Mittelspitz

kertokaa

Kertokaa rodusta. Ei ole ilmeisesti kauhean suosittu rotu, kun ei ole vielä kävellyt yhtään vastaan.
Kasvattajat tietysti kehuu, että tulevat muiden koirien kanssa toimeen, ovat pitkäikäisiä ja terveitä. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia rodusta? Ulkonäöstä tykätään ja kennellissä olivat ystävällisiä ja vilkkaita koiria. Ainut paha oli että karvaa lähtee RUTOSTI!
Eli onko rotu NIIN ihana, että kannattaa kärsiä karvanlähtöajat? Naapurissa on käppänäsnautseri uros, jonka kanssa olemme päivittäin tekemisissä, joten tuleeko mitteli toimeen naapurikoirien kanssa? KAIKKI KOKEMUKSET TERVETULLEITA, KIITOS!

71

23294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiruus

      kleinspitz! Siis pari senttii pienempi säkältään, muuten sama. Mutta sä tämän varmaan tiesitkin.
      Ihana valloittava koira! Käy suoraan sydämeesi. Tosi uskollinen omistajalleen. Käytetään seura ja vahtikoirana, jossa se on hiukka liiankin innokas!
      Suosittu rotu on, mutta harvinainen! Pentuja koira saa yleensä vain pari. Joskus yhdenkin. Koska spitzit (saks. pystykorva) tulivat Suomeen vasta v.-80 lopulla ei niitä niin hirveesti vielä voi ollakaan.

      Karvaa lähtee, se on tosi, mutta uroksesta vähemmän. Kannattaa kärsiä tosiaan!!

      Mitteli niin kuin klainikin on hyvin sosiaalinen koira myös koiraporukoissa.
      Klainilla ainakin on vielä oikein hyvä vatsakin. Ei pienistä ripuloi. Ja kauheeta se olisikin pitkäkarvaisella koiralla...

      Ainoa miinus on se, että se on ruuassaan nirso. Syö kyllä vain vähän, mutta sitäkin valikoivemmin.

      Lisäksi klaini ja varmasti siis myös mitteli on erittäin viisas koira. Niin viisas, että sen kanssa on välillä ihan hukassa...;D

      Siis tästä kleinspitzista tulee mittelspitz, jos se saavuttaa tietyn säkäkorkeuden, joten eiköhän ne sama koira ole, noin periaatteessa. Luulisin.
      Eri säkäkorkeuksille on vain annettu eri nimet. Näin minä sen ymmärsin, omaani ottaessani.
      Onnea! Enpä usko, että petyt, jos vielä hiukan katsot mistä kennelistä koirasi otat...

      • kertokaa

        vastauksestasi. Olisiko Sinulla suositusta kennelin suhteen? Olemme ajatelleet oranssia tai soopelia. Ilmeisesti (ainakin netistä katsoen), jotkut kasvattavat esim. vain mustia koiria. Terkkuja kleinillesikin!


      • koiruus
        kertokaa kirjoitti:

        vastauksestasi. Olisiko Sinulla suositusta kennelin suhteen? Olemme ajatelleet oranssia tai soopelia. Ilmeisesti (ainakin netistä katsoen), jotkut kasvattavat esim. vain mustia koiria. Terkkuja kleinillesikin!

        on musta uros. Tällä hetkellä vajaa viisikuinen.
        Kennelistä en tiedä sanoa mitään, kun en tiedä missä päin asustat. Vai oletko valmis hakemaan hauvasi kaukaakin?
        Olen kuullut ainakin yhden huonon kennelin nimen (etelä-Suomesta), mutta en arvaa sitä tähän kyllä laittaa. Koirat on siellä vähän mitä sattuu.


      • kertokaa
        koiruus kirjoitti:

        on musta uros. Tällä hetkellä vajaa viisikuinen.
        Kennelistä en tiedä sanoa mitään, kun en tiedä missä päin asustat. Vai oletko valmis hakemaan hauvasi kaukaakin?
        Olen kuullut ainakin yhden huonon kennelin nimen (etelä-Suomesta), mutta en arvaa sitä tähän kyllä laittaa. Koirat on siellä vähän mitä sattuu.

        sano, jos tiedät jonkun huonomaineisen. Olen etelä-Suomesta, mutta ei haittaa vaikka koiranhakumatka olisi satojakin kilometrejä. Tiedän, että Oulussa päin olisi joku kenneli, sinne en kuitenkaan haluaisi lähteä, jos lähempääkin löytyy. Kävin alkukesällä hämeessä katsomassa pentuja, vaikutti kivalta kotikenneliltä, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kun ei ole tunne noita koiramaailma "sisäpiirejä".
        Kiitos!


      • koiruus
        kertokaa kirjoitti:

        sano, jos tiedät jonkun huonomaineisen. Olen etelä-Suomesta, mutta ei haittaa vaikka koiranhakumatka olisi satojakin kilometrejä. Tiedän, että Oulussa päin olisi joku kenneli, sinne en kuitenkaan haluaisi lähteä, jos lähempääkin löytyy. Kävin alkukesällä hämeessä katsomassa pentuja, vaikutti kivalta kotikenneliltä, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kun ei ole tunne noita koiramaailma "sisäpiirejä".
        Kiitos!

        on Hämeenkyröstä kennelistä nimeltä Lecibsin.
        Yhteystiedot löytyy netistä. Jukka Kuusisto on omistaja.
        En ikinä ole kuullut tästä paikasta mitään huonoa. Ja tosiaan olen itse ainakin ihan tyytyväinen.
        Oman koirani vanhemmat ovat Lecibsinistä.
        Reposaaresta terkkuja, jos otat yhteyttä!


      • onnellinen omistaja

        Hei!
        Minulla on juuri 17 viikkoa täyttänyt aivan ihana kleinspitzin oranssiurospentu. Minulla on aikaisemmin ollut isompia koiria, mutta tämä pikku tehopakkaus on kyllä yliveto. Asun pääkaupunkiseudulla ja koirani on täältä myös. Jos haluat tietoa koirani kasvattajasta niin ota yhteyttä. Kasvattaja kasvattaa myös mitteleitä ja voin taata että hyviä ovat koska koirat ovat hänelle myös perheenjäseniä. Mittelithän ovat muutaman sentin kleinejä korkeampia. Pentuani on ollut helppo kouluttaa ja mitään ei ole tuhonnut kotona. Kutsumme pentua leikkisästi pikkuketuksi koska on ketunnäköinen valppaine silmineen ja suippoine korvineen. Aivan ihana tapaus...


      • Mittlepop
        onnellinen omistaja kirjoitti:

        Hei!
        Minulla on juuri 17 viikkoa täyttänyt aivan ihana kleinspitzin oranssiurospentu. Minulla on aikaisemmin ollut isompia koiria, mutta tämä pikku tehopakkaus on kyllä yliveto. Asun pääkaupunkiseudulla ja koirani on täältä myös. Jos haluat tietoa koirani kasvattajasta niin ota yhteyttä. Kasvattaja kasvattaa myös mitteleitä ja voin taata että hyviä ovat koska koirat ovat hänelle myös perheenjäseniä. Mittelithän ovat muutaman sentin kleinejä korkeampia. Pentuani on ollut helppo kouluttaa ja mitään ei ole tuhonnut kotona. Kutsumme pentua leikkisästi pikkuketuksi koska on ketunnäköinen valppaine silmineen ja suippoine korvineen. Aivan ihana tapaus...

        Kleinit ja mittelit ovat kyllä TODELLA mukavia ja helppoja koulutettavia. SUOSITTELEN

        Mikä kenneli se on? Thomdy Dom's?

        Minä kyllä kannatan Tempore&Tirhania.


      • Mittlepop
        kertokaa kirjoitti:

        vastauksestasi. Olisiko Sinulla suositusta kennelin suhteen? Olemme ajatelleet oranssia tai soopelia. Ilmeisesti (ainakin netistä katsoen), jotkut kasvattavat esim. vain mustia koiria. Terkkuja kleinillesikin!

        Nyt tuli mieleen ainakin yksi "huono" kenneli. Noblefamily's. Jos menee katsomaan sieltä koiraa pitää haluta se nimenomaan. Esim. jos uusi koiranostaja haluaisi vaikka katsoa kahden eri kennelin pentuetta, niin ei käy. Noblefamily'siä en suosittele.


      • Anonyymi
        kertokaa kirjoitti:

        sano, jos tiedät jonkun huonomaineisen. Olen etelä-Suomesta, mutta ei haittaa vaikka koiranhakumatka olisi satojakin kilometrejä. Tiedän, että Oulussa päin olisi joku kenneli, sinne en kuitenkaan haluaisi lähteä, jos lähempääkin löytyy. Kävin alkukesällä hämeessä katsomassa pentuja, vaikutti kivalta kotikenneliltä, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kun ei ole tunne noita koiramaailma "sisäpiirejä".
        Kiitos!

        Pienenpolun kennel huippu hyvä kenneli lievestuore


      • Anonyymi
        kertokaa kirjoitti:

        sano, jos tiedät jonkun huonomaineisen. Olen etelä-Suomesta, mutta ei haittaa vaikka koiranhakumatka olisi satojakin kilometrejä. Tiedän, että Oulussa päin olisi joku kenneli, sinne en kuitenkaan haluaisi lähteä, jos lähempääkin löytyy. Kävin alkukesällä hämeessä katsomassa pentuja, vaikutti kivalta kotikenneliltä, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kun ei ole tunne noita koiramaailma "sisäpiirejä".
        Kiitos!

        Pienenpolun kennel huippu hyvä kenneli lievestuore


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienenpolun kennel huippu hyvä kenneli lievestuore

        Pienen polun kennel Lievestuore. Minulla sieltä HYVIÄ KOKEMUKSIA? 🐶😍😍


    • Heli

      Mulla on mittelspitz, kleinspitz sekä pomeranian... kaikki ovat saman näköisiä mutta eri kokoisia. Pidän niistä todella paljon ja karvaa lähtee et pitää harjata ainakin kerran päivässä! Jos sua kiinnostaa enemmän tietää noista roduista je kenneleistä niin mailaa mulle ku mulla on tiedossa melko monta hyvä kenneltä...!
      [email protected]
      ps. muutkin asiasta kiinnostuneet saavat mailata. vastaan kaikille!

      • Pomeranian ystävä

        Hei. Minulla on Pomeranian ja tietenkin maailman ihanin... "pomeranian ja pomeranian"...hain sen Keski-Suomesta yhest kennelist, mutta olen pettynyt siinä mieles että siel on myös mittel- ja kleinpizejä ja luulen että minulle myytyyn "pomeraniaan" on sekoitettu jompaa kumpaa, koska se on liian iso pomeraniaksi ja muutkin ulkoiset merkit viittaa siihen. Siksi kyllä halusin sulle kertoo Pomeraniastani, että siitä ei kyllä lähde juurikaan karvoja...olen ollut hirvittävän tyytyväinen, enkä halunnut mennä valittaan koska ehdin jo rakastua siihen...luonnetta sillä riittää, mutta mielestäni koiralla pitää ollakkin. Syksynjatkoa kaikille koiraystäville.


      • 45868466

        Meiltä löytyy M ja K. Näistä ei kyllä kumpikaan karvasta mainitsemallasi tavalla. 1 - 2 kertaa vuodessa lähtee karvaa ja yhteensä n. 4 viikkoa. Muuten ei kyllä juurikaan. Ja näilläkin tuo "karvanlähtö" on lähinnä karvapalloja siellä täällä, jotka on helppo käsinkin nostella roskiin.


    • Kata

      Itselläni on sekarotuinen jossa puolet kleinspitziä- ja luonne on hyvin kleinin oloinen; uskollinen omistajalleen, epäluuloinen vieraita kohtaan eli hyvä vahti; herkkähaukkuinen (ennenkuin opetin vähän säännöstelemään ääntään), ei karkaile koska metsästysviettiä ei ole. Tosi oppivainen ja helppo opettaa. Turkki on helppohoitoinen, ei takkuunnu eikä sitä nyt NIIN kauheasti lähde. Kaikista koiristahan jonkun verran lähtee, se kuuluu asiaan eikä ole niin kauheeta... =)

      Jos lähistöllä järjestetään suuria koiranäyttelyitä, käy siellä tutustumassa! Vaikka onkin harvinainen rotu tuo mitteli, niitä silti on näyttelyissä suhteellisen paljon. Suomalainen mitteli-kanta on sen verran hyvä... =)

      • Mittlepop

        Mittelit eivätkä kleinit ole YHTÄÄN varautuneita vieraita kohtaan. Sen sanon suoraan. Ne tervehtivät jokaisen häntä viuhtoen, vaikka jos joku "murtovaras" alkaa yöllä kolistella talossa niin mitteli kyllä ilmoittaa.

        Tässä muuten kuva koirastani:
        http://personal.inet.fi/koti/salomaa/Vili2.jpg

        Kuvaa ei saa levittää eteenpäin!


    • mittelin omistaja

      www.koirat.com sivuilta löydät linkkejä kasvattajien sivuille ja samoin rotukuvauksen. Omasta kokemuksestani voin sanoa että loistava koira, helppo kouluttaa, vaikka ei ole suuren suuri jaksaa touhuta ja lenkkeillä pitkiäkin lenkkejä. Erinomainen agility ja toko koira. Karvanlähtöaikana lähtee karvaa mutta muuten ei juuri ollenkaan, siksipä vähän ihmettelinkin kommenttejasi kovasta karvanlähdöstä. Kerran viikossa harjaus pitää turkin siistinä eikä todellakaan harjauksen yhteydessäkään karvaa juuri irtoa (paitsi karvanlähtöaikana ;)...ai niin ja tulee tosiaankin toimeen kaikkien naapurin koirien kanssa, ei ärise kenellekkään sukupuoleen katsomatta. Kokemusta meillä on myös muista roduista mutta enpä toiseen enää vaihtaisi !

      • kertokaa

        vastauksista. Tuo kova karvanlähtö saattoi johtua siitä, että koira oli saanut juuri pennut, joita olimme katsomassa. Huomasin vaan, että housuni olivat ruskean karvan peitossa, kun lähdin talosta... Itselläni ei ole aikoihin ollut koiraa, jolla on karvanlähtö, joten se vaatii taas vähän totuttelua. Ilmeisesti nartusta lähtee enemmän karvaa, vai miten? Kumpaa suosittelette urosta vai narttua noin niinkun luonteen puolesta? Yksi kasvattaja suositteli meidän perheelle narttua, koska olemme päivittäin tekemisessä naapurin uroskoiran kanssa. Toisaalta taas mökkinaapurissa asuu narttu, joten tappeluita voi olla luvassa sillä suunnalla...


      • Mittlepop
        kertokaa kirjoitti:

        vastauksista. Tuo kova karvanlähtö saattoi johtua siitä, että koira oli saanut juuri pennut, joita olimme katsomassa. Huomasin vaan, että housuni olivat ruskean karvan peitossa, kun lähdin talosta... Itselläni ei ole aikoihin ollut koiraa, jolla on karvanlähtö, joten se vaatii taas vähän totuttelua. Ilmeisesti nartusta lähtee enemmän karvaa, vai miten? Kumpaa suosittelette urosta vai narttua noin niinkun luonteen puolesta? Yksi kasvattaja suositteli meidän perheelle narttua, koska olemme päivittäin tekemisessä naapurin uroskoiran kanssa. Toisaalta taas mökkinaapurissa asuu narttu, joten tappeluita voi olla luvassa sillä suunnalla...

        Missä kennelissä olitte katsomassa? Ticapon? Pienenpolun? ThomdyDom's? Damirazin?

        Mittelit ovat kyllä aika sopuisia, mutta minä suosittelen kyllä urosta. Luonteen kannalta mitteleillä ei ole vahvoja sukupuoli eroja käyttäytymisessä, mutta ajattele nyt kun sille mökkinaapurin nartulle tulee juoksu. Voi sitä, kun koira tassuttelee hermostuksissaan vikisten ympäri kotia ja saa omistajankin hermostumaan ja ihmettelemään mikä koiraa vaivaa. Suosittelen urosta.


      • Kertokaa
        Mittlepop kirjoitti:

        Missä kennelissä olitte katsomassa? Ticapon? Pienenpolun? ThomdyDom's? Damirazin?

        Mittelit ovat kyllä aika sopuisia, mutta minä suosittelen kyllä urosta. Luonteen kannalta mitteleillä ei ole vahvoja sukupuoli eroja käyttäytymisessä, mutta ajattele nyt kun sille mökkinaapurin nartulle tulee juoksu. Voi sitä, kun koira tassuttelee hermostuksissaan vikisten ympäri kotia ja saa omistajankin hermostumaan ja ihmettelemään mikä koiraa vaivaa. Suosittelen urosta.

        Tarkentaisitko vielä miksi uros? Kiitos. Asumme suurimman osan ajasta uroksen naapurissa, ja mökkinaapurilla on narttu (joka asuu pysyvästi siellä naapurissa omassa kodissaan, ja pitää ilmeisesti meidänkin mökkiä reviirinään). Mökillä olemme ehkä pari viikkoa vuodessa (siis vierailemme sukulaisten mökillä, oikeastaan...)Niin olisiko sitten parempi uros vai narttu? Eivätkös urokset yritä enemmän "alistaa" lapsia (tarkoitan sitä nykyttämistä jalkaa vasten). Onko nartuilla vastaavia piirteitä?
        Mukavaa, että mitteleistä (ja kleineista ja pommeista) löytyy keskustelua!
        Näin eräänä päivänä 2 sheltin ja saksan pystykorvan (en tiedä oliko grosspitz) coctailia. Olivat tosi kauniita!!!! Hyvä sekoitus!!!!


      • Mittelin omistaja
        Kertokaa kirjoitti:

        Tarkentaisitko vielä miksi uros? Kiitos. Asumme suurimman osan ajasta uroksen naapurissa, ja mökkinaapurilla on narttu (joka asuu pysyvästi siellä naapurissa omassa kodissaan, ja pitää ilmeisesti meidänkin mökkiä reviirinään). Mökillä olemme ehkä pari viikkoa vuodessa (siis vierailemme sukulaisten mökillä, oikeastaan...)Niin olisiko sitten parempi uros vai narttu? Eivätkös urokset yritä enemmän "alistaa" lapsia (tarkoitan sitä nykyttämistä jalkaa vasten). Onko nartuilla vastaavia piirteitä?
        Mukavaa, että mitteleistä (ja kleineista ja pommeista) löytyy keskustelua!
        Näin eräänä päivänä 2 sheltin ja saksan pystykorvan (en tiedä oliko grosspitz) coctailia. Olivat tosi kauniita!!!! Hyvä sekoitus!!!!

        Minulla on uros ja tokihan urokset "teini-iässä" kokeilevat ehkä enemmän kuka on pomo ja yrittävät nylkyttää jalkaa, mutta johdonmukaisella kasvatuksella koiran saa kyllä lopettamaan nylkytyksen ja tietämään poikkansa. Toki varmaan uroksissa on eroja luonteenpiirteissä kuten nartuissakin. Edellinen koirani oli narttu ja itse koin hieman rasittavaksi juoksusuojien kanssa läträämisen ja varsinkin vahtimisen juoksujen aikana lähipiirin uroksilta...pari kertaa hommassa epäonnistuin...joten siksi päädyin urokseen. Lienee makuasia kumman valitset, pääasia että löydät itseäsi eniten miellyttävän koiran sukupuoleen katsomatta :). Erittäin hyvä kennel on muuten Kennel Mintgarden's.


    • *fanny*

      Mittelit on sen verran vielä harvinaisia ettei niitä paljoo viel suomessa oo. karvan lähtö kannattaa kestää, ovat ne niin ihania ja kilttejä. mittelit tulevat kaikkien kaa toimeen. meillä on mitteli ja se tulee toisten koirien kaa toimeen,tosin vielä pentu joten pelkää vielä jonkin verran

      • -hl-

        Nykyisin mitteleitä kyllä alkaa olemaan suomessa paljon. Itsellä harmaa urosmitteli. Mitteliä ja japsia verratessa olen huomannut mittelin olevan vilkkaampi, eloisampi ja helposti koulutettavampi. Samaa sanonut myös koirieni kasvattaja (koirani mitteli japaninpystykorva ovat siis samalta kasvattajalta). Itse olen ollut todella tyytyväinen koirieni kasvattajaan, olemme tehneet yhteistyötä nyt kaksi vuotta, eikä moittimista ole. Omat koirani ovat Laquesin kennelistä Ähtäristä.

        Muista kenneleistä en juurikaan osaa sanoa, Thomdy Dom'sin Elinan olen tavannut, mukavan tuntuinen nainen. Lecibsin Jukka oli minulla yhdessä näyttelyissä tuomarina, ihanan tuntuinen ihminen hänkin.


    • koirahullu

      mulla on... meiän mittelspitzistä ei lähe yhtään karvaa mut sitä harjataan aika usein.
      Se on poika. Mun mielest sitä ei kannata hankkii ekaks koiraks, koska sitä on tosi vaikee kouluttaa. Mut ei se mikään mahdoton koira oo.. Mäkään en oo tavannu viel yhtää sen rotust??? Jos haluut kysyy viel jotain ni lähetä sähköpostii

    • Damirazin pentu

      Suosittelen lämpimästi Damirazin pentua, todella osaava ja asiansa tietävä kasvattaja :)

      • Vili

        samaa mieltä. En ole tavannut yhtä auttavaa ja innostunutta sekä asiantuntevaa kasvattajaa kun Eija on suosittelen lämpimästi.


      • pyhjapah
        Vili kirjoitti:

        samaa mieltä. En ole tavannut yhtä auttavaa ja innostunutta sekä asiantuntevaa kasvattajaa kun Eija on suosittelen lämpimästi.

        asiansa osaavia kasvattajia kuin damirazin.


    • saksanpystykorvista

      Kannattaa käydä katsomassa keskusteluita sivuilla: http://www.atfreeforum.com/kaapiot/. Siellä on keskusteltu aiheista laidasta laitaan.

      Mulla on itselläni mittelspitz uros, joka tulee toimeen lähes kaikkien toisten koirien kanssa, mutta jos toinen tuijottaa,jäykistelee ja lähtee haastamaan, omani vastaa siihen murinalla eli ihan lässy ei kyllä ole. Riippuu siis myös sen snautserin käytöksestä tulisivatko toimeen.

    • kleini/mitteli

      Että vastaukseni on liian myöhässä kysyjälle, mutta pakko on puuttua tuohon karvan lähtöön. Jos joku väittää tuolta rodulta lähtevän paljon karvaa, ei tiedä koirista mitään. Kaiken lisäksi se karva mikä lähtee, on ns. villaa, joka on helppo kerätä paakkuina pois, eli oikeastaan karvaa ei tuolta rodulta lähde ollenkaan.

      • klein

        Itse tässä mietin kleinin hankintaa, ja pohdin juurikin tuota karvan lähtöä. Suvussani on allergioita koiria kohtaan, ei siis minulla, mutta sisaruksillani. Mietinkin, että voivatko sisarukseni enään tulla kylään, jos otan perheenjäsenekseni kleinin. Onko pohjavillan lähtö niin suurta, että siitä saisi allergisia reaktioita? Meillä on entuudestaan bichon frise, mutta siitä koirasta sisarukseni ei mitään saa..


      • the ihminen
        klein kirjoitti:

        Itse tässä mietin kleinin hankintaa, ja pohdin juurikin tuota karvan lähtöä. Suvussani on allergioita koiria kohtaan, ei siis minulla, mutta sisaruksillani. Mietinkin, että voivatko sisarukseni enään tulla kylään, jos otan perheenjäsenekseni kleinin. Onko pohjavillan lähtö niin suurta, että siitä saisi allergisia reaktioita? Meillä on entuudestaan bichon frise, mutta siitä koirasta sisarukseni ei mitään saa..

        haluaisin itselleni pommin (pomeranianin)


    • kavattajalistaa

      http://www.mittelspitzyhdistys.net/

      Kasvattajia
      Black Bagheera's Tanja Luiro, Paltamo
      Black Caesar's Mariella Siintovaara, Lappeenranta
      Bonzer's Eija Nurminen, Lahti
      Gyanta's Juulia Savolainen, Turku*
      Hairsnout's Mervi Niskanen, Vuokatti
      Jotamillen Johanna Tunturipuro, Hollola
      Kaskimaan Paula Similä, Taipalsaari
      Kastanjan Riitta ja Timo Laine *
      Kia-Rina Jaana Rauhio, Muhos
      Krispesan Päivi Perälä, Tampere
      Kujeen Kirsti Pitkänen, Espoo
      Lake Weilers Birgitta Ketolainen, Kesälahti
      Laques Susanna Nevalainen, Soini
      Mahti Vahdin Marja-Leena Kääpä, Pappinen
      Mikälie Pia Leppäsalo, Stormi
      Mintgarden's Annamiina Pulliainen, Järvenpää ja Mia Vallasvuo, Tarvasjoki
      Mustanpaimenen Anita Oinasmaa-Halttunen, Hännilä/Kangasniemi
      Pienenpolun Kirsi Lappalainen, Lievestuore
      Pikku Diivan Henna Padatsu, Rovaniemi
      Pikkuhäjyn Pirjo-Riitta Tuominen, Kauhajoki
      Power Dee's Mari Alho, Janakkala
      Rekimiinan Marja-Liisa Lehtinen, Lahti
      Reyal's Johanna Juntunen, Oulu
      Sydänystävän Johanna Toivanen, Lahti
      Thomdy Dom's Elina Kulmala, Jyväskylä
      Ticapon Kirsi Honkanen, Vantaa
      Usvarannan Kirsi Mustalahti-Härkönen, Joensuu

    • Eläinlääkäri

      Ihan vain tiedoksi, yleensä allergioita ei aiheuta koirasta lähtevä "vähäinen" karva vaan hilse! eli vähemmän hilseilevä koira ei aiheuta niin paljon oireita kuin paljon hilseilevä koira!
      Vähemmän oireita aiheuttavia rotuja ovat mm. Portugalian vesikoira ja Bichon frise!
      mutta siis täysin allergia vapaata rotua ei ole olemassa!

    • pentuja vailla

      tiedättekö hyvää kenneliä etelä suomesta, jossa olsi uros mittelpitzejä, koska haluaisin astuttaa oman koirani? olisi kiva tietää sellainen kenneli etelä-suomesta jossa voi astuttaa oma mittelspitzejä.

      • Damirazin ehdottomasti

        Kannattaa kysyä kennel damirazin nimisestä kennelistä. Todella hyvä kasvattaja. Tietää paljon asioista ja on todella osaava, suosittelen!! :)


    • ewwww

      Miten tuo karvanlähtö? Pomeranialla?

    • mittelityty

      Täällä Kuhmossa päin on hyväksi todettu mitteli kasvattaja. :) Itselläni on kaksi mitteli narttua, ja aivan ihania persoonia! Elikkäs tällänen kasvattaja kun Riitta Kinnunen kennelnimi Käpylä. :)

    • chil3

      Mistä löytäisin blac&tan mitteli pennun tai soopelin? Ihastuin kaverini mitteliin ja ajattelin hankkia itsellenikin sellaisen :)

    • jooooo

      katso pentuvälityksestä..

    • Löytyy lauma kotoa

      Mittelspitz pennusta kiinnostuneiden kannattaa seurata Suomen Kennelliiton pentuvälitystä Saksanpystykorva Mittelspitz.
      Huomio että rodussa on 3 eri väriryhmää jotka käsitellään kukin ns. omaksi rodukseen eli 1. valkoinen, 2. mustat&ruskeat ja 3. muunväriset ( sis.kaikki muut kuin edellä mainitut värit)
      Linkki kennelliiton pentuvälitykseen: https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmEtusivu.aspx

      Lisätietoa rodusta saa myös rotujärjestöltä Suomen Mittelspitz ry
      Linkki yhdistyksen sivuille:http://www.mittelspitzyhdistys.net/

      Mitteli on monipuolinen harrastuskoira joka on helppo motivoida ja kouluttaa. Puuttuva riistavietti tekee siitä ihanteellisen seurakoiran. Mitteli on hälyyttävä vahtikoira, joka ilmoittaa tulijasta mutta turhan räkyttäjä se ei ole. Koulutuksella Mittelin saa hyvin hiljaiseksi mutta täysin äänettömäksi ei milloinkaan.
      Rotu on melko terve ja näyttävästä turkistaan huolimatta helppohoitoinen. Pienestä koostaan huolimatta Mittelillä on iso luonne joten sekin on peruskoulutettava ja tapakasvatettava. Älykkäänä koirana se oppii hyvin nopeasti asioita joten sen kouluttaminen on mielekästä puuhuu. Iso koira pienessä koossa, suosittelen rotua lämpimästi :)

    • DOGE

      Mistä saksanpystykorvarodusta löytyy sellainen väritys, jolla tumma kuono ja muuten tan-ruskea? Vai onko sekarotuinen. Näin bussissa ja ihastuin täysin.

    • Paras kaveri

      Sekarotuisia saksalaisia pihakoiriahan ne kaikki -spitsit on. Rotumääritelmiin ne kelpasivat vasta aika myöhään. Monen väristä ja monen luontoista koiraa niistä löytyy. Minullakin on yksi sellainen kirjava räksyttäjä. Harmi, ettei sillä ole kovin montaa koiraystävää.

    • Paras kaveri 2

      Mikäs rotu ei ole "sekarotuinen".

    • Pakkasenkestävä

      Kuinka kauan mielestänne saa mittelspitsi olla talvella ulkona yksin ja kuinka kylmässä? Meidän vuoden vanha neiti ei meinaa millään tulla sisälle, vaan se touhuaa irtaallaan ollessaan vaan omiaan, vaikka pakkasta on parikymmentä astetta. Kyllä se välillä vastaa äänimerkillä sisällekutsuun. Mutta kun sillä on menossa hirenpyydystysoperaatio, ei silloin mitään haukuta vastaukseksi. Harmittaa kun kohta syytetään tietenkin koiran rääkkäyksestä. Eikös ne mittelit ole pikeminkin tupakoiria?

      • Hiirenpyydystäjä

        Meidän parivuotias mittelineiti jää myös hyvin mielellään ulos lenkin jälkeenkin. Hiiren pyydystyksessä ei kylmä varmaan ehdi tulla, mutta se tuntuu pahalta, että neitokainen istuskelee kovallakin pakkasella maassa.


    • Tintti5

      Olen kyl eri mieltä sun kanssa,mulla toinen mittelli uros hän on aivan ihana.
      En väitä että ei hauku, mut kaikki pikku koirat räkyttää ikävä kyllä.Pikku koirat hakuu myös siksi paljon et ne huomataan.Älä ota pikku koiraa, jos haukkuminen häiritsee.
      Jos käyt apulassa, siel on ainakin ollut mitteleitä myynnissä.Joo karvaa lähtee mut sitä varten on harja olemassa.Sen verran sanon, mittelistä et se on yhden perheen koira.Eli ei mikään noutaja, joka on sosiaalinen niinkun mun kultsu kohta 14 v.
      Muiden koirien paitsi oman perheen koirien, kanssa voi olla vaikea tulla toimeen riippuu miten heillä synkkaa.
      Mut sitä varten on koira puistot,jossa voi tutustua.Uros ja narttu tulee toimeen mut kaksi urosta, on eri juttu voi olla että ei tule toimeen. Ellei ole pentu tuttuja,Mut kaikki on mahdollista.Edelleen sanon et mun Nalle on ihana vaikka lähtee karvaa ja räkyttää välillä! Nytkin koira on mun jaloissa kun kirjota tätä.Muut koirat nukkuu! En antaisi Nallee mihinkään, mun kulta.Paras mitteli ja kaunis koira

    • Vain ihminen kelpaa

      Meidän toisella vuodella oleva mittelityttö ei hyväksy kavaereikseen muita kuin ihmisiä. Miten se voi pärjätä loppuelämänsä, kun se vain räkyttää kaikille muille koirille?

      • kookospähkinä

        Hyvin voi pärjätä. On aivan luonnollista, ettei kaikki koirat, oli rotu mikä hyvänsä, sulata toisia koiria. Sinun on vain hyväksyttävä se. Jos räksyttäminen haittaa, niin alat panostaa sen kitkemiseen.


      • haukku ei haavaa....

        vaikka haukku, ei tarkoita ettei tulis toimeen.Ilmoittava koirarotu, ilmoittaa siis haukkumalla.
        Miten käy, kun pysähdyt juttusille vieraan kiltin koiran kanssa?


    • nurjun

      Minä EN suosittele ostamaan koiraa Mari Alholta / kenne Power Deesistä. Hän kasvattaa myös dobermanneja ja satuin vähän katsomaan Koiranetistä koiriensa tuloksia. Molemmissa emälinjoissa on sponyloosia, molemmissa linjoissa on silmäsairautta, molemmissa linjoissa on liikaa vilkkautta (luonnetesti). Ja tää kaikki on tietenkin kaunisteltu sivuille. Jopa kuolinsyitä on jätetty laittamatta sivuille. Toinen kantanarttu on nyt kuollut ja vaikka sillä on ollut vuonna 2012 cardiomyopatia-löydös, sen kuolinsyyksi on Koiranettiin laitettu syöpä. Kun ei näköjään koirat mene enää Suomen rajojen sisäpuolella kaupaksi, myydään ulkomaille ja sivuilla on nyt englanninkielinen pentumainos.
      Ottaen huomioon, että mitteleille vaaditaan paljon vähemmän terveystutkimuksia ja nekin ovat eläinlääkärin sen hetkiseen havaintoon perustuvia (ja tässä maassa on eläinlääkäreitä, jotka laittavat sopivasta summasta rastin oikeaan paikkaan), mä en luottaisi ostaa tältä kasvattajalta pentua.

      Muistattehan aina mennä tutustumaan emään etukäteen ja pyytäkää saada nähdä kaikki terveystulokset paperilla.

      • nurjun

        Jos toi terveystulosten ostaminen tuntuu epätodelliselta, niin katsokaa esim. tämän pennun molempien vanhempien silmätutkimustulos: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FI53318/09&R=185 Just kun on pennut lähteneet maailmalle, niin katarakta pamahti molemmille, vaikka pentuja ennen olivat ok??? Okei, se on jo aika lailla yleisessä tiedossa, ettei tolta kasvattajalta tule kuin näyttelykoiria...


      • petteri9

        Toi ämmä tituleerasi itseään jalostustoimikunnan puheenjohtajaksi Koirammessa, vaikkei se oo sellanen ikinä ollutkaan


    • Kolemella jalalla

      Meidän puolitoistavuotias mittelityttö kävelee välillä kolmella jalalla. Varsinkin liikkeelle lähtiessä maattuaan sen kiepeämmän jalan päällä. Muutaman metrin jälkeen takajalan vika näytää unohtuvan. Eikä haittaa muutenkaan vauhtia. Mitään vikaa siellä ei käsin kokeilemalla tunnu olevan.

      Liekkö näillä mitteleillä rotuvikana polvissa jotain?

      • taaspajoo

        Tutkituta ihmeessä koirasi polvet. Eikös ne kasvattajat sitä suosittele kaikille yksilöille.


      • Wire

        Minun edes menneellä mittelillä oli kuolio lonkassa, todettiin kun pentu oli puoli toista vuotias, ja juurikin käveli useasti kolmella jalalla. Käytiin tutkimuksissa, ja sain tietää että se on perinnöllistä, joka ei välttämättä ole peräisin emolta. Ottaessani kasvattajaan yhteyttä, kasvattaja tokaisi:"lopeta se koira ja saat alennuksella uuden pennun itsellesi." Käy ihmeessä kuvauttamassa koirasi polvet ja lonkat.


    • Mitteli

      Meillä on Mittelspitz joka on todella reipas ja kiltti koira :) Suosittelen mittelspitz pennun hankkimista

    • Voin suositella

      Meillä on 15 vuotias kleinspitz jonka toin pentuna itärajan takaa. Voin kyllä lämpimästi suositella tätä rotua. Todella uskollinen ja kiltti koira. En ymmärrä ihmisten valittamista karvoista. Meidän klein ei hirveästi tykkää harjaamisesta, mutta harjaamme sitä noin kahden kolmen viikon välein ja karvanlähtökausina useammin. Karvaan ei tule takkuja ja asunnossa ei kyllä missään ole koiran karvaa satunnaisia karvatuppoja luukunottamatta mutta ne katoaa tavallisesti imuroidessa.

    • mittelit

      Huonojakin puolia mittelistä löytyy.... Sisäsiisteiksi ei tahdo oppia millään ja se kämpän tuhoaminen ei myöskään ole mitään kivaa.

    • ei_lähde_karvaa

      Erittäin nopeasti oppii sisäsiistiksi. Ainoa, mitä tuhonnut: maton reuna ja yksi kuulokkeen johto poikki :D
      Et silleen.

    • tinttuliinuska

      Meillä on kaksi Mittelspitz-narttua. Toinen oppi kokonaan sisäsiistiksi noin 8 kk:n iässä ja toinen vasta lähemmäs vuoden ikäisenä. Ja kyse ei ollut siitä, etteikö niitä olisi viety usein ulos. Haukkuherkkiä todellakin ovat. Ja karvaa lähtee karvanlähtöaikaan todella paljon, tietenkin vielä eri aikaan pudottavat karvansa. Kaikesta huolimatta ne ovat aivan ihania ja ystävällisiä seurakoiria.

    • Pureminen

      Hei, 3,5kk mittelipoika kotona ja välillä tuntuu, kuin olisi alligaattorin ottanut lemmikiksi. Joka paikassa, puntissa, kädessä, hihnassa ja pisupapereissa ollaan kiinni. Isää ei yhtä paljon pureskele kuin muita, erityisesti tyttöämme 10vee hampsii. Luonteeltaan on todellinen pullistelija, jos paikkaa koitat näyttää, komennat maahan, koitat alistaa, välittömästi koittaa napata taas kiinni.

      Paljonhan tuo toki vireystilasta näyttää riippuvan, unilta heränneenä ei hampsimista esiinny eikä esim kun nostat lattialta koiran (seisten) syliin, rauhoittuu siihen.

      Onko tämä pureminen täysin leikkiä / huomion hakua, minkä voi olettaa vähenevän / loppuvan iän myötä? Vaikuttaako maitohampaat tähän, tämä pureminen mielestäni "käyttäytymistä", ei "puremisen tarvetta", mihin toki on luuta, puuta, leluja ym. tarjolla.

      Muuten on kyllä herttainen ja valloittava tapaus, esim hauku ei juuri ollenkaan, ainoastaan esim leluaan komentajasta, jos se esim. sohvan alle pääsee tavoittamattomiin. Rodun vahva luonne kyllä yllätti

      • loppuu

        Koirasi puree nuoruuttaan pentu vielä on mitekäs olisi koirakoulu?


    • Ei_tarvittu

      Koirakoulua, hampsiminen jäi pentuvaiheessa pois. Nyt 2.5 vuotias uroksemme.

      Hyvä luonne, kaikkien kaveri, niin ihmisten kuin koirienkin. Isin sana on selvästi laki. Itsepäinen osaa olla ulkona aitauksessa / irti ollessaan, tänne komento ei yleensä toimi, herkku ”komento” toimii.

      Ihmettelen, että ei ole riistaviettiä, isompaa lintua kun kävelyllä näkee, remmistä saa pitää tosissaan kiinni. Irti ei uskalla pitää, lähtee liian pitkälle seikkailemaan. Aitauksestaan muutaman kerran livahtanut, korotus edessä.

      Turkki on tosi helppohoitoinen, jos nyt edes kerran kuussa harjaisi. Aluskarva lienee niin tiheä, että en usko kovin allergisoiva rotu olevan. Karvanlähtöä ei muuten kuin lähtöaikaan.

      Luonteeltaan on iloinen ja reipas, ei
      mikään mahdoton touhottaja kuitenkaan. Mikäli ihmisten aktiviteetti alhaalla, rauhoittuu ja nukkuu kaikin mokomin tuntitolkulla tai seuraa perheen touhuja omasta rauhoittumispaikastaan.

      Ok-talo lähiössä metsän reunassa, herkästi ilmoittaa metsän elukoiden liikkeet ja naapurien autot. Kerrostaloon ei voine suositella

    • Anonyymi

      Se on hurmaavin, kaunein, hyväluontoisin koira ikinä!

      Ja se on hurmaava, kaunis ja hyväluontoinen, kun se tunkee mukaan, kun menet suihkuun.

      Se haluaa olla mukana kaikessa mitä teet.
      Irti et pääse.

      • Anonyymi

        Mitteli on ihana rotu helppo kouluttaa.Koira jolla on aivot.Tykkää ulkoilla ei lähde pihasta
        Parasta ei omaa metsästysviettiä ei siis juokse jänisten ja oravien perässä.Meidän koulutettu tottelevaisuuteen palkitsemalla niinkuin koira pitääkin kouluttaa.Koiraa pitää kohdella oikein.Suosittelen mukava luonteinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitteli on ihana rotu helppo kouluttaa.Koira jolla on aivot.Tykkää ulkoilla ei lähde pihasta
        Parasta ei omaa metsästysviettiä ei siis juokse jänisten ja oravien perässä.Meidän koulutettu tottelevaisuuteen palkitsemalla niinkuin koira pitääkin kouluttaa.Koiraa pitää kohdella oikein.Suosittelen mukava luonteinen.

        Meillä mittelspitz kerrostalossa ei hauku koulutuksesta johtuu niinkuin moni muukin asia.Jos ei vaivaudu kouluttamaan niin ongelmia syntyy.Joka paikasta löytyy koiran kouluttamiseen tietoa.Useilla paikkakunnilla on myös asiaan perehtyneitä kouluttajia jos ei itse osaa.Eikä ole edes mahdottoman kallista.Vika on aina hihnan toisessa päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä mittelspitz kerrostalossa ei hauku koulutuksesta johtuu niinkuin moni muukin asia.Jos ei vaivaudu kouluttamaan niin ongelmia syntyy.Joka paikasta löytyy koiran kouluttamiseen tietoa.Useilla paikkakunnilla on myös asiaan perehtyneitä kouluttajia jos ei itse osaa.Eikä ole edes mahdottoman kallista.Vika on aina hihnan toisessa päässä.

        Jos hankkii koiran on se myös koulutettava.Jos ei ole aikaa kiinnostusta asian hoitamiseen .Älä ota koiraa.Niin yksinkertaista se on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä mittelspitz kerrostalossa ei hauku koulutuksesta johtuu niinkuin moni muukin asia.Jos ei vaivaudu kouluttamaan niin ongelmia syntyy.Joka paikasta löytyy koiran kouluttamiseen tietoa.Useilla paikkakunnilla on myös asiaan perehtyneitä kouluttajia jos ei itse osaa.Eikä ole edes mahdottoman kallista.Vika on aina hihnan toisessa päässä.

        Entä jos hiljaisena kerrostalossa asustellut mittelspitz ajoittain joutuu päiväksi koirien päiväkotiin, jossa muut koirat haukkuvat, monet ilman syytä? Kuinka koulutat?


    • Anonyymi

      Sinne vaan kerrostaloon olemaan yksin 9 tuntia päivässä, haukkuu ulvoo itkee yksinäisyyttään ja koko rappu sa sitten kuunnella sitä.

    • Anonyymi

      Minulla oli Mitteli, aivan ihana ja suloinen, todella ihmisrakas.
      Karvanlähtö vähäisempää kuin kuvittelin. 2x vuodessa käytin trimmaajalla joka harjasi alukarvan pois. Viikko harjaamisesta, niin ei juuri karvaa lähtenyt.
      Valko-musta turkki ei pesuakaan usein tarvi, ellei näyttelyissä käy, pysyi valkoisena ja puhtaana, koska koira kiersi vesilätäköt, eikä tykkää uida järvivedessä.
      Ei metsästysviettiä, joten oli helppo opettaa.
      Helppo, kiltti kaunis, aina naurava ilme, rakasti ihmisiä ylikaiken <3

    • Anonyymi

      Meillä on kaksi tyttöä. ikä 16v 3kk ja 7v 4kk. Yksi kuoli syöpään 6v. okt asumme.
      ihania ovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe