Kotkan Vapaa-ajattelijat

toiminnasta

Kuinka paljon Kotkan Vapaa-ajattelijoilla on jäseniä? Onko heillä mitään toimintaa tai muuta sellaista täällä Kotkassa?

18

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *********¤

      Kotkan seudun vapaa-ajattelijaliikkeen varhaisvaiheet ovat tiedossa vain hatarasti. On kerrottu, että eräänlainen lähtölaukaus olisi ollut Tiutisen saaren laivaonnettomuus, jossa kuoli yli 20 ihmistä aluksen höyrypannun räjähdettyä vuonna 1924. Kun turmassa kuoli myös pari kirkosta eronnutta, seurakunta aikoi haudata heidät aidan taakse "pakanoiden palstalle". Kirkkoherra Torsten Hohenthal suhtautui ylipäänsä nyreästi kirkosta eronneisiin ja eronneiden vainajien omaisiin.

      Uskonnonvapauslaki (1923) oli mahdollistanut kirkosta eroamisen, ja 1929 perustettiin oma yhdistys, joka vähän myöhemmin sai nimen Kotkan vapaaajattelijat. Kymiläiset (Kymi on Kotkan emäpitäjä) perustivat oman yhdistyksen 1936 ja pysyivät itsenäisinä 2000-luvun puolelle ennen jälleenyhdistymistä.

      Oma hautausmaa saatiin valmiiksi 1931. Se lienee maamme toiseksi vanhin Raahen jälkeen. Myös itse yhdistys lienee toiseksi vanhin. Kotkan ja Kymin yhdistyksissä on ollut parhaimmillaan pitkälti yli 1000 jäsentä. Nykyinen maksaneiden onn 400.

      Kotkan vapaa-ajattelijain yhdistystoiminnassa keskeisiä ovat hautausmaan ylläpito ja Viikarin saaren kesäpaikka, jonka Aarne Ydönen lahjoitti. Uusiakin jäseniä on saatu, mutta uutta verta ja uusia toimintamuotoja tarvitaan jatkuvasti. Aktiivisimmat jäsenet ovat tuoneet sanomaamme esille mm. lehtikirjoituksilla. Kirkosta eroamisen puolesta on kampanjoitu. Huk Hannu Eklund Kotkan Vapaa-ajattelijat ry. Hallituksen jäsen

    • Temaripoika

      Vaparit on kommunistien hallinnassa ja suurin osa on entisiä tai nykyisiä kommareita. Stasi-Tiusanen on yleinen näky vapareiden hautuumaalla keräilemässä ääniä kun joku punikki kuolee.

      • Hurskastelu aina paikallaan...

        meillä kaikilla on paikkamme, hoipu sinä sen ristin alla. On se niin somaa kun aikuinen mies raahaa ristiä selässään, pääsiäisenä pitkin katuja.
        Minä taas kertoilen lapsenlapsilleni, kuinka jumala loi kaiken seitseässä päivässä, arvaappa onko tenavilla hauskaa.


      • Temaripoika
        Hurskastelu aina paikallaan... kirjoitti:

        meillä kaikilla on paikkamme, hoipu sinä sen ristin alla. On se niin somaa kun aikuinen mies raahaa ristiä selässään, pääsiäisenä pitkin katuja.
        Minä taas kertoilen lapsenlapsilleni, kuinka jumala loi kaiken seitseässä päivässä, arvaappa onko tenavilla hauskaa.

        Eipä ole minulla mitään tekemistä kristinuskon kanssa. En usko mihinkään. Vapaa-ajattelijat on silti juuri sinunlaistasi kommunisti pohjasakkaa, hauskaa että heti osui tyyppiesimerkki tähtäimeen..

        Minulla ei ole mitään tarvetta mollata uskovaisia, enemmän kristillisyydestä hyötyä on nykysuomalaiselle kuin haittaa kotimaan avun muodossa. Itse tuen kuitenkin VAIN vapaasti valitsemiani kohteita enkä jonkun kirkon.


    • Esa Lassi

      Kotkan Vapaa-ajattelijoiden toiminta on nykyisin hyvin aktiivista. Koko kesän on yhteensä lähes 20 henkeä osallstunut Viikarin tilan - Vapaarannan kunnostukseen,joka jatkuu vielä pitkään. Vastaikään saatiin suuri määrä materiaalia tarkoitusta varten lahjoituksena.
      Yhdistyksen toimisto on muuttanut käyttöösä saatuun rakennukseen. Siellä on hyvät kokoontumistilat myös. Osoite on Munsaarentie 70. Yhdistyksen hallitus kokoontuu säännöllisesti. Viiime kokouksessa hyväksyttiin 6 uutta jäsentä.
      Mainitussa tilassa on järjestetty ja tullaan järjestämään atk-kursseja ja muuta koulutustoimintaa.
      Järjestön syyskokous on marraskuussa,jossa valitaan taas uusi hallitus yhdistykselle ja päätetään muista sille kuuluvista asioista.

      • 1918

        Puuhailkaa punikit keskenänne vaan! :-D Vapaa-ajattelijat eli älyvapaat "ajattelijat" taitaa olla kaikki entisiä Neuvostoliiton ihailijoita! :-D


      • huuhaa heppuja
        1918 kirjoitti:

        Puuhailkaa punikit keskenänne vaan! :-D Vapaa-ajattelijat eli älyvapaat "ajattelijat" taitaa olla kaikki entisiä Neuvostoliiton ihailijoita! :-D

        Sen lisäksi he ovat vielä Putinin ihailijoita jotka ajavat oligarkkien etuja Suomen työläisiä vastaan.

        Uskontoon suhtautuminen on jokaisen oma vapaa valinta enkä ymmärrä mihin siinä tarvitaan näitä etujärjestöjä. Eihän vessasa kävijöilläkään ole etujärjestöä.


      • koppis
        huuhaa heppuja kirjoitti:

        Sen lisäksi he ovat vielä Putinin ihailijoita jotka ajavat oligarkkien etuja Suomen työläisiä vastaan.

        Uskontoon suhtautuminen on jokaisen oma vapaa valinta enkä ymmärrä mihin siinä tarvitaan näitä etujärjestöjä. Eihän vessasa kävijöilläkään ole etujärjestöä.

        Minä ns. vapaa-ajattelen ihan vaan kotona.


      • Karhun uskovat
        huuhaa heppuja kirjoitti:

        Sen lisäksi he ovat vielä Putinin ihailijoita jotka ajavat oligarkkien etuja Suomen työläisiä vastaan.

        Uskontoon suhtautuminen on jokaisen oma vapaa valinta enkä ymmärrä mihin siinä tarvitaan näitä etujärjestöjä. Eihän vessasa kävijöilläkään ole etujärjestöä.

        Mihin tarvitaan muita järjestöjä? Annetaan laillisten toimien toimia! Jookos?


    • Saamen Ahku

      Suomen perustuslaissa on säädetty uskonnon ja mielipiteen vapaus! Oikeuskanslerin tulkinnan mukaan se tarkoittaa myös vapautta olla uskomatta, eikä kenenkään pidä joutua tilanteeseen, jossa hänen po mielipiteensä tulee ilmi ilman, että hän sen itse aktiivisti painostamatta ilmaisee. Sisäministeri P. Räsäsen (krist) mukaan Suomessa on noin sata eri uskonnollista virallista järjestöä. Joten Suomen ja suomalaisten on suhtauduttava niihin asioihin yhdenvertaisesti ja lähimmäisen valintaa kunnioittavasti. Suomessa on myös luvallista valistaa ihmisiä uskomaan ja olemaan uskomatta. Valitettavasti lasten suojelua ei uskonnon kohdalla toteuteta.
      Saamelaisten uskonto kiellettiin Suomen kirkon toimesta. Miksi sitä fatwaa ei ole peruutettu? Miksi noitavainoja ei ole rehabiloitu?

    • kommariporukkaa

      Kaikki vapaa-ajattelijat ovat vasemmistolaisia.
      Kun kommunismi ja neuvostoliitto romahtivat niin vasemmistolaiset siirtyivät tähän järjestöön jossa pääsevät taas julistamaan yhden totuuden fundamenttiaan. Palvomaan leninpatsasta, taistosinisaloja, kaikkea diktatuureihin liittyvää, jne.. Muita kansalaisia heidän touhunsa ei voisi vähempää kiinnostaa.

      • nou uskovainen

        Nykypäivänä ei kannata uskoa mihinkään potaskaan, näin on näreet.


    • ANTIKFIL

      Ompahan mielenkiintoista keskustelua. Itse olen kristitty Jumalaan uskova kirkon työntekijä, Kotkasta kotoisin,nyt muualla asuva. MInua on aina hämmästyttänyt vapaa-ajattelijoiden tarve mollata kirkkoon kuuluvia ja tuntuu, että heidän elämän tehtävä on saada mahdollisismman moni eroamaan kirkosta. He syyttävät että "uskovat " valitsevat lastensa puolesta ja tuputtavat uskoaan, ajatuksiaan ja arvojaan.. Mutta eikö vapaa-ajattelijat tee juuri samaa eli valitsevat lastensa puolesta etteivät osallistu uskonnon opetukseen ja varmaankin tuovat omat perustelut julki. Minulla oli hyvin läheinen ystävä, perhetuttu joka kuoli hiljattain. Hän oli vapaa ajattelija. Mutta olimme ystäviä ja hyvin läheisiä koko elämäni ajan. Kunnioitimme toisiamme ja toistemme arvomaailmaa ja joskus kävimme mielenkiintoisia keskusteluja. Ikävä häntä on kova. Eli toivoisin enemmän suvaitsevaisuutta ja tilaa ajatella ja elää meille kaikille. Uskolla tai ilman!!

    • kansalainen

      Oikeampi nimi tällä yhdistykselle olisi: Laitavasemmiston ahdasmieliset ajattelijat. Tämä porukka on täysin marginaalinen eläkeläisten komukkakerho jonka toiminta ei suurta yleisöä voisi vähempää kiinnosta. Voivat vapaasti olla mitä mieltä haluavat kunhan eivät tule tyrkyttämään ja tuputtamaan mitään minulle.

    • Hömpsö

      Äidin naapurina asui tälläisiä vapaamatkustajia. Vappumarsseilla juoksivat ja olivat niin komukkaa niin komukkaa että. Vanhemmilla komukkakavereillaan kirjoituttivat testamentteja itselleen kun nämä olivat jo kykenemättömiä tekemään järkeviä päätöksiä. Ostivat myös pilkkahintaan omaisuutta "tovereiltaan" kun nämä eivät enää rahan arvoa ymmärtäneet. Pesänselvittäjänä pimitti itselleen varoja. ☺ Ihan täysiä riistäjiä ja kapitalistisikoja oikeasti kun varallisuudesta on kyse. Muutoin olevinaan niin komukkaa. Keräsin todisteitakin näistä ja saatanpa ne tännekin laittaa. Oikeudessa nähdään aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin. Myös osallisena Järjestötalolta purettaessa löytyneessä "vallankumouslistassa".

    • kateus kalvaa

      Vasemmistoslaisten vapaa-ajattelijoiden, kuten h.eklundin hyökkäysille uskovaisia kohtaan on vain yksi selkeä motiivi: Kateus.

      Eklundin kateus syntyy siitä kun joku voi olla uskossaan onnellinen.

      • Ahdasmieliset hiljaa

        Ei me olla missään Kiinan väkivallan alla. Siellä jos olet vapaa-ajattelija niin laitetaan aukiolle ja kuula päähän. Jokaisella on lupa täällä ajatella vapaasti ja se ei kuulu kelleen. Ahdas mieliset pyrkii rajoittamaan ajattelunkin toisilta.


    • Tuhnut

      Todellisesti ajatusmaailmaltaan vapaan yksilön ei tarvitse kuulua mihinkään ahdasmieliseen vasemmistolaisporukkaan, eikä tämä yksilö myöskään ole kateellinen, arvostele tai ota kantaa muiden maailmankatsomukseen.
      Grillatkaa te kommarit kapitalisti imperialistin teille valmistamaa makkaraa siellä saaressanne...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe