kummina kehitysmaan lapselle

noella*

sattuuko joku teistä olemaan?
kauanko olet ollut?
oletko kirjeenvaihdossa lapsen kanssa? jos olet, millaisia kirjeitä lähettelet?

itselläni on kummilapsi keniassa, ollut noin vuoden. olen lähettänyt tarroja, värikyniä, hiuspannan ja joitakin kuvia perheestämme. minulla on myös muutamia kuvia hänestä.
täytyy sanoa että on ihanaa kuulua hänen elämäänsä :) on mahtavaa kuulla vaikkapa miten hän menestyy koulussa.

10

1041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummi myös x2

      Moikka!

      Minulla on kaksi kummilasta Kolumbiassa. Toisen kummina olen ollut n. kaksi vuotta ja toisen n. vuoden. Molemmat ovat tyttöjä, toinen 9-vuotias ja toinen 2-vuotias.

      Yritän lähettää heille postia vähintään kerran kuussa. Kirjeissä kerron lähinnä omasta elämästäni (tietysti sellaisista asioista ja sellaisella kielellä kun lapselle kerrotaan) ja kyselen lapselta kuulumisia ja "lasten kysymyksiä" (lempiväriä, -eläintä jne. joka auttaa kivasti valitsemaan jotain pientä lähetettävää:)) Kirjeiden mukana lähetän aina jotain pientä.

      Oletko minkä järjestön kautta kummina? Itse olen World Visionin. Myöskin kaipailen vinkkejä, mitä kaikkea kummilapselle voi lähettää. Itse olen lähettänyt tarroja, kiiltokuvia, värikyniä, vihkoja, kirjoja, vaatteita (jotka ovat olleet tarpeeksi pieniä mahtumaan kuoreen), hiuskoristeita, pienen laukun, valokuvia, julisteen... Olen myös miettinyt, että saako esim. saippuaa tai hammastahnaa lähettää? (ja mistä saa niin littanoita paketteja, alle 3cm.)

      Sellaista minulla. Minustakin olisi hauska kuulla muiden kokemuksista, erityisesti, jos jollain on ollut kummilapsi jo kauan.

      • noella*

        minäkin olen kummina World Visionin kautta.
        kummilapseni on siis 7-vuotias tyttö, opettajansa mukaan yksi luokan parhaista oppilaista :)
        uskon ettei tuollaisia (saippua, hammastahna, karkit ym) kannata lähettää, vaikka kiva olisikin. ne on vähän sellaisia "sulavia" aineita jotka vähän epäilyttävät minua.
        olen lähetellyt tytölle myös omia piirroksiani ja jotain pieniä kangaskuvioita ja tosiaan sen itsetekemäni värityskirjan (olen sen verran nuori, ja harrastan kuvataidetta)

        myös minä pyrin lähettämään noin 1-2 kuukauden välein kirjeitä. tähän mennessä hän on vastannut kaikkiin paitsi viimeisimpään. osasyynä uskon olevan tuon kenian hässäkkä. lähetän siis pian uuden kirjeen, riippumatta siitä vastaavatko he minulle vai eivät.

        kysyn vielä, että milloin sait seuraavan vuosiraporttisi lapsista? tuleeko se automaattisesti vuoden alussa vai vuoden kuluttua siitä, kun aloit kummiksi?
        itse en ainakaan saanut nyt vuoden alussa joten olen uskotellut sen tulevan noin parin kuukauden kuluttua (silloin, kun aloin kummiksi)


      • kummi myös x2
        noella* kirjoitti:

        minäkin olen kummina World Visionin kautta.
        kummilapseni on siis 7-vuotias tyttö, opettajansa mukaan yksi luokan parhaista oppilaista :)
        uskon ettei tuollaisia (saippua, hammastahna, karkit ym) kannata lähettää, vaikka kiva olisikin. ne on vähän sellaisia "sulavia" aineita jotka vähän epäilyttävät minua.
        olen lähetellyt tytölle myös omia piirroksiani ja jotain pieniä kangaskuvioita ja tosiaan sen itsetekemäni värityskirjan (olen sen verran nuori, ja harrastan kuvataidetta)

        myös minä pyrin lähettämään noin 1-2 kuukauden välein kirjeitä. tähän mennessä hän on vastannut kaikkiin paitsi viimeisimpään. osasyynä uskon olevan tuon kenian hässäkkä. lähetän siis pian uuden kirjeen, riippumatta siitä vastaavatko he minulle vai eivät.

        kysyn vielä, että milloin sait seuraavan vuosiraporttisi lapsista? tuleeko se automaattisesti vuoden alussa vai vuoden kuluttua siitä, kun aloit kummiksi?
        itse en ainakaan saanut nyt vuoden alussa joten olen uskotellut sen tulevan noin parin kuukauden kuluttua (silloin, kun aloin kummiksi)

        Moikka!

        Minun pitikin itseasiassa äskeiseen viestiini laittaa, että onko kukaan saanut näitä vuosiraportteja!?

        Minä en nimittäin ole koskaan sellaista saanut, kuitenkin toinen kummilapsi on minulla ollut jo sen (melkein?) kaksi vuotta ja toinen vuoden. Täytyy varmaan laittaa World Visonille postia ja kysellä! Kerrothan sinä, jos saat sen!

        Kuulostaa myös AIVAN ihanalta tuo itsetehty värityskirja! Minä olen ehkä maailman epätaiteellisin ihminen, enkä varmaan sellaista osaisi tehdä...paitsi tietysti jos tulostaisi netistä kuvia ja niistä tekisi. Ihana idea!

        Minulla muuten myös kestää välillä todella kauan (joskus on kestänyt melkein puoli vuotta!), että saan tytöiltä vastauksen. Täytyy vain malttaa odottaa!


      • noella*
        kummi myös x2 kirjoitti:

        Moikka!

        Minun pitikin itseasiassa äskeiseen viestiini laittaa, että onko kukaan saanut näitä vuosiraportteja!?

        Minä en nimittäin ole koskaan sellaista saanut, kuitenkin toinen kummilapsi on minulla ollut jo sen (melkein?) kaksi vuotta ja toinen vuoden. Täytyy varmaan laittaa World Visonille postia ja kysellä! Kerrothan sinä, jos saat sen!

        Kuulostaa myös AIVAN ihanalta tuo itsetehty värityskirja! Minä olen ehkä maailman epätaiteellisin ihminen, enkä varmaan sellaista osaisi tehdä...paitsi tietysti jos tulostaisi netistä kuvia ja niistä tekisi. Ihana idea!

        Minulla muuten myös kestää välillä todella kauan (joskus on kestänyt melkein puoli vuotta!), että saan tytöiltä vastauksen. Täytyy vain malttaa odottaa!

        sinuna kyllä kyselisin vieltä world visionilta tuosta vuosiraportista. eikös sellaisen pitäisi ilmestyä kerran vuodessa?
        ja kyllä, ilmoitan sitten kun itse saan sellaisen :)

        kiitoksia tuosta värityskirja-palautteesta. lapsikin oli kuulemma iloinen siitä. ja myös värikynistä, värittämisestä kun kuuluu tykkäävän.

        kivaahan tuonne afrikkaan olisi myös lähettää jotain pieniä vaatekappaleita. minua vaan harmittaa se, että kaikki lähettämäni lahjat ovat olleen lähinnä yhdelle hengelle.. ja tytöllä on kuitenkin viisikin sisarusta. pitäisi varmaan lähetellä enemmän jotain tarroja ja kyniä.

        meille vastaus on tullut kyllä aika äkkiä, siinä kahden kuukauden sisällä. onhan se ollut tosi kiva juttu, kun aina niin malttamattomana odottelen sitä senkin ajan :D

        vielä sinulta (kun kerran löytyi toinenkin kummi) kysyisin, että onkohan näillä lapsilla muitakin kummeja? vai miten se homma menee? kun eräs tuttuni tuossa pari päivää sitten kysyi ihan ohimennen että kuinkahan monta kummia minunkin kummilapsellani on minun lisäkseni. jäi mietityttämään, että niin, mitä jos minä en olekaan ainoa.


    • hienoa

      Touhusi on yhtä naivia, kuin jos menisi tämän päivä Venäjälle ja veisi sinne sukkahousuja ja suklaata kuvitellen olevansa hyväntekijä.

      Ajattele, jos kummitoiminnasta tulisi Keniassa samanlainen muotijuttu kuin täällä Suomessa. Sieltä joku sitten lähettäisi Suomalaiselle kummilapselleen kuivattu eläimen paskaa. Sehän on kalliasrvoista siellä ja näin ollen he kuvittelisivat, että täällä Suomessa ihastuttaisiin ikihyviksi siitä lahjasta.

      Mutta ei siinä mitään, lähettele sinä tarroja ja värikyniä.

      • Tanitan kummi

        Tämä ketju on jo vanha, mutta en malta olla kirjoittamatta. Se on nimittäin niin, että kummijärjestöt kieltää lähettämästä mitään kallista ja isoa lapselle lahjaksi. Ohjeissa suositellaan nimenomaan kortteja, tarroja, värikyniä, hammasharjoja, vihkoja jne.

        Syynä on se, että arvokkaat lahjat herättää kateutta toisissa lapsissa, ja se ei ole todellakaan suotavaa. Lasta (ja hänen vanhempiaan) ei nimenomaan saa opettaa siihen, että kummilta tulee jos jotakin kallista ja arvokasta, se voi loppujen lopuksi koitua jopa haitaksi. Ymmärrätte, että kehitysmaissa on hieman toisenlaiset ajatusmallitkin, tärkeintä on tukea nimenomaan sitä koulunkäyntiä. Pienet lahjat ilahduttavat lasta, ja vain siis lasta.

        Itse olen Lähetysseuran kautta ollut kummina jo monelle, ja tämä on tärkeä pointti edelleen. Ohjeissa neuvotaan jopa lähettämään lahjoja, joita voi jakaa koko luokalle, esim. juuri tarroja, kyniä, viivottimia jne.

        Isompia lahjoja ei pidä lähettää jo senkään vuoksi, että pakettia ei välttämättä saa perille, mikäli se painaa paljon tai on isokokoinen. Se voi todellakin kadota matkalla, ja voimme vain arvailla, minne. Ja erittäin suuri syy olla lähettämättä mitään arvokasta on se, että tullimaksut voivat nousta niin korkeiksi, ettei lapsella ole mahdollisuutta lunastaa lahjaa.

        Paketin kannattaa siis olla mahdollisimman kevyt ja mahdollisimman litteä ja huomaamaton... No mitä ehdottaisitte, että sinne voisi laittaa? Rahan lähettäminen on ehdottomasti kiellettyä!


    • helminnen3

      Minulla on myös kummilapsi Keniassa en ole ollut kauan hänen kummina
      onko se World Vision kautta? Minun kummilapsi on tämän järjestön kautta
      hän on tyttö ja 8 vuotta

    • Payalin kummi

      Minullakin on 5-vuotias tyttö Intiassa. World Visionin kautta, mutta minäkään en ole vielä kauaa ehtinyt asiasta nauttia. :)
      Toivottavasti kummiudesta tulee sekä tytölle, että minulle iloinen ja jännittävä yhteinen matka...

      • meeri1

        haluaisin saada jotain apua sillä olen ajatellut jos alkaisi kummiksi niin onko eka kummimaksu maksettava heti vai voinko maksaa sen sitten kun kummipaketti on tullut?


      • Homma kerran hoidett

        Olin yli 15-vuotta World Visionin kautta kummina eli kummilapseni on jo aikuinen ja kummisuhde on päättynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe