan ulos mennessäsi keliin sopivat kengät. Kumisaapas pitää vettä, mutta on kökkö käveltävä, hiostava ja jäätiköllä liukas. Joku muu on toisenlainen. Minkä kengän valmistaja on siis se hölmö?


    • Julle Passattimies

      Volkwagen Passatissa vm 2000 1,9 tdi pumppusuutin koneessa jakohihnan vaihto osat 750 euroa. Jakohihna vaihdettava 90 000 km välein ohjekirjan mukaan. Valitettavasti olen joutunut vaihdattamaan hihnan 60 000 km välein pari kertaa, koska perushuollossa tarkistetaan hihna ja siellä havaittu ,että hihna huonossa kunnossa. Olen kysynyt silloin, että kuinka kauan se vielä kestää on sanottu että voi katketa vaikka huomenna. Dieseli Passatti syö vähän ja vähän vikoja, mutta jatkuva hihnanvaihto on kallista.

      • osssss

        VW kallis auto pitää.Ja joku aina rikki ikkunannostimistä lähtien.


    • konehaku

      mitä vapaasti pyöriviä aitoja on volvon koneet esm 240 740

      • Romumikäromu

        mun 740 2l motilla varustetusta katkes hihna aikoinaan sillä seurauksella että muutama venttiili löi mäntiin! Siinä pyöri eurot vapaasti sen jälkeen!?


    • tjuuh

      Mut opelilla onkin hyvä näissä 90-luvun diisseleissä kuten astrassa, kun hihna menee poikki, niin riittää kun vaihtaa pelkät keinu vivut, eikä tee niinkuin jokainen aina sanoo, että heti kansiylös. Ja pari muutakin automerkkiä on missä sama tilanne.

      • tjuuh

        Ja niin kyllä tuo ainakin nissanin 2000vm eteenpäin ketjukoneitten kestävyys ihan surkeaa almera ja primera. ketju venyy joissakin jo alle 120Tkm, ja rupeaa herjaamaan asentoantureita. Pelkät osat maksavat tähän uudemman mallin ketjulle n 900€ työt


    • wdtrwtaw

      Saab 900 ja 9000, nissan primera, nissan micra ketjulla

    • JesseJameson12345

      Itse olen aina ollut ketjun kannalla. Huoletonta ja toimivaa.

      Bmw moottorit paria poikkeusta ketjulla (M20 ja M40)
      Muita ketjukoneisia ainakin mazda 6 käsittääkseni muut paitsi diesel, nissan almera N16 1.5

      Japsiketjuista vähän kokemusta mutta toistaiseksi tyytyväinen. BMW ketjut erittäin huolettomia ja toimintavarmoja. Eri koneita muutaman sadantuhannen verran ajaneena.

      BMW remmikoneista taas pelkkää huonoa. M20 koneesta meni poikki jolloin venttiliä tuli kannesta läpi, M40 koneesta alkoi remmin löystymisen jälkeen nokka-akseli kulumaan ja alkoi järkyttävä säksätys.

      • entinen Pösöisti

        Ajoin Peugeot 205 1.8D:llä 170 000km, enkä vaihtanut hihnaa kun ostaessani sen.
        Vanha p..ka oli mutta toimi kun kello. Ei hihnassa mitään vikaa oo, asennus pitää vaan osata ei liia kireelle eikä löysälle eikä murjomista. Opel kai ainoo missä ei kestä vaikka laitat miten..


    • Tietoa löytyy
      • osssss

        Vältä VW autoja? Lukkeeko sielä?


    • Hihnaseveri

      90-luvun Primerassa, Sunnyssa...ja sitte bmw:n m10 koneessa..on kait noita

    • Keke13

      Kuulemma kaikista autoista tulee vanhana Opel:eita.

      • Das au wiedersehen

        ..koska se on toisinpäin lepo!rest in peace sulatonraaka-aine..eiks ni?ei siel katota merkkei,kaikil sama kohtelu,arvo,ku on sama kohtalo.Uus elämä eri muodos.Kolhittuja,rapistuneita,vaivaisia,ei merkityst,palveltu on mitä kukin elämää jaksannu,mitä onki sit juotettu,syötetty,kaikkensa antoivat,nöyrästi vuosii kokenu,antaa nuorien jatkaa,niil o elämä ees.Ominaisuuksista huolimat ja sääs ku sääs.WirLiebenAutos.


    • sdfbgsdfbg

      Missä muka nykyään kestää ketjut, niitähän saa juttujen perusteella olla vaihtamassa samaa tahtia hihnojen kanssa ja ovat vielä kalliimpiakin. En suosittelisi ketjua vähänkään paranoideille ja ylihuolehtiville ihmisille kuten itse, sitä ainaista stressaamista ja kuuntelua että äänteleekös se jakopää nyt, onko kallis ketjuremppa tiedossa... Se yksi ketjukone riitti vaikka saattoikin olla hieman huonommin pidetty yksilö.

      • Luotettavaa.....

        Ne jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa.


      • Ei kestä ketjutkaan

        Meillä kesti Opelissa ketju alle 100tkm... ei katkennut mutta venyi ja alkoi pitämään karmeaa ääntä tyhjäkäynnillä. Eli ei se ketju mitään ratkaise, jos laatu on Opelin tasoa, ja liekö muissakaan ikuinen. Kyllä hyvä hammashihnatotetus on toimivin. Vaihdattaa vaan ajallaan.

        Siitä Opelista muuten hajosi kone vähän myöhemmin kun nokka-akseli katkesi (kyllä!). Lieko väljä ketju vaikuttanut asiaan, en tiedä. Varokaa Opeleita! Niissä ei kestä ketjut eikä hihnat, uskomatonta kuraa koko auto...


    • Avensismies

      Jos kuuluu roklatus käydessä on kettinki, jos suhina on hihna.

      • Anonyymi

        Minun autossani kuuluu rahina, kun kiristinrullan laakeri on rikkoutumassa. Silloin kannattaa vaihtaa seuraavassa hihnanvaihdossa se rullakin.
        Jos ketju ääntää, niin syynä ei välttämättä ole se ketju vaan ketjunkiristin. Se kiristin voi tehdä moottorille täystuhon...


    • 6+19

      Kaikissa mersuissa on jakoketju.

      • osssss

        Ja kestää?


    • se hihna

      Hammashihnat katkeilevat nyt alvariinsa kun suomalainen autoilija rouhii tiet nastarenkaillaan pölyksi. Pöly syö hammashinhnan alta aikayksikön ja kun hihna on suomalaiselle tärkeä niin kyskymys on isosta aisasta. Ei nyt niin keuhkoista ja keuhkösyövästä väliä, mutta se hihna, se hihna.

      • osssss

        Suola se söi hihnat..


    • pöcp56öpöpc

      Ketjut kesti jopa nissan susi ketjuis sen yli hihnan iän,kunnes wag keksi tehdä ketju jakopäitä.Kohta kiitoksena ihmiset haluaa hihna koneita.

      • osssss

        Ja Vw väittää oktomurskeen katkovan hihnoja?
        Kuluneet jopa 30tkm ajolla.
        Hesari autot.


    • paras tie

      Lopettakaa nastarenkaiden käyttö, niin autot kestävät kautan ja ihmiset elävät pitkään

      • osssss

        Lopeta VW autojen osto niin kulut pyssyy kurissa?


    • ei niin yksinkertais

      Jotta homma ei olisi niin helppoa niin täytyy todeta sellainen pieni sivuseikka että tiettyihin autoihin täytyy ketjukin uusia jopa yhtä tiheään kuin joihinkin hihnakoneisiin. Ja vielä.. ketjujakin on katkeillut juuri noissa ongelma-malleissa, kokemusta esim mersusta.

    • molemmat kuluu

      Nastarenkaitten rouhima pöly tuhoaa ihmisen keuhkot ja auton nokkahihnan.

      • todellinen syypää

        Jep, useimmat jakohinansa katkoneet löytävät syypään tuhoon peiliin katsomalla.

        Oktomursketta käytetään, koska se kestää parhaiten jyrsimien kulutusta. Jyrsimien tuhovoima on niin suuri, ettei millään muilla ominaisuuksilla (rengasmelu, jarrutusmatkat kesäisin yms.) ole väli, kun materiaaleja valitaan.

        "Tierakennusurakoita suunnittelevan kalajokisen Carement Oy:n toimitusjohtaja, insinööri Jouni Juurikka ei näe ongelmaa oktomurskeen käytössä asfaltin kiviaineena. Juurikan mielestä teollisuuden sivutuotteena saatava oktomurska on luonnon kannalta perinteisiä kiviaineksia järkevämpi vaihtoehto."

        "Pyrimme Suomessa maksimoimaan nastarengaskulutuskestävyyden. Siihen voimme kiviaineksella vaikuttaa, ja oktomurske on lujuus- että muotoluokaltaan erinomaisen hyvä ainesosa päällysteissä."

        "Suomessa käytettävissä aineksissa on tehtävä kompromisseja nastarenkaiden käytön vuoksi."

        http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_puolustaa_kohuttua_oktomursketta_saastaa_luonnonvaroja/6893930


    • ympyrä

      Hihnan vaihtoväli 240,000kilometriä tai 10 vuotta.....Näin uusilla AUTOILLA !

      • 19+19

        Kestäviä ovat remmit. Autooni vaihdettiin hammashihna 5 vuoden käytön jälkeen, ja oli siinä pieni katkeamisalku. Toki hihna olisi vielä kestänyt, mutta hyvä se tuossa vaiheessa oli vaihtaa. 46 000 ajettu auto. Merkillä ei juurikaan ole väliä, koska remmiviritys on kaikissa samanlainen.


    • matka-katkesi

      Vanha olisi hyvä valinta mutta se ei enää käy. Kuka vielä muistaa ne 2-tahtiset Warret? Niissä ei ollut mitään "jakopää" huolia kun sellaista ei edes ollut. Itse ehdin kuluttaa 3 Warrea aivan loppuun asti eikä koskaan jääty "tien päälle" seisomaan jonkin vian takia.
      Nyt "uusin" v. 2010 mallinen 4-tahtinen autoni jätti yhden kerran tien päälle seisomaan ja oli pakko kutsua hinausauto kun sitä autoa ei saanut hinata edes käyntiin perinteisellä tavalla. Ohjekirja kun kieltää hinauskäynnistyksen ("ruisku" moottori ei kaasutinta ja automaattivaihteisto) ja loppumatka menikin sitten hinausauton kyydissä.
      Korjaamolla se starttivika korjattiin, että tämmöstä se autotekniikan kehitys on eli "tien päällä ei juuri mitään voi korjata".

    • Nastamössön syy

      Joka tapauksessa nastarenkaiden tiestä hakkaama NASTAMÖSSÖ rikkoo auton pölylle alttiina olevat osat ja sairastuttaa ihmiset.

    • 2000 luku on nyt

      OIKEISSA autoissa on ketju. Warre ja kumppanit taitaa olla vielä remmivetoisia. Toiset ajaa hevosilla, toiset autoilla. Siis tämän vuosituhannen autoilla.

      • Mutterinpuristelija

        Ei warre ole koskaan ollut muulla kuin ketjuvedolla!


    • kestoikä

      Miten pitkään hihna ylipäätään voi kestää Suomen oloissa?

    • .,.

      Miten on Rellu Meganen, jos vähän ajoa, niin onko vaihto 4 vai 5 vuotta.

    • kumpikampi
    • Felix W

      Onkos Mazdan wankelissa ketju vai hihna?Mikä vaihtoväli?

      • on siinä

        Hyvää :)
        Ratkaisu missä ei turhat remmit ja vitjat haittaa.


    • Aattelija

      Minä puhun niistä vanhoista ketjukoneista! niissä oli kaksi raitaiset ketjut! nykyisin ne ovat polkupyörän ketjut! eli yksiraitaiset. Eihän nämäkestä! Nuo kaksiraitaiset kestivät lähes ikuisesti,no olipahan ne paremmista värkeistä tehty kuin nykyiset. Kyllä vanhat moottorit olivat oikeita moottoreita. Ja kulutuskin oli ok huonioi auton painot vanhat painoivat noin kaksitonnia ja yli, nykyiset nuutaman satakiloa,sitten vielä tiet ennen kahlattiin kynnyksiä myöten kurassa nyt ajetaan pöydällä. Laskekaa itse kumpi parempi.

      • Anonyymi

        Kyllähän nykyautot painaa helpostikin sen kaksi tonnia, pienimmät puolitoista. Minun 1970-1980 -luvun autoni ovat painaneet 800 plus miinus 30 kiloa. Sitä vanhemmat reilusti allekin lukuunottamatta öMeriKKäläisiä malmikasoja.


    • JapanilaisistaAutoista

      Mazda, Toyota valmistavat bensamoottoreita missä on jakopää ketjulla. Molemmat ovat kokonaan luopuneet bensamoottoreissaan jakopään hihnoista jo useita vuosia sitten.

      • Anonyymi

        Vaimolla oli Toyota Corolla 1,4 diisel vm 2007. Mittariin tuli 470 tn km. Nokkaketjua ei tarvinnut vaihtaa kertaakaan. Corolla on vieläkin ajokunnossa. Tyttärellä on Skoda Oktavia bensakoneella eikä siinä näytä ketju kestävän, kun merkkivalo alkaa vilkkumaan.


      • Anonyymi

        Myös Hondalla on ollut jo yli 13 vuoden ajan useimmissa 4 sylinterisissä bensamoottoreissa jakoketju. Useimmissa Hondan V6 bensamoottorissa on jakohihna.
        Sellaiset ihmiset jotka harkitsevat Hondan ostamista on hyvä muistaa, että vaikka Hondan moottorit ovatkin hyvin moderneja, on niissä vieläkin hieman vanhaa tekniikkaa ja ne tarvitsevat ainakin muutaman kerran auton käyttöiän aikana huoltotoimenpiteenä moottorin venttiilien säätöä jota ei useimpien muiden automerkkien moottorit tarvitse.

        Moottoriöljyn laadulla ja öljyn vaihtoväleillä on suuri vaikutus jakoketjun käyttöikään. Huonolaatuinen öljy, öljynvaihtojen laiminlyöminen saavat jakoketjun kulumaan normaalia nopeammin ja myös aiheuttaa toimintaongelmia jakoketjun kiristimelle.
        Jakoketju ei yleensä ikinä katkea täysin yllättäen. Vaan useimmiten rupeaa kuulumaan ensin varoittavaa meteliä kuten esimerkiksi metallisia korahduksia moottorin käynnistyksissä, sitten jatkuvaa rallatusta joka kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä.

        Kitkarengas uskovaiset sitten kirjoittaneet näköjään tännekin roskaansa kuinka nastarenkailla olisi muka vaikutusta jakohihnan käyttöikään. Ei pidä paikkaansa heidän väite, vaan se on kylläkin oktomurske joka on tuhonnut autoista jakohihnoja normaalia aikaisemmin.
        https://yle.fi/a/74-20000311
        Oktomurskettahan on tiestössä erityisesti Oulun seudulla, jopa muutamissa muissakin paikoissa. Mikäli omistaa jakohihnallisella moottorilla varustetun auton niin on Järkevää välttää kokonaan autoilua näillä oktomurskeisilla teillä jos niihin ei ole aivan pakko mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimolla oli Toyota Corolla 1,4 diisel vm 2007. Mittariin tuli 470 tn km. Nokkaketjua ei tarvinnut vaihtaa kertaakaan. Corolla on vieläkin ajokunnossa. Tyttärellä on Skoda Oktavia bensakoneella eikä siinä näytä ketju kestävän, kun merkkivalo alkaa vilkkumaan.

        Siis onko Skodassa erityinen ketjunkulumis-merkkivalo???? Millainenkohan anturi siellä on?


    • Anonyymi

      Tesloissa on jakopää ja viat kaupanpäälle. halpis sekunda auto teslaharmi sillä alku idea olisi ollut hyvä mutta laaduttomuus ja kalleus pilasi sen.

    • Anonyymi

      Eipä nuo ketjutkaan kestä läheskään kaikissa koneissa nykyään ja ketjun vaihto se vasta kallista onkin hihnaan verrattuna.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe