Mitä maksaa salaojien kaivuu ja teko ?

Mummu

Rintamamiestalomme kaipaa salaojat. Kannattaako teettää kokonaan ulkopuolisella, kaivattaa vain kuopat auki vai mikä olisi järkevintä ?
Voisiko joku kertoa kokemuksesta mitä maksaa, jos teettää koko jutun jollain ao yrityksellä. Entä pelkkä kaivaminen ja mahd täyttö, jos laittaisimme itse ne putket, patolevyt ym jutut....
Olisi kiva tietää suunnilleen missä summissa liikutaan kun tässä tarjouksia pyydetään. Kokemuksia vanhoilta tekijöiltä olisi kiva kuulla.....

14

25387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salaojat

      Moi, me kysyimme tarjousta vuonna 2005, ja se oli muistaakseni 10tuhatta euroa.

      Teimme homman kuitenkin sitten itse ja näin (kaivoin muistiinpanot esiin): Naapurissa oli sattumalta kaivinkone ja tuo mies kävi sitten kaivelemassa parina iltana, hintaa tuli muistaakseni reilut 500 euroa kuitilla, jonka sai kotitaloustyövähennykseen.

      Sitten tilasin patolevyjen sijaan Isodrän-levyt, joka oli suuri menoerä, maksoi noin 1500 euroa, mutta tämä oli valintani kellarimukavuuden parantamiseksi - enkä ole katunut, kellari on lämpimämpi talvisin.

      Suodatinkangasta, 125 euroa, bitumiluosta, oikaisusementtiä sokelin tasoittamiseksi, routastyroxia, kallista kuin mikä, mutta saatiin kaverilta jonkin verran, kolme ostettiin 'täyteen hintaan', 200 euroa :/

      Hmm, jostain syystä rännikaivo-sadevesi-putki-salaojaputkikuitti on muualla, mutta muistelen, että olisi ollut noin 600 euroa aika kallis pumppu pumppaamaan salaojevedet ojaan, kun oja on tietty ylempänä kuin salaojat. Olisikohan olleet 1200 euroa yhteensä, hyvällä alennuksella.
      Ja vielä kuormallinen salaojasoraa, 190 euroa.

      Patolevyhän ei maksa paljon mitään, joten jos ette isodrän-levyjä halua, niin tuleepa yli 1000 euroa halvemmaksi.

      Itse tasoittelin sokkelia, sitten yksi viikonloppu oli kavereita kiinnittämässä ne isodränit. Niin, isodränit on siitä hyvät vielä, että se vanha maa-aines sopii niiden viereen, kun siihen tulee se suodatinkangas väliin, ei tarvinnut kuskata sitä maata pois ja vaihtaa soraa kokonaan tilalle, jonka patolevy vaatii.
      Salaojasoraa tuli sinne anturan viereen ja lopuksi routaeristeen päälle. Aika hyvän on mennyt, kelllari on lämmin ja kuiva, talokin seisoo suht yhtä vinossa kuin ennenkin ;)

      • Mummu

        Yksi ajatuksemme on vuokrata kaivinkone ja kaivaa/ tehdä koko juttu itse. Tuntui aika hommalta tuo kertomasi, ei taida yksi viikonloppu riittää....


      • Salaojat
        Mummu kirjoitti:

        Yksi ajatuksemme on vuokrata kaivinkone ja kaivaa/ tehdä koko juttu itse. Tuntui aika hommalta tuo kertomasi, ei taida yksi viikonloppu riittää....

        Ei se yksi viikonloppu taida riittää, on siinä kuitenkin sen verran hommaa. Siis ajatelitteko kaivaa myös itse? Hmm, siellähänon sähkö, puhelinjohtoja ja vesijohdot ja viemärit, että ehkä pitäisi kuitekin olla joku, jolla ammatitaitoa ja ennenkaikkea vakuutukset.


      • Mummu
        Salaojat kirjoitti:

        Ei se yksi viikonloppu taida riittää, on siinä kuitenkin sen verran hommaa. Siis ajatelitteko kaivaa myös itse? Hmm, siellähänon sähkö, puhelinjohtoja ja vesijohdot ja viemärit, että ehkä pitäisi kuitekin olla joku, jolla ammatitaitoa ja ennenkaikkea vakuutukset.

        että otetaankoitse pieni kaivinkone, kaivatetaanko ammattilaisella vai miten homma hoidetaan. Tuo vakuutuspointti oli kyllä hyvä....
        Nyt tuntuu parhaalta vaihtoehdolta , että kaivatetaan ammattilaisilla auki, tehdään itse kaikki eristykset, putket sun muut jutut ja stättäminen onkin vielä kysymysmerkki. Jos ei itse saada lapioitua soraa monttuun, niin kaippa sitten joku kone tulee avuksi.
        Ei tämä tilanne ihan lohduton ole, onhan koko kesä aikaa ja itsehän olemme tähän remppahommaan ryhtyneet...kivaa...


      • Salaojat
        Mummu kirjoitti:

        että otetaankoitse pieni kaivinkone, kaivatetaanko ammattilaisella vai miten homma hoidetaan. Tuo vakuutuspointti oli kyllä hyvä....
        Nyt tuntuu parhaalta vaihtoehdolta , että kaivatetaan ammattilaisilla auki, tehdään itse kaikki eristykset, putket sun muut jutut ja stättäminen onkin vielä kysymysmerkki. Jos ei itse saada lapioitua soraa monttuun, niin kaippa sitten joku kone tulee avuksi.
        Ei tämä tilanne ihan lohduton ole, onhan koko kesä aikaa ja itsehän olemme tähän remppahommaan ryhtyneet...kivaa...

        Joo, se täyttäminen. Eli jos laitatte sitä sepeliä sinne koko kaivannon leveydeltä, menee siinä muutama kottikärryllinen. Meikärouva kärräsi pelkästään sitä routasuojan päälle tulevaa sorakerrosta reilun viikon joka päivä. Että ehkä joku bobcat sitten loppuhommiin? Ei se niin suuri kustannus kuitenkaan ole, jos ei ihan kaivinkonetta tilaa. Ja tulee kyllä sotkua, jos vierustäyttö on jotain savea, niinkuin meillä ja se siihen viereen kaivetaan odottamaan. Ai niin, ehkä se viedään ainakin osittain pois, jos vaihtaa soran tilalle. Sekin maksaa, sen ylijäämämaan poisvienti.


      • totta 1
        Mummu kirjoitti:

        että otetaankoitse pieni kaivinkone, kaivatetaanko ammattilaisella vai miten homma hoidetaan. Tuo vakuutuspointti oli kyllä hyvä....
        Nyt tuntuu parhaalta vaihtoehdolta , että kaivatetaan ammattilaisilla auki, tehdään itse kaikki eristykset, putket sun muut jutut ja stättäminen onkin vielä kysymysmerkki. Jos ei itse saada lapioitua soraa monttuun, niin kaippa sitten joku kone tulee avuksi.
        Ei tämä tilanne ihan lohduton ole, onhan koko kesä aikaa ja itsehän olemme tähän remppahommaan ryhtyneet...kivaa...

        Mummu
        Itse kaivoin lapiolla on muuten helppo kaivaa kun sokkelin vieressä on maaperä yleensä pohjatöistä johtuen hiekkaa ja soraa. Kaivaminen kesti vähän toista päivää.
        Putkien ja kaivojen asennus 1.päivä. En käyttänyt sokkelia vasten mitään levyä
        kuin routa eristys levyt kaltevasti rakennuksesta pois päin joka kesti 2.päivää.
        Täyttö lapiolla 1.päivä.
        Kokooja kaivon asennukseen on hyvä käyttää kaivinkonetta kun sen joutuu asentamaan aika syvälle, siinä menee noin 1/2 päivää.
        Kunnalliseen viemäriin liittyminen siihen tarvitaan useimmiten isompi kaivinkone ellei sitä ole aikaisemmin tehty.
        Materiaali hinnat saa rautakaupasta kun selviää mitä tarvitsee.
        Huom! työajankohta kun pohjavesi on alimmillaan yleensä kesäkuu.
        Työvoima kustannukset kaivinkoneen käyttö puolipäivää.
        Laatu kriteeri saavutetaan kuinka hyvin ei kuinka nopeasti, siis huolella.


    • hande

      Moikka!
      Meillä juuri urakka tehty. Salaojat, patolevyt, routasuojukset hiekat ym asiaan kuuluvat hommat maksoi jonkun verran päälle 8000e urakkana. Ja täydet kotitalousvähennykset tietenkin saa työstä. Kannattaa kysellä useammalta tarjous. Meillä tarjoukset oli tuosta 8000e-12400e joten varaa ilmeisesti on pyytää jos maksajia löytyy. Ja tietenkin on hyvä jos firma on niitä ennenkin laittanut niin varmasti tulee oikein. Meillä 84-vuoden lisäosassa ei salaojat olleet toimineet kun oli väärin laitettu. 70-luvun rakennetussa osassa toimi kyllä.

    • Nimimerkki_109

      Asumme rivitalossa jossa on 3 huoneistoa. Teetimme viime syksynä salaojat, sadevesijärjestelmän, eristeiden vaihdon ym. Koko roska maksoi n. 8500 per huoneisto. Silloin kirpaisi, mutta nyt on turvallinen olo vaikka sataakin rankasti

      • Mummu

        No, niin, tehty on ja kokonaisuudessaan pe - ma ja homma kunnossa. Tarvikkeet noin 900 euroa Meltexistä. Salaojasoraa 43 tonnia, kaivuu, maansiirtoa ( 15 tuntia ) ja hieman pihan silottelua.. 2000 euroa. Kustannukset euroina siin alle 3000.
        Kolme miestä talkoissa, la - su.
        Hommaa helpotti kun oli ammattilainen kaivinkoneen kanssa kaivamassa ja täyttämässä kaiken aikaa.
        Kaiken kaikkiaan ne patolevyt, eristeet ja putket on niin helppo laittaa itse, että ihmettelen , jos mihet ovat vastanneet ja kertoneet maksavansa maltaita tuosta työstä...hyi hävetkää..... ei muuta, kun ruohon siemenet itämään ja hieno.


      • mietimpä vain
        Mummu kirjoitti:

        No, niin, tehty on ja kokonaisuudessaan pe - ma ja homma kunnossa. Tarvikkeet noin 900 euroa Meltexistä. Salaojasoraa 43 tonnia, kaivuu, maansiirtoa ( 15 tuntia ) ja hieman pihan silottelua.. 2000 euroa. Kustannukset euroina siin alle 3000.
        Kolme miestä talkoissa, la - su.
        Hommaa helpotti kun oli ammattilainen kaivinkoneen kanssa kaivamassa ja täyttämässä kaiken aikaa.
        Kaiken kaikkiaan ne patolevyt, eristeet ja putket on niin helppo laittaa itse, että ihmettelen , jos mihet ovat vastanneet ja kertoneet maksavansa maltaita tuosta työstä...hyi hävetkää..... ei muuta, kun ruohon siemenet itämään ja hieno.

        Onko varmasti ihan asianmukaisesti ja toimiviksi tehdyt ojat? Aika nopeasti teitte, ette varmaan kuitenkaan kaivaneet metriä syvemmälle ? Teitkö tarvittavat oikasuvalut ym ? Eihän nekään hetkessä kuivu joten suuresti ihmettelen ripeää aikataulua.


    • savea, mutaa, hiekka

      Riippuu kuule varmaan vähän siitäkin miten syvät ojat joutuu tekeen, ja kuinka pitkälle joutuu laskeen. Meillä kaivetaan tällä hetkellä 3,5metriin, isodräniin päädyttiin. Viies päivä menossa ja luultavasti vielä pari eessä kun rankkasateet sorrutti jo kaivetut ojat ja uuelleen joututaan kaivaan auki. :( Viivästyksestä johtuvat kaivuritunnit menee firmaan piikkiin - heiän tehtävänä olis ollu ojien tukeminen viikonlopun ajaksi.Kaikenkaikkiaan tulee maksamaan noin 5000-6000e.

    • akivarii

      Jos ojan kaivuut sortuu sateella on ne kaivettu väärin, ilman korvausta pitäs ne kyllä hoitaa kuntooon.

      '

    • syvyysratkaisee

      Hyvä kysymys ja itsekin mietittiin tätä ennen salaojien asennusta. Karkeasti salaojien hinnat liikkuvat noin 10 000 - 25 000 euron välillä. Halvemmalla pääset jos rintamamiestalossasi ei ole ollenkaan kellaria. Täyskellarissa kaivuusyvyydet jopa siellä 3-4 metrissä, joten myös hintaakin tulee enemmän. Me kilpailutettiin salaojat https://kodinplaza.fi/ kautta, puolikellarillinen talo jonka pohja 100 m2. Halvin tarjous 13 000 €, kallein tarjous 22 000 €.

    • Eerika-1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2654
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    Aihe