AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / VW 2.0 TDI moottorit

VW 2.0 TDI moottorit

14 Vastausta 5 096 Lukukertaa
Kun esim golfista löytyy kahta eri 2.0 TDI versiota 170hv ja 140hv niin onkohan ne samat moottorit muuten?. Lähinnä sitä tarkoitan, että onkohan toi 170hv viritetty samasta moottorista kun 140hv

Kun dieseltuning sivuston mukaan pystyy 140hv helposti tekemään 170hv eikä maksa kovin paljoa.

Ja mitenköhän on takuun laita jos alkaa niitä itse tuunamaan tehokkaammaksi, jollain ohjelmalla?

Eli tollaisia kysymyksiä

Sama moottori

Ohjelmalla on tullut ne 30 heppaa lisää. Takuu menee umpeen jos lastuttaa auton, mutta joissakin pajoissa ohjelmoivat alkuperäisen lastun uudelleen ja pitävät sen "koodin" samana joten huollossa eivät näe onko lastutettu, näin on omassa autossani.

jatkoa

Joo niin ajattelinkin. Mutta onnistuukohan, jotenkin saada jettaan ton 170hv version, koska siitä ei näytä olevan kun tuo 140hv versio.
jos vaikka vw lastuttaisi sen 170hv ja takuu pysyisi normaalina. Tekeeköhän ne sellaista?

Eivät ole samoja

Älä usko kaikkea mitä tällä kirjoitellaan.

VAGin 2.0TDI:stä on useampi eri versio - äkkiä muistelisin niitä olevan 5 eri versiota.

136hv versio on ensimmäinen kehitysversio, joka taisi olla 8 venttiilinen. Kone on käynniltään huomattavasti karkeampi kuin myöhemmät versiot ja siksi karttaisin tätä mallia. Kovat tärinät yms ovat normaalia tälle versioille kuumana moottoritiellä ajon jälkeen yms.

Sitten tuli 140hv versio joka oli 16 venttiilinen ja myöhemmin 8 venttiilinen mallikin.

Nyt myytävät 140hv versiot ovat joko 8 tai 16 venttiilisiä riippuen onko se varustettu hiukkassuodattimella vaiko ei.

170hv versio taas on piezosuuttimilla varustettu ja on erilainen kostruktio muutoinkin (turbo eri yms) tehottomampiin verrattuna.

Versioita on enemmänkin mutta nuo on ne selkeimmät eri versiot - valmistaja itse erottelee eri versiot toisistaan moottorikoodeilla.

Ohjelmalla päivittäminen eli lastuttaminen ei tee moottoria 'samaksi' kuin sen tehokkaampi versio, jos tekisi niin miksei sitten siitä tehottomammasta saa lastulla samaa tehoa irti kuin tehokkaammasta? Eli jos 140hv versiosta saa lastulla 170hv, pitäisi siitä myös irrota se 200hv mitä 170hv versiosta lastulla irtoaa - jos kerran on 'sama' moottori.

Ja mitä tulee lastutukseen niin hiukkassuodattimellisien dieselin kanssa saa olla tarkkana, että lastuttaja tietää mitä tekee tai syteen ja saveen menee lastutus. Aiemmin ei tarvinnut olla niin varovainen, mutta hiukkassuodattimien kanssa pitää todella tietää mitä tekee ja tehonlisäys osaavankin käsissä voi helposti jäädä huomattavasti pienemmäksi kuin aiemmin ilman hiukkassuodatinta.

mites kytkin 6-v lootassa?

Itsellä toi 140hp 2005 vuosimallisessa eli ilman hiukkassuodatinta. Miettinyt lastuttamista, mutta kytkimen kesto arveluttaa, vaikka aika tukeva se kytkin saa olla 140hp/320nm kanssakin.

kytkin vaihtoon

audi A5:sen kykinpalat sopii mainiosti tohon sun veeweehen1

Loota kolahtaa

joten kannattaa jättää ammatti-ihmisen hoiviin koko viritys.

Pöh.

se ei kolahtele mihinkään jos se yleensäkään kestää. Viittaan tässä työkaverini laatikkoon joka kilahti 100tkm ajettuna vaikka ei edes ollut lastutettu. Jokin tappi meni poikki. Itsellä 400nm ja ei mitään ongelmia 100tkm matkalla paitsi kytkin 2 kertaa. Heikko oli 115hv pumpparin kykkänen, en tiedä millainen se nyt on.

hiukkassuodattimen

hiukkassuodattimen voi ohittaa eli "tulpata" ;)

Lisäksi

Lisäksi todennäköisesti tehokkaammassa on tehokkaampi öljypumppu, vahvemmat laakeroinnit, kiertokanget, voimisiirron osat jne.

muuten oikein

mutta ikinä en ole kuullut 136hv mallista ja kaikki 2L tdi:t ovat 16v koneita tai sitten olen jotakin ohittanut ja pahasti.... Lisäksi tärinöistä en ole kuullut minkään mallin ollessa kyseessä, tosin itsellä ei ole ollut kuin 115hv malli täppölastulla 150hv/400nm muutama vuosi sitten. Tuolla lastulla muuten kytkin kesti 30tkm. Joten aivan varmaa ei kytkimen kestävyydestä ole volkkareissa, kun sitä joku tuossa kyseli. Mutta työkaverilla hajosi 130hv Borasta koko vaihteisto 100tkm kohdalla ja sitä ei ikinä ollut lastutettu.. Joten ei se aina johdu lastuttamisesta..
Se olikin suurin syy miksi siirryin BMW:hen. Ei hajoo paikat vaikka lastuttaa.... Vaikka muuten pidinkin Golfista ja varsinkin myöhemmin tulleesta DSG-vaihteistosta...

On niitä eri malleja

On niitä myös 136hv motti olemassa, sitä oli Suomessa etupäässä Touranissa ensimmäisenä valmistusvuonna eli vuonna 2003. 2004 vuosimallissa se korvattiin 140hv versiolla. Tärinöistä tiedän sen vuoksi, kun olen omistanut molemmat ja muutamaa toistakin yksilöä on tullut koitettua.

136hv 2.0 TDI:tä löytyy myös useista kilpailevien konsernien autoista, siitä en ole varma onko kyseessä joku uusi versio tuosta VW:n aiemmin itsensä käyttämästä sillä tuo ei ainakaan Mitsussa tärissyt niin rajusti.
A3:sta taisi myös saada aluksi tuolla 136hv TDI:llä.

8v malleja on käytössä edelleenkin hiukkassuodattimen kanssa. Moni jättää tilaamatta hiukkassuodattimen juuri sen vuoksi kun haluaa 16v mallin tuossa 2.0TDI:stä.

eri moottorit.

170hv malli on pietsosuuttimilla ja nokkaketjulla tehty nykyaikainen kone. 140hv on pumppusuuttimilla ja nokkahihnalla tehty sinänsä hyvä kone, mutta jo hieman "viime vuotinen". Huoletta voit tilata esim. www.mehrleistung.de boxin ja nauttia 175hv tehosta ja 100nm väännön lisästä. Eikä maksa paljon... alle 400e suomeen toimitettuna.

sorry, www.mehrleistung.com

ei siis .de joka menee wetterauerin sivuille.

Mistäs?

Mistäs ketjun sait kuulla tuossa 170hv 2.0TDI:ssä olevan? Ei moista aikanaan Passatin keulalla olevassa näkynyt vaan kotelon sisässä oli edelleenkin hihna ja moista sanoivat myyjätkin.
Huoltokirjastakin löytyi maininta hihnanvaihtovälistä eli 120tkm.

Commonrail malleista oli joskus puhetta, että niissä saattaisi olla ketju.

Boxit ovat huonoin tapa toteuttaa lastutus. Boxi olettaa, että jokainen moottori on samanlainen eikä niissä ole mitään yksilöllisiä eroja - näinhän asia ei ole. Kunnon lastuttaja tekee juuri lastutettavalle moottorille sopivan ohjelman, toki hinta on suurempi kuin noissa 'vastusbokseissa'.
Kannattaa muistaa, että osa noista bokseista on oikeasti vain evry-modeja eli sisältävät pienen vastuksen joka vääristään parin anturin tietoa.
Toki on olemassa hyviäkin bokseja, mutta itse olen aina hieman skeptinen noita bokseja kohtaan ja varsinkin kun niitä tarjotaan 'edullisesti'.
 /   /  /  / VW 2.0 TDI moottorit

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta