akryylimaali, mihin

tietämystä vaille

Olen saanut akryylivärit (tuubit), mihin niitä voi käyttää, onko ne vain taulunmaalaukseen? Odotan tietämystänne ko. väreistä.

15

24573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KäteväKäsi

      niillä itseasiassa ihan mitä materiaalia hyvänsä.
      Hio ensin maalattavaa pintaa hienolla teräsvillalla tai santapaperilla, jotta maali tarttuu paremmin. Maali kuivuu nopeasti (15-30 min) ja tulos on vedenkestävä. Olen itse maalaillut akryyliväreillä (tuubi), pääasiassa puuta, mutta metalli, muovi (ei rasvaiset muovit) ja lasikin (ei kylläkään kestä pesua) käy maalata k.o väreillä. Lykkyä tykö vaan!

      • en tiennyt

        Kiitän. Uutta minulle oli että noin moneen asiaan voi käyttää akryylivärejä. Minulla onkin puuta, mihin voin käyttää noita värejä.


      • värittää paperia

        Akryyliväreillä voi värittää myös paperia. Esim tehdä punaisia kukan terälehtiä ja vihreällä väritetystä lehtiä. Samoin voi värittää kortteihin kuvia.


      • Anonyymi

        Ajattelin itse maalata jonain päivänä ikkunaani jotain mutta äitini väitti että akryylimaalia ei saa pois ikkunasta niin mitenkä puhdistetaan akryylimaali ikkunasta vai eikö saa muka pois??


    • askarrellen

      Niin kuin tässä jo sanottiinkin sopii joka paikan maaliksi ja on kiva ,kun voi ohentaa vedellä käy siis vesivärin tapaan paperille ja myöskin peittävämmäksi maaliksi ja voi hyvin sekoittaa keskenään ja leimailuunkin sopii .Puisia juttuja minäkin olen maalaillut niillä ja kukkaruukkuja myös mutta ne täytyy käsitellä lakalla (tai vesi erikeepperi liuoksella toimii kuin lakka jos haluaa kosteutta kestäviä.)Muovisia puutarhatuoleja olen uudistanut agryyli väreillä pariin kertaan maalaus koristelu ja vesi/erikeepperillä huolellisesti viimeiseksi aina välillä kunnon kuivahtaminen ,kun tulee useampi kerros.Kiviä voi maalata jos on niihin innostusta.Yksi tärkeä asia vielä muista pestä heti työvälineet tuoreeltaan vedellä jos väri kuivuu ei lähde pois enään siveltimet menee pilalle samoin jos käytät vaikka leimaamiseen kannattaa pestä leimat heti.Agryyli maalaus kirjasta on myöskin paljon apua kannattaa lukea.

    • Mitä vain

      Minulla on pienissä muovipulloissa myytävää akryylimaalia, jolla maalaan ihan mitä vain keksin tehdäkään, etupäässä miniatyyriesineitä nukkekotiin ja roomboxeihin. Viimeksi maalasin ohuesta kartongista rakentamiani nukenvaunuja ja lakkasin ne myös, lakka tekee ohuestakin materiaalista kestävämpää.

    • janus3

      Käykö se vaatteiden värjäämiseen?

    • hth***

      Akryyliväri ei tunkeudu kuituun vaan jää pintaan kerroksena - se on myös kuivuttuaan kovaa (nahkamaista), eli jäykistää kangasta, sekä halkeilee, jos alla oleva pinta venyy ja vanuu. Ei siis ehkä vaatteisiin hyvä idea, mutta vaikkapa jäykemmästä kankaasta oleviin laukkuihin ja vastaaviin toimii.

    • tietoavaille

      Voiko akryylimaalilla käyttää betoniaskartelussa?

      • kätevästikäsin

        Voi käyttää myös betoniaskartelussa, mutta jos ne työt tulee ulos, niin lakkaa päälle että kestää kosteuden


    • Anonyymi

      Mietin jos maalaan puupalaan taulun akryyliväreillä. Kestääkö se saunan seinällä kovassa kuumuudessa.

      • Anonyymi

        Mitähän "muovipohjaisista" akryylimaaleista irtoaa hengitysilmaan saunan löylyhuuruissa? En kyllä sinne laittaisi tuollaista maalia.


    • Anonyymi

      Vahva liuotin pohjainen maali.ei vesi liukoinen.

      • Anonyymi

        Akryyli ei ole vahva liuotinpohjainen maali. Tarkoitit alkydia.
        Akryyli on vesiliukoinen. Paitsi sitten kun se on kuivunut, ei liukene enää veteen. Akryyli on kuivuttuaan kuin muovia.


    • Maalasin sellaisilla pienen pöydänkannen vihreäksi ja siihen naivistisen metsämaiseman kuusineen ja kärpässienineen. Se on kestänyt käytössä jo muutamia vuosia.
      Ostin myös kirppikseltä huopahatun, jossa oli harmaita ruusu ja lehtikuvioita. Nämä väritin sitten akryyliväreillä, ja olen todella käyttänyt sitä, koska olen täysin yäpeämätön tyyppi.
      Akryylivärit eivät ole täysin veden kestäviä, tod. näk. en ole mennyt ulos kovaan sateeseen se hattu päässä. 3 vuotta on sekin jo palvellut :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe